IY.3IJ Vlissingen diep in de schulden Eerste paal viaduct Sloelijn EXTRA VOORDEEL] CIRCUS f NU OF NOOIT X 't Meandertje wil lantaarns Markt wel verplaatsen PRIJZEN Provincie en ministerie leggen vinger op zere plek Kuif Ü'UÏJ aiüiüüas;i£2K wbiije ijJIa 'JaaJiJbiiiaru u-ju "da kujiimiraiiiuii i/JyJ iluïïSsbi pgl RIsTcOBEHr'f-R' Stationsstraat 2-4. 4331 JB Middelburg tel.: 011 vrijdag 6 oktober 2006 editie Walcheren LAATSTE WEEKEND, LAATSTE RONDE, LAATSTE KANSEN '50% OP HEEL VEEL ARTIKELEN k HET GROOTSTE VOORDEELSPEKTAKEL VAN NEDERLAND! Nader onderzoek gijzelingszaak MIDDELBURG - De réchtbank in Middelburg wil nader onderzoek in de gijzelingszaak tegen drie Vlissingers. Hun wordt verweten in de nacht van 5 op 6 juni in Vlissin- gen een man in een woning gewelddadig van zijn vrijheid te hebben beroofd. Daarbij zouden een portemonnee én andere goederen zijn ontvreemd. Het onderzoek riep voor de rechtbank nogal wat vraagtekens op. Zo had het slacht offer de schade van een kapotte broek geclaimd. Uit fo to's bleek dat de spijkerbroek van het slachtoffer alleen bloedvlekken vertoonde, terwijl er oppervlakkige verwon dingen - wellicht afkomstig van een samoeraizwaard - op zijn been waren te zien. Ook waren er twijfels rond het verhoor van een 36-jarige verdachte, die naar zijn zeggen onder druk was gezet door de politie en daardoor tegen strijdige verklaringen had afgelegd. De rechtbank wil dat de desbetreffende verbalisanten hierover worden ge hoord. De voorlopige hechtenis van de 36-jarige Vlissin- ger werd op verzoek van raadsman E. Smit geschorst. De twee andere verdachten (36 en 23 jaar) blijven vastzitten. De strafzaak werd verwezen naar de rechter-commissaris en voor de behandeling tot 21 december aangehouden. Toren weg afgesloten voor oefening MIDDELBURG - De Torenweg in Middelburg is dinsdag avond gedeeltelijk dicht. Vanaf tien uur wordt de coupu re in de dijk afgesloten. Een coupure is een onderbreking in een dijk door een weg. Het waterschap Zeeuwse Eilan den oefent jaarlijks met het sluiten ervan. Ze'worden pas echt afgesloten als er een overstroming dreigt. Als de oefe ning aan de Torenweg klaar is, wordt de coupure in de fiets- en voetgangerstunnel bij het station gesloten. Ver volgens wordt er nog geóefend aan de Herculesweg. Het waterschap waarschuwt voor verkeershinder. Groot Eiland deels toegankelijk MIDDELBURG - Het Groot Eiland bewesten Hulst wordt in zijn geheel natuurgebied. Het betekent dat 130 hectare landbouwgebied wordt omgezet in groen. De Vlaamse familie Bekaert, eigenaar van het gebied, gaat het hele Groot Eiland (totaal 300 hectare) zelf beheren in het kader van particulier natuurbeheer. De veranderin gen betekenen dat het tot nu toe voor bezoekers verboden gebied, deels toegankelijk wordt. Provinciaal medewer ker R. Mooij deelde dit gisteren mee in de provinciale com missie voor de groene ruimte. Plij gaf aan dat er jarenlang is onderhandeld. „Het is een zeer belangrijk potentieel na tuurgebied, met één eigenaar en één pachter. Die zitten el kaar al enkele generaties in de weg. De pachter wil opti maal boeren, de eigenaar wil natuur. Daar is nu een oplos sing voor: voor de pachter is een bedrijf buiten het gebied beschikbaar.Het Groot Eiland wordt het grootste pro ject van particulier natuurbeheer in Zeeland, zei Mooij. door Emile Calon MIDDELBURG - Als het nodig is komen mensen van wijkcomi- té 't Meandertje zelf naar de Markt in Middelburg om de ko peren lantaarnpalen uit te gra ven. Want de stichting weet wel een paar plekken in de wijk Dau- wendaele waar die 'mooie lan taarns' prima kunnen staan, al dus bestuurslid R. Dreesens. Zaterdag hoeft Dreesens en zijn ploegje echter nog niet te begin nen met dat