lBoomschors is voedzaam, zei de Geliefde Leider Bolwerk familia brokkelt snel af PZC—- Italiaanse mama kiest voor zichzelf Leven in Noord-Korea Zuid-Koreaanse uitzendingen worden be luisterd. De Noord-Koreaanse radio's heb ben namelijk slechts één frequentie, die van de staatsradio. Zo komt er langzaam een ver andering in het rotsvaste geloof. De twijfel groeide bij Lee en Park met de grote hongersnood die in 1997 begon. „We hadden heel weinig te eten. Ik hoorde dat het buiten de stad nog erger was", zegt de eerste. „Dat mensen daar echt stierven van de honger. Ik zag op straat wel mensen die heel mager waren en kinderen die mager en ziek waren. Voor ik vluchtte kregen we iede re dag 300 gram maïs per persoon. Daar kun je niet van leven." Park: „De mensen verdipnen nauwelijks iets. Ook heeft de Centrale Voedseldistribu tie van de staat niet veel. Op de zwarte markt kun je voor veel geld wel eten kopen. Dat is onbetaalbaar. Er werd boomschors gegeten en gras." De Geliefde Leider verkocht het aan zijn volk door te stellen dat boomschors zeer voedzaam was en dat Koreanen een bijzon der volk zijn dat zonder problemen met wei nig eten uitstekend kan functioneren. Tweeënhalf tot drie'miljoen Noord-Korea nen, tien procent van de totale bevolking, konden dat echter niet en stierven. De zwarte markt en de beperkte hervormin gen van drie jaar geleden verlichtten het le ven, zo vertelt Park. „Dat was ineens afgelopen. Toen kon ik er niet meer tegen. Bij ons krijg je maar een paar schoenen per jaar. Als je daar zuinig op bent, gaan die drie of vier maanden mee. Tenzij je lid bent van de Partij. Je kunt aan de schoenen zien wat iemands positie in de samenleving is. Het is daarom goed als je Partijlid kan worden. Ik was dat nooit ge worden omdat mijn opa iets verkeerds had gedaan." Erwin Tuil M j rLL 7 zaterdag 4 november 2006 Van de Agnelli's van Fiat, de kleine kruideniertjes, de res taurantfamilies, de maffiafami lies. Nergens lijkt het gezin zo'n hoeksteen van de samenleving' als in Italië. De tand des tijds slaat bressen in het (katholieke) bolwerk. Erika zucht. Haar 28-jarige zoon Paolo had toch echt beloofd zelf standig te gaan leven en wonen. Het komt er niet van. Zelfs haar verhui zing naar een kleinere woning in het Siciliaanse Messina bracht geen echte verandering in haar leven. Haar vori ge huis, eigendom van haar ex, heeft zij leeg voor Paolo achtergelaten. De eeuwige student is er nooit. Hij houdt veel te veel van zijn mama. Daar woont hij gratis, en moeder mag op haar 52e dan wel een volledige baan als onderwijzeres hebben, Paolo merkt daar niks van. Zij kookt voor hem/wast zijn vuile goed en zet des noods de schoenen voor hem klaar. Esther (58) hangt dagelijks minstens twee keer met haar 33-jarige dochter Martha aan de telefoon. Sinds Esther, ruim vijf jaar weduwe, een vriend heeft gaat het geregeld mis tussen haar en Martha. Dochterlief heeft een goedverdienende man en zelf een yup pie-baan, top ontwerp ster bij een gra fisch bedrijf in Milaan. Voor mama, die op een steenworp af stand woont, had zij na een conflict met de betaalde oppas een mooie acti viteit bedacht: fulltime grootmoeder spelen voor het anderhalf jaar oude oogappeltje Maria. Esther wil echter haar eigen leven leiden. Af en toe bij springen voor het kleinkind, prima. Altijd beschikbaar, voor geen goud. Plet gevolg: tranen bij Esther na harde verwijten van Martha: je bent egoïs tisch, je hebt nooit meer tijd voor mij, voor Maria. Moedertje Staat Mama Italia, twee voorbeelden die mo del kunnep staan voor talloze andere in familieland Italië. De rek is eruit. Ondanks beperkingen die de wet op legt neemt het aantal scheidingen in hoog tempo toe. Hierdoor stijgt het aantal eenoudergezinnen. De afwezig heid van moedertje Staat bij sociale regelingen wordt steeds beklemmen der. Verworvenheden zoals huursubsi dies, bijstandsuitkeringen, studiefi nanciering, ontbreken. Traditioneel ving de familie de afwe zigheid van de staat op. Nergens was het gezin zo de hoeksteen van de sa menleving, nergens de familiebanden zo sterk als in Italië. „Families in Ita lië zijn totaal