Thuis, dat is toch ook nog wel daar Je hebt hier zoveel comfort Ik zou niet kunnen kiezen Daar leefde ik meer buiten Iedereen loopt hier te stressen zaterdag 30 september 2006 r e hebben huis en haard verlaten om voor i werk of studie neer te strijken in een ver buitenland. Maar hoe wonen ze hier eigenlijk? Anders dan de Nederlanders? En is in hun huis de sfeer van verre oorden nog voelbaar? Vier buitenlanders zetten hun deur open. Parinya Sae-Heng ■HMi foto Dolph Cantrijn/GPD Wie: Athanasia Giagtzidou (44) Land van herkomst: Griekenland Soort woning: een voormalige kapel Woont met: haar vriend Op twaalfjarige leeftijd kwam ze van Karoti (Thracia), een dorpje in Noord-Oost-Griekenland, naar Neder land. Haar ouders, beiden gastarbeiders, vonden toen de tijd rijp om hun gezin met drie dochters te herenigen. Inmid dels zijn ze allebei met pensioen en wo nen ze de helft van het jaar in Grieken land. „Dat zou ik zelf ook wel willen'', vertelt Athanasia Giagtzidou (44). „In Grieken land mis ik mijn privacy, omdat ieder een me daar kent. Hier mis ik licht en ruimte, zeker in de winter. Ik zou niet kunnen kiezen." Ze komt nog geregeld in haar geboortedorp. „Ik heb een emo tionele band met mijn familie en vrien den, met de heuvels en met het platte land." Ook aan het lemen huis, waar ze opgroeide met haar opa en oma, heeft ze goede herinneringen. „Maar dat huisje staat er jammer genoeg niet meer. Mijn ouders stuurden maandelijks geld. Daar van hebben mijn grootouders een nieuw huis gebouwd. Daar wonen mijn ouders nu als ze in Griekenland zijn." Ze heeft nog foto's van het oude huis. Ty pisch Grieks: witgekalkt met blauw groen houtwerk, compleet met veranda en oleanders. Ze herinnert zich hoe pri mitief het was. „Er was maar één kachel en geen cv, terwijl het in het binnenland 's winters echt koud kon zijn. We had den ook geen stromend water om te ko ken of om ons te wassen. Ik moest altijd water halen." Zo'n waterkruik, waar mee ze als meisje dagelijks naar de pomp liep, heeft ze meegenomen naar Nederland, Die heeft een speciale plaats in huis. Net als de vijzel van olijfhout die haar opa zelf heeft gemaakt en de zelfgeweven dekens van de wol van de eigen schapen. „Als ik terug ben in Grie kenland neem ik spulletjes mee die mijn familieleden dreigen weg te gooien. Voor mij hebben ze emotionele waarde." Inmiddels woont ze met haar partner in een voormalige kapel in Brabant. „Als ik dat in Griekenland vertel, wordt daar op vreemd gereageerd. Mensen daar zijn vaak geloviger, wonen in een kerk is bijna heiligschennis." Zelf is ze niet praktiserend gelovig en viel ze vooral voor de kapel omdat het een oud ge bouw is. „Het onderhoud is kostbaar, maar dat hebben we er voor over. Zo'n doorleefde ruimte heeft nou eenmaal veel sfeer en historie. Bovendien kom ik in de kapel altijd tot rust, ik voel me er beschermd." Ze verhuren de ruimte ook voor begrafenissen, huwelijken en fees ten en partijen. „Dat past weer wel bij mijn achtergrond, want rituelen zijn in de Griekse cultuur belangrijk. Ik vind het wel mooi om op zo'n manier deelge noot te zijn van de weinige rituele ge beurtenissen die er in Nederland nog zijn." In de woonvertrekken is de medi terrane sfeer voelbaar. Zo vormt de enor me woonkeuken het hart van de woning. „Daar leven we het grootste deel van de dag. Aan de enorme tafel kunnen fami lie en vrienden altijd aanschuiven." Ook de (moes)tuin, compleet met druiven en vijgen heeft een duidelijke link met Grie kenland. „Ik moet even buiten kunnen lopen." Achterin de tuin staat een gas tenverblijf met aanpalende veranda waar vrienden