pzc Auto Kleine Jeep wil geen softic zijn Bijdehand De allerslechtste chauffeur Mazda MX-5 gaat ook op vouwtoer De Peilstok O Met de verkiezingen voor de deur pro beren politieke partijen de gunst van de automobilist te winnen Zo wil Geert Wilders' Partij voor de Vrijheid de maximumsnelheid op snelwegen 's nachts verhogen. Bij welke partij is de automobilist volgens u het beste af? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Dump de drempel! 7"^ Wat zou zorgen voor een betere door- stroming van het verkeer, vroegen we vorige week. Dertig procent van de stemmers ziet het verwijderen van drempels als de beste remedie. En liefst een op de vijf stem mers zou nog andere manieren weten. De voorrangsweg krijgt duidelijk geen voorrang D3aa fimu üsö WHJ&HH? llCtor LET OP 6lli DREMPELS MEER Minder drempels 30% 0 Andere manier 20% Minder verkeerslichten 15% Qi Meer rotondes 15% 0 Meer spitsstroken 8% Langere invoegstroken 7% Meer voorrangswegen 5% O Henk Tromp, verkeersdeskundige bij Goudappel Coffeng: "Mij valt op dat de focus sterk op het stedelijke verkeersnetwerk ligt, en dan vooral op verkeersdrempels. Drempels leiden niet tot meer opstop pingen. Ze verminderen wel het aantal ongelukkeh. Je doet inderdaad wel langer over een traject met verkeers drempels, maar verkeerslichten zijn de grote boosdoe ners als het gaat om opstoppingen. Dat ze de veiligheid dienen is een sprookje. Onderzoek heeft al lang aangetoond dat verkeerslichten kruispunten vaak juist onveiliger maken. De toekomst van de filebestrijding ligt echt in het rekeningrijden. Dit is waarschijnlijk ook de 'andere manier' die twintig procent van de stemmers aangeeft. In het buitenland zijn hier al goede resultaten mee geboekt en het kan niet lang meer duren voordat Nederland ook overstag gaat. Ook éénrichtingverkeer op doorgaande wegen in grote steden biedt verlichting". Nieuw in ICudelstaart Krijgszuchtige motorfiets Feestje voor de Fiesta De Ford Fiesta is 30 jaar oud. Sinds 1976 zijn er van het in Spanje ge bouwde model 12 mil joen stuks verkocht. Het was de eerste Ford met de motor dwars voorin en laandrijving. voorwie- De Ford Fiesta toen (links) en 0113-315680 vv.vWiPZG'.ni/aiJto HU31,4460 AA Goes Arivertentie-exploïtatie: }5-en Midden-Zeeland: 0113-315520 £««20-4562600 „ijdag 22 september 2006 i-Vlaanderen: 0114-372770 in samenwerking met O AutoTrack.nl Volgende pagina: Panda-mon/um een vijfversnellingsbak. Een cvt-automaat kan ook. Beide maken overigens niet bijster veel indruk. Wel fijn, maar luid ruchtig is de tweeliter common- rail diesel met vier kleppen per cilinder en variabele turbo. Ge leend van VW en goed voor 140 pk. Hij zit vast aan een zesver snellingsbak. De Compass 2.4 kost 28.495 eu ro, de diesel is zo'n vijf mille duurder. Op het gebied van af werking of verfijnde rij-eigen- schappen blinkt de Compass niet uit. Geduld Chrysler zit intussen aan te hik ken tegen de levertijd van de Dodge Caliber die veel techniek en boordgereedschap met de Jeep Compass deelt: wie er in Nederland eentje bestelt, moet drie tot vijf maanden geduld hebben. En dat kan echt niet, wil je als nieuw merk - Doclge timmert hier voor het eerst aan de weg - succes hebben. KENNISMAKING is de eerste compacte Jeep en bovendien eentje met moder ne, onafhankelijke wielophan ging. Natuurlijk verloochent hij zijn afkomst niet. Hij krijgt vier- wielaandrijving mee en de mo gelijkheid om met een sperdif- ferentieel wielslip te blokke ren. Erg veel softe suv's van het moment, de Koreanen ICia en Hyundai voorop, zien er dan wel uit als terreinridders, maar hebben nog niet eens vierwiel- aandrijving. Sleuven De Compass