D Wiesmann GT een straatkat op bestelling Eindelijk opvolger voor de Frontera Vraag antwoord KENNISMAKING U wilt wegrijden. Waar houdt u rekening mee? Q Bij remmen is de kans op doorslippen heel groot. (J) De kans dat een andere bestuurder in een slip raakt is klein. 0 U hoeft er geen rekening mee te houden dat een andere bestuurder in een slip raakt. Tussen al het suv-ge- i weid van de laatste ja ren was Opel de - let- terlijk - grote afwezi ge. De stokoude Fron tera verdween in 2003 en daarna was er niets. Nu is er de ~1 Opel Antara. Made in lanifc Korea, dat wel. Door Rien van der Steen allerlaatste Opel Frontera liep drie jaar gele den van de band. De 4x4 had het 13 jaar uitgehouden, maar was intussen hopeloos ouderwets geworden. Opel had geen geld en bovendien geen idee voor een opvolger. Intussen dender- den allerlei Japanse en Koreaan- se merken met hun moderne sports utility vehicles (suv's) over JDE Europa heen. Nu zelfs het Fran se PSA met zo'n vierwielaange- dreven hoogzitter komt, kon- (- digt Opel zijn Antara aan. In fe bruari 2007 is hij er. Waar de Frontera nog op een stug maar onverwoestbaar lad- derchassis stond, boogt de Anta ra op een modern, veel comfor tabeler zelfdragend onderstel. Hij is op dezelfde leest ge schoeid als de Chevrolet Capti- va. Dat is niet zo gek - de Front era was in feite een Isuzu, en het Franse duo suv's komt van Mitsubishi (zie eerste autopagina). De Captiva en de Antara wor den beide geproduceerd bij het Koreaanse Daewoo, net als Opel een merk van General Mo tors. De Captiva biedt zeven zit plaatsen, de kortere Antara doet het met vijf. Persoonlijkheid Als je denkt dat de Antara een vermomde Captiva is, heb je ge lijk. Maar het is Opel gelukt de auto een eigen sfeer, een eigen persoonlijkheid zo u wilt, mee te geven, Hij is ruim, totdat je de~ achterklep opent: daarach ter valt het met 370 liter wat te gen. Met de bank plat is er ruim 1.400 liter van te maken, maar enorm is het allemaal niet. De Antara heeft in normale om standigheden voorwielaandrij ving. Wanneer een van de voor wielen spint, gaat elelctro-mag- netisch een differentieel mee doen dat kracht naar de achter wielen stuurt. Op die manier hoeft zo'n tandwielkast niet aan één stuk mee te draaien, en dat spaart brandstof. Opel is ge lukkig dat de auto in Korea ge bouwd kan worden, want de verkoopaantallen zullen te klein zijn om er in een Europe se fabriek nog geld aan te kun nen verdienen. Voorlopig wor den er voor 2007 in totaal 40.000 voor heel Europa ge maakt. Voor Nederland worden er volgend jaar 1.100 van deze 'lifestyle-auto's' gemaakt, ver wacht Jeroen Maas van Opel Ne derland. Fietsendrager Net als voor de nieuwe Corsa biedt Opel voor de Antara een uitschuifbare fietsendrager aan. Heel praktisch, tenzij je soms een trekhaak nodig hebt - die kan er dan namelijk niet meer onder. De nieuwe Antara heeft goede rij-eigenschappen. Een beetje aan de gewichtige kant, maar lichtvoetiger dan de weke Captiva. De laatste wordt overigens wel als tweewielaan- drijver aangeboden. Opvallend is het grote stuur wiel en het gemak waarmee de hoge Opel bochten rondt. De in troductie in het drukke Athene leerde ons de tweeliter turbo dieselversie als een fijne auto kennen. Het onderstel is bij deze versie een stuk strakker afgesteld dan bij de benzineuitvoering, en dat rijdt gewoon prettiger. Wel mist de motor souplesse. Scha- lcelluie rijders zullen beter af zijn met bijvoorbeeld de drieli ter diesel die in 2008 ver schijnt. De stuurbekrachtiging verloopt langs elelctro-hydrauli- sche weg en fabrikanten slagen er steeds