verplaatsen, waai"- schuwt een woordvoerster van de gemeente. Er is volgens haar nog in het geheel niet beslist wat er met die lantaarnpalen gaat gebeuren. Dreesens stuurde woensdaga vond, na de bestuursvergade ring van het comité, een mailtje aan de burgemeester, de wethou ders en de gemeenteraad waarin hij laat weten wel een paar plek jes te weten voor die 'mooie lan taarns', nu duidelijk is gewor den dat ze weg moeten. Hij doelt dan met name op de poep- veldjes in zijn wijk. „Die zijn ve len een doorn in het oog." Het zijn kleine stukjes groen tussen de woningen die nu gebruikt worden als strontveldjes. Dat zijn juist plekjes waar kinderen horen te spelen, aldus Dreesens. Maar ze kunnen dat niet, omdat die veldjes gigantisch vervuild zijn met uitwerpselen van hon den. Ook het Waterplein kan verfraaid worden met een of meerdere lantaarns, vervolgt Dreesens. Dat pleintje ligt er nu ook niet je-van-het bij. Het co mité hoopt dat de gemeente iets aan die strontveldjes en het Wa terplein gaat doen. Als de lan taarnpalen van de Marlet daar niet mogen, dan misschien grote zwarte en witte tegels zodat kin deren daar kunnen schaken, dammen of een ander spel spe len. Binnenkort, zo heeft Dreesens te horen gekregen, komt een ambtenaar langs om eens te kij ken wat er te doen valt met die pleintjes. Hij hoopt dan ook dat kort na dat bezoek die stront veldjes veranderen in iets moois, met of zonder koperen lantaarns. (Advertentie) Nu opruiming kinderwagens collectie 2006 Maxi-Cosi Rodi XP grijs nu voor €119,- Maxi-Cosi Priori XP nu voor 159,- Tiamo kinderstoel Van 99,- voor 69,- zeeuwse almanak De achtjarige Chiel uit Mid delburg is erg in de weer met zijn haar. Vooral als hij op zaterdag gaat voetballen, moet het mooi zitten. Hij doopt zijn handen diep in de gelpot, en boetseert zijn haardos tot een mooie hanenkam. Ter vervol making spuit hij die vervol gens oranje. Toen zijn team zich laatst ver zamelde en zijn teamgenoten hem zo zagen verschijnen, in voetbaltenue en mooi gekapt, konden ze hun enthousiasme niet voor zich houden. „Hee, daar heb je Johan Kuif. Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of Redactie Almanak, Postbus 31, 4460 AA Goes Jaar cel geëist tegen veelpleger van diefstallen door Aector Dooms MIDDELBURG - Een 33-jarige inwoner van Vlissingen heeft acht jaar van de laatste twaalf jaar in zijn leven doorgebracht in gevangenissen. Het strafblad van de veelpleger vermeldt in middels 69 voorvallen. Als het aan de officier van justi tie J. Zondervan ligt zal het daar niet bij blijven. De officier eiste gisteren bij de rechtbank in Middelburg tegen de verdach te voor het plegen van een aan tal autodiefstallen en twee be- drijfsinbraken een jaar gevange nisstraf. Omdat hij nog in zijn proeftijd zat eiste de officier nog een maand cel. Aan een slachtoffer moet hij 625 euro schadevergoeding betalen. „Als ik drugs gebruik dan ga ik crimi nele feiten plegen", zei hij giste ren. De Vhssinger was volgens de of ficier tussen 21 mei en 26 juni ze ven keer in de fout gegaan. Na een inbraak op 5 juni in een kap perszaak in Vlissingen, waar hij de kassa met 57 euro stal, werd hij aangehouden in een gestolen auto. De man werd vastgezet, maar op 14 juni weer in vrijheid gesteld. Achtervolging Nog geen twee weken later trok hij de aandacht van de politie toen hij in een gestolen auto met snelheden tot 180 km per uur door Middelburg reed. De ver dachte kon na een helse achter volging worden aangehouden. In de auto werd een kassa (buit 50 eirno) aangetroffen die afkom stig bleek te zijn van een in braak in een Middelburgse kap perszaak. „Dat heeft mijn kompaan ge daan. Hij zit ook in het drugscir cuit, maar zijn naam ken ik niet", verzekerde hij. De Vlissinger