PZC
Auto
Jongste OÏVO zoekt jonge venten
I
set van 4 stuks I
2f
A AutoTeam
€1
WINTERHANDEN
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Kamikaze-fietsen
Nieuwe Franse suv's delen Japanse roots
Na liefst 20.000 stemmen woedt de strijd om de Mooi
ste Auto Ooit nog hevig voort. De Shelby Cobra heeft
784 stemmen en leidt, op maar twintig stemmen voor
de Aston Martin Vanquish. Voor plaats drie zijn de Citro
ën DS, de Chevrolet Corvette (model 1958) en de Merce
des Gullwing in een nek-aan-nekrace verwikkeld. Opval
lend is de zesde plek voor de Alfa Romeo Tipo 33 Strada-
le uit 1967 en de Spyker Cl 2 (2005) op de achtste plek.
De Jaguar E-type valt net buiten de top tien, net als de
Bugatti Veyron. Onderaan vecht de Studebaker Cham
pion met de Bentley Arnage om de laatste plaats.
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 3 november 2006
Vat
AUTOTEAM J NIEUW
OPEL CHEVROLET
SCHADEHERSTEL
195/65/TR15 incl. stalen velgen
KENNISMAKING
De nieuwe Volvo C30
is geen sportwagen.
Het is wel een jeugdig
gesneden auto die
concurrenten als de
j Audi 3 en de BMW
1-serie uitdaagt. Is die
scoringsdrang te-
i recht?
Koel en Scandinavisch: de vierpersoons Volvo C30 kon wel 'ns hoge ogen gooien.
Door Rien van der Steen
I en gele zal er nooit
komen. Da's te mak
kelijk en te goed
koop, vinden ze bij
I Volvo. Wel bijzonde-
j re kleuren en ontelbaar veel uit-
rustingsvarianten.
De nieuwe Volvo C30 is ge
maakt voor jonge mensen,
want die laten het merk tot dus
verre te vaak links liggen. Dus
werd het een driedeurs auto,
maar wel met plek achterin.
Een zekerheidje is het niet: de
C30 mag geen vrouwenauto
worden. Een auto voor jonge
venten dus, al mogen dat best
ook meiden zijn.
Designer Simon Lamarre, vroe
ger van Saab, stelt vast dat de
auto steeds individueler wordt.
„Mensen willen hun eigen kle
ding, hun eigen tuin, hun eigen
huis inrichten naar persoonlij
ke wensen. Via internet leun je
je eigen schoenen laten maken.
Dat is geen trend meer, maar
een gegeven. Ook de auto
wordt individueler. Daar spelen
we met deze nieuwe Volvo op
Post-Daftij dperlc
Lamarre werkt onder Fedde
Talsma, de Nederlandse design
chef van Volvo. De jonge Cana
dees is alweer bezig met een
model dat in 2010 op de marlet
moet komen. „Welle? Wil ile
best zeggen, maar dan moet ile
er ook voor zorgen dat jij het
niet kunt navertellen."
Na de Nederlandse Volvo 480
uit het post-Daftij dperk - gete
kend door onze landgenoot
RobTCóch - hield Volvo het qua
kleine auto's voor gezien. De
ontwikkeling is veel te duur
voor zo'n kleine fabrikant. Ze
ker wanneer die fabrikant de
veiligheidslat zo hoog legt als
Volvo.
Al is de C30 lang geen nieuwe
480, hij heeft veel met die auto
gemeen: hij is ook laag en spor
tief, en bezit ook zo'n riante,
glazen achterklep, die de 480
op zijn beurt erfde van de PI800
ES uit 1971. In december landt
hij in Nederland, vanaf januari
gaat hij rijden. Het is een pron
te vierpersoons Volvo die de
vooruitgang bij het merk beli
chaamt - eentje die nu eens niet
gemaakt is voor de gesettelde
zakenman en zijn keurige ge
zinnetje. De C30 moet de Vol-
vo-oplage helpen groeien van
de huidige 450.000 naar
600.000 stuks in 2009. Na de
C30 staat daartoe een nieuwe
vierwielaangedreven auto op
stapel: de XC60, een luxe jeep
achtige op basis van stationwa
gon V50.
Geen grapjes
De C30 - technisch gelijk aan de
S40 - vindt nogal wat opponen
ten op zijn pad. De Audi A3 bij
voorbeeld, de BMW 1-serie,
maar ook Mini-adepten zullen
met belangstelling zijn krachti
ge gestalte bekijken. Onmisken
baar Scandinavisch. Hij is enke
le tientallen centimeters korter
dan de S40, maar deelt daar
mee het koel-zakelijlce instru
mentenpaneel, de motoren, de
wielbasis, de motorkap, de voor
ste spatschermen en de voor
ruit.