en bekenden altijd kun nen overnachten. Die gastvrije mentali teit heb ik van huis uit mee gekregen." Typisch is ook dat de ouders op een steenworp afstand van haar wonen. „In de mediterrane cultuur is mantelzorg heel normaal. Dus je zorgt voor je ouders als ze ouder zijn", vertelt ze. Maar het omgekeerde is ook waar. „Mijn moeder helpt met koken of poet sen als ik ineens veel visite krijg. Mijn vader hakt hout voor de kachel en houdt de tuin voor ons bij. Zo functioneert het familieleven al jaren in Griekenland. Hier in Nederland gaat dat dus gewoon door." Anja Sparidaans Wie: Parinya Sae-Heng (27) Land van herkomst: Thailand Soort woning: appartement Woont met: verschillende fami lieleden Na vijf jaar Nederland mist hij vooral het klimaat en de ruimte in Thailand. „Hier woon je zo dicht op elkaar in een soort blokkendozen." Voor de rest is Parinya Sae-Heng (27) tevreden over zijn woonsituatie in Nederland. „Je hebt hier alle comfort dat nodig is. Ik zou wil len dat die levensstandaard ook gangbaar zou zijn in Thailand. Daar is het verschil tussen stad en dorp en tussen arm en rijk veel groter dan hier." Tot zijn 22e woonde hij in het dorpje Udon Thani in het noor den van Thailand. Zijn ouders wonen er nog altijd en runnen er een winkel in auto-onderde len. Hij tekent het huis. Een so ber gebouw met twee verdiepin gen, met beneden de winkel en boven de woonruimtes. Hij deel de zijn slaapkamer met zijn drie broers. Zijn zus sliep in een aan palende ruimte. Zijn ouders had den een apart slaapgedeelte. Nu wonen zijn ouders er alleen. Pri- nya Sae-Heng woont met zijn zus in Nederland en zijn beide broers studeren in Amerika. In Thailand vormt de woonka mer het centrum van de woning. „Maar die is niet zo georgani seerd als de woonkamers hier, dus zonder bank, stoelen en een eettafel. Het is een kleine, schaars ingerichte ruimte waar de televisie centraal staat. En er is een plek ingericht om de go den te eren, een soort huistem peltje." Dezelfde elementen heeft hij teruggehaald in zijn huidige kamer in de flat die hij deelt met familieleden. Er staat een houten boeddha en wat spul letjes die hij meenam uit zijn va derland, zoals een waaier en een foto van een tempel in Bangkok. „Door die souvenirs lijkt Thai land minder ver weg. Promi nent aanwezig is de foto van de Thaise koning en koningin. „Die hebben erg veel voor het Thaise volk en voor het land gedaan. Daarom zijn ze erg populair. In alle Thaise huizen vind je wel zo'n foto. Als de flat in brand zou staan, zou ik die foto en de boeddha als eerste redden." Qua comfort is er een groot ver schil tussen de sanitaire voorzie ningen in Nederland en Thai land. „Daar gebruikten we wa ter uit de pomp om ons te was sen en om te koken. Ik geniet er nog elke dag van dat ik zo warm water uit de kraan kan halen en dat ik een douche kan nemen als ik dat wil.Ook in de keuken is het comfort miniem. „Mijn moe der kookt op een butagasstel be neden in de winkel. Daar staat ook de koelkast, het enige keu kenapparaat in huis." In zijn flat mist hij vooral de bui tenruimte. Zo heeft zijn kamer geen balkon. „Ons huis in Thai land staat in agrarisch gebied. Achter het huis is een lapje grond met mango- en bananen bomen, een tamarinde en bam boe. Mijn ouders kweken er ver se kruiden, zoals pepertjes en ci troengras. Dat ik niet zomaar naar buiten kan lopen om krui den te plukken voor het eten, mis ik wel." Parinya Sae-Heng studeert nog volop. Tegelijkertijd runt hij een Thais restaurant. „Voorlo pig kan ik me nog geen betere woonruimte veroorloven." Maal ais hij zijn ideale huis schetst, moet het in