De schoonste vouwfiets van het land
Altea XL grootste concurrent voor Seat Toledo
Vraag antwoord
Wat doet de verkeersorganisatie TeamAlert eigenlijk?
Ilse Hoek van TeamAlert: „TeamAlert is de enige jonge
renorganisatie op het gebied van verkeersveiligheid. Ze
wordt door jongeren zelf gerund. Wij zetten ons in voor
de verkeersveiligheid van jongeren van 15 tot en met 25
jaar. Verkeer is immers nog steeds doodsoorzaak num
mer 1 onder deze doelgroep. Met spraakmakende cam
pagnes proberen wij meer jongeren te betrekken bij ver
keersveiligheid. Zo zetten we bij discotheken en grote
dancefeèsten geregeld blowjob-teams in. Zij laten diegene
die moet rijden die avond een blaastest doen. Als het al-
coholpromillage nul is krijgt deze Bob een tas vol leuke
gadgets. Nu loopt er een actie die jongeren oproept een
'helmcondoom' te ontwerpen, een lycra omhulsel voor
de eigen helm. Veel jongeren dragen geen helm omdat
ze het een lelijk ding vinden. Met de ontwerpwedstrijd
'pimp je helm' proberen we het gebruik ervan aan te
moedigen."
Info www.teamalert.nl
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
vrijaag zu oKtooer zuuu
Door Jackie Smeets
De Beixo is zicht
baar met liefde
ontworpen. Er is
tot in de kleinste
details nagedacht
over het ontwerp. De vouwfiets
is van zilverkleurig aluminium
met lekker grove lasnaden en
degelijke verbindingen. Er is
geen sprake van schreeuwerige
opsmuk, de fiets oogt industri
eel en trendy. Daar kun je mee
voor de dag komen. De cardan-
as wekt voortdurend uitroepen
van verbazing en belangstel
ling.
Dat cardanaandrijving op zich
zelf zwaarder is en ook iets
zwaarder trapt dan een schone
ketting - enkele procenten op
papier - is voor de gemiddelde
fietser te verwaarlozen. De voor
delen van de cardanas wegen
daar tegenop: het principe is on
derhoudsvrij, en je hebt*1ndoit
meer vieze handen, kleding en
opbergruimtes. Dit is zonder
twijfel de schoonste vouwfiets
van Nederland.
De makers hebben daarnaast
stevigheid erf stabiliteit van de
vouwfiets laten prevaleren bo
ven minimumafmetingen en
minimumgewicht. Dat heeft als
voordeel dat de Beixo een be
hoorlijke belasting aan kan. De
bagagedrager lean vijftien kilo
hebben. En de makers garande
ren dat fietsers tot 1 meter 99
en 100 kilo ermee uit de voeten
kunnen, wat vrij uitzonderlijk
is voor een vouwfiets.
Forens
Gevolg is wel dat de Beixo met
zijn 14,7 kilo tot de zwaarge
wichten onder de vouwfietsen
hoort Voor de recreatiefietsers
en vakantiegangers die de fiets
meenemen in auto, boot en ca
ravan hoeft dat geen probleem
op te leveren. De forens in de
drukke spitstrein en de stads
mens van driehoog achter moe
ten meer moeite doen.
Een andere concessie ten gun
ste van de stabiliteit is het
niet-verstelbare stuur. Maar ja,
het blijft tenslotte eenvouw
fiets. En eenmaal in een hand
omdraai uitgevouwen, zoemt
hij toch heerlijk over de weg,
dit 'kusje zonder ketting'. De
20-inch wielen maken het ma
noeuvreren over grachtenbrug-
gen en rotondes soepel. De
mountainbike-remmen geven
een veilig gevoel. De fiets voelt
degelijk aan.
De actieradius hoeft niet be
perkt te blijven tot enkele kilo
meters stad, mede door de keu
ze voor de drie Shimano Nexus
versnellingen.
