Wnesmann GT een straatkat op bestelling
Eindelijk opvolger voor de
Frontera
I
Vraag antwoord
vrijdag 3 november 2006
Wat kan ik doen als ik een klacht over een auto- of motorrij
school heb?
Tussen al het suv-ge-
weld van de laatste ja
ren was Opel de - let
terlijk - grote afwezi
ge. De stokoude Fron
tera verdween in
2003 en daarna was
er niets. Nu is er de
-Jopel Antara. Made in
Korea, dat wel.
•uayej uey di/s uaa uj a/p qoo iep aauj Buiuayaj ja n ipnoq
jjapeu japjnnjsaq uaa ja s/v 'sj. Ioojö uauiiuaj iaq suapfu uadd/isjoop
do suey ap iep jjasaq p je BuiBannaq uaa ui jee/s n jo jano Bui6aMaq up$
ui lyaais n ua siaondeis lunds/ruy uaa n papeu 'si pe/B yapBa/w )aq j/f
e :sj pjoomue aisinf lap
Europa bouwt
de meeste auto's
De wereldproductie
van auto's groeide vo
rig jaar met drie procent
tot 64,9 miljoen voertui
gen. Grootste producent
was Europa met 16,5 mil
joen personenwagens en
bedrijfsauto's. Dat is 25,5
procent van de wereldpro
ductie. Dan volgen de VS,
Japan, China, Zuid-Amerika en Oost-Europa.
Qi) Toptien productie*
VS
11,9
iapan
10,8
Duitsland
5,8
China
5,3
Zuid-Korea
3,7
Frankrijk
3,5
Spanje
2,8
Canada
2,7
Brazilië
2,4
Ver. Koninkrijk 1,8
Bron VDA *in milj. stuks, cijfers 2005
Door Rien van der Steen
De allerlaatste
Opel Frontera
liep drie jaar gele
den van de band.
De 4x4 had het
-13 jaar uitgehouden, maar was
intussen hopeloos ouderwets
geworden. Opel'had geen geld
en bovendien geen idee voor
Ieen opvolger. Intussen dender
den allerlei Japanse en Koreaan
se merken met hun moderne
sports utility vehicles (suv's) over
Europa heen. Nu zelfs het Fran-
se PSA met zo'n vierwielaange-
I dreven hoogzitter komt, kon
digt Opel zijn Antara aan. In fe
bruari 2007 is hij er.
Waar de Frontera nog op een
stug maar onverwoestbaar lad-
derchassis stond, boogt de Anta
ra op een modern, veel comfor
tabeler zelfdragend onderstel.
Hij is op dezelfde leest ge
schoeid als de Chevrolet Capti-
va. Dat is niet zo gek - de Front
era was in feite een Isuzu, en
het Franse duo suv's komt van
Mitsubishi (zie eerste autopagina).
De Captiva en de Antara wor
den beide geproduceerd bij het
Koreaanse Daewoo, net als
Opel een merk van General Mo
tors. De Captiva biedt zeven zit
plaatsen, de kortere Antara
doet het met vijf.
Persoonlijkheid
Als je denkt dat de Antara een
vermomde Captiva is, heb je ge
lijk. Maar het is Opel gelukt de
auto een eigen sfeer, een eigen
persoonlijkheid zó u wilt, mee
te-geven. Hij is ruim, totdat je
de achterklep opent: daarach
ter valt het met 370 liter wat te
gen. Met de bank plat is er ruim
1.400 liter van te maken, maar
enorm is het allemaal niet.
De Antara heeft in normale om
standigheden voorwielaandrij
ving. Wanneer een van de voor
wielen spint, gaat elektro-mag-
netisch een differentieel mee
doen dat kracht naar de achter
wielen stuurt. Op die manier
hoeft zo'n tandwielkast niet
aan één stuk mee te draaien, en
dat spaart brandstof. Opel is ge
lukkig dat de auto in Korea ge
bouwd kan worden, want de
verkoopaantallen zullen te
klein zijn om er in een Europe
se fabriek nog geld aan te kun
nen verdienen. Voorlopig wor
den er voor 2007 in totaal
40.000 voor heel Europa ge
maakt. Voor Nederland worden
er volgend jaar 1.100 van deze
'lifestyle-auto's' gemaakt, ver
wacht Jeroen Maas van Opel Ne
derland.
Fietsendrager
Net als voor de nieuwe Corsa
biedt Opel voor de Antara een
uitschuifbare fietsendrager
aan. Heel praktisch, tenzij je
soms een trekhaak nodig hebt -
die kan er dan namelijk niet
meer onder. De nieuwe Antara
heeft goede rij-eigenschappen.