elk geval ook onder dak kunnen bieden aan zijn ouders. „Ik ben de oudste zoon en voel me verantwoordelijk voor hun welzijn. Voor ons is het familieleven het belangrijk ste wat er is." Verder ziet hij een huis voor zich met een huistempel, een ga rage en een tuin. „Een aangeleg de tuin, met een terras, planten en bloemen." Ook over de keu ken heeft hij zijn ideeën. „Mijn ideaal is een kookeiland, omdat je dan alle ruimte hebt om te ko ken. En ik vind het mooi als alle apparatuur is ingebouwd, zoals je in Nederlandse huizen vaak ziet." Anja Sparidaans Me: Petra Beets (36) Land van herkomst: Zweden Soort woning: jaren-dertig-woning Woont met: man Ernst Beets (41), en doch ters Amelie (4) en Isabelle (1,5) Design is één van de belangrijkste ex portproducten van Zweden. Met dank san merken als David Design en Bla Sta tion, maar ook aan Ikea. Ook in de ja ren-dertig-woning van de van oorsprong Zweedse Petra Beets zijn producten van het bekende woonwarenhuis alom aanwezig. Niet in de laatste plaats omdat Beets voor ikea werkt. „Ikea hoort echt bij Zweden. In iedere woning is er wel iets van te vinden. De Zweden kopen complete interieurs zoals rein de catalogus staan." Een nieuwe aanwinst in haar interieur is een prent van Ernst Billgren, een bekende Zweedse kunstenaar, die speciaal voor het bedrijf een ontwerp in gelimiteerde oplage maakte. Ook typisch Zweeds is bijvoorbeeld liet dienblad met bloemmotief dat ze op de kop heeft getikt in een designwinkel in Stockholm. Wie bij Zweden denkt aan blank hout en kouten huisjes zit er volgens Beets naast. Ze zijn er wel, maar meer kenmerkend voor de Zweedse woonstijl is een helder interieur met fraai design, veelal van Zweedse ont werpers. Petra: „Ik heb een hekel aan tiere lantijntjes, ik hou inderdaad van strak en functioneel. Mijn favoriet is een wandspie gel van Stina Sanana. Maar ik ben ook gek °pde Snö-kastjes van Ikea die zijn ontwor pen door Michael Asplund." Zeven jaar geleden verliet Petra haar land l°en ze haar Nederlandse man Ernst had le- Petra Beets ren kennen. „In Zweden woonde ik in het centrum van Stockholm, in een oud pand. De natuur was er altijd dichtbij", vertelt ze. „Een paar straten verderop begon de kade en middenin de stad ligt een enorm park waar ik vaak ging picknicken." Van haar appartement in de Zweedse hoofd stad verhuisde ze naar Amsterdam, om uit eindelijk op een steenworp afstand van de hoofdstad te belanden. „In Zweden lopen natuur en stad heel natuurlijk in elkaar over en leefde ik meer buiten. Het is daar normaal om af te spreken met vrienden om een wandeling te maken. In Nederland ga ik naar de kroeg." Haar woonplaats onder de rook van Amster dam is een mooi compromis. „Met het Am sterdamse bos is de natuur relatief dichtbij. Ook de stad is in de buurt. Wat ik zo leuk vind aan Amsterdam is dat het zo'n geculti veerde stad is. Schattig, met al die huisjes bovenop elkaar." Waarmee ze ongevraagd foto Roland de Bruin/GPD het grootste contx-ast met haar geboorteland aangeeft. „Wij woonden eerst in een appar tement in Amsterdam. Ik weet nog dat ik me erover verbaasde dat woningen zo hoog en smal konden zijn." Wat ze wel mist, zijn de heuvels: „Je kunt nergens over de stad uitkijken. Dat geeft soms een ingesloten ge voel." Of ze ooit nog terug wil? „Ik heb hier nu een leven, maar Zweden en Nedeiiand hebben allebei wel wat. Ik wil wellicht ooit nog een zomerhuis in Zweden, maar nu kunnen we gelukkig heel vaak naar het huis van mijn ouders. Het is jammer dat hier in Nederland natuur en leefruimte steeds meer plaats moeten maken voor wegen, vliegverkeer en