PZC Appartementen in Westerkerk ram Eerste paal viaduct Sloelijn EXTRA VOORDEELi CIRCUS Molen De Korenbloem in Kortgene heeft toekomst Gemeente Vlissingen leeft op te grote voet NU OF NOOIT X PRIJZEN College Goes steunt plan 24 woningen voor gehandicapten Kuif i OP HEEL VEEL ARTIKELEN i Redactie: 0113-315649 www.pzc.nl E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. vrijdag 6 oktober 2006 editie Bevelanden-Tholen üü.J iMü'JiiSxISEii ii yjaïiijt ylJa daaJjjyjJia/o uiijj - driutü! imiraüiuii I?ISIC O'B E H'Ê Erf? Stationsstraat 2-4; 4331 JB' Middelburg Tel.: 0118-61515 Mijlpaalbaby in Tholen THOLEN - Tholen noteerde gisteren de 25.000e inwoner. De geboorteaangifte van Daniël maakte het getal rond. De gemeente trok voor de vader een fles champagne open en trakteerde op beschuit met muisjes. Burgemeester W. Nuis brengt binnenkort een bezoek aan de ouders van de mijlpaalbaby, die de felicitaties en een presentje in ontvangst mogen nemen. Tholen groeit rap. Eind 2003 telde gemeente nog 24.000 inwoners. Het ge meentebestuur verwacht dat. de groei zich in eenzelfde tempo voortzet. Tijdelijke ijsbaan in Zeelandhallen GOES - Schaatsliefhebbers kunnen van begin december tot half januari' terecht in de Zeelandhallen in Goes. In één van de hallen wordt daar een tijdelijke ijsbaan inge richt, mede dankzij tienduizend euro subsidie van de ge meente Goes. De gemeente stelt aan de royale donatie Wel de voorwaar de dat de Goese scholen gratis gebruik moeten kunnen maken van de ijsbaan en dat schaatsen tegen een zacht prijsje worden verhuurd. Gratis toegang geldt alleen voor vanuit scholen georganiseerde schaatsactiviteiten, bij voorbeeld sportlessen op de ijsbaan. Vierde stap aanpak centrum Goes GOES - Eind oktober begint de vierde fase van het Mas- terplan Binnenstad Goes. De gemeente vernieuwt dan de bestrating van Schuttershof, Kreukelmarkt, Dam en Kei- zersclijk. Ze krijgen dezelfde klinkers en natuurstenen banden als in de rest van het centrum. De gemeente treft maatrege len om te zorgen dat winkels bereikbaar blijven. Met de vierde fase is de grootscheepse vernieuwing van de bin nenstad nog niet achter de rug. Het gebied tussen de Gro te Kerk en de katholieke kerk, Singelstraat en Zuster straat, komen nog aan de beurt. De gemeente wil' er onder meer de rijbanen versmallen en bomenrijen aanleggen. Ze denkt inmiddels ook al aan een vervolg op het master- plan: heiinrichting van de Oostwal inclusief de bouw van een ondergrondse parkeergarage. Terras tijdens markt Goes taboe GOES - De horecazaak in de voormalige speelautomaten- hal aan de Grote Markt in Goes mag een terras inrichten, behalve op dinsdagen. Het terras zou dan de weekmarkt in de weg zitten. De Centrale Vereniging voor Ambulante Handel (CVAH) had het Goese college van burgemeester en wethouders gevraagd de straat aan de noordkant van de markt vrij te houden op dinsdagen. Het college komt nu tegemoet aan die wens. door Maurits Sep VLISSINGEN - Vlissingen be taalt bijna al haar investeringen van geleend geld. Dat maakt de positie van de gemeente zo kwetsbaar. Zodra de rente stijgt - zoals gisteren het geval was - is Vlissingen meer geld kwijt aan aflossing van leningen. Dit blijkt uit een nog geheime rapportage over het onderzoek dat de provincie Zeeland en het ministerie van Binnenlandse Za ken hebben gedaan naar de be groting 2006 van de gemeente Vlissingen. De gemeenteraad heeft dat on derzoek zelf aangevraagd om een nog beter inzicht te krijgen in financiële problemen. Het on derzoek brengt onder meer aan het licht dat Vlissingen 88 pro cent van de investeringen be taalt met geleend geld. De rest wordt betaald uit het eigen ver mogen. De provincie en. het ministerie vinden dit een zorgelijke situa tie. 