Auto
85,
Toyota gaat
voor GOUD
MICHELIN BANDEN
Nachtelijke condensvorming
Volvo's en Saabs op maïs en houtafval
AutoTeam
AUTOTEAM NIEUW
OPEL CHEVROLET
SERVICE 1 SCHADEHERSTEL
N 195-65HR15-E3A
ACTIEPRIJS
wij willen blije klanten
De Peilstok
Rij-instructeurs gaan verkeersles geven
op het voortgezet onderwijs in Friesland
en Groningen. Welke stof zou u vooral aan
bevelen voor jongeren: gewoon verkeers
regels, of liever meer over de effecten van
agressie, snelheid, alcohol en drugs in het ver
keer? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Jaren des verstands?
Vorige week vroegen we in welke
leeftijdsgroep zich volgens u de beste
automobilisten bevinden. De groep 36-45 jaar
wordt met 35 procent van de stemmen be
trouwbaarder geacht dan de categorie 46 tot
55 jaar. De jongste en oudste automobilisten
worden onverbiddelijk als zwakke bestuur
ders beoordeeld.
1
Hoe Oud Zijn De
i
Beste Automobilisten?
i*
1
36-45
75+
Jaar
1
Jaar
Jaar j
36 - 45 jaar
0 46-55
0 56 - 65
Q 26-35
0 6675
018-25
Q 75+
35%
31%
13%
9%
6%
3%
3%
O Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappe
lijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): „Als het
gaat om betrokkenheid bij ongevallen hoort de groep
18-25 jaar eigenlijk onderaan te eindigen. Bij een kwart
van alle ernstige ongelukken met personenauto's is een
jonge automobilist betrokken. Terwijl maar acht procent
van alle rijbewijsbezitters tussen de 18 en 24 jaar oud is.
De categorie ervaren bestuurders, zeg van 30 tot en met
64 jaar, heeft veruit de minste kans op een ongeval. De
75-plussers lopen alweer veel meer risico om bij een
auto-ongeluk betrokken te raken, maar komen nog niet
in de buurt van jongere automobilisten. Samenvattend
komt de uitslag dus aardig overeen met de realiteit!"
Bijdehand
Bericht van je banden
Rijden met een te lage
bandenspanning
kost niet alleen extra
brandstof, het is ook ge
vaarlijk. De kans op een
klapband wordt groter
doordat de banden heet
worden. Sommige auto's
hebben al een ingebouw
de waarschuwing voor te zachte banden. Siemens VDO
liet op de Automechanika in Frankfurt een variant zien
die achterafkan worden aangebracht. Het heet TPMS: Ty
re Pressure Monitoring System. In de wielen worden senso
ren geplaatst (zie illustratie) die radiografisch een sig-
naaltje sturen naar een ontvanger op het dashboard als
de druk te laag is. De prijs is nog niet bekend.
Info: www.sièmensvdo.com
Audi racer R8 is baan kwijt
Audi heeft de naam
van de vijfvoudig
winnaar van de 24
Uur van Le Mans, de R8,
overgezet naar een spec
taculaire sportauto. In
Parijs is momenteel de
productieversie van de
R8 met middenmotor te
zien. De V8 met 420 pk
heeft natuurlijk perma
nente vierwielaandrij-
ving en een zelfdragen
de aluminium carrosserie. De eerste auto's worden in
het eerste halfjaar van 2007 afgeleverd. De prijs is vastge
steld op 146.200 euro, met automaat 156.400 euro.
De erfgenaam van Audi's Le
Mans-winnaar R8 in weg-uit-
voering.
Fuel Girls en lowriders in Ahoy'
Het weekend van 14 en 15 oktober staat Ahoy' Rot
terdam voor de derde keer in het teken van 100%
Tuning. Wie zijn of haar auto koestert en het woord
standaarduitrusting raar vindt klinken is daar welkom.
De nieuwste snufjes op het gebied van autoaccessoires,
uitrusting, tuning en alles wat daarmee te maken heeft
zijn er, maar het evenement biedt ook shows, stunts en
dance-acts. Het publiek kan getuige zijn van een optre
den van de Fuel Girls, van een lowriders-show en van drift-
demonstraties.
100% Tuning, Ahoy' Rotterdam, za 14oktober 11 -19u, zo 15okto-
ber 10-18u. Toegangsprijs 14 euro.
Rijvaardigheidstest populair
Onze oproep van vorige week om kans te maken op
een gTatis rijvaardigheidstest was niet aan dove
mansoren gericht. Bijna 350 lezers gaven aan mee te wil
len doen aan de tweede Nationale Rijvaardigheidstest.
Uiterlijk woensdag 11 oktober vernemen zij of zij bij de
honderd geselecteerde cursisten horen.
1,2
miljoen
auto's
Geproduceerde auto's
De dingen gaan zoals ze
gaan. In de lente voel je
eindelijk weer wat ener
gie, in de zomer zouden veel
mensen liever iets dunner zijn
aan het strand, in het najaar val
len de blaadjes van de bomen,
in de winter staar je verlangend
naar je schaatsen die langzaam
liggen te verroesten. En eens in
de zoveel jaar ga je op zoek
naar een andere auto. In mijn
geval is dat een boel getob. Om
dat ik een denker ben en géén
beslisser. Alle argumenten die
er 's middags, in de garage,
vóór de nieuwe aankoop te be
denken vallen, weerleg ilc
's avonds in bed net zo makke
lijk met valide tegenargumen
ten die doorrijden in het oude
automobiel rechtvaardigen.
Vanwege trouw.
Ik vertroetel m'n auto's nogal.
Dus ruil ik eigenlijk nooit een
slechte in. En wanneer ik een
maal aan ze gewend ben, neem
ik ze niks meer kwalijk. Dan
moet de nieuwe auto wel een
behoorlijke (kanjer zijn wil hij
1 op 14
de oude vertrouwde verslaan.
Al zes jaar gebruik ilc mijn Vol
vo 480 als winterauto. Dan mag
de 504 uitrusten op de dam zon
der kwalijk contact met pelcel-
wegen. En al zes jaar bewijst de
Volvo dat hij eigenlijk geen win
terauto is. Omdat-ie zo lek is als
een mandje. Als er airconditio
ning in gezeten had dan kreeg
ilc dat vocht er wel uit. Maar he
laas, pindakaas. Dus lcrab ilc me
iedere winter een tennisarm,
niet alleen aan de buitenkant
rjjsaar ook aan de binnenkant.
En is het zicht de eerste vijf kilo
meter vergelijkbaar met kijken
door een bril die in het frituur
vet gevallen is. Daarna is het
echter genieten geblazen. On
danks een beetje bonkige auto
maat, een akelige ratel in de
ventilator, het piepen van de le
ren stoel bij iedere ademhaling
en de intensieve condensvor
ming achter het dashboardglas
waardoor geen meter meer valt
af te lezen. Want mijn genieten
bestaat niet uit alles perfect
maar uit oud vertrouwd.
Vanmiddag zat ilc in een even
tueel nieuwe winterauto. Met
airbags. En een regensensor. Cli
mate control en een botermalse
automaat. Weinig op de teller
en fantastische stoelen. Kort
om, alles wat de perfecte win
terauto zou moeten bieden.
Want niet eens te duur.
Terwijl ilc dit schrijf heb ilc hem
eigenlijk al gekocht. Maar als ilc
straks in bed lig gaat de Volvo
het misschien toch wel weer
winnen.
Soms haat ilc mezelf.
Topman Katsuaki Watanabe
geeft leiding aan de zegetocht
van Toyota.
In Parijs symboliseert een
goudkleurige Auris het succes
van de Japanners.
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 6 oktober 2006
in samenwerking met Q) AutoTrack.nl
Door Rien van der Steen
Als we de grote baas van Toyota vragen wan
neer hij nummer één van de wereld wordt,
glimlacht hij minzaam en fluistert zijn tolk in
dat er hogere doelen zijn.
Zonnebootje
De Franse fabrikant Venturi levert voor
92.000 euro deze Astrolab, een tweeper
soons solar-hybride die eruit ziet als een
boot. Zonnecellen leveren de aandrijfener-
gie. Maar hij heeft ook een klein verbran
dingsmotortje voor als er weinig licht is.
Volvo en oliemaatschappij Ta-
moil hebber) een nieuwe bio-et-
hanol-pompi in gebruik geno
men in Beesd. De brandstof,
ook wel E85|genoemd, wordt in
Zweden doof de overheid gesti
muleerd. Hiér is dat (nog) niet
zo. De impqrteur van Volvo in
Beesd gaat de komende jaren al
le eigen auto's vervangen door
FlexiFuel auto's, die zowel op
benzine als: op deze schone
brandstof lcuhnen rijden.
In Zweden zijn al 350 E85-pom-
pen. In Nederland zijn er nog
maar een paar. Dus is de vraag
ook laag. Volvo en Tamoil wil
len met de nieuwe tanlcvoorzie-
ning deze kip- en eilcwestie
doorbreken.
Bio-ethanol iS een mengsel van
85 procent bio-ethanol en 15
procent benzine. Bio-ethanol
wordt gewonnen uit verschil
lende soorten biomassa, zoals
houtresten, maïs, suikerriet en
suikerbieten.; De toepassing van
E85 is een belangrijke stap in
de overgang^van fossiele brand-
Bio-ethanol gaat bij de Volvo Flex
stoffen naar meer duurzame
technologieën. Volvo's Flexi-
fuel-auto's zijn gebaseerd op de
gewone benzine-uitvoering,
waarbij E85 bio-ethanol en/of
benzine gewoon in dezelfde
brandstoftank kunnen worden
getankt.
Ook Athlon Car Lease Neder
land en dat andere Zweedse
merk, Saab, hebben elkaar ge
vonden: samen qpenden zij
uel in dezelfde tank als benzine.
kort na Tamoil Beesd in Rijs
wijk een station waar E85 ge
tankt kan worden. Waar Volvo
over FlexiFuel praat, hebben ze
het bij Saab over BioPower.
