PZC Auto Jongste OÏVO zoekt jonge venten I set van 4 stuks I 2f A AutoTeam €1 WINTERHANDEN in samenwerking met Q AutoTrack.nl Kamikaze-fietsen Nieuwe Franse suv's delen Japanse roots Na liefst 20.000 stemmen woedt de strijd om de Mooi ste Auto Ooit nog hevig voort. De Shelby Cobra heeft 784 stemmen en leidt, op maar twintig stemmen voor de Aston Martin Vanquish. Voor plaats drie zijn de Citro ën DS, de Chevrolet Corvette (model 1958) en de Merce des Gullwing in een nek-aan-nekrace verwikkeld. Opval lend is de zesde plek voor de Alfa Romeo Tipo 33 Strada- le uit 1967 en de Spyker Cl 2 (2005) op de achtste plek. De Jaguar E-type valt net buiten de top tien, net als de Bugatti Veyron. Onderaan vecht de Studebaker Cham pion met de Bentley Arnage om de laatste plaats. Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 3 november 2006 Vat AUTOTEAM J NIEUW OPEL CHEVROLET SCHADEHERSTEL 195/65/TR15 incl. stalen velgen KENNISMAKING De nieuwe Volvo C30 is geen sportwagen. Het is wel een jeugdig gesneden auto die concurrenten als de j Audi 3 en de BMW 1-serie uitdaagt. Is die scoringsdrang te- i recht? Koel en Scandinavisch: de vierpersoons Volvo C30 kon wel 'ns hoge ogen gooien. Door Rien van der Steen I en gele zal er nooit komen. Da's te mak kelijk en te goed koop, vinden ze bij I Volvo. Wel bijzonde- j re kleuren en ontelbaar veel uit- rustingsvarianten. De nieuwe Volvo C30 is ge maakt voor jonge mensen, want die laten het merk tot dus verre te vaak links liggen. Dus werd het een driedeurs auto, maar wel met plek achterin. Een zekerheidje is het niet: de C30 mag geen vrouwenauto worden. Een auto voor jonge venten dus, al mogen dat best ook meiden zijn. Designer Simon Lamarre, vroe ger van Saab, stelt vast dat de auto steeds individueler wordt. „Mensen willen hun eigen kle ding, hun eigen tuin, hun eigen huis inrichten naar persoonlij ke wensen. Via internet leun je je eigen schoenen laten maken. Dat is geen trend meer, maar een gegeven. Ook de auto wordt individueler. Daar spelen we met deze nieuwe Volvo op Post-Daftij dperlc Lamarre werkt onder Fedde Talsma, de Nederlandse design chef van Volvo. De jonge Cana dees is alweer bezig met een model dat in 2010 op de marlet moet komen. „Welle? Wil ile best zeggen, maar dan moet ile er ook voor zorgen dat jij het niet kunt navertellen." Na de Nederlandse Volvo 480 uit het post-Daftij dperk - gete kend door onze landgenoot RobTCóch - hield Volvo het qua kleine auto's voor gezien. De ontwikkeling is veel te duur voor zo'n kleine fabrikant. Ze ker wanneer die fabrikant de veiligheidslat zo hoog legt als Volvo. Al is de C30 lang geen nieuwe 480, hij heeft veel met die auto gemeen: hij is ook laag en spor tief, en bezit ook zo'n riante, glazen achterklep, die de 480 op zijn beurt erfde van de PI800 ES uit 1971. In december landt hij in Nederland, vanaf januari gaat hij rijden. Het is een pron te vierpersoons Volvo die de vooruitgang bij het merk beli chaamt - eentje die nu eens niet gemaakt is voor de gesettelde zakenman en zijn keurige ge zinnetje. De C30 moet de Vol- vo-oplage helpen groeien van de huidige 450.000 naar 600.000 stuks in 2009. Na de C30 staat daartoe een nieuwe vierwielaangedreven auto op stapel: de XC60, een luxe jeep achtige op basis van stationwa gon V50. Geen grapjes De C30 - technisch gelijk aan de S40 - vindt nogal wat opponen ten op zijn pad. De Audi A3 bij voorbeeld, de BMW 1-serie, maar ook Mini-adepten zullen met belangstelling zijn krachti ge gestalte bekijken. Onmisken baar Scandinavisch. Hij is enke le tientallen centimeters korter dan de S40, maar deelt daar mee het koel-zakelijlce instru mentenpaneel, de motoren, de wielbasis, de motorkap, de voor ste spatschermen en de voor ruit. Zijn dak loopt sterk af en wordt smaller naarmate de achter kant nadert. De vormen achter zijn