Centrale bediening sluis bepleit
Hap, slik, weg
SPRINTPHOTO
Zandkreekbrug oogt als gatenkaas
Jachthaven Goese Sas en bewoners Goese Meer willen ruimere bedieningstijden
pen dag
J <k
zeeuwse almanak
Behoud geluidswal AKF gewenst
Voor eigen rechter spelen bestraft
Scooterrijder verwondt meisje
Borsele wil
geen windmolen
bij LPG-wagons
Provincie steunt actie
Sluis Goese Sas:
feiten en cijfers
tegen overbevissing kreeft
www.hz.nl
(Redactie: 0113-315649
fevww.pzd.nl
lE-mail:redactie@ pzc.nl
postbus 31, 4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570;
iNationaal: 020-4562500.
iLezersservice: 0800-0231231
woensdag 1 november 2006
editie Bevelanden-Tholen
4 november I0.3D - 15.uur
Advertentie
Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve I
serviezen van Johnson Brothers, één van de merken
van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via
onze website www.pzc.nl/spaaractie.
U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie.
Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800 - 0231231.
liet alfabel ran Zeeland
Bij besteding van tenminste 15,- aan boeken in
de deelnemende Zeeuwse boekhandels.
gratis museumkaartje; op 11 of 12 november in te leveren bij ee
Na een week vol gemodder in
files en langs weg afzetting en
(met bijbehorende 'dank voor
uw begrip'-berichten) draaide
die Vlissingse automobiliste
opnieuw de snelweg op.
Er ontsnapte haar een woord
waar verschoning op hoort te
volgen toen ze op de toerit
naar de A58 drie grote vracht
wagens vól asfalt voor zich
kreeg
De laatste van de kléine colon
ne had nog iets anders op zijn
laadklep staan dan het sobere
en onheilspellende 'werkver
keer': 'Doarhejetgesodemie-
ter'.
Kiek. Die snapt het tenmin
ste.
Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of
Redactie Almanak, Postbus 31, 4460 AA Goes
v.a. W®
Inclusief GRATIS enveloppen
Vanaf negatief of digitaal. Kies uit
verschillende teksten of stel zelf uw tekst
op (tegen geringe meerprijs).
GOES - Het dijkje tussen de voormalige Apparaten- en
Ketelfabriek (AKF) en de wijk Het Goese Meer moet blij
ven, als de nieuwe woonwijk Waterstad in het haven- en
industriegebied van Goes wordt ontwikkeld.
De bezoekers van een ledenvergadering van de Vereni
ging van Bewoners van het Goese Meer hebben zich daar
vrijwel eensgezind voor uitgesproken. Zij willen het als
geluidswal bedoelde dijkje handhaven als groene buffer.
De Goese gemeenteraad heeft in het masterplan Water
stad voorlopig gekozen voor woningbouw op die locatie,
maar volgens wethouder M. Dieleman (CDA, ruimtelijke
ordening) is dat nog niet honderd procent zeker. Op de
kop van het dijkje, langs het Goese havenkanaal, zit ver
vuiling. Dat kan woningbouw wel eens moeilijker maken.
De scouting zit ook aan het dijkje en vlakbij zitten 's zo
mers vaak veel jongeren op een grasvlakte langs het Goe
se Meer.
MIDDELBURG - De auto hadden de twee mannen (20 en
61 jaar) uit Hoedekenskerke meegenomen, maar werd op
verzoek van hun raadsman M. Kalle snel weer teruggege
ven aan de eigenaar. Dat pleitte het duo niet vrij, want ze
moesten zich gisteren in Middelburg hiervoor verantwoor
den.
De verdachten kregen van politierechter A. Janssens-van
Kampen veertig uur werkstraf, waarvan de helft voor
waardelijk, opgelegd. De twee hadden 17 mei in Wissen-
kerke voor eigen rechter gespeeld, omdat ze nog geld te
goed hadden uit de verkoop van een andere auto. Met de
klant was er een afbetalingsregeling afgesproken, maar
er bleef een bedrag van 670 euro Openstaan. Toen de eige
naar de nog niet afbetaalde auto doorverkocht en met het
geld een andere auto aanschafte, ging de jongste verdach
te samen met zijn 61-jarige pleegvader tot actie over. De
eigenaar wilde het wegnemen van de auto voorkomen en
kwam door een duw van de twintigjarige man ten val.
