Wie vlees wil eten moet wreed zijn
Het oude nest voelt nog kiplekker
mm
Hier spelen is verademing
Weggebruikers
geven advies aan
Rijkswaterstaat
GELICHT
12
Motorcrossers
willen vaker
rijden in Axel
kunst
dinsdag 7 november 2006
door Emile Calon
GOES - Geen lantaarnpalen in
buitenbochten en op de Ooster-
scheldekering geen inhaalver-
bod instellen. Het zijn enkele
van de suggesties die Zeeuwse
weggebruikers gisteren gaven
aan medewerkers van Rijkswa
terstaat tijdens een klantenpa-
nel-avond.
Lantaarnpalen in buitenboch
ten zijn volgens motorrijder
Louis van den Broecke uit
Geersdijk levensgevaarlijk voor
motorrijders. „Een keer vallen
en het is gebeurd. Zeker als het
glad is, dan schuift een motorrij
der zo tegen zo'n paal."
Nancy van Weert (Grijpskerke)
rijdt dagelijks over de kering en
maakt daar 'echt van alles mee'.
Haar vrees is dat de wegbeheer-
ders daar een absoluut inhaal-
verbocl instellen. Dat zou voor
haar en vele andere weggebrui
kers hopen ergernis opleveren.
Dan kunnen ze niet meer die toe
risten passeren die met een gan
getje van zeventig kilometer per
uur over de kering rijden. Ze
pleitte ook voor het duidelijk
aangeven van stopplaatsen voor
en na de kering, want nu komt
het zeer geregeld voor dat toeris
ten plotseling stoppen, uitstap
pen, de weg oversteken en foto's
nemen. „Levensgevaarlijk", al
dus Van Weert.
De suggesties van Van den
Broecke, Van Weert en een acht
tal anderen werden aangehoord
door tal van medewerkers van
Rijkswaterstaat. Die dienst
hield gisteren voor de tweede
maal een panelbijeenkomst om
te horen wat de weggebruikers
vinden en welke suggesties ze
hebben om het wegverkeer veili
ger, overzichtelijker en comfor
tabeler te maken.
Vorig jaar november waren ze
voor het eerst uitgenodigd en en
kele van hun suggesties zijn nu
reeds zichtbaar langs de wegen.
Zo zijn de hectometerpaaltjes
dankzij hen voorzien van
stickers zodat de weggebruikers
zien hoe hard ze maximaal mo
gen rijden. Ook worden de par
keerplaatsen langs de A58 nu op
geknapt. Vorig jaar merkten de
panelleden op dat sommige van
die parkeerplaatsen er wel erg.
vervuild en verwaarloosd bijlig
gen. Ze worden de komende
twee jaar jaar allemaal opge
knapt en er komen toiletten, on
dergrondse afvalbakken en goe
de verlichting.
Volgens Marcel Ideler van Rijks
waterstaat is het bijeenroepen
van een klantenpanel een goede
manier om in contact te komen
met de gewone weggebruikers,
„Dankzij deze mensen kunnen
wij nu maatwerk leveren."
DEN HAAG - Motorcrossstich
ting Smidsschorre eiste gisteren
bij de Raad van State toestem
ming voor meer wedstrijden en
meer motoren op de crossbaan
aan de Lageweg in Axel.
Stichting Recreatieve Exploita
tie Smidsschorre is niet blij met
de beslissing van de provincie
om geen enkele uitbreiding tof
te staan. De provincie heeft
zelfs expliciet in de nieuwe mi
lieuvergunning opgenomen dat
er slechts op één zondag per
jaar een wedstrijd mag worden
gereden. De raadsman van
Smidsschorre vroeg gisteren een
uitbreiding van het aantal wed
strijden, ook op zondagen, van,
27 naar 40. Staatsraad.
Th. Drupsteen bekijkt of hij tot
de behandeling van de bodem
zaak van begin volgend jaar aan
Smidsschorre nog een aantal
extra wedstrijden zal toestaan
De kans daarop lijkt niet groot
omdat een veertigtal omwonen
den juist meer maatregelen te-'
gen de geluidsoverlast eisen,
Smidsschorre heeft haast want
voor 1 december moet het wed
strijdschema voor 2007 worden
vastgesteld.
Uitspraak over enkele weken.
door Emile Calon
De rookworst van de Hema is zo
wat heilig. Kom er dus niet aan
is de unanieme reactie van Vlissingse
en Middelburgse klanten als hen ge
vraagd wordt wat ze vinden van de ac
tie van de Stichting Wakker Dier.
Kees de Ruiter: „Kunnen ze zich niet
om iets belangrijkers druk maken.
Honger in Afrika, vrouwenvermin
king en -onderdrukking in Pakistan,
armoede in Honduras. En zo kan ik
nog wel even doorgaan. Stop de onzin,
kom in actie om iets te doen aan het
echte leed."
