De priesterzerken met hosties liggen er nog Zoeken naar katholieke sporen in oude kerken Onderhoudskosten zijn nauwelijks op te brengen -r"~f 'BetkhheJgfo 9T<>rtm&mt-r&_ ElhiS, Srij Z&twdhnit, aznmtrt Soncmoer- Ri Drcj/ch <Èm^Wbrf-fë jtautK. S\ayhöeme KOUWetls Spinnen landt- ^ixVesrê St-\ Zantdijck Scaktrb P i -Artnuydcn Mortier Kopje op koorbank tussen twee zitplaatsen. iWufit jt jp 'ndiktiix-torch \'1\C I 'Bórbmde JEuerin: bauetts**- prtmtbjck. *|C~ gt- typiÜ&tf/A ii^Ofohm Ormans berloome- 'iSteehnt^ \werue Zijkapellen aan de zuidzijde van het schip van de Grote Kerk. dinsdag 7 november 2006 21 Kaart van Zeeland 1542-1546 - Collectie Zelandia Illustrata, Jacob van Deventer, geograaf. Aanwezig in Zeeuws Archief Middelburg. Foto's Regnerus Steensma De Stichting Oude Zeeuwse Kerken is 30 jaar geleden opgericht om te ijveren voor behoud van historische kerkgebouwen in de provincie. Dat gebeurt onder meer door voorlichting aan kerkbestu ren, het bevorderen van de publieke belangstelling voor de problemen rond oude kerkgebouwen en het in eigendom overnemen van kerkgebouw. Dat laatste kan maar mondjesmaat, omdat de stichting niet over veel geld beschikt en onder meer afhankelijk is van donateurs (circa 485). Spaarzaam komen er subsidies los, maar de onderhoudskosten zijn nauwelijks op te bren gen uit eigen kas. Erbij komt dat het erg moeilijk is voor een kerk andere gebruiksmogelijkheden te vinden dan al leen de eredienst. Momenteel heeft de stichting vijf kerkgebouwen in eigen dom: de Hervormde kerken in Baarland (wekelijks kerk diensten, toeristische open dagen, orgelconcerten), Hoofd plaat (nauwelijks meer diensten, 's zomers openstelling voor bezoekers), Waterlandkerkje (regelmatig diensten, concerten, tentoonstellingen en open dagen) en Kats (regel matig diensten, trouwzaal gemeente) en de Nieuwe kerk van Zierikee (wijwei geen diensten, wel concerten en ten toonstellingen). Tweemaal per jaar verschijnt een informatiebulletin. Ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan verschijnt een specia le uitgave, gewijd aan sporen van de katholieke eredienst in de middeleeuwse Zeeuwse kerken. R. Steensma deed daar onderzoek naar. Het kleurrijke bulletin wordt 10 no vember gepresenteerd tijdens een bijeenkomst in de protes tantse Mariakerk te Nisse, aanvang 15.30 uur. Rinus Antonisse Doopvont uit de zestiende eeuw. cKxixi/nxoXecLe' Piscina aan de buitenzijde van de kerk in het restant van de zuidelijke koormuur. Nis in de vorm van een piscina in de zuidmuur. In de 54 Zeeuwse kerken uit de Middel eeuwen is nog veel te vinden dat herin nert. aan hun oorspronkelijke gebruik voor de katholieke eredienst. Ze hebben niet voor niets Beeldenstorm en Reforma- iie weten te doorstaan. Regnerus Steens ma, oud-wetenschappelijk medewerker aan de Rijksuniversiteit Groningen en Merkdeskundige bij uitstek, bracht de ka tholieke elementen in de oude kerken in kaart. Stuk voor stuk bezocht en on derzocht Regnerus Steens ma de middeleeuwse kerken in de provincie. Een hele klus. „Maar je kunt niet op een tele foontje met de koster afgaan", zegt hij. Je moet echt wel weten waar je naar moet zoeken, want meestal vallen de sporen uit de katholieke periode van voor de Reformatie nauwelijks meer op. Bij die Reformatie aan het einde van de zestiende eeuw maakten de protestanten schoon schip. Zonder veel pardon namen ze de katholieke kerken in beslag en verwijderden zo'n beetje al les wat aan de 'papen' herinner de. Dat was immers een afge schreven geloofsbeleving gewor den. De meeste kerken zijn nooit meer teruggegeven. Steensma werkt vanuit zijn woonplaats Buitenpost alle 1170 middeleeuwse kerken in heel Nederland af. Inmiddels heeft hij er achthonderd geïn specteerd