Ik heb een bijzonder stel hersens nternet wordt steeds vaker gebruikt als klaagmuur Mieke Meerman, raad en daad 25 zaterdag 4 november 2006 Er zijn raadsleden en ambte naren die duiken weg als ze Mieke Meerman in het vizier krij gen. Er zijn ook bestuurders en wijkgenoten die haar graag raad plegen om haar kennis en inzich ten. Raad en daad, daar heeft Mieke Meerman meer dan ge noeg van in huis. Of het nu gaat om advies bij problemen in de wijk, een oogje houden op een pas bevallen allochtone vrouw, dijken die stiekem weg dreigen te spoelen of de herinrichting van het Vlissingse stadsdeel Mid dengebied. „Oud-rijksbouwmees ter Wytze Patijn dacht dat ik ste denbouwkundige was. Dat vond ik een compliment." We hebben net de hele boel an- ders gezet, gebaart Mieke Meer man in de huiskamer van haar Vlis singse rijtjeswoning. „Ik loop slecht, door mijn knieën, dus ik moet er een beetje goed door kunnen. En alles stond vol. Ik moet wel bij mijn compu ter kunnen. Ze zeggen wel eens", wijst ze op de volgehangen muren, „je moet eens wat wegdoen, het is veel te vol. Maar het zijn mijn dingen. En veel is van mijn man, hij bouwt modelsche pen." Foto's, borduurwerken, schilderijen en tekeningen - sommige van eigen hand - het zijn allemaal flardjes le ven, blijken van de keuzes die ze in de tijd gemaakt heeft en van wat haar na aan het hart ligt. En daar gaat Mieke over, en niemand anders. De variëteit aan muurversiering zegt wat over haar veelheid aan interesses. Ze doet onderzoek naar het eermalig kasteel van Souburg, spit historische archieven in binnen- en buitenland uit en vult die indien nodig zelf ook aan. Ze is adviseur voor Stichting Du- nya, centrum voor allochtone en au tochtone vrouwen. Ze verheugt zich op de opening van het nieuwe Dunya- huis vandaag aan de Bonedijkestraat in Vlissingen, de eerste eigen plek voor de stichting waar ze adviseur van is. Ze bezoekt wanneer ze kan symposia over watermanagement. Ze mag graag met enige regelmaat 'wat dingen torpederen in de gemeente raad', zoals ze het zegt, „Als de ge meenteraad weer eens beloftes niet na komt. Een beetje kritisch inspreken." Als mondig en handelingsbekwaam burger ben je dat aan jezelf en de men sen om je heen verplicht, vindt ze. Ze volgt nauwgezet de ontwikkelin gen rond de studie Delta in Zicht, waarin Rijk en provincies zich buigen over een gezonde balans tussen de vrij- heidsnoden van zee en rivieren en de veiligheids- en gebruiksnoden van de mensen in het Deltagebied. „Dit land- schap is goud waard. Ik dacht, ik moet weten wat ze denken te gaan doen. Dus ging ik naar de Zomeruni- versiteit. Ik kan het hooguit niet snap pen." Kijken „Ik begrijp heel veel door te kijken. Op zee ook, gewoon door te kijken naar wat het water doet, welke stro mingen inwerken op platen en stran den en dijken." Met haar man, gepen sioneerd visser en matroos van het Loodswezen, in hun motorboot merkt ze onderweg zaken op die aanpak be hoeven. Ze zorgt ook dat die aanpak er komt. Of het nu om de Nederlandse of de Belgische overheid gaat. Mieke Meerman vindt haar weg wel. Bouwkunde was eind 1956 een hoogst ongebruikelijke studie voor een vrouw. „Ik moest. Van mijn vader. Mijn moeder was onderwijzeres, mijn vader was autotechnicus. Hij had een eigen bedrijf, een Bovag-garage. Ik had zelf iets in de kinderbescherming of sociologie gewild, maar dat mocht niet. Meewerken in het bedrijf werd te duur, dus ik moest iets anders. Vader had architect willen worden. 'Ga maar naar de HTS en ga maar in het corps', zei-die. Moet ik nou ook nog gaan zingen?, dacht ik." Mieke werd wel ingeschakeld bij de opleiding die haar vader met een colle ga begon, de Bovagschool. Ze was im mers 'thuis' onder motorkap en chas sis. „Met twaalf jaar lag ik onder een bus een kruiskoppeling te vervan gen." Die kennis diende ze te gebrui ken. „Dan zei mijn vader: wat heb je vandaag geleerd? Ga de jongens dat vanavond maar vertellen." Haar vader was de man met de gou den handen, eerst scheepsmachinist, later garagist. Zelf had Mieke ook wel Naam: Mieke Meerman Geboren: Scheveningen,1939 