Ondanks die duidelijk stelling van de
Vlissinger heeft de stichting de rook
worst van het warenhuis uitgekozen
als doelwit om het castreren van big
gen aan de kaak te stellen. De actie
groep gaat met een reclame-auto ach
ter vrachtwagens van de Hema rijden
om zo te wijzen op het lot van 'arme
biggetjes' die in de vleesindustrie enke
le dagen na hun geboorte zonder ver
doving worden gecastreerd. De castra-
Rookworst
tie is bedoeld om de karakteristieke
'berengeur' te voorkomen die bij vijf
tot tien procent van de mannelijke die
ren ontstaat bij het bereiden van het
vlees.
Volgens Wakker Dier stellen grote af
nemers hierover geen eisen aan de fa
brikanten. De Hema, verwerker van
nog geen één procent van het Neder
landse varkensvlees, voelt zich echter
niet geroepen als voorvechter op te tre
den. Volgens een woordvoerder keurt
het bedrijf de praktijk niet goed en
spoort het de fabrikant aan om een
goed alternatief op te sporen.
Ivonne Meulmeester vindt net als De
Ruiter dat er wel belangrijkere dingen
zijn om voor in actie te komen. Het
leegvissen van de zeeën en oceanen bij
voorbeeld. Ze las nog maar enkele da
gen terug een verhaal dat over een
De Hema-rookworst geniet een welhaast onaantastbare status. foto Lex de Meester
paar decennia de zeeën leeg zijn. Dat
is volgens haar iets waar zo'n stich
ting aandacht voor moet vragen. Ze
moet er niet aan denken, lege zeeën.
Dat betekent volgens haar dat miljoe
nen mensen wereldwijd geen werk
meer hebben en dat vele miljoenen
mensen geen eten meer hebben. „Dat
is pas iets om je druk over te maken.
Niet het castreren van een paar bigge
tjes", zegt ze terwijl ze met een tas vol
boodschappen haar weg vervolgt.
Rudy Hoogesteger vindt dat de Hema
zich niets moet aantrekken van die
'paar idioten' die niet weten hoe je een
lekkere worst moet maken. Hij roemt
de rookworst die volgens hem echt on
overtroffen is. Voor hem is een stamp
pot zonder rookworst van de Hema on
denkbaar. Met name zuurkoolstamp
pot. „Met worst van de Hema en ge
bakken spekjes van'Albert Heijn. Een
onweerstaanbare combinatie."
Cultuurgoed
In Middelburg hetzelfde geluid. Daar
zegt Petra Geldof dat de rookworst
van de Hema tot het beschermd cul
tuurgoed van Nederland 'zou moeten
behoren. Ze kent Duitse toeristen die
bij vertrek naar huis zakken vol in
slaan. „Als een Duitser dat doet, Ne
derlandse worst inslaan, is dat toch
wel een teken dat het om een heel bij
zonder product gaat." Volgens haar
hoort de worst thuis in het rijtje Edam
mer kaas, Delfts Blauw, de Deltawer
ken, Friese koeien en de Fokker
Friendship. Rianne Jacobse ziet de ac
tie van de stichting als het ultieme
voorbeeld dat mensen niet meer weten
waar het eten vandaan komt. Om
vlees te kunnen eten moet er geslacht
worden, zegt ze op bijna docentach
tige toon. En slachten, 'hoe je het ook
doet', is pijnlijk voor dieren. Ze raadt
alle leden van Wakker Dier aan één
uur per dag naar documentaires op
Animal Planet te kijken en dan met na
me die over jagen en gejaagd wórden.
Pas nog zag ze in zo'n documentaire
een zebra met een gigantische wond
op z'n bil als gevolg van een mislukte
aanval van een leeuw. „Wie vlees wil
eten moet wreed zijn", aldus de Mid
delburgse. Ze vertelt haar kinderen al
tijd dat de natuur mooi maar ook
wreed is. „Kijk hoe katten kikkers be
jagen, kijk hoe een roofvogel een duif
slaat. Dat gebeurt niet zachtzinnig.
Dat is uitermate wreed maar ook uiter
mate natuurlijk."
Kwaliteit
Mare Wolf tenslotte is ook niet te spre
ken over de actie van de stichting. Te
gelijkertijd moet hem van het hart dat
de Hemarookworst toch niet meer de
kwaliteit heeft van vroeger. Volgens
hem is het velletje net iets te hard. Ver
der niets dan lof voor 'een van de bes
te worsten ter wereld'.
Marjolein van Zonneveld zingt hoofdrol in nieuwe productie Goese Operette Vereniging
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Yuriy Kar-
naukh uit Oekraïne speelt op
hoog niveau accordeon in zijn
vaderland. Een vetpot is het des
ondanks allerminst. Daarom
reist hij regelmatig naar Antwer
pen, waar zijn zus woont, om als
straatmuzikant een centje bij te
verdienen.
