IY.3IJ
Vlissingen diep in de schulden
Eerste paal viaduct Sloelijn
EXTRA VOORDEEL]
CIRCUS
f NU OF NOOIT X
't Meandertje wil
lantaarns Markt
wel verplaatsen
PRIJZEN
Provincie en ministerie leggen vinger op zere plek
Kuif
Ü'UÏJ aiüiüüas;i£2K
wbiije ijJIa 'JaaJiJbiiiaru u-ju
"da kujiimiraiiiuii
i/JyJ iluïïSsbi
pgl
RIsTcOBEHr'f-R' Stationsstraat 2-4. 4331 JB
Middelburg tel.: 011
vrijdag 6 oktober 2006
editie Walcheren
LAATSTE WEEKEND, LAATSTE RONDE, LAATSTE KANSEN
'50%
OP HEEL VEEL ARTIKELEN k
HET GROOTSTE VOORDEELSPEKTAKEL VAN NEDERLAND!
Nader onderzoek gijzelingszaak
MIDDELBURG - De réchtbank in Middelburg wil nader
onderzoek in de gijzelingszaak tegen drie Vlissingers.
Hun wordt verweten in de nacht van 5 op 6 juni in Vlissin-
gen een man in een woning gewelddadig van zijn vrijheid
te hebben beroofd. Daarbij zouden een portemonnee én
andere goederen zijn ontvreemd. Het onderzoek riep voor
de rechtbank nogal wat vraagtekens op. Zo had het slacht
offer de schade van een kapotte broek geclaimd. Uit fo
to's bleek dat de spijkerbroek van het slachtoffer alleen
bloedvlekken vertoonde, terwijl er oppervlakkige verwon
dingen - wellicht afkomstig van een samoeraizwaard - op
zijn been waren te zien. Ook waren er twijfels rond het
verhoor van een 36-jarige verdachte, die naar zijn zeggen
onder druk was gezet door de politie en daardoor tegen
strijdige verklaringen had afgelegd. De rechtbank wil dat
de desbetreffende verbalisanten hierover worden ge
hoord. De voorlopige hechtenis van de 36-jarige Vlissin-
ger werd op verzoek van raadsman E. Smit geschorst. De
twee andere verdachten (36 en 23 jaar) blijven vastzitten.
De strafzaak werd verwezen naar de rechter-commissaris
en voor de behandeling tot 21 december aangehouden.
Toren weg afgesloten voor oefening
MIDDELBURG - De Torenweg in Middelburg is dinsdag
avond gedeeltelijk dicht. Vanaf tien uur wordt de coupu
re in de dijk afgesloten. Een coupure is een onderbreking
in een dijk door een weg. Het waterschap Zeeuwse Eilan
den oefent jaarlijks met het sluiten ervan. Ze'worden pas
echt afgesloten als er een overstroming dreigt. Als de oefe
ning aan de Torenweg klaar is, wordt de coupure in de
fiets- en voetgangerstunnel bij het station gesloten. Ver
volgens wordt er nog geóefend aan de Herculesweg. Het
waterschap waarschuwt voor verkeershinder.
Groot Eiland deels toegankelijk
MIDDELBURG - Het Groot Eiland bewesten Hulst
wordt in zijn geheel natuurgebied. Het betekent dat 130
hectare landbouwgebied wordt omgezet in groen. De
Vlaamse familie Bekaert, eigenaar van het gebied, gaat
het hele Groot Eiland (totaal 300 hectare) zelf beheren in
het kader van particulier natuurbeheer. De veranderin
gen betekenen dat het tot nu toe voor bezoekers verboden
gebied, deels toegankelijk wordt. Provinciaal medewer
ker R. Mooij deelde dit gisteren mee in de provinciale com
missie voor de groene ruimte. Plij gaf aan dat er jarenlang
is onderhandeld. „Het is een zeer belangrijk potentieel na
tuurgebied, met één eigenaar en één pachter. Die zitten el
kaar al enkele generaties in de weg. De pachter wil opti
maal boeren, de eigenaar wil natuur. Daar is nu een oplos
sing voor: voor de pachter is een bedrijf buiten het gebied
beschikbaar.Het Groot Eiland wordt het grootste pro
ject van particulier natuurbeheer in Zeeland, zei Mooij.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Als het nodig
is komen mensen van wijkcomi-
té 't Meandertje zelf naar de
Markt in Middelburg om de ko
peren lantaarnpalen uit te gra
ven. Want de stichting weet wel
een paar plekken in de wijk Dau-
wendaele waar die 'mooie lan
taarns' prima kunnen staan, al
dus bestuurslid R. Dreesens.
