pzc PANDA -monium Kleinzoon van Batavus' zweert bij dikke banden I 25 vrijdag 22 september 2006 Fiat is zo blij met de Panda dat het de familie in ras tempo uitbreidt. Zo is er een beresterke Cross, uaarnu ook een begeerlijke sportuit- voering die 100 pk's onder het brutale tapje heeft. En ook oog: een Panda Panda! door Joop van der Po! snRien van der Steen Fiat probeert het on derste uit de kan te halen met de Panda. Na de Multijet diesel en de 4x4's Professio- Éfll en Climbing wordt het tijd Iroor een sportieveling. Hij heet ,100 HP en hij ziet er racy en dik 'uil, zonder overdreven of ordi- l'aairte worden. Wielkastverbre- i, zijsldrts en een subtiele iditerspoiler, geblindeerde zij- uiten en 15 inch lichtmetaal. [Hetdoor robots in elkaar gezet- lie motortje met een inhoud 1,4 liter levert 100 pk via [ten zesversnellingsbak. En je jicluikt je een aap: deze mini-ra- haalt er een snelheid van km per uur mee, terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u in 9,5 sec. goed is voor een nieuwe op het inmiddels verou- gezicht van de motora- fraai bij het instappen, die •paneeltjes op de dorpels, leuk, dat donkere instrumenta- num met chromen randjes, fijn, die standaard airco, de in hoogte verstelbare bestuurders stoel, de radio/cd. Waar in de ge- wone Panda de cityknop zit voor extra stuurbekrachtiging, zit nu een sportknop om motor én besturing iets attenter te ma ken. En in plaats van trommels zitten er achter nu schijfrem men. De Italianen maken het al lemaal nog heftiger door ook een Pandemonio-pakket aan te bieden. Met rode remklauwen, extra striping op de flanken en racepedalen. De hel breekt niet los als het gas naar beneden gaat, maar de 100 pk veroorza ken wel een prachtig uitlaatge- luid. De Panda wordt er heel rap mee, maar je moet er wel flink bij blijven schakelen. Want het venijnige motortje ~kan dan wel hard, een koppel van 130 Nm is nou eenmaal niet bijzonder imposant. Baby-suv We reden ook met de woest ogende Panda Cross. Hij be schikt over de beproefde 4x4-techniek uit de met benzi nemotoren uitgeruste Professio nal en Climbing, en voegt daar juist het koppel van de 1.3 Mul tijet turbodiesel aan toe. Van ui terlijk vertoon is de Cross ook niet vies: aparte kleurencombi naties, een pretentieuze harnas van kunststof delen, ronde ach terlichten en een nog grotere bodemspeling maken dat be stuurders van dikke, luxe ter reinwagens nieuwsgierig loe ren naar deze baby-suv. Het zou ze wellicht verbazen, maar in menig terrein is de Cross hun peperdure Jerommekes de baas. Uitgerust met de juiste banden klauteren de 70 pk's van deze vlieggewicht door los zand en over hellingen waar veel zwaar dere suv's de tol betalen voor hun overgewicht. Hellingen tot vijftig procent kan de Cross aan. Een zogenaamde visco-kop- peling maakt dat de aanclrijf- lcracht altijd optimaal wordt verdeeld over voor- en achter wielen, een elektronisch gere geld differentieel voor en ach ter doet dat over de wielen af zonderlijk. En ook al blijf je keurig op het asfalt, het spreekt vanzelf dat deze combi natie niet nerveus wordt van modderboeren of een pak sneeuw in december. Samen met een luxere uitrusting brengt de Cross liefst 22.000 eu ro op de prijslijst. Maar dan rijd je ook in een super-Panda. Aardgas De olijke naam Panda Panda prijkt op een hybride-variant die Fiat laat zien op de salon in Parijs. De auto heeft een tank voor benzine en onder de bo dem twee aardgastanks. Dat maakt dat de Panda alleen al op gas 600 kilometer ver kan lco- weet dat gasvulstations nog niet op elke straathoek te vin den zijn. De uitstoot van kooldi oxide door gas ligt 23 procent lager dan door benzine. bijna 350 kilome ter autorijden staan k in het Duitse Rheinbach voor een onopvallend bedrijfs gebouw. Huist hier de vierde generatie van een vermaard Heeren- veens geslacht van fietsenmakers? OMrChiiTi^i Of werkplaats is even sober als petsen van het merk Idworx. ren fietsen, zonder gim- noemt Gerrit Gaastra 'f; Met tien medewerkers heeft ft? ^e laatste paar jaar zo'n ^Muizend van gemaakt en |rkocht. Zo onopvallend als de wiek in Rheinbach bij Bonn J zo verscholen lag de werk- Ms waar Gaastra zijn liefde w het vak opdeed: de houten oor in de achtertuin van grootvader, ook Gerrit geheten, in Oranjewoud. Grootvader was de man die Batavus groot maak te. Z'n ouders bouwden fietsen met Japanse onderdelen, Koga Miyata, en zetten Shimano Ne derland en Giant Europe op po ten. Als vakantiewerker proef de hij bij Koga aan het vale van fietsenbouwer. Na de middelba re school stortte hij zich in Ca nada naast zijn studie op de mo torsport. „Trainen deden we er op mountainbikes en ik ontdek te dat fietsen veel leuker is dan motorrijden. Nog steeds zit ik drie lceer per week op de moun tainbike." Kelder Zin om Koga over te nemen had hij niet, evenmin als zijn broer, dus verkocht zijn vader het bedrijf in 1992 aan Accell. Gerrit schreef een poos tests voor vakbladen, en ging toen naar de Duitse fietsenfabrikant Derby in Cloppenburg om het merk Müsing op te krikken. La ter werd hij in Bonn zelfstandig adviseur voor de rijwiel- en aan verwante industrie. Hij houdt zich onder meer bezig met de ontwikkeling van banden, en met spaken. Een paar jaar geleden bouwde hij zijn eerste mountainbikes: de eerste dertig kwamen uit zijn kelder. Dit jaar ligt de pro ductie al op twaalfhonderd mountainbikes en trekldngfiet- sen. De vakpers is lovend. De dikke banden van Id- worx-fietsen zijn het uitgangs punt van het ontwerp. Ze zor gen voor vering en malcen kwetsbare verende vorken. Gerrit Gaastra met een van zijn uitgekiende Idworx-fietsen. Foto Jan de Vries stuur- en zadelpennen overbo dig. En het gekke is: weten schappelijk onderzoek heeft uit gewezen dat een dikke band niet zwaarder trapt. Het raak vlak met de weg is weliswaar breder, maar ook korter dan bij smalle bandjes, vandaar. In vakkringen wordt Gaastra wel een 'dwarsdenker' genoemd. Dat vindt hij een eretitel. „Ne derlandse fabrikanten is het er vooral om te doen dat een fiets smoelt. Veel bling-bling, toeters en bellen. Maar technisch ge zien zijn de Nederlandse mer ken meestal minder interessant dan de Duitse." Prachtige nokjes Met liefde praat Gaastra over de Idworx Easy Kohier, een topmo del uit zijn serie trekkingfiet- sen en mountainbikes. Een mat- zwart karretje van dik 3000 eu ro voor de kilometervreter. Het exclusief ontworpen frame uit Taiwan is heel precies. De nok ken voor de hydraulische velg- remmen - schijfremmen vindt hij veel te lcWëtsbaar - moeten precies goed zitten, want de remmen kunnen in hoogte niet worden versteld. Op het voor wiel zit de rem achter de vork, dan wordt hij als het ware in de vork gedrukt en remt hij veel beter. „En kijk eens naar die prachtige nokjes voor de lcabel- geleiding." De Duitse Rohlojf 14-versnel- lingsnaaf is met een prijs van 900 euro verreweg het duurste onderdeel. Maar dan heb je ook een perfecte voortstuwing, zo wel in de hergen als op de vlak te. Af en toe een drupje olie, maar verder volkomen onder houdsvrij. Dankzij het ontbre ken van een derailleur kan de ketting permanent recht lopen, wat een hoop süjtage scheelt. Om hem op spanning te hou den, wordt niet het achterwiel aangetrokken, maar kan de trapas worden versteld. Dat is afgekeken van de tandem. Het maakte een speciale, verstelba re kettingkast nodig. Een pure fiets, zonder poespas, noemt Gaastra de Idworx. In elk geval een fiets voor mensen die bever fietsen dan sleutelen of schoonmaken. „Ik ben voor het zorgeloze fietsen." Verschil „Het zal nooit een massapro duct worden", zegt hij. Het voordeel daarvan is, dat hij zich niet te veel om de prijzen van de onderdelen hoeft te bekom meren. „Als ik iets beters weet, dan doe ik het. Ik kan van alles het beste nemen." Gevolg: beneden de 2000 euro is er geen Idworx te koop. Gaas tra: „Sommige mensen schrik ken van de prijs. Totdat ze een proefrit maken." 'siaoAÜeis ome ap n paassed LuojeeQ uajapupj auia/y apuaujoy uftqasjooA ai iaw Bujuaqaj leJOOA ipnoii f) uayaisjBAO uajjiM aip siaBueBjaoA do iqaizim paoB uaaB aiijsod AAn tmuBA iqaq p azoq uap iin si pedejqazuaa fiq ua/equi uana iaus Bon esi pjooAAiue aisinl jap Vraag antwoord Bij verkeersovertredingen past de politie altijd een correctie toe op de gemeten snelheid. Wat houdt deze correctie precies in? Frans Zuiderhoek, woordvoerder Korps Landelijke Po litiediensten: „De politie is wettelijk verplicht om bij een snelheidsmeting onder de honderd kilometer per uur drie kilometer van de gemeten snelheid af te trek ken. Boven de honderd kilometer per uur is dat drie pro cent van de gemeten snelheid. Dit om mogelijke be- drijfsonzelcerheid van de radarapparatuur te compense ren. De Hoge Raad heeft bepaald dat met snelheid niet de gemeten, maar de gereden snelheid wordt bedoeld. Een ten laste gelegde snelheid is pas bewezen, als van de gemeten snelheid de maximaal toelaatbaar geoordeelde, meetfout van de apparatuur is afgetrokken. Hetzelfde geldt voor snelheden die gemeten zijn inet een mobiele radarsnelheidsineter. Om zinloos geflits te voorkomen, worden radars ruim ingesteld. Bij een toegestane snel heid van 120 kilometer per uur word je pas geflitst van af 128 kilometer per uur. Als de maximumsnelheid vijf tig is, staat de radar ingesteld op 57 kilometer per uur." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegeriermultimedia.nl Meer antwoorden'Op he sit.e van de krant, rubriek Auto Honderd miljoen Nissans Nissan heeft een mijlpaal van 100 miljoen gebouwde auto's bereikt. Het bedrijf - nu onderdeel van Renault - startte in 1933 en bouwde Datsuns, hoewel de onderne ming al in 1934 Nissan Mo tor Co. heette. In 1959 werd de eerste fabriek buiten Ja pan gebouwd in Taiwan, in 1966 volgde Mexico en la ter de VS, Spanje, China en Engeland. Nissan bereikte in 1942 de mijlpaal van 100.000 voertuigen, in 1988 werd het totaal van 50 mil joen gepasseerd. Vette Japanners op drift Op zondag 1 oktober is op het circuit van Assen het Japans Autosport Festival. Iedereen met een (getu- nede) Japanse auto is daar welkom. Straatracers verto nen hun kunsten op het asfalt. Altijd spannend om te zien of de turboversie van de Subaru Impreza aan kop komt of de Mitsubishi Evo of misschien toch een Honda CRX. Er is een decibellentest voor de dikste uitlaat en de fraaist getunede Japanse auto wordt op een voetstuk ge zet. Toegangsprijs: 15 euro. Helden tegen betaling naar Dakar n maart zet meervoudig Dakar-winnaar Hubert Eric Verhoef Auriol voor de tweede keer de Heroes Legend Raid naar Dakar op touw voor men sen die van een avontuurlij ke 4x4-rit of motortocht houden. Op 3 maart ver trekken de deelnemers van uit Parijs voor een 6.500 ki lometer lange tocht naar Lac Rose in Dakar, Senegal. Een team bestaat uit een motor, een 4x4-auto drie of vier personen. Me de-organisator Eric Verhoef: „Er is uiteindelijk wel een winnaar, maar er zijn geen verliezers." Heroes Legend Raid Inschrijfgeld: 14.500 euro per team van drie personen, www.heroeslegend.com Mooiste Auto: teller op 10.000 De speurtocht van de Auto-redactie naar de Mooiste Auto Ooit is een groot succes. Tot nu toe zijn meer dan 10.000 stemmen uitgebracht. Daarbij zijn bijna 400 stemmen per sms uitgebracht. Inmiddels wordt er op al lerlei forums druk gediscussieerd over de kanshebbers, want dé strijd om de titel is nog niet beslist. Op dit mo ment: gaat het tussen klassiekers als de AC Shelby Co bra, Mercedes Benz 300 SL Gullwing en de Aston Martin Vanquish. Nog niet gestemd? Geef uw mooiste auto ooit door op: www.mooi- steautoooit.nl De nieuwe Fiat Panda 100HP ziet er snel uit en is dat ook, met zijn 100 pk en zes versnellingen. Voor nog geen 14 mille bij uitstek een sportautootje voor jonge automobilisten. Q) De Panda van designhuis Alessi Q> Panda Cross Q) Fiat Panda Fiat kwam drie jaar geleden met de Panda, die toen Auto van het Jaar werd. Sindsdien zijn er 750.000 exemplaren in Europa verkocht. De voordeligste kost 7.595 euro. De rappe 100 HP gaat voor minder dan 14 mille weg en de vierwielaangedreven Cross kost 22.000 euro. De 4x4 is er ook met minder opsmuk, als Climbing en Professional. Het designhuis Aiessi ontwierp een elegante versie. De publiekslieveling leidde het herstel bij Fiat in, wat nog werd versterkt door de komst van de Grande Punto. Na enkele dramatische jaren wordt er bij Fiat in Italië weer geld verdiend. Een flinke reorganisatie heeft tot gevolg dat de Nederlandse fabrieksimporteur in Amsterdam weer zelfstandig kan opereren. De afgelopen twee jaar stond die import onder leiding van een directeur voor de hele Benelux. Algemeen directeur Nederland wordt nu Jan Flipsen (40), afkomstig van Nissan. Q)4X4 Verkei Z"V U rijdt vlak voor een zebrapad een foutief geparkeerde auto voorbij. Hoe doet u dat? O U passeert stapvoets. CJ) U geeft een geluidssignaal en passeert met een snelheid van ongeveer 30 km/u. De eerste auto van Nissan was deze Datsun 12.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 25