'Deze uitkomst laat zien dat de begroting van de gemeente Vlissingen op dit moment zeer gevoelig is voor externe rente ontwikkelingen Waarschuwen zij. Zij raden de gemeente daar om aan het eigen vermogen te versterken. Uit cijfers van de gemeente zelf blijkt dat Vlissingen op dit mo ment 195 miljoen euro heeft uit staan aan leningen bij banken en bedrijven. In 2001 was dat 72 miljoen euro. door Frank Balkenende GOES - In de Goese Westerkerk komen vrijwel zeker 24 apparte menten voor gehandicapten. Hoewel de gemeente twee jaar een woonbestemming van de kerk nog afwees, is het college van burgemeester en wethou ders nu wel bereid mee te wer ken. Volgens het college zijn zogehe ten mantelwoningen voor gehan dicapten een prima bestem ming: dichtbij de binnenstad, openbaar vervoer en andere voorzieningen. Bovendien is de eerste verbouwingsschets van Bogor Projectontwikkeling uit Gorinchem in de smaak geval len. Het schetsplan laat het uit 1929 stammende monument vrij wel intact. Om die reden wil het college vrijstelling van het be stemmingsplan verlenen. Bogor Projectontwikkeling wil de aan de westvest gelegen kerk kopen van de Goese PKN-ge- meente, die ermee leurt sinds de fusie van de drie aangesloten protestantse kerkgenootschap pen. Plan is de kerk intern te verbou wen, waarbij de 24 appartemen ten worden verdeeld over drie bouwlagen. Volgens directeur J. Bouter blijft het casco uiterlijk onaangeroerd, op (tuimel)ramen in het steile zadeldak na. Die ra men zijn noodzakelijk om dag licht binnen te laten op de bo- venetages. „We zullen", zegt Bouter, „heel zorgvuldig en respectvol om gaan met het gebouw. Het is na drukkelijk onze inzet om karak teristieke elementen te behou den. We willen bijvoorbeeld het middenpad handhaven. Dat wordt een gang. Ook de trapop- gang proberen we in stand te la ten. Voor ons is deze verbou wing een uitdaging." Tot verdriet van de PKN-ge- meente gaf het Goese college in 2004 geen toestemming apparte menten in de kerk te bouwen. Dat vonden burgemeester en wethouders een te ingrijpende verandering. De eigenaar was teleurgesteld omdat de Westerkerk als gods huis of kantoorpand nauwelijks te slijten bleek. Bedrijven haken af door het gebrek aan parkeer voorzieningen rond de kerk. Voor een doelgroep als gehandi capten zijn geen parkeervakken nodig. Het positieve besluit van het Goese college verrast voorzitter A. van Noord van het college van kerkelijke rentmeesters, dat de gebouwen van de PKN-ge- meente beheert. „Dit is einde lijk goed nieuws." Toch moeten er nog enkele hob bels worden genomen, maant di recteur Bouter tot voorzichtig heid. De monumentencommissie en de welstandscommissie zullen zich nog over het bouwplan moé ten buigen. Als beide commis sies een positief advies uitbren gen, kan de gemeente vervol gens een bouwvergunning afge ven. Najaar 2007 kan de verbou wing dan beginnen, schat Bou ter in. Tegen die tijd zal de PKN-ge- meente de kerk verkopen aan Bogor. De wisseling van eige naar kan gevolgen hebben voor de Gereformeerde Kerk Vrijge maakt, die de Westerkerk mo menteel huurt voor de zondagse erediensten. De Gereformeerde Kerk Vrijge maakt heeft plannen om een nieuwe kerk te bouwen in een toekomstige nieuwbouwwijk zo als Aria of Mannee, maar dat ge bouw is natuurlijk nooit op tijd gereed. Het kerkgenootschap zal dus een alternatief moeten zoeken tot de niewbouw klaar is. Woordvoerder P. Deddens van de Gereformeerde Kerk Vrijge maakt laat weten enkele ijzers in het vuur te hebben liggen voor tijdelijke huisvesting. Een terugkeer naar de oorspronkelij ke kerk in de wijk