PZC Alles draait om het huwelijk Smakelijk eten zonder gewetensbezwaren ï)e $mak Veel hartjes en pijlen Victor Rolf Bedels Kuiten Cottonfield Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 4 november 2006 Ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren met model Raquel Zimmermann. foto's GPD Los Angeles staat dezer dagen geheel in het te ken van Viktor Rolf. De Nederlandse modeontwer pers hielden er hun collectie voor H&M ten doop. En ga ven ook nog eens het ja woord. Ze staan afgebeeld over de volle breedte van de gevel van het Roosevelt Hotel, in hart je Hollywood. Wie op Hol lywood Boulevard ook maar even opkijkt van de befaamde Walk of Fame, kijkt recht in het gezicht van Viktor Rolf. Het Hollandse modeduo heeft inmid dels ook de sterrenstatus be reikt. Viktor Rolf hebben voor H&M een kledinglijn ont wikkeld die vanaf 9 november wereldwijd in de winkels ligt. Voor de presentatie van de col lectie hebben Viktor Rolf en H&M werkelijk alles uit de kast gehaald. In een groot landhuis in het chique Bel Air is er een bruidsreceptie zoals je die eigen lijk alleen maar uit films kent. Het is de sprookjeswereld van Viktor Horsting en Rolf Snoe ren, die hun samenwerking met Hennes en Mauritz neerzetten als een huwelijk, met alle feeste lijke rituelen die daarbij horen. Met als toefje op de taart de show van de kleding, en de op komst van het tweetal zelf, arm in arm met model Raquel Zim mermann, die namens H&M het jawoord mag geven. Voor Viktor Rolf is cle samen werking met Hennes en Mauritz een stap naar de grote massa. Wie tot nu toe iets van ze wilde hebben, moest diep in de buidel tasten of ver reizen. Het vaak als een twee-eiige tweeling op tredende duo dreigde daardoor een onbekende grootheid te blij ven: veel van gehoord, weinig van gezien. Met de samenwerking met H&M gaat dat veranderen, zeggen Vik tor Rolf in Los Angeles. Het tweetal spreekt zelfs van een mijlpaal in de relatief korte his torie van het merk Viktor Rolf. „We hebben altijd erg veel applaus en erkenning gekregen, maar interactie met het publiek was er niet. Dat kende onze pro ducten niet. Je bent een merk, en je wilt reacties. Toen we zelf met een prêt-a-porter-collectie kwamen zag je dat al verande ren. Met deze kledinglijn voor H&M verwachten we dat nog meer." H&M, dat na eerdere collecties van Karl Lagerfeld en Stella Mc Cartney de smaak van de haute couture had te pakken, zocht zelf contact met het modetwee tal. Toen eenmaal was besloten dat er een Viktor Rolf-collec- tie moest komen was alleen nog de vraag wat voor een. „We wa ren het al gauw eens dat het meest exclusieve kledingstuk met het grootste bereik toch wel de bruidsjurk is. Die wordt door iedereen gewaardeerd, maar is De collectie van Viktor Rolf voor H&M is vooral heel roman tisch. Vrijwel alle stukken verwijzen met hartjes en pijlen naar de liefde. Ze zijn verwerkt in truitjes, blousjes, trenchcoat, en zelfs in een smokingjasje. En de overtreffende trap van romantiek is natuurlijk de bruidsjurk, de eerste ooit in de collectie van het Zweedse kledingconcern. Het aaibaarheidsgehalte is verder hoog: een kasjmier vestje met zij den voorpand, een zijden cocktailjurkje, wollen rokjes en crèpezij- de blousjes. In zachtrose, wit, grijs en zwart.De prijzen liggen voor Viktor Rolf-kenners op een laag, maar voor H&M-klanten hoog niveau. Een smoking voor 199 euro en trenchcoat voor 99 euro zijn voor H&M-begrippen kostbaar. De trouwjurk met zijn grote zijden strik kost 298 euro. De overige kledingstukken zoals truien, en pantalons liggen rond de veertig euro. Goedkoper zijn het ondergoed, sjaals, kousen of een stropdas. De Victor Rolf-lijn is te koop in twaalf H&M-filialen, maar niet in Zeeland. Blouse met hart en rokje van Viktor Rolf Eigentijdse uitvoering van de smoking. altijd uniek. Dat werd het uit gangspunt van de hele collectie. We hebben dat rigoureus doorge trokken. Alles in onze collectie draait nu om het huwelijk, om een liefdesverbintenis", zegt Rolf Snoeren. Maar dan wel met een knipoog. Ironie is een con stante in het werk van Viktor Rolf. Snoeren: „Wij zijn natuurlijk heel elitair, en H&M is een grote keten, en normaal kom je elkaar dan niet tegen. Dat we elkaar toch gevonden hebben is eigen lijk een beetje ironisch. Met dat gegeven spelen we dan weer, door ook de samenwerking met H&M neer te zetten als een hu welijk." De mode die ze ontwier pen voor H&M omschrijven ze als 'klassiek, met een draai'. Of wel, een eigentijdse uitvoering van aloude klassiekers als de smoking, de trenchcoat en het zwarte cocktailjurkje. Voor Vik tor en Rolf is het gewoon een nieuwe stap in hun reis in de mo dewereld, zeggen ze. „Alles ont staat terwijl we aan het werk zijn, er komt steeds iets nieuws op ons pad. En op dat moment besluit je iets wel of niet te doen. Zo ging het nu ook." Wat hen drijft? „De wil om mooie dingen te maken. En om de passie in onszelf te blijven vinden. Dat hebben we altijd ge had. De eerste vijf jaar dat we