beter in dat systeem goed te laten werken. Prijs De Antara krijgt een prijs van 31.995 euro, en dat is duizend euro meer dan de Chevrolet Captiva kost. Behalve het vier- wielaandrijfsysteem heeft de Opel iets meer uitrusting. De Chevrolet probeert ldanten te lokken met zeven zitplaatsen. Wat motorisering betreft is er aardig keus: vanaf de 2.4/140 pk benzinemotor (140 pk) via een 2.0/150 pk turbodiesel naar een 3.2 V6 met 227 pk. Het prijskaartje is dan opgelopen tot 43.455 euro. In 2008 wil GM met de Captiva/Antara naar de VS, waar hij Equinox gaat heten. vrijdag 3 november 2006 Wat kan ik doen als ik een klacht over een auto- of motorrij school héb? Mark van Dansilc van de Bovag: „Als je er met de auto- of motorrijschool niet uitkomt, kun je vanaf 1 novem ber klachten voorleggen aan de Geschillencommissie Rijscho len. Deze commissie is in samenspel tussen de Consu mentenbond, de ANWB en de Bovag tot stand gekomen. Ze beoordeelt de klacht en stelt de klager of de rijschool in het gelijk. De opgelegde sanctie is bindend. De com missie behandelt alleen ldachten die betrelddng hebben op de 750 bij Bovag aangesloten rijscholen. Op de websi te van Bovag kun je nagaan of een rijschool lid is. Tot voor kort kon je met een ernstige ldacht alleen bij de burgerrechter terecht. De geschillencommissie biedt een eenvoudiger, goedkoper en sneller alternatief". Info: www.sgc.nl en www.bovag.nl Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto Europa bouwt de meeste auto's De wereldproductie van auto's groeide vo rig jaar met drie procent tot 64,9 miljoen voertui gen. Grootste producent was Europa met 16,5 mil joen personenwagens en bedrijfsauto's. Dat is 25,5 procent van de wereldpro ductie. Dan volgen de VS, Japan, China, Zuid-Amerilca Qi) Toptien productie* VS 11,9 Japan 10,8 Duitsland 5,8 China 5,3 Zuid-Korea 3,7 Frankrijk 3,5 Spanje 2,8 Canada 2,7 Brazilië 2,4 V/er. Koninkrijk 1,8 Bron VDA "in milj. stuks, cijfers 2005 n Oost-Europa. uayej ue.7 di/s uaa ui ap yoo iep aaui Buiuayaj ja n ipnoq papeu japjnnisaq uaa ja s/y si joojB uauiujaj jat/ suapfp uaddusjoop do suey ap iep yasaq f) \fe BuiBaMaq uaa ui jee/s n }0 jaAO BuiBamaq uaa ui i>iaais n ua sjaoAdejs lundspjji uaa n uapeu 'si pe/B yapBaM jaq s/y e .si pjooMiue ajspf la/q Feestje bij Toyota Louwman Parqui, de Toyota importeur in Raams- donksveer, heeft de 1.000.000ste Nederlandse Toyo ta afgeleverd. Het familiebedrijf uit 1923 startte in 1964 in Europa als een van de eerste met de distributie van Toyota's. Voordat het bedrijf Toyota's importeerde, wer den verschillende auto- en motorfietsmerken geïmpor teerd. Voor elke maand Eendje Vorig jaar maakten Bea Hoeks-de Laat en Yvon Zaut- sen een prachtige kalender met de HY tibbelbus van Citroën in de hoofdrol. Dat succes smaakt naar meer want voor 2007 heeft het duo wederom een fraaie kalen der afgeleverd. Dit keer staat het andere werkpaard van Citroën in de spotlights: de 2CV, beter bekend als de Le lijke Eend. De kalender kost 15 euro. Info: www.mooiekalender.nl zelf ontwikkelde wielophan ging zijn van Teutoonse dege lijkheid. De Wiesmann is star en stijf, reageert zonder een krimp te geven als een lcart zo direct op elke stuurbeweging. Vooral het spelen met de rech tervoet en de zesbalc die aan het korte, messcherp snijdende pookje is gekoppeld, is genie ten. Tussentijdse sprints wor den met een dierlijk gegrom af gelegd. En dan die vier geventi leerde remschijven. Ze remmen als een anker. Geduld Onderweg is de Wiesmann een regelrechte bezienswaardig heid. Automobilisten blijven er achter, ernaast of ervóór rijden. Er wordt gewezen en gestaard. 