Noordhoek, De Hoeksteen, is onmogelijk. Plet gebouw is verkocht en bo vendien veel te klein voor de 630 gemeenteleden. foto Ruben Oreel Bedrijfsinbraak MIDDELBURG - Bij een be drijfsgebouw in Middelburg is gisteren ingebroken. Er is com puterapparatuur weggenomen. Bij Arnemuiden is gisteren de eerste heipaal geslagen voor het spoorviaduct over de rijksweg A58. (Advertentie) zeeuwse almanak De achtjarige Chiel uit Mid delburg is erg in de weer met zijn haar. Vooral als hij op zaterdag gaat voetballen, moet het mooi zitten. Hij doopt zijn handen diep in de gelpot. en boetseert zijn haardos tot een mooie hanenkam. Ter vervol making spuit hij die vervol gens oranje. Toen zijn team zich laatst ver zamelde en zijn teamgenoten hem zo zagen verschijnen, in voetbaltenue en mooi gekapt, konden ze hun enthousiasme niet voor zich houden. „Hee, daar heb je Johan Kuif. Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of Redactie Almanak, Postbus 314460 AA Goes (Advertentie) LAATSTE WEEKEND, LAATSTE RONDE, LAATSTE KANSEN! '50% (Advertentie) Nu opruiming kinderwagens collectie 2006 Maxi-Cosi Rodi XP grijs nu voor €119,- Maxi-Cosi Priori XP nu voor 159,- Tiamo kinderstoel Van 99,- voor 69,- door Mieke van der Jagt KORTGENE - Dertig jaar zon der kap, vijfendertig jaar zon der wieken; voor een molen die de honderd al ruim gepasseerd is, valt het niet mee. Voor de dorpsbewoners van Kortgene ook niet, want die proberen al decennia lang om molen De Ko renbloem terug in zijn oude glo rie te krijgen. Dat wilde maar niet lukken, want de vroegere eigenaar wilde op geen enkele manier meewer ken. Nu de molen in andere han den is overgegaan, schijnt ér licht aan het eind van de tunnel. De Korenbloem heeft weer een toekomst en een degelijk clubje mensen is ermee aan de slag. Gisteren presenteerden de werk groepen die zich in een nieuwe stichting voor De Korenbloem inzetten, de toekomstplannen voor de molen. Plet draait alle maal om drie vragen. Wat moet er gebeuren? Hoe kunnen we De Korenbloem gebruiken? En wie gaat het allemaal betalen? De eerste twee vragen zijn het gemakkelijkst te beantwoorden. De stenen romp van De Koren bloem vergt wel wat kap-, voeg ep metselwerk, maar de con structie is 'nog goed. De molen staat niet scheef en zijn biotoop is niet bedorven door hoogbouw of ander ongerief. Er moet wel een stelling worden terugge- bouwd, en een kap met wieken. Veel van het oorspronkelijke binnenwerk ligt nog in stukjes in de molen en het vermoeden bestaat, dat daarvan veel op nieuw kan worden gebruikt. Bestemming Dan is er nog de bestemming. Het moet wel heel gek lopen, wil je voor een dergelijk gebouw geen functie kunnen vinden. De stichting weet legio mogelijkhe den, dikwijls ingepast in andere recreatieve en agrarische initia tieven op Noord-Beveland. Expositieruimte, teiTas, horeca, minibioscoop, vestzaktheater, ruimte voor workshops, VW-kantoor en een centrum voor kinderpartijtjes. Het is alle maal mogelijk, maar dan moet het instrument wel kunnen draaien en malen, liefst nog pro ducten die op Noord-Beveland worden verbouwd en verwerkt. Maar dan de centen. Het zou het beste zijn als de stichting de mo len van de huidige eigenaar, die overigens hard meewerkt in de werkgroepen, zou kunnen over nemen. Op die manier is een Rijksrestauratiesubsidie van ze ventig procent mogelijk. Naar schatting gaat restam-atie, inclu sief overname, een kleine acht ton kosten. De stichting zal dus veel'acties moeten voeren en zal aan de bel moeten trekken bij overheden en fondsen. voor slachtoffers uit dë Tweede Wereldoorlog. Onder het viaduct komen drie grote steunpunten, waarvoor heipalen geslagen moeten wor den. Ook