Auto 85, Toyota gaat voor GOUD MICHELIN BANDEN Nachtelijke condensvorming Volvo's en Saabs op maïs en houtafval AutoTeam AUTOTEAM NIEUW OPEL CHEVROLET SERVICE 1 SCHADEHERSTEL N 195-65HR15-E3A ACTIEPRIJS wij willen blije klanten De Peilstok Rij-instructeurs gaan verkeersles geven op het voortgezet onderwijs in Friesland en Groningen. Welke stof zou u vooral aan bevelen voor jongeren: gewoon verkeers regels, of liever meer over de effecten van agressie, snelheid, alcohol en drugs in het ver keer? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Jaren des verstands? Vorige week vroegen we in welke leeftijdsgroep zich volgens u de beste automobilisten bevinden. De groep 36-45 jaar wordt met 35 procent van de stemmen be trouwbaarder geacht dan de categorie 46 tot 55 jaar. De jongste en oudste automobilisten worden onverbiddelijk als zwakke bestuur ders beoordeeld. 1 Hoe Oud Zijn De i Beste Automobilisten? i* 1 36-45 75+ Jaar 1 Jaar Jaar j 36 - 45 jaar 0 46-55 0 56 - 65 Q 26-35 0 6675 018-25 Q 75+ 35% 31% 13% 9% 6% 3% 3% O Patrick Rugebregt van de Stichting Wetenschappe lijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV): „Als het gaat om betrokkenheid bij ongevallen hoort de groep 18-25 jaar eigenlijk onderaan te eindigen. Bij een kwart van alle ernstige ongelukken met personenauto's is een jonge automobilist betrokken. Terwijl maar acht procent van alle rijbewijsbezitters tussen de 18 en 24 jaar oud is. De categorie ervaren bestuurders, zeg van 30 tot en met 64 jaar, heeft veruit de minste kans op een ongeval. De 75-plussers lopen alweer veel meer risico om bij een auto-ongeluk betrokken te raken, maar komen nog niet in de buurt van jongere automobilisten. Samenvattend komt de uitslag dus aardig overeen met de realiteit!" Bijdehand Bericht van je banden Rijden met een te lage bandenspanning kost niet alleen extra brandstof, het is ook ge vaarlijk. De kans op een klapband wordt groter doordat de banden heet worden. Sommige auto's hebben al een ingebouw de waarschuwing voor te zachte banden. Siemens VDO liet op de Automechanika in Frankfurt een variant zien die achterafkan worden aangebracht. Het heet TPMS: Ty re Pressure Monitoring System. In de wielen worden senso ren geplaatst (zie illustratie) die radiografisch een sig- naaltje sturen naar een ontvanger op het dashboard als de druk te laag is. De prijs is nog niet bekend. Info: www.sièmensvdo.com Audi racer R8 is baan kwijt Audi heeft de naam van de vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans, de R8, overgezet naar een spec taculaire sportauto. In Parijs is momenteel de productieversie van de R8 met middenmotor te zien. De V8 met 420 pk heeft natuurlijk perma nente vierwielaandrij- ving en een zelfdragen de aluminium carrosserie. De eerste auto's worden in het eerste halfjaar van 2007 afgeleverd. De prijs is vastge steld op 146.200 euro, met automaat 156.400 euro. De erfgenaam van Audi's Le Mans-winnaar R8 in weg-uit- voering. Fuel Girls en lowriders in Ahoy' Het weekend van 14 en 15 oktober staat Ahoy' Rot terdam voor de derde keer in het teken van 100% Tuning. Wie zijn of haar auto koestert en het woord standaarduitrusting raar vindt klinken is daar welkom. De nieuwste snufjes op het gebied van autoaccessoires, uitrusting, tuning en alles wat daarmee te maken heeft zijn er, maar het evenement biedt ook shows, stunts en dance-acts. Het publiek kan getuige zijn van een optre den van de Fuel Girls, van een lowriders-show en van drift- demonstraties. 100% Tuning, Ahoy' Rotterdam, za 14oktober 11 -19u, zo 15okto- ber 10-18u. Toegangsprijs 14 euro. Rijvaardigheidstest populair Onze oproep van vorige week om kans te maken op een gTatis rijvaardigheidstest was niet aan dove mansoren gericht. Bijna 350 lezers gaven aan mee te wil len doen aan de tweede Nationale Rijvaardigheidstest. Uiterlijk woensdag 11 oktober vernemen zij of zij bij de honderd geselecteerde cursisten horen. 