Ze zijn knap, de Zeelandse meisjes Jan Heyse boven water Kinderboeken in de bieb Saskia de Bodt Redactie bijlagen: 0113-315680 Lww.pzc-nl c.mail:redactie@pzc.nl postbus 31,4460 AA Goes [Advertentie-exploitatie: Moord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Eeuws-Vlaanderen: 0113-315570; lationaal: 020-4562500. [woensdag 25 oktober 2006 Henri Cassiers: Veere, in: Olaf Klijn, Holland anno 1900 Bibliotheek - voor wie het wil horen - op haar praatstoel en krijgen we een vertelling van Zeeland over Zeeland voor Zee land. Saskia de Bodt heeft zich de af gelopen jaren doen kennen als specialist op het gebied van het geïllustreerde boek in Neder land. Ze schetst de eerste helft van de vorige eeuw als een tijd vak, waarin illustraties in boe ken voor het eerst op waarde worden geschat. Tot die tijd werd het gedrukte woord ook wel versierd, maar meestal ging het dan om uit het buitenland geïmporteerde prenten. Vanaf eind 19e eeuw gaan Nederland se kunstenaars en illustratoren zelf de uitdaging met het blanco blad aan, zozeer dat uitgevers al in de jaren 1920 uit een vaste groep tekenaars kunnen putten. Het is een tijdsgewricht, waarin vooral in de sociaal bewogen ge ledingen van de samenleving werd gedacht dat een 'mooie' leefomgeving zou leiden tot 'mooie,' mensen. Kunstenaars, die het beste met het mensdom voorhadden, versierden alles wat er te versieren viel. Ze ont wierpen behang, vloerbedek king, gebrandschilderde ramen, kleding, servies. En ze illustreer den boeken, voor zowel kinde ren als volwassenen. Het was een poging tot volksverheffing, een wat belegen woord dat toen uiterst serieus werd genomen. Zeeland blijkt voor veel van de van idealen vervulde tekenaars een bron van inspiratie. Van pakweg 1910 tot de Tweede We reldoorlog ontdekten hoe langer hoe meer kunstenaars en gegoe de toeristen het deltagebied. Sas kia de Bodt spreekt in dit ver band van 'een tweede gouden eeuw' voor de provincie. Zee land was voor de meeste buiten staanders een vreemd gewest, schrijft De Bodt, vreemder dan bijvoorbeeld Brabant of Drente. Ze noemt de Belgische schrijver Charles De Coster een toonzet ter. Hij reisde in 1872 met schil der Adolf Dillens door het land vol 'mooie gebruiken en goed moedige bewoners'. In hun geza menlijke verslag La Zélande, dat een jaar later verscheen, schrijft De Coster: 'We zijn hier heel ver van Brussel. Het lijkt geen twintig, neen, duizend mijl weg van Brussel. We zijn bij een ander volle, bij een andere cul tuur terechtgekomen.' En over de Zeeuwen: 'Dit mensentype is tegelijk zeer degelijk en zeer ge voelig; men houdt van vrolijk heid, maar men lacht hier an ders dan bij ons. De gesprekken gaan meestal over zaken en geld. De manier van spreken is die van een volk dat zich superi eur acht aan anderen.' Toneelgroep NNT speelt Ajax Dankzij kunstenaars binnen en buiten Zeeland deed in de periode tussen de twee wereldoorlogen het artistieke prentenboek zijn intrede. Bedoeld voor een groot publiek hadden de boeken meestal een ruime oplage. In de nalatenschap van de Zeeuwse kunstenaar Jan Heyse (1882-1954) bevinden zich twee prentenboeken, die hij kennelijk van plan was uit te geven. Het betreft Sinterklaas Opzeg-rympjes en De legende van Westen- schouwen. Hij voorzag beide werken van decoratieve randen en illustraties. Voor de tekst gebruikte hij een door hemzelf ontworpen letter. Heyse werkte in een ge matigd symbolistische stijl. Waarschijnlijk werden de boeken destijds te elitair bevonden, zodat ze niet in druk verschenen. Dat ligt nu anders. Beide boeken worden ter gelegen heid van de prentenexpositie in de Zeeuwse Biblio theek voor het eerst gepubliceerd in een oplage van 750 stuks elk. Het Sinterklaasboek kost 15,-, hel legendeboek €10,-. Dat beeld van een eigengereid volkje in een provincie waar de stadse verdorvenheid geen greep op had gekregen over heerst tot halverwege de twintig ste eeuw in de meeste prenten boeken. Een beetje belerend zijn ze, er moet toch vooral veel ver teld worden over Zeeuwse ge bruiken en gewoonten. Er is ruim aandacht voor Michiel de Ruyter en andere helden, voor folklore en de rond 1900 al door velen afgelegde streekdrachten. Een ook nu nog gekende illustra trice als Rie Cramer (1887-1977) gaf Zeeland weer als een pitto reske provincie, waar de tijd was blijven stilstaan. De Belg Iienri Cassiers (1858-1944) maakte zich tot een graag gezie ne gast in het gewest, dat ook in zijn illustraties als een soort openluchtmuseum overkomt, Zijn vriend en schilder James Ensor was tijdens een feestban ket ter ere van Cassiers in 1924 feestredenaar en bracht een dronk uit op 'onze gelukkige buurvrouw, het bewonderens waardige Zeeland'. Misschien had Ensor al een borreltje voor af genomen, toen hij zijn in de Zeeuwse idylle opgenomen be schrijving van de 'buurvrouw' ten beste gaf: „Vandaag is het feest in Zeeland; de molens draaien snel; de wolken bollen op; kleine jongens in brede broe ken dansen rond en scheuren hun broek. Ze zijn knap, de bruine Zeelandse meisjes. Laat óns hun gratie en hun opschik verheerlijken, hun verrukkelij ke smalle bovenkant, charman te omgekeerde kelken, - hun wijd uitlopende onderkant als aardewerken fregatten beladen illustratie B.M. Midderigh-Bokhorst II f oit was Zeeland een land van melk Ij en honing. Dat dachten in elk geval V- veel prentenboekmakers zo'n hon- I derd jaar geleden. In het vrijdag te verschij- I nenboek Een Zeeuwse idylle, gebaseerd op llfde collectie prentenboeken van de Zeeuwse [(Bibliotheek in Middelburg, zijn de klompen, lappen en molens niet van de lucht. Het komt niet al te vaak voor dat de Zeeuwse Bibli otheek op haar praatstoel zit. Aan de Kousteensedijk in Mid delburg worden het Zeeuwse verleden en heden in alle stilte voor het nageslacht bewaard. Ui teraard boeken, maar ook kran ten, foto's, posters, tv- en radio- uitzendingen en nog veel meer. Als het maar met Zeeland te ma ken heeft. Eén van de ongetwijfeld mooi ste collecties die uit die te prij zen bewaardrift is voortgeko men, is de verzameling oude kin derboekjes. Oude en soms ook nieuwe vertellingen en sprook jes, die in woord en meestal ook in beeld met de provincie te ma ken hebben. Zo'n twaalfduizend boekjes, in kleur en zwart-wit, gebonden en ingenaaid, liggen stofvrij opgeborgen in de buik van de bibliotheek. Onderzoekers en nieuwsgierige lezertjes kloppen regelmatig bij conservator Ronald Rijkse aan. Zo krijgt zijn collectie vermel dingen in tal van al dan niet we tenschappelijke publicaties tot ver buiten de provinciegrenzen. illustratie Annie Oldenziel Een hoofdrol kreeg de verzame ling tot nu toe niet toebedeeld. Met de verschijning aanstaande vrijdag van Een Zeeuwse idylle, het beeld van Zeeland in pren tenboeken 1900-1960 en de gelijknamige expositie, gaat dat veranderen. Kunsthistorica Sas kia de Bodt baseerde haar boek vrijwel uitsluitend op de in Mid delburg aanwezige werken. Zo is haar boek op één collectie'ge baseerd en zit dus-de Zeeuwse Jan Heyse, uit: Sinterklaas Opzeg-rympjes, waterverf en inkt op papier, particuliere collectie, 1917 met fluwelen tulpen; antieke moiré rokken, geklepper van ge lakte en bloemversierde klom pen, hoofddeksel van geel koper dat de gouden zon weerkaatst, vermiljoenrode ringen, ringen van turkoois met randjes van to paas, schitterende, zedig gedra peerde halsdoeken met kwikzil veren spelden; een klein verbor gen voorhoofdje als van een weerbarstige muilezel. Ze zijn trots en mooi. Ze geuren naar fijn kaneel, kruidnagel en si naasappelen, kruiden- en aman- delkoek, gedroogde schol, kaas met anijs Die adoratie deed zich merk waardig genoeg ook voor aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Saskia de Bodt spreekt van Holland mania of Holland- gekte, die vanaf 1880 in de Vere nigde Staten ongekende vormen aannam. Veel Amerikanen had den Hollandse wortels, dat had er ongetwijfeld mee te maken. De Gouden Eeuw en de volkscul tuur - vooral de klederdrachten en klompen - waren favoriete onderwerpen in talloze Ameri kaanse prentenboeken. Slechts enkele ontstegen het cliché, zo als het in 1940 verschenen Dina and Betsy van Adèle en Cateau de Leeuw. Nergens, zegt Saskia de Bodt, wordt meer waarheids getrouw informatie gegeven over het leven op Walcheren dan in dat boek. De verwoestingen van de Twee de Wereldoorlog maakten nog niet meteen een eind aan de Zeeuwse idylle. Pas met de Ramp van 1953 verdween het cli chébeeld en kregen boeken over Zeeland een realistischer toon zetting. De Zeelandse meisjes hoefden niet langer naar kaneel en kruidnagel te geuren. Jan van Damme illustratie Maud en Miska Petersham Publicatie - Saskia de Bodt: Een Zeeuwse idylle, het beeld van Zee land in prentenboeken 1900-1960 - een uitgave van de Zeeuwse Biblio theek en Uitgevenj Terra, 96 pag., 17,95 euro. Expositie - Een Zeeuiose idylle - het beeld van Zeeland in (kinderjprenten- boeken 1900-1960 - t/m 6 januari te zien in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg, ma. 17.30-21 uur, di.-vr. 10-21 uur, za. 10-16 uur; de tentoon stelling wordt vrijdag om 16 uur offi cial geopend. De collectie kinderboeken in de Zeeuwse Bibli otheek in Middelburg is met circa twaalf dui zend' exemplaren toonaangevend in Nederland. De oudste boeken stammen uit de 18e eeuw, de re centste dateren van ongeveer 1960. Het accent ligt op boeken die in Zeeland spelen, een Zeeuws on derwerp of thema hebben of door een Zeeuwse au teur zijn geschreven. De collectie van de Middelburgse verzamelaar I-Ienri Tak (1844-1910) vormt met twaalfhonderd boeken uit de periode 1840-1880 een wezenlijk on derdeel van de collectie. Hij liet, de verzameling bij zijn overlijden na aan de bibliotheek. Tak was firmant van de bankiersfirma J.A. Tak Co. Zijn broer Pieter Lodewijk Tak maakte naam in socia listische kringen. Deze maand werd bekend dat de bibliotheek de omvangrijke kinderboeken- enprenten collectie van het echtpaar Landwehr-Vogels uit Tiel in be heer heeft gekregen. Het betreft 770 boeken en 535 prenten uit de 19e eeuw. Saskia de Bodt (1952) is de schrijver van Een Zeeuwse idylle. Het beeld van Zeeland in prentenboeken 1900-1960. Ze is als docent verbon den aan het Instituut Kunstgeschiedenis en Mu ziekwetenschap van de Universiteit Utrecht. Een deel van haar jeugd verbleef ze in Zaamslag, waar haar vader, kunstschilder Pieter de Bodt, van 1961 tot 1984 woonde. Saskia de Bodt heeft inmiddels een respectabel aantal publicaties óp haar naam staan. In 2004 verscheen Schildersdorpen in Nederland, vorig jaar publiceerde ze Getekend, Hans Christian An derseri Het monumentale Prentenboeken, Ideologie en Il lustratie 1890-1950 - verschenen in 2003 - kan als een standaardwerk over de ontwikkeling van de boekillustratie in Nederland worden beschouwd. Saskia de Bodt voerde de redactie van het boek en nam de meeste hoofdstukken voor haar rekening (Uitgeverij Ludion Amsterdam/ Gent, 49,50, ISBN 90 76588 58 9).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21