Zijn dak loopt sterk af en wordt
smaller naarmate de achter
kant nadert. De vormen achter
zijn nogal complex, geeft ont
werper Simon Lamarre toe,
maar die grote patrijspoort
oogt ook aantrekkelijk.
De auto rijdt zoals hij er uitziet:
stil, stabiel en stevig. Hij heeft
een elektro-hydraulisch be
krachtigd stuur dat exorbitant
groot is. De stoelen (afkomstig
uit de C70) zitten uitstekend en
achterin heb je het ruim met
tweeën. De kofferruimte van
250 liter is niet groot, maar als
je de achterste rugleuningen
plat gooit heb je zomaar 895 li
ter tot je beschikking.
De goedkoopste uitvoering kost
24 mille. Daarvoor krijg je een
1.6 liter motor, een mooie au-
dio-installatie en een uitgebrei
de veiligheidsuitrusting.
Naar Zweedse traditie is ook
een snelle T5-versie leverbaar.
Volvo kon met deze stoere, afge
wogen C30 wel eens lekker
gaan scoren. De fabrikant gaat
er in het Belgische Gent 65.000
per jaar van produceren.
De Peilstok
fpV Bij Orfub in Enschede kunnen automo-
bilisten zich binnenkort 'verzekeren'
tegen verkeersboetes. Voor 8,50 euro per
maand kunnen automobilisten jaarlijks
maximaal drie verkeersboetes declareren,
tenzij ze meer dan 20 km per uur te hard
hebben gereden. Wat vindt u van zo'n
verzekering: belachelijk? Of zat u juist op
zo'n polis te wachten? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
Welles nietes
O'S Of caravanrijders in Nederland harder
zouden mogen rijden dan 80 km per
uur? U reageerde verdeeld: 54 procent van
de stemmers vindt het een goed idee, zij het
soms onder voorwaarden. De rest is tegen,
vanwege de gevaren en het oponthoud
als ze gaan inhalen.
Het is voorbij met studenten die verveeld auto's en
motorfietsen turven langs de weg. Ook de telkabel,
die u geregeld op het weg
dek tegenkomt, moet er
aan geloven nu de tel tegel
zijn intrede in Nederland
doet. Een plaat van 15 bij
15 centimeter,, voorzien
van een rubberen hoes, die
met keilbouten in de weg
wordt bevestigd. De tegel is
uitgerust met sensoren die
aantallen en gewicht van voertuigen en snelheid en tijd
stip van passeren registreren. De tegel is vrijwel onzicht
baar, zodat de weggebruiker zijn weggedrag er niet voor
aanpast. De rubberen plaat is hufterproof en snel te ver
plaatsen.
De 'teltegel'
Ik heb gruwelijk de pest aan
fietsen. Kleine stukjes red ik
nog net, maar zodra de eer
ste echte bocht in zicht komt,
gaat spontaan alles zeer doen.
Het achterwerk, de beenspie
ren, de polsen, alles schreeuwt
het uit dat ik met iets tegenna
tuurlijks bezig ben. En dat is na
tuurlijk ook zo. Niets in de
mens is erop gebouwd een fiets
voort te bewegen. De uitvin
ding van de fiets getuigt eerder
van waanzin dan van vernuft.
Een fiets is een uiterst oncom
fortabel ding waarmee je net
iets sneller dan lopend van a
naar b kan. Met altijd tegen
wind. En als je heel veel gelulc
hebt zonder lekke band.
Zoals de almaar groeiende scha
re fans inmiddels weet, woon
ilc voor een deel op een Wadde
neiland. Op ons eiland is het tij
dens de schoolvakanties een ko
men en (gelukkig ook weer)
gaan van het duurdere segment
family cars. Volgepakt met fami
lies in exclusieve joppers van
bekende merken. Het eerste
wat deze families doen wan-
Door Maks Mulder
neer ze op ons mooie eiland
aangekomen zijn, is een fiets
huren. Vanwege stoer en ge
zond.
Maar wat wil het geval? Mensen
die zich een dure family car
kunnen permitteren gaan door
gaans niet op de fiets naar het
werk. Die hebben dus niet echt
veel fietskilometers in de be
nen. Waardoor ze, zonder het
te beseffen, van het ene op het
andere moment plotseling een
reëel gevaar voor de volksge
zondheid op het eiland vor
men. Omdat ze, gedreven door
een onverklaarbare drift dat
plotseling alles natuurlijk en ge
zond moet, vooral de slechtst
begaanbare schelpenpaadjes
tussen de duinen door opzoe
ken.
Waar ze, al slingerend en slip
pend, als kamikaze piloten,
met gehuurde fiets en al van de
ene in de andere duinpan flik
keren. Omdat ze allang verge
ten waren datje tijdens een af
daling alleen maar de achter-
rem mag gebruiken. De suk
kels.
