Wie vlees wil eten moet wreed zijn Het oude nest voelt nog kiplekker mm Hier spelen is verademing Weggebruikers geven advies aan Rijkswaterstaat GELICHT 12 Motorcrossers willen vaker rijden in Axel kunst dinsdag 7 november 2006 door Emile Calon GOES - Geen lantaarnpalen in buitenbochten en op de Ooster- scheldekering geen inhaalver- bod instellen. Het zijn enkele van de suggesties die Zeeuwse weggebruikers gisteren gaven aan medewerkers van Rijkswa terstaat tijdens een klantenpa- nel-avond. Lantaarnpalen in buitenboch ten zijn volgens motorrijder Louis van den Broecke uit Geersdijk levensgevaarlijk voor motorrijders. „Een keer vallen en het is gebeurd. Zeker als het glad is, dan schuift een motorrij der zo tegen zo'n paal." Nancy van Weert (Grijpskerke) rijdt dagelijks over de kering en maakt daar 'echt van alles mee'. Haar vrees is dat de wegbeheer- ders daar een absoluut inhaal- verbocl instellen. Dat zou voor haar en vele andere weggebrui kers hopen ergernis opleveren. Dan kunnen ze niet meer die toe risten passeren die met een gan getje van zeventig kilometer per uur over de kering rijden. Ze pleitte ook voor het duidelijk aangeven van stopplaatsen voor en na de kering, want nu komt het zeer geregeld voor dat toeris ten plotseling stoppen, uitstap pen, de weg oversteken en foto's nemen. „Levensgevaarlijk", al dus Van Weert. De suggesties van Van den Broecke, Van Weert en een acht tal anderen werden aangehoord door tal van medewerkers van Rijkswaterstaat. Die dienst hield gisteren voor de tweede maal een panelbijeenkomst om te horen wat de weggebruikers vinden en welke suggesties ze hebben om het wegverkeer veili ger, overzichtelijker en comfor tabeler te maken. Vorig jaar november waren ze voor het eerst uitgenodigd en en kele van hun suggesties zijn nu reeds zichtbaar langs de wegen. Zo zijn de hectometerpaaltjes dankzij hen voorzien van stickers zodat de weggebruikers zien hoe hard ze maximaal mo gen rijden. Ook worden de par keerplaatsen langs de A58 nu op geknapt. Vorig jaar merkten de panelleden op dat sommige van die parkeerplaatsen er wel erg. vervuild en verwaarloosd bijlig gen. Ze worden de komende twee jaar jaar allemaal opge knapt en er komen toiletten, on dergrondse afvalbakken en goe de verlichting. Volgens Marcel Ideler van Rijks waterstaat is het bijeenroepen van een klantenpanel een goede manier om in contact te komen met de gewone weggebruikers, „Dankzij deze mensen kunnen wij nu maatwerk leveren." DEN HAAG - Motorcrossstich ting Smidsschorre eiste gisteren bij de Raad van State toestem ming voor meer wedstrijden en meer motoren op de crossbaan aan de Lageweg in Axel. Stichting Recreatieve Exploita tie Smidsschorre is niet blij met de beslissing van de provincie om geen enkele uitbreiding tof te staan. De provincie heeft zelfs expliciet in de nieuwe mi lieuvergunning opgenomen dat er slechts op één zondag per jaar een wedstrijd mag worden gereden. De raadsman van Smidsschorre vroeg gisteren een uitbreiding van het aantal wed strijden, ook op zondagen, van, 27 naar 40. Staatsraad. Th. Drupsteen bekijkt of hij tot de behandeling van de bodem zaak van begin volgend jaar aan Smidsschorre nog een aantal extra wedstrijden zal toestaan De kans daarop lijkt niet groot omdat een veertigtal omwonen den juist meer maatregelen te-' gen de geluidsoverlast eisen, Smidsschorre heeft haast want voor 1 december moet het wed strijdschema voor 2007 worden vastgesteld. Uitspraak over enkele weken. door Emile Calon De rookworst van de Hema is zo wat heilig. Kom er dus niet aan is de unanieme reactie van Vlissingse en Middelburgse klanten als hen ge vraagd wordt wat ze vinden van de ac tie van de Stichting Wakker Dier. Kees de Ruiter: „Kunnen ze zich niet om iets belangrijkers druk maken. Honger in Afrika, vrouwenvermin king en -onderdrukking in Pakistan, armoede in Honduras. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Stop de onzin, kom in actie om iets te doen aan het echte leed." Ondanks die duidelijk stelling van de Vlissinger heeft de stichting de rook worst van het warenhuis uitgekozen als doelwit om het castreren van big gen aan de kaak te stellen. De actie groep gaat met een reclame-auto ach ter vrachtwagens van de Hema rijden om zo te wijzen op het lot van 'arme biggetjes' die in de vleesindustrie enke le dagen na hun geboorte zonder ver doving worden gecastreerd. De castra- Rookworst tie is bedoeld om de karakteristieke 'berengeur' te voorkomen die bij vijf tot tien procent van de mannelijke die ren ontstaat bij het bereiden van het vlees. Volgens Wakker Dier stellen grote af nemers hierover geen eisen aan de fa brikanten. De Hema, verwerker van nog geen één procent van het Neder landse varkensvlees, voelt zich echter niet geroepen als voorvechter op te tre den. Volgens een woordvoerder keurt het bedrijf de praktijk niet goed en spoort het de fabrikant aan om een goed alternatief op te sporen. Ivonne Meulmeester vindt net als De Ruiter dat er wel belangrijkere dingen zijn om voor in actie te komen. Het leegvissen van de zeeën en oceanen bij voorbeeld. Ze las nog maar enkele da gen terug een verhaal dat over een De Hema-rookworst geniet een welhaast onaantastbare status. foto Lex de Meester paar decennia de zeeën leeg zijn. Dat is volgens haar iets waar zo'n stich ting aandacht voor moet vragen. Ze moet er niet aan denken, lege zeeën. Dat betekent volgens haar dat miljoe nen mensen wereldwijd geen werk meer hebben en dat vele miljoenen mensen geen eten meer hebben. „Dat is pas iets om je druk over te maken. Niet het castreren van een paar bigge tjes", zegt ze terwijl ze met een tas vol boodschappen haar weg vervolgt. Rudy Hoogesteger vindt dat de Hema zich niets moet aantrekken van die 'paar idioten' die niet weten hoe je een lekkere worst moet maken. Hij roemt de rookworst die volgens hem echt on overtroffen is. Voor hem is een stamp pot zonder rookworst van de Hema on denkbaar. Met name zuurkoolstamp pot. „Met worst van de Hema en ge bakken spekjes van'Albert Heijn. Een onweerstaanbare combinatie." Cultuurgoed In Middelburg hetzelfde geluid. Daar zegt Petra Geldof dat de rookworst van de Hema tot het beschermd cul tuurgoed van Nederland 'zou moeten behoren. Ze kent Duitse toeristen die bij vertrek naar huis zakken vol in slaan. „Als een Duitser dat doet, Ne derlandse worst inslaan, is dat toch wel een teken dat het om een heel bij zonder product gaat." Volgens haar hoort de worst thuis in het rijtje Edam mer kaas, Delfts Blauw, de Deltawer ken, Friese koeien en de Fokker Friendship. Rianne Jacobse ziet de ac tie van de stichting als het ultieme voorbeeld dat mensen niet meer weten waar het eten vandaan komt. Om vlees te kunnen eten moet er geslacht worden, zegt ze op bijna docentach tige toon. En slachten, 'hoe je het ook doet', is pijnlijk voor dieren. Ze raadt alle leden van Wakker Dier aan één uur per dag naar documentaires op Animal Planet te kijken en dan met na me die over jagen en gejaagd wórden. Pas nog zag ze in zo'n documentaire een zebra met een gigantische wond op z'n bil als gevolg van een mislukte aanval van een leeuw. „Wie vlees wil eten moet wreed zijn", aldus de Mid delburgse. Ze vertelt haar kinderen al tijd dat de natuur mooi maar ook wreed is. „Kijk hoe katten kikkers be jagen, kijk hoe een roofvogel een duif slaat. Dat gebeurt niet zachtzinnig. Dat is uitermate wreed maar ook uiter mate natuurlijk." Kwaliteit Mare Wolf tenslotte is ook niet te spre ken over de actie van de stichting. Te gelijkertijd moet hem van het hart dat de Hemarookworst toch niet meer de kwaliteit heeft van vroeger. Volgens hem is het velletje net iets te hard. Ver der niets dan lof voor 'een van de bes te worsten ter wereld'. Marjolein van Zonneveld zingt hoofdrol in nieuwe productie Goese Operette Vereniging door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Yuriy Kar- naukh uit Oekraïne speelt op hoog niveau accordeon in zijn vaderland. Een vetpot is het des ondanks allerminst. Daarom reist hij regelmatig naar Antwer pen, waar zijn zus woont, om als straatmuzikant een centje bij te verdienen. Ruim drie jaar geleden stuitten Joke en Harry Schroevers van de Zeeuwse accordeonvereni ging Concertina tijdens een be zoek aan de Sinjorenstad in de Meir op Karnaukh. Al snel hoor den ze dat hier niet zomaar een accordeonist aan het werk was. „Hij speelde bijvoorbeeld Liber- tango van Piazzolla." Ze raakten aan de praat, ontdek ten de achtergrond van Kar naukh en er ontstond een muzi kale vriendschap. Als uitvloei sel hiervan speelt de Oekraiense accordeonist komend weekein de een voorname rol tijdens het zestiende jaarconcert van Con certina. De regelmatige reizen richting de lage landen zijn bittere nood zaak voor Karnaukh, die onder meer in het nationaal filharmo nisch orkest speelt. „Muzikan ten in Kiev hebben het niet breed", zegt hij, in moeizaam Engels. „Je kunt er net van le ven, maar spullen die ik nodig heb voor mijn werk, zoals een computer of een cassetterecor der, kan ik er niet van betalen. Dat geldt overigens voor alle muzikanten. In de vakantie gaat iedereen naar West-Europa om wat bij te verdienen door op straat te spelen." Het is de twee de keer dat hij samen met Con certina optreedt. „De eerste keer, drie jaar geleden, was hij heel zenuwachtig", herinnert Harry Schroevers zich. „De psy chische druk in Oekraïne is heel groot voor muzikanten. Daar wordt niet zozeer gelet op de mu ziek, maar op de fouten die even tueel worden gemaakt. Hier merkte Yuriy dat mensen ko men om echt te luisteren en niet om te bekritiseren. Dat was een verademing voor hem. Hij zit hier echt te genieten." De uitnodiging om mee te doen aan het jaarconcert van Concer tina nam hij dan ook graag aan. Hij regelde een auto en legde eind vorige week bijna in één ruk de 3200 kilometer richting Zeeland af. Karnaukh speelt zaterdag enke le stukken met de drie orkesten van de vereniging, maar doei ook een solo-optreden. Op zijn programma staan onder meerde première van Cowboy van Cher- nikov, walsen van Chopin en Galliano, Gabriel's hobo van Morricone (samen met Diana De- nissen op hobo), Fantasie in G van Bach en Harlekin van Ra- meau. Ook is een ad hoc-ensem- ble gevormd met leden van Con certina en de professi one gast- musici Bernadette van Steyn (klarinet) en Wim van Berkel (accordeon, synthesizer). De Oekraiener wil twee weken in Antwerpen verblijven, vooral om veel te oefenep. „Maar ale het weer goed is, ga ik ook weer op straat spelen." .Jaarconcert Zeeuwse acceordeon- vereniging Concertina, zaterdag 11 november in de Stadsschouw burg in Middelburg. Aanvang 20.00 uur. Kaarten te reserved via 0118-463170 of 0118-4705$ (na 18.00 uur). door Mieke van der Jagt 's-GRAVENPOLDER - Het mu ziektheatergezelschap Goese Operette Vereniging (GOV) zet deze maand weer een productie op de planken. Een musical de ze keer: The Pajama Game. Gastsolisten, de professionals die worden ingehuurd om de hoofrollen te zingen, zijn dit jaar Dirk Laplasse en Marjolein van Zonneveld. Van die laatste is de zangloopbaan bij de GOV begonnen. De zangpedagoge en freelance-zangeres in musical-, opera- en operetteproducties voelt zich kiplekker op het oude nest, waarvan ze nooit ver weg is geweest. Bij Marjolein van Zonneveld thuis werd veel gezongen. Haar ouders waren lid van het mu ziektheatergezelschap in Oost burg en als meisje van tien jaar zong ze een rolletje in de Zigeu nerbaron. „Ik werd wel lid, maar zag het niet zo zitten om op de voorgrond te treden. Je bent per slot niet voor niks pu ber. Souffleren was mijn taak. Ik hoorde erbij, maar hoefde niet in de spotlights." Toen ze la ter naar Goes verhuisd was, kwam ze weer mensen uit Oost burg tegen. „Die riepen dat ik bij de GOV moest komen. Dat was een leuke hobby voor een se cretaresse die in een andere om geving verzeild was geraakt. Met zingen deed ik niks meer, ik was een naaicursus