onder de aansluitingen op het hoofdspoor en het tracé langs het Sloemonument moet worden geheid. In totaal gaan 140 palen de grond in. Ze zijn tussen de 20 en 26 meter lang. Projectleider A. Korlaar van Prorail, het bedrijf dat de Sloe lijn aanlegt, verwacht dat het heiwerk voor het eerste deel van het viaduct twee tot drie weken duurt. Dit betreft het deel tot aan de tijdelijke route van de A58. Dat wordt eerst gebouwd, inclusief de nieuwe snelweg. Als die klaar is, kan het verkeer weer rechtdoor rijden. Dan wordt de huidige slinger in de weg verwijderd om het tweede deel van het viaduct te bouwen. Eind volgend jaar moet het tota le viaduct klaar zijn. Voor. de Sloelijn worden nog drie 'kunstwerken' gebouwd. Die komen over de Jonker Frans- weg, in de polder tussen de A58 eri het Sloegebied, over de Bern- hardweg (de weg langs het Sloe gebied) en over het fietspad dat daar ligt bij de Westhofweg. Dat laatste viaduct is ook nodig omdat daar in de grond veel ka bels en leidingen liggen die door de zware druk van het goederen- spoor beschadigd zouden kun nen raken. Voor de aansluiting van de Sloe lijn op de hoofdspoorlijn, moe ten in 2008 twee wissels worden aangelegd. De eerste is nodig om de goederentreinen van de Sloelijn naar het andere spoor te brengen, de andere moet er voor zorgen dat ze op het juiste spoor komen. Treinen rijden in Nederland rechts. De goederen spoorlijn buigt echter naar links af. De goederentreinen moeten het hoofdspoor dus kruisen. Plet leggen van die wissels zal ge paard gaan met overlast voor het personenvervoer op de Zeeuwse spoorlijn. Op dezelfde dag dat de nieuwe Sloelijn in gebruik wordt geno men, wordt het huidige goede- renspoor afgesloten. Prorail overlegt momenteel met Zeeuw se overheden zoals de gemeente Borsele en de provincie Zeeland over wat er met het tracé van het huidige spoor moet gebeu ren. Korlaar: „Niet alleen het spoor maar ook de grond is van ons. Wij verkopen die grond. Het kan zijn dat overheden het tracé willen behouden om er bijvoor beeld een fietspad op te leggen. Er zijn ook verenigingen die het tracé willen behouden als cultu reel erfgoed. Het is niet moge lijk om de stoomtrein Goes-Bors- sele erover te laten rijden. Die zou namelijk te lang over het ge wone spoor moeten." door Maurits Sep ARNEMUIDEN - Een half jaar later dan de bedoeling was, is gisteren de eerste heipaal gesla gen voor het spoorviaduct over de A58 bij Arnemuiden. Dat wordt gebouwd voor de nieuwe goederenspoorlijn naar Vlissin- gen-Oost, de Sloelijn. De vertraging is veroorzaakt door de vondst van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Er lagen zo veel bommen en grana ten dat een uitgebreid onder zoek nodig was om de grond schoon te maken. Alle plekken waar geheid moet worden, zijn nu vrijgegeven. De zoektocht is echter nog niet klaar. In het gedeelte waar de weg komt te liggen, wordt nog gezocht. Hoe belangrijk het zeer grondi ge speurwerk naar explosieven was, blijkt uit de vondst van een zeer groot explosief, een zoge noemde vijfhonderdponder. Die lag minder dan een meter onder het wegdek van de A58. Er zat nog tachtig kilo springstof in. Het spoorviaduct over de snel weg wordt 160 meter lang. Het takt af van de hoofdspoorlijn en gaat met een lange bocht over de weg heen. Het komt uit naast de gedenkplaats op de Sloedam Te koop: 17 moderne appartementen in het centrum van Kortgene 1 Bijzonder geschikt voor persoonshuishoudens 1 Geheel gemeubileerd vc 1 Bij het Veerse Meer en v In oen gozellig toeristisc bruisende Jachthaven 2 bewoning Zierlkzee HET GROOTSTE VOORDEELSI?EKTAKEL VAN NEDERLAND!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31