Woonplaats: Vlissingen Opleiding: mulo,-bouwkunde en een jaar waterbouw aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag Burgerlijke staat: sinds dertien jaar getrouwd met Ary Meerman Kinderen: een dochter en een overleden zoon, twee stiefdochters van haar tweede man, drie kleinkinderen ('en onofficieel nog eens twintig, die zeggen oma tegen me') Hobby's: handvaardigheid, mensen, culturen, waterbouw, architec- - tuur, historie, politiek willen varen. „Maar het lukte me niet aan boord te komen. Toen heb ik een paar jaar in de kinderverzorging geze ten, bij Amerikanen." Studeren zit haar in het bloed, ze is er nooit mee opgehouden. Las tijdens de studie bouwkunde de schoolbiblio theek leeg over psychologie en sociolo gie. Bij wijze van ontspanning. „Je houdt een hele avond studie niet vol. Ik bleek er achteraf een studie bijge daan te hebben. Maar ik heb er nog steeds plezier van." Haar dyslexie is daarbij geen beletsel, zoals ze zich door weinig laat hinderen. „Ik kon veel mondeling doen. Dat ging goed. Ik ben een inzichtelijk technicus. Ik begrijp door te kijken. Ik heb een heel bijzonder stel hersens." Haar vader was Andries van dei- Markt, verzetsnaam Frans van der Meij. „Hij hoorde tot de top van de verzetsmensen in de Tweede Wereld oorlog. Hij hielp wel dertig onderdui kers. We hadden er dertien thuis, jood se mensen. Ik was de jongste spion van Nederland", verhaalt ze van de schijnbaar argeloze kleuter van vier die vragen stelde over afweergeschut aan een Duitse soldaat, om diens ant woorden over te brengen aan haar va der die in de bosjes lag. Het was een druk gezin waar ze in op groeide: vijf kinderen, drie zussen en twee halfzussen. „We hadden een eer ste en tweede leg", grapt ze. „Thuis liep het niet. Re wilde weten waarom het in andere gezinnen wel liep." Daar kwam die belangstelling voor kinderbescherming vandaan, denkt ze. Zelf vond ze twee kinderen te weinig. Dus zat de kinderschaar uit de buurt bij haar aan tafel huiswerk te maken, een film te kijken of zijn verhaal te vertellen. Mieke Meerman was actief in de peuterspeelzaal, bij de scouting, raakte verweven met het leven in haar buurt. Eén kind moet ze missen. Als ze over haar zoon Frank praat, komt er een bijzondere kalmte over Mieke. Hij verloor zijn leven op twintigjarige leeftijd. Een auto-ongeluk in Duits land, bij de basis waar hij zijn militai re diensttijd doorbracht. „Ik heb ge zegd: Lieve Heer, ik kan niet meer voor hem zorgen, nou mag u dat doen. Ik heb hem overgedragen aan zijn Schepper." Haar gezondheid laat niet alles meer toe. „We moeten gaan omzien naar een flatje." Het meest hinderen de twee versleten knieën, de verst gevor derde uiting van haar poly-artrose. Dat betekent dat het kraakbeen in meerdere gewrichten verslijt. En dan is er nog de diabetes en een hart kwaal. „Aangeboren, maar dat wist ik ook niet voor ik zestig werd. Ik heb een vergroot hart. Ik kon als kind ook niet hardlopen. Maar ik heb altijd hard gewerkt. Ik weet, als ik maar rus tig volhoudt, ben ik er uiteindelijk ook." Binnenkort moet ze weer naar het On ze Lieve Vrouwe Gasthuis in het Vlaamse Aalst. „Ik ben blij met de car diologen in Aalst. Ze werken er ge woon door tot de gang leeg is. De long artsen ook, al is het half vijf. Vinden ze dat er een onderzoek gedaan moet worden, dan gebeurt dat. Ze houden er rekening mee dat je van ver komt. Je krijgt dezelfde middag de uitsla gen. Het is een andere maatschappij daar. Daar moet je voor je patiënten werken." Een aantal vrijwillige chauffeurs ver zorgen de rit van twee uur naar Bel gië. Mieke leverde van kindsbeen af mantelzorg aan anderen, nu krijgt ze zelf mantelzorg. Van allerlei mensen, onder wie haar man en haar buur vrouw en Marokkaanse vriendin, Na- dia Dersi. Van haar leerde Mieke dat halal-geslacht vlees veel lekkerder is ('dat smaakt als vlees van vroeger'), en nog veel meer uit de Marokkaanse keuken. Andersom helpen Mieke en haar man het gezin van Nadia met wat er zo op te lossen valt. Ze geniet van de kleurrijke bevolking van de wijk. „Hindoestaans, Creools, Suri naams, Koerdisch, het