Controles op Schiphol moeten sneller en goedkoper PZC brandhout RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Veilig vliegen is dure aangelegenheid zaterdag 30 september 2006 24 Tweehonderd miljoen euro per jaar is Schiphol kwijt aan beveiliging. Maar liefst 3400 mannen en vrouwen zijn elke dag in touw om ervoor te zorgen dat vlieg tuigen veilig kunnen vertrekken en landen. Het einde van alle securitymaatregelen is niet in zicht, zegt hoofd security Ron Lou- Eind jaren negentig heerste in de luchtvaart wereld het idee dat de toekomst zou bestaan uit paspoortloos en onbezorgd reizen. Het waren visioenen van grote overstap- luchthavens waar aankomende passagiers zonder enig probleem konden wandelen naar hun aansluitende toestel. Vrolijk lachend naar een grondstewardess bij de gate slenterden ze losjes door de slurf naar hun stoel. Een gedachte die nu net zo naïef lijkt als de populaire opvatting in de jaren vijftig dat in de 21ste eeuw alle auto's wel zouden vliegen. Sinds 11 september 2001 is de beveiliging van de luchtvaart ongekend aangescherpt. Reizen per vliegtuig werd in veel gevallen een aaneenschakeling van irritatie en verve ling, teleurstelling en soms zelfs vernede ring. Je kunt - zoals hoofd security Ron Lou- werse beweert - de beveiliging van Schiphol nog zo goed op orde hebben, maar elke dag kunnen nieuwe soorten tex'reurdreiging be kend worden. „Morgen kan er een fax komen uit Brussel waarin nieuwe maatregelen worden opge dragen die binnen drie dagen moeten wor den ingevoerd", aldus Louwerse. De lucht haven doet volgens hem zijn uiterste best om de ongemakken voor passagiers én de kosten te beperken. Want de reiziger be taalt zelf de rekening voor alle controles. Een vertrekkende reiziger op Schiphol be taalt nu 12,78 euro aan beveiligingskosten. Louwerse sluit niet uit dat dit bedrag in de toekomst noodgedwongen verder omhoog gaat. Bijna geen sector die de afgelopen decennia zo snel groeide als de luchtvaart. Door de toegenomen welvaart in combinatie met la gere ticketprijzen werden vliegreizen voor velen bereikbaar. Een trip naar New York, een weekendje Barcelona, een vakantie in Thailand, niemand kijkt er meer van op. De terreuraanslagen van 11 september 2001, waarbij kapers vliegtuigen gebruik ten voor zelfmoordaanslagen, maakten een einde aan de droom van luchtvaart als snel le, comfortabele en veilige manier van ver voer. Het karakter van de luchtvaart veran derde ingrijpend. Verscherpte veiligheid scontroles leidden ook op Schiphol tot lan gere wachtrijen en ongemakkelijke fouilleer- acties. Wachtrijen bij de veiligheidscontroles moe ten dan grotendeels verleden tijd zijn dank zij de securityscan, die nu bij wijze van proef wordt gebruikt bij een personeelsdoor- gang. Het apparaat, oorspronkelijk gebruikt door de Amerikaanse defensie, maakt een soort foto van personen, waarbij door de kleding heen zaken als wapens en explosieven wor den onthuld. „Het is een soort hologram, Schiphol werkt volgens Louwerse hard aan plannen om de controles sneller, efficiënter én minder ongemakkelijk te maken, Vooral dankzij nieuwe technologie. In het jaar 2010 kan de reiziger - die ook nu vaak thuis via internet incheckt - op Schiphol zelf zijn of haar paspoort door een scanner halen, waarmee in de meeste gevallen controle door de Koninklijke Marechaussee achter wege kan blijven. niet echt een foto. Verder is het gezicht afge schermd." Nadat er aanvankelijk enige com motie ontstond over de vermeende mogelijk heid om blote stewardessen te begluren, maakt het overgrote deel van het personeel bij de bewuste doorgang nu gebruik van de ze controlemogelijkheid. Het voordeel? Met een controletij d van slechts twaalf seconden per persoon is de scan volgens Louwerse veel sneller. Ook kunnen onaangename fouilleeracties achterwege blijven. De eerste proeven heb ben volgens hem uitgewezen dat het sys teem veilig én snel is. In de wereld van de beveiliging zijn er meer dan genoeg apparaten, methoden en aller hande technische snufjes op de markt om de controles op vliegvelden te vergemakkelij ken. Louwerse wordt op securitybeurzen ie der jaar geconfronteerd met machines die wapens en explosieven nog gedetailleerder kunnen opsporen. De huidige apparatuur is volgens hem echter goed genoeg. „Ik wil juist apparaten die het snéller kun nen. Met die gedachte in het achterhoofd zijn er niet zo gek veel spullen die aan je ei sen voldoen." Voor invoering van de securi ty-scan bij reguliere controles van perso neel en passagiers, is toestemming nodig van Brussel. Of en wanneer er groen licht komt? De veiligheidsspecialist van Schiphol heeft geen idee, maar hoopt dat in het jaar 2010 de controles op Schiphol sneller en prettiger zullen zijn dan nu. „Deze apparatuur is het antwoord op vele problemen die we nu hebben." Toch zal Schiphol weer diep in de buidel moetentas ten, want zo'n security-scan aan iedere gate is een dure aangelegenheid. Die investering, kan volgens Louwerse snel worden terugver; diend aangezien deze techniek veel arbeids uren bespaart. Buitenlandse luchthavens to nen inmiddels grote belangstelling voor de Schiphol-proef. Sinds de invoering van de luchtvaartwet in 2003 is Schiphol zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de beveiliging. De over heid zorgt voor de voorschriften, de mare chaussee houdt toezicht. Voor de uitvoering van de controles huurt Schiphol beveili gingsbedrijven in. Door alle nieuwe maatregelen is het aanta beveiligers op Schiphol gegroeid van circa duizend in 2003 naar 3400 nu. Zo wordt sinds enkele jaren alle ruimbagagenahet inchecken in de kelder met geavanceerde ap paratuur gecontroleerd op explosieven. de geruchtmakende diamantroof op hetp a form werden de veiligheidsprocedures ver der aangescherpt. Richard Moojana

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24