pzc
PANDA -monium
Kleinzoon van Batavus' zweert bij dikke banden
I
25
vrijdag 22 september 2006
Fiat is zo blij met de
Panda dat het de
familie in ras tempo
uitbreidt. Zo is er een
beresterke Cross,
uaarnu ook een
begeerlijke sportuit-
voering die 100 pk's
onder het brutale
tapje heeft. En ook
oog: een Panda Panda!
door Joop van der Po!
snRien van der Steen
Fiat probeert het on
derste uit de kan te
halen met de Panda.
Na de Multijet diesel
en de 4x4's Professio-
Éfll en Climbing wordt het tijd
Iroor een sportieveling. Hij heet
,100 HP en hij ziet er racy en dik
'uil, zonder overdreven of ordi-
l'aairte worden. Wielkastverbre-
i, zijsldrts en een subtiele
iditerspoiler, geblindeerde zij-
uiten en 15 inch lichtmetaal.
[Hetdoor robots in elkaar gezet-
lie motortje met een inhoud
1,4 liter levert 100 pk via
[ten zesversnellingsbak. En je
jicluikt je een aap: deze mini-ra-
haalt er een snelheid van
km per uur mee, terwijl de
sprint van 0 naar 100 km/u in
9,5 sec. goed is voor een nieuwe
op het inmiddels verou-
gezicht van de motora-
fraai bij het instappen, die
•paneeltjes op de dorpels,
leuk, dat donkere instrumenta-
num met chromen randjes,
fijn, die standaard airco, de in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel, de radio/cd. Waar in de ge-
wone Panda de cityknop zit
voor extra stuurbekrachtiging,
zit nu een sportknop om motor
én besturing iets attenter te ma
ken. En in plaats van trommels
zitten er achter nu schijfrem
men. De Italianen maken het al
lemaal nog heftiger door ook
een Pandemonio-pakket aan te
bieden. Met rode remklauwen,
extra striping op de flanken en
racepedalen. De hel breekt niet
los als het gas naar beneden
gaat, maar de 100 pk veroorza
ken wel een prachtig uitlaatge-
luid. De Panda wordt er heel
rap mee, maar je moet er wel
flink bij blijven schakelen.
Want het venijnige motortje
~kan dan wel hard, een koppel
van 130 Nm is nou eenmaal
niet bijzonder imposant.
Baby-suv
We reden ook met de woest
ogende Panda Cross. Hij be
schikt over de beproefde
4x4-techniek uit de met benzi
nemotoren uitgeruste Professio
nal en Climbing, en voegt daar
juist het koppel van de 1.3 Mul
tijet turbodiesel aan toe. Van ui
terlijk vertoon is de Cross ook
niet vies: aparte kleurencombi
naties, een pretentieuze harnas
van kunststof delen, ronde ach
terlichten en een nog grotere
bodemspeling maken dat be
stuurders van dikke, luxe ter
reinwagens nieuwsgierig loe
ren naar deze baby-suv. Het zou
ze wellicht verbazen, maar in
menig terrein is de Cross hun
peperdure Jerommekes de baas.
Uitgerust met de juiste banden
klauteren de 70 pk's van deze
vlieggewicht door los zand en
over hellingen waar veel zwaar
dere suv's de tol betalen voor
hun overgewicht. Hellingen tot
vijftig procent kan de Cross
aan. Een zogenaamde visco-kop-
peling maakt dat de aanclrijf-
lcracht altijd optimaal wordt
verdeeld over voor- en achter
wielen, een elektronisch gere
geld differentieel voor en ach
ter doet dat over de wielen af
zonderlijk. En ook al blijf je
keurig op het asfalt, het
spreekt vanzelf dat deze combi
natie niet nerveus wordt van
modderboeren of een pak
sneeuw in december. Samen
met een luxere uitrusting
brengt de Cross liefst 22.000 eu
ro op de prijslijst. Maar dan rijd
je ook in een super-Panda.
Aardgas
De olijke naam Panda Panda
prijkt op een hybride-variant
die Fiat laat zien op de salon in
Parijs. De auto heeft een tank
voor benzine en onder de bo
dem twee aardgastanks. Dat
maakt dat de Panda alleen al op
gas 600 kilometer ver kan lco-
weet dat gasvulstations nog
niet op elke straathoek te vin
den zijn. De uitstoot van kooldi
oxide door gas ligt 23 procent
lager dan door benzine.
bijna 350 kilome
ter autorijden staan
k in het Duitse
Rheinbach voor een
onopvallend bedrijfs
gebouw. Huist hier de
vierde generatie van
een vermaard Heeren-
veens geslacht van
fietsenmakers?
OMrChiiTi^i
Of werkplaats is even sober als
petsen van het merk Idworx.
ren fietsen, zonder gim-
noemt Gerrit Gaastra
'f; Met tien medewerkers heeft
ft? ^e laatste paar jaar zo'n
^Muizend van gemaakt en
|rkocht. Zo onopvallend als de
wiek in Rheinbach bij Bonn
J zo verscholen lag de werk-
Ms waar Gaastra zijn liefde
w het vak opdeed: de houten
oor in de achtertuin van
grootvader, ook Gerrit geheten,
in Oranjewoud. Grootvader was
de man die Batavus groot maak
te.
Z'n ouders bouwden fietsen
met Japanse onderdelen, Koga
Miyata, en zetten Shimano Ne
derland en Giant Europe op po
ten. Als vakantiewerker proef
de hij bij Koga aan het vale van
fietsenbouwer. Na de middelba
re school stortte hij zich in Ca
nada naast zijn studie op de mo
torsport. „Trainen deden we er
op mountainbikes en ik ontdek
te dat fietsen veel leuker is dan
motorrijden. Nog steeds zit ik
drie lceer per week op de moun
tainbike."
Kelder
Zin om Koga over te nemen
had hij niet, evenmin als zijn
broer, dus verkocht zijn vader
het bedrijf in 1992 aan Accell.
Gerrit schreef een poos tests
voor vakbladen, en ging toen
naar de Duitse fietsenfabrikant
Derby in Cloppenburg om het
merk Müsing op te krikken. La
ter werd hij in Bonn zelfstandig
adviseur voor de rijwiel- en aan
verwante industrie. Hij houdt
zich onder meer bezig met de
ontwikkeling van banden, en
met spaken.
Een paar jaar geleden bouwde
hij zijn eerste mountainbikes:
de eerste dertig kwamen uit
zijn kelder. Dit jaar ligt de pro
ductie al op twaalfhonderd
mountainbikes en trekldngfiet-
sen. De vakpers is lovend.
De dikke banden van Id-
worx-fietsen zijn het uitgangs
punt van het ontwerp. Ze zor
gen voor vering en malcen
kwetsbare verende vorken.
Gerrit Gaastra met een van zijn
uitgekiende Idworx-fietsen.
Foto Jan de Vries
stuur- en zadelpennen overbo
dig. En het gekke is: weten
schappelijk onderzoek heeft uit
gewezen dat een dikke band
niet zwaarder trapt. Het raak
vlak met de weg is weliswaar
breder, maar ook korter dan bij
smalle bandjes, vandaar.
In vakkringen wordt Gaastra
wel een 'dwarsdenker' genoemd.
Dat vindt hij een eretitel. „Ne
derlandse fabrikanten is het er
vooral om te doen dat een fiets
smoelt. Veel bling-bling, toeters
en bellen. Maar technisch ge
zien zijn de Nederlandse mer
ken meestal minder interessant
dan de Duitse."
Prachtige nokjes
Met liefde praat Gaastra over de
Idworx Easy Kohier, een topmo
del uit zijn serie trekkingfiet-
sen en mountainbikes. Een mat-
zwart karretje van dik 3000 eu
ro voor de kilometervreter. Het
exclusief ontworpen frame uit
Taiwan is heel precies. De nok
ken voor de hydraulische velg-
remmen - schijfremmen vindt
hij veel te lcWëtsbaar - moeten
precies goed zitten, want de
remmen kunnen in hoogte niet
worden versteld. Op het voor
wiel zit de rem achter de vork,
dan wordt hij als het ware in de
vork gedrukt en remt hij veel
beter. „En kijk eens naar die
prachtige nokjes voor de lcabel-
geleiding."
De Duitse Rohlojf 14-versnel-
lingsnaaf is met een prijs van
900 euro verreweg het duurste
onderdeel. Maar dan heb je ook
een perfecte voortstuwing, zo
wel in de hergen als op de vlak
te. Af en toe een drupje olie,
maar verder volkomen onder
houdsvrij. Dankzij het ontbre
ken van een derailleur kan de
ketting permanent recht lopen,
wat een hoop süjtage scheelt.
Om hem op spanning te hou
den, wordt niet het achterwiel
aangetrokken, maar kan de
trapas worden versteld. Dat is
afgekeken van de tandem. Het
maakte een speciale, verstelba
re kettingkast nodig.
Een pure fiets, zonder poespas,
noemt Gaastra de Idworx. In
elk geval een fiets voor mensen
die bever fietsen dan sleutelen
of schoonmaken. „Ik ben voor
het zorgeloze fietsen."
Verschil
„Het zal nooit een massapro
duct worden", zegt hij. Het
voordeel daarvan is, dat hij zich
niet te veel om de prijzen van
de onderdelen hoeft te bekom
meren. „Als ik iets beters weet,
dan doe ik het. Ik kan van alles
het beste nemen."
Gevolg: beneden de 2000 euro
is er geen Idworx te koop. Gaas
tra: „Sommige mensen schrik
ken van de prijs. Totdat ze een
proefrit maken."
'siaoAÜeis ome ap n paassed
LuojeeQ uajapupj auia/y apuaujoy uftqasjooA ai iaw Bujuaqaj leJOOA
ipnoii f) uayaisjBAO uajjiM aip siaBueBjaoA do iqaizim paoB uaaB aiijsod
AAn tmuBA iqaq p azoq uap iin si pedejqazuaa fiq ua/equi uana iaus Bon
esi pjooAAiue aisinl jap
Vraag antwoord
Bij verkeersovertredingen past de politie altijd een correctie toe
op de gemeten snelheid. Wat houdt deze correctie precies in?
Frans Zuiderhoek, woordvoerder Korps Landelijke Po
litiediensten: „De politie is wettelijk verplicht om bij
een snelheidsmeting onder de honderd kilometer per
uur drie kilometer van de gemeten snelheid af te trek
ken. Boven de honderd kilometer per uur is dat drie pro
cent van de gemeten snelheid. Dit om mogelijke be-
drijfsonzelcerheid van de radarapparatuur te compense
ren. De Hoge Raad heeft bepaald dat met snelheid niet
de gemeten, maar de gereden snelheid wordt bedoeld.
Een ten laste gelegde snelheid is pas bewezen, als van de
gemeten snelheid de maximaal toelaatbaar geoordeelde,
meetfout van de apparatuur is afgetrokken. Hetzelfde
geldt voor snelheden die gemeten zijn inet een mobiele
radarsnelheidsineter. Om zinloos geflits te voorkomen,
worden radars ruim ingesteld. Bij een toegestane snel
heid van 120 kilometer per uur word je pas geflitst van
af 128 kilometer per uur. Als de maximumsnelheid vijf
tig is, staat de radar ingesteld op 57 kilometer per uur."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegeriermultimedia.nl
Meer antwoorden'Op he sit.e van de krant, rubriek Auto
Honderd miljoen Nissans
Nissan heeft een mijlpaal
van 100 miljoen gebouwde
auto's bereikt. Het bedrijf -
nu onderdeel van Renault -
startte in 1933 en bouwde
Datsuns, hoewel de onderne
ming al in 1934 Nissan Mo
tor Co. heette. In 1959 werd
de eerste fabriek buiten Ja
pan gebouwd in Taiwan, in
1966 volgde Mexico en la
ter de VS, Spanje, China en
Engeland. Nissan bereikte in 1942 de mijlpaal van
100.000 voertuigen, in 1988 werd het totaal van 50 mil
joen gepasseerd.
Vette Japanners op drift
Op zondag 1 oktober is op het circuit van Assen het
Japans Autosport Festival. Iedereen met een (getu-
nede) Japanse auto is daar welkom. Straatracers verto
nen hun kunsten op het asfalt. Altijd spannend om te
zien of de turboversie van de Subaru Impreza aan kop
komt of de Mitsubishi Evo of misschien toch een Honda
CRX. Er is een decibellentest voor de dikste uitlaat en de
fraaist getunede Japanse auto wordt op een voetstuk ge
zet. Toegangsprijs: 15 euro.
Helden tegen betaling naar Dakar
n maart zet meervoudig
Dakar-winnaar Hubert
Eric Verhoef
Auriol voor de tweede keer
de Heroes Legend Raid naar
Dakar op touw voor men
sen die van een avontuurlij
ke 4x4-rit of motortocht
houden. Op 3 maart ver
trekken de deelnemers van
uit Parijs voor een 6.500 ki
lometer lange tocht naar
Lac Rose in Dakar, Senegal.
Een team bestaat uit een
motor, een 4x4-auto
drie of vier personen. Me
de-organisator Eric Verhoef: „Er is uiteindelijk wel een
winnaar, maar er zijn geen verliezers."
Heroes Legend Raid Inschrijfgeld: 14.500 euro per team van drie
personen, www.heroeslegend.com
Mooiste Auto: teller op 10.000
De speurtocht van de Auto-redactie naar de Mooiste
Auto Ooit is een groot succes. Tot nu toe zijn meer
dan 10.000 stemmen uitgebracht. Daarbij zijn bijna 400
stemmen per sms uitgebracht. Inmiddels wordt er op al
lerlei forums druk gediscussieerd over de kanshebbers,
want dé strijd om de titel is nog niet beslist. Op dit mo
ment: gaat het tussen klassiekers als de AC Shelby Co
bra, Mercedes Benz 300 SL Gullwing en de Aston Martin
Vanquish.
Nog niet gestemd? Geef uw mooiste auto ooit door op: www.mooi-
steautoooit.nl
De nieuwe Fiat Panda 100HP ziet er snel uit en is dat ook, met zijn 100 pk en zes versnellingen. Voor nog geen 14 mille bij uitstek een sportautootje voor jonge automobilisten.
Q) De Panda van designhuis Alessi
Q> Panda Cross
Q) Fiat Panda
Fiat kwam drie jaar geleden met de Panda, die toen Auto van het
Jaar werd. Sindsdien zijn er 750.000 exemplaren in Europa
verkocht. De voordeligste kost 7.595 euro. De rappe 100 HP gaat
voor minder dan 14 mille weg en de vierwielaangedreven Cross
kost 22.000 euro. De 4x4 is er ook met minder opsmuk, als
Climbing en Professional. Het designhuis Aiessi ontwierp een
elegante versie.
De publiekslieveling leidde het herstel bij Fiat in, wat nog
werd versterkt door de komst van de Grande Punto. Na enkele
dramatische jaren wordt er bij Fiat in Italië weer geld verdiend. Een flinke
reorganisatie heeft tot gevolg dat de Nederlandse fabrieksimporteur in Amsterdam weer
zelfstandig kan opereren. De afgelopen twee jaar stond die import onder leiding van een directeur
voor de hele Benelux. Algemeen directeur Nederland wordt nu Jan Flipsen (40), afkomstig van Nissan.
Q)4X4
Verkei
Z"V U rijdt vlak voor een zebrapad een
foutief geparkeerde auto voorbij.
Hoe doet u dat?
O U passeert stapvoets.
CJ) U geeft een geluidssignaal en passeert met
een snelheid van ongeveer 30 km/u.
De eerste auto van Nissan
was deze Datsun 12.