Spaarvarkens hebben zelden wielen
Bochtenkampioen van Kawasaki
29
Vraag antwoord
KLASSIEKER
vrijdag 27 oktober 2006
0 Alfa Romeo Giulia: goede exemplaren worden duurder.
Merk en type
1996
2001
2006
Alfa Romeo Giulia 1600
5.000
6.750
8.000
Citroën DS21 Pallas
6.000
7.500
11.000
Daf 66
1.300
1.600
2.000
Fiat 500D/E/F
2.750
3.000
4.500
Jaguar Mk II 3.8
19.000
27.000
32.000
Mercedes-Benz 230E (W123)
2.500
3.750
6.000
Morris Minor Travelier*
4.500
6.SOO
9.000
Volvo Amazon
5.500
8.500
7.500
.1996 2001 2006
feGTV (Bertone) 9.500 11.500 13.500
■Healey 3000 Mk III 25.000 40.000 50.000
tjuar E-Type V12 roadster 40.000 45.000 55.000
wedes-Benz 230/250/280 SL 27.000 28.000 32.500
fSTD 19.000 24.000 22.000
KMGB (chroom) 10.000 12.000 15.000
jfSthe 911S 2.0 24.000 24.000 32.000
ijmph TR6 12.000 14.000 20.000
0 Mercedes-Benz W123-reeks:
geliefd bij veelrijders.
0 Triumph TR6:
flinke prijsstijgingen.
Q) Prijsontwikkeling sedans (in euro s)
0 MG TD:
belangstelling^
neemt enigszins af.':
Prijsontwikkeling sportwagens (in euro's)
Is het waar dat je met een automaat eerder in een slip raakt
dan met een handgeschakelde auto
Bernard Elshout van het Safety Experience Center:
„Nee, dat is pertinent niet waar. In principe handel je
net zoals bij een auto met handgeschakelde bak, alleen
kun je geen koppeling intrappen. Dus bij een slip direct
het gas loslaten, remmen en licht sturen in de gewenste
richting. Moderne automaten zetten de auto meteen in
'vrij' zodra je het gas loslaat. Op dat moment is er geen
verschil meer met een handgeschakelde auto. Wel is het
zo dat een automaat, vergeleken met een handgescha
kelde auto, minder gauw snelheid verliest. Een auto met
handschakeling duikt iets eerder naar voren als het gas
wordt los gelaten - daardoor verplaatst het gewicht zich
naar voren en ontstaat er meer grip. Maar over het alge
meen genomen zijn de verschillen bij slipgevaar te ver
waarlozen".
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto.
•jee/ sed lapjnnisaq apuduioyiaoiuaBai ap ia\z n lf!l!a0LU
eJixa uapfuödM jpJOM uep piaayiedaö lueyjayu/i ap uee ojmMn
jee/s ueeB ua/e/ jocm jaayja/, asuaao ;ai/ /e n jaoui uapluBa/w jp n Sjv
q si pjooMiue a]5jnf .iaH
Bent u de Zuinigste Rijder?
Tot nu toe hebben zich 1500 mensen opgegeven voor
De Zuinigste Rijder. De lezersactie in samenwerking
met de overheid is daarmee een groot succes. Automobi
listen kunnen zich nog tot 1 december aanmelden. Het
doel is oolc te laten zien datje met oudere modellen zui
nig kunt rijden. Het enige dat u hoeft te doen is uw gere-
den,kilometers en tanlcgegevens door te geven. Voor die
genen die het zuinigst rijden zijn prijzen beschikbaar.
Info: www,dezuinigsterijder.nl
Iqunia telt kilometers voor de baas
Het nieuwe bedrijf Iqunia heeft een methode be
dacht om zakelijke kilometers met de eigen auto te
administreren. Dat kan via internet of via een ritregistra-
tiesysteem met behulp van een pda. Iqunia zorgt voor
de administratieve verwerking. Het principe zou ge
schikt zijn voor flexwerkers en parttimers. En de werk
nemer heeft niets van doen met fiscale bijtelling.
Info: www.iqunia.nl
Snel opwarmertje voor diesel!
Bosch heeft nieuwe keramische gloeibougies, waar
mee dieselmotoren sneller starten. De stift warmt
in minder dan twee seconden op tot 1000 graden Cel
sius. Bij normale temperaturen is de wagen hierdoor on
middellijk startklaar. Renault (ook Nissan) monteert ze
standaard.