'Wat is dat voor een auto?' De Wiesmann GT, in dit geval met het chassisnummer 35. Het vooralsnog enige exemplaar in ons land is - dus - exclusiever dan een Ferrari, Lamborghini of Porsche. De prijs: zo'n 150.000 euro. En pakweg ander- halfjaar geduld. Import: Hoefa Utrecht, 030-2932233, www.hoefa.nl Wie een dagje op stap mag met de Wiesmann GT is verzekerd van alle aandacht. Onlangs be leefde hij zijn landelijke introductie op de ex clusieve Life Style-beurs in het Hengelose Expo Center. Door Johan Leurink De invloed van roemruchte En gelse sportwagenmerken is on- miskenbaar aanwezig. Rondin- gen overal en zo bevallig als ze j maar kunnen zijn. Op het uit einde van die oneindig lange neus van de Wiesmann prijkt een zilveren gekko. De broers Friedhelm en Martin Wies mann uit het Duitse Dülmen ko zen het hagedisachtige diertje twaalf jaar geleden tot symbool van hun custom made roadsters en GT's. Van alle reptielen heeft de gekko met afstand de meeste lcleefkracht. Het gladste oppervlak, de steilste muur, hij is niet van zijn weg te branden. En zo ldein als het beestje is, ac celereert het vanuit stilstand naar een verbluffende meter per seconde. Die gekko kan met het zelfde gemak soepel als een straatkat zijn prooi be sluipen, om die vervolgens met bruut geweld te verslinden. 'Mooier dan een Ferrari', zeggen vele bewonderaars. Ze zijn diep onder de indruk, niet alleen van de ranke retro-verschij- ning, ook de prestaties van de 4,8 liter V8-motor verdienen hun respect. De motor komt uit Een ranke retro-auto, de Wies mann GT. Foto's Rikkert Harink de BMW M5 en is door de Beier se fabrikant aan de broers Wies mann beschikbaar gesteld. De 367 plc's stuwen de 1.200 ldlo wegende bolide in 4,6 seconden naar de 100 Ion per uur. De tel lernaald in zijn heerlijk ouder wetse dashboardldolc jaagt in ijltempo naar 280 km per uur. Rochel Starten doen we met een knop. Oncler de neus klinkt een so noor gebrom. Het roofdier wordt wakker. Even wat gas ge ven. Het groepje mensen dat zich op de parkeerplaats hartje stad om de wagen heeft verza meld reageert goedkeurend. Passanten kijken om, sommi gen keren op hun schreden te rug. De gekko brult vervaarlijk, klaar om uit de startblokken te schieten. Gas terug en het ge luid verstomt met een klassie ke rochel om weer over te gaan in een mooie stationaire bas. ,,Rijdt-ie ook zo lekker als hij er uitziet of is het een zwabber- bak?", wil een toeschouwer we ten. Het klinkt als een vraag om mee te mogen rijden. Hij is niet de enige. Ze mogen even gaan zitten, meer niet. Het vol ledig in cognackleurig leer en alcantara uitgevoerde interieur valt in de smaak. Of er ook voor iets anders gekozen kan wor den, vraagt een jongedame. Ze ker wel. Interieur en exterieur, de Mant heeft het helemaal voor het zeggen. Ze verlaat het kuipje met tegenzin. Kart ZwabberbakMooi niet dus. De met glasvezel versterkte body, het uit hoogwaardig alumini um vervaardigd chassis en de Deze augustus. Dieselrace naar Peking Onlangs zijn 33 Mercedessen van de E-lclasse voor een langeafstandsexpeditie van Parijs naar Pelcing vertrolclcen. Elke auto legt zo'n 13.500 lcilometer af. Een groot gedeelte van de tocht volgt de route van de eerste autorace ooit over meerdere continenten, PeIcing-Parijs in 1907. De dieselwagens worden bestuurd door zo'n 330 rijders uit 35 landen. In 26 dagen tijd doorkruisen ze negen landen en zes tijdzones. De aankomst is op 17 november. Mercedes wil er de prestaties van de moder ne dieseltechnologie mee aantonen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29