Aan haar moet 387 euro schadevergoeding worden be
taald.
's-HEER ARENDSKERKE - Een 15-jarige fietster uit
's-Heer Arendskerke is gisterochtend rond kwart voor
acht in haar woonplaats gewond geraakt nadat ze was
aangereden door een scooterrijder. Die stopte na het onge
luk om te vragen of zij zich pijn had gedaan, maar reed
daarna door.
Het ongeluk gebeurde op dq kruising van de Lange Ach
terweg en Torenring in 's-Heer Arendskerke. De scooter
rijder kwam van links en reed tegen de f ietster aan die
een aantal kneuzingen opliep. De fiets raakte zwaar be
schadigd.
l)EN HAAG - Er komt geen
windmolen vlak bij het LPG-op-
ilag- en overslagbedrijf van Vo-
Dak in de Vlissingse haven, zei
Ie gemeentewoordvoerder van
Borsele gisteren bij de Raad van
State.
:be windmolen kan een gevaar
>;|ormen voor de stilstaande
'UjiPG-treinwagons. Als één van
|e wieken afbreekt en een tank-
:y':Wagon doorboort is de ramp
te overzien, zei de raads-
van Vopak.
Coöperatieve Windenenergie
Myereniging Zeeuwind wil alsnog
en bouwvergunning voor een
'indmolen van 96 meter hoog.
leeuwind heeft al twee windmo-
:ns aan de Frankrijkweg ge-
ouwd, verder van het LPG-be-
rijfsterrein af.Maar over een
erde windmolen nabij Vopak
alt met de gemeente niet meer
praten, temeer daar de provin-
ie Zeeland ook al heeft laten
/eten niet akkoord te gaan met
e locatie aan de Frankrijkweg.
)ok de Raad van State kan wei-
ig voor Zeeuwind doen. Staats-
aad C. Ligtelijn zei dat Zeeuw-
icl meer kans maakt met een
ïolen op een andere locatie,
litspraak over enkele weken.
poor Harmen van der Werf
GOESE SAS - Goes moet met
de sluis bij het Goese Sas aan
fluiting zoeken bij het project
jjvan Rijkswaterstaat om sluizen
fcentraal te bedienen. Bewoners
|van het Goese Meer deden deze
week die suggestie. Het idee kan
fop steun rekenen van water
sportbedrijf Hansa, de particu
liere eigenaar van de jachthaven
pij het Goese Sas.
>e bedieningstijden van de sluis
>ij het Goese Sas zijn volgens zo
el een aantal bewoners van
iet Goese Meer als woordvoer
der R. van Opbergen van Hansa
beperkt. Vooral in de weekein
den in de wintermaanden is dat
;et geval, geeft Van Opbergen
(an. Zij zou het daarom toej ui
lhen als er centrale bediening
-oor de sluis komt via Rijkswa
terstaat, omdat het dan eerder
logelijk is de bedieningstijden
te verruimen. In het Topshuis
ip Neeltje Jans, waar de centra
le bediening van alle rijksslui-
;en ten noorden van de Wester-
ichelde komt, zijn toch altijd
iensen aanwezig,
ijkswaterstaat Zeeland laat
ia woordvoerder E. de Feijter
le suggestie 'een slim en sympa
thiek voorstel' te vinden. „Tech-
lisch is het zeker mogelijk", al
ius De Feijter. Een verzoek van
ie gemeente Goes is nog niet
linnengekomen om aan het cen-
rale bedieningsproject mee te
5 loen. De Feijter: „Maar je weet
naar nooit."