anders dan die in Enge land of Nederland", zegt Paul Gins borg, docent hedendaagse Europese geschiedenis aan de Universiteit van Florence. „Er is een veel grotere afhan kelijkheid, zowel van ouders naar kin deren als omgekeerd." Ginsborg, sinds 1992 in Italië en daar inmiddels een bekend wetenschapper en publicist, schrijft dat vooral toe aan de toegenomen druk op de fami lie. In de jonge eenheidsstaat Italië wa ren tot de jaren zestig, zeventig van de vorige eeuw de families kinderrijk. Zij konden door onderlinge steun over- Hoe de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-il leeft, is inmiddels genoegzaam Jekend, maar hoe vergaat het zijn onderda nen? Het Arbeidersparadijs dat door zijn va der werd gesticht geeft middels de propa ganda en strikt georganiseerde tours een beeld dat nauwelijks strookt met de werke lijkheid. Tenminste, zoals Noord-Koreaanse vluchtelingen die beschrijven. Om acht uur begon ik met werk in de fa briek, maar we moesten al een half uur eer der aanwezig zijn. Je zweert dan trouw aan de Grote Leider en we krijgen een toe- spraak van de politiek commissaris van de de fabriek over de Juche-ideologie. 's Avonds icht pm 7 uur zit het werk er op, maar daarna be- t ge studeer je de ideologie van de Grote Leider Kimll Sung." Je bekritiseert anderen en jezelf om zo een jeter mens te worden. Ik ben er nooit geluk- thui |iger van geworden. Ik zag alleen maar men sen om me heen die het steeds slechter dat De 31 -jarige Lee Ji-won vertelt op wat vlak ke toon over zijn jaren in Noord-Korea, Qver Kim II Sung en zijn zoon en huidige Ge doe liefde Leider Kim Jong-il. Tien jaar werkte |j in de zware industrie in het district ïungnam, aan de Koreaanse oostkust. Drie aar geleden ontvluchtte hij zijn land. Hij heeft nog familie in Noord-Korea en daar- Öpi spreken we af dat hij onder een pseudo- r Dl l}iem in de krant komt. i)We hadden een tweekamerappartement t tui met een raam in iedere kamer, een bed, stoe- rgjj jen, een tafel en wat andere spullen. Een n M koelkast heb ik voor het eerst hier in China gezien. Een televisie hadden we wel, maar Aul 4aar keken we niet vaak naar. De stroom Werd 's avonds uitgezet omdat de industrie die nodig heeft." li >fEr zijn veel programma's over de Leiders vond het lastig om te weten te komen wat er in China gebeurde." Wang viel het wel op dat de inwoners van de hoofdstad niet representatief zijn voor de rest van het land. Pyongyang is de etalage voor de rest van het land. Wasgoed mag bijvoorbeeld niet buiten te drogen worden gehangen. „Het bescha digt het imago van het land", weet Lee die een keer naar Pyongyang mocht. Het is een modelstad. „Ik vond het heel ver warrend. Je ziet er geen mensen die dood gaan van de honger, zoals in mijn stad. Waar ik woonde zijn kinderen op straat ge storven omdat ze niet te eten hadden." De Leiders, vader Kim II Sung (de Grote) en zoon Kim Jong-il (de Geliefde) domineren het straatbeeld. Hun portretten hangen overal, in de metro, in gebouwen, op straat en in huis. Mensen gaan de deur niet uit zonder een speldje van Kim II Sung. „Dan is hij de hele dag dichtbij je hart", zegt Lee. Dat speldje heeft hij nog steeds, voor het geval dat hij wordt teruggestuurd. „Dan ben je geen verrader." Godheid Hoewel de oude Kim in 1994 overleed, is hij nog steeds president. „Kim II Sung heeft de status van een godheid", zegt de Britse Noord-Koreakenner Jasper Becker. „Er is zorgvuldig een mythe ontwikkeld rond de familie. Het Kimilsung-isme is een geloof waaraan niet getornd kan worden." De Noord-Koreanen die met ons wilden praten maakten een onderscheid tussen vader en zoon Kim. „De Grote Leider bevrijdde het land van de Japanse imperialisten en drong de Amerikaanse imperialisten tijdens de oor log (de Koreaanse Oorlog vanl950 - 1953) terug. De Geliefde Leider deed dat niet", zegt de 37-jarige Park Plyung-duk. Hij vluchtte vorig jaar uit de stad Sinanju. Met andere woorden, de huidige leider wordt lang niet zo gerespecteerd en vereerd als zijn vader. Lee: „We geloofden dat de bomen huilden toen de Grote Leider overleed en dat ze bo gen toen hij door de