Auto
D
PZC
Een mini blijft een LEKKER DING
longe automobilist slecht voorbereid op noodstop
Bijdehand
Redactie bijlagen: 0113-315680
nvww.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
iZeeuws-Vlaanderen: 0113-315570
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 27 oktober 2006
Volgende pagina: Klassiekers geen spaarvarkens
in samenwerking met AutoTrack.nl
KENNISMAKING
De kleinste BMW
heet Mini. Sinds de
Duitsers deze nazaat
(au Engelands trots
ia Oxford bouwen
loet-ie weer van zich
spreken. De nieuwe
generatie is zelfs hot
ia China en de emira
ten.
Goed gevulde wielkasten versterken de stoere uitstraling van de tweede BMW-Mini.
Door Riem vam der Steem
e vraag was de af
gelopen vijf jaar
groter dan de
drie fabrieken
aan kunnen.
Zelfs het personeel kan de auto
niet tegen gunstige voorwaar
den bestellen, omdat de vraag
te groot is. De jaarlijkse oplage
steeg in rap tempo van 100.000
240.000 stuks. Mini is in
tussen groter dan Alfa Romeo,
öab, Vauxhall, Land Rover en
jaguar. In Engeland doen alleen
Nissan en Toyota het beter.
Veelzeggend is dat tal van jour
nalisten uit China en de Vere
nigde Arabische Emiraten vori
ge week de introductie van de
tweede BMW-Mini meemaak
ten: de Mini is ook hot in het
oosten. Deel van het succes is
ongetwijfeld de vérgaande indi
vidualisering van het model: op
de lopende banden staat per
werkdag niet één dezelfde.
„Een Mini heeft grote ogen en een
vriendelijk gezicht, als van een kind.
Daarom is hij zo geliefd", verkla
ren de ontwerpers met dank
aan de man die in de jaren vijf
tig de oorspronkelijke Mini ont
wierp, Sir Alec Issigonis. Op 18 no
vember is het honderd jaar gele
den dat Sir Alec werd geboren.
Als eerbetoon start BMW juist
op die dag de verkoop van de
BMW-Mini 2. De Duitsers zijn
immers maar wat blij met het
merle Mini dat ze zes jaar gele
den zelf hielden toen ze de rest
van het Rover-concern in de ver
koop deden.
Stationsklok
De vernieuwde Mini is veel ste
viger gebouwd. Je zit er wat lek
kerder in en hij stuurt aanzien
lijk beter dankzij een fantas
tisch werkende elektro-mecha-
nische bekrachtiging. In het in
terieur zijn de grappige tuimel-
schalcelaars gelukkig gebleven,
evenals de snelheidsmeter in
het centrum van het dashboard
die nu het formaat van een sta
tionsklok heeft aangenomen.
Helemaal prachtig als er ook na
vigatie in zit, want de klok fun
geert dan tevens als beekf
scherm. In het donker werkt de
oplichtende benzinemeter wel
storend. In de toerenteller voor
je neus zit een extra digitale
snelheidsaanduiding, afgeke
ken van Porsche.
De Mini heeft ook een fijnere
motor. De 1.6-liter van Chrysler
is vervangen door eentje die sa
men met Peugeot wordt ge
bouwd. Het blok is een stuk
schoner, dus het brengt de Mini
een stapje hoger qua energiela-
bel en overheidssubsidie.
Om die motor en bijbehorende
zesversnellingsbak onder te
brengen moesten de ontwer
pers de neus zes centimeter ver
lengen en de motorkap hoger
maken. Je ziet het nauwelijks,
en de gespierde uitstraling van
het ontwerp is gebleven. Het
blijft een lekker ding.
De Cooper S huisvest 175 tur-
bopk's, de gewone Cooper 120
pk en die motor is niet zo scha-
lcelgevoelig als het vorige exem
plaar. Er komt zelfs een zes-
traps automaat. Voorlopig is de
Cooper-uitvoering de voordelig
ste, met een prijs van 22.270 eu
ro. Dat is duizend euro duurder
dan het huidige model. De ba
sisversie, deMini One met
1.4/95 pk motor, komt volgend
voorjaar voor net geen twintig
mille. Dan volgen ook een die
selversie en een stationwagon.
Mini Cooper 120 pk, zes versnellin
gen; prijs 22.270 euro. Standaard o.a,
zes airbags, stabiliteitscontrole, in
hoogte en diepte verstelbaar stuur, in
de snelheidsmeter geïntegreerd audio-
systeem. Cooper S: 29.960 euro. De
Mini Cabrio blijft nog ongewijzigd.
Honderd lezers van
leze en andere Weg-
tnerkranten deden
nee aan de tweede
Nationale Rijvaardig-
leidstest in Rosma
len. Jong en oud haal-
met gemak een on
voldoende. Hele klas
jes tegelijk hoorden
'an de instructeur: 'U
lent nu eigenlijk
lood.'
Jan Bergmans
53 jaar
Heinkenszand
„Ik heb ooit een fikse noodstop
moeten maken op de Duitse Au
tobahn en gelukkig deed ik toen
alles goed. Dat was een meeval
ler, want het is altijd maar af
wachten hoe je in zo'n situatie
reageert. Vandaag ging het me
vrij aardig af, mede omdat ik als
laatste ging en heb kunnen afkij
ken bij anderen. Ik had me ook
goed voorbereid door vooraf
even alles door te nemen. On
danks de voor mij vreemde auto
- ik verwarde de toerenteller
met de kilometerteller - betaal
de het zich allemaal prima uit!
Het ging bij veel van mijn mede
cursisten goed. Ik ben daarom
erg benieuwd hoe de jongeren
het eraf hebben gebracht."
Corné Mol
22 jaar
Nieuwdorp
„Ik rijd zelf een Opel Astra zon
der abs, en ik heb daar al eens
met succes een noodstop mee
gemaakt. Dus helemaal nieuw
was het niet voor me. De oefe
ningen gingen allemaal goed,
maar de eindproef kon beter. Ik
had het idee dat ze de pylonen
bij de finale krapper hadden
neergezet om ons te testen, ik
vermoed dat de ouderen van
daag minder hebben gepres
teerd. Het is lastig om rijge-
woontes af te leren die je al tien
tallen jaren hebt. Ook is hun
reactievermogen natuurlijk min
der. Zo'n dag zet je wel aan het
denken. Ik heb me voorgeno
men over een paar jaar opnieuw
een cursus te gaan volgen."
öoor Corno van den Berg
en Roy Verheul
Pe Nationale Rijvaardigheids-
testis begin dit jaar opgezet om
te testen hoe goed automobilis
ten voorbereid zijn op een
noodstop. De tweede editie
stond afgelopen zaterdag in het
teken van de jongeren en oude
ren.
fe eerste groep heeft net zijn
rijbewijs en weinig ervaring op
de weg. In de statistieken blij
ken jongeren van 18 tot en met
25 jaar de grootste brokkenma
kers. De ouderen, 50+, hebben
honderdduizenden kilometers
op hun naam. Hoe reageren zij
als ze plotseling moeten rem
men en uitwijken op een nat
wegdek? En kunnen ze nog iets
leren?
Om hun huidige rijkunsten te
zien stappen de deelnemers di
rect na aankomst in de auto
voor de zogeheten nul-meting.
Zonder enige uitleg moeten ze
abrupt uitwijken voor een ob
stakel en op de belendende
rijstrook tot stilstand komen.
De test levert verbijsterende re
sultaten op: 98 procent van de
jongeren lukt het niet, bij de
ouderen glijdt 78 procent uit.
„In het echte verkeer was u nu
dood", wrijft de instructeur er
hard in. Sommigen sturen hele
maal niet en schieten recht
door. Anderen trekken te stevig
aan het stuur en belanden aan
de andere kant in de greppel.
Veel deelnemers trappen de
rem maar halfin, waardoor con
trole over het voertuig uitblijft.
Of ze vergeten bij het remmen
de koppeling, waardoor de auto
schokkend en onbestuurbaar
tot stilstand komt. Immers, als
de motor afslaat houden abs,
stuur- en rembekrachtiging er
mee op.
Gevolg: de jongen die de py-
loontjes moet terugzetten is
het drukst van allemaal.
Geschrokken
De test maakt sommige jonge
ren stil, anderen praten
honderduit. Ze zijn even ge
schrokken als geïntrigeerd. Op
de vraag of ze met elkaar ooit
over dit soort dingen praten is
het antwoord nee. Met name de
discussie over hoe je kunt in
schatten wat de risico's zijn van
bijvoorbeeld een nat wegdek of
slecht zicht is boeiend. Bijna al
lemaal geven ze toe hiermee
gTOte moeite te hebben.
Alle deelnemers krijgen na de
eerste schrik hulp van een in
structeur; vijf keer mogen ze
opnieuw proberen uit te wij
ken. Van alle honderd deelne
mers zijn er daarna 55 die het
goed doen. Een jongeman van
net twintig met zes maanden
rijbewijs loopt voldaan terug
en zegt: „De laatste twee keer
gingen goed". De bravoure
wordt meteen genadeloos afge
straft.
