pzc
Auto
Kleine Jeep wil geen softic zijn
Bijdehand
De allerslechtste chauffeur
Mazda MX-5 gaat ook op vouwtoer
De Peilstok
O Met de verkiezingen voor de deur pro
beren politieke partijen de gunst van de
automobilist te winnen Zo wil Geert Wilders'
Partij voor de Vrijheid de maximumsnelheid
op snelwegen 's nachts verhogen. Bij welke
partij is de automobilist volgens u het beste
af? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Dump de drempel!
7"^ Wat zou zorgen voor een betere door-
stroming van het verkeer, vroegen we
vorige week. Dertig procent van de stemmers
ziet het verwijderen van drempels als de
beste remedie. En liefst een op de vijf stem
mers zou nog andere manieren weten. De
voorrangsweg krijgt duidelijk geen voorrang
D3aa fimu üsö WHJ&HH?
llCtor
LET OP
6lli DREMPELS MEER
Minder drempels 30%
0 Andere manier 20%
Minder verkeerslichten 15%
Qi Meer rotondes 15%
0 Meer spitsstroken 8%
Langere invoegstroken 7%
Meer voorrangswegen 5%
O Henk Tromp, verkeersdeskundige bij Goudappel
Coffeng: "Mij valt op dat de focus sterk op het
stedelijke verkeersnetwerk ligt, en dan vooral op
verkeersdrempels. Drempels leiden niet tot meer opstop
pingen. Ze verminderen wel het aantal ongelukkeh. Je
doet inderdaad wel langer over een traject met verkeers
drempels, maar verkeerslichten zijn de grote boosdoe
ners als het gaat om opstoppingen. Dat ze de veiligheid
dienen is een sprookje. Onderzoek heeft al lang
aangetoond dat verkeerslichten kruispunten vaak juist
onveiliger maken. De toekomst van de filebestrijding ligt
echt in het rekeningrijden. Dit is waarschijnlijk ook de
'andere manier' die twintig procent van de stemmers
aangeeft. In het buitenland zijn hier al goede resultaten
mee geboekt en het kan niet lang meer duren voordat
Nederland ook overstag gaat. Ook éénrichtingverkeer op
doorgaande wegen in grote steden biedt verlichting".
Nieuw in ICudelstaart
Krijgszuchtige motorfiets
Feestje voor de Fiesta
De Ford Fiesta is 30 jaar
oud. Sinds 1976 zijn er
van het in Spanje ge
bouwde model 12 mil
joen stuks verkocht.
Het was de eerste Ford
met de motor dwars
voorin en
laandrijving.
voorwie- De Ford Fiesta toen (links) en
0113-315680
vv.vWiPZG'.ni/aiJto
HU31,4460 AA Goes
Arivertentie-exploïtatie:
}5-en Midden-Zeeland: 0113-315520
£««20-4562600
„ijdag 22 september 2006
i-Vlaanderen: 0114-372770
in samenwerking met O AutoTrack.nl
Volgende pagina: Panda-mon/um
een vijfversnellingsbak. Een
cvt-automaat kan ook. Beide
maken overigens niet bijster
veel indruk. Wel fijn, maar luid
ruchtig is de tweeliter common-
rail diesel met vier kleppen per
cilinder en variabele turbo. Ge
leend van VW en goed voor 140
pk. Hij zit vast aan een zesver
snellingsbak.
De Compass 2.4 kost 28.495 eu
ro, de diesel is zo'n vijf mille
duurder. Op het gebied van af
werking of verfijnde rij-eigen-
schappen blinkt de Compass
niet uit.
Geduld
Chrysler zit intussen aan te hik
ken tegen de levertijd van de
Dodge Caliber die veel techniek
en boordgereedschap met de
Jeep Compass deelt: wie er in
Nederland eentje bestelt, moet
drie tot vijf maanden geduld
hebben. En dat kan echt niet,
wil je als nieuw merk - Doclge
timmert hier voor het eerst aan
de weg - succes hebben.
KENNISMAKING
is de eerste compacte Jeep en
bovendien eentje met moder
ne, onafhankelijke wielophan
ging. Natuurlijk verloochent hij
zijn afkomst niet. Hij krijgt vier-
wielaandrijving mee en de mo
gelijkheid om met een sperdif-
ferentieel wielslip te blokke
ren. Erg veel softe suv's van het
moment, de Koreanen ICia en
Hyundai voorop, zien er dan
wel uit als terreinridders, maar
hebben nog niet eens vierwiel-
aandrijving.
Sleuven
De Compass ziet er wat anders
uit dan het beeld dat we van
Jeep gewend zijn: Klassiek en
herkenbaar zijn de ronde kop
lampen en de grille met zeven
sleuven, zoals de oude Willy's
uit WO II die ook al had. De
Compass boogt verder op meer
afgeronde vormen, een schuin
geplaatste voorruit, laag ge-
het strand: de luidsprekers kun
nen bij geopende klep uitklap
pen om indruk te maken op de
aanwezige beachboys en -girls.
De passagiersstoel kan als
(schrijftafel worden gebruikt.