straten van Pyongyang werd gereden. Ik heb gehuild. Het was vrese lijk." Dat geloof gaat zover dat alle beslis singen die Kim II Sung ooit genomen heeft, nog steeds als juist en onveranderbaar wor den gezien. De bevolking is in een soort massapsychose gebracht door de voortdurende propaganda en de isolatie van de buitenwereld. Alleen met een speciale vergunning mag je het land uit. Net als de voormalige communistische landen in Europa, stond het prikkeldraad aan de grens er ook om mensen binnen te houden. Noord-Korea en China, voormalige commu nistische broederstaten, hebben hun grens de afgelopen weken versterkt. Noord-Korea wil de bevolking niet laten gaan en China wil ze niet hebben. De dreigende hongers nood zal leiden tot meer vluchtelingen, zo wordt gevreesd. „Ik dacht lange tijd dat het bij ons veel be ter was dan in de rest van de wereld. Daar om stond de rest van de wereld klaar om ons te vernietigen. Daarom ook geloofden we onvoorwaardelijk in de Grote Leider", zegt de vroegere fabrieksarbeider Lee. Inmiddels zijn er Chinese radio's waarmee In Italië is een grote afhankelijkheid, zowel van ouders naar hun kinderen toe als omgekeerd. foto Chris Helgren/GPD leven. Een late en snelle industriële ontwikkeling, maatschappelijke ver anderingen en de komst van de pil wij zigden dat. Steeds meer vrouwen gin gen werken; mannen bleken te lui of te conservatief om de taken in het huishouden te delen. De gezinnen wer den kleiner, vrouwen kozen steeds la ter voor het krijgen van het eerste kind. Italië neemt al jaren de laatste plaats in de Europese geboortestatis tieken met gemiddeld 1,3 kind per vrouw. Tegelijkertijd is de leeftijd waarop vrouwen dat eerste kind krijgen in twintig jaar gestegen van 25 naar bijna 29. Het aantal scheidingen van tafel en bed en officiële echtscheidingen mag in vergelijking met Nederland (3,9 per 1000 inwoners) laag lijken, de stijging verliep sinds 1981 explosief. Het aan tal eenoudergezinnen nam sinds 1988 toe van 1.546.000 naar 1.972.000, waaraan vooral de stijging van het aantal scheidingen van 372.000 naar 653.000 debet is. Het lage geboortecijfer zorgt er voor dat de vergrijzing in Italië harder toe slaat dan elders. Wanneer de huidige trend doorzet, dan is over ruim twin tig jaar 40 procent van de bevolking boven de zestig jaar. Het zijn gege vens die niet alleen een economische tijdbom leggen onder de Italiaanse staat, maar ook vreten aan een familie cultuur van sociale steun en sociale controle. Neem Flavia, een 44-jarige ongetrouw de gemeenteambtenares uit een satel lietdorp van Florence. Toen haar in het zuiden van Italië wonende moeder een beroerte kreeg, wierp zij zich op als verzorgster van de invalide mama. Zij nam moeder in haar kleine woning en toen vader - die wegens een fraudu leus faillissement in de gevangenis zat - met hartklachten voortijdig op vrije voeten, kwam verruilde zij haar eigen kleine woning voor een grotere huur woning om beide ouders in huis te ne men. Flavia had willen trouwen met haar nieuwe liefde. Die voelde weinig voor haar voorstel om gezamenlijk een nieuw huis te kopen met aanleunruim- te voor de beide ouders. „Hij het me gewoon in de steek, maar wie moet er anders voor mijn ouders zorgen? Je denkt toch niet dat ik ze in een bejaar den- of verzorgingstehuis stop? Er zijn geen plaatsen, en wat er is, is zo slecht, daar zijn ze binnen de kortste tijd dood." Maar gelukkig, nee, dat is ze niet meer. „Ik word ouder, de kans dat ik nog een partner vind wordt al leen maar kleiner", weet ze. Zij heeft alleen zorgen overgehouden. Hoe kan zij met haar salaris en het pensioen van haar moeder (haar vader overleed drie maanden na zijn vrijlating) van 1500 euro rondkomen met een huur van maandelijks 500 euro? Het ook nog eens inhuren van een badante, een meestal Filippijnse huishoudster, om wat meer vrijheid in haar leven te brengen is er in elk geval niet bij. Paolo, de zoon van Erika, klaagt ook. Hij kan geen werk vinden, zegt hij. Nee, dan is een stage bij een toeris tisch instituüt in Londen een betere optie. Wel te bekostigen door de beide ouders. Erika ziet de bui al