Alles wat Jan Smit aanraakt, wordt goud in Nederland met gezicht naar Mekka Begraven Oma en kleindochter zijn samen idolaat Cultuurverschil bron van onbegrip Succes dankzij soaps op de tv Tv-aandacht betekent: cd's verkopen. De invloed van de te levisiesoap van Jan Smit vertaalt zich direct in een op lopende vraag naar zijn cd's. Van zijn cd JanSmit.com (2005) werden in een jaar tijd meer dan 200.000 exemplaren verkocht: goed voor de status dubbelplatina. Van zijn nieuwe cd Op weg naar geluk, gingen de afgelopen drie weken al 150.000 exemplaren over de toonbank. Het is geen toeval dat deze schijf op de markt werd gebracht zodra de nieuwe reeks van zijn "soap op de televisie van start ging. Ter vergelijking: zijn cd's Op eigen benen (2003) en Zonder jou (2002) haalden geen gouden status. In kwaliteit deden ze niet onder voor zijn laatste werk, maar ze moesten het doen zonder ondersteuning van een soap. In Nederland kan Jan Smit niet groter worden. Het buitenland lonkt. Zijn Nederlandse reper toire wordt nu in het Duits vertaald. Tussen zijn optredens in Nederland vliegt hij bijna wekelijks naar Duitsland en Oosten rijk om zijn cd's daar in tv-shows te promoten. zaterdag 14 oktober 2006 Ze gillen, ze brullen. Alleen hem aanraken is voor zijn fans al een voorrecht. Jan Smit is twintig jaar en staat al weken op nummer één in de hitparade. Zijn tv-soap trekt meer dan een miljoen kijkers en de kleding die hij voor C&A promoot, vliegt de winkels uit. Waarin schuilt het succes van de stem van Volendam? Lange tijd was hij goed voor smalende opmerkingen. Jan Smit? Néé toch? Na een won derlijke metamorfose van kin derster naar Lekker ding staat hij nu aan de top. Hoe kan dat? Natuurlijk, Jan Smit kan zin gen, en jazeker, hij ziet er vlot uit. Inderdaad, hij vertelt het lekker bij interviews, maar er zijn toch meer leuke jonge zangers? Waar om lukt het juist hém. om alles in goud te veranderen? In Volendam kijken ze niet vreemd op als je op school ver telt dat je later zanger wilt wor den. Voorbeelden genoeg van dorpsgenoten die hun geld in de muziek verdienen. Iedere avond repeteren ér koren en bandjes. Treden ze eenmaal op, gaat het halve dorp er op af. „Volend'am- mers zijn trots op elkaar en steu nen elkaar", weet Willem van Kooten alias Joost den Draayer. Als voormalig diskjockey, als uitvinder van het woord paling sound en als directeur van pla tenmaatschappij Red Bullet weet hij hoe het weigeld je in el kaar zit. Koor „Zonder de Volendamse muziek geschiedenis was Jan Smit nooit doorgebroken", meent Van Kooten. De mannen achter BZN herkenden tien jaar geleden het talent in het zangertje uit het koor van meester Beumer. On der hun vleugels nam hij 'Ik zing dit lied voor jou alleen' op, dat in 1997 een nummer-één-hit werd. Van Kooten: „Dat hij in het kielzog van zo'n bekende naam als BZN de business in stapte, gaf hem natuurlijk een grote voorsprong. Anders is het toch moeilijker om tot Hilver sum door te dringen." Nog een voorbeeldje van steun uit het eigen dorp: toen Jan Smit in de race was om de Tele- vizierring te winnen voor het po pulairste tv-programma, riep hij Volendam op om de telefoon te pakken en op hem te stem men. Het héle dorp moet die avond aan de lijn hebben geze ten. Dat hij de verkiezing aan de plaatselijke aanhang te danken heeft, valt nooit te bewijzen, maar het staat vast dat geen van de Gooise concurrenten zo veel steun uit eigen dorp had. Draai de je drie jaar geleden een liedje van Jan Smit, waren meewarige blikken je deel. Jan Smit? Dat was toch Jantjé Shit? Dat jochie uit Volendam met dat liedje over zijn grootmoeder? Ja, dat was hem. De oma-hit had een stempel op hem gedrukt. Een stempel waar hij maar moeilijk vanaf kwam. Die bekendheid werkte tegen hem. De meeste beelden van Jan Smit op de Nederlandse buis in die tijd kwamen uit