zit hier alle maal." Als het aan Mieke Meerman lag, om foto Mechteld Jansen armde de Nederlandse overheid het potentieel dat vluchtelingen als hun weinige bagage het land inbrengen. Hoofdschuddend: „Verdonk is een ge vaar voor de samenleving. Heb je te kort aan mensen, zoek dan in je vreem delingenbestand. Er zitten hier biolo gen en chirurgen in de wijk. Maar de Nederlandse overheid laat die mensen liever kopjes thee schenken als vrijwil liger en goedkoop mensen verzorgen bij Arduin." School die mensen bij waar nodig en gebruik hen waar tekor ten bestaan, vindt ze. „Deze mensen hebben een andere blik op het werk, een andere cultuur. Dat kan heel waar devol zijn. Maar nee, ze halen liever kinderartsen uit Zuid-Afrika. Terwijl er hier in de wijk wonen! De wijk, die heeft ze zo'n beetje ge adopteerd. Ze vertelt over de rozen- borders langs de President Roosevelt- laan; ideetje van haar. Ze is trots en bezorgd tegelijk om het Middenge bied. Trots op de veelheid aan mensen en culturen die de rijtjeshuizen en flats bevolken en waar burenhulp iets vanzelfsprekends is. „Zoals buitenlan ders voor hun ouderen zorgen, daar geniet ik van." Ze is bezorgd om de herinrichting, met name van het blok aan de Bonedij kestraat, waar een portie van de ver kommerde arbeidershuisjes is platge walst en opgeveegd om plaats te bie den aan een nieuw woonmilieu met koopwoningen en huurgeleg'enheden voor middeninkomens. „Plet Spaanse Kwartier." Zoals Mieke Meerman dat uitspreekt, klinkt het weinig kozend. „Dat gaat helemaal mis. Monotoon, allemaal rechte blokken van twee, drie ton. Dat is bouwen voor de leeg stand. Dat is niet voor de mensen van hier. In deze wijk leeft iedereen op of rond het minimum. We moeten oplet ten of het sociaal wel goed gaat in de wijk. De gemeente bezuinigt zo erg dat organisaties worden gekort en ac commodaties gesloten. Het is wanbe leid. Stoppen de verenigingen, dan vliegt de jeugd de stad uit." Claudia Sondervan ontpopt zich steeds meer als i aagmuur van consumenten. Bedrijven inen niet om de jammerklachten heen. in klagende klanten kun je juist leren", [teeninternetwatcher er een positieve liaan. -op voor klagende consumenten op inter- !üe Amerikaanse slotenmaker Kryptoni- 'an erover meepraten. In tien dagen inter- frumoer liep zijn reputatie een lelijke uw op. Op een dag ldaagde een consu- I at op een website dat een slot was te ope- ffiet een Bic-pen. Een filmpje daarover iouTube trok twee dagen later 180.000 aekers. Weer twee dagen verklaarde het 'ijf dat er helemaal niks aan de hand .De 'kijkcijfers' liepen op tot 1,8 mil- 31- Kryptonite ging op dag tien door de i ién. De sloten werden ingeruild voor 5- |we. Kostenpost: tien miljoen dollar, ijl Pit september 2004 daterende voor as-^ geeft aan dat bedrijven rekening moe- jhouden met klachten die consumenten Ijoneren op websites, in forums en op web- - De klachtenstroom heeft er na telefoon- M|brieven en e-mails een nieuwe tak bij. ui-Palle denkbare onderwerpen zoeken et, |umenten op internet oplossingen voor Jblemen en spuwen ze gefrustreerd hun !ze I rferland is nou eenmaal een klagerig as-jl reageert internet-watcher Marcel jllinga. „Dit is de ultiem transparante we lf Veel aspecten van de bedrijfsvoering, ijjl resultaten van bedrijven, we vinden alles jInternet. Dus ook de klachten. Alleen weet je niet wat waar is, is dit nou een échte klant met een échte klacht?" Populaire forums zijn gelieerd aan de tv-programma's Kassa en Radar. „Het loopt storm. Dagelijks trekt de site van Radar illustratie Marco Jeurisszen 40.000 bezoekers", meldt internet-redac- teur Wim Vis. „Het forum is bedoeld om te discussiëren over consumentenzaken. De fa voriete onderwerpen zijn energieleveran ciers, telefoonmaatschappijen, keukens, va kanties, banken en overheid. We zijn ook zo'n beetje het trefpunt voor Dexia-gedu- peerden." Vis ziet elke dag vele honderden reacties passeren. „We kijken of ze door de beugel kunnen. We hanteren de gebruikelij ke gedragsregels. Dus geen scheldwoorden, laster en smaad. Elke dag moeten we wel in grijpen, ook omdat mensen