Historie Lancia opnieuw te boek
ren in Duitsland ook vóór het
eurotij dperlc meestal al duur
der dan bij ons. Bovendien ma
ken in Essen gerenommeerde
klassielcerspecialisten de dienst
uit - voordeelaanbiedingen zijn
uit die hoek niet te verwachten.
Op de Nederlandse markt zijn
populaire klassiekers momen
teel over het algemeen duurder
dan 'vóór de euro. Een lichte
kentering is bespeurbaar bij
minder exclusieve modellen uit
de jaren vijftig en zestig. Die
zijn nu nog vaak in handen van
'oudere jongeren die deze auto's
koesteren als een soort jeugd
droom. Het valt niet mee om er
ook jonge kopers mee te verlei
den, waardoor de prijzen stag
neren. De MG TD bijvoorbeeld
(1949-1952) was jarenlang zeer
gezocht, maar is nu moeilijker
te slijten.
Notoire verwaarlozing
Vergelijken we de gemiddelde
verkoopprijzen van mooie,
maar niet in concoursstaat ver
kerende auto's in 1996, 2001 en
2006, dan levert dat geen een
duidig beeld op. De meeste prij
zen zijn sinds 2001 sterker ge
stegen dan in de vijf jaar er
voor, maar nooit verdubbeld.
Soms zijn de bedragen zelfs la
ger, zoals bij genoemde MG en
de Volvo Amazon. De sterke
Zweed is nog steeds geliefd,
maar er wordt niet langer om
gevochten door voordeeljagers
die denken dat belastingvrij rij
den hetzelfde is als goedkoop
rijden. Die centensplijters heb
ben nu de Mercedes-Benz
W123-reeks ontdekt, een auto
die nog langer tegen notoire
verwaarlozing bestand is dan
de Volvo. Prachtige exemplaren
worden daardoor in enkele ja
ren tot op het bot afgereden.
De bank
„Als ik mijn geld investeer in een
klassieker, is het rendement groter
dan bij de bank", hoor je wel
eens. Daar zit een kern van
waarheid in, maar niet meer als
je stalling, onderhoud, repara
ties en verzekering meetelt.
Spaarvarkens blijken zelden
wielen te hebben. Alleen zeer
zeldzame en gezochte - dat is
niet altijd hetzelfde! - auto's ver
tonen over een langere periode
vaak forse prijsstijgingen. We
praten dan over merken als
Aston Martin en Ferrari, auto's
die hier buiten beschouwing
blijven vanwege hun zeldzaam
heid. Waarbij bovendien, net
als bij aandelen, resultaten uit
het verleden geen garantie bie
den voor de toekomst.
De ware liefhebber schudt bij
zulke speculaties meewarig het
hoofd. Die denkt bij een klassie
ker aan een niet in geld uit te
drukken rendement: het rijple
zier.
0 DAF 66: prijzen kabbelen voort.
De Kawasaki Versys lijkt een soort kruising
tussen supermotard - zoals die in Parijs met
doodsverachting tussen de files door zigzag
gen - en de minstens even wendbare terrein-
motor. Ideaal voor woonwerkverkeer.
Door Rob van Ginneken
De kortstondige samenwerking
met Suzuki is doodgebloed, dus
schakelt motormerk Kawasaki
een versnelling door om de ko
per op eigen kracht naar de
showroom te lokken. Onder an
dere met het nieuwe allround
model Versys. Saillant detail: die
opent frontaal de aanval op een
van de grote succesverhalen
van de motorwereld, de Suzuki
V-Strom 650.
Van je vrienden moet je het
hebben. Het doorgaans als wat
chiquer te boek staande Ka
wasaki schuift de Versys net
De Kawasaki Versys opent de
aanval op succesnummers als de
Suzuki V-Strom.
een paar tientjes onder zijn
toch al scherp geprijsde Su-
zulci-opponent. De Kawasaki
kost 7.948 euro. Een eerste ken
nismaking leert dat de Japan
ners een mogelijke hit in han
den hebben. Hij rijdt door de
bank genomen heel prettig en
zeker in een felle lalddeur is
het een hebbeding. Gedurfd,
maar niet al te wild.
Grijns
Met zijn 64 paardenkrachten
trekt de Kawa niet bepaald de
stenen uit het wegdek. Een su-
persportieveling is het niet,
maar het is de vraag of dat een
probleem is. Snel rijden is in
ons land sowieso vrijwel onmo
gelijk. Zijn talenten liggen op
een geheel ander vlak. De wend-
KENNISMAKING
bare en relatief lichte 'fiets' la
veert ongekend handig door
druk stadsverkeer en zo gauw
er bochten in beeld komen,
trekt er bij wijze van spreken
een grijns over zijn toch al ta
melijk exotisch gevormde kop
lamp.