Een beetje aan de gewichtige
kant, maar lichtvoetiger dan de
weke Captiva. De laatste wordt
overigens wel als tweewielaan-
drijver aangeboden.
Opvallend is het grote stuur
wiel en het gemak waarmee de
hoge Opel bochten rondt. De in
troductie in het drukke Athene
leerde ons de tweeliter turbo
dieselversie als een fijne auto
kennen.
Het onderstel is bij deze versie
een stuk strakker afgesteld dan
bij de benzineuitvoering, en
dat rijdt gewoon prettiger. Wel
mist de motor souplesse. Scha-
kelluie rijders zullen beter af
zijn met bijvoorbeeld de drieli
ter diesel die in 2008 ver
schijnt. De stuurbekrachtiging
verloopt langs elektro-hydrauli-
sche weg en fabrikanten slagen
er steeds beter in dat systeem
goed te laten werken.
Prijs
De Antara krijgt een prijs van
31.995 euro, en dat is duizend
euro meer dan de Chevrolet
Captiva kost. Behalve het vier-
wielaandrijfsysteem heeft de
Opel iets meer uitrusting. De
Chevrolet probeert klanten te
lokken met zeven zitplaatsen.
Wat motorisering betreft is er
aardig keus: vanaf de 2.4/140
pk benzinemotor (140 pk) via
een 2.0/150 pk turbodiesel naar
een 3.2 V6 met 227 pk. Het
prijskaartje is dan opgelopen
tot 43.455 euro. In 2008 wil GM
met de Captiva/Antara naar de
VS, waar hij Equinox gaat heten.
Feestje bij Toyota
Louwman Parqui, de Toyota importeur in Raams-
donksveer, heeft de 1.000.000ste Nederlandse Toyo
ta afgeleverd. Het familiebedrijf uit 1923 startte in 1964
in Europa als een van de eerste met de distributie van
Toyota's. Voordat het bedrijf Toyota's importeerde, wer
den verschillende auto- en motorfietsmerken geïmpor
teerd.
Voor elke maand Eendje
Vorig jaar maakten Bea Hoeks-de Laat en Yvon Zaut-
sen een prachtige kalender met de HY ribbelbus van
Citroën in de hoofdrol. Dat succes smaakt naar meer
want voor 2007 heeft het duo wederom een fraaie kalen
der afgeleverd. Dit keer staat het andere werkpaard van
Citroën in de spotlights: de 2CV, beter bekend als de Le
lijke Eend. De kalender kost 15 euro.
Info; www.mooiekalender.nl
Deze boeren-Eend siert de maand augustus.
Dieselrace naar Peking
Onlangs zijn 33 Mercedessen van de E-klasse voor
een langeafstandsexpeditie van Parijs naar Peking
vertrokken. Elke auto legt zo'n 13.500 kilometer af. Een
groot gedeelte van de tocht volgt de route van de eerste
autorace ooit over meerdere continenten, Peldng-Parijs
in 1907. De dieselwagens worden bestuurd door zo'n
330 rijders uit 35 landen. In 26 dagen tijd doorkruisen
ze negen landen en zes tijdzones. De aankomst is op 17
november. Mercedes wil er de prestaties van de moder
ne dieseltechnologie mee aantonen.
Wie een dagje op stap mag met de Wiesmann
GT is verzekerd van alle aandacht. Onlangs be
leefde hij zijn landelijke introductie op de ex
clusieve Life Style-beurs in het Hengelose Expo
Center.
Door Johan Leurink
De invloed van roemruchte En
gelse sportwagenmerken is on
miskenbaar aanwezig. Rondin
gen overal en zo bevallig als ze
maar kunnen zijn. Op het uit
einde van die oneindig lange
neus van de Wiesmann prijkt
een zilveren gekko. De broers
Friedhelm en Martin Wies
mann uit het Duitse Dülmen ko
zen het hagedisachtige diertje
twaalf jaar geleden tot symbool
van hun custom made roadsters
en GT's. Van alle reptielen
heeft de gekko met afstand de
meeste kleefkracht. Het gladste
oppervlak, de steilste muur, hij
is niet van zijn weg te branden.
En zo klein als het beestje is, ac
celereert het vanuit stilstand
naar een verbluffende meter
per seconde. Die gekko kan
met het zelfde gemak soepel
als een straatkat zijn prooi be
sluipen, om die vervolgens met
bruut geweld te verslinden.