De gemeente Goes is nog niet zo
'er, maar 'wij houden de ontwik
kelingen bij Rijkswaterstaat in
le gaten', reageert H. Boone.
Hij is bij de gemeente belast met
met beheer van de havens, slui-
De vijfjarige Marino smult van zijn krentenbol tijdens het schoolontbijt.
door Cornelleke Blok
GOES - Da's gezellig! Ontbijten
met je klasgenootjes en dan ook
nog met heel gek beleg. „Wij
hebben thuis geen oranje eieren
hoor", zegt Marino (5) uit groep
twee van de Koelmanschool in
Goes verbaasd.
Gezelligheid, dat was de belang
rijkste reden voor leraar Arjan
Brouwer om zijn school op te ge
ven voor het nationaal school
ontbijt. Maar er zit ook een se
rieuze boodschap achter.
Ontbijten is belangrijk om een
drukke dag op school goed door
te komen. Kkinderen blijken het
ontbijt vaak over te slaan. Om
de eerste maaltijd van de dag te
promoten, houdt Stichting Bak
kerij Imago (SBI) elk jaar het na
tionaal schoolontbijt. Basisscho
len uit het hele land kunnen
zich aanmelden. Een deel daar
van krijgt een gratis ontbijtpak
ket voor alle leerlingen.
Met slaperige, maar vooral hon
gerige ogen staan de leerlingen
van de Koelmanschool dinsdag
ochtend om kwart over acht in
hun klaslokaal. Als ze de bana-
nenstroop, gekleurde hagelslag
en oranje eieren zien, is het snel
gedaan met de dufheid. In mum
van tijd zijn de stapels krenten-
foto Dirk-Jan Gjeltema
bollen en broodjes flink geslon
ken. „Ik heb twee broodjes op",
roept de één. „Ik wel drie", zegt
de ander. In groep twee hoeft
het ontbijt eigenlijk niet gepro
moot te worden. Na het ontbijt
leest een oma een verhaaltje
voor. Een beter begin van de
dag kun je niet bedenken, toch?
Advertentie
KATS - Het wegdek van de oude Zand
kreekbrug bij Kats oogt als gatenkaas.
zen en bruggen. Het is volgens
Boone momenteel nóg niet aan
de orde om bij Rijkswaterstaat
aan te Moppen.
De voornaamste reden is dat de
sluiswachters bij het Goese Sas
een bredere functie hebben dan
het bedienen van de sluis. Zij
treden voor het Goese havenka
naal ook op als verkeersbegelei-
ders en houden de havengelden
voor de beroepsvaart bij. De be
geleiding is belangrijk. Op het
Goese havenkanaal geldt één
richtingsverkeer voor beroeps
vaart. Boone: „Je hebt nautische
deskundigen nodig om dat goed
te regelen."
Het Goese haven- en industrie
woonwijk. De beroepsvaart zal
dan (grotendeels) wegvallen.
Volgens Boone is dat het mo
ment om te kijken of centrale be
diening via Rijkswaterstaat gun
stiger is. „Tot die tijd houden
we als Goes liever zelf de touw
tjes in handen."
Voor Rijkswaterstaat is de cen
trale bediening van sluizen een
bezuinigingsoperatie. Vijftig
van de huidige tachtig arbeids
plaatsen verdwijnen, is de ver
wachting. De gemeente Goes
hoeft zich wat dat betreft niet
rijk te rekenen, denkt Boone. De
sluis bij het Goese Sas wordt be
diend door één sluiswachter.
Goes heeft er in totaal drie in
dienst. Boone: „Met minder men
sen kun je dat werk niet doen, al
zit je met meer medewerkers in
een grote centrale bedienings
ruimte."
Sluis Goese Sas vormt de verbinding tus
sen Oosterschelde en het Goese havenka
naal.
Achter de sluis ligt direct de jachthaven
Goese Sas, dichterbij Goes het (oude) ha-
ven- en industriegebied, nog iets verderop
de jachthaven van watersportvereniging
De Werf en in de binnenstad de Stadsha-
ven.