Duitsland. Daar zong hij avond aan avond in een net pak voor volle zalen bij volksmuziekfestivals. Overal een publiek van grijze dames die meedeinden met lekker in- haakrepertoire, dromend van zo'n lief kleinkind. De omslag kwam door een BNN-tv-programma met hot en blond Bridget Maasland. Met haar reisde Jan door Amerika. Voor de camera bleek hij haar met snedige opmerkingen de baas te kunnen, In beelden die veel suggereerden, zag de kijker hem zelfs wakker worden tus sen Bridget en Birgit Schuur man. Dat was gespreksstof, in bouw keet en kantine. Die Jantje Smit lag daar maar lekker! Dan ben je dus geen omazangertje meer. Zanger Jantje was artiest Jan geworden, en kleindochter en órrïa werden samen fan. Frans Bauer, Gerard Joling en René Froger lieten zien dat een zogenoemde real-life-soap een impuls was voor hun loopbaan. Hoe dichter de camera bij de ar tiest, hoe groter het publiek, en hoe beter de kijkcijfers en de cd-omzet. Dus: goed voor de zen der en goed voor de artiest. Gretig praatte de Tros daarom met BZN over een soap. De zake lijke tak van de band zag het he lemaal zitten, maar het front duo Carola Smit en Jan Keizer besefte dat de schijnwerpers vooral op hen gericht zouden Als er maar Jan op staat. zijn. Zij hadden weinig trek in camera's in huis, zodat de Tros met een gat zat, op de vrijdaga vond. Soap De manager van Jan Smit sprong meteen in dit gat. Hij had de camera's al lopen en bood de Tros aan hun probleem op te lossen/Vanaf de eerste afle vering leefden iedere week ruim een miljoen kijkers mee met Ge woon Jan Smit. Ze volgden de verbouwing thuis, het ziekenhuisleed van moeder Gerda, het werk van va der Ruud tussen de garnalen en vooral: het pendelen van mana ger Jaap en zanger Jan tussen Volendam en concertpodia in half Europa. Waarbij ieder po diumfragment uitpakte als een directe promotie van zijn lied jes. Zodra de soap op tv kwam, vlogen zijn cd's de winkel uit. Het rijm kan hoekig zijn, de zin nen wat rafelig. In zijn tekst wordt geen tegel wijsheid ge schuwd en zijn muziek leunt op niks-aan-de-hand-wijsjes. Dat maakt zijn fans niks uit. Voor zijn aanhang bieden de liedjes van Jan Smit juist herkenbare houvast. Ze gaan over dingen dichtbij huis: ontluikende lief des, wegebbende liefdes, een dagje naar het strand of goede vriendschap: veilige en aanspre kende thema's, voor een eigen pubhek. De wereld is al ingewik keld genoeg. De meeste teksten schrijft hij zelf, met zijn vriend Simon Kei zer. Zijn optredens zijn daarom de vertolking van zijn eigen ge voel, van zijn eigen belevingswe reld. Wat hij zingt, voelt hij zelf. Dat maakt het oprecht, en dat voelt het pubhek. Andere artiesten buiten hun po pulariteit uit met theatertour nees en megaconcerten in de Arena of De Kuip. Jan Smit niet. Voor hem geen sterren kleedkamer of veiligheids dienst. De afgelopen jaren zong hij op kermissen en in discothe ken. De gympies naast de spoel bak, dichtbij zijn publiek. „Het was een bewuste keuze om zo breed mogelijk goodwill te kweken", zegt Paul Jong van zijn platenmaatschappij. „Daar plukt Jan nu de vruchten van." In de lijn van de toegankelijk heid trok hij voor de presentatie van zijn laatste cd dan ook per helikopter van ziekenhuis naar verzorgingsinstelling. Uitgekien de marketing, natuurlijk. Tege lijk een actie die alleen maar sympathie oplevert. Hóór hoe hij praat met dat meisje in die rolstoel, kijk hoe hij omgaat met dat jochie in dat ziekenhuisbed en het bezoek krijgt koninklijke allure. Want hij heeft een Maxi- ma-achtig talent om met zijn be wonderaars om te gaan. Geen dag zonder Jan Smit op tv. Hij is ambassadeur van de Spon- sorloterij en promotor van C&A, die hem vobr hun promotie voortdurend op de buis bren gen. Zijn portret hangt bij bus hokjes en op stations. Zowel de loterij als de modeketen vroeg hem omdat hij perfect aansluit op hun doelgroepen. „Hij spreekt een publiek van nul tot honderd jaar aan. Dat zijn onze klanten", zegt Paulien Straeter van C&A. - 1 Het modeverhaal van Jan Smit ontstond toen zijn manager be gin dit jaar een nieuwe invul ling zocht voor zijn videotheek, die over het hoogtepunt heen was. Waarom zou hij de popula riteit van zijn beschermeling niet combineren met kledingver- foto's Rob Marcel/GPD koop? Het verbouwde pand werd de basis van modelijn J-Style. Drukker Fans uit het hele land stroom den toe, ook de winkels ernaast kregen het opeens een stuk druk ker. Een opperhoofd van C&A kwam eens kijken, liep een rond je met Jan over de Dijk en het klikte. Nu is J-Style te koop in alle 114 filialen van de modeke ten. Nadat de eerste J-Style-col- lectie in september werd ge showd, wisten ze daar meteen dat het goed zat. Straeter: „Die presentatie trok al duizenden fans. Na de show renden ze op de kleding af en waren er met een rekken leeg verkocht. Dat succes waaierde de afgelopen weken uit over het hele land." Vorige week voor zesduizend man in een tent in de kop van Noord-Holland, gisteravond voor net zo'n menigte in een Fries dorpje. Dan is hij tussen door nog even voor een tv-show naar Oostenrijk geweest. Overal fans. Op de gelukkigen die achter de schermen tot hem weten door te dringen, maakt hij een diepe indruk. Worden opdringerige fans wat al te vrij, heeft hij zijn eigen aan pak. Zoals bij die fans die zijn handtekening op buik, borst of billen willen. Het kan, hoor, „maar bij zulke verzoekjes heb ik opeens heel veel doopnamen," Jan Vriend De eerste begrafenis op een Islamitische begraafplaats in Nederland zorgde voor veel beroe- ring in Turkse gemeenschap van Térborg. foto Hans Prinsen/GPD Vorige week overleed Pembe Özgür uit Terborg plotseling. Zij wilde graag in haar woonplaats begraven worden, waar net die week een islamitische begraafplaats was geopend. Die wens zorgde voor veel op hef in de Turkse gemeenschap van Terborg. Begraven, dat doe je in Turkije. Zoon Semir besloot toch gehoor te geven aan de laatste wens van zijn moeder. Zes Turkse mannen zitten in de hal van ver pleeghuis Antonia in Terborg. Sinar Özgür staaft met rode ogen vol verdriet voor zich iUt; Deze ochtend kreeg hij om vier uur een telefoontje. Of hij zo snel mogelijk wilde ko men. Hij krijgt van de artsen te horen dat zijn moeder Pembe op sterven ligt. Direct naar het ziekenhuis, is zijn eerste reactie. Volgens de doktoren is het daar te laat voor. Sinar breekt volledig bij die direc te mededeling. Het is even voor tienen. Si nar heeft aangegeven dat hij zijn moeder het liefst vandaag nog begraaft. In Terborg. Vorige week heeft de gemeenteraad net het groene licht gegeven voor de inrichting van Gen islamitische begraafplaats. Niet ieder een is gelukkig met de beslissing van Sinar. Een deel van de Turkse gemeenschap vindt dat zijn moeder in Turkije begraven moet worden. Dat is de traditie. Hij heeft het er zichbaar moeilijk mee. Een mobiele tele foon gaat. Bestuurslid Özdemir Turan pakt oe telefoon op. Het uitvaartbedrijfGespe cialiseerd in islamitische begrafenissen. Na het gesprek moppert hij: „Niet te geloven. Ze kunnen vandaag geen auto regelen. Mor gen pas." Onal schudt zijn hoofd. „Dit begrijp je toch niet. Moslims onder elkaar. Ze regelen maar een andere auto. Dat zouden Neder landse uitvaartbedrijven ook doen." Op de plaatselijke begraafplaats is een klein stukje gereserveerd als toekomstige islamitische begraafplaats. Beheerder Wim Lammers staat al te wachten. Handen wor den geschud. De beoogde locatie oogt wat desolaat, maar dat gaat veranderen, verze kert Lammers. „Het gaat allemaal zo snel. Vorige week is de gemeenteraad pas ak koord gegaan. We moeten alles nog regelen. Deze begrafenis fietst er een beetje door heen." Sinar wijst een plek aan waar hij zijn moeder wil begraven. Lammers kijkt moeilijk. „Het kan daar niet. Sorry. We moeten er met graafmachines langs. Uw moeder moeten we aan de andere kant van het veld begraven." Er wordt een keuze ge maakt. De beheerder overlegt met Önal over het graf zelf. „Ze moet op haar zij lig gen. Met het gezicht richting Mekka. Van middag komt de imam de plek inspecteren. Hij zal aangeven waar Mekka precies ligt. Rieten matten Wat heel belangrijk is, is dat het lichaam niet bedekt wordt met zand. Er moeten rie ten matten over haar heen gelegd worden voordat het graf dichtgegooid wordt." Lam mers luistert aandachtig. Knikt en zegt zijn best te zullen doen. Terug naar het verpleeg huis. Naar zijn drie zussen en de imam. De telefoon gaat weer. Het is de gemeente. Er moet toestemming komen van de officier van justitie om de moeder binnen 36 uur na haar overlijden te begraven. Dat is een ge bruik in Nederland, waar moslims moeite mee hadden, legt Önal uit. „Tussen het mo ment van overlijden en de begrafenis leeft de geest van de overledene voort op aarde. Haar geest komt pas tot rust als de begrafe nis achter de rug is. Vandaar dat we zo snel mogelijk willen begraven Ik weet dat jullie graag de tijd nemen om afscheid te nemen. Wij kunnen pas afscheid nemen als we ze ker weten dat de geest van de overledene tot rust is gekomen." Er blijkt nog zoveel onduidelijk te zijn over de begrafenis dat besloten wordt de ceremonie naar morgen te verplaatsen. Önal gaat met twee zussen en de imam terug naar de begraafplaats. Sa men met de beheerder wordt de definitieve plek van het graf vastgesteld. Vlakbij het fietspad. Probleem is alleen nog de positie van het graf ten opzichte van Mekka. Nie mand heeft een kompas bij zich. Afgespro ken wordt dat de imam 's middags nog eens terug komt en met stokjes in de grond de richting zal aangeven. De gravers kunnen dan aan de slag. „In Turkije hebben we dit probleem niet", weet Önal. Het plein voor de moskee staat om twee uur vol met man nen. De kist wordt uit de auto van de begra fenisondernemer gehaald en op een stellage geplaatst. In een mum van tijd vormen zich rijen op het pleintje. Op de verdieping van de moskee staat een raampje open. Enkele vrouwen hebben een plekje gevonden. De dochters zitten met een paar andere vrou wen aan de zijkant van de moskee. Uit het zicht van de mannen. De kist wordt opge pakt en naar de auto gebracht. Tijdens het lopen raken mannen de kist even aan of hel pen bij het dragen. De kist wordt naast het open graf gelegd. Er volgt druk oveiieg. Hoe moet het lichaam neergelegd worden? De imam reageert geïrriteerd op alle heisa. De zussen van Sinar mogen nu nog bij de ceremonie staan. Het verdriet is hartver scheurend. De kist gaat open. Het lichaam wordt uit de kist gehaald en in het graf ge legd. Het lichaam is in doeken gewikkeld als teken dat ze gekleed het hiernamaals in zal gaan. Ze wordt voorzichtig op de goede plek gelegd. „Er mag absoluut geen zand op het lichaam vallen", fluistert Önal. „Het lichaam is voor de begrafenis gewassen. Ze is nu rein. Zand maakt haar weer vuil." De imam begint koranteksten te declame ren. Met scheppen wordt zand op het graf gegooid. Iedereen helpt. Het spreken uit de koran houdt pas op als al het zand op het graf ligt. Sinar stapt naar voren voor een laatste ritueel. Hij giet water over het graf, een teken van reinheid. De begrafenis is af gelopen. Bij het verlaten van de begraaf plaats neemt één van de moslims de omge ving in zich op. „Wie liggen hier allemaal",, vraagt hij aan beheerder Lammers, Hij wijst„Daar de katholieken, verderop de joden, daar protestanten en ongelovigen." De man fronst de wenkbrauwen. „We ma ken elkaar het hele leven moeilijk, maar uit eindelijk vinden we hier samen rust. In de zelfde grond. Het is toch wat." Gerco Mons

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25