PZC Ufa Lanting heeft alle tijd van de wereld LIFE in Naturalis Leiden Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0113-315570; Nationaal: 020-4562500. woensdag 4 oktober 2006 Coppin en Silver vormen een duo --I t't. Zebra's,Xenia foto Frans Lanting/www. Natuurfotograaf Frans Lanting: „De mens heeft hersens genoeg om alle ontwikkelingen op wereldschaal tijdig ten goede te keren." foto Dick Hogewoning/GPD roeger maakte hij foto's. Niet zomaar wat kiekjes, maar de allermooiste ter wereld op zijn vakgebied, de natuurfotografie. Elke plaat afzonderlijk vertelde zijn eigen verhaal. Een spannend verhaal, een ontroerend ver haal en in elk geval altijd een mooi en exotisch verhaal. Frans Lanting is veel verder gegaan dan dat. De in Amerika wonen de Nederlander heeft een onderling verband gelegd. Nu vertel len zijn foto's het hele verhaal. Het verhaal van het Leven. Frans Lanting (54) is tegen woordig een man met een missie. Hij maakt dat van meet af aan duidelijk als hij bij de in gang staat van het Leids mu seum Naturalis. De overdekte brug vanaf het Pesthuis is hon derd meter lang. Hier hangt zijn tentoonstelling. Je kunt er dus letterlijk niet omheen. Over die expositie wil hij praten. Ner gens anders over. Dus geen vragen stellen alsje blieft over het verleden waarin hij talloze internationale prij zen won en algemeen werd (h)er- kend als de beste natuurfoto graaf ter wereld, verbonden aan de National Geographic, Hij wil uitsluitend en alleen praten over LIFE, zijn project waaraan hij zeven jaar geleden begon en dat nu vaste vormen heeft aange nomen: in een boek en in een ten toonstelling. Van die laatste heeft Naturalis de primeur gekregen. Vandaar ook dat hij hier in Leiden is. In wat hij het mooiste museum in zijn soort vindt. Waar zijn expo sitie eigenlijk naadloos op aan sluit. Over de hele lengte van de brug, zo legt hij uit, is aan de boven kant een tijdlijn uitgezet. Van het ontstaan van de aarde, zo'n 3,5 miljard jaar geleden, tot aan het heden. Enkele cruciale tijd gewrichten zijn gemarkeerd. Capsules, noemt hij ze. Daar mee corresponderen 75 van zijn uitvergrote foto's die op oog hoogte zijn opgehangen. Er zitten adembenemend mooie opnamen van flora en fauna tus sen. Hij laat het compliment voor wat het is en gaat onver stoorbaar verder met zijn ver haal. „Het is een reis door de tijd", geeft hij aan met een breed gebaar over de brug, „waarbij ik een verbinding heb willen leggen tussen de weten schap en mijn persoonlijke im pressies." Het gaat om verdieping, om ver breding. Om de onderlinge ver banden tussen ecosystemen. Plet leven in zijn totaliteit. „Ik wilde Kikker, Australië die enorme verscheidenheid van leven een plaats geven in de tijd en dat globaal bekeken. Met de toeschouwer in de rol van tijd reiziger." Hij heeft zeven jaar aan het pro ject gewerkt. Er is over nage dacht. Om die brug te slaan met de wetenschap heeft hij geleer den geraadpleegd, vele musea en instanties bezocht en duizen den boeken gelezen. Toch kwam het idee - zoals dat zo vaak met interessante ontdekkingen gaat - bij toeval tot hem. „Ik zat aan het strand in New Jersey. Aan de vloedlijn legden degenkrabben hun eieren. Het zijn van die oeroude, gepantser de beesten. Hun ritueel is al hon derden miljoenen jaren oud. In het heden zag ik daar opeens het verleden. Ik vroeg me toen af of ik met foto's het leven op aarde kon verbeelden. Of ik de foto Frans Lanting/www.lanting.com kluwen kon ontwarren. Om het verhaal op mijn manier te vertel len." Om die