Breekbaar maakt balans op van het leven Toneelman Frans Strijards Zuidelijk Toneel foto Bert Jansen Profiel Frans Strijards: Geboren in 1952 in Rotterdam Ac teur, regisseur, docent, schrijver van toneelstukken. Oprichter van het Projekttheater'(1974) en Art Pro, voluit de stichting Artikelen en Projekten. Daarvan was hij van 1985 tot 2001 artistiek leider. Het repertoire: actuele interpretaties van klassiekers, teksten van Strijards, eigen hand en nog niet eerder in Nederland opge voerde stukken. Handelsmerk van Strijards was zijn excessie ve omgang - in mise-en-scène, ruimtegebruik en speelstijl - met klassieke en moderne teksten uit het wereldrepertoire. En kele van zijn bekendste eigen stukken uit die tijd zijn Gesprek ken over G., Het Syndroom van Stendhal en Golfbrakers. Strij ards' producties bevatten ook vaak liedjes en circusachtige ele menten. In 2001 fuseerde Art Pro met de Trust tot De Theatercompag nie, o.l.v. Theu Boermans, met Strijards als vaste huisregis seur, auteur en toneelcoach. De fusie mislukte al na een jaar, waarna Strijards freelance verder ging als regisseur, docent en toneelauteur. Dit najaar gaan er drie nieuwe stukken van zijn hand in pre mière: Breekbaar en de mini-voorstelling Jan bij het Zuidelijk Toneel, en zijn eerste tekst voor het jeugdtheater, Stemmen bij Kwatta. n: 0113-315680 ivww.pzc-nl F.mail:redactie pzc. n I Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Lrd- en Midden-Zeeland: 0113-315520; freuvvs-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. «oensdag 18 oktober 2006 ij maakt, na dertig jaar, de balans op van zijn eigen rijke theaterleven. Maar toneel schrijver Frans Strijards laat in zijn nieuwe stuk Breek baar voor het Zuidelijk To neel, ook zien hoe vluchtig ambitie en roem zijn. Spelen met illusies Zelfoverschatting is een ern stig onderschat probleem, vindt Frans Strijards (Rotter dam, 1952). „Je zou er toch ie dereen voor willen behoeden. Ik kan af en toe voor de televisie zitten en een politicus zo horen spreken dat ik denk: Doe het niet! En als ik zelf lesgeef aan theaterstudenten, dan komt het wel eens in mij op dat ik tegen over een aantal potentiële werk lozen sta." Na een ogenblik stil te: „Dat is op zo'n moment geen prettige gedachte." Hier spreekt een grijze eminen tie van het vaderlandse toneel. Gewezen acteur en oprichter van onder meer het gezelschap Art Pro, dat onder zijn leiding spraakmakende visies op klas sieke stukken en opzienbarende eigen producties bracht. En sinds een paar jaar, na een mis lukte fusie met de Trust tot De Theatercompagnié, zelfstandig regisseur, docent aan de toneel academies in Arnhem en Maas tricht, en toneelauteur. Die Frans Strijards schreef een toneeltekst met de titel Breek baar. En antwoordt op de vraag wat er vooral zo fragiel is: „Al les. Dat merk je wel in dertig jaar. Je voorstellingen zijn breekbaar, jijzelf - met je hele reputatie - bent het, het lichaam is het.. En ook in het theater geldt: mensen zijn gevoelsbun- kers, maar hoe stevig ze zich ook voordoen, ze kunnen elkaar verwonden. Een regisseur kan een acteur beschadigen, een ac teur kan een regisseur het repe teren onmogelijk maken. Dat is de onvruchtbare kant van alle risico's die je bij repeteren en lesgeven loopt. Dus als je al mijn ervaring in een la stopt, dan is breekbaar wel hét etiket dat daar op past." Tegenwicht Zo kwetsbaar blijkt ook de posi tie van toneeldiva en docent Magda in het stuk. Haar leer school is er een van de harde hand en biedt een in haar ogen noodzakelijk tegenwicht voor de gemakzuchtige scoringsdrift, die slechts leidt tot instant - breekbaar - succes. Ze culti veert haar status als podium beest, maar de studenten drij ven haar in het nauw met hun eigen visie op de waarheid. De zakelijk leider van de opleiding komt ook in verzet, en dan wan kelt Magda's troon. Afgezien van die complicaties zien we in Breekbaar de ideale theateropleiding volgens Frans Strijards. Hij had bij Art Pro, of later een ander gezelschap, graag een postacademische op leiding willen opzetten voor be roepsacteurs met ambitie, die werken 'in het besef dat ze nog niet alles hebben