ït ontwerpproces beeld Bij een boom moet het om het blad gaan Loze leiding Maurer op Woonbeurs Amsterdam ONDER DE PANNEN Vierkante koffiezetter Honderd vazen van bekende ontwerpers zaterdag 23 september 2006 W3 Woonbeurs Amsterdam is al veertien jaar een van de belangrijkste interieurevenementen in het najaar. Maar de beurs krijgt steeds meer concur rentie. Zo is net de derde editie afgerond van Inside Design in Amsterdam. Maar vooral de Dutch De sign Week, dit jaar voor de vijfde keer in Eindhoven, is hard op weg een landelijke happening te worden. Design krijgt een steeds pro minentere plek in de Ne derlandse woonkamer. Reden voor Woonbeurs Amsterdam om er steeds meer aandacht aan te geven. Maar met uitzondering van de openingsavond, waarop veel ontwerpers en vertegen woordigers uit de woonbranche afkomen, laat de échte design liefhebber de weinig vernieu wende Woonbeurs vaak links lig gen. Daarentegen bezochten 43.000 van hen vorig jaar de Dutch De sign Week in Eindhoven. Dit jaar verwacht de organisatie tus sen 21 en 29 oktober zelfs 50.000 bezoekers. Al die jaren profileert Eindhoven zich op de ze manier als dé designstad van Nederland. Maar dit jaar draagt de stad zelfs het predikaat Euro pean Design Capital. Onder die noemer worden vernieuwingen op designgebied gestimuleerd met steun uit Brussel. Brug Initiatiefnemer Design Platform Eindhoven (DPE) wil Eindho ven internationaal als design knooppunt van Nederland op de kaart zetten. Bovendien wil het een brug slaan tussen ontwer pers en publiek. „Dit evenement is bedacht door ontwerpers zélf en niet door marketingmensen", stelt Bente Bollmann van DPE. „Bovendien staat bij ons niet het eindproduct centraal maar juist het ontwerpproces. Ontwer pers gunnen bezoekers eèn'blik in de keuken: van idee tot eind product." Bovendien vat de or ganisatie design breed op, van productdesign tot grafisch ont werp en van industrieel ont werp tot conceptueel design. „We willen ook laten zien dat er een relatie is tussen design, leef baarheid, duurzaamheid, aan trekkelijkheid en verkoopbaar heid." De Graduation Show, de jaar lijkse eindexamenpresentatie van Design Academy Eindho ven, is elk jaar weer een belang rijke trekker. Net als de uitrei king van de Nederlandse Design- prijzen, die voor de tweede keer in Eindhoven plaats vindt. Maar ook de ruim honderd exposities, lezingen, workshops en rondlei dingen trekken veel bezoekers. Galeries, werkplaatsen en ate- Stoel uit de collectie Plastic Fantastic van Studio JSPR. foto's GPD Dahlia Showtime van Sigrid Cal'on. Tijdens de Woonbeurs presenteren zich driehonderd deelnemers in Amsterdam RAI. Het thema is Enjoy Living,. liers in de binnenstad zijn voor het publiek geopend. Maar de meeste activiteiten zijn gecon centreerd op vier centraal gele gen locaties. Exposities Kern van de Dutch Design Week zijn de talloze exposities van ontwerpers, grotendeels af gestudeerden aan de Design Aca demy. De betrokken ontwerpers zijn meestal aanwezig op de lo catie, al dan niet aan het werk, om toelichting te geven op hun producten. Zo presenteren Eva Broekhuijse en Iris Hiddink on der de naam Modi voor het eerst hun eigen ontwerpen. Zoals kas ten met planken die met elas tiek zijn bevestigd. Het gewicht en de zwaartekracht zorgen er voor dat de kasten er steeds weer anders uitzien. Ook de Eindhovense Studio JSPR van Jasper van Grootel laat een aan tal producten zien, zoals de lijn Plastic Fantastic. Deze klassiek ogende buitenmeubelen zijn met een speciale coating weer- bestendig gemaakt. Ook de bad kamertegels met geïntegreerde waterleidingen zijn een blikvan ger. Bijzonder is de expositie 'Yksi meets Rietveld', waarbij zowel oude als nieuwe meube len van Gerrit Rietveld te zien zijn. Met als primeur een proto type van de onbekendere Krat- stoel. Dit jaar doen ook enkele grote, toonaangevende ontwerp bureaus mee zoals SMOOL en Bruns. In de expositie de 'Hol landse Huiskamer' laten zij de nieuwste ontwikkelingen bin nen hun branche zien. Anja Sparidaans Eregast dit jaarïs ingo Maurer (1932) die in 1966 door is gebroken met de lamp Bulb. In 1983 past hij als eerste ontwerper zwakstroom (halogeen) toe. Sinds 1999 richt Maurer zijn pijlen op een nieuwe tech niek: led. De.ontwerpen van deze vooraan staande 'lichtontwerper' hebben een promi nente plaats op de beursvloer. Minder verrassend is het deelnemersveld. De meesten keren jaarlijks terug, zoals Ar- clinea, Vitra, Leolux, Forbo en Auping. Toch worden jaarlijks nieuwe