Ruim drie jaar geleden stuitten
Joke en Harry Schroevers van
de Zeeuwse accordeonvereni
ging Concertina tijdens een be
zoek aan de Sinjorenstad in de
Meir op Karnaukh. Al snel hoor
den ze dat hier niet zomaar een
accordeonist aan het werk was.
„Hij speelde bijvoorbeeld Liber-
tango van Piazzolla."
Ze raakten aan de praat, ontdek
ten de achtergrond van Kar
naukh en er ontstond een muzi
kale vriendschap. Als uitvloei
sel hiervan speelt de Oekraiense
accordeonist komend weekein
de een voorname rol tijdens het
zestiende jaarconcert van Con
certina.
De regelmatige reizen richting
de lage landen zijn bittere nood
zaak voor Karnaukh, die onder
meer in het nationaal filharmo
nisch orkest speelt. „Muzikan
ten in Kiev hebben het niet
breed", zegt hij, in moeizaam
Engels. „Je kunt er net van le
ven, maar spullen die ik nodig
heb voor mijn werk, zoals een
computer of een cassetterecor
der, kan ik er niet van betalen.
Dat geldt overigens voor alle
muzikanten. In de vakantie gaat
iedereen naar West-Europa om
wat bij te verdienen door op
straat te spelen." Het is de twee
de keer dat hij samen met Con
certina optreedt. „De eerste
keer, drie jaar geleden, was hij
heel zenuwachtig", herinnert
Harry Schroevers zich. „De psy
chische druk in Oekraïne is heel
groot voor muzikanten. Daar
wordt niet zozeer gelet op de mu
ziek, maar op de fouten die even
tueel worden gemaakt. Hier
merkte Yuriy dat mensen ko
men om echt te luisteren en niet
om te bekritiseren. Dat was een
verademing voor hem. Hij zit
hier echt te genieten."
De uitnodiging om mee te doen
aan het jaarconcert van Concer
tina nam hij dan ook graag aan.
Hij regelde een auto en legde
eind vorige week bijna in één
ruk de 3200 kilometer richting
Zeeland af.
Karnaukh speelt zaterdag enke
le stukken met de drie orkesten
van de vereniging, maar doei
ook een solo-optreden. Op zijn
programma staan onder meerde
première van Cowboy van Cher-
nikov, walsen van Chopin en
Galliano, Gabriel's hobo van
Morricone (samen met Diana De-
nissen op hobo), Fantasie in G
van Bach en Harlekin van Ra-
meau. Ook is een ad hoc-ensem-
ble gevormd met leden van Con
certina en de professi one gast-
musici Bernadette van Steyn
(klarinet) en Wim van Berkel
(accordeon, synthesizer). De
Oekraiener wil twee weken in
Antwerpen verblijven, vooral
om veel te oefenep. „Maar ale
het weer goed is, ga ik ook weer
op straat spelen."
.Jaarconcert Zeeuwse acceordeon-
vereniging Concertina, zaterdag
11 november in de Stadsschouw
burg in Middelburg. Aanvang
20.00 uur. Kaarten te reserved
via 0118-463170 of 0118-4705$
(na 18.00 uur).
door Mieke van der Jagt
's-GRAVENPOLDER - Het mu
ziektheatergezelschap Goese
Operette Vereniging (GOV) zet
deze maand weer een productie
op de planken. Een musical de
ze keer: The Pajama Game.
Gastsolisten, de professionals
die worden ingehuurd om de
hoofrollen te zingen, zijn dit
jaar Dirk Laplasse en Marjolein
van Zonneveld. Van die laatste
is de zangloopbaan bij de GOV
begonnen. De zangpedagoge en
freelance-zangeres in musical-,
opera- en operetteproducties
voelt zich kiplekker op het oude
nest, waarvan ze nooit ver weg
is geweest.
Bij Marjolein van Zonneveld
thuis werd veel gezongen. Haar
ouders waren lid van het mu
ziektheatergezelschap in Oost
burg en als meisje van tien jaar
zong ze een rolletje in de Zigeu
nerbaron. „Ik werd wel lid,
maar zag het niet zo zitten om
op de voorgrond te treden. Je
bent per slot niet voor niks pu
ber. Souffleren was mijn taak.
Ik hoorde erbij, maar hoefde
niet in de spotlights." Toen ze la
ter naar Goes verhuisd was,
kwam ze weer mensen uit Oost
burg tegen. „Die riepen dat ik
bij de GOV moest komen. Dat
was een leuke hobby voor een se
cretaresse die in een andere om
geving verzeild was geraakt.
