Centrale bediening sluis bepleit Hap, slik, weg SPRINTPHOTO Zandkreekbrug oogt als gatenkaas Jachthaven Goese Sas en bewoners Goese Meer willen ruimere bedieningstijden pen dag J <k zeeuwse almanak Behoud geluidswal AKF gewenst Voor eigen rechter spelen bestraft Scooterrijder verwondt meisje Borsele wil geen windmolen bij LPG-wagons Provincie steunt actie Sluis Goese Sas: feiten en cijfers tegen overbevissing kreeft www.hz.nl (Redactie: 0113-315649 fevww.pzd.nl lE-mail:redactie@ pzc.nl postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; iNationaal: 020-4562500. iLezersservice: 0800-0231231 woensdag 1 november 2006 editie Bevelanden-Tholen 4 november I0.3D - 15.uur Advertentie Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve I serviezen van Johnson Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie. U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie. Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800 - 0231231. liet alfabel ran Zeeland Bij besteding van tenminste 15,- aan boeken in de deelnemende Zeeuwse boekhandels. gratis museumkaartje; op 11 of 12 november in te leveren bij ee Na een week vol gemodder in files en langs weg afzetting en (met bijbehorende 'dank voor uw begrip'-berichten) draaide die Vlissingse automobiliste opnieuw de snelweg op. Er ontsnapte haar een woord waar verschoning op hoort te volgen toen ze op de toerit naar de A58 drie grote vracht wagens vól asfalt voor zich kreeg De laatste van de kléine colon ne had nog iets anders op zijn laadklep staan dan het sobere en onheilspellende 'werkver keer': 'Doarhejetgesodemie- ter'. Kiek. Die snapt het tenmin ste. Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of Redactie Almanak, Postbus 31, 4460 AA Goes v.a. W® Inclusief GRATIS enveloppen Vanaf negatief of digitaal. Kies uit verschillende teksten of stel zelf uw tekst op (tegen geringe meerprijs). GOES - Het dijkje tussen de voormalige Apparaten- en Ketelfabriek (AKF) en de wijk Het Goese Meer moet blij ven, als de nieuwe woonwijk Waterstad in het haven- en industriegebied van Goes wordt ontwikkeld. De bezoekers van een ledenvergadering van de Vereni ging van Bewoners van het Goese Meer hebben zich daar vrijwel eensgezind voor uitgesproken. Zij willen het als geluidswal bedoelde dijkje handhaven als groene buffer. De Goese gemeenteraad heeft in het masterplan Water stad voorlopig gekozen voor woningbouw op die locatie, maar volgens wethouder M. Dieleman (CDA, ruimtelijke ordening) is dat nog niet honderd procent zeker. Op de kop van het dijkje, langs het Goese havenkanaal, zit ver vuiling. Dat kan woningbouw wel eens moeilijker maken. De scouting zit ook aan het dijkje en vlakbij zitten 's zo mers vaak veel jongeren op een grasvlakte langs het Goe se Meer. MIDDELBURG - De auto hadden de twee mannen (20 en 61 jaar) uit Hoedekenskerke meegenomen, maar werd op verzoek van hun raadsman M. Kalle snel weer teruggege ven aan de eigenaar. Dat pleitte het duo niet vrij, want ze moesten zich gisteren in Middelburg hiervoor verantwoor den. De verdachten kregen van politierechter A. Janssens-van Kampen veertig uur werkstraf, waarvan de helft voor waardelijk, opgelegd. De twee hadden 17 mei in Wissen- kerke voor eigen rechter gespeeld, omdat ze nog geld te goed hadden uit de verkoop van een andere auto. Met de klant was er een afbetalingsregeling afgesproken, maar er bleef een bedrag van 670 euro Openstaan. Toen de eige naar de nog niet afbetaalde auto doorverkocht en met het geld een andere auto aanschafte, ging de jongste verdach te samen met zijn 61-jarige pleegvader tot actie over. De eigenaar wilde het wegnemen van de auto voorkomen en kwam door een duw van de twintigjarige man ten val. Aan haar moet 387 euro schadevergoeding worden be taald. 