PZC
Appartementen in Westerkerk
ram
Eerste paal viaduct Sloelijn
EXTRA VOORDEELi
CIRCUS
Molen De Korenbloem in
Kortgene heeft toekomst
Gemeente Vlissingen
leeft op te grote voet
NU OF NOOIT X
PRIJZEN
College Goes steunt plan 24 woningen voor gehandicapten
Kuif
i OP HEEL VEEL ARTIKELEN i
Redactie: 0113-315649
www.pzc.nl
E-mail:redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570;
Nationaal: 020-4562500.
vrijdag 6 oktober 2006
editie Bevelanden-Tholen
üü.J iMü'JiiSxISEii
ii
yjaïiijt ylJa daaJjjyjJia/o uiijj -
driutü! imiraüiuii
I?ISIC O'B E H'Ê Erf? Stationsstraat 2-4; 4331 JB'
Middelburg Tel.: 0118-61515
Mijlpaalbaby in Tholen
THOLEN - Tholen noteerde gisteren de 25.000e inwoner.
De geboorteaangifte van Daniël maakte het getal rond.
De gemeente trok voor de vader een fles champagne open
en trakteerde op beschuit met muisjes.
Burgemeester W. Nuis brengt binnenkort een bezoek aan
de ouders van de mijlpaalbaby, die de felicitaties en een
presentje in ontvangst mogen nemen. Tholen groeit rap.
Eind 2003 telde gemeente nog 24.000 inwoners. Het ge
meentebestuur verwacht dat. de groei zich in eenzelfde
tempo voortzet.
Tijdelijke ijsbaan in Zeelandhallen
GOES - Schaatsliefhebbers kunnen van begin december
tot half januari' terecht in de Zeelandhallen in Goes. In
één van de hallen wordt daar een tijdelijke ijsbaan inge
richt, mede dankzij tienduizend euro subsidie van de ge
meente Goes.
De gemeente stelt aan de royale donatie Wel de voorwaar
de dat de Goese scholen gratis gebruik moeten kunnen
maken van de ijsbaan en dat schaatsen tegen een zacht
prijsje worden verhuurd. Gratis toegang geldt alleen voor
vanuit scholen georganiseerde schaatsactiviteiten, bij
voorbeeld sportlessen op de ijsbaan.
Vierde stap aanpak centrum Goes
GOES - Eind oktober begint de vierde fase van het Mas-
terplan Binnenstad Goes. De gemeente vernieuwt dan de
bestrating van Schuttershof, Kreukelmarkt, Dam en Kei-
zersclijk.
Ze krijgen dezelfde klinkers en natuurstenen banden als
in de rest van het centrum. De gemeente treft maatrege
len om te zorgen dat winkels bereikbaar blijven. Met de
vierde fase is de grootscheepse vernieuwing van de bin
nenstad nog niet achter de rug. Het gebied tussen de Gro
te Kerk en de katholieke kerk, Singelstraat en Zuster
straat, komen nog aan de beurt. De gemeente wil' er onder
meer de rijbanen versmallen en bomenrijen aanleggen. Ze
denkt inmiddels ook al aan een vervolg op het master-
plan: heiinrichting van de Oostwal inclusief de bouw van
een ondergrondse parkeergarage.
Terras tijdens markt Goes taboe
GOES - De horecazaak in de voormalige speelautomaten-
hal aan de Grote Markt in Goes mag een terras inrichten,
behalve op dinsdagen. Het terras zou dan de weekmarkt
in de weg zitten. De Centrale Vereniging voor Ambulante
Handel (CVAH) had het Goese college van burgemeester
en wethouders gevraagd de straat aan de noordkant van
de markt vrij te houden op dinsdagen. Het college komt
nu tegemoet aan die wens.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Vlissingen be
taalt bijna al haar investeringen
van geleend geld. Dat maakt de
positie van de gemeente zo
kwetsbaar. Zodra de rente stijgt
- zoals gisteren het geval was -
is Vlissingen meer geld kwijt
aan aflossing van leningen.
Dit blijkt uit een nog geheime
rapportage over het onderzoek
dat de provincie Zeeland en het
ministerie van Binnenlandse Za
ken hebben gedaan naar de be
groting 2006 van de gemeente
Vlissingen.
De gemeenteraad heeft dat on
derzoek zelf aangevraagd om
een nog beter inzicht te krijgen
in financiële problemen. Het on
derzoek brengt onder meer aan
het licht dat Vlissingen 88 pro
cent van de investeringen be
taalt met geleend geld. De rest
wordt betaald uit het eigen ver
mogen.
