Controles op Schiphol moeten sneller en goedkoper
PZC
brandhout
RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE
Veilig vliegen is dure aangelegenheid
zaterdag 30 september 2006 24
Tweehonderd miljoen euro per jaar is
Schiphol kwijt aan beveiliging. Maar
liefst 3400 mannen en vrouwen zijn elke
dag in touw om ervoor te zorgen dat vlieg
tuigen veilig kunnen vertrekken en landen.
Het einde van alle securitymaatregelen is
niet in zicht, zegt hoofd security Ron Lou-
Eind jaren negentig heerste in de luchtvaart
wereld het idee dat de toekomst zou bestaan
uit paspoortloos en onbezorgd reizen.
Het waren visioenen van grote overstap-
luchthavens waar aankomende passagiers
zonder enig probleem konden wandelen
naar hun aansluitende toestel.
Vrolijk lachend naar een grondstewardess
bij de gate slenterden ze losjes door de slurf
naar hun stoel. Een gedachte die nu net zo
naïef lijkt als de populaire opvatting in de
jaren vijftig dat in de 21ste eeuw alle auto's
wel zouden vliegen.
Sinds 11 september 2001 is de beveiliging
van de luchtvaart ongekend aangescherpt.
Reizen per vliegtuig werd in veel gevallen
een aaneenschakeling van irritatie en verve
ling, teleurstelling en soms zelfs vernede
ring. Je kunt - zoals hoofd security Ron Lou-
werse beweert - de beveiliging van Schiphol
nog zo goed op orde hebben, maar elke dag
kunnen nieuwe soorten tex'reurdreiging be
kend worden.
„Morgen kan er een fax komen uit Brussel
waarin nieuwe maatregelen worden opge
dragen die binnen drie dagen moeten wor
den ingevoerd", aldus Louwerse. De lucht
haven doet volgens hem zijn uiterste best
om de ongemakken voor passagiers én de
kosten te beperken. Want de reiziger be
taalt zelf de rekening voor alle controles.
Een vertrekkende reiziger op Schiphol be
taalt nu 12,78 euro aan beveiligingskosten.
Louwerse sluit niet uit dat dit bedrag in de
toekomst noodgedwongen verder omhoog
gaat.
Bijna geen sector die de afgelopen decennia
zo snel groeide als de luchtvaart. Door de
toegenomen welvaart in combinatie met la
gere ticketprijzen werden vliegreizen voor
velen bereikbaar. Een trip naar New York,
een weekendje Barcelona, een vakantie in
Thailand, niemand kijkt er meer van op.
De terreuraanslagen van 11 september
2001, waarbij kapers vliegtuigen gebruik
ten voor zelfmoordaanslagen, maakten een
einde aan de droom van luchtvaart als snel
le, comfortabele en veilige manier van ver
voer. Het karakter van de luchtvaart veran
derde ingrijpend. Verscherpte veiligheid
scontroles leidden ook op Schiphol tot lan
gere wachtrijen en ongemakkelijke fouilleer-
acties.
Wachtrijen bij de veiligheidscontroles moe
ten dan grotendeels verleden tijd zijn dank
zij de securityscan, die nu bij wijze van
proef wordt gebruikt bij een personeelsdoor-
gang.
Het apparaat, oorspronkelijk gebruikt door
de Amerikaanse defensie, maakt een soort
foto van personen, waarbij door de kleding
heen zaken als wapens en explosieven wor
den onthuld. „Het is een soort hologram,
Schiphol werkt volgens Louwerse hard aan
plannen om de controles sneller, efficiënter
én minder ongemakkelijk te maken, Vooral
dankzij nieuwe technologie. In het jaar
2010 kan de reiziger - die ook nu vaak thuis
via internet incheckt - op Schiphol zelf zijn
of haar paspoort door een scanner halen,
waarmee in de meeste gevallen controle
door de Koninklijke Marechaussee achter
wege kan blijven.
niet echt een foto. Verder is het gezicht afge
schermd." Nadat er aanvankelijk enige com
motie ontstond over de vermeende mogelijk
heid om blote stewardessen te begluren,
maakt het overgrote deel van het personeel
bij de bewuste doorgang nu gebruik van de
ze controlemogelijkheid. Het voordeel? Met
een controletij d van slechts twaalf seconden
per persoon is de scan volgens Louwerse
veel sneller.
Ook kunnen onaangename fouilleeracties
achterwege blijven. De eerste proeven heb
ben volgens hem uitgewezen dat het sys
teem veilig én snel is.
In de wereld van de beveiliging zijn er meer
dan genoeg apparaten, methoden en aller
hande technische snufjes op de markt om de
controles op vliegvelden te vergemakkelij
ken. Louwerse wordt op securitybeurzen ie
der jaar geconfronteerd met machines die
wapens en explosieven nog gedetailleerder
kunnen opsporen. De huidige apparatuur is
volgens hem echter goed genoeg.
„Ik wil juist apparaten die het snéller kun
nen. Met die gedachte in het achterhoofd
zijn er niet zo gek veel spullen die aan je ei
sen voldoen." Voor invoering van de securi
ty-scan bij reguliere controles van perso
neel en passagiers, is toestemming nodig
van Brussel. Of en wanneer er groen licht
komt? De veiligheidsspecialist van Schiphol
heeft geen idee, maar hoopt dat in het jaar
2010 de controles op Schiphol sneller en
prettiger zullen zijn dan nu.
„Deze apparatuur is het antwoord op vele
problemen die we nu hebben." Toch zal
Schiphol weer diep in de buidel moetentas
ten, want zo'n security-scan aan iedere gate
is een dure aangelegenheid. Die investering,
kan volgens Louwerse snel worden terugver;
diend aangezien deze techniek veel arbeids
uren bespaart. Buitenlandse luchthavens to
nen inmiddels grote belangstelling voor de
Schiphol-proef.
Sinds de invoering van de luchtvaartwet in
2003 is Schiphol zelf verantwoordelijk voor
de uitvoering van de beveiliging. De over
heid zorgt voor de voorschriften, de mare
chaussee houdt toezicht. Voor de uitvoering
van de controles huurt Schiphol beveili
gingsbedrijven in.
Door alle nieuwe maatregelen is het aanta
beveiligers op Schiphol gegroeid van circa
duizend in 2003 naar 3400 nu. Zo wordt
sinds enkele jaren alle ruimbagagenahet
inchecken in de kelder met geavanceerde ap
paratuur gecontroleerd op explosieven.
de geruchtmakende diamantroof op hetp a
form werden de veiligheidsprocedures ver
der aangescherpt.
Richard Moojana