ït ontwerpproces
beeld
Bij een boom moet het om het blad gaan
Loze leiding
Maurer op
Woonbeurs
Amsterdam
ONDER DE PANNEN
Vierkante koffiezetter
Honderd vazen van
bekende ontwerpers
zaterdag 23 september 2006 W3
Woonbeurs Amsterdam
is al veertien jaar een
van de belangrijkste
interieurevenementen in
het najaar. Maar de beurs
krijgt steeds meer concur
rentie. Zo is net de derde
editie afgerond van Inside
Design in Amsterdam.
Maar vooral de Dutch De
sign Week, dit jaar voor de
vijfde keer in Eindhoven, is
hard op weg een landelijke
happening te worden.
Design krijgt een steeds pro
minentere plek in de Ne
derlandse woonkamer. Reden
voor Woonbeurs Amsterdam om
er steeds meer aandacht aan te
geven. Maar met uitzondering
van de openingsavond, waarop
veel ontwerpers en vertegen
woordigers uit de woonbranche
afkomen, laat de échte design
liefhebber de weinig vernieu
wende Woonbeurs vaak links lig
gen.
Daarentegen bezochten 43.000
van hen vorig jaar de Dutch De
sign Week in Eindhoven. Dit
jaar verwacht de organisatie tus
sen 21 en 29 oktober zelfs
50.000 bezoekers. Al die jaren
profileert Eindhoven zich op de
ze manier als dé designstad van
Nederland. Maar dit jaar draagt
de stad zelfs het predikaat Euro
pean Design Capital. Onder die
noemer worden vernieuwingen
op designgebied gestimuleerd
met steun uit Brussel.
Brug
Initiatiefnemer Design Platform
Eindhoven (DPE) wil Eindho
ven internationaal als design
knooppunt van Nederland op de
kaart zetten. Bovendien wil het
een brug slaan tussen ontwer
pers en publiek. „Dit evenement
is bedacht door ontwerpers zélf
en niet door marketingmensen",
stelt Bente Bollmann van DPE.
„Bovendien staat bij ons niet
het eindproduct centraal maar
juist het ontwerpproces. Ontwer
pers gunnen bezoekers eèn'blik
in de keuken: van idee tot eind
product." Bovendien vat de or
ganisatie design breed op, van
productdesign tot grafisch ont
werp en van industrieel ont
werp tot conceptueel design.
„We willen ook laten zien dat er
een relatie is tussen design, leef
baarheid, duurzaamheid, aan
trekkelijkheid en verkoopbaar
heid."
De Graduation Show, de jaar
lijkse eindexamenpresentatie
van Design Academy Eindho
ven, is elk jaar weer een belang
rijke trekker. Net als de uitrei
king van de Nederlandse Design-
prijzen, die voor de tweede keer
in Eindhoven plaats vindt. Maar
ook de ruim honderd exposities,
lezingen, workshops en rondlei
dingen trekken veel bezoekers.
Galeries, werkplaatsen en ate-
Stoel uit de collectie Plastic Fantastic van Studio JSPR. foto's GPD Dahlia Showtime van Sigrid Cal'on.
Tijdens de Woonbeurs presenteren zich
driehonderd deelnemers in Amsterdam
RAI. Het thema is Enjoy Living,.
liers in de binnenstad zijn voor
het publiek geopend. Maar de
meeste activiteiten zijn gecon
centreerd op vier centraal gele
gen locaties.
