Met een Hematasje mag je nu wel gezien worden PZC 2 stadsgezichten RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Tachtig jaar betaalbaar warenhuis zaterdag 4 november 2006 24 Hema viert vandaag dat het tachtig jaar geleden in de Amsterdamse Kalver- straat zijn eerste winkel opende. Het waren huis heeft zich ontwikkeld van een arme- luiszaak tot een winkel vol betaalbaar de sign van eigen merk. „Wij hebben Neder land kleur gegeven." „Altijd weer die rookworst?" Sabien Duetz, hoofd design bij de Hema, wendt haar hoofd vol onbegrip af. Waarom die eeuwige vraag over oubollige Hema-worsten? „Ik kan daar echt boos om worden." De rook worst vertegenwoordigt volgens Duetz een soort oer-Hema-gevoel. Hollandse ambach telijkheid - 'het is de enige worst die zeven uur op houtsnippers wordt gerookt' - voor een fatsoenlijke prijs. Duetz: „Zo voel ik dat ook echt." Ooit stond de rookworst van Hema voor muf, ouderwets, armoede. De verkoop van de warme rookworst - misschien wel He- ma's grootste succes ooit - berust overigens op een vergissing van een Amsterdamse filiaalhouder. De man bleef in 1936 zitten met een voorraad worsten. Om het restant kwijt te raken, bouwde hij een kraampje en verkocht de worsten als warme snack. Maar dat is alweer een tijd geleden. Tachtig jaar nadat de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam in de Kalver- straat haar eerste winkel opende, staat He ma voor modern, trendy én betaalbaar. „Een fantastische paradox", vindt marke ting directeur Rene Repko dat. „Die heeft ons ontzettend veel opgeleverd. Ik ben er van overtuigd dat wij een heel sterk merk hebben, juist omdat we trouw zijn gebleven aan de lage prijs." In haar beginjaren richt te Hema zich nog uitsluitend op bodemprij zen. De winkels lagen vol huishoudelijke waar voor eenheidsprijzen, georiënteerd op de 'nickle dime stores' in Amerika. Lin nen knoopjes kostten tien cent, een slag roomklopper 25 cent. De oriëntatie op de Verenigde Staten ging zo ver dat op He- ma-advertenties wolkenkrabbers stonden. Na de oorlog werd die strategie losgelaten. De welvaart groeide en de Hema groeide mee. Het assortiment verbeterde in kwali teit, maar echt spannend werd het waren huis niet. De Hema kampte met het imago van een armelüiswinkel. Met een Hematas je wilde je in de jaren zeventig en tachtig liever niet worden gesignaleerd. Met dat beeld is voorgoed afgerekend. Door dat in de jaren tachtig werd gekozen voor modern en toch betaalbaar design - nog steeds allemaal onder eigen merk - gaf He- dy uitstraling. Duetz: „We zijn heel goed in het bijzonder maken van eenvoudige din gen." Zo bestaat een Hema-lamp uit een traditionele poot met kap, maar wel strak vormgegeven. Een Hema-bh is functioneel, maar wel vrolijk gekleurd. En zet tien va zen op een rij en die van de Hema springt eruit. „We doen niet aan tierelantijnen", zegt Duetz. „En we doen niet aan klassiek. ma zichzelf een grondige facelift. Doffe kleuren maakten plaats voor fel groen, blauw of rood en de vormgeving kreeg net dat beetje extra dat artikelen trendy maakt. Het leverde het warenhuis in 2004 de prestigieuze Sikkens-prijs op. Neem Le Lapin, Hema's beroemde fluitke tel. Het is een fluitketel zoals die hoprt te zijn - bol en van chroom - maar het weg- schuifbare lipje op de tuit geeft net die tren Onze ontwerpen zijn fris, kleurrijk, optimis tisch en eigentijds. Ze mogen nooit geda teerd zijn." In het creatieve hart van de Hema, de de signafdeling op het hoofdkantoor, maakt Duetz een breed armgebaar. „Het is hier al tijd een gigapuinhoop." De ruimte wordt beheerst door rekken vol kleding, foto's van vrolijke mensen aan de muren en aller lei interieurstukken op bureaus. „Dat ziet er lekker creatief uit." Fotograferen mag alleen onder strenge voorwaarden. De nieu we collectie blijft buiten beeld, want de con currentie loert mee. Deze zomer sleepte de Hema Blokker nog voor de rechter vanwege nagemaakte handdoeken, tuingereedschap en keukengerei. Hema won. Blokker moest zijn schappen leeghalen. „We ontwerpen steeds meer zelf", zegt Duetz. „Omdat onze eigen spullen gewoon het best verkopen. Onze nieuwe kerstcollec tie heeft bijvoorbeeld heel duidelijk onze eigen stijl. Voorheen verkochten we ook zo'n nietszeggend kerstboompje met pak jes. Dat doen we dus niet meer. En 60 pro cent van de best verkochte kerstkaarten hadden we ook zelf ontworpen." Natuurlijk wordt ook wel eens een misser gemaakt. De kinderschoenen die Duetz zelf eens introduceerde, bijvoorbeeld. Niet dat er iets mis was met de kwaliteit, maar de consument koopt zoiets niet bij de Hema. „Dat artikel had ruis. De klant dacht: 'Huh, wat is dit?' Dan zit het niet goed in elkaar." Hema heeft inmiddels zo'n eigen gezicht ge creëerd dat het ook internationaal aan slaat. In de filialen in Duitsland en België doet eigen vormgeving het prima. In Frank rijk worden Hema-artikelen verkocht in een warenhuis waarmee wordt samenge werkt en volgend jaar opent Hema in Luxemburg een vestiging. Volgens Duetz heeft zelfs een Japans waren huis de Hema ontdekt. Het bedrijf doet in Nederland inkopen om ze in het verre oos ten in de eigen winkel te zetten. „Onze stijl is heel internationaal. Het zou ook goed pas-j sen bij Scandinavische smaak." De volgende stap is volgens Duetz 'nog meer trendsettend'. Collecties, vooral kle ding, moeten sneller wisselen, net als H&M en Zara dat doen. „Wij willen blijven veran deren. Korter op de markt zitten. Dat moet, omdat onze strakke belijning en frisse kleu ren ook een zelfstandig merk zijn. Met onze stijl hebben wij Nederland mede kleur gege ven, maar we willen de klant blijven verras- Dylan de Gruijl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24