nogal complex, geeft ont werper Simon Lamarre toe, maar die grote patrijspoort oogt ook aantrekkelijk. De auto rijdt zoals hij er uitziet: stil, stabiel en stevig. Hij heeft een elektro-hydraulisch be krachtigd stuur dat exorbitant groot is. De stoelen (afkomstig uit de C70) zitten uitstekend en achterin heb je het ruim met tweeën. De kofferruimte van 250 liter is niet groot, maar als je de achterste rugleuningen plat gooit heb je zomaar 895 li ter tot je beschikking. De goedkoopste uitvoering kost 24 mille. Daarvoor krijg je een 1.6 liter motor, een mooie au- dio-installatie en een uitgebrei de veiligheidsuitrusting. Naar Zweedse traditie is ook een snelle T5-versie leverbaar. Volvo kon met deze stoere, afge wogen C30 wel eens lekker gaan scoren. De fabrikant gaat er in het Belgische Gent 65.000 per jaar van produceren. De Peilstok fpV Bij Orfub in Enschede kunnen automo- bilisten zich binnenkort 'verzekeren' tegen verkeersboetes. Voor 8,50 euro per maand kunnen automobilisten jaarlijks maximaal drie verkeersboetes declareren, tenzij ze meer dan 20 km per uur te hard hebben gereden. Wat vindt u van zo'n verzekering: belachelijk? Of zat u juist op zo'n polis te wachten? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Welles nietes O'S Of caravanrijders in Nederland harder zouden mogen rijden dan 80 km per uur? U reageerde verdeeld: 54 procent van de stemmers vindt het een goed idee, zij het soms onder voorwaarden. De rest is tegen, vanwege de gevaren en het oponthoud als ze gaan inhalen. Het is voorbij met studenten die verveeld auto's en motorfietsen turven langs de weg. Ook de telkabel, die u geregeld op het weg dek tegenkomt, moet er aan geloven nu de tel tegel zijn intrede in Nederland doet. Een plaat van 15 bij 15 centimeter,, voorzien van een rubberen hoes, die met keilbouten in de weg wordt bevestigd. De tegel is uitgerust met sensoren die aantallen en gewicht van voertuigen en snelheid en tijd stip van passeren registreren. De tegel is vrijwel onzicht baar, zodat de weggebruiker zijn weggedrag er niet voor aanpast. De rubberen plaat is hufterproof en snel te ver plaatsen. De 'teltegel' Ik heb gruwelijk de pest aan fietsen. Kleine stukjes red ik nog net, maar zodra de eer ste echte bocht in zicht komt, gaat spontaan alles zeer doen. Het achterwerk, de beenspie ren, de polsen, alles schreeuwt het uit dat ik met iets tegenna tuurlijks bezig ben. En dat is na tuurlijk ook zo. Niets in de mens is erop gebouwd een fiets voort te bewegen. De uitvin ding van de fiets getuigt eerder van waanzin dan van vernuft. Een fiets is een uiterst oncom fortabel ding waarmee je net iets sneller dan lopend van a naar b kan. Met altijd tegen wind. En als je heel veel gelulc hebt zonder lekke band. Zoals de almaar groeiende scha re fans inmiddels weet, woon ilc voor een deel op een Wadde neiland. Op ons eiland is het tij dens de schoolvakanties een ko men en (gelukkig ook weer) gaan van het duurdere segment family cars. Volgepakt met fami lies in exclusieve joppers van bekende merken. Het eerste wat deze families doen wan- Door Maks Mulder neer ze op ons mooie eiland aangekomen zijn, is een fiets huren. Vanwege stoer en ge zond. Maar wat wil het geval? Mensen die zich een dure family car kunnen permitteren gaan door gaans niet op de fiets naar het werk. Die hebben dus niet echt veel fietskilometers in de be nen. Waardoor ze, zonder het te beseffen, van het ene op het andere moment plotseling een reëel gevaar voor de volksge zondheid op het eiland vor men. Omdat ze, gedreven door een onverklaarbare drift dat plotseling alles natuurlijk en ge zond moet, vooral de slechtst begaanbare schelpenpaadjes tussen de duinen door opzoe ken. Waar ze, al slingerend en slip pend, als kamikaze piloten, met gehuurde fiets en al van de ene in de andere duinpan flik