'Mooier dan een Ferrari', zeggen
vele bewonderaars. Ze zijn diep
onder de indruk, niet alleen
van de ranke retro-verschij-
ning, oolc de prestaties van de
4,8 liter V8-motor verdienen
hun respect. De motor komt uit
Een ranke retro-auto, de Wies
mann GT. Foto's Rikkert Harink
de BMW M5 en is door de Beier
se fabrikant aan de broers Wies
mann beschikbaar gesteld. De
367 pk's stuwen de 1.200 kilo
wegende bolide in 4,6 seconden
naar de 100 km per uur. De tel-
lemaald in zijn heerlijk ouder
wetse dashboardldok jaagt in
ijltempo naar 280 km per uur.
Rochel
Starten doen we met een knop.
Onder de neus klinkt een so
noor gebrom. Het roofdier
wordt wakker. Even wat gas ge
ven. Het groepje mensen dat
zelf ontwikkelde wielophan
ging zijn van Teutoonse dege
lijkheid. De Wiesmann is star
en stijf, reageert zonder een
krimp te geven als een kart zo
direct op elke stuurbeweging.
Vooral het spelen met de rech
tervoet en de zesbak die aan
het korte, messcherp snijdende
pookje is gekoppeld, is genie
ten. Tussentijdse sprints wor
den met een dierlijk gegrom af
gelegd. En dan die vier geventi
leerde remschijven. Ze remmen
als een anker.
Geduld
Onderweg is de Wiesmann een
regelrechte bezienswaardig
heid. Automobilisten blijven er
achter, ernaast of ervóór rijden.
Er wordt gewezen en gestaard.
'Wat is dat voor een auto?'
De Wiesmann GT, in dit geval
met het chassisnummer 35. Het
vooralsnog enige exemplaar in
ons land is - dus - exclusiever
dan een Ferrari, Lamborghini
of Porsche. De prijs: zo'n
150.000 euro. En pakweg ander-
halfjaar geduld.
Import; Hoefa Utrecht, 030-2932233,
www.hoefa.nl
zich op de parkeerplaats hartje
stad om de wagen heeft verza
meld reageert goedkeurend.
Passanten kijken om, sommi
gen keren op hun schreden te
rug. De gekko brult vervaarlijk,
klaar om uit de startblokken te
schieten. Gas terug en het ge
luid verstomt met een klassie
ke rochel om weer over te gaan
in een mooie stationaire bas.
,,Rijdt-ie ook zo lekker als hij er
uitziet of is het een zwabber-
bak?", wil een toeschouwer we
ten. Het klinkt als een vraag
om mee te mogen rijden. Hij is
niet de enige. Ze mogen even
gaan zitten, meer niet. Het vol
ledig in cognacldeurig leer en
alcantara uitgevoerde interieur
valt in de smaak. Of er ook voor
iets anders gekozen kan wor
den, vraagt een jongedame. Ze
ker wel. Interieur en exterieur,
de klant heeft het helemaal
voor het zeggen. Ze verlaat het
kuipje met tegenzin.
Kart
ZwabberbakMooi niet dus. De
met glasvezel versterkte body,
het uit hoogwaardig alumini
um vervaardigd chassis en de
Verkeer^! Test uw theoriekennis
Mark van Dansilc van de Bovag: „Als je er met de auto-
of motorrijschool niet uitkomt, kun je vanaf 1 novem
ber klachten voorleggen aan de Geschillencommissie Rijscho
len. Deze commissie is in samenspel tussen de Consu
mentenbond, de ANWB en de Bovag tot stand gekomen.
Ze beoordeelt de klacht en stelt de klager of de rijschool
in het gelijk. De opgelegde sanctie is bindend. De com
missie behandelt alleen klachten die betrekking hebben
op de 750 bij Bovag aangesloten rijscholen. Op de websi
te van Bovag kun je nagaan of een rijschool lid is. Tot
voor kort kon je met een ernstige klacht alleen bij de
burgerrechter terecht. De geschillencommissie biedt
een eenvoudiger, goedkoper en sneller alternatief".
Info: www.sgc.nl en www.bovag.nl
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto
QU wilt wegrijden. Waar houdt u
rek
rekening mee?
O Bij remmen is de kans op doorslippen
heel groot.
Q De kans dat een andere bestuurder in
een slip raakt is klein.
0 U hoeft er geen rekening mee te
houden dat een andere bestuurder in
een slip raakt.