Auto D PZC Een mini blijft een LEKKER DING longe automobilist slecht voorbereid op noodstop Bijdehand Redactie bijlagen: 0113-315680 nvww.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 iZeeuws-Vlaanderen: 0113-315570 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 27 oktober 2006 Volgende pagina: Klassiekers geen spaarvarkens in samenwerking met AutoTrack.nl KENNISMAKING De kleinste BMW heet Mini. Sinds de Duitsers deze nazaat (au Engelands trots ia Oxford bouwen loet-ie weer van zich spreken. De nieuwe generatie is zelfs hot ia China en de emira ten. Goed gevulde wielkasten versterken de stoere uitstraling van de tweede BMW-Mini. Door Riem vam der Steem e vraag was de af gelopen vijf jaar groter dan de drie fabrieken aan kunnen. Zelfs het personeel kan de auto niet tegen gunstige voorwaar den bestellen, omdat de vraag te groot is. De jaarlijkse oplage steeg in rap tempo van 100.000 240.000 stuks. Mini is in tussen groter dan Alfa Romeo, öab, Vauxhall, Land Rover en jaguar. In Engeland doen alleen Nissan en Toyota het beter. Veelzeggend is dat tal van jour nalisten uit China en de Vere nigde Arabische Emiraten vori ge week de introductie van de tweede BMW-Mini meemaak ten: de Mini is ook hot in het oosten. Deel van het succes is ongetwijfeld de vérgaande indi vidualisering van het model: op de lopende banden staat per werkdag niet één dezelfde. „Een Mini heeft grote ogen en een vriendelijk gezicht, als van een kind. Daarom is hij zo geliefd", verkla ren de ontwerpers met dank aan de man die in de jaren vijf tig de oorspronkelijke Mini ont wierp, Sir Alec Issigonis. Op 18 no vember is het honderd jaar gele den dat Sir Alec werd geboren. Als eerbetoon start BMW juist op die dag de verkoop van de BMW-Mini 2. De Duitsers zijn immers maar wat blij met het merle Mini dat ze zes jaar gele den zelf hielden toen ze de rest van het Rover-concern in de ver koop deden. Stationsklok De vernieuwde Mini is veel ste viger gebouwd. Je zit er wat lek kerder in en hij stuurt aanzien lijk beter dankzij een fantas tisch werkende elektro-mecha- nische bekrachtiging. In het in terieur zijn de grappige tuimel- schalcelaars gelukkig gebleven, evenals de snelheidsmeter in het centrum van het dashboard die nu het formaat van een sta tionsklok heeft aangenomen. Helemaal prachtig als er ook na vigatie in zit, want de klok fun geert dan tevens als beekf scherm. In het donker werkt de oplichtende benzinemeter wel storend. In de toerenteller voor je neus zit een extra digitale snelheidsaanduiding, afgeke ken van Porsche. De Mini heeft ook een fijnere motor. De 1.6-liter van Chrysler is vervangen door eentje die sa men met Peugeot wordt ge bouwd. Het blok is een stuk schoner, dus het brengt de Mini een stapje hoger qua energiela- bel en overheidssubsidie. Om die motor en bijbehorende zesversnellingsbak onder te brengen moesten de ontwer pers de neus zes centimeter ver lengen en de motorkap hoger maken. Je ziet het nauwelijks, en de gespierde uitstraling van het ontwerp is gebleven. Het blijft een lekker ding. De Cooper S huisvest 175 tur- bopk's, de gewone Cooper 120 pk en die motor is niet zo scha- lcelgevoelig als het vorige exem plaar. Er komt zelfs een zes- traps automaat. Voorlopig is de Cooper-uitvoering de voordelig ste, met een prijs van 22.270 eu ro. Dat is duizend euro duurder dan het huidige model. De ba sisversie, deMini One met 1.4/95 pk motor, komt volgend voorjaar voor net geen twintig mille. Dan volgen ook een die selversie en een stationwagon. Mini Cooper 120 pk, zes versnellin gen; prijs 22.270 euro. Standaard o.a, zes airbags, stabiliteitscontrole, in hoogte en diepte verstelbaar stuur, in de snelheidsmeter geïntegreerd audio- systeem. Cooper S: 29.960 euro. De Mini Cabrio blijft nog ongewijzigd. Honderd lezers van leze en andere Weg- tnerkranten deden