keren. Omdat ze allang verge ten waren datje tijdens een af daling alleen maar de achter- rem mag gebruiken. De suk kels. Op de Wadden waait het eigen lijk altijd. Heel soms een beetje, meestal nogal hard. Wie dicht bij zee woont verzet de bakens al naar gelang het tij. Dus ge bruik ilc op het eiland meestal de auto en soms een snorfiets. En er is geen eilander die dat niet begrijpt. Ze doen zelf pre cies hetzelfde. Maar als je dan op zo'n schelpenpaadje genoeg lijk met je snorfiets langs zo'n stel slingerende en zwieberen- de toeristen tuft krijg je louter afkeurende blildcen. Over hypo criet gesproken. Door Rien van der Steen Het heeft even geduurd, maar Peugeot en Citroën komen in juli van 2007 met een nieuwe suv. De Franse fabrikant PSA be trekt er per jaar 30.000 van Mitsubishi en past het onder stel aan: remmen, stuurinrich ting, vering, achterbrug en ban den worden. De vierwielaange dreven auto is 4.64 m lang en de achterklep, die bij Citroën C-Crosser gaat heten en bij Peu geot 4007, gaat in twee delen open. Het onderste deel kan maxi maal 200 kilo dragen. De Fran se Japanner telt zeven zitplaat sen en wordt aangedreven door een 2.2 liter dieselmotor met roetfilter, die PSA weer samen De nieuwe Outlander van Mitsubishi fungeert als 'donor' voor de suv's van Citroën en Peugeot. Hij komt in maart, de andere iets later. De Citroën C-Crosser. met Ford bouwt. De motor doet het ook op een mengsel van die sel en biodiesel. Donor voor de Franse suv's is de nieuwe Mitsubishi Outlan der die al in maart arriveert. Hij gaat 34.000 euro kosten, de PSA-lclonen hebben nog geen of ficieel prijskaartje. Motoren zijn een 2.0 diesel (van VW), even later de Franse 2.2 diesel en vervolgens de 2.5 viercilin- der benzinemotor uit het Japan se huis. De huidige, kleinere Outlander wordt nog tot 2008 verkocht als Outlander Sport. Momenteel beslaan sports utility vehicles zes procent van de Euro pese markt, met meer dan een miljoen verkochte auto's in 2005. Het aandeel groeit nog steeds. Kinderhelm met licht De nieuwe kinderhelmen van het merle AGU, Happy Horse, Tiger en Shark, zijn voorzien van een rode lichtsensor op de achter kant. Op die manier zorgt de helm tevens voor meer zichtbaarheid in het avondverkeer. Het achterlicht kan continu branden maar heeft ook een knipperstand. De helmen zijn vanaf begin november voor 33 euro te koop bij fietsspeciaalza- lcen. Het lichtje zit in de 'kraag' van de AGU-fietshelmen. De Peugeot 4007. D5 37.005 C30 (in euro) T5 36.770 1.6d 28.000 2.0d 30.635 Q) Volvo draait in Nederland ietsjes minder goed dan vorig jaar. De levering van de coupé-cabriolet C70 hapert, omdat Pininfarina er te weinig klaar krijgt. Ook de nieuwe S80 is nogal laat in productie gekomen. Volgend jaar verwacht Volvo Q) Prijzen 1.6 23.950 Mag de snelheid van caravanners omhoog? Ja, 80 km/u is te langzaam 34% (Q Nee, sneller dan 80 km/u is te gevaarlijk 33% O Nee. Ze inhalen en krijg je vertraging 13% O Ja, maar alleen voor moderne caravans 11% Ja, behalve bij bepaalde weersomstandigheden 9% /"X Aad Koster van de Vereniging Kampeer en Caravan Industrie (KCI): „Een verhoging van de maximum snelheid komt de veiligheid en doorstroming ten goede omdat het vrachtverkeer dan geen caravans meer hoeft in te halen. Wij wensen alleen een hogere snelheid voor moderne caravans die een keuring of inspectie hebben gehad. In Duitsland gebeurt het al zo.Ook de trekauto moet natuurlijk voldoen. De ANWB en Bovag zijn voorstander, evenals een kamermeerderheid. We hopen dat de verkiezingen geen roet in het eten gooien en de politici enthousiast blijven over ons plan." Gevecht om titel van Mooiste Voorlopig aan kop: Shelby Cobra. Stemmen kan nog steeds op de website van de krant, rubriek Auto, of op www.mooisteautoooit nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27