PZC 22 Gewelddadigheden stapelen zich op Irs Bart van Lierde De taal van bloed en bodem Lucas Hirsch I I woensdag 25 oktober 2006 nieuwe boeken Herman Brood Uncut. Het is in middels vijf jaar geleden dat rock-'n-rolljunk Herman Brood van het dak van het Amsterdam Hilton sprong. Is het niet dit lus trum dat dezer dagen wordt her dacht dan is het wel het feit dat Brood op 5 november zijn zestig ste verjaardag had kunnen we ren. Het Groninger Museum be licht vanaf die dag met de expo sitie Cha Cha het schilderende fenomeen. Op woensdag 8 no vember is er in Zwolle een eerbe toon met een concert van Brood's band The Wild Roman ce en zangeres Ellen ten Dam me. De dag erna gaat de film Wild Romance in première, met Daniel Boissevain als de ge doemde popster. Ook TM Publishers pikt graag een graantje mee. Op cle dvd Un cut,zijn resten ongebruikte opna men gebundeld die destijds de documentaire Rock 'n Roll Jun kie (1994) niet gehaald hebben. Plet zijn tamelijk wazige scènes en beelden waarvan het geluid niet synchroon loopt met de Her man Brood die schildert, die filo sofeert en die op weg is naar een optreden. Uncut heet ook het bij behorende boekje waarin een do zijn auteurs herinneringen aan Brood hebben opgetekend. Ove rigens was de helft van de verha len al eerder gepubliceerd, zoals de bijdragen van popfilosoof Joost Zwagerman, Brood-bio- graaf Bart Chabot en columnist Martin Bril. Gelukkig wordt Brood niet heilig verklaard. Uitgeverij TM Publishers, 156 pag. 17,99 euro. Donkere Haven, David Hosp Op nieuw slaagt een Amerikaanse advocaat er in een adembene mend thrillerdebuut af te leve ren. De knappe, jonge advocate Natalie Caldwell wordt ver moord. De beestachtige wijze .waarop dat gebeurt, doet ver moeden dat de juriste het zeven de slachtoffer is van de serie moordenaar Little Jack. Echter, de eerdere zes dames waren van lichte zeden. Zowel rechercheur Linda Flaherty als Natalies ex-geliefde en collega Scott Finn hebben hun groeiende twij fels over de werkelijke dader. Flaherty's team betrapt de gods dienstwaanzinnige Little Jack op heterdaad en pakt hem op. De hoogste bazen uit de hoek van justitie en politiek eisen dat het Caldwell-onderzoek wordt gestopt. Zowel Flaherty als Finn dreigt ten onder te gaan aan hun eigenwijze optreden. De lijnen 'Natalie' en 'McGuire' lopen lange tijd naast elkaar, zonder dat duidelijk worclt waar ze bij elkaar (moeten) ko men. 'Een knappe prestatie van Hosp. In de ontknoping over treft hij zichzelf. Waarschuwing vooraf: 'Donkere haven' bevat veel extreem geweld. Uitgeverij Van Holkema Wa- rendorf, 16,95 euro uiselijk geweld is een thema van be llang, niet alleen in de krantenkolommen, die steeds vaker melding maken van het leed dat sommige ge zinsleden elkaar kunnen aan doen, maar ook in de Neder landstalige roman. Lange tijd had Renate Dor- restein het monopolie op on derwerpen als moord, verkrach ting, incest en onvrijwillige op sluiting, maar sinds een jaar of wat zijn er meer auteurs die dit taboebeladen terrein verken nen. Om maar een opvallend voorbeeld te noemen: een paar weken geleden verscheen Arnon Grunbergs Tirza, een boek dat in zijn plot (vader snijdt zijn dochter in stukken, dumpt haar resten en wendt vervolgens voor dat ze in het buitenland ver blijft) opvallende overeenkom sten vertoont met het recente ge val van het nu al legendarische Maasmeisje. Naast Grunberg laat ook Bart van Lierde zich niet onbetuigd. Dat hij gefascineerd is door ex cessief geweld in de familiale kring, werden we onlangs nog gewaar in Een sprong naar de hemel, een lijvige roman over een negentiende-eeuwse compo nistenfamilie. Alleen een naïeve ling had nog kunnen menen dat het hier om lichtjes uit de hand lopende fictie ging. Maar nu Van Lierde met Mokerslag het geweld heeft gelokaliseerd in het hedendaagse Vlaanderen en hij niet aarzelt om er de funeste invloed van het Vlaams Blok bij te betrekken, kan het niet an ders of het moet hem bittere ernst zijn. Waarover gaat MokerslagIn de laatste fase yan een twintigjari ge gevangenisstraf kijkt ene Yoe- ri terug op de omstandigheden die aanleiding gaven tot zijn ver oordeling. Hij groeide op in de verstikkende aanwezigheid van een extreem-rechtse, om niet te zeggen fascistische vader met uiterst losse handjes. Moederlief deed wat ze kon om haar zoon tegen deze tiran te beschermen, maar zelf liep ze ook het nodige gevaar. Yoeri's oudere zus Lies had ze al min of meer opgege ven. Die werd stelselmatig door vader voor eigen gerief mis bruikt, een feit waaraan moeder voorbij leek te gaan, misschien wel omdat zij lang tevoren de echtelijke seks eraan gegeven had. Haar incasseringsvermo gen - om niet te zeggen: onver schilligheid - overschreed alle grenzen nadat ze zo hevig werd afgetuigd dat ze er haar voortan den bij veiioor, maar niettemin bleef zitten waar ze zat. Yoeri releveert hoe hij in zijn pu berjaren zon op een plan om zichzelf, zijn moeder en ook zijn zus uit papa's klauwen te red den. Dat hij daarbij heel ver wil de gaan, kunnen we nog veront schuldigen met een beroep op zijn kinderlijke mentaliteit. Ga maar na: hij overwoog zijn va der met een moker te doden, oe fende alvast op de (bijtgrage) hond van de buren, en wel met succes, betrok op een zeker ogen blik de buurjongen in de plan nen, ging serieus in op diens voorstel een huurmoord te ple gen, en zo voorts en zo verder. Tenslotte liep deze escalatie van gewelddadigheden en snode plannen wel degelijk uit op een moord, weliswaar niet op het be oogde slachtoffer, maar toch. In het voorafgaande ben ik er er misschien wel iets te gemakke lijk van uitgegaan dat het Van Lierde menens was in zijn be trokkenheid met het soort toe standen waarvan de media ons elke week wel een aansprekend exempel presenteren. Want wan neer je naar de inkleding van de ze moordgeschiedenis kijkt, dan heeft die bedenkelijk veel weg van een slasher, het succesvolle filmgenre waarbij tot genoegen van de toeschouwers het bloed ïïjkelijk in het rond spat. Niet alleen stapelen in Mokerslag de incidenten zich op als ging het om de nieuwste gigaburger van McDonald's, in hun onwaar schijnlijke opeenvolging (én hun weinig subtiele literaire aanpak) verliezen ze ook hun ef fect, of om het in wat passender bewoordingen te zeggen: ze gaan je net zo snel tegenstaan als de producten van de fast-foodketen. Effectbejag Het kan geen kwaad in dit ver band een vergelijking te trekken met Dorrestein en Grunberg. Zijn ook hun romans over üioord, doodslag en andere on verkwikkelijk ongerief niet van hetzelfde vlees een plak? Raak je ook hun gruwel en griezel niet tegengegeten? Wat Dorrestein aangaat weet ik het nog niet zo net, maar voor Grunberg zou ik toch graag enig voorbehoud maken. Zeker, hij kijkt niet op een paar doden meer of minder. En hij gleed in zijn voorlaatste roman De jood se messias uit in de richting van een niet al te smaakvolle slas her. Maar niettemin verstaat hij de kunst om de lezer in zijn ban te slaan, en dat meestal zonder te vervallen in het grove effect bejag waar Van Lierde zijn winst probeert te halen. Grun berg suggereert, zuigt, sart, irri teert en jaagt je tegelijkertijd de rillingen over het lijf. Inmiddels hebben we hier wel te maken met een heuse literaire trend. Ook bij succesvolle jonge schrijvers als Saskia de Coster en Christiaan Weijts en een oudere auteur als Paul Marijnis ligt expliciet geweld, niet zelden verbonden met kinky seks, voor op de tong. Betekent het dat de roman vanuit de achterhoede de concurrentie aangaat met inter net en videogames? Wie het weet, mag het zeggen. er wordt kanker gezegd en nog wat later gelispeld dat mijn vader net zo gek in bad gaat zitten met dat woord waarvan je denkt dat sist wel als het door de gootsteen langs de zwanenhals versnelt en dat het stoomde was dan ook zoiets het zou wel vallen naast de man met zijn vinger in het putje Lucas Hirsch (geb.1975) Bart van Lierde: Mokerslag. Uitgeverij Nieuw Amsterdam. 256 pag. 17,50 euro Familieleden zijn als huisdie ren, je kunt er nooit meer met goed fatsoen vanaf. Maar ie der kent de momenten dat je naar verlossing snakt. Waarom die dwarse broer niet als een dwarse kat van een hoge brug geworpen? Waarom die keffen de tante niet als een keffende hond aan een dikke boom gebon den? Lucas Hirsch, een debute rende dichter, durft te breken. Misschien niet in de realiteit, maar wel in de poëzie. Geen va- derverering, maar de hardvoch tige aankondiging: 'vader het is bijltjesdag/ gelieve geen vegetatie/ om handen te heb ben.' Familie gebiedt heet de bundel. Familie zou een gevarenzone zijn waarin het noodzakelijk is 'klare taal te spreken'. De klare en een beetje wrede taal van het hierbij afgedrukte gedicht. Maar ook deze dichter kan zich niet aan de knellende banden onttrekken: 'er graast een zus/ er blaat een zoon.' Woorden die grazige weiden doen vermoe den, en we zien dan ook veel boe renbestaan in dit werk. In een gedicht als wat er zich op Wal cheren voordeed waarin zoiets onpoëtisch als een groothandel voor tractoronderdelen tot poë zie wordt verheven. Of in in zeeuws-vlaanderen over het trekpaard en moeders spek met reuzel. In het boerenbestaan zijn erfop volging -en familie minstens even belangrijk als in konings huizen. Bloed en bodem! Deze vernieuwende poëzie lijkt in het teken van die oeroude begrip pen te staan. Terug naar het we zenlijke. In een van zijn gedich ten vermaant de dichter zich zelf: 'begin dichter op de huid dichter bij/ het begin en op nieuw.' We weten, alles is geoor loofd om bloed en bodem te ver dedigen. Wees dus niet v over uitspraken als klein resultaat van bloei.' I je je bij Hirsch nergens ova hoeft te verbazen. Vergis je trouwens niet in hom, hij controleert de chaos door zijn meesterschap over he; woord. Je taal, net zo'n twijfel- achtig geschenk als je familie Gekregen zonder erom te vra gen, inruil uitgesloten, gegaran deerd geen garantie. Dit is gc-ei poëzie van het heldere hoofd, maar poëzie van 'hup de koster de lucht in van je bim bam beie ren.' Poëzie waarin vogelaars vliegtuigen voor vogels aanzien Poëzie waarin het beroemde vers 'De tuinman en de dood' op bizarre wijze wordt verhaspeld De tuinman in kwestie woidl verwezen naar 'de goot volI lo den ballen/ lijkt het tikken/ van knikkers te tellen.' Ik was, geloof ik, in de ideal: stemming om van zijn werk le genieten. Een verkouden kop, de thermometer op verhoging Dan zie je de werkelijkheid pre cies zoals die door deze dichter wordt gezien, heel erg onderste boven. Zo kijken: 'in een hoé van het plafond gehurkt/' de ka mer aanschpuwen.' Het zit in de familie. Mario Molegrac Lucas Hirsch: familie gebiedt, gedich ten - 72 pag./ 15,95 - De Arbeiden- pers, Amsterdam-Antwerpen. Rudy Kousbroek Roos ok dit is, op een bescheiden ma nier, een onmogelijke foto. Die poes kan daar helemaal niet zijn, tenzij geënsceneerd, d.w.z. daar neergezet door de fotograaf zelf; dat zou de fo to oninteressant maken, maar het is niet zo. Dat is niet uit de foto af te leiden, ik weet het door informatie van buitenaf: ik ken degene die de foto heeft genomen. Wat uit de foto zelf volgt is dat de beweegbaar heid van de deur het berekenen van een sprong, zowel er op als er af, in de war stuurt. Uit het beeld is zonder meer duidelijk dat de sprong er af wordt bemoeilijkt doordat de deur in tegengestelde richting zal bewegen. Er is ook de suggestie dat de deur moet hebben meebewogen met de sprong er op, aldus zor gend voor instabiliteit. Hoe is dit dier - haar naam is Roos - daar terechtgekorpen? Vanaf de grond gesprongen? Vanaf een stoel of kast buiten beeld? Een andere overweging betreft het dier zelf. Lang niet alle katten tonen zoveel onderne mingslust. Het wijst op bijzondere intelligen tie. Zelf heb ik ook zo'n kat gehad, altijd op verkenning, altijd bezig iets te ondernemen. 'Wat zou er zijn, daar bovenaan de gordijnen? Kom, daar ga ik maar eens kijken'. De meeste andere katten zijn minder nieuwsgierig. Een van de mijne, een Siamees, had zichzelf ge leerd deuren te openen door op de klink te springen; ook als de deur naar binnen open ging; dan duwde hij tegelijk af met een poot. Dit vermogen moet volledig berust hebben op observatie en deductie, iets waartoe in mijn er varing geen enkele hond in staat is. De meeste katten trouwens ook niet: als zij door die deur wilden bleven ze ernaast zitten wachten tot mijn Siamees hem kwam openmaken. Ook Roos is begiftigd met een grote intelligen tie en daarmee een ondernemingslust die haar eigenaar regelmatig tot wanhoop brengt. Vol verontwaardiging toont zij mij de onmogelijke sluipwegen en gescheurde vitrages, waar ik juist trots op zou zijn. De vraag die zich hierbij voordoet is: hoe ziet zo'n kat het huisinterieur? Wat betekent het voor hem/haar? Van de bioloog Paul Leyhau- sen, die zijn hele leven besteed heeft aan het observeren van katten, komt de schitterende theorie dat de zo geslaagde symbiose van men sen en katten in feite op een misverstand be rust. Een gelukkig misverstand: allerlei onder delen van de mensenhuishouding hebben toe vallig ook betekenis voor katten, alleen niet dezelfde; maar zij maken er dankbaar gebruik van en ervaren het niet als een vijandige of on herbergzame omgeving. Wat betekent voor Roos het springen op de deur? Wat behaagt haar in het geluid van scheurende vitrages? Hoe komt het dat katten meteen komen aan stormen wanneer je een bed wilt opmaken? Hun visie is als een sleutel die toevallig ook op een andere deur past. Een mensenhuis is een speciaal voor katten bedachte wildernis; en, het voornaamste: er is een dankbare identifica tie met die andere, op hun achterpoten lopen de bewoners. Katten zien zichzélf als een soort mensen, of mensen als een soort katten, en op die dwaling berast onze innige relatie. Een relatie die inniger is dan tussen katten on derling, schrijft Leyhausen. Vanwaar dat ver mogen tot aansluiting met mensen, bij dieren die in het wild geen enkele behoefte hebben aan contact met soortgenoten? Leyhausen for muleerde een theorie over de 'Verwendbarkeit von Instinktbewegungen', bijvoorbeeld de toe pasbaarheid van drifthandelingen als kinder lijk gedrag in andere situaties. Zo is er tussen mensen en katten een 'echt dauernde Freund- schaft' mogelijk, zoals onder katten onderling niet voorkomt. Voor mensen geldt mutatis mutandis hetzelf de. In elk geval voor mij: sommige katten ken ik persoonlijk, ik ken hun gemoed, hun karak ter; ik zie ze onmiskenbaar als een soort men selijke wezens - in sommige opzichten als kin deren, maar ook als volwassen soortgenoten wier liefde ik ervaar zoals de liefde van een mens. Berüst dat ook op een misverstand? Ik hoop van niet, de gedachte is ondraaglijk. Desmond Morris geeft in Catlore een mogelijke verkla ring voor het feit dat katten als zij sterven soms het huis uitgaan en zich verbergen, alsof ze alleen wilden zijn. Het is een ingenieuze ver klaring, berustend op het nuchtere inzicht dat katten niet weten dat zij doodgaan en alleen reageren op pijn en de dreiging van pijn, en die proberen te ontvluchten. Mij in de diepste wanhoop en in tranen achter latend. Paul Leyhausen, Katzen, eine Verhaltenskun- de, Verlag Paul Parey 1982. Desmond Morris, Catlore, Crown Publishers 1987. Lien Heyting 2006

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 22