Ventieldopjes
Urban Bike Concepts, het jonge
bedrijf uit Utrecht dat de Beixo
op de Nederlandse markt intro
duceert, leveit ook accessoires
bij de fiets. Zoals fietstassen
van Basil, een elektrisch oplaad
bare Smart koplamp en een bij
fietsendieven gehaat
Loclc2-slot. Het hipste detail is
wel de bijlevering van gifgroe
ne ventieldopjes, het enige sub
tiele kleuraccent in het industri
eel aluminium. De fiets is enkel
te koop via de webwinkel, een
verkoopmodel dat deels ook de
prijs bepaalt: net geen 500 eu
ro.
Meer informatie: www.beixo.com
De naam van de eer
ste Nederlandse vouw
fiets met cardanas -
Beixo - is een verbaste
ring van het Engelse
bike en het Brazili-
aans-Portugese eixo
(as). En laat beixo toch
ook net straattaal zijn
voor 'kusje, liefs'.
De weinig succesvolle Toledo.
Terwijl de Toledo wegkwijnt krijgt de Altea al
le aandacht van Seat. De XL wordt hier ge
woon stationwagon genoemd. Een verdienste
lijke Spaanse cross-over.
Door Rien van der Steen
Seat wil weer duidelijkheid
scheppen in de modellenwir-
war van Toledo en Altea. Twee
jaar geleden kwam de Altea,
korte tijd later gevolgd door de
Toledo, een auto die van alles
wat was, maar vooral een Al-
tea-met-kont. Intussen wordt
de Altea aardig verkocht en
zakt de Toledo dramatisch weg.
Duidelijk gebrek aan identiteit.
In Nederland gaat het om niet
eens 400 verkochte Toledo's
Pd'jaar meer. Maar Seat houdt
yol dat het model - dat nota be
ne gepresenteerd werd als een
sedan - in productie blijft. De
echte aandacht gaat intussen
naar de Altea, waar nu ook nog
een stationwagon van ver-
schijnt, aangeduid als XL. Hij
heeft veel weg van de Fiat Cro-
ma, al mikt die op een hoger
segment.
Seat beweert deze Altea extra
large voor een nette prijs aan te
bieden. En dat klopt zowaar: de
1.4 kost 21.000 euro, maar die
heeft slechts 85 pk in de pap te
brokkelen - dat kan met zo'n
1450 kilo zware auto dus niet
opschieten. De 1.6 met 102 pk
gaat net en die kost 22.000 euro
duurder. Ter vergelijking: een
Toledo met die motor kost
24.795 euro. Het mooiste aan
bod vormen de direct ingespo
ten 2.O-liter FSI en de voorbeel
dige diesels uit de VW-stal na
tuurlijk.
Grote plannen
Seat verwacht ontzaglijk veel
van die Altea XL. Begin novem
ber gaat het slot eraf en de im
porteur denkt er in 2007 min
stens 2.500 te verkopen. Ook al
zijn de belangrijkste stationwa
gon-concurrenten de niet kin
derachtige Opel Astra, Ford Fo
cus en Renault Mégane. Naast
die 2.500 XL's denkt Seat ook
nog eens 1.500 gewone Altea's
te kunnen verkopen. Grote
plannen kortom. Terwijl de To
ledo nog niet eens meer op hal
ve kracht meedoet en er in
2008 pas een nieuwe Alhambra
mpv op stapel staat. Het belang
rijkste model blijft volgens de
onlangs aangetreden
Seat-woordvoerder Ard van den
Eijnde de succesvolle Leon.
De Altea XL is een ldeine 20 cm
langer en een Idiootje of veer-
KENNISMAKING
tig zwaarder dan de gewone Al
tea. Waar die een koffer van
410 liter biedt, gooit de XL een
ruim van 532 liter in de strijd
dat kan uitgroeien tot 1.604 li
ter. En daarmee wordt de Altea
XL de op één na grootste in zijn
ldasse, na de Skoda Octavia -
die kan 1.620 liter bergen.
Praktisch is de verschuifbare
achterbank, maar die had de ge
wone Altea ook al. De Altea
werd in 2004 gepresenteerd als
midi-mpv, die vooral door de
iets hogere zit indruk probeer
de te maken.