over bijvoor beeld Geert Wilders beginnen of over inte gratie na een item in het tv-programma over halal-vlees." Mensen die het te bont maken, worden 'verbannen'. De toegang tot het forum vanaf hun pc wordt geblokkeerd. Met enige regelmaat bemoeien de bedrijven zelf zich met de discussies. Nuon bijvoor beeld laat iemand die zich 'de medewerker' noemt, opdraven op het forum van Radar. Deze man vraagt om het klantnummer, waarna hij rechtstreeks het forumlid kan be naderen. Waarop anderen zich ter plekke af vragen of hij wel te vertrouwen is. Meer bedrijven willen graag in contact ko men met een klagende consument. Dan stuurt Vis een berichtje door naar het betref fende forumlid. „We zien dat het helpt. Dat lees je terug op hetzelfde forum", zegt Mandy Ros van Nuon. „Enkele keren per week verhelpen we zo een klacht. Het werkt heel effectief." Het klachtenbehandelingsteam van Nuon houdt de forums van Kassa en Radar in de gaten naast de andere kanalen die nog steeds de bulk van het werk vormen. De web-aanpak varieert van incidenteel tot structureel. Bij KPN struinen ze niet conti nu allerlei forums en weblogs af. Maar toen er veel deining was op de forums van Kassa en Radar over internetplusbellen heeft KPN wel contact gezocht met de klagers. UPC, dat kampt met een belabberde reputa tie, heeft sinds vier maanden een heus web- careteam. „Anderhalf jaar geleden hebben we het roer omgegooid en zijn we in plaats van reactief actief gaan handelen", licht Mark Zellen- rath toe. Het team schuimt niet het hele web af, maar richt zich op plekken die ertoe doen, zoals tweakers.net. „Daar kunnen wij onze informatie kwijt. Soms ontstaat er een enorme discussie over een probleem, terwijl dat helemaal niet nodig is." Het webcare- team helpt honderd klanten per week. Bang „Nederlandse bedrijven lopen drie jaar ach ter", signaleert Vincent Everts, inter net-watcher. „Ze zijn bang voor elke vorm van communicatie. Een formulier invullen op hun site, daar blijft het vaak bij. Je ziet dat softwarebedrijven klanten de kans geven hun probleem voor te leggen op de site, zodat anderen kunnen reageren. In ternetwinkel Amazon doet het slim. Klan ten geven op de site hun oordeel over een product dat ze gekocht hebben. Daarna' mel den anderen hoe nuttig dat oordeel voor hun was. Wat de meeste waardering oogst, staat bovenaan", legt Everts uit. Amazon gaat een stap verder, door op grond Van het koopgedrag andere producten onder de aan dacht te brengen bij klanten. Ander voorbeeld, T-Mobile heeft eens een nieuw mobieltje in bruikleen gegeven aan een weblogger. Zo snijdt het mes aan twee kanten. T-Mobile leert van diens bevindin gen. En met een beetje goede wil schrijft de blogger over het mobieltje. Dat sluit ook aan bij de tips van Everts. Tip één: „Houdt in de gaten wat er over je ge schreven wordt. Daar kun je op reageren." Tip twee: „Treedt zelf ook naar buiten. Creëer een gemeenschap van gebruikers die je in de watten legt en gelegenheid geeft tot discussiëren." „Van klagende klanten kun je leren", weet ook Bullinga. „Kritiek is een prikkel tot suc ces. Om beter je best te doen. Kijk maar naar het ziekenhuis van Zwolle dat in de jaarlijkse ranglijst van Elsevier op is ge klommen. Bedrijven moeten de consument serieus nemen. De klant niet in de kou laten staan." Hoe het internetverkeer gierend uit de klau wen kan lopen, toonde Joost Ravoo, commu nicatiedirecteur van de NS. Hij belandde in een moddergevecht met de site geenstijl.nl. De communicatieman maakte de lezers uit voor 'anonieme lafbekjes' en werd daarna zelf vergeleken met Goebbels. Ravoo riep via een weblog adverteerders op om geen- stijl.nl te boycotten. Daarop volgden 'excu ses'; hij was geen Goebbels, maar een Mus- sert. Het liep met een sisser af en Ravoo wil er ook niet meer over praten. Met een beetje googelen is dat allemaal te rug te vinden, ook maanden en jaren na da to. „Internet is ook een vergaarbak van flau wekul. Kwaadwillige laster staat er over honderd jaar nog op", zegt Bullinga. Maarten van de Rakt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25