Zodra de snelheid vijf kilome
ter omhoog gaat, spatten de
oranje pylonen weer in het
rond. Een instructeur: „Denk
nooit dat je het onder de kie
hebt. Wel kun je reflexen aanle
ren, zodat je in ieder geval rea
geert bij een noodsituatie.
Rechtdoor gaan is geen optie
als je wilt blijven leven."
Honderd lezers deden mee aan de 2e
Nationale Rijvaardigheidstest op
het Safety Experience Center in Rosma
len. TüV Nederland vergeleek de resul
taten van 50 jongeren met die van 50
deelnemers boven de 50 jaar.
De Peilstok
O Er gaan stemmen op om de maximum
snelheid voor caravanrijders te verhogen
van 80 naar 100 km per uur. PvdA, CDA en
VVD zijn gematigd positief over het voorstel.
In België en Frankrijk mogen caravanners al
minstens 100 rijden. Vindt u ook dat caravan
ners harder mogen, of lijkt u dat juist gevaar
lijk? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Open deuren
Q Rijdt u altijd met de deuren op slot,
vroegen wij u vorige week. De meeste
stemmers - 43 procent - doen de portieren
nooit op slot als ze met de auto op weg zijn.
Daarvan vindt zeker 12 procent dat gevaar
lijk. Slechts 9 procent volgt het advies van de
Amsterdamse politie en doet de portieren
altijd op de grendel.
Rijdt u altijd met
de deuren op slot?
Nee, ik doe de portieren nooit op slot
Ik doe de deuren alleen op slot
als ik me onveilig voel
Mijn portieren gaan automatisch op slot
Uit veiligheidsoverwegingen
doe ik de deuren nooit op slot
0 Ja, ik heb de portieren altij'd op slot
Ik doe de deuren alleen op slot
als ik ergens onbekend ben
16%
12%
9%
4%
O Leo Portland, politie Amsterdam-Amstelland:
„Eigenlijk is het kiezen tussen twee kwaden.
Afgesloten portieren kunnen extra gevaar opleveren als
je te water'raakt, maar de kans op diefstal wordt er,
vooral in de stad, enorm door verminderd. De afgelopen
anderhalf jaar zijn er in onze regio 25 auto's op grove
wijze gestolen terwijl de eigenaar nog achter het stuur
zat. Je wilt niet weten wat dat voor impact op mensen
heeft. En het zijn niet alleen dure auto's waar deze
hondsbrutale dieven het op hebben gemunt. Een advies:
mocht het je overkomen, hang niet de held uit en geef
gewoon de sleutels af".
Reizen op stand
°T"oscane en Umbrië verken-;
1 hen in een Opel Corsa is aar
dig, maar in een oogverblinden
de Ferrari is toch echt andere
koek. Silverjet Vakanties uit
Apeldoorn maakt het mogelijk.
De reisorganisatie biedt rondrei-
zen aan waarbij je achter het La Dolce Ferrari,
stuur zit van een FeiTari F430
Spider Fl, Modena F1 Spider of 575 Marariello Fl. Van
zelfsprekend logeer je in luxe hotels, genietje van exqui
se diners en mag je parkeren op exclusieve plekken, zo
als bij de wereldberoemde Ponte Vecchio in Florence.
Een 4-daagse reist kost 4.775 euro, 8 dagen exclusief
rondtoeren bedraagt 8.475 euro.
Meer info: vwvw.silverjet.nl
Fiat pakt flink uit
Fiat heeft de eerste fo
to's verspreid van twee
nieuwe modellen: de Bravo
en de Linea. De Fiat Bravo
is een fraai gelijnde opvol
ger van de Stilo. Hij wordt
leverbaar met nieuwe po
tente T-Jet turbomotoren
op benzine en met de be
leende Multijet-diesels. Zijn
lengte is 4.34 meter en hij krijgt voorlopig een vijfdeurs
carrosserie. In januari wordt hij aan de pers voorgesteld,
in april moet hij komen. In Turkije werkt Fiat ook aan
een verlengde sedanversie van de Grande Punto, de Li
nea. Of die Linea naar Nederland komt is de vraag. De
Bravo zal als eerste van de modelreeks een nieuw, ro
bijnrood merldogo dragen.
Het nieuwe, robijnrode
Fiat-logo.
De Fiat Bravo.
Samsung bouwt Renault
Renault zoekt steeds meer de samenwerking met
Samsung in Korea. Waarschijnlijk wordt daar een
nieuwe grote auto gemaakt, die in Renault-gedaante
naar Europa komt en de mislukte Vel Satis gaat opvol
gen.
Een voor een glijden de Golfjes op het SEC in Rosmalen ergens anders heen dan de bestuurder wil.
Foto's Chris van Cromvoirt