Exposities
Kern van de Dutch Design
Week zijn de talloze exposities
van ontwerpers, grotendeels af
gestudeerden aan de Design Aca
demy. De betrokken ontwerpers
zijn meestal aanwezig op de lo
catie, al dan niet aan het werk,
om toelichting te geven op hun
producten. Zo presenteren Eva
Broekhuijse en Iris Hiddink on
der de naam Modi voor het eerst
hun eigen ontwerpen. Zoals kas
ten met planken die met elas
tiek zijn bevestigd. Het gewicht
en de zwaartekracht zorgen er
voor dat de kasten er steeds
weer anders uitzien. Ook de
Eindhovense Studio JSPR van
Jasper van Grootel laat een aan
tal producten zien, zoals de lijn
Plastic Fantastic. Deze klassiek
ogende buitenmeubelen zijn
met een speciale coating weer-
bestendig gemaakt. Ook de bad
kamertegels met geïntegreerde
waterleidingen zijn een blikvan
ger. Bijzonder is de expositie
'Yksi meets Rietveld', waarbij
zowel oude als nieuwe meube
len van Gerrit Rietveld te zien
zijn. Met als primeur een proto
type van de onbekendere Krat-
stoel. Dit jaar doen ook enkele
grote, toonaangevende ontwerp
bureaus mee zoals SMOOL en
Bruns. In de expositie de 'Hol
landse Huiskamer' laten zij de
nieuwste ontwikkelingen bin
nen hun branche zien.
Anja Sparidaans
Eregast dit jaarïs ingo Maurer (1932) die in
1966 door is gebroken met de lamp Bulb. In
1983 past hij als eerste ontwerper
zwakstroom (halogeen) toe. Sinds 1999
richt Maurer zijn pijlen op een nieuwe tech
niek: led. De.ontwerpen van deze vooraan
staande 'lichtontwerper' hebben een promi
nente plaats op de beursvloer.
Minder verrassend is het deelnemersveld.
De meesten keren jaarlijks terug, zoals Ar-
clinea, Vitra, Leolux, Forbo en Auping.
Toch worden jaarlijks nieuwe bedrijven aan
gestoken door het succes.
Zo is dit jaar woonoutlet Loods 5 voor het
eerst aanwezig.
Evenals voorgaande jaren hebben verschil
lende woonbladen (VT Wonen, Eigen Huis
Interieur, Home Garden) een trendpa
viljoen ingericht waar bezoekers inspiratie
kunnen opdoen. Ook is er volop woonadvies
in te winnen: van kleuradvies tot de comple
te indeling van de ruimte. Tijdens de ope
ningsavond wordt ook de woonpin uitge
reikt aan een instantie of persoon die een po
sitieve invloed heeft gehad op het beeld van
Ontwerper Ingo Maurer.
de woonbranche. Genomineerd zijn Piet
Boon, Hella Jongerius en ontwerperscollec
tief Demakersvan. Op de site van de Woon
beurs kan een stem worden uitgebracht.
De Woonbeurs Amsterdam is van dinsdag
26 september tot en met zondag 1 oktober
in Amsterdam RAI. Openingstijden: dins
dag tot en met vrijdag van 10.00 tot 22.00
uur, zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00
uur.
Entreeprijs: 15,00 euro. Informatie:
www.woonbeurs.nl
Bij het bouwen van een woning komt veel kijken. In de Goese wijk
Ouverture wordt gewerkt aan het project Luminoso; 12 vrijstaande
energiezuinige huizen. Verslaggever en toekomstige bewoner
Jeffrey Kutterink schrijft wekelijks over zijn ervaringen.
Ze zijn reuze handig, totaal
onzichtbaar en alleen tij
dens de bouw aan te leggen: loze
leidingen. Als we van iets niet te
weinig zullen hebben, is het dat
wel.
Standaard zijn er al de nodige
meegeleverd, want vanuit de me
terkast gaat er naar elke kamer
minstens één. Daardoor kunnen
telefoon- of coaxkabels worden
getrokken. Erg handig, al zijn
ze lang niet allemaal nodig.
Want belijzers en internetver
bindingen zijn tegenwoordig
draadloos. Toch is het makke
lijk om elke kamer te kunnen
voorzien van 'ouderwets' koper
draad en/of coax.
Het loont zeer de moeite om
voor of tijdens de bouw goed te
kijken naar de loze leidingen.
Ze kunnen ervoor zorgen dat
draadjes of kabels uit het zicht
liggen. Bij de eerste gedachten
over de inrichting, liepen we na
melijk tegen een paar onhandig
heden aan die we met behulp
van loze leidingen hebben opge
lost.
Op de plek waar in de slaapka
mer de kledingkast moet ko
men, zit bijvoorbeeld geen stop
contact. Doordat de wanden pre
fab zijn, kon er ook geen extra
worden ingebouwd. Aanpassen
van de mallen kost immers veel
geld. En als in de fabriek elke
malmoet worden veranderd,
gaat het gemak en voordeel van
prefab-bouwen verloren.
Om te zorgen dat we in die hoek
van de kamer straks toch elektri
citeit hebben, laten we een loze
leiding door dë dekvloer aanleg
gen. De elektriciteitsdraad gaat
er doorheen en het licht boven
de kast kan aan. Niemand die er
iets van ziet.
Een handige oplossing die ons
direct aan het denken zette; zo
kan je dus ook.hele andere
draadjes wegwerken. We sloe
gen direct aan het tekenen.
Want dan hebben we in de woon-.1
kamer ook nog wel een kleinig
heidje. In onze huidige woning
liggen bijvoorbeeld draden van
luidsprekers weggewerkt in
plakplinten. Je moet goed kij
ken om er iets van te kunnen
zien, want ze lopen onder de ra
diator en liggen achter de gordij
nen.
Maar dat trucje gaat in het nieu
we huis niet op. Radiatoi'en zijn
in het hele huis niet te vinden en
in de woonkamer loopt een aan
tal ramen door tot aan de vloer.
Mooi voor het zicht, minder han
dig om draden of kabels weg te
werken. Die willen we als het j
even kan niet in het zicht heb-
ben. Al tekenend deelden we de
woonkamer in grote lijnen in.
Nu duidelijk is waar de geluids
boxen komen te staan, weten we
ook waar in de woonkamer loze
leidingen moeten komen te lig
gen. Zo kunnen de draden
straks van af de versterker on
der de vloer door naar de luid
sprekers. Iets dat na de bouw
niet zo makkelijk meer is te rege
len.
Nog één kleinigheidje; de lege
buisjes komen straks pal tegen
de muur uit het beton. De ruim-l
te die nodig is tussen muur en
vloer is net voldoende om de ka
bels naar boven te laten komen.
Aansluiten op een wanddoosje
met speakeraansluitingen en
het ziet er netjes uit. Niemand
die er iets van ziet.
Sënseo en Nespresso becon
curreren elkaar alweer een
aantal jaar op het aanrechtblad.
Om het marktaandeel te vergro
ten bestookt Nespresso de consu
ment met modern vormgegeven
apparaten.
En dat doen ze niet slecht, zoals
blijkt uit Le Cube, het nieuwe
apparaat dat sinds kort verkrijg
baar. De vierkante en handzame
koffiezetter, ontworpen door de:
Zwitserse vormgever Antoine
Cahen, heeft een aangenaam
strakke uitstraling. Het appa
raat is verkrijgbaar in wit en
rood (hoogglans), aluminium en
titanium vanaf 229 euro.
Informatie: www.nespresso.coni
Bomen kies je meestal niet
om hun bloemen maar om
hun blad. Hoewel, als ik er goed
over nadenk dan zijn de uitzon
deringen op deze regel zo talrijk
dat je nauwelijks meer van een
regel kunt spreken, magnolia's,
sierappels, Japanse kers, judas-
bomen en meidoorns - allemaal
bomen die je om hun bloemen
aanplant. Maar toch, bij bomen
is het blad belangrijker dan bij
vaste planten, bolgewassen of
eenjarigen.
Tegenwoordig zijn de meeste tui
nen zo klein dat je er maar één
boom in kunt planten. Dat is
een reden om bij de keuze niet
over één nacht ijs te gaan. Wil je
een boom met blad dat glimt als
een spiegel, of heb je liever aai
baar blad dat viltig of zachtbe-
haard is. Moet het blad groot en
patserig zijn, zoals bijvoorbeeld
het blad van een catalpa, of
klein, bescheiden en sierlijk, zo
als het zilverwitte blad van een
knotwilg? Moet het rond zijn, zo
als het blad van een judasboom,
of juist spits als dat van een tam
me kastanje? Gaafrandig of lie
ver gezaagd? Drie-, vier-, vijf-
of nogmeerlobbig? Samenge
steld, geveerd, of-baas boven
baas - dubbelgeveerd? Het zijn
allemaal overwegingen, maar ik
heb niet de indruk dat die over
wegingen in de keuze van de
boom een grote rol spelen. Veel
mensen kijken niet goed naar
het blad van een boom, tenzij ze
daartoe gedwongen worden.
Ik kwam tot deze overturning -
Een beetje flauw is het wel
om Karin Bloemen een ex
positie over (bloem)vazen te la
ten openen. Toch deed ze dat in
Amsterdam. Daar is tot 21 okto
ber de expositie 'Passie in
Vorm' te zien.
Tijdens deze door sieradenont-
werper Hans Appenzeller ge
organiseerde tentoonstelling
zijn honderd bijzondere vazen
te zien van bekende Nederland
se ontwerpers en architecten als
Hendrik Petrus Berlage,
Andries Dirk Copier, Marcel
Wanders en Hella Jongerius.
Met de expositie geeft Appenzel
Ier een overzicht van de Neder-,
landse designgeschiedenis van
1914 tot nu.
Voor een deel van de vazen
heeft het Bloemenbureau Hol
land bijpassende boeketten sa
mengesteld.
Expositie 'Passie in Vorm',
Grimburgwal 1 in Amsterdam.
De entree is gratis.
hoeft niet te lijken, waar het om
gaat is uit hoeveel deelblaadjes
uw kastanjeblad is samenge
steld. Zijn het er drie, vijf, zes,
zeven, negen of meer? Ik wil
wedden dat het merendeel van u
het fout heeft. Ga maar kijken,
buiten, en tel ze na. Sinds plant
kunde nauwelijks meer op scho
len wordt onderwezen, vervaagt
de notie van onze omgeving. In
Trouw, mijn favoriete dagblad,
zag ik tot twee keer toe een foto
afgedrukt waarop het silhouet
te zien was van Judas die zich
aan een boom had verhangen.
Een eucalyptusboom, nota bene
een boom uit Australië. Is Judas
volgens die doorgaans bijbelvas
te krant soms in Australië aan
zijn eind gekomen? Het is waar
schijnlijker dat geen redacteur
van die krant een eucalyptus
van een knotwilg kan onder
scheiden. Trouw heeft een dom
me trucfoto gekocht en de leve
rancier, National Geographic,
bedondert de zaak.
Vijgenbladeren
Wat ik wil zeggen is dit: kies be
wust. Er zijn meer bomen op de
wereld dan de leilinde en de dak
plataan. Als u maar één boom
kunt planten, denk dan over uw
keuze na. En geloof vooral niet
alles wat u leest, of ziet afge
drukt. Op bijgaande foto een
paar vijgenbladen. Concludeer
nu zelf. Zou Adam daar zijn
zaakje ooit achter hebben kun
nen verbergen?
RovnVo vai ''p Kna
nee dat is met waar. Ik werd
nog eens in deze overtuiging be
vestigd, moet ik zeggen, toen ik
gisteren een hele dag de tijd had
om mensen te observeren die
deelnamen aan een plantenquiz.
Zij moesten de namen van vijf
planten raden die op een tafel
waren opgesteld. Alle vijf goed,
en je maakte kans op een prijs.
Hulst
Maar bijna niemand had ze alle
vijf goed. Een struik met ge
zaagd blad werd steevast voor
een hulst aangezien. Ik zat erbij
er luisterde ernaar. Ik had de
mensen wel willen toeschreeu-
fofo Romke van de Kaa
wen: denk toch na, hulst heeft
helemaal geen gezaagd blad,
maar gestekeld. Maar ik moest
mijn mond houden en neutraal
kijken. Voorzeggen of meewarig
het hoofd schudden was niet toe
gestaan. Ik kan niet anders dan
concluderen dat wij ons er nau
welijks van bewust zijn hoe de
bomen in onze omgeving er wer
kelijk uitzien.
Laten we eens een proefje doen.
U neemt een stuk papier, voor
mijn part deze krant, en tekent
daarop een kastanjeblad. Geen
tamme kastanje, maar een gewo
ne naardenka.st.anie. Het blad