Met zingen deed ik niks meer, ik
was een naaicursus begonnen
om iets te gaan doen. Enfin, ik
was 23 jaar, het was 1986 en ik
werd lid, nog helemaal niet met
de ambitie om rollen te gaan spe
len, ik was gelukkig in het
koor."
Toch deed ze auditie voor een
klein rolletje in de musical My
Fair Lady in 1987. Ze kreeg het
en haar zelfvertrouwen begon te
groeien. Dat had ook te maken
met het advies van Paula van
Rijsbergen van de GOV om zang
les te gaan nemen. Bij Maria
Daene in Bergen op Zoom be
gon Marjolein van Zonneveld de
mogelijkheden van haar stem te
verkennen. Ze kreeg het nadruk
kelijke advies om conservato
rium te gaan doen. Intussen had
ze al meer rollen bij haar eigen
club gezongen, maar toen ze
zich voor de deeltijdopleiding in
Tilburg had ingeschreven,
moest ze toch stoppen bij GOV.
„Werken, naar school, mijn les-
Accordeonist Yuriy Karnaukh uit Oekraïne komt, net als veel andere muzikanten uit zijn land, regelma
tig naar West-Europa om als straatmuzikant een centje bij te verdienen. foto Lex de Meester
sen bij Maria Daene die gewoon
doorgingen; mijn lidmaatschap
moest ik opzegg' In 1998 heb
ik mijn diplome gehaald en ben
ik in de praktijk begonnen."
Ze heeft sindsdien in tal van pro
ducties gezongen en verdiende
een Elektra met de rol van
Bessie in de operette Die Blüme
von Hawaï. In de millenniummu
sical Zacharias Jansen, een
Zeeuwse productie, zong ze de
rol van Maida.
Loopbaan
Een professionele loopbaan bete
kent wel dat je min of meer ver
wijderd raakt van het amateur
gezelschap, ook al voel je je
daaarin nog zo prettig thuis.
„Omdat het natuurlijk je vak is,
hoef je niet meer eindeloos te oe
fenen om een rol onder de knie
te krijgen. Dan loop je bij zo'n
repetitie eigenlijk niets te doen.
Dirk Laplasse en ik komen de
laatste repetitie voor de vakan
tie voor het eerst en repeteren
vervolgens in het najaar alles
mee. Dan heeft de rest er al een
ongeloofelijke hoop werk opzit
ten." Omdat haar partner ook
actief is in de GOV is Marjolein
van Zonneveld er nog altijd
sterk bij betrokken.
Met de rol van Babe in The Paja
ma Game is ze in haar nopjes.
De musical van Richard Adler
en Jerry Ross is gebaseerd op
een roman van George Abbot en
Richard Bissell. Doris Day speel
de in de jaren vijftig de rol van
Babe in de gelijknamige filmmu
sical.
De gastsoliste is van plan die rol
wat pittiger te spelen, een beetje
meer van deze tijd. „Babe is een
vakbondsvrouw, de voorzitter
van een klachtencommissie die
de strijd aanbindt met de bazen
in een arbeidsconflict. De ro
mantische verwikkeling, die er
natuurlijk bijhoort, hoeft haar
karakter niet zoet te maken."
Een eigentijdse rolinterpetatie
wordt des te noodzakelijker om
dat ook de enscenering dat is.
Regisseur Jan de Wieuw heeft
gekozen voor stripachtige aan
pak. „De leden van de GOV heb
ben zich een ongeluk gezaagd
om de hele scène tweedimensio
naal te krijgen. Het wordt echt
heel fantastisch."
Behalve de gastsolist, tenor
Dirk Laplasse en de rgeisseur,
komen nog meer professionals
uit Vlaanderen. Muzikaal leider
Hans Laureijn, pianist Adriaan
Jacobs en het 23-koppige Ant
werps Begeleidingsorkest, rei
zen voor zes voorstellingen af
naar Zeeland. De choreografie
is, als altijd, in handen van Lia
Sorber en Jeannet Thierie is de
regieassistente. Eddy Bogaert
en Ernst Franken leiden de pro
ductie.
The Pajama Game wordt vier
keer in De Mythe in Goes ge
speeld: op 9,10,11 en 12 novem
ber. De aanvang is telkens 20.00
uur, behalve op zondag 12 no
vember. Deze matinévoorstel-
ling begint om 15.00 uur. Op
vrijdag 17 november staat de
productie in de Stadschouw-
burg in Middelburg en op zater
dag 25 november in het Schelde-
theater in Terneuzen. De aan
vang is telkens 20.00 uur. Kaar
ten zijn verkrijgbaar via de
stichting Theater Exploitatie
Zeeland, bij het Scheldetheater
in Terneuzen en bij de GOV, tele
foon 0113-312058.
Marjolein van Zonneveld is weer even terug bij de Goese Operette Vereniging, waar ze haar zangcarrière ooit begon. foto Willem Mieras