nee aan de tweede Nationale Rijvaardig- leidstest in Rosma len. Jong en oud haal- met gemak een on voldoende. Hele klas jes tegelijk hoorden 'an de instructeur: 'U lent nu eigenlijk lood.' Jan Bergmans 53 jaar Heinkenszand „Ik heb ooit een fikse noodstop moeten maken op de Duitse Au tobahn en gelukkig deed ik toen alles goed. Dat was een meeval ler, want het is altijd maar af wachten hoe je in zo'n situatie reageert. Vandaag ging het me vrij aardig af, mede omdat ik als laatste ging en heb kunnen afkij ken bij anderen. Ik had me ook goed voorbereid door vooraf even alles door te nemen. On danks de voor mij vreemde auto - ik verwarde de toerenteller met de kilometerteller - betaal de het zich allemaal prima uit! Het ging bij veel van mijn mede cursisten goed. Ik ben daarom erg benieuwd hoe de jongeren het eraf hebben gebracht." Corné Mol 22 jaar Nieuwdorp „Ik rijd zelf een Opel Astra zon der abs, en ik heb daar al eens met succes een noodstop mee gemaakt. Dus helemaal nieuw was het niet voor me. De oefe ningen gingen allemaal goed, maar de eindproef kon beter. Ik had het idee dat ze de pylonen bij de finale krapper hadden neergezet om ons te testen, ik vermoed dat de ouderen van daag minder hebben gepres teerd. Het is lastig om rijge- woontes af te leren die je al tien tallen jaren hebt. Ook is hun reactievermogen natuurlijk min der. Zo'n dag zet je wel aan het denken. Ik heb me voorgeno men over een paar jaar opnieuw een cursus te gaan volgen." öoor Corno van den Berg en Roy Verheul Pe Nationale Rijvaardigheids- testis begin dit jaar opgezet om te testen hoe goed automobilis ten voorbereid zijn op een noodstop. De tweede editie stond afgelopen zaterdag in het teken van de jongeren en oude ren. fe eerste groep heeft net zijn rijbewijs en weinig ervaring op de weg. In de statistieken blij ken jongeren van 18 tot en met 25 jaar de grootste brokkenma kers. De ouderen, 50+, hebben honderdduizenden kilometers op hun naam. Hoe reageren zij als ze plotseling moeten rem men en uitwijken op een nat wegdek? En kunnen ze nog iets leren? Om hun huidige rijkunsten te zien stappen de deelnemers di rect na aankomst in de auto voor de zogeheten nul-meting. Zonder enige uitleg moeten ze abrupt uitwijken voor een ob stakel en op de belendende rijstrook tot stilstand komen. De test levert verbijsterende re sultaten op: 98 procent van de jongeren lukt het niet, bij de ouderen glijdt 78 procent uit. „In het echte verkeer was u nu dood", wrijft de instructeur er hard in. Sommigen sturen hele maal niet en schieten recht door. Anderen trekken te stevig aan het stuur en belanden aan de andere kant in de greppel. Veel deelnemers trappen de rem maar halfin, waardoor con trole over het voertuig uitblijft. Of ze vergeten bij het remmen de koppeling, waardoor de auto schokkend en onbestuurbaar tot stilstand komt. Immers, als de motor afslaat houden abs, stuur- en rembekrachtiging er mee op. Gevolg: de jongen die de py- loontjes moet terugzetten is het drukst van allemaal. Geschrokken De test maakt sommige jonge ren stil, anderen praten honderduit. Ze zijn even ge schrokken als geïntrigeerd. Op de vraag of ze met elkaar ooit over dit soort dingen praten is het antwoord nee. Met name de discussie over hoe je kunt in schatten wat de risico's zijn van bijvoorbeeld een nat wegdek of slecht zicht is boeiend. Bijna al lemaal geven ze toe hiermee gTOte moeite te hebben. Alle deelnemers krijgen na de eerste schrik hulp van een in structeur; vijf keer mogen ze opnieuw proberen uit te wij ken. Van alle honderd deelne mers zijn er daarna 55 die het goed doen. Een jongeman van net twintig met zes maanden rijbewijs loopt voldaan terug en zegt: „De laatste twee keer gingen goed". De bravoure wordt meteen genadeloos afge straft. Zodra de snelheid vijf kilome ter omhoog gaat, spatten de oranje pylonen