Zaterdag hoeft Dreesens en zijn
ploegje echter nog niet te begin
nen met dat verplaatsen, waai"-
schuwt een woordvoerster van
de gemeente. Er is volgens haar
nog in het geheel niet beslist
wat er met die lantaarnpalen
gaat gebeuren.
Dreesens stuurde woensdaga
vond, na de bestuursvergade
ring van het comité, een mailtje
aan de burgemeester, de wethou
ders en de gemeenteraad waarin
hij laat weten wel een paar plek
jes te weten voor die 'mooie lan
taarns', nu duidelijk is gewor
den dat ze weg moeten. Hij
doelt dan met name op de poep-
veldjes in zijn wijk. „Die zijn ve
len een doorn in het oog." Het
zijn kleine stukjes groen tussen
de woningen die nu gebruikt
worden als strontveldjes. Dat
zijn juist plekjes waar kinderen
horen te spelen, aldus Dreesens.
Maar ze kunnen dat niet, omdat
die veldjes gigantisch vervuild
zijn met uitwerpselen van hon
den. Ook het Waterplein kan
verfraaid worden met een of
meerdere lantaarns, vervolgt
Dreesens. Dat pleintje ligt er nu
ook niet je-van-het bij. Het co
mité hoopt dat de gemeente iets
aan die strontveldjes en het Wa
terplein gaat doen. Als de lan
taarnpalen van de Marlet daar
niet mogen, dan misschien grote
zwarte en witte tegels zodat kin
deren daar kunnen schaken,
dammen of een ander spel spe
len.
Binnenkort, zo heeft Dreesens
te horen gekregen, komt een
ambtenaar langs om eens te kij
ken wat er te doen valt met die
pleintjes. Hij hoopt dan ook dat
kort na dat bezoek die stront
veldjes veranderen in iets
moois, met of zonder koperen
lantaarns.
(Advertentie)
Nu opruiming
kinderwagens
collectie 2006
Maxi-Cosi Rodi XP
grijs nu voor €119,-
Maxi-Cosi Priori XP
nu voor 159,-
Tiamo kinderstoel
Van 99,- voor 69,-
zeeuwse almanak
De achtjarige Chiel uit Mid
delburg is erg in de weer met
zijn haar.
Vooral als hij op zaterdag
gaat voetballen, moet het
mooi zitten. Hij doopt zijn
handen diep in de gelpot, en
boetseert zijn haardos tot een
mooie hanenkam. Ter vervol
making spuit hij die vervol
gens oranje.
Toen zijn team zich laatst ver
zamelde en zijn teamgenoten
hem zo zagen verschijnen, in
voetbaltenue en mooi gekapt,
konden ze hun enthousiasme
niet voor zich houden. „Hee,
daar heb je Johan Kuif.
Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of
Redactie Almanak, Postbus 31, 4460 AA Goes
Jaar cel geëist
tegen veelpleger
van diefstallen
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Een 33-jarige
inwoner van Vlissingen heeft
acht jaar van de laatste twaalf
jaar in zijn leven doorgebracht
in gevangenissen. Het strafblad
van de veelpleger vermeldt in
middels 69 voorvallen.
Als het aan de officier van justi
tie J. Zondervan ligt zal het
daar niet bij blijven. De officier
eiste gisteren bij de rechtbank
in Middelburg tegen de verdach
te voor het plegen van een aan
tal autodiefstallen en twee be-
drijfsinbraken een jaar gevange
nisstraf. Omdat hij nog in zijn
proeftijd zat eiste de officier
nog een maand cel. Aan een
slachtoffer moet hij 625 euro
schadevergoeding betalen. „Als
ik drugs gebruik dan ga ik crimi
nele feiten plegen", zei hij giste
ren.
De Vhssinger was volgens de of
ficier tussen 21 mei en 26 juni ze
ven keer in de fout gegaan. Na
een inbraak op 5 juni in een kap
perszaak in Vlissingen, waar hij
de kassa met 57 euro stal, werd
hij aangehouden in een gestolen
auto. De man werd vastgezet,
maar op 14 juni weer in vrijheid
gesteld.
Achtervolging
Nog geen twee weken later trok
hij de aandacht van de politie
toen hij in een gestolen auto met
snelheden tot 180 km per uur
door Middelburg reed. De ver
dachte kon na een helse achter
volging worden aangehouden.
In de auto werd een kassa (buit
50 eirno) aangetroffen die afkom
stig bleek te zijn van een in
braak in een Middelburgse kap
perszaak.