bezig waren als modeontwerper verkochten we helemaal niets, maar werktej^^MMi^ intensiteit aulnu Die passie is een voorwaarde. Als die ver dwijnt kunnen we wel Koninklijke Begeer, vooral be kend vanwege bestek, heeft ook sieraden. Het bedrijf ziet een nieuwe trend, namelijk bedel armbanden die de persoonlijk heid weergeven van de drager: met bedels van de favoriete voet balclub, auto, natuurbescher mingsorganisatie, en nog zowat. l Ze zijn er al langer, laarzen met j verschillende kuitmaten, maar i het Engelse Duo-boots gaat er vrij ver in: laarzen met een kuit- wijdte tot vijftig centimeter. Duo zelf ziet daar wel 'een pitti ge naaldhak' onder, maar mis schien is het met zo'n maat toch beter een platte hak te nemen. Er zijn 19 modellen in 21 kuit- maten, vanaf dertig centimeter. Cottonfield heeft nu ook een da-, mescollectie. Het Deense man- nenmerk presenteerde onlangs de zomercollectie 2007. Veel de tails, veel rood, en veel jurkjes en driekwartbroeken volgend jaar bij Cottonfield. Het merk wil binnen een paar jaar eigen winkels in de Nederlandse stu dentensteden. foto Ruben Oreel Redacteuren Edith Ramakers en Ray mond de Frel beschrijven in de serie De smaak van Edith Raymond hun erva ringen in Zeeuwse eetgelegenheden. De ze maand is het thema Buitenbeentjes, over bijzondere keukens. In deze afleve ring: de Keuken van Ter Linde in Oost- kapelle. Het vooroordeel dat in biologische res- taurants alleen maar vegetarische scho tels op de kaart staan, moet maar snel uit de wereld worden geholpen. Net als het idee dat er alleen maar non-alcoho lische drankjes worden geserveerd. Bij de Keuken van Ter Linde is er altijd keus uit een vlees- en visschotel en twee vegetarische gerechten. Gerookt mag er niet woi-den, want, zegt kok Mi chel Jansen, dat is biologisch niet ver antwoord. De Keuken van Ter Linde is de keuken van Michel Jansen. Hij kookt intuïtief, 's Ochtends loopt hij nog al eens de kas in zonder te weten wat hij die dag zal gaan bereiden. „Dan kijk ik naar bui- m /A itlx .....v r ..ïdp.j.m ten, ruik en voel en maak een beslis sing, die past bij het weer en mijn bui." Hij bindt klanten aan zich. „Die komen een keer en blijven komen", zegt hij. Zij willen niet anders dan 'goedge keurd' voedsel eten en het vlees moet afkomstig zijn van diervriendelijke vee teelt. Op de boerderij Ter Linde wordt al bijna tachtig jaar op biologisch dyna mische wijze aan akkerbouw, tuin- duote om de tafel „Dan ruik ik en maak een beslissing, die past bij het weer en mijn-bui." bouw en veeteelt gedaan. Klanten uit Zeeland hebben de boerderij gevonden. Maar ook toeristen. „Duitsers, is mijn idee, zijn verder dan Nederlanders met biologisch eten of hebben er meer voor over." Het gesprek aan tafel gaat over eten, over een gezonder en milieubewuster leven. Dat gebeurt hier vanzelf. Alles is biologisch en eerlijk. De wijn gaat ver gezeld van een schaaltje notenkrui mels, brood en olie (zuiver van smaak). Onze voorgerechten bestaan uit radicia (rode slasoort) met bleu d'auvergne, walnoot en appel (6,50 euro) en een sa lade met gerookte eendeborst en walno tenolie (7,25 euro). Piima starters, zon der enige wanklank. Ze worden gevolgd door gebakken spat- zle (deegwaren), gebakken polenta (lek ker!), champignons en cantharellen (16,00 euro) en een combinatie van her tenbiefstuk en een eendenpootje, gegra tineerde kweepeer en boei-enkoolstam- pot (21,50 euro). De eend had wat langer in de oven mo gen garen om het malse vlees nog mal ser te maken en de korst bruiner en knapperiger. Het zijn volle borden, met veel van het goede. De toetjes slaan we over, hoewel de walnotentaart die Mi- 1$eooi-detin4 Prijs/kwaliteit: Entourage: Bediening aan tafel: Helderheid van de kaart: i Horen, zien en ruiken: Eten in een huiskamer of zomers onder appelbomen. Boerderijluchtjes iqs krijg je erbij. i j Conclusie: Wakker Dier geeft de Keuken van Ter Linde vier .;i sterren. Dineren zonder gewe- tensbezwaren geeft eten meer- waarde. onvoldoende goed «•matig; uitstekend yoidoende chels vrouw bakt, aanlokkelijk is. Biologisch eten is een way of life. Bij Ter Linde wordt geen belang gesteld in designmeubels of moderne keukenappa- ratuur. Op de tafels van blank hout staan kaarsen en verse bloemen. De verf is van de gedateerde keukendeu ren gebladderd, het toilet is simpel en I het plafond vertoont zwakke plekken. I Er zijn goedkope middelen gebruikt om de huiskamerachtige ruimte aan te kleden. „Het gaat bij ons om de in houd, om de mensen die hier komen. Mensen zijn belangrijker dan dingen." Na het diner is het pikdonker buiten, We vinden op de tast de weg tenig naar de auto. We horen de pinken, die hun eten herkauwen. We ruiken de mest. Verder is er niets. Stilte. De Keuken van Ter Linde, Lij dijkweg, Oostkapelle. Openingstijden in de win ter: vrijdag (vanaf 17.30 uur), zaterdag en zondag vanaf 12.00 uur. Tel.: 06-30766789. www.dekeukenvan- terlinde.nl. C ;iï Ï3ÏM8

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 35