Jammer van die bruine en kei
harde plastic beldedingsdelen,
maar die zijn volgens Chrysler
wel vlek- en geurafstotend. De
laadvloer is bekleed met uit-
neembaar en uitwasbaar tapijt.
De vierwielaandrijving van de
Compass heeft een spermoge-
lijkheid, zodat tot 60 procent
van de trekkracht naar de ach
terwielen kan worden ge
stuurd. Hij staat in het terrein
daardoor werkelijk zijn manne
tje. Standaard heeft hij vier air
bags, airco, lichtmetalen wie
len en bovendien elektronische
stabiliteitsbewaking (esp) met
tractiecontrole.
Als hij in oktober op de markt
komt, is er keus uit een benzi
nemotor en een diesel. De 2.4
benzinemotor uit eigen huis le
vert 170 plc en is gekoppeld aan
De vader van mijn eerste
liefde was op afstand de
allerslechtste chauffeur
waarbij ik ooit in de auto heb
gezeten. Toch heeft hij me vele
malen heelhuids van A naar B
gebracht. Of liever: van De Bilt
naar Malddnga waar ze een zo
merhuisje hadden. De goede
man was iets hoogs bij de spoor
wegen en hield zich bezig met
bet spoorboekje. Daarvoor
moetje goed zijn in rekenen.
En iedereen weet dat mensen
die goed kunnen rekenen vaak
een beetje zonderling zijn. Ik
noem een Einstein. Mijn eerste
liefde's vader was op die regel
geen uitzondering. Wie koopt
er in vredesnaam een vakantie
huis in Makkinga? Om de één
andere reden had hij een
genegenheid voor me op
We zijn zelfs een keer sa
dus met z'n tweetjes, een
naar het vakantiehuis
In zijn Volkswagen Ke-
1302. Die hij, als rechtgeaar
spoorwegman, bereed als
TGV. Het voortdurend
anlcgas rijden was nog niet
eens zo eng maar het nét op
tijd of soms zelfs bijna iets te
laat remmen bij stoplichten of
haakse bochten gaf de rit een
onaangenaam hoog pretparkge
halte. Brullend, gierend en af
en toe ook akelig slingerend
vraten wij de kilometers naar
het verre Friesland. Onderwijl
de tijd dodend met het luid
keels zingen van bijna vergeten
volksliedjes. Dat was een weder
zijdse passie. Waarom schrijf ik
u dit? Omdat we toen, op de
heenweg net voorbij Zwolle,
een lifter hebben meegeno
men. Een onvervalste hippie
die dolblij achterin plaatsnam.
Maar binnen vijf minuten van
uit het diepst van zijn hart
wenste dat hij niet meegeno
men was. Niet alleen moest hij
zich aan alles vastgrijpen om
een beetje comfortabel te zitten
maar onderwijl zaten de twee
malloten voorin uit volle borst
te zingen van Vogeltje Fiet, fiet,
geef me je eitjes, geef me je eitjes van
porselein. Of: Elke dag komt Kuukle-
kuu, met zijn rode kammetje, bóvenop
het tuinhek staan, om een boterham
metje!
Nog geen twintig kilometer ver
der maakte hij, druk gebarend,
duidelijk dat hij op de plaats
van bestemming aangekomen
was. We hebben hem afgezet
op een parkeerplaats in the mid
dle of nowhere. Ik denk dat hij
niet helemaal de waarheid
sprak. Maar ik gaf hem geen on
gelijk. Toch moet ik eerlijk be
kennen dat mijn autoritten
met op afstand de allerslechtste
chauffeur ooit, tegelijkertijd de
leukste waren. En daarom
schrijf ik dit.
Door Rien van der Steen
In Nederland gaan de zaken
even wat minder goed, maar in
Europa gaat het Mazda voor de
wind. Het merk is 13 procent
gegroeid ten opzichte van 2005
en de Japanse Ford-dochter re
kent erop dit jaar in totaal min
stens 300.000 auto's te kunnen
verkopen in Europa. Daar moet
de slimme MX-5 Roadster
Coupé aan meehelpen.
Slim geconstrueerd
Na zestien jaar roadsters met
open dakjes van pvc worclt de
reeks voorzichtig uitgebreid
met een halfautomatisch vouw-
dak. Supersnel, heel licht en
het mooist van alles: de bagage
ruimte blijft onaangetast. Vol
gens Mazda was het essentieel
een lichte constructie te beden
ken. Er komen steeds meer au
to's met vouwdak op de markt
sinds de Peugeot 206 CC de
trend zette, maar ze kenmer
ken zich vaak door een zware
Het dak vouwt zich achter de
stoelen op in de MX-5 Coupé.
constructie en vooral een mi
niem restant van een koffer-
ruim. Slim geconstrueerd dus
door specialist Webasto, die
ook het vijfdelige vouwdak van
de VW Eos bedacht. De gewone
MX-5 kost 27.995 euro, de ver
sie met halfautomatisch vouw
dak komt op 30.500 euro. Puris
ten zullen de handbediende
softtop prefