De schoonste vouwfiets van het land Altea XL grootste concurrent voor Seat Toledo Vraag antwoord Wat doet de verkeersorganisatie TeamAlert eigenlijk? Ilse Hoek van TeamAlert: „TeamAlert is de enige jonge renorganisatie op het gebied van verkeersveiligheid. Ze wordt door jongeren zelf gerund. Wij zetten ons in voor de verkeersveiligheid van jongeren van 15 tot en met 25 jaar. Verkeer is immers nog steeds doodsoorzaak num mer 1 onder deze doelgroep. Met spraakmakende cam pagnes proberen wij meer jongeren te betrekken bij ver keersveiligheid. Zo zetten we bij discotheken en grote dancefeèsten geregeld blowjob-teams in. Zij laten diegene die moet rijden die avond een blaastest doen. Als het al- coholpromillage nul is krijgt deze Bob een tas vol leuke gadgets. Nu loopt er een actie die jongeren oproept een 'helmcondoom' te ontwerpen, een lycra omhulsel voor de eigen helm. Veel jongeren dragen geen helm omdat ze het een lelijk ding vinden. Met de ontwerpwedstrijd 'pimp je helm' proberen we het gebruik ervan aan te moedigen." Info www.teamalert.nl Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto vrijaag zu oKtooer zuuu Door Jackie Smeets De Beixo is zicht baar met liefde ontworpen. Er is tot in de kleinste details nagedacht over het ontwerp. De vouwfiets is van zilverkleurig aluminium met lekker grove lasnaden en degelijke verbindingen. Er is geen sprake van schreeuwerige opsmuk, de fiets oogt industri eel en trendy. Daar kun je mee voor de dag komen. De cardan- as wekt voortdurend uitroepen van verbazing en belangstel ling. Dat cardanaandrijving op zich zelf zwaarder is en ook iets zwaarder trapt dan een schone ketting - enkele procenten op papier - is voor de gemiddelde fietser te verwaarlozen. De voor delen van de cardanas wegen daar tegenop: het principe is on derhoudsvrij, en je hebt*1ndoit meer vieze handen, kleding en opbergruimtes. Dit is zonder twijfel de schoonste vouwfiets van Nederland. De makers hebben daarnaast stevigheid erf stabiliteit van de vouwfiets laten prevaleren bo ven minimumafmetingen en minimumgewicht. Dat heeft als voordeel dat de Beixo een be hoorlijke belasting aan kan. De bagagedrager lean vijftien kilo hebben. En de makers garande ren dat fietsers tot 1 meter 99 en 100 kilo ermee uit de voeten kunnen, wat vrij uitzonderlijk is voor een vouwfiets. Forens Gevolg is wel dat de Beixo met zijn 14,7 kilo tot de zwaarge wichten onder de vouwfietsen hoort Voor de recreatiefietsers en vakantiegangers die de fiets meenemen in auto, boot en ca ravan hoeft dat geen probleem op te leveren. De forens in de drukke spitstrein en de stads mens van driehoog achter moe ten meer moeite doen. Een andere concessie ten gun ste van de stabiliteit is het niet-verstelbare stuur. Maar ja, het blijft tenslotte eenvouw fiets. En eenmaal in een hand omdraai uitgevouwen, zoemt hij toch heerlijk over de weg, dit 'kusje zonder ketting'. De 20-inch wielen maken het ma noeuvreren over grachtenbrug- gen en rotondes soepel. De mountainbike-remmen geven een veilig gevoel. De fiets voelt degelijk aan. De actieradius hoeft niet be perkt te blijven tot enkele kilo meters stad, mede door de keu ze voor de drie Shimano Nexus versnellingen. Ventieldopjes Urban Bike Concepts, het jonge bedrijf uit Utrecht dat de Beixo op de Nederlandse markt intro duceert, leveit ook accessoires bij de fiets. Zoals fietstassen van Basil, een elektrisch oplaad bare Smart koplamp en een bij fietsendieven gehaat Loclc2-slot. Het hipste detail is wel de bijlevering van gifgroe ne ventieldopjes, het enige sub tiele kleuraccent in het industri eel aluminium. De fiets is enkel te koop via de webwinkel, een verkoopmodel dat deels ook de prijs bepaalt: net geen 500 eu ro. Meer informatie: www.beixo.com De naam van de eer ste Nederlandse vouw fiets met cardanas - Beixo - is een verbaste ring van het Engelse bike en het Brazili- aans-Portugese eixo (as). En laat beixo toch ook net straattaal zijn voor 'kusje, liefs'. De weinig succesvolle Toledo. Terwijl de Toledo wegkwijnt krijgt de Altea al le aandacht van Seat. De XL wordt hier ge woon stationwagon genoemd. Een verdienste lijke Spaanse cross-over. Door Rien van der Steen Seat wil weer duidelijkheid scheppen in de modellenwir- war van Toledo en Altea. Twee jaar geleden kwam de Altea, korte tijd later gevolgd door de Toledo, een auto die van alles wat was, maar vooral een Al- tea-met-kont. Intussen wordt de Altea aardig verkocht en zakt de Toledo dramatisch weg. Duidelijk gebrek aan identiteit. In Nederland gaat het om niet eens 400 verkochte Toledo's Pd'jaar meer. Maar Seat houdt yol dat het model - dat nota be ne gepresenteerd werd als een sedan - in productie blijft. De echte aandacht gaat intussen naar de Altea, waar nu ook nog een stationwagon van ver- schijnt, aangeduid als XL. Hij heeft veel weg van de Fiat Cro- ma, al mikt die op