1,2 miljoen auto's Geproduceerde auto's De dingen gaan zoals ze gaan. In de lente voel je eindelijk weer wat ener gie, in de zomer zouden veel mensen liever iets dunner zijn aan het strand, in het najaar val len de blaadjes van de bomen, in de winter staar je verlangend naar je schaatsen die langzaam liggen te verroesten. En eens in de zoveel jaar ga je op zoek naar een andere auto. In mijn geval is dat een boel getob. Om dat ik een denker ben en géén beslisser. Alle argumenten die er 's middags, in de garage, vóór de nieuwe aankoop te be denken vallen, weerleg ilc 's avonds in bed net zo makke lijk met valide tegenargumen ten die doorrijden in het oude automobiel rechtvaardigen. Vanwege trouw. Ik vertroetel m'n auto's nogal. Dus ruil ik eigenlijk nooit een slechte in. En wanneer ik een maal aan ze gewend ben, neem ik ze niks meer kwalijk. Dan moet de nieuwe auto wel een behoorlijke (kanjer zijn wil hij 1 op 14 de oude vertrouwde verslaan. Al zes jaar gebruik ilc mijn Vol vo 480 als winterauto. Dan mag de 504 uitrusten op de dam zon der kwalijk contact met pelcel- wegen. En al zes jaar bewijst de Volvo dat hij eigenlijk geen win terauto is. Omdat-ie zo lek is als een mandje. Als er airconditio ning in gezeten had dan kreeg ilc dat vocht er wel uit. Maar he laas, pindakaas. Dus lcrab ilc me iedere winter een tennisarm, niet alleen aan de buitenkant rjjsaar ook aan de binnenkant. En is het zicht de eerste vijf kilo meter vergelijkbaar met kijken door een bril die in het frituur vet gevallen is. Daarna is het echter genieten geblazen. On danks een beetje bonkige auto maat, een akelige ratel in de ventilator, het piepen van de le ren stoel bij iedere ademhaling en de intensieve condensvor ming achter het dashboardglas waardoor geen meter meer valt af te lezen. Want mijn genieten bestaat niet uit alles perfect maar uit oud vertrouwd. Vanmiddag zat ilc in een even tueel nieuwe winterauto. Met airbags. En een regensensor. Cli mate control en een botermalse automaat. Weinig op de teller en fantastische stoelen. Kort om, alles wat de perfecte win terauto zou moeten bieden. Want niet eens te duur. Terwijl ilc dit schrijf heb ilc hem eigenlijk al gekocht. Maar als ilc straks in bed lig gaat de Volvo het misschien toch wel weer winnen. Soms haat ilc mezelf. Topman Katsuaki Watanabe geeft leiding aan de zegetocht van Toyota. In Parijs symboliseert een goudkleurige Auris het succes van de Japanners. Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 6 oktober 2006 in samenwerking met Q) AutoTrack.nl Door Rien van der Steen Als we de grote baas van Toyota vragen wan neer hij nummer één van de wereld wordt, glimlacht hij minzaam en fluistert zijn tolk in dat er hogere doelen zijn. Zonnebootje De Franse fabrikant Venturi levert voor 92.000 euro deze Astrolab, een tweeper soons solar-hybride die eruit ziet als een boot. Zonnecellen leveren de aandrijfener- gie. Maar hij heeft ook een klein verbran dingsmotortje voor als er weinig licht is. Volvo en oliemaatschappij Ta- moil hebber) een nieuwe bio-et- hanol-pompi in gebruik geno men in Beesd. De brandstof, ook wel E85|genoemd, wordt in Zweden doof de overheid gesti muleerd. Hiér is dat (nog) niet zo. De impqrteur van Volvo in Beesd gaat de komende jaren al le eigen auto's vervangen door FlexiFuel auto's, die zowel op benzine als: op deze schone brandstof lcuhnen rijden. In Zweden zijn al 350 E85-pom- pen. In Nederland zijn er nog maar een paar. Dus is de vraag ook laag. Volvo en Tamoil wil len met de nieuwe tanlcvoorzie- ning deze kip- en eilcwestie doorbreken. Bio-ethanol iS een mengsel van 85 procent bio-ethanol en 15 procent benzine. Bio-ethanol wordt gewonnen uit verschil lende soorten biomassa, zoals houtresten, maïs, suikerriet en suikerbieten.; De toepassing van E85 is een belangrijke stap in de overgang^van fossiele brand- Bio-ethanol gaat bij de Volvo Flex stoffen naar meer duurzame technologieën. Volvo's Flexi- fuel-auto's zijn gebaseerd op de gewone benzine-uitvoering, waarbij E85 bio-ethanol en/of benzine gewoon in dezelfde brandstoftank kunnen worden getankt. Ook Athlon Car Lease Neder land en dat andere Zweedse merk, Saab, hebben elkaar ge vonden: samen qpenden zij uel in dezelfde tank als benzine. kort na Tamoil Beesd in Rijs wijk een station waar E85 ge tankt kan worden. Waar