De provincie en. het ministerie
vinden dit een zorgelijke situa
tie. 'Deze uitkomst laat zien dat
de begroting van de gemeente
Vlissingen op dit moment zeer
gevoelig is voor externe rente
ontwikkelingen Waarschuwen
zij. Zij raden de gemeente daar
om aan het eigen vermogen te
versterken.
Uit cijfers van de gemeente zelf
blijkt dat Vlissingen op dit mo
ment 195 miljoen euro heeft uit
staan aan leningen bij banken
en bedrijven. In 2001 was dat 72
miljoen euro.
door Frank Balkenende
GOES - In de Goese Westerkerk
komen vrijwel zeker 24 apparte
menten voor gehandicapten.
Hoewel de gemeente twee jaar
een woonbestemming van de
kerk nog afwees, is het college
van burgemeester en wethou
ders nu wel bereid mee te wer
ken.
Volgens het college zijn zogehe
ten mantelwoningen voor gehan
dicapten een prima bestem
ming: dichtbij de binnenstad,
openbaar vervoer en andere
voorzieningen. Bovendien is de
eerste verbouwingsschets van
Bogor Projectontwikkeling uit
Gorinchem in de smaak geval
len. Het schetsplan laat het uit
1929 stammende monument vrij
wel intact. Om die reden wil het
college vrijstelling van het be
stemmingsplan verlenen.
Bogor Projectontwikkeling wil
de aan de westvest gelegen kerk
kopen van de Goese PKN-ge-
meente, die ermee leurt sinds de
fusie van de drie aangesloten
protestantse kerkgenootschap
pen.
Plan is de kerk intern te verbou
wen, waarbij de 24 appartemen
ten worden verdeeld over drie
bouwlagen. Volgens directeur J.
Bouter blijft het casco uiterlijk
onaangeroerd, op (tuimel)ramen
in het steile zadeldak na. Die ra
men zijn noodzakelijk om dag
licht binnen te laten op de bo-
venetages.
„We zullen", zegt Bouter, „heel
zorgvuldig en respectvol om
gaan met het gebouw. Het is na
drukkelijk onze inzet om karak
teristieke elementen te behou
den. We willen bijvoorbeeld het
middenpad handhaven. Dat
wordt een gang. Ook de trapop-
gang proberen we in stand te la
ten. Voor ons is deze verbou
wing een uitdaging."
Tot verdriet van de PKN-ge-
meente gaf het Goese college in
2004 geen toestemming apparte
menten in de kerk te bouwen.
Dat vonden burgemeester en
wethouders een te ingrijpende
verandering.
De eigenaar was teleurgesteld
omdat de Westerkerk als gods
huis of kantoorpand nauwelijks
te slijten bleek. Bedrijven haken
af door het gebrek aan parkeer
voorzieningen rond de kerk.
Voor een doelgroep als gehandi
capten zijn geen parkeervakken
nodig.
Het positieve besluit van het
Goese college verrast voorzitter
A. van Noord van het college
van kerkelijke rentmeesters, dat
de gebouwen van de PKN-ge-
meente beheert. „Dit is einde
lijk goed nieuws."
Toch moeten er nog enkele hob
bels worden genomen, maant di
recteur Bouter tot voorzichtig
heid.
De monumentencommissie en
de welstandscommissie zullen
zich nog over het bouwplan moé
ten buigen. Als beide commis
sies een positief advies uitbren
gen, kan de gemeente vervol
gens een bouwvergunning afge
ven. Najaar 2007 kan de verbou
wing dan beginnen, schat Bou
ter in.
Tegen die tijd zal de PKN-ge-
meente de kerk verkopen aan
Bogor. De wisseling van eige
naar kan gevolgen hebben voor
de Gereformeerde Kerk Vrijge
maakt, die de Westerkerk mo
menteel huurt voor de zondagse
erediensten.
De Gereformeerde Kerk Vrijge
maakt heeft plannen om een
nieuwe kerk te bouwen in een
toekomstige nieuwbouwwijk zo
als Aria of Mannee, maar dat ge
bouw is natuurlijk nooit op tijd
gereed. Het kerkgenootschap
zal dus een alternatief moeten
zoeken tot de niewbouw klaar
is.
Woordvoerder P. Deddens van
de Gereformeerde Kerk Vrijge
maakt laat weten enkele ijzers
in het vuur te hebben liggen
voor tijdelijke huisvesting. Een
terugkeer naar de oorspronkelij
ke kerk in de wijk Noordhoek,
De Hoeksteen, is onmogelijk.