's-HEER ARENDSKERKE - Een 15-jarige fietster uit 's-Heer Arendskerke is gisterochtend rond kwart voor acht in haar woonplaats gewond geraakt nadat ze was aangereden door een scooterrijder. Die stopte na het onge luk om te vragen of zij zich pijn had gedaan, maar reed daarna door. Het ongeluk gebeurde op dq kruising van de Lange Ach terweg en Torenring in 's-Heer Arendskerke. De scooter rijder kwam van links en reed tegen de f ietster aan die een aantal kneuzingen opliep. De fiets raakte zwaar be schadigd. l)EN HAAG - Er komt geen windmolen vlak bij het LPG-op- ilag- en overslagbedrijf van Vo- Dak in de Vlissingse haven, zei Ie gemeentewoordvoerder van Borsele gisteren bij de Raad van State. :be windmolen kan een gevaar >;|ormen voor de stilstaande 'UjiPG-treinwagons. Als één van |e wieken afbreekt en een tank- :y':Wagon doorboort is de ramp te overzien, zei de raads- van Vopak. Coöperatieve Windenenergie Myereniging Zeeuwind wil alsnog en bouwvergunning voor een 'indmolen van 96 meter hoog. leeuwind heeft al twee windmo- :ns aan de Frankrijkweg ge- ouwd, verder van het LPG-be- rijfsterrein af.Maar over een erde windmolen nabij Vopak alt met de gemeente niet meer praten, temeer daar de provin- ie Zeeland ook al heeft laten /eten niet akkoord te gaan met e locatie aan de Frankrijkweg. )ok de Raad van State kan wei- ig voor Zeeuwind doen. Staats- aad C. Ligtelijn zei dat Zeeuw- icl meer kans maakt met een ïolen op een andere locatie, litspraak over enkele weken. poor Harmen van der Werf GOESE SAS - Goes moet met de sluis bij het Goese Sas aan fluiting zoeken bij het project jjvan Rijkswaterstaat om sluizen fcentraal te bedienen. Bewoners |van het Goese Meer deden deze week die suggestie. Het idee kan fop steun rekenen van water sportbedrijf Hansa, de particu liere eigenaar van de jachthaven pij het Goese Sas. >e bedieningstijden van de sluis >ij het Goese Sas zijn volgens zo el een aantal bewoners van iet Goese Meer als woordvoer der R. van Opbergen van Hansa beperkt. Vooral in de weekein den in de wintermaanden is dat ;et geval, geeft Van Opbergen (an. Zij zou het daarom toej ui lhen als er centrale bediening -oor de sluis komt via Rijkswa terstaat, omdat het dan eerder logelijk is de bedieningstijden te verruimen. In het Topshuis ip Neeltje Jans, waar de centra le bediening van alle rijksslui- ;en ten noorden van de Wester- ichelde komt, zijn toch altijd iensen aanwezig, ijkswaterstaat Zeeland laat ia woordvoerder E. de Feijter le suggestie 'een slim en sympa thiek voorstel' te vinden. „Tech- lisch is het zeker mogelijk", al ius De Feijter. Een verzoek van ie gemeente Goes is nog niet linnengekomen om aan het cen- rale bedieningsproject mee te 5 loen. De Feijter: „Maar je weet naar nooit." De gemeente Goes is nog niet zo 'er, maar 'wij houden de ontwik kelingen bij Rijkswaterstaat in le gaten', reageert H. Boone. Hij is bij de gemeente belast met met beheer van de havens, slui- De vijfjarige Marino smult van zijn krentenbol tijdens het schoolontbijt. door Cornelleke Blok GOES - Da's gezellig! Ontbijten met je klasgenootjes en dan ook nog met heel gek beleg. „Wij hebben thuis geen oranje eieren hoor", zegt Marino (5) uit groep twee van de Koelmanschool in Goes verbaasd. Gezelligheid, dat was de belang rijkste reden voor leraar Arjan Brouwer om zijn school op te ge ven voor het nationaal school ontbijt. Maar er zit ook een se rieuze boodschap achter. Ontbijten is belangrijk om een drukke dag op school goed door te komen. Kkinderen blijken het ontbijt vaak over te slaan. Om de eerste maaltijd van de dag te promoten, houdt Stichting Bak kerij Imago (SBI) elk jaar het na tionaal schoolontbijt. Basisscho len uit het hele land kunnen zich aanmelden. Een deel daar van krijgt een gratis ontbijtpak ket voor alle leerlingen. Met slaperige, maar vooral hon gerige ogen staan de leerlingen van de Koelmanschool dinsdag ochtend om kwart over acht in hun klaslokaal. Als ze de bana- nenstroop, gekleurde hagelslag en oranje eieren zien, is het snel gedaan met de dufheid. In mum van tijd zijn de stapels krenten- foto Dirk-Jan Gjeltema bollen en broodjes flink geslon ken. „Ik heb twee broodjes op", roept de één. „Ik wel drie", zegt de ander. In groep twee hoeft het ontbijt eigenlijk niet gepro moot te worden. Na het ontbijt leest een oma een verhaaltje voor. Een beter begin van de dag kun je niet bedenken, toch? Advertentie KATS - Het wegdek van de oude Zand kreekbrug bij Kats oogt als gatenkaas. zen en bruggen. Het is volgens Boone momenteel nóg niet aan de orde om bij Rijkswaterstaat aan te Moppen. De voornaamste reden is dat de sluiswachters bij het Goese Sas een bredere functie hebben dan het bedienen van de sluis. Zij treden voor het Goese havenka naal ook op als verkeersbegelei- ders en houden de havengelden voor de beroepsvaart bij. De be geleiding is belangrijk. Op het Goese havenkanaal geldt één richtingsverkeer voor beroeps vaart. Boone: „Je hebt nautische deskundigen nodig om dat goed te regelen." Het Goese haven- en industrie woonwijk. De beroepsvaart zal dan (grotendeels) wegvallen. Volgens Boone is dat het mo ment om te kijken of centrale be diening via Rijkswaterstaat gun stiger is. „Tot die tijd houden we als Goes liever zelf de touw tjes in handen." Voor Rijkswaterstaat is de cen trale bediening van sluizen een bezuinigingsoperatie. Vijftig van de huidige tachtig arbeids plaatsen verdwijnen, is de ver wachting. De gemeente Goes hoeft zich wat dat betreft niet rijk te rekenen, denkt Boone. De sluis bij het Goese Sas wordt be diend door één sluiswachter. Goes heeft er in totaal drie in dienst. Boone: „Met minder men sen kun je dat werk niet doen, al zit je met meer medewerkers in een grote centrale bedienings ruimte." Sluis Goese Sas vormt de verbinding tus sen Oosterschelde en het Goese havenka naal. Achter de sluis ligt direct de jachthaven Goese Sas, dichterbij Goes het (oude) ha- ven- en industriegebied, nog iets verderop de jachthaven van watersportvereniging De Werf en in de binnenstad de Stadsha- ven. Jaarlijks wordt de sluis 4800 keer be diend. 's Zomers zijn er gemiddeld veertig schuttingen per dag, tien tot vijftien in het voor- en najaar en vijf tot tien.in de win termaanden. Zowel plezier- als beroepsvaart maakt gebruik van de sluis. Jaarlijks passeren er twintigduizend pleziervaartuigen en zes honderd binnenvaartschepen die goed zijn voor een half miljoen ton aan goederen, met name zand én grind voor betonwaren- fabriek Haringman. Bedieningstijden zijn van 15 juni tot 15 september op werkdagen van 6.00 tot 21.00 uur en in de weekeinden van 8.00 tot 20.00 uur; buiten dit seizoen op werkda gen van 6.00 tot 21.00 uur en in de week einden van 8.00 jtot 12.00 uur en 15.00 of 16.00 uur tot 18.00 uur. door Harmen van der Werf YERSEKE - De provincie gaat het initiatief van stichting Keur merk Zeeuwse Kreeft steunen om het aantal vergunningen voor kreeftenvisserij op de Oos terschelde drastisch te vermin deren. Kreeften in de Oosterschelde zijn overbevist. Dat is geen ver rassing. Vier jaar geleden is er al voor gewaarschuwd, toen staatsecretaris Odink (LPF, vis serij) in het kader van 'minder regels' een nieuw, eenvoudiger vergunningenstelsel voor de Oos terschelde introduceerde. Het aantal vergunningen steeg ex plosief. Momenteel zijn er 98 aan beroepsvissers uitgegeven en 355 aan 'recreatieve' vissers. Voormalig Zeeuws WD-Kamer- lid J. Geluk en zijn CD A-collega S. Buijs deden pogingen dit te rug te draaien, maar schrokken ervoor terug minister Veerman (CDA, landbouw) echt terug te fluiten. Het gevolg is dus (drei gende) overbevissing. Stichting Keurmerk Zeeuwse Kreeft - opgericht om de Zeeuw se kreeft erkend te krijgen als aparte soort en te beschermen te gen overbevissing - heeft on langs opnieuw bij het ministerie aan de bel getrokken. Tot nu toe met weinig succes. Minister Veerman vreest nu schade claims van de vergunninghou ders die hun papiertje dreigen te verliezen'. Zowel beroeps- als recreatieve vissers zullen een stapje terug moeten doen. Het dagelijks provinciebestuur heeft gisteren besloten de stich ting Keurmerk Zeeuwse Kreeft krachtig te ondersteunen. Het ministerie moet, vindt de provin cie, zo snel mogelijk overleggen met alle betrokkenen. Advertentie Week van het Zeeuwse Boek 2006 1 T/M 11 november De in 1961 in gebruik genomen brug tussen Zuid- en Noord-Beveland krijgt een grote onderhoudsbeurt. Sinds begin vorige week staat het ge vaarte constant fier overeind. Het oude, versleten houten wegdek moet eraf. De eerste planken zijn ver wijderd van de hoogste brugdelen. Werknemers zonder hoogtevrees ma ken de planken eerst los, waarna met een grote kraan de elementen omlaag worden getakeld en klaargezet voor transport. Tot begin april volgend jaar. gaat het hele karwei duren. Het nieuwe wegdek van aluminium moet het nog langer uit houden dan de houten voorganger: vijf tig jaar. Autoverkeer kan tot april 2007 slechts van één brug over de Zandkreeksluis gebruik maken. Als die ook open moet voor schepen uit de Oosterschelde of het Veerse Meer, wordt duidelijk waarom de tweede brug in de weg tussen Goes en Zierik- zee in 2002 niet voor niets is gebouwd in 2002. De Deltaweg stroomt direct vol met auto's. foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31