hangen. Een aanmoediging om zoonlief tot meer zelfstandigheid te bewegen, bij voorbeeld door niet langer zijn onbe- In Italië stijgt het aantal echtscheidingen en daalt het aantal huwelijken. foto Paolo Cocco/GPD taalde huishoudster te spelen, nee, dat ook weer niet. „Het is toch mijn kind. Hij krijgt ook geen goed voorbeeld van zijn omge ving, er zijn er zoveel als hij, die maar bij de ouders thuis blijven hangen." Dat laatste klopt. In Italië woont 67,9 procent van de mannen tussen de 18 en 35 jaar bij de ouders thuis. Voor vrouwen ligt dat percentage op 52,1 procent. Ter vergelijking: in Neder land gaan jongens voor hun 23e en meisjes voor hun 2 le het huis uit. Heilig Ginsborg heeft daarvoor deels een eco nomische en een sociologische verkla ring. „Zelfstandig wonen is voor veel jongeren gewoonweg niet op te bren gen. Zeker in een tijd met een steeds flexibiler arbeidsmarkt, waarbij va ker van baan moet worden gewisseld en het inkomen op langere termijn on gewis is." Dat mannen daarvoor extra gevoelig zijn schrijft Ginsborg toe aan het karakteristieke imago van de Hei lige Moeder. In zijn boek illustreert hij dat met ge gevens van het Italiaanse CBS uit 1992/1993: eenderde van alle getrouw de Italiaanse mannen zag moeder iede re dag, nog eens 27 px-ocent minstens eenmaal per week. De vraag of het uit de pas lopen van traditionele cultuur en maatschappe lijke ontwikkeling de familie tot een gevangenis van wederzijdse verplich tingen maakt wordt niettemin door Renata Maderna ontkennend beant woord. Zij is dan ook chefredacteur van het zeer katholieke weekblad Fa- miglia Cristiana, met een oplage van ruim zeshonderdduizend het grootste nieuwsmagazine van Italië. „Voor mij is de familie nog steeds de .veilige ha ven die het altijd was", zegt ze. Maderna zou het tij van meer echt scheidingen en minder huwelijken het liefst keren met een betere voorberei ding op het huwelijk. De kerk geeft die met een pre-huwelijkscursus, die in de praktijk weinig voorstelt. „Dat kan en moet beter", vindt Maderna. De afbraak van de familie gaat in Ita lië vooralsnog gepaard met berusting. Daniela, een 25-jarige studente in Ro me, zou het liefst vandaag nog op ka mers gaan wonen. Zij is militant lid van de voormalige communistische partij Linkse Democraten. „Nee, die heeft geen echte jongerenpolitiek, geen leuke ideeën over goedkope huis vesting voor jongeren", geeft ze toe. „Daar actie voor gaan voeren? Ach, dat heeft geen enkele zin. We worden geregeerd door mannen, maar vooral door Italianen net als wij Hans Geleijnse (Namen en omstandigheden van enke le geïnterviewden zijn op hun verzoek gewijzigd). Inwoners van de provincie Kangwon in Noord-Korea op weg naar hun werk op het land. In 2005 werd 90 procent van de bevolking gedwongen op het land te werken. foto GPD/LAIF/Hollandse Hoogte en films over de oorlog tegen de Japanse be zetters. Het is veel leuker om naar de bio scoop of een massa-evenement te gaan", zegt Lee. Duizenden mensen maken met ge kleurde borden revolutionaire slogans, af beeldingen en symbolen, alles ter meerdere eer en glorie van de leider. De laatste jaren smokkelen Chinese toeris ten DVD- en videospelers naar Noord-Ko- rea. Ook films en Zuid-Koreaanse soapse ries zijn geliefd. Op de zwarte markt doen ze het uitstekend. Wat smeergeld aan de grens en je kunt de handelswaar meenemen, bezweert de Chinese studente Wang Xi die zich meteen haast te vertellen dat ze dat soort dingen zelf nooit heeft gedaan.. Ze studeerde in 2004 aan de Ki Hengji Uni versiteit in de hoofdstad Pyongyang en werd daar behoorlijk afgeschermd: geen ge mengd eten, een eigen slaapafdeling en zel den contact met Noord-Koreaanse studen ten. „Het deed me erg denken aan foto's van Peking in de jaren tachtig. Weinig auto's, maar ook niet'zoveel fietsen." „Een hele schone stad, maar er is heel wei nig te doen. Geen shopping mails, maar wel gewone winkels waar mensen eten kunnen kopen. Alleen voor rijst hebben ze coupons nodig. Een mobiele telefoon mocht ik niet meenemen, internet was heel moeilijk en ik il

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27