weer in het rond. Een instructeur: „Denk nooit dat je het onder de kie hebt. Wel kun je reflexen aanle ren, zodat je in ieder geval rea geert bij een noodsituatie. Rechtdoor gaan is geen optie als je wilt blijven leven." Honderd lezers deden mee aan de 2e Nationale Rijvaardigheidstest op het Safety Experience Center in Rosma len. TüV Nederland vergeleek de resul taten van 50 jongeren met die van 50 deelnemers boven de 50 jaar. De Peilstok O Er gaan stemmen op om de maximum snelheid voor caravanrijders te verhogen van 80 naar 100 km per uur. PvdA, CDA en VVD zijn gematigd positief over het voorstel. In België en Frankrijk mogen caravanners al minstens 100 rijden. Vindt u ook dat caravan ners harder mogen, of lijkt u dat juist gevaar lijk? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Open deuren Q Rijdt u altijd met de deuren op slot, vroegen wij u vorige week. De meeste stemmers - 43 procent - doen de portieren nooit op slot als ze met de auto op weg zijn. Daarvan vindt zeker 12 procent dat gevaar lijk. Slechts 9 procent volgt het advies van de Amsterdamse politie en doet de portieren altijd op de grendel. Rijdt u altijd met de deuren op slot? Nee, ik doe de portieren nooit op slot Ik doe de deuren alleen op slot als ik me onveilig voel Mijn portieren gaan automatisch op slot Uit veiligheidsoverwegingen doe ik de deuren nooit op slot 0 Ja, ik heb de portieren altij'd op slot Ik doe de deuren alleen op slot als ik ergens onbekend ben 16% 12% 9% 4% O Leo Portland, politie Amsterdam-Amstelland: „Eigenlijk is het kiezen tussen twee kwaden. Afgesloten portieren kunnen extra gevaar opleveren als je te water'raakt, maar de kans op diefstal wordt er, vooral in de stad, enorm door verminderd. De afgelopen anderhalf jaar zijn er in onze regio 25 auto's op grove wijze gestolen terwijl de eigenaar nog achter het stuur zat. Je wilt niet weten wat dat voor impact op mensen heeft. En het zijn niet alleen dure auto's waar deze hondsbrutale dieven het op hebben gemunt. Een advies: mocht het je overkomen, hang niet de held uit en geef gewoon de sleutels af". Reizen op stand °T"oscane en Umbrië verken-; 1 hen in een Opel Corsa is aar dig, maar in een oogverblinden de Ferrari is toch echt andere koek. Silverjet Vakanties uit Apeldoorn maakt het mogelijk. De reisorganisatie biedt rondrei- zen aan waarbij je achter het La Dolce Ferrari, stuur zit van een FeiTari F430 Spider Fl, Modena F1 Spider of 575 Marariello Fl. Van zelfsprekend logeer je in luxe hotels, genietje van exqui se diners en mag je parkeren op exclusieve plekken, zo als bij de wereldberoemde Ponte Vecchio in Florence. Een 4-daagse reist kost 4.775 euro, 8 dagen exclusief rondtoeren bedraagt 8.475 euro. Meer info: vwvw.silverjet.nl Fiat pakt flink uit Fiat heeft de eerste fo to's verspreid van twee nieuwe modellen: de Bravo en de Linea. De Fiat Bravo is een fraai gelijnde opvol ger van de Stilo. Hij wordt leverbaar met nieuwe po tente T-Jet turbomotoren op benzine en met de be leende Multijet-diesels. Zijn lengte is 4.34 meter en hij krijgt voorlopig een vijfdeurs carrosserie. In januari wordt hij aan de pers voorgesteld, in april moet hij komen. In Turkije werkt Fiat ook aan een verlengde sedanversie van de Grande Punto, de Li nea. Of die Linea naar Nederland komt is de vraag. De Bravo zal als eerste van de modelreeks een nieuw, ro bijnrood merldogo dragen. Het nieuwe, robijnrode Fiat-logo. De Fiat Bravo. Samsung bouwt Renault Renault zoekt steeds meer de samenwerking met Samsung in Korea. Waarschijnlijk wordt daar een nieuwe grote auto gemaakt, die in Renault-gedaante naar Europa komt en de mislukte Vel Satis gaat opvol gen. Een voor een glijden de Golfjes op het SEC in Rosmalen ergens anders heen dan de bestuurder wil. Foto's Chris van Cromvoirt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27