ontkende een groot deel van de feiten, maar de officier putte veel bewijs uit het sporenonderzoek. „Voor mijn gevoel heb ik één auto ge stolen", was zijn reactie. Hij zou bij vijf autodiefstallen betrok ken te zijn geweest. De man is sinds zijn achttiende jaar ver slaafd aan harddrugs. „Er zijn al zoveel hulpverleningsinstan ties met hém bezig geweest. Een deels voorwaardelijke straf helpt niet", verzuchtte de offi cier. De rechtbank doet 18 oktober uitspraak. www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. (Advertentie) Bij Arnemuiden is gisteren de eerste heipaal geslagen voor het spoorviaduct over de rijksweg A58. foto Ruben Oreel door Maurits Sep VLISSINGEN - Vlissingen be taalt bijna al haar investeringen met geleend geld. Dat maakt de positie van de gemeente zo kwetsbaar. Zodra de rente stijgt, zoals gisteren het geval was, is Vlissingen meer geld kwijt aan aflossing van lenin- gen. Dit blijkt uit een nog geheime rapportage over het onderzoek dat de provincie Zeeland en het ministerie van Binnenlandse Za ken hebben gedaan naar de be groting 2006 van de gemeente Vlissingen. De gemeenteraad heeft dat onderzoek zelf aange vraagd om een nog beter inzicht te krijgen in financiële proble men. Het onderzoek brengt on der, meer aan het licht dat Vlis singen 88 procent van de investe ringen betaalt met geleend geld. De rest wordt betaald uit het ei gen vermogen. De provincie en het ministerie vinden dit een zorgelijke situa tie. 'Deze uitkomst laat zien dat de begroting van de gemeente Vlissingen op dit moment zeer gevoelig is voor externe rente ontwikkelingen', waarschuwen zij. Zij raden de gemeente daar om aan het eigen vermogen te versterken, Uit cijfers van de ge meente zelf blijkt dat Vlissingen op dit moment 195 miljoen euro heeft uitstaan aan leningen bij banken en bedrijven. In 2001 was dat 72 miljoen euro. Wethouder C. Seijbel van finan ciën wilde gisteren niet uitge breid op cijfers ingaan. Zij geeft vandaag een toelichting op de begroting 2007 en de recente fi nanciële ontwikkelingen. Wel gaf zij aan dat Vlissingen 'heel ambitieus' is en dat 'veel projecten zijn aangepakt'. „Daar heb je altijd vreemd geld voor nodig. Dat heeft geleid tot deze situatie." Het lijkt erop dat Vlissingen te ambitieus is geweest en boven haar stand leeft, beaamt Seijbel. „Op basis van de cijfers zou je dat wel zeggen. Maar het is steeds een afweging geweest waarmee de raad akkoord is ge gaan. Nu moeten we een nieuwe afweging gaan maken." 'Onverantwoord' wil Seijbel de situatie niet noemen. „Het is wel zeer wenselijk ernaar te kij ken. Dat doen y/e ook. Van pro jecten die nog niet begonnen zijn of die langzamer lopen, ha len we geld af om andere dingen te betalen of om tekorten te dek ken." Mogelijk worden sommige projecten helemaal gestopt om een lening onmiddellijk af te be talen en zo het percentage vreemd vermogen terug te drin gen. „Die afweging gaan we wel maken", bevestigt de wethou der. Het college van B en W onder kent dat de afhankelijkheid van leningen niet goed is. Seijbel: „Het betekent dat 88 procent van de uitgaven ook vastligt. In vesteringen die gepland zijn, moet je afbetalen. De conclusie daarvan is dat als je moet bezui nigen, je dat moet doen in de twaalf procent eigen vermogen die overblijft. Dat doet onmid dellijk pijn." Een andere tekort koming die de provincie en het ministerie in Vlissingen signale ren, is dat er geen onderhouds plannen zijn voor wegen.en rio leringen. Daardoor weet de ge meenteraad niet hoe het is ge steld met de kwaliteit en de te verwachten uitgaven. Seijbel erkent dat de laatste ja ren niet structureel is geïnves teerd in wegen en rioleringen. Maar dat gaat veranderen, be looft zij. Eind dit jaar