Plet gebouw is verkocht en bo
vendien veel te klein voor de
630 gemeenteleden.
foto Ruben Oreel
Bedrijfsinbraak
MIDDELBURG - Bij een be
drijfsgebouw in Middelburg is
gisteren ingebroken. Er is com
puterapparatuur weggenomen.
Bij Arnemuiden is gisteren de eerste heipaal geslagen voor het spoorviaduct over de rijksweg A58.
(Advertentie)
zeeuwse almanak
De achtjarige Chiel uit Mid
delburg is erg in de weer met
zijn haar.
Vooral als hij op zaterdag
gaat voetballen, moet het
mooi zitten. Hij doopt zijn
handen diep in de gelpot. en
boetseert zijn haardos tot een
mooie hanenkam. Ter vervol
making spuit hij die vervol
gens oranje.
Toen zijn team zich laatst ver
zamelde en zijn teamgenoten
hem zo zagen verschijnen, in
voetbaltenue en mooi gekapt,
konden ze hun enthousiasme
niet voor zich houden. „Hee,
daar heb je Johan Kuif.
Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of
Redactie Almanak, Postbus 314460 AA Goes
(Advertentie)
LAATSTE WEEKEND, LAATSTE RONDE, LAATSTE KANSEN!
'50%
(Advertentie)
Nu opruiming
kinderwagens
collectie 2006
Maxi-Cosi Rodi XP
grijs nu voor €119,-
Maxi-Cosi Priori XP
nu voor 159,-
Tiamo kinderstoel
Van 99,- voor 69,-
door Mieke van der Jagt
KORTGENE - Dertig jaar zon
der kap, vijfendertig jaar zon
der wieken; voor een molen die
de honderd al ruim gepasseerd
is, valt het niet mee. Voor de
dorpsbewoners van Kortgene
ook niet, want die proberen al
decennia lang om molen De Ko
renbloem terug in zijn oude glo
rie te krijgen.
Dat wilde maar niet lukken,
want de vroegere eigenaar wilde
op geen enkele manier meewer
ken. Nu de molen in andere han
den is overgegaan, schijnt ér
licht aan het eind van de tunnel.
De Korenbloem heeft weer een
toekomst en een degelijk clubje
mensen is ermee aan de slag.
Gisteren presenteerden de werk
groepen die zich in een nieuwe
stichting voor De Korenbloem
inzetten, de toekomstplannen
voor de molen. Plet draait alle
maal om drie vragen. Wat moet
er gebeuren? Hoe kunnen we De
Korenbloem gebruiken? En wie
gaat het allemaal betalen?
De eerste twee vragen zijn het
gemakkelijkst te beantwoorden.
De stenen romp van De Koren
bloem vergt wel wat kap-, voeg
ep metselwerk, maar de con
structie is 'nog goed. De molen
staat niet scheef en zijn biotoop
is niet bedorven door hoogbouw
of ander ongerief. Er moet wel
een stelling worden terugge-
bouwd, en een kap met wieken.
Veel van het oorspronkelijke
binnenwerk ligt nog in stukjes
in de molen en het vermoeden
bestaat, dat daarvan veel op
nieuw kan worden gebruikt.
Bestemming
Dan is er nog de bestemming.
Het moet wel heel gek lopen, wil
je voor een dergelijk gebouw
geen functie kunnen vinden. De
stichting weet legio mogelijkhe
den, dikwijls ingepast in andere
recreatieve en agrarische initia
tieven op Noord-Beveland.
Expositieruimte, teiTas, horeca,
minibioscoop, vestzaktheater,
ruimte voor workshops,
VW-kantoor en een centrum
voor kinderpartijtjes. Het is alle
maal mogelijk, maar dan moet
het instrument wel kunnen
draaien en malen, liefst nog pro
ducten die op Noord-Beveland
worden verbouwd en verwerkt.
Maar dan de centen. Het zou het
beste zijn als de stichting de mo
len van de huidige eigenaar, die
overigens hard meewerkt in de
werkgroepen, zou kunnen over
nemen. Op die manier is een
Rijksrestauratiesubsidie van ze
ventig procent mogelijk. Naar
schatting gaat restam-atie, inclu
sief overname, een kleine acht
ton kosten. De stichting zal dus
veel'acties moeten voeren en zal
aan de bel moeten trekken bij
overheden en fondsen.
voor slachtoffers uit dë Tweede
Wereldoorlog.