bedrijven aan gestoken door het succes. Zo is dit jaar woonoutlet Loods 5 voor het eerst aanwezig. Evenals voorgaande jaren hebben verschil lende woonbladen (VT Wonen, Eigen Huis Interieur, Home Garden) een trendpa viljoen ingericht waar bezoekers inspiratie kunnen opdoen. Ook is er volop woonadvies in te winnen: van kleuradvies tot de comple te indeling van de ruimte. Tijdens de ope ningsavond wordt ook de woonpin uitge reikt aan een instantie of persoon die een po sitieve invloed heeft gehad op het beeld van Ontwerper Ingo Maurer. de woonbranche. Genomineerd zijn Piet Boon, Hella Jongerius en ontwerperscollec tief Demakersvan. Op de site van de Woon beurs kan een stem worden uitgebracht. De Woonbeurs Amsterdam is van dinsdag 26 september tot en met zondag 1 oktober in Amsterdam RAI. Openingstijden: dins dag tot en met vrijdag van 10.00 tot 22.00 uur, zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Entreeprijs: 15,00 euro. Informatie: www.woonbeurs.nl Bij het bouwen van een woning komt veel kijken. In de Goese wijk Ouverture wordt gewerkt aan het project Luminoso; 12 vrijstaande energiezuinige huizen. Verslaggever en toekomstige bewoner Jeffrey Kutterink schrijft wekelijks over zijn ervaringen. Ze zijn reuze handig, totaal onzichtbaar en alleen tij dens de bouw aan te leggen: loze leidingen. Als we van iets niet te weinig zullen hebben, is het dat wel. Standaard zijn er al de nodige meegeleverd, want vanuit de me terkast gaat er naar elke kamer minstens één. Daardoor kunnen telefoon- of coaxkabels worden getrokken. Erg handig, al zijn ze lang niet allemaal nodig. Want belijzers en internetver bindingen zijn tegenwoordig draadloos. Toch is het makke lijk om elke kamer te kunnen voorzien van 'ouderwets' koper draad en/of coax. Het loont zeer de moeite om voor of tijdens de bouw goed te kijken naar de loze leidingen. Ze kunnen ervoor zorgen dat draadjes of kabels uit het zicht liggen. Bij de eerste gedachten over de inrichting, liepen we na melijk tegen een paar onhandig heden aan die we met behulp van loze leidingen hebben opge lost. Op de plek waar in de slaapka mer de kledingkast moet ko men, zit bijvoorbeeld geen stop contact. Doordat de wanden pre fab zijn, kon er ook geen extra worden ingebouwd. Aanpassen van de mallen kost immers veel geld. En als in de fabriek elke malmoet worden veranderd, gaat het gemak en voordeel van prefab-bouwen verloren. Om te zorgen dat we in die hoek van de kamer straks toch elektri citeit hebben, laten we een loze leiding door dë dekvloer aanleg gen. De elektriciteitsdraad gaat er doorheen en het licht boven de kast kan aan. Niemand die er iets van ziet. Een handige oplossing die ons direct aan het denken zette; zo kan je dus ook.hele andere draadjes wegwerken. We sloe gen direct aan het tekenen. Want dan hebben we in de woon-.1 kamer ook nog wel een kleinig heidje. In onze huidige woning liggen bijvoorbeeld draden van luidsprekers weggewerkt in plakplinten. Je moet goed kij ken om er iets van te kunnen zien, want ze lopen onder de ra diator en liggen achter de gordij nen. Maar dat trucje gaat in het nieu we huis niet op. Radiatoi'en zijn in het hele huis niet te vinden en in de woonkamer loopt een aan tal ramen door tot aan de vloer. Mooi voor het zicht, minder han dig om draden of kabels weg te werken. Die willen we als het j even kan niet in het zicht heb- ben. Al tekenend deelden we de woonkamer in grote lijnen in. Nu duidelijk is waar de geluids boxen komen te staan, weten we ook waar in de woonkamer loze leidingen moeten komen te lig gen. Zo kunnen de draden straks van af de versterker on der de vloer door naar de luid sprekers. Iets dat na de bouw niet zo makkelijk meer is te rege len. Nog één kleinigheidje; de lege buisjes komen straks pal tegen de muur uit het beton. De ruim-l te die nodig is tussen muur en vloer is net voldoende om de ka bels naar boven te laten komen. Aansluiten op een wanddoosje met speakeraansluitingen en het ziet er netjes uit. Niemand die er iets van ziet. Sënseo en Nespresso becon curreren elkaar alweer een aantal jaar op het aanrechtblad. Om het marktaandeel te vergro ten bestookt Nespresso de consu ment met modern vormgegeven apparaten. En dat doen ze niet slecht, zoals blijkt uit Le Cube, het nieuwe apparaat dat sinds kort verkrijg baar. De vierkante en handzame koffiezetter, ontworpen door de: Zwitserse vormgever Antoine Cahen, heeft een aangenaam strakke uitstraling. Het appa raat is verkrijgbaar in wit en rood (hoogglans), aluminium en titanium vanaf 229 euro. Informatie: www.nespresso.coni Bomen kies je meestal niet om hun bloemen maar om hun blad. Hoewel, als ik er goed over nadenk dan zijn de uitzon deringen op deze regel zo talrijk dat je nauwelijks meer van een regel kunt spreken, magnolia's, sierappels, Japanse kers, judas- bomen en meidoorns - allemaal bomen die je om hun bloemen aanplant. Maar toch, bij bomen is het blad belangrijker dan bij vaste planten, bolgewassen of eenjarigen. Tegenwoordig zijn de meeste tui nen zo klein dat je er maar één boom in kunt planten. Dat is een reden om bij de keuze niet over één nacht ijs te gaan. Wil je een boom met blad dat glimt als een spiegel, of heb je liever aai baar blad dat viltig of zachtbe- haard is. Moet het blad groot en patserig zijn, zoals bijvoorbeeld het blad van een catalpa, of klein, bescheiden en sierlijk, zo als het zilverwitte blad van een knotwilg? Moet het rond zijn, zo als het blad van een judasboom, of juist spits als dat van een tam me kastanje? Gaafrandig of lie ver gezaagd? Drie-, vier-, vijf- of nogmeerlobbig? Samenge steld, geveerd, of-baas boven baas - dubbelgeveerd? Het zijn allemaal overwegingen, maar ik heb niet de indruk dat die over wegingen in de keuze van de boom een grote rol spelen. Veel mensen kijken niet goed naar het blad van een boom, tenzij ze daartoe gedwongen worden. Ik kwam tot deze overturning - Een beetje flauw is het wel om Karin Bloemen een ex positie over (bloem)vazen te la ten openen. Toch deed ze dat in Amsterdam. Daar is tot 21 okto ber de expositie 'Passie in Vorm' te zien. Tijdens deze door sieradenont- werper Hans Appenzeller ge organiseerde tentoonstelling zijn honderd bijzondere vazen te zien van bekende Nederland se ontwerpers en architecten als Hendrik Petrus Berlage, Andries Dirk Copier, Marcel Wanders en Hella Jongerius. Met de expositie geeft Appenzel Ier een overzicht van de Neder-, landse designgeschiedenis van 1914 tot nu. Voor een deel van de vazen heeft het Bloemenbureau Hol land bijpassende boeketten sa mengesteld. Expositie 'Passie in Vorm', Grimburgwal 1 in Amsterdam. De entree is gratis. hoeft niet te lijken, waar het om gaat is uit hoeveel deelblaadjes uw kastanjeblad is samenge steld. Zijn het er drie, vijf, zes, zeven, negen of meer? Ik wil wedden dat het merendeel van u het fout heeft. Ga maar kijken, buiten, en tel ze na. Sinds plant kunde nauwelijks meer op scho len wordt onderwezen, vervaagt de notie van onze omgeving. In Trouw, mijn favoriete dagblad, zag ik tot twee keer toe een foto afgedrukt waarop het silhouet te zien was van Judas die zich aan een boom had verhangen. Een eucalyptusboom, nota bene een boom uit Australië. Is Judas volgens die doorgaans bijbelvas te krant soms in Australië aan zijn eind gekomen? Het is waar schijnlijker dat geen redacteur van die krant een eucalyptus van een knotwilg kan onder scheiden. Trouw heeft een dom me trucfoto gekocht en de leve rancier, National Geographic, bedondert de zaak. Vijgenbladeren Wat ik wil zeggen is dit: kies be wust. Er zijn meer bomen op de wereld dan de leilinde en de dak plataan. Als u maar één boom kunt planten, denk dan over uw keuze na. En geloof vooral niet alles wat u leest, of ziet afge drukt. Op bijgaande foto een paar vijgenbladen. Concludeer nu zelf. Zou Adam daar zijn zaakje ooit achter hebben kun nen verbergen? RovnVo vai ''p Kna nee dat is met waar. Ik werd nog eens in deze overtuiging be vestigd, moet ik zeggen, toen ik gisteren een hele dag de tijd had om mensen te observeren die deelnamen aan een plantenquiz. Zij moesten de namen van vijf planten raden die op een tafel waren opgesteld. Alle vijf goed, en je maakte kans op een prijs. Hulst Maar bijna niemand had ze alle vijf goed. Een struik met ge zaagd blad werd steevast voor een hulst aangezien. Ik zat erbij er luisterde ernaar. Ik had de mensen wel willen toeschreeu- fofo Romke van de Kaa wen: denk toch na, hulst heeft helemaal geen gezaagd blad, maar gestekeld. Maar ik moest mijn mond houden en neutraal kijken. Voorzeggen of meewarig het hoofd schudden was niet toe gestaan. Ik kan niet anders dan concluderen dat wij ons er nau welijks van bewust zijn hoe de bomen in onze omgeving er wer kelijk uitzien. Laten we eens een proefje doen. U neemt een stuk papier, voor mijn part deze krant, en tekent daarop een kastanjeblad. Geen tamme kastanje, maar een gewo ne naardenka.st.anie. Het blad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 31