en van vijf provincies zijn de resultaten inmiddels geo penbaard. Nu is Zeeland aan de beurt. Een mooie provincie om te doen, vindt Steensma. Naast het onderzoek ter plekke maak te hij ook gebruik van schriftelij ke bronnen. Zeeland, bolwerk van de Reformatie, kende rond 1500 ruim tweehonderd paro chiekerken, waarvan er hon derd jaar later niet meer dan ne gentig over waren. Watersnoden en krijgshandelingen (de Tach tigjarige Oorlog) eisten de groot ste tol. Ondanks het feit dat de nog resterende 54 kerken al lan gere tijd in protestantse handen zijn, ontdekte Regnerus Steens ma - die weet waar hij naar moet kijken - op zijn speurtocht naar katholieke overblijfselen nog heel wat. Bijzonder is volgens hem het nog vrij grote aantal priesterzer ken, voorzien van fraaie decora ties, in de vloer van de kerken. „Die zijn heel uitzonderlijk. Er heeft zich in Zeeland een school gevormd." Hij vermoedt dat het lastig was om de zware grafzer ken uit de vloer te halen en daar- om liet men ze maar liggen. „Op merkelijk is dat bijna overal de hostie nog op de zerk is geble ven. Elders is die vaak verwij derd." Veel van de sporen hebben te maken met de sacramentsvere ring, belangrijk onderdeel van de mis. Bij de eucharistieviering werd brood uitgereikt (de hos tie). Een deel van het bij de vie ring geheiligde brood werd be waard. Sinds het begin van de negende eeuw op het altaar, in een kostbaar uitgevoerde bus, later in een (afsluitbare) muur nis of wandtabemakel. Volgen de stap was het maken van een kast of het oprichten van een sa cramentstoren in de kerk, tegen de muur of vrijstaand. De nis sen en fundering van sacra mentstorens zijn er hier en daar nog. Voor handwassing van de pries ter moest in elke kerk een was bekken ofwel piscina aanwezig zijn. In de kerk werd een diepe nis gemaakt, waarvan de bodem bestond uit een bekken met een gat voor afvoer van water. Als het ware een heilig putje. Soms zijn dubbele piscina's aanwezig: een bekken om handen te was sen voor de mis en een voor het reinigen van de vingers en de miskelk na de mis. Voor de wijn en het water dat ermee vermengd moest worden, was als regel een tinnen kan be schikbaar. In een aantal kerken is daarvoor een aparte nis ge maakt. In elke kerk stond eerst één altaar, in de late Middeleeu wen kwamen daar zijaltaren (ka pellen) bij. Die werden vooral gebruikt voor het opdragen van zielemissen (om het zieleheil van een overledene te bevorde ren). Het was niet ongebruikelijk ach ter of aan de zijkant van het al taar een bergnis aan te brengen. In enkele kerken bevindt zich naast de ingang een kleine nis voor wijwater en ook trof Steensma nog enkele kaarsennis sen aan. Hij besteedde ook aan dacht aan het meubilair, zoals het triomfkruis, een grote cruci fix op de grens van schip en koor. In vier kerken zijn er nog sporen van. De protestanten ver vingen de katholieke doopvon ten voor een eigen (koperen) doopschaal. Een zestal doopvon ten is teruggekeerd. Vóór de Re formatie beschikten kerken al over een orgel. Dat in Brouwers haven (1557) is als enige uit de periode nog te zien. Erfenissen uit de katholieke tijd komen ook tot uiting in koorbanken voor geestelijken (soms ook toe gankelijk voor leken), vaak rijk versierd met houtsnijwerk. Rinus Antonisse Triomfboog, met daaronder drie haken waaraan het triomfkruis was opgehangen. De muurschilderingen hebben betrekking op Maria. Twee oostelijke zuilen aan de noordzijde van het koor waartussen de sacramentstoren stond. Oostmuur westelijke zijkapel; in de drie vakken was waarschijnlijk een achterwand van een altaar aangebracht. LDlu Priesterzerk voor heer Jacob, die overleed op 4 juli 1493.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21