wordt een planning gepresenteerd voor de komende jaren waarin de priori teiten worden aangegeven. „We beginnen volgend jaar met een inhaalslag." door Maurits Sep ARNEMUIDEN - Een half jaar later dan de bedoeling was, is gisteren de eerste heipaal gesla gen voor het spoorviaduct over de A58 bij Arnemuiden. Dat wordt gebouwd voor de nieuwe goederenspoorlijn naar Vlissin- gen-Oost, de Sloelijn. De vertraging is veroorzaakt door de vondst van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Er lagen zo veel bommen en grana ten dat een uitgebreid onder zoek nodig was om de grond schoon te maken. Alle plekken waar geheid moet worden, zijn nu vrijgegeven. De zoektocht is echter nog niet klaar. In het gedeelte waar de weg komt te liggen, wordt nog gezocht. Hoe belangrijk het zeer grondi ge speurwerk naar explosieven was, blijkt uit de vondst van een zeer groot explosief, een zoge noemde vijfhonderdponder. Die lag minder dan een meter onder het wegdek van de A58. Er zat nog tachtig kilo springstof in. Het spoorviaduct over de snel weg wordt 160 meter lang. Het takt af van de hoofdspoorlijn en gaat met een lange bocht over de weg heen. Het komt uit naast de gedenkplaats op de Sloedam voor slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog. Onder het viaduct komen drie grote steunpunten, waarvoor heipalen geslagen moeten wor den. Ook onder de aansluitingen op het hoofdspoor en het tracé langs het Sloemonument moet worden geheid. In totaal gaan 140 palen de grond in. Ze zijn tussen de 20 en 26 meter lang. Projectleider A. Korlaar van Prorail, het bedrijf dat de Sloe lijn aanlegt, verwacht dat het heiwerk voor het eerste deel van het viaduct twee tot drie weken duurt. Dit betreft het deel tot aan de tijdelijke route van de A58. Dat wordt eerst gebouwd, inclusief de nieuwe snelweg. Als die klaar is, kan .het verkeer weer rechtdoor rijden. Dan wordt de huidige slinger in de weg verwijderd om het tweede deel van het viaduct te bouwen. Eind volgend jaar moet het tota le viaduct klaar zijn. Kunstwerken Voor de Sloelijn worden nog drie 'kunstwerken' gebouwd. Die komen over de Jonker Frans- weg, in de polder tussen de A58 en het Sloegebied, over de Bern- hardweg (de weg langs het Sloe gebied) en over het fietspad dat daar ligt bij de Westhofweg. Dat laatste viaduct is ook nodig omdat daar in de grond veel ka bels en leidingen liggen die 'door de zware druk van het goederen- spoor beschadigd zouden kun nen raken. Voor de aansluiting van de Sloe lijn op de hoofdspoorlijn, moe ten in 2008 twee wissels worden aangelegd. De eerste is nodig om de goederentreinen van de Sloelijn naar het andere spoor te brengen, de andere moet er voor zorgen dat ze op het juiste spoor komen. Treinen rijden in Nederland rechts. De goederen spoorlijn buigt echter naar links af. De goederentreinen moeten het hoofdspoor dus kruisen. Het leggen van die wissels zal ge paard gaan met overlast voor het personenvervoer op de Zeeuwse spoorlijn. Goederenspoor Op dezelfde dag dat de nieuwe Sloelijn in gebruik wordt geno men, wordt het huidige goede renspoor afgesloten. Prorail overlegt momenteel met Zeeuw se overheden zoals de gemeente (Advertentie) Borsele en de provincie Zeeland over wat er met het tracé van het huidige spoor moet gebeu ren. Korlaar: „Niet alleen het spoor maar ook de grond is van ons. Wij verkopen die grond. Het kan zijn dat overheden het tracé willen behouden om er bij voorbeeld een fietspad op te leg gen. Er zijn ook verenigingen die het tracé willen behouden als cultureel erfgoed. Het is niet mogelijk om de stoomtrein Goes-Borssele erover te laten rij den. Die zou namelijk te lang over het gewone spoor moeten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 13