Spaarvarkens hebben zelden wielen Bochtenkampioen van Kawasaki 29 Vraag antwoord KLASSIEKER vrijdag 27 oktober 2006 0 Alfa Romeo Giulia: goede exemplaren worden duurder. Merk en type 1996 2001 2006 Alfa Romeo Giulia 1600 5.000 6.750 8.000 Citroën DS21 Pallas 6.000 7.500 11.000 Daf 66 1.300 1.600 2.000 Fiat 500D/E/F 2.750 3.000 4.500 Jaguar Mk II 3.8 19.000 27.000 32.000 Mercedes-Benz 230E (W123) 2.500 3.750 6.000 Morris Minor Travelier* 4.500 6.SOO 9.000 Volvo Amazon 5.500 8.500 7.500 .1996 2001 2006 feGTV (Bertone) 9.500 11.500 13.500 ■Healey 3000 Mk III 25.000 40.000 50.000 tjuar E-Type V12 roadster 40.000 45.000 55.000 wedes-Benz 230/250/280 SL 27.000 28.000 32.500 fSTD 19.000 24.000 22.000 KMGB (chroom) 10.000 12.000 15.000 jfSthe 911S 2.0 24.000 24.000 32.000 ijmph TR6 12.000 14.000 20.000 0 Mercedes-Benz W123-reeks: geliefd bij veelrijders. 0 Triumph TR6: flinke prijsstijgingen. Q) Prijsontwikkeling sedans (in euro s) 0 MG TD: belangstelling^ neemt enigszins af.': Prijsontwikkeling sportwagens (in euro's) Is het waar dat je met een automaat eerder in een slip raakt dan met een handgeschakelde auto Bernard Elshout van het Safety Experience Center: „Nee, dat is pertinent niet waar. In principe handel je net zoals bij een auto met handgeschakelde bak, alleen kun je geen koppeling intrappen. Dus bij een slip direct het gas loslaten, remmen en licht sturen in de gewenste richting. Moderne automaten zetten de auto meteen in 'vrij' zodra je het gas loslaat. Op dat moment is er geen verschil meer met een handgeschakelde auto. Wel is het zo dat een automaat, vergeleken met een handgescha kelde auto, minder gauw snelheid verliest. Een auto met handschakeling duikt iets eerder naar voren als het gas wordt los gelaten - daardoor verplaatst het gewicht zich naar voren en ontstaat er meer grip. Maar over het alge meen genomen zijn de verschillen bij slipgevaar te ver waarlozen". Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden op de website van de krant, rubriek Auto. •jee/ sed lapjnnisaq apuduioyiaoiuaBai ap ia\z n lf!l!a0LU eJixa uapfuödM jpJOM uep piaayiedaö lueyjayu/i ap uee ojmMn jee/s ueeB ua/e/ jocm jaayja/, asuaao ;ai/ /e n jaoui uapluBa/w jp n Sjv q si pjooMiue a]5jnf .iaH Bent u de Zuinigste Rijder? Tot nu toe hebben zich 1500 mensen opgegeven voor De Zuinigste Rijder. De lezersactie in samenwerking met de overheid is daarmee een groot succes. Automobi listen kunnen zich nog tot 1 december aanmelden. Het doel is oolc te laten zien datje met oudere modellen zui nig kunt rijden. Het enige dat u hoeft te doen is uw gere- den,kilometers en tanlcgegevens door te geven. Voor die genen die het zuinigst rijden zijn prijzen beschikbaar. Info: www,dezuinigsterijder.nl Iqunia telt kilometers voor de baas Het nieuwe bedrijf Iqunia heeft een methode be dacht om zakelijke kilometers met de eigen auto te administreren. Dat kan via internet of via een ritregistra- tiesysteem met behulp van een pda. Iqunia zorgt voor de administratieve verwerking. Het principe zou ge schikt zijn voor flexwerkers en parttimers. En de werk nemer heeft niets van doen met fiscale bijtelling. Info: www.iqunia.nl Snel opwarmertje voor diesel! Bosch heeft nieuwe keramische gloeibougies, waar mee dieselmotoren sneller starten. De stift warmt in minder dan twee seconden op tot 1000 graden Cel sius. Bij normale temperaturen is de wagen hierdoor on middellijk startklaar. Renault (ook Nissan) monteert ze standaard. Historie Lancia opnieuw te boek ren in Duitsland ook vóór het eurotij dperlc meestal al duur der dan bij ons. Bovendien ma ken in Essen gerenommeerde klassielcerspecialisten de dienst uit - voordeelaanbiedingen