ziet er wat anders uit dan het beeld dat we van Jeep gewend zijn: Klassiek en herkenbaar zijn de ronde kop lampen en de grille met zeven sleuven, zoals de oude Willy's uit WO II die ook al had. De Compass boogt verder op meer afgeronde vormen, een schuin geplaatste voorruit, laag ge- het strand: de luidsprekers kun nen bij geopende klep uitklap pen om indruk te maken op de aanwezige beachboys en -girls. De passagiersstoel kan als (schrijftafel worden gebruikt. Jammer van die bruine en kei harde plastic beldedingsdelen, maar die zijn volgens Chrysler wel vlek- en geurafstotend. De laadvloer is bekleed met uit- neembaar en uitwasbaar tapijt. De vierwielaandrijving van de Compass heeft een spermoge- lijkheid, zodat tot 60 procent van de trekkracht naar de ach terwielen kan worden ge stuurd. Hij staat in het terrein daardoor werkelijk zijn manne tje. Standaard heeft hij vier air bags, airco, lichtmetalen wie len en bovendien elektronische stabiliteitsbewaking (esp) met tractiecontrole. Als hij in oktober op de markt komt, is er keus uit een benzi nemotor en een diesel. De 2.4 benzinemotor uit eigen huis le vert 170 plc en is gekoppeld aan De vader van mijn eerste liefde was op afstand de allerslechtste chauffeur waarbij ik ooit in de auto heb gezeten. Toch heeft hij me vele malen heelhuids van A naar B gebracht. Of liever: van De Bilt naar Malddnga waar ze een zo merhuisje hadden. De goede man was iets hoogs bij de spoor wegen en hield zich bezig met bet spoorboekje. Daarvoor moetje goed zijn in rekenen. En iedereen weet dat mensen die goed kunnen rekenen vaak een beetje zonderling zijn. Ik noem een Einstein. Mijn eerste liefde's vader was op die regel geen uitzondering. Wie koopt er in vredesnaam een vakantie huis in Makkinga? Om de één andere reden had hij een genegenheid voor me op We zijn zelfs een keer sa dus met z'n tweetjes, een naar het vakantiehuis In zijn Volkswagen Ke- 1302. Die hij, als rechtgeaar spoorwegman, bereed als TGV. Het voortdurend anlcgas rijden was nog niet eens zo eng maar het nét op tijd of soms zelfs bijna iets te laat remmen bij stoplichten of haakse bochten gaf de rit een onaangenaam hoog pretparkge halte. Brullend, gierend en af en toe ook akelig slingerend vraten wij de kilometers naar het verre Friesland. Onderwijl de tijd dodend met het luid keels zingen van bijna vergeten volksliedjes. Dat was een weder zijdse passie. Waarom schrijf ik u dit? Omdat we toen, op de heenweg net voorbij Zwolle, een lifter hebben meegeno men. Een onvervalste hippie die dolblij achterin plaatsnam. Maar binnen vijf minuten van uit het diepst van zijn hart wenste dat hij niet meegeno men was. Niet alleen moest hij zich aan alles vastgrijpen om een beetje comfortabel te zitten maar onderwijl zaten de twee malloten voorin uit volle borst te zingen van Vogeltje Fiet, fiet, geef me je eitjes, geef me je eitjes van porselein. Of: Elke dag komt Kuukle- kuu, met zijn rode kammetje, bóvenop het tuinhek staan, om een boterham metje! Nog geen twintig kilometer ver der maakte hij, druk gebarend, duidelijk dat hij op de plaats van bestemming aangekomen was. We hebben hem afgezet op een parkeerplaats in the mid dle of nowhere. Ik denk dat hij niet helemaal de waarheid sprak. Maar ik gaf hem geen on gelijk. Toch moet ik eerlijk be kennen dat mijn autoritten met op afstand de allerslechtste chauffeur ooit, tegelijkertijd de leukste waren. En daarom schrijf ik dit. Door Rien van der Steen In Nederland gaan de zaken even wat minder goed, maar in Europa gaat het Mazda voor de wind. Het merk is 13 procent gegroeid ten opzichte van 2005 en de Japanse Ford-dochter re kent