Volvo over FlexiFuel praat, hebben ze het bij Saab over BioPower. Athlon gaat milieuvriendelijke Saabs BioPower aanbieden te gen een normaal leasetarief. De Saab BioPower heeft met bio-et hanol 30 procent meer vermo gen. Groen karakter, sportieve re inborst dus. f Door Rien van der Steen Nee, Katsuaki Wata nabe (64) is geen bluffer. Een klei ne, op het oog be minnelijke man, en de baas van Toyota. De Japan se autoproducent is hard op weg naar tien miljoen auto's per jaar, waarmee het moloch General Motors naar de kroon steekt. Alleen in Europa telt het concern 55.000 werknemers. Nee, Watanabe-san, al 42 jaar bij Toyota, wil van geen agres sieve marktbenadering horen. De topman is in Parijs voor de Mondial de lAutomobile. Dob berend op een boot over de Sei ne in Parijs kijkt hij ons vrien delijk aan. ,,Of we nummer drie of vier zijn op de Ameri kaanse markt is niet zo interes sant. Belangrijker is dat we nummer één zijn in kwaliteit." Hij lacht nog eens minzaam, terwijl zijn lijfwacht achter hem een sushi naar binnen werkt. Watanabe merkt op, dat de wereld in 2010 meer dan een miljard autobezitters zal tellen. ,,De techniek wordt steeds complexer en mensen houden hun auto langer. Onze productie- en materiaalkosten moeten echt omlaag." Lichter staal Een eindje verder op de boot staat Hein van Gerwen, Eindho- venaar in overzeese dienst. Van Gerwen (ex-Volvo, ex-NedCar) schopte het tot fabrieksdirec teur van Toyota Engeland en heeft dagelijks te maken met materiaal en de stijgende kos ten. Hij onderstreept de woor den van zijn baas. „De staalin dustrie heeft een antwoord ge vonden op het dure alumini um. Je ziet het aandeel alumini um in carrosseriebouw weer af nemen. Staal wordt dunner en lichter maar tegelijk sterker en veel gemakkelijker te verwer ken." Volgens Van Gerwen doen de fabrikanten steeds meer zelf, ten koste van de toe leveranciers. Meer onderdelen zelf produceren is efficiënter. Jongeren Toyota is een van de weinige fa brikanten die het nog altijd voor de wind gaat. In Japan heeft het een marktaandeel van 45 procent, in Europa 5,8 procent. Watanabe: „We moe ten de jongeren meer aanspre-- lcen met onze modellen. In Eu ropa verkopen we in 2008 ruim 1,2 miljoen auto's, waarmee we de doelstelling voor 2010 dan al halen. En we willen 60 procent van de hier verkochte auto's ook in Europa zelf bouwen. De groei zit straks in Rusland, In dia, China en Zuid-Amerika." De fabriek voert de productie van Toyota's en Lexussen dus verder op, terwijl in Frankrijk zelf Renault en PSA tegen verlie zen aankijken. In de VS zien Ge neral Motors, Ford en Daimler- Chrysler zich gedwongen fabrie ken te sluiten en duizenden werknemers te ontslaan, alle maal om overproductie en kos ten terug te dringen. Op dezelfde boot in Parijs hapt Toyota-ontwerper Hirai in een kwartel-boutje. Hij is bijna ldaar met de Auris, de midden klasser die de eeuwige Corolla naar dito jachtvelden gaat ver wijzen. In 2007 arriveert de Au ris als drie- en vijfdeurs hatch back. De Corolla mag nog als se dan door het leven. En verder in Parijs. De Twingo leeft! Renault komt ein- J' delijk met een opvolger voor de Twingo. Hij oogt minder eigenwijs zonder die karak teristieke kikkerogen. Hem wacht de zware taak minstens zoveel fans te winnen als de bestaande Twingo, en hij zit dan ook vol handige snufjes. Topman Carlos Ghosn, ook wel Dacia, het Roemeense budgetmerk van Renault, komt nu ook met een stationwagonversie van de Logan. Als vijfzitter kost hij tien mille, wie drie mille meer op tafel legt krijgt een heuse zeven- i zitter, dankzij twee extra vouwstoelen achterin! Prachtig is de Alfa 8C Competiz'ione, een sport wagen a la Ferrari in een voorlopige oplage van 500 stuks. Eindelijk weer met achterwielaandrij- 'ving luidt hij in 2008 de terugkeer van Alfa iRomeo op de Amerikaanse markt in. aangeduid als 'het orakel', zei het hoog tijd te vinden dat Renault betere kwaliteit gaat leveren. Het logboek meldt te veel storingen. Dacia op de groei Dacia Logan nu ook als goedkope stationwagon. Alfa 8C Competizione. Pracht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 43