zijn uit die hoek niet te verwachten. Op de Nederlandse markt zijn populaire klassiekers momen teel over het algemeen duurder dan 'vóór de euro. Een lichte kentering is bespeurbaar bij minder exclusieve modellen uit de jaren vijftig en zestig. Die zijn nu nog vaak in handen van 'oudere jongeren die deze auto's koesteren als een soort jeugd droom. Het valt niet mee om er ook jonge kopers mee te verlei den, waardoor de prijzen stag neren. De MG TD bijvoorbeeld (1949-1952) was jarenlang zeer gezocht, maar is nu moeilijker te slijten. Notoire verwaarlozing Vergelijken we de gemiddelde verkoopprijzen van mooie, maar niet in concoursstaat ver kerende auto's in 1996, 2001 en 2006, dan levert dat geen een duidig beeld op. De meeste prij zen zijn sinds 2001 sterker ge stegen dan in de vijf jaar er voor, maar nooit verdubbeld. Soms zijn de bedragen zelfs la ger, zoals bij genoemde MG en de Volvo Amazon. De sterke Zweed is nog steeds geliefd, maar er wordt niet langer om gevochten door voordeeljagers die denken dat belastingvrij rij den hetzelfde is als goedkoop rijden. Die centensplijters heb ben nu de Mercedes-Benz W123-reeks ontdekt, een auto die nog langer tegen notoire verwaarlozing bestand is dan de Volvo. Prachtige exemplaren worden daardoor in enkele ja ren tot op het bot afgereden. De bank „Als ik mijn geld investeer in een klassieker, is het rendement groter dan bij de bank", hoor je wel eens. Daar zit een kern van waarheid in, maar niet meer als je stalling, onderhoud, repara ties en verzekering meetelt. Spaarvarkens blijken zelden wielen te hebben. Alleen zeer zeldzame en gezochte - dat is niet altijd hetzelfde! - auto's ver tonen over een langere periode vaak forse prijsstijgingen. We praten dan over merken als Aston Martin en Ferrari, auto's die hier buiten beschouwing blijven vanwege hun zeldzaam heid. Waarbij bovendien, net als bij aandelen, resultaten uit het verleden geen garantie bie den voor de toekomst. De ware liefhebber schudt bij zulke speculaties meewarig het hoofd. Die denkt bij een klassie ker aan een niet in geld uit te drukken rendement: het rijple zier. 0 DAF 66: prijzen kabbelen voort. De Kawasaki Versys lijkt een soort kruising tussen supermotard - zoals die in Parijs met doodsverachting tussen de files door zigzag gen - en de minstens even wendbare terrein- motor. Ideaal voor woonwerkverkeer. Door Rob van Ginneken De kortstondige samenwerking met Suzuki is doodgebloed, dus schakelt motormerk Kawasaki een versnelling door om de ko per op eigen kracht naar de showroom te lokken. Onder an dere met het nieuwe allround model Versys. Saillant detail: die opent frontaal de aanval op een van de grote succesverhalen van de motorwereld, de Suzuki V-Strom 650. Van je vrienden moet je het hebben. Het doorgaans als wat chiquer te boek staande Ka wasaki schuift de Versys net De Kawasaki Versys opent de aanval op succesnummers als de Suzuki V-Strom. een paar tientjes onder zijn toch al scherp geprijsde Su- zulci-opponent. De Kawasaki kost 7.948 euro. Een eerste ken nismaking leert dat de Japan ners een mogelijke hit in han den hebben. Hij rijdt door de bank genomen heel prettig en zeker in een felle lalddeur is het een hebbeding. Gedurfd, maar niet al te wild. Grijns Met zijn 64 paardenkrachten trekt de Kawa niet bepaald de stenen uit het wegdek. Een su- persportieveling is het niet, maar het is de vraag of dat een probleem is. Snel rijden is in ons land sowieso vrijwel onmo gelijk. Zijn talenten liggen op een geheel ander vlak. De wend- KENNISMAKING bare en relatief lichte 'fiets' la veert ongekend handig door druk stadsverkeer en zo gauw er bochten in beeld