Tijdens de persintroductie ra
ken we op een Zuid-Franse berg
pas bij toeval verzeild in een
motorrally en daar drijft ons fel
oranje machientje de deelne
mers (compleet met wedstrijd-
nummers en stickers op hun
zware motoren!) zo'n beetje tot
waanzin door in korte bochten
soepeitjes tussen de stoere man
nen door te laveren.
De ontspannen zithouding en
het soepele en opvallend tril-
lingvrij werkende 650 cc tweeci-
ündertje dragen daar aan bij. Je
hebt eigenlijk nooit het idee
dat de motor met je aan de haal
gaat.
De relatief kleine (17 inch)
sportbanden bieden een mooie
combinatie van grip en wend
baarheid. Door de bank geno
men is de Kawasaki Versys een
plezierige en veelzijdige motor
fiets. Een duopassagier kan re
delijk comfortabel zitten en
ook op de snelweg kan de Japan
ner heel aardig meekomen in
het verkeer.
De Kawa ziet liever een dijkweg
ge tje. Daar stuit je al snel op
zijn belangrijkste minpunt: het
ietwat eigenzinnige remsys-
teem. Je moet flink knijpen om
stevig te vertragen en de schijf
remmen laten zich wat lastig
doseren.
Vooral achter blokkeert de rem
gauw. Een tip: tel 600 euro
extra neer voor abs. Daarmee
kun je met meer vertrouwen
vol in de ankers gaan.
Nog twee aandachtspuntjes: de
Versys is zo hoog dat niet ieder
een bij een verkeerslicht even
goed met de voeten bij de
grond zal komen. Bovendien is
het digitale snelheidsmetertje
lastig af te lezen.
Voor het eerste kan de als acces
soire leverbare verlaagde buddy-
seat wellicht de oplossing bie
den, maar met het dashboard
probleem moet de koper ge
woon leven.
Journalist en autokenner Wim Oude Weerninlc geeft
via het Nederlands/Belgische Auto Net Carbooks een
nieuwe editie uit van La Lancia, een standaardwerk over
het Italiaanse merk. De nieuwe uitgave telt bijna 500 pa
gina's in vierkleurendruk. Het (Engelstalige) boek kost
89 euro.
Info: www.autonetcarbooks.com
Zündapp-bijbeB
Als er één verdwenen motor- en bromfietsmerk nog
volop voortleeft is het wel Zündapp. De Duitse Zïin-
der- und Apparatebaugeseïïschaft bestond van '1917 tot 1984
en verwierf in die tijd wereldfaam. Met motorvoertui
gen, maar ook met naaimachines, grasmaaiers en bui
tenboordmotoren. Het boek Zündapp 1922-1984 doet ge
detailleerd verslag van de opkomst en ondergang. De
Duitstalige uitgave gaat in op de oorlogsjaren, sportpres
taties, mislukte stappen naar automobielbouw, model
len en techniek. Een prachtig zwartwit geïllustreeerde
bijbel voor de Zündappliefhebber.
Zündapp 1922-1984, 347 pagina's, Duitstalig; door S. Rauch, G.
Sengfelder en R. Scharfenberg; bestellen via www.autoboekenwin-
kel.com of 075-6403541. Prijs 24,95 excl. verzendkosten.
Zündapp K200,1933.
0 Jaguar E-Type V12: jarenlang stijgende prijzen.
lerde kosten van levensonderhoud sinds de
roering van de euro zijn eindeloze discus-
gevoerd, die doorgaans niet in het voor-'
lvan de eenheidsmunt uitvallen. Hoe zit
eigenlijk met de prijzen van klassieke au-
Gert te Lintelo
ontsteltenis
was groot bij be
zoekers van de
Techno Classica, de
immense ldassie-
eurs in het Duitse Essen, in
april 2002. De euro was pas en
kele maanden oud. „De M-mark
is hier één op één omgewisseld voor
de euro!", stelden ze vast. Dat
was niet terecht. De prijzen wa
ren weliswaar gestegen, maar
zeker niet verdubbeld. In top-
staat verkerende klassiekers wa-
Verkeer^! Test uw theoriekennis
U wilt wegrijden. Waar houdt u
rekening mee?
O Tegemoetkomend verkeer moet aan u
voorrang verlenen.
(0 U ziet tegemoetkomend verkeer pas
in een laat stadium.