huizen. Dat is in Zweden beter geregeld. Maar ik vind hier wonen heel leuk. Er is bos in de buurt en het enoxme voordeel van ons huis is dat we een hele grote tuin hebben." Caroline Göttgens Wie: Moussa Ba (36) Land van herkomst: Mauritanië Soort woning: rijtjeshuis Woont met: zijn vriendin Thuis, dat is nog altijd Mauritanië. Dat is de plek waar zijn moeder woont, de plek waarvan hij negen jaar geleden wegens politieke omstandigheden wegvluchtte. Maar achterom kijken doet Moussa Ba (26) niet. Omdat hij het weinig zinvol vindt en omdat hij liever aan zijn toekomst werkt. En die toekomst ligt in Nedexiand. In een voormalige ai'beiderswijk waar Moussa Ba samen met zijn Nedeiiandse vriendin sinds begin dit jaar een rijtjeshuis bewoont. Op vallend is dat zijn afkomst in die woning op het eerste gezicht nauwelijks zichtbaar is. De inrichting is die van een doorsnee wo ning, met de zithoek aan de straatkant en een open keuken. En toch zijn de tekenen daar. De klok met daarop een afbeelding van Bob Marley geeft een indicatie, maar het zijn vooral de foto's aan de wand die zijn afkomst veiTaden. „Mijn vriendin vond het vreemd dat ik fo to's van mezelf wilde ophangen, maar in Mauritanië is dat normaal. Daar hangen fo to's en afbeeldingen van alle bewoners aan de muur, zodat je meteen kunt zien van wie het huis is." Nog een verschil. Nederlanders houden van antiek, Afrikanen moeten er vol gens Moussa Ba niets van hebben. „Ik was laatst in een huis waar een oude kast tegen de muur stond. Zo'n kast die omvalt als je er tegenaan stoot. Het was een mooi huis, maar die kast maakte het lelijk." De verkla ring is simpel, denkt Moussa Ba. „Ik ben op- gegroeid tussen oude spullen, dus heb ik lie ver iets nieuws." Hij beseft dat voor de gemiddelde Nederlan der de huizen uit zijn jeugd nauwelijks voor- stelbaar zijn. Tijdens het regenseizoen woon de Moussa Ba en zijn familie aan de rivier. Maar met het invallen van de droogte ver kasten ze naar een plek niet ver van Nouak chott, de hoofdstad waar Moussa Ba ook de Moussa Ba middelbare school bezocht. Als hij aan thuis denkt, herinnert Moussa Ba zich de warmte en de geur van de aarde. Maar ook het sa menzijn met anderen, met het gezin en de familie. De verschillende gezinnen woonden op loopafstand van elkaar, ieder in een ei gen huis dat in Nederland een tweekamer woning zou heten. Daarvan was slechts de woonkamer vergelijkbaar met die van een Westerse woning. De slaapruimte bood plaats aan alle gezinsleden en de keuken was buiten. Het leven speelde zich volgens Moussa Ba sowieso voornamelijk buiten af. Meubilair? Daar hechtten ze niet aan, „We legden een matje onder de boom waar we met z'n allen op gingen zitten." Het staat haaks op de privacy die Nederlan ders in hun woning zoeken. „Maar het vreemde is dat ik juist die piïvacy mis als ik foto Roland de Bruin/GPD in Mauritanië ben." En toch zou hij ook in Nederland het liefst meer contact hebben met de mensen om hem heen. Een aantal wo ningen rondom een binnenplaats, dat lijkt hem wel wat. „In Mauritanië hoeft niemand zich te bewij zen", wijst Moussa Ba op het gemak waar mee mensen met elkaar omgaan. Omdat het leven hier is gelicht op presteren, ligt een zaamheid volgens hem op de loei-. „Daar door worden zwakkeren vaak vergeten. Het grote verschil is dat Europeanen voortdu rend stressen omdat ze meer en meer willen. In Afrika zijn mensen weliswaar gelukki ger, maar ook afhankelijker. Ik probeer het beste van die twee werelden te vinden." Paul Gep-'r foto Roland de Bruin/GPD Athanasia Giagtzidou

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 29