Athlon gaat milieuvriendelijke
Saabs BioPower aanbieden te
gen een normaal leasetarief. De
Saab BioPower heeft met bio-et
hanol 30 procent meer vermo
gen. Groen karakter, sportieve
re inborst dus. f
Door Rien van der Steen
Nee, Katsuaki Wata
nabe (64) is geen
bluffer. Een klei
ne, op het oog be
minnelijke man,
en de baas van Toyota. De Japan
se autoproducent is hard op
weg naar tien miljoen auto's
per jaar, waarmee het moloch
General Motors naar de kroon
steekt. Alleen in Europa telt het
concern 55.000 werknemers.
Nee, Watanabe-san, al 42 jaar
bij Toyota, wil van geen agres
sieve marktbenadering horen.
De topman is in Parijs voor de
Mondial de lAutomobile. Dob
berend op een boot over de Sei
ne in Parijs kijkt hij ons vrien
delijk aan. ,,Of we nummer
drie of vier zijn op de Ameri
kaanse markt is niet zo interes
sant. Belangrijker is dat we
nummer één zijn in kwaliteit."
Hij lacht nog eens minzaam,
terwijl zijn lijfwacht achter
hem een sushi naar binnen
werkt. Watanabe merkt op, dat
de wereld in 2010 meer dan
een miljard autobezitters zal
tellen. ,,De techniek wordt
steeds complexer en mensen
houden hun auto langer. Onze
productie- en materiaalkosten
moeten echt omlaag."
Lichter staal
Een eindje verder op de boot
staat Hein van Gerwen, Eindho-
venaar in overzeese dienst. Van
Gerwen (ex-Volvo, ex-NedCar)
schopte het tot fabrieksdirec
teur van Toyota Engeland en
heeft dagelijks te maken met
materiaal en de stijgende kos
ten. Hij onderstreept de woor
den van zijn baas. „De staalin
dustrie heeft een antwoord ge
vonden op het dure alumini
um. Je ziet het aandeel alumini
um in carrosseriebouw weer af
nemen. Staal wordt dunner en
lichter maar tegelijk sterker en
veel gemakkelijker te verwer
ken." Volgens Van Gerwen
doen de fabrikanten steeds
meer zelf, ten koste van de toe
leveranciers. Meer onderdelen
zelf produceren is efficiënter.
Jongeren
Toyota is een van de weinige fa
brikanten die het nog altijd
voor de wind gaat. In Japan
heeft het een marktaandeel
van 45 procent, in Europa 5,8
procent. Watanabe: „We moe
ten de jongeren meer aanspre--
lcen met onze modellen. In Eu
ropa verkopen we in 2008 ruim
1,2 miljoen auto's, waarmee we
de doelstelling voor 2010 dan al
halen. En we willen 60 procent
van de hier verkochte auto's
ook in Europa zelf bouwen. De
groei zit straks in Rusland, In
dia, China en Zuid-Amerika."
De fabriek voert de productie
van Toyota's en Lexussen dus
verder op, terwijl in Frankrijk
zelf Renault en PSA tegen verlie
zen aankijken. In de VS zien Ge
neral Motors, Ford en Daimler-
Chrysler zich gedwongen fabrie
ken te sluiten en duizenden
werknemers te ontslaan, alle
maal om overproductie en kos
ten terug te dringen.
Op dezelfde boot in Parijs hapt
Toyota-ontwerper Hirai in een
kwartel-boutje. Hij is bijna
ldaar met de Auris, de midden
klasser die de eeuwige Corolla
naar dito jachtvelden gaat ver
wijzen. In 2007 arriveert de Au
ris als drie- en vijfdeurs hatch
back. De Corolla mag nog als se
dan door het leven.
En verder in Parijs.
De Twingo
leeft!
Renault komt ein- J'
delijk met een
opvolger voor de
Twingo. Hij oogt
minder eigenwijs
zonder die karak
teristieke kikkerogen. Hem
wacht de zware taak minstens
zoveel fans te winnen als de
bestaande Twingo, en hij zit
dan ook vol handige snufjes.
Topman Carlos Ghosn, ook wel
Dacia, het Roemeense budgetmerk van Renault,
komt nu ook met een stationwagonversie van de
Logan. Als vijfzitter kost hij tien mille, wie drie
mille meer op tafel legt krijgt een heuse zeven-
i zitter, dankzij twee extra vouwstoelen achterin!
Prachtig is de Alfa 8C Competiz'ione, een sport
wagen a la Ferrari in een voorlopige oplage van
500 stuks. Eindelijk weer met achterwielaandrij-
'ving luidt hij in 2008 de terugkeer van Alfa
iRomeo op de Amerikaanse markt in.
aangeduid als 'het orakel', zei
het hoog tijd te vinden dat
Renault betere kwaliteit gaat
leveren. Het logboek meldt te
veel storingen.
Dacia op de groei
Dacia Logan nu
ook als goedkope
stationwagon.
Alfa 8C
Competizione.
Pracht