geleerd'. Het kwam er niet van. „En dan kun je alles wat je in de aanloop wél hebt bereikt weggooien, maar mijn stijl van leven is alles pro ductief te maken. Dat heb ik ge daan. Wat ik had willen onder wijzen aan zang, dans, bewe ging, acteren heb ik nu gestopt in een denkbeeldige opleiding met een denkbeeldige docent en denkbeeldige studenten." Het is niet, verklaart Strijards, dat hij met dit stuk wie dan ook tot de orde zou willen roepen. „Ik denk dat iedereen zich aange sproken kan voelen. Als je bij voorbeeld dom roept: toneel is passé, dan laat je al veel aan je voorbij gaan." Hoofdrolspeler Bert Luppes (die zakelijk leider Andrew speelt) heeft gezegd dat hij de onstuitbare vercommer cialisering van de maatschappij als een prominent thema be schouwt. „Maar voor mij is dat maar één aspect. Breekbaar gaat ook over ouder worden. Over ambitie en de vluchtigheid ervan." Er wordt, koi'tom, een balans opgemaakt. „Zoals je met je boekhouding naar de ac countant gaat omdat je wilt we- :ten of je in de plus of de min ein digt. Het is ook een metafoor voor hemel en hel, en de aardse bestemming daarbinnen. De thermometer gaat ook diep in het echte leven, om te zien hoe hoog de temperatuur daar op loopt, los van de commercie." Strijards gelooft niet dat zijn ideeën voor een eigen theaterop leiding ooit nog vorm.zullen krij gen, maar het bestaansrecht er van neemt intussen alleen maar toe. „De concurrentie is zó ver pletterend. Je moet tegen een vercommercialiseerde industrie op, dan kan veelzijdigheid een belangrijk wapen zijn. Zeven weken repeteren voor een stuk is niet genoeg voor stabiele kwa liteit. Wat je leert en je ambitie moeten wel bestand zijn tegen een heel leven. Wil je daar een beetje plezier aan ontlenen, dan vraagt dat een enorm uithou dingsvermogen, en strijdensbe- reidheid." En kom daar maar eens om, bij die 'soaptypes' die hij steeds vaker ziet opduiken in voorstellingen. „In vrije produc ties ontkom je er bijna niet aan. Dan belt er iemand op, en die wil dan 'geile namen'. Zo heet dat. Nou, dan weet ik niet wat ik hoor." Hij zwijgt even. Zegt dan: „Ik heb toch liever een goe de acteur." Parabel Breekbaar is voor Strijards zelf een afsluiting, maar dat moeten we niet verwarren met verwer king. „Dit is geen sleutelstuk, of een documentaire, maar een pa rabel. Die moet mijn persoonlij ke weedom vermijden. Dat ver lang ik ook." Niettemin biedt het stuk ook een onthullende kijk achter de schermen, met al le jaloezie, hiërarchie en gedoe tussen de seksen die daarbij ho ren. Toneel is oorlog, in de sa menvatting van actrice Ria Ei- mers, die de rol van Magda speelt. Maar de auteur zoekt de tegenstander dan toch vooral buiten het theater. „Toneel is Darwin." De strijd om het be staan, het recht van de sterkste. En dan hangt daar ook nog 'de geur van een archaïsche onder neming' omheen. Misprijzend: „Er zijn mensen die toneel afwij zen alleen omdat het een van de oudste vormen van kunst is. Dat riekt teveel naar frustratie. En gefrustreerde mensen schrijven ingezonden brieven, geen toneel stukken. Toch: als je in het de fensief zit, altijd met argumen ten moet komen om je te recht vaardigen, als iedere nieuwe Raad voor de Cultuur weer je cv moet hebben, dan word je daar wel stapelgek van. Dat is geen kwestie van miskenning. Dat zou ik veel objectiever een ge brekkig cultureel besef willen noemen. Aan de andere kant: Verslag doen van wat een getor menteerde ziel ervaart is toch gewoon een literaire opgave? Dat is precies wat iedere schrij ver probeert te doen." Dat Breekbaar vooral voor inge wijden interessant zou zijn is een misvatting, verzekert de au teur, die zelf ook gaat kijken met mensen die slechts vaag op de hoogte zijn van de achter grond. „Ik ben ervan overtuigd dat ze het begrijpen. De trage die hier is vergelijkbaar met die in relaties. Daar gaat het welis waar niet direct over, maar wel over die kwetsbaarheid, en die afrekening." Er is ook prachtige zang, van vijfstemmige madrigalen tot rit mische nummers en parlan- do-stukken in de geest van Brecht. En humor, niet te vergeten. Strij ards, bezwerend: „Ik heb echt geprobeerd geestig te