„Dat heeft mijn kompaan ge
daan. Hij zit ook in het drugscir
cuit, maar zijn naam ken ik
niet", verzekerde hij.
De Vlissinger ontkende een
groot deel van de feiten, maar
de officier putte veel bewijs uit
het sporenonderzoek. „Voor
mijn gevoel heb ik één auto ge
stolen", was zijn reactie. Hij zou
bij vijf autodiefstallen betrok
ken te zijn geweest. De man is
sinds zijn achttiende jaar ver
slaafd aan harddrugs. „Er zijn
al zoveel hulpverleningsinstan
ties met hém bezig geweest. Een
deels voorwaardelijke straf
helpt niet", verzuchtte de offi
cier.
De rechtbank doet 18 oktober
uitspraak.
www.pzc.nl
E-mail:redactie@ pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520;
Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570;
Nationaal: 020-4562500.
(Advertentie)
Bij Arnemuiden is gisteren de eerste heipaal geslagen voor het spoorviaduct over de rijksweg A58. foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Vlissingen be
taalt bijna al haar investeringen
met geleend geld. Dat maakt de
positie van de gemeente zo
kwetsbaar. Zodra de rente
stijgt, zoals gisteren het geval
was, is Vlissingen meer geld
kwijt aan aflossing van lenin-
gen.
Dit blijkt uit een nog geheime
rapportage over het onderzoek
dat de provincie Zeeland en het
ministerie van Binnenlandse Za
ken hebben gedaan naar de be
groting 2006 van de gemeente
Vlissingen. De gemeenteraad
heeft dat onderzoek zelf aange
vraagd om een nog beter inzicht
te krijgen in financiële proble
men. Het onderzoek brengt on
der, meer aan het licht dat Vlis
singen 88 procent van de investe
ringen betaalt met geleend geld.
De rest wordt betaald uit het ei
gen vermogen.
De provincie en het ministerie
vinden dit een zorgelijke situa
tie. 'Deze uitkomst laat zien dat
de begroting van de gemeente
Vlissingen op dit moment zeer
gevoelig is voor externe rente
ontwikkelingen', waarschuwen
zij. Zij raden de gemeente daar
om aan het eigen vermogen te
versterken, Uit cijfers van de ge
meente zelf blijkt dat Vlissingen
op dit moment 195 miljoen euro
heeft uitstaan aan leningen bij
banken en bedrijven. In 2001
was dat 72 miljoen euro.
Wethouder C. Seijbel van finan
ciën wilde gisteren niet uitge
breid op cijfers ingaan. Zij geeft
vandaag een toelichting op de
begroting 2007 en de recente fi
nanciële ontwikkelingen.
Wel gaf zij aan dat Vlissingen
'heel ambitieus' is en dat 'veel
projecten zijn aangepakt'.
„Daar heb je altijd vreemd geld
voor nodig. Dat heeft geleid tot
deze situatie."
Het lijkt erop dat Vlissingen te
ambitieus is geweest en boven
haar stand leeft, beaamt Seijbel.
„Op basis van de cijfers zou je
dat wel zeggen. Maar het is
steeds een afweging geweest
waarmee de raad akkoord is ge
gaan. Nu moeten we een nieuwe
afweging gaan maken."
'Onverantwoord' wil Seijbel de
situatie niet noemen. „Het is
wel zeer wenselijk ernaar te kij
ken. Dat doen y/e ook. Van pro
jecten die nog niet begonnen
zijn of die langzamer lopen, ha
len we geld af om andere dingen
te betalen of om tekorten te dek
ken." Mogelijk worden sommige
projecten helemaal gestopt om
een lening onmiddellijk af te be
talen en zo het percentage
vreemd vermogen terug te drin
gen. „Die afweging gaan we wel
maken", bevestigt de wethou
der.
Het college van B en W onder
kent dat de afhankelijkheid van
leningen niet goed is. Seijbel:
„Het betekent dat 88 procent
van de uitgaven ook vastligt. In
vesteringen die gepland zijn,
moet je afbetalen. De conclusie
daarvan is dat als je moet bezui
nigen, je dat moet doen in de
twaalf procent eigen vermogen
die overblijft. Dat doet onmid
dellijk pijn." Een andere tekort
koming die de provincie en het
ministerie in Vlissingen signale
ren, is dat er geen onderhouds
plannen zijn voor wegen.en rio
leringen. Daardoor weet de ge
meenteraad niet hoe het is ge
steld met de kwaliteit en de te
verwachten uitgaven.
Seijbel erkent dat de laatste ja
ren niet structureel is geïnves
teerd in wegen en rioleringen.