Onder het viaduct komen drie
grote steunpunten, waarvoor
heipalen geslagen moeten wor
den. Ook onder de aansluitingen
op het hoofdspoor en het tracé
langs het Sloemonument moet
worden geheid. In totaal gaan
140 palen de grond in. Ze zijn
tussen de 20 en 26 meter lang.
Projectleider A. Korlaar van
Prorail, het bedrijf dat de Sloe
lijn aanlegt, verwacht dat het
heiwerk voor het eerste deel van
het viaduct twee tot drie weken
duurt. Dit betreft het deel tot
aan de tijdelijke route van de
A58. Dat wordt eerst gebouwd,
inclusief de nieuwe snelweg. Als
die klaar is, kan het verkeer
weer rechtdoor rijden. Dan
wordt de huidige slinger in de
weg verwijderd om het tweede
deel van het viaduct te bouwen.
Eind volgend jaar moet het tota
le viaduct klaar zijn.
Voor. de Sloelijn worden nog
drie 'kunstwerken' gebouwd.
Die komen over de Jonker Frans-
weg, in de polder tussen de A58
eri het Sloegebied, over de Bern-
hardweg (de weg langs het Sloe
gebied) en over het fietspad dat
daar ligt bij de Westhofweg.
Dat laatste viaduct is ook nodig
omdat daar in de grond veel ka
bels en leidingen liggen die door
de zware druk van het goederen-
spoor beschadigd zouden kun
nen raken.
Voor de aansluiting van de Sloe
lijn op de hoofdspoorlijn, moe
ten in 2008 twee wissels worden
aangelegd. De eerste is nodig
om de goederentreinen van de
Sloelijn naar het andere spoor
te brengen, de andere moet er
voor zorgen dat ze op het juiste
spoor komen. Treinen rijden in
Nederland rechts. De goederen
spoorlijn buigt echter naar links
af. De goederentreinen moeten
het hoofdspoor dus kruisen. Plet
leggen van die wissels zal ge
paard gaan met overlast voor
het personenvervoer op de
Zeeuwse spoorlijn.
Op dezelfde dag dat de nieuwe
Sloelijn in gebruik wordt geno
men, wordt het huidige goede-
renspoor afgesloten. Prorail
overlegt momenteel met Zeeuw
se overheden zoals de gemeente
Borsele en de provincie Zeeland
over wat er met het tracé van
het huidige spoor moet gebeu
ren.
Korlaar: „Niet alleen het spoor
maar ook de grond is van ons.
Wij verkopen die grond. Het
kan zijn dat overheden het tracé
willen behouden om er bijvoor
beeld een fietspad op te leggen.
Er zijn ook verenigingen die het
tracé willen behouden als cultu
reel erfgoed. Het is niet moge
lijk om de stoomtrein Goes-Bors-
sele erover te laten rijden. Die
zou namelijk te lang over het ge
wone spoor moeten."
door Maurits Sep
ARNEMUIDEN - Een half jaar
later dan de bedoeling was, is
gisteren de eerste heipaal gesla
gen voor het spoorviaduct over
de A58 bij Arnemuiden. Dat
wordt gebouwd voor de nieuwe
goederenspoorlijn naar Vlissin-
gen-Oost, de Sloelijn.
De vertraging is veroorzaakt
door de vondst van explosieven
uit de Tweede Wereldoorlog. Er
lagen zo veel bommen en grana
ten dat een uitgebreid onder
zoek nodig was om de grond
schoon te maken.
Alle plekken waar geheid moet
worden, zijn nu vrijgegeven. De
zoektocht is echter nog niet
klaar. In het gedeelte waar de
weg komt te liggen, wordt nog
gezocht.
Hoe belangrijk het zeer grondi
ge speurwerk naar explosieven
was, blijkt uit de vondst van een
zeer groot explosief, een zoge
noemde vijfhonderdponder. Die
lag minder dan een meter onder
het wegdek van de A58. Er zat
nog tachtig kilo springstof in.
Het spoorviaduct over de snel
weg wordt 160 meter lang. Het
takt af van de hoofdspoorlijn en
gaat met een lange bocht over
de weg heen. Het komt uit naast
de gedenkplaats op de Sloedam
Te koop: 17 moderne appartementen
in het centrum van Kortgene
1 Bijzonder geschikt voor
persoonshuishoudens
1 Geheel gemeubileerd vc
1 Bij het Veerse Meer en v
In oen gozellig toeristisc
bruisende Jachthaven
2 bewoning
Zierlkzee
HET GROOTSTE VOORDEELSI?EKTAKEL VAN NEDERLAND!