Op de Wadden waait het eigen
lijk altijd. Heel soms een beetje,
meestal nogal hard. Wie dicht
bij zee woont verzet de bakens
al naar gelang het tij. Dus ge
bruik ilc op het eiland meestal
de auto en soms een snorfiets.
En er is geen eilander die dat
niet begrijpt. Ze doen zelf pre
cies hetzelfde. Maar als je dan
op zo'n schelpenpaadje genoeg
lijk met je snorfiets langs zo'n
stel slingerende en zwieberen-
de toeristen tuft krijg je louter
afkeurende blildcen. Over hypo
criet gesproken.
Door Rien van der Steen
Het heeft even geduurd, maar
Peugeot en Citroën komen in
juli van 2007 met een nieuwe
suv. De Franse fabrikant PSA be
trekt er per jaar 30.000 van
Mitsubishi en past het onder
stel aan: remmen, stuurinrich
ting, vering, achterbrug en ban
den worden. De vierwielaange
dreven auto is 4.64 m lang en
de achterklep, die bij Citroën
C-Crosser gaat heten en bij Peu
geot 4007, gaat in twee delen
open.
Het onderste deel kan maxi
maal 200 kilo dragen. De Fran
se Japanner telt zeven zitplaat
sen en wordt aangedreven door
een 2.2 liter dieselmotor met
roetfilter, die PSA weer samen
De nieuwe Outlander van Mitsubishi fungeert als 'donor' voor de
suv's van Citroën en Peugeot. Hij komt in maart, de andere iets later.
De Citroën C-Crosser.
met Ford bouwt. De motor doet
het ook op een mengsel van die
sel en biodiesel.
Donor voor de Franse suv's is
de nieuwe Mitsubishi Outlan
der die al in maart arriveert. Hij
gaat 34.000 euro kosten, de
PSA-lclonen hebben nog geen of
ficieel prijskaartje. Motoren
zijn een 2.0 diesel (van VW),
even later de Franse 2.2 diesel
en vervolgens de 2.5 viercilin-
der benzinemotor uit het Japan
se huis. De huidige, kleinere
Outlander wordt nog tot 2008
verkocht als Outlander Sport.
Momenteel beslaan sports utility
vehicles zes procent van de Euro
pese markt, met meer dan een
miljoen verkochte auto's in
2005. Het aandeel groeit nog
steeds.
Kinderhelm met licht
De nieuwe kinderhelmen van
het merle AGU, Happy Horse,
Tiger en Shark, zijn voorzien van
een rode lichtsensor op de achter
kant. Op die manier zorgt de helm
tevens voor meer zichtbaarheid in
het avondverkeer. Het achterlicht
kan continu branden maar heeft
ook een knipperstand. De helmen
zijn vanaf begin november voor
33 euro te koop bij fietsspeciaalza-
lcen.
Het lichtje zit in de
'kraag' van de
AGU-fietshelmen.
De Peugeot 4007.
D5 37.005
C30 (in euro)
T5 36.770
1.6d 28.000
2.0d 30.635
Q) Volvo draait in Nederland ietsjes minder goed dan vorig jaar.
De levering van de coupé-cabriolet C70 hapert, omdat
Pininfarina er te weinig klaar krijgt. Ook de nieuwe S80 is
nogal laat in productie gekomen. Volgend jaar verwacht Volvo
Q) Prijzen
1.6 23.950
Mag de snelheid van
caravanners omhoog?
Ja, 80 km/u is te langzaam 34%
(Q Nee, sneller dan 80 km/u is te gevaarlijk 33%
O Nee. Ze inhalen en krijg je vertraging 13%
O Ja, maar alleen voor moderne caravans 11%
Ja, behalve bij bepaalde weersomstandigheden 9%
/"X Aad Koster van de Vereniging Kampeer en Caravan
Industrie (KCI): „Een verhoging van de maximum
snelheid komt de veiligheid en doorstroming ten goede
omdat het vrachtverkeer dan geen caravans meer hoeft
in te halen. Wij wensen alleen een hogere snelheid voor
moderne caravans die een keuring of inspectie hebben
gehad. In Duitsland gebeurt het al zo.Ook de trekauto
moet natuurlijk voldoen. De ANWB en Bovag zijn
voorstander, evenals een kamermeerderheid. We hopen
dat de verkiezingen geen roet in het eten gooien en de
politici enthousiast blijven over ons plan."
Gevecht om titel van Mooiste
Voorlopig aan kop: Shelby Cobra.
Stemmen kan nog steeds op de website van de krant, rubriek Auto,
of op www.mooisteautoooit nl