Maar dat gaat veranderen, be
looft zij. Eind dit jaar wordt een
planning gepresenteerd voor de
komende jaren waarin de priori
teiten worden aangegeven. „We
beginnen volgend jaar met een
inhaalslag."
door Maurits Sep
ARNEMUIDEN - Een half jaar
later dan de bedoeling was, is
gisteren de eerste heipaal gesla
gen voor het spoorviaduct over
de A58 bij Arnemuiden. Dat
wordt gebouwd voor de nieuwe
goederenspoorlijn naar Vlissin-
gen-Oost, de Sloelijn.
De vertraging is veroorzaakt
door de vondst van explosieven
uit de Tweede Wereldoorlog. Er
lagen zo veel bommen en grana
ten dat een uitgebreid onder
zoek nodig was om de grond
schoon te maken.
Alle plekken waar geheid moet
worden, zijn nu vrijgegeven. De
zoektocht is echter nog niet
klaar. In het gedeelte waar de
weg komt te liggen, wordt nog
gezocht.
Hoe belangrijk het zeer grondi
ge speurwerk naar explosieven
was, blijkt uit de vondst van een
zeer groot explosief, een zoge
noemde vijfhonderdponder. Die
lag minder dan een meter onder
het wegdek van de A58. Er zat
nog tachtig kilo springstof in.
Het spoorviaduct over de snel
weg wordt 160 meter lang. Het
takt af van de hoofdspoorlijn en
gaat met een lange bocht over
de weg heen. Het komt uit naast
de gedenkplaats op de Sloedam
voor slachtoffers uit de Tweede
Wereldoorlog.
Onder het viaduct komen drie
grote steunpunten, waarvoor
heipalen geslagen moeten wor
den. Ook onder de aansluitingen
op het hoofdspoor en het tracé
langs het Sloemonument moet
worden geheid. In totaal gaan
140 palen de grond in. Ze zijn
tussen de 20 en 26 meter lang.
Projectleider A. Korlaar van
Prorail, het bedrijf dat de Sloe
lijn aanlegt, verwacht dat het
heiwerk voor het eerste deel van
het viaduct twee tot drie weken
duurt. Dit betreft het deel tot
aan de tijdelijke route van de
A58. Dat wordt eerst gebouwd,
inclusief de nieuwe snelweg. Als
die klaar is, kan .het verkeer
weer rechtdoor rijden. Dan
wordt de huidige slinger in de
weg verwijderd om het tweede
deel van het viaduct te bouwen.
Eind volgend jaar moet het tota
le viaduct klaar zijn.
Kunstwerken
Voor de Sloelijn worden nog
drie 'kunstwerken' gebouwd.
Die komen over de Jonker Frans-
weg, in de polder tussen de A58
en het Sloegebied, over de Bern-
hardweg (de weg langs het Sloe
gebied) en over het fietspad dat
daar ligt bij de Westhofweg.
Dat laatste viaduct is ook nodig
omdat daar in de grond veel ka
bels en leidingen liggen die 'door
de zware druk van het goederen-
spoor beschadigd zouden kun
nen raken.
Voor de aansluiting van de Sloe
lijn op de hoofdspoorlijn, moe
ten in 2008 twee wissels worden
aangelegd. De eerste is nodig
om de goederentreinen van de
Sloelijn naar het andere spoor
te brengen, de andere moet er
voor zorgen dat ze op het juiste
spoor komen. Treinen rijden in
Nederland rechts. De goederen
spoorlijn buigt echter naar links
af. De goederentreinen moeten
het hoofdspoor dus kruisen. Het
leggen van die wissels zal ge
paard gaan met overlast voor
het personenvervoer op de
Zeeuwse spoorlijn.
Goederenspoor
Op dezelfde dag dat de nieuwe
Sloelijn in gebruik wordt geno
men, wordt het huidige goede
renspoor afgesloten. Prorail
overlegt momenteel met Zeeuw
se overheden zoals de gemeente
(Advertentie)
Borsele en de provincie Zeeland
over wat er met het tracé van
het huidige spoor moet gebeu
ren. Korlaar: „Niet alleen het
spoor maar ook de grond is van
ons. Wij verkopen die grond.
Het kan zijn dat overheden het
tracé willen behouden om er bij
voorbeeld een fietspad op te leg
gen. Er zijn ook verenigingen
die het tracé willen behouden
als cultureel erfgoed. Het is niet
mogelijk om de stoomtrein
Goes-Borssele erover te laten rij
den. Die zou namelijk te lang
over het gewone spoor moeten."