geschiedenis visueel te maken, reisde Lanting van Ar gentinië naar Zambia, van Bor neo naar Belize, van Brazilië naar Botswana en van Alaska van alles. Hij legde stromatolie- ten vast voor de kust van Austra lië, die 3 miljard jaar geleden zuurstof brachten. Hij kreeg op de Galapagoseilanden de rode klippenkrab voor de lens zoals hij uit zee kwam. Ploe een bloem op een vogel kan lijken en een naar Zuid-Afrika. Hij fotogra feerde spuitende geisers en ko kende bronnen in het ruige Kamsjatka die de elementen vuur, aarde, lucht, water en ruimte verbeeldden, het begin vogel op een bloem en het ver band tussen die twee zag hij in Botswana. Het is, kortom, een waar epos geworden. Zoveel kracht, zoveel schoonheid zit er samengeperst in de fascinerende foto's van de zeven tijdcapsules die hij onder scheidt. Het is met die prachtige prenten één lange brug van ver wondering en bewondering ge worden. Het lijkt wel alsof Lan ting overal op aarde is geweest. Hoewel, missen we in het geheel niet een foto van een dinosau rus? Is hij dan niet in de buurt van Lake Télé gekomen? Hij kijkt verrast op, en lacht. Hij kent het verhaal van de laatste dino op aarde waarnaar de En gelse schrijver Redmond O'Han- lon in de welhaast ondoordring bare oerwouden van het Congo Basin tevergeefs heeft gezocht. Ik heb, bekent Lanting met eni ge schroom in zijn stem, „wel se rieus navraag gedaan bij weten schappers of het dier nog be stond, maar het is een legende, geloof ik." „Het beest dat je hier ziet, de grondtoepaja uit Borneo, is ove rigens veel en veel ouder dan de dinosaurus. Plus, hij heeft het overleefd. Hij is er nog steeds, terwijl de dino's 60 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven." Komen we tot de kern van het verhaal. Want deze tentoonstel ling is niet alleen een Reis dooi de Tijd. Frans Lanting liet zich voor de expositie en het boek inspireren door de wetenschapper James Lovelock die in de jaren '70 kwam met de zogenaamde Gaia-hypothese, genoemd naar de Griekse godin van de aarde. Die these probeert het voortbe staan van het leven óp aarde, miljarden jaren lang, te verkla ren door het leven en het leefmi lieu op aarde als twee delen van één systeem te beschouwen. Het systeem heeft zich zo ontwik keld dat het zichzelf kan regule ren en herstellen. De hypothese zegt dat als Gaia gevaarlijk uit balans raakt, zij zichzelf kan herstellen. Golfstroom „Dusdanig hard van stapel lo pen als de mens de laatste hon derd jaar doet", zegt Lanting als hij aan het eind van de brug is gekomen, „is nog niet eerder in de geschiedenis voorgeko men. Het opwarmen van de aar de en als gevolg daarvan het smelten van de ijskap is een enorm probleem. Dat beïn vloedt straks de warme golf stroom. Dat kan weer catastrofa le gevolgen hebben." Is dat zijn boodschap? Is dit een waarschuwing? Ach, zegt hij, „dat is niet aan mij. Ik leg al leen vast. Ik vertel een verhaal. Het antwoord is aan de weten schap." „De mens heeft inmid dels hersens genoeg om alles nog tijdig ten goede te keren. Doet hij dat niet, dan gaat hij ten onder. Dat geldt niet voor de aarde, hoor. Die heeft zich ook hersteld van zware meteorietin slagen, ijstijden en andere ram pen." Ad van Kaam Expositie Frans Lanting: LIFE, tot en met 2 september 2007. Museum Naturalis, Darwinweg 1, Leiden. Geopenddinsdag t/m vrij dag 10-17 uur. Zaterdag en zondag 10-18 uur. Boek: Leven. Een Reis door de Tijd. Met 175 foto's. Uitg. Taschen/ Libre- ro. Prijs circa €40,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25