begonnen om iets te gaan doen. Enfin, ik was 23 jaar, het was 1986 en ik werd lid, nog helemaal niet met de ambitie om rollen te gaan spe len, ik was gelukkig in het koor." Toch deed ze auditie voor een klein rolletje in de musical My Fair Lady in 1987. Ze kreeg het en haar zelfvertrouwen begon te groeien. Dat had ook te maken met het advies van Paula van Rijsbergen van de GOV om zang les te gaan nemen. Bij Maria Daene in Bergen op Zoom be gon Marjolein van Zonneveld de mogelijkheden van haar stem te verkennen. Ze kreeg het nadruk kelijke advies om conservato rium te gaan doen. Intussen had ze al meer rollen bij haar eigen club gezongen, maar toen ze zich voor de deeltijdopleiding in Tilburg had ingeschreven, moest ze toch stoppen bij GOV. „Werken, naar school, mijn les- Accordeonist Yuriy Karnaukh uit Oekraïne komt, net als veel andere muzikanten uit zijn land, regelma tig naar West-Europa om als straatmuzikant een centje bij te verdienen. foto Lex de Meester sen bij Maria Daene die gewoon doorgingen; mijn lidmaatschap moest ik opzegg' In 1998 heb ik mijn diplome gehaald en ben ik in de praktijk begonnen." Ze heeft sindsdien in tal van pro ducties gezongen en verdiende een Elektra met de rol van Bessie in de operette Die Blüme von Hawaï. In de millenniummu sical Zacharias Jansen, een Zeeuwse productie, zong ze de rol van Maida. Loopbaan Een professionele loopbaan bete kent wel dat je min of meer ver wijderd raakt van het amateur gezelschap, ook al voel je je daaarin nog zo prettig thuis. „Omdat het natuurlijk je vak is, hoef je niet meer eindeloos te oe fenen om een rol onder de knie te krijgen. Dan loop je bij zo'n repetitie eigenlijk niets te doen. Dirk Laplasse en ik komen de laatste repetitie voor de vakan tie voor het eerst en repeteren vervolgens in het najaar alles mee. Dan heeft de rest er al een ongeloofelijke hoop werk opzit ten." Omdat haar partner ook actief is in de GOV is Marjolein van Zonneveld er nog altijd sterk bij betrokken. Met de rol van Babe in The Paja ma Game is ze in haar nopjes. De musical van Richard Adler en Jerry Ross is gebaseerd op een roman van George Abbot en Richard Bissell. Doris Day speel de in de jaren vijftig de rol van Babe in de gelijknamige filmmu sical. De gastsoliste is van plan die rol wat pittiger te spelen, een beetje meer van deze tijd. „Babe is een vakbondsvrouw, de voorzitter van een klachtencommissie die de strijd aanbindt met de bazen in een arbeidsconflict. De ro mantische verwikkeling, die er natuurlijk bijhoort, hoeft haar karakter niet zoet te maken." Een eigentijdse rolinterpetatie wordt des te noodzakelijker om dat ook de enscenering dat is. Regisseur Jan de Wieuw heeft gekozen voor stripachtige aan pak. „De leden van de GOV heb ben zich een ongeluk gezaagd om de hele scène tweedimensio naal te krijgen. Het wordt echt heel fantastisch." Behalve de gastsolist, tenor Dirk Laplasse en de rgeisseur, komen nog meer professionals uit Vlaanderen. Muzikaal leider Hans Laureijn, pianist Adriaan Jacobs en het 23-koppige Ant werps Begeleidingsorkest, rei zen voor zes voorstellingen af naar Zeeland. De choreografie is, als altijd, in handen van Lia Sorber en Jeannet Thierie is de regieassistente. Eddy Bogaert en Ernst Franken leiden de pro ductie. The Pajama Game wordt vier keer in De Mythe in Goes ge speeld: op 9,10,11 en 12 novem ber. De aanvang is telkens 20.00 uur, behalve op zondag 12 no vember. Deze matinévoorstel- ling begint om 15.00 uur. Op vrijdag 17 november staat de productie in de Stadschouw- burg in Middelburg en op zater dag 25 november in het Schelde- theater in Terneuzen. De aan vang is telkens 20.00 uur. Kaar ten zijn verkrijgbaar via de stichting Theater Exploitatie Zeeland, bij het Scheldetheater in Terneuzen en bij de GOV, tele foon 0113-312058. Marjolein van Zonneveld is weer even terug bij de Goese Operette Vereniging, waar ze haar zangcarrière ooit begon. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 28