komen, trekt er bij wijze van spreken een grijns over zijn toch al ta melijk exotisch gevormde kop lamp. Tijdens de persintroductie ra ken we op een Zuid-Franse berg pas bij toeval verzeild in een motorrally en daar drijft ons fel oranje machientje de deelne mers (compleet met wedstrijd- nummers en stickers op hun zware motoren!) zo'n beetje tot waanzin door in korte bochten soepeitjes tussen de stoere man nen door te laveren. De ontspannen zithouding en het soepele en opvallend tril- lingvrij werkende 650 cc tweeci- ündertje dragen daar aan bij. Je hebt eigenlijk nooit het idee dat de motor met je aan de haal gaat. De relatief kleine (17 inch) sportbanden bieden een mooie combinatie van grip en wend baarheid. Door de bank geno men is de Kawasaki Versys een plezierige en veelzijdige motor fiets. Een duopassagier kan re delijk comfortabel zitten en ook op de snelweg kan de Japan ner heel aardig meekomen in het verkeer. De Kawa ziet liever een dijkweg ge tje. Daar stuit je al snel op zijn belangrijkste minpunt: het ietwat eigenzinnige remsys- teem. Je moet flink knijpen om stevig te vertragen en de schijf remmen laten zich wat lastig doseren. Vooral achter blokkeert de rem gauw. Een tip: tel 600 euro extra neer voor abs. Daarmee kun je met meer vertrouwen vol in de ankers gaan. Nog twee aandachtspuntjes: de Versys is zo hoog dat niet ieder een bij een verkeerslicht even goed met de voeten bij de grond zal komen. Bovendien is het digitale snelheidsmetertje lastig af te lezen. Voor het eerste kan de als acces soire leverbare verlaagde buddy- seat wellicht de oplossing bie den, maar met het dashboard probleem moet de koper ge woon leven. Journalist en autokenner Wim Oude Weerninlc geeft via het Nederlands/Belgische Auto Net Carbooks een nieuwe editie uit van La Lancia, een standaardwerk over het Italiaanse merk. De nieuwe uitgave telt bijna 500 pa gina's in vierkleurendruk. Het (Engelstalige) boek kost 89 euro. Info: www.autonetcarbooks.com Zündapp-bijbeB Als er één verdwenen motor- en bromfietsmerk nog volop voortleeft is het wel Zündapp. De Duitse Zïin- der- und Apparatebaugeseïïschaft bestond van '1917 tot 1984 en verwierf in die tijd wereldfaam. Met motorvoertui gen, maar ook met naaimachines, grasmaaiers en bui tenboordmotoren. Het boek Zündapp 1922-1984 doet ge detailleerd verslag van de opkomst en ondergang. De Duitstalige uitgave gaat in op de oorlogsjaren, sportpres taties, mislukte stappen naar automobielbouw, model len en techniek. Een prachtig zwartwit geïllustreeerde bijbel voor de Zündappliefhebber. Zündapp 1922-1984, 347 pagina's, Duitstalig; door S. Rauch, G. Sengfelder en R. Scharfenberg; bestellen via www.autoboekenwin- kel.com of 075-6403541. Prijs 24,95 excl. verzendkosten. Zündapp K200,1933. 0 Jaguar E-Type V12: jarenlang stijgende prijzen. lerde kosten van levensonderhoud sinds de roering van de euro zijn eindeloze discus- gevoerd, die doorgaans niet in het voor-' lvan de eenheidsmunt uitvallen. Hoe zit eigenlijk met de prijzen van klassieke au- Gert te Lintelo ontsteltenis was groot bij be zoekers van de Techno Classica, de immense ldassie- eurs in het Duitse Essen, in april 2002. De euro was pas en kele maanden oud. „De M-mark is hier één op één omgewisseld voor de euro!", stelden ze vast. Dat was niet terecht. De prijzen wa ren weliswaar gestegen, maar zeker niet verdubbeld. In top- staat verkerende klassiekers wa- Verkeer^! Test uw theoriekennis U wilt wegrijden. Waar houdt u rekening mee? O Tegemoetkomend verkeer moet aan u voorrang verlenen. (0 U ziet tegemoetkomend verkeer pas in een laat stadium.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29