een hoger segment. Seat beweert deze Altea extra large voor een nette prijs aan te bieden. En dat klopt zowaar: de 1.4 kost 21.000 euro, maar die heeft slechts 85 pk in de pap te brokkelen - dat kan met zo'n 1450 kilo zware auto dus niet opschieten. De 1.6 met 102 pk gaat net en die kost 22.000 euro duurder. Ter vergelijking: een Toledo met die motor kost 24.795 euro. Het mooiste aan bod vormen de direct ingespo ten 2.O-liter FSI en de voorbeel dige diesels uit de VW-stal na tuurlijk. Grote plannen Seat verwacht ontzaglijk veel van die Altea XL. Begin novem ber gaat het slot eraf en de im porteur denkt er in 2007 min stens 2.500 te verkopen. Ook al zijn de belangrijkste stationwa gon-concurrenten de niet kin derachtige Opel Astra, Ford Fo cus en Renault Mégane. Naast die 2.500 XL's denkt Seat ook nog eens 1.500 gewone Altea's te kunnen verkopen. Grote plannen kortom. Terwijl de To ledo nog niet eens meer op hal ve kracht meedoet en er in 2008 pas een nieuwe Alhambra mpv op stapel staat. Het belang rijkste model blijft volgens de onlangs aangetreden Seat-woordvoerder Ard van den Eijnde de succesvolle Leon. De Altea XL is een ldeine 20 cm langer en een Idiootje of veer- KENNISMAKING tig zwaarder dan de gewone Al tea. Waar die een koffer van 410 liter biedt, gooit de XL een ruim van 532 liter in de strijd dat kan uitgroeien tot 1.604 li ter. En daarmee wordt de Altea XL de op één na grootste in zijn ldasse, na de Skoda Octavia - die kan 1.620 liter bergen. Praktisch is de verschuifbare achterbank, maar die had de ge wone Altea ook al. De Altea werd in 2004 gepresenteerd als midi-mpv, die vooral door de iets hogere zit indruk probeer de te maken. Seat zit steeds dichter tegen concerngenoot Audi aan om Spaanse sportieve auto's af te le veren. Behalve om clat sportie ve rijgedrag - zoek het niet bij zo'n 1.4- of 1.6-motor, u komt bedrogen uit - draait het bij dit merlc vooral om design. Vanaf de wielkasten loopt er een opvallende booglijn in de carrosserie naar achter. Op het eerste gezicht ontbreken ruiten wissers, maar die vinden verti caal een plekje achter een ri cheltje aan de voorstijlen. Het stuurgedrag is veilig onder- stuurd en heel lang neutraal. De Altea staat op de bodem van de VW Golf - net als de Skoda De Altea XL is bijna de grootste in zijn klasse. Octavia en Audi A3 - en is uitge rust met uitsluitend viercilin- der benzine- en dieselmotoren. De 2.0 FSI met donders fijne dsg-versnellingsautomaat komt in januari, net als een 1.8 TFSI met 160 pk. Amerikaans De elektromechanische stuurin richting voldoet prima. En naar lastig Amerikaans voorbeeld blijven alle portieren behalve dat van de bestuurder op slot totdat u twee keer op de af standsbediener gedrukt heeft. Handboekje voor de file Enig idee wanneer de eerste file in Nederland7 stond? Eerste pinksterdag 1955, op de rotonde Oudenrijn. Een voordeel van in de file staan? Je kunt niet geflitst worden. Hoe kun je je ver maken? Uitstappen en luid 'taxi!' roepen bijvoorbeeld, of eindelijk je autoradio eens goed instellen. Het boekje 'Als ik 50 kón rijden deed ik het wel' heeft een luchtig antwoord op alle vragen. Het 'handboek voor relaxed jïlerijden' van Ton Duyser en Louis Duijser staat vol tips, grappen, ge barentaal, puzzels en leer zame cijfers. Er is zelfs een tanlcstationherkenwed- strijd waarmee je een bal lonvaart over je eigen dagelijkse file leunt winnen! Leuk om weg te geven. Als ik 50 kón rijden deed ik het wel, Ton Duyser en Louis Duijser; uitgeverij Tirion, prijs 10 euro, isbn 90.4390.924.6 Opel Antara met fietsrek Lada Kalina komt eraan jdojs fiu//as;o/d liq jo doja iaq uaöuuqau aaMi ui pEÜsiayuiojq/sjay puaSBiifiiA üaa iifi/apep oz isinjy jaBBi/jaoA Mn e .si pjooMiue aisjnfidH Na de wereldpremière van het in de achter bumper geïntegreerde Flex-Fix fietsdraagsysteem op de nieuwe Corsa, zet Opel deze optie begin 2007 ook op de nieuwe Antara. De vierwielaangedreven suv Antara staat medio fe bruari in de Opel-showrooms. o Uw voorligger stopt plotseling. O Uw voorligger zal zeker doorrijden. Met een Opel Antara kun je fietsen. Roelof Noordman, de Nederlandse volhouder die het merk Lada nog altijd in portefeuille heeft, zegt dat het veel langer geduurd heeft dan hij had gedacht, maar de nieuwe Lada Kalina komt er nu echt aan. De Kalina, in wezen een oude Opel Corsa, komt in drie uitvoerin gen: een vierdeurs met kofferbak, een vijfdeurs hatch back en een stationwagon. Elektrische stuurbekrachti ging, twee airbags, op afstand bediende centrale vergren deling en elektrisch bediende zijruiten voorin zijn stan daard. De aandrijving bestaat uit een 1.6 met acht klep pen en 81 pk. Lada Rusland gaat er per jaar 220.000 ma ken. De Russische Lada Kalina gaat vanaf november in de ver koop. Hij kost in elk geval minder dan tienduizend euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31