Seat zit steeds dichter tegen
concerngenoot Audi aan om
Spaanse sportieve auto's af te le
veren. Behalve om clat sportie
ve rijgedrag - zoek het niet bij
zo'n 1.4- of 1.6-motor, u komt
bedrogen uit - draait het bij dit
merlc vooral om design.
Vanaf de wielkasten loopt er
een opvallende booglijn in de
carrosserie naar achter. Op het
eerste gezicht ontbreken ruiten
wissers, maar die vinden verti
caal een plekje achter een ri
cheltje aan de voorstijlen. Het
stuurgedrag is veilig onder-
stuurd en heel lang neutraal.
De Altea staat op de bodem van
de VW Golf - net als de Skoda
De Altea XL is bijna de grootste
in zijn klasse.
Octavia en Audi A3 - en is uitge
rust met uitsluitend viercilin-
der benzine- en dieselmotoren.
De 2.0 FSI met donders fijne
dsg-versnellingsautomaat komt
in januari, net als een 1.8 TFSI
met 160 pk.
Amerikaans
De elektromechanische stuurin
richting voldoet prima. En naar
lastig Amerikaans voorbeeld
blijven alle portieren behalve
dat van de bestuurder op slot
totdat u twee keer op de af
standsbediener gedrukt heeft.
Handboekje voor de file
Enig idee wanneer de eerste file in Nederland7 stond?
Eerste pinksterdag 1955, op de rotonde Oudenrijn.
Een voordeel van in de file
staan? Je kunt niet geflitst
worden. Hoe kun je je ver
maken? Uitstappen en luid
'taxi!' roepen bijvoorbeeld,
of eindelijk je autoradio
eens goed instellen. Het
boekje 'Als ik 50 kón rijden
deed ik het wel' heeft een
luchtig antwoord op alle
vragen. Het 'handboek voor
relaxed jïlerijden' van Ton
Duyser en Louis Duijser
staat vol tips, grappen, ge
barentaal, puzzels en leer
zame cijfers. Er is zelfs een
tanlcstationherkenwed-
strijd waarmee je een bal
lonvaart over je eigen dagelijkse file leunt winnen! Leuk
om weg te geven.
Als ik 50 kón rijden deed ik het wel, Ton Duyser en Louis Duijser;
uitgeverij Tirion, prijs 10 euro, isbn 90.4390.924.6
Opel Antara met fietsrek
Lada Kalina komt eraan
jdojs fiu//as;o/d liq jo doja iaq uaöuuqau
aaMi ui pEÜsiayuiojq/sjay puaSBiifiiA üaa iifi/apep oz isinjy jaBBi/jaoA Mn
e .si pjooMiue aisjnfidH
Na de wereldpremière
van het in de achter
bumper geïntegreerde
Flex-Fix fietsdraagsysteem
op de nieuwe Corsa, zet
Opel deze optie begin 2007
ook op de nieuwe Antara.
De vierwielaangedreven
suv Antara staat medio fe
bruari in de
Opel-showrooms.
o Uw voorligger stopt plotseling.
O Uw voorligger zal zeker doorrijden.
Met een Opel Antara kun
je fietsen.
Roelof Noordman, de Nederlandse volhouder die het
merk Lada nog altijd in portefeuille heeft, zegt dat
het veel langer geduurd heeft dan hij had gedacht, maar
de nieuwe Lada Kalina komt er nu echt aan. De Kalina,
in wezen een oude Opel Corsa, komt in drie uitvoerin
gen: een vierdeurs met kofferbak, een vijfdeurs hatch
back en een stationwagon. Elektrische stuurbekrachti
ging, twee airbags, op afstand bediende centrale vergren
deling en elektrisch bediende zijruiten voorin zijn stan
daard. De aandrijving bestaat uit een 1.6 met acht klep
pen en 81 pk. Lada Rusland gaat er per jaar 220.000 ma
ken.
De Russische Lada Kalina gaat vanaf november in de ver
koop. Hij kost in elk geval minder dan tienduizend euro.