Jaarlijks wordt de sluis 4800 keer be
diend. 's Zomers zijn er gemiddeld veertig
schuttingen per dag, tien tot vijftien in het
voor- en najaar en vijf tot tien.in de win
termaanden.
Zowel plezier- als beroepsvaart maakt
gebruik van de sluis. Jaarlijks passeren er
twintigduizend pleziervaartuigen en zes
honderd binnenvaartschepen die goed zijn
voor een half miljoen ton aan goederen,
met name zand én grind voor betonwaren-
fabriek Haringman.
Bedieningstijden zijn van 15 juni tot 15
september op werkdagen van 6.00 tot
21.00 uur en in de weekeinden van 8.00 tot
20.00 uur; buiten dit seizoen op werkda
gen van 6.00 tot 21.00 uur en in de week
einden van 8.00 jtot 12.00 uur en 15.00 of
16.00 uur tot 18.00 uur.
door Harmen van der Werf
YERSEKE - De provincie gaat
het initiatief van stichting Keur
merk Zeeuwse Kreeft steunen
om het aantal vergunningen
voor kreeftenvisserij op de Oos
terschelde drastisch te vermin
deren.
Kreeften in de Oosterschelde
zijn overbevist. Dat is geen ver
rassing. Vier jaar geleden is er
al voor gewaarschuwd, toen
staatsecretaris Odink (LPF, vis
serij) in het kader van 'minder
regels' een nieuw, eenvoudiger
vergunningenstelsel voor de Oos
terschelde introduceerde. Het
aantal vergunningen steeg ex
plosief. Momenteel zijn er 98
aan beroepsvissers uitgegeven
en 355 aan 'recreatieve' vissers.
Voormalig Zeeuws WD-Kamer-
lid J. Geluk en zijn CD A-collega
S. Buijs deden pogingen dit te
rug te draaien, maar schrokken
ervoor terug minister Veerman
(CDA, landbouw) echt terug te
fluiten. Het gevolg is dus (drei
gende) overbevissing.
Stichting Keurmerk Zeeuwse
Kreeft - opgericht om de Zeeuw
se kreeft erkend te krijgen als
aparte soort en te beschermen te
gen overbevissing - heeft on
langs opnieuw bij het ministerie
aan de bel getrokken. Tot nu toe
met weinig succes. Minister
Veerman vreest nu schade
claims van de vergunninghou
ders die hun papiertje dreigen
te verliezen'. Zowel beroeps- als
recreatieve vissers zullen een
stapje terug moeten doen.
Het dagelijks provinciebestuur
heeft gisteren besloten de stich
ting Keurmerk Zeeuwse Kreeft
krachtig te ondersteunen. Het
ministerie moet, vindt de provin
cie, zo snel mogelijk overleggen
met alle betrokkenen.
Advertentie
Week van het Zeeuwse Boek 2006
1 T/M 11 november
De in 1961 in gebruik genomen brug
tussen Zuid- en Noord-Beveland
krijgt een grote onderhoudsbeurt.
Sinds begin vorige week staat het ge
vaarte constant fier overeind.
Het oude, versleten houten wegdek
moet eraf. De eerste planken zijn ver
wijderd van de hoogste brugdelen.
Werknemers zonder hoogtevrees ma
ken de planken eerst los, waarna met
een grote kraan de elementen omlaag
worden getakeld en klaargezet voor
transport.
Tot begin april volgend jaar. gaat het
hele karwei duren. Het nieuwe wegdek
van aluminium moet het nog langer uit
houden dan de houten voorganger: vijf
tig jaar. Autoverkeer kan tot april
2007 slechts van één brug over de
Zandkreeksluis gebruik maken. Als
die ook open moet voor schepen uit de
Oosterschelde of het Veerse Meer,
wordt duidelijk waarom de tweede
brug in de weg tussen Goes en Zierik-
zee in 2002 niet voor niets is gebouwd
in 2002. De Deltaweg stroomt direct
vol met auto's.
foto Dirk-Jan Gjeltema