zijn. Ik hoop dat er óók veel wordt gela chen. Gemengde gevoelens... dat is niet altijd negatief." Ingrid Bosman Tournee Breekbaar van het Zuidelijk Toneel (selectie): di. 7 november Stadsschouwburg Brugge; do. 9 no vember Chassé Theater Breda; vr. 17 nov. De Kring Roosendaal; za. 9 dec. Rotterdamse Schouwburg Rotter dam. foto's Philé Deprez Ria Eimers (links) en Trudi Klever. Scène uit Breekbaar met op de voorgrond Ria Eimers als de toneeldiva Magda. Na een flink stel composities heeft pia nist Michiel Borstlap nu ook een boek geschreven. Opera in Qatar. Het is allebei componeren, zegt Michiel Horstlap. Of je nu een muziekstuk schrijft ei een boek. Zoveel verschil is er niet, vindt <je muzikant, tien jaar geleden winnaar van de prestigieuze Thelonious Monk Compo sers Award met zijn werk Memories of wchantment. Maar nu heeft Borstlap een boek geschre ven: Opera in Qatar. Daarin beschrijft hij avontuur in het Midden-Oosten. Over a°e hij door de emir van Qatar en diens vrouw werd benaderd de eerste opera uit de Arabische geschiedenis te componeren. Een avontuur in de woestijn. Over louche zakenlieden, een incompetente hofcompo- nist, over een podium zo groot als drie voet balvelden, over tv-zender Al Jazeera die de Engelse wereldpremière intergraal uitzond voor miljoenen kijkers en die een week la ter bij de première van de Arabische versie op last van het hof het beeld na een minuut al op zwart zette. Avontuur Drie jaar na de uitvoering ligt het boek in de winkels. Of er nog elementen van fictie in het boek zitten? Borstlap schudt z'n hoofd. Het bizarre avontuur heeft precies zo plaatsgehad als in het boek staat. Hij heeft niets verzonnen. „Het was zo'n bizar avontuur. Wat ik in die drie maanden heb meegemaakt, brandde in mijn hersenen. Ik schreef al columns. Ik had wel eens wat gedaan voor een blaadje van Paul Haenen, ik had voor de Nieuwe Revu een paar columns geschreven. Sinds een jaar schrijf ik columns voor Esquire. Schrijven heb ik altijd wel leuk gevonden. Als ik er echt voor ga zitten,, lukt het wel. Toen ik werd gevraagd ook voor de Pen thouse te gaan schi'ijven, kwam ik op het idee om dat boek over die opera zelf te ma ken. Ik schrééf een proefhoofdstuk en de uitgever reageerde enthousiast. Nee, een dagboek had ik niet bijgehouden. Ik heb al les uit mijn hoofd opgeschreven. Wel ko men er veel mensen in het boek voor met wie ik nog steeds omga. Die heb ik steeds gebeld over details." Schrijven zit in de fa milie, zegt hij. Van het boekje dat zijn groot vader Oege de Moor schreef over de Mat- thaus Passion verscheen inmiddels al een negentiende druk. Zijn moeder Bertien de Moor schreef twee boeken. Dan is er nog een Janny de Moor succesvol in de sector kookboeken. En Margriet de Moor natuur lijk, een aangetrouwde tante. Om dit boek te schrijven heeft Borstlap zich afgezon derd. „Vorig jaar na kerst ben ik twee weken naar een stad geweest waar ik niemand ken de. Palermo, op Sicilië. Daar heb ik het in tien dagen geschreven. Wat dat betreft is het net als met het schrijven van muziek. Je moet je gewoon afzonderen. Op een plek gaan zitten waar niets is en dan achttien uur per dag schi'ijven." Het verhaal is verteld. Het bizarre avon tuur staat op schrift. Borstlap maakt zich geen illusies de Nobelprijs voor de Litera tuur nog eens te winnen. De Nobelprijs voor de Muziek zal hij ook nooit krijgen. Maar pikant detail is dat hij onlangs wel is genomineerd voor de Polar Music Prize, een dermate prestigieuze prijs, dat die wel als de Nobelprijs voor de Muziek wordt be schouwd. Een bedrag van 125.000 euro dat in november zal worden uitgereikt door de koning van Zweden. „Wie de andere geno mineerden zijn, is zwaar geheim. Heel lief allemaal. Maar ik krijg die prijs echt niet. Ik heb gekeken wie eerdere winnaars wa ren en ik zag allemaal grote namen voorbij komen. Keith Jarrett, Stevie Wonder, Har- noncourt, Gergiev, Ray Charles, Pierre Bou- lez, Paul McCartney, Elton John. Ik maak me geen enkele illusie." Ton Ouwehand Michiel Borstlap - Opera in Qatar, uitgeverij Van Oorschot, 12,50ISBN 9028240667

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21