erop dit jaar in totaal min stens 300.000 auto's te kunnen verkopen in Europa. Daar moet de slimme MX-5 Roadster Coupé aan meehelpen. Slim geconstrueerd Na zestien jaar roadsters met open dakjes van pvc worclt de reeks voorzichtig uitgebreid met een halfautomatisch vouw- dak. Supersnel, heel licht en het mooist van alles: de bagage ruimte blijft onaangetast. Vol gens Mazda was het essentieel een lichte constructie te beden ken. Er komen steeds meer au to's met vouwdak op de markt sinds de Peugeot 206 CC de trend zette, maar ze kenmer ken zich vaak door een zware Het dak vouwt zich achter de stoelen op in de MX-5 Coupé. constructie en vooral een mi niem restant van een koffer- ruim. Slim geconstrueerd dus door specialist Webasto, die ook het vijfdelige vouwdak van de VW Eos bedacht. De gewone MX-5 kost 27.995 euro, de ver sie met halfautomatisch vouw dak komt op 30.500 euro. Puris ten zullen de handbediende softtop prefereren, ook al moe ten ze 1 voor een winterkapje 2.650 euro betalen, alleen al 150 euro meer dan de We- basto-versie kost. Sinds 1989 zijn er wereldwijd zo'n 775.000 MX-5's verkocht. Bij Mazda wordt er op gerekend dat 40 procent van de verkopen straks voor een vouwdak zal gaan. Eind december wordt hij leverbaar. Importeur De fabriek grijpt het 75-jarig be staan aan particuliere impor teur De Binclchorst in Den Haag na 38 jaar de nek om te draaien. Per 2008 neemt de fa briek de import in eigen hand. Jeep heeft een nieuw model onder de Cherokee: de Com pass. Hij is zo Ameri kaans als een T-bone steak, maar dan van een klein rund. Hij is niet groot, maar ook niet te gek duur. r Rien van der Steen plaatste bumpers en een apar te, trapezoïde vorm van de wiel kasten. De auto biedt veel bin nenruimte. Achter de gedeeld neerklapbare achterbank zit een bagageruim van 436 liter dat met diezelfde bank neer kan uitgroeien tot 1.277 liter. Net als stalgenoot de Dodge Ca liber - waarmee hij de basis deelt - heeft hij grappige de tails. Zo is de verlichting in de bagageruimte uitneembaar, waarna die als zaklamp kan die nen. De verschuifbare arm- steun voorin heeft een houder voor een mobiele telefoon of een mp3-speler. Verder kent de Compass op bestelling net als de Caliber een dikke speakerset in de achterklep die het leuk doet als gelegenheidsdisco op J- eeps, de mannetjesput ters van het Chrysler-con cern, verlieten altijd al graag de gebaande pa den. Figuurlijk slaat het macho-merk met een rijk oor logsverleden nu ook andere we gen in. Want de Jeep Compass Het Britse De Engelsen komen het al geregeld te gen op hun openbare wegen: een strookje rip- pleprint. Het ribbelige asfalt zorgt voor een scherp trilgeluid in de auto. De irritatie die dit oplevert, moet er voor zorgen dat automobilis ten flink op de rem trappen. Volgens importeur ITS uit Bussum is rippleprint hét alternatief voor de traditionele verkeersdrempels. ,,Het heeft een sterk alarmerend ef fect, terwijl een ambulance er wel gewoon met honderd kilometer per uur over heen kan", aldus directeur Gert Jan Kroes. Op dit moment wordt in Zwolle, ICudelstaart en de gemeente Zwartewaterland geëxperimenteerd met rippleprint. Het Amerikaanse Saxon Motorcycle Company gaat samen werken met New Rebel Motorcycles van de Ne derlanders Frank Ver meulen en Rinke An- dringa om de Saxon custom motoren in Eu ropa te distribueren. In het najaar wordt ge- De Warlord van het nieuwe start met twee model- Saxton, len, een chopper met de erg foute naam Warlord, en de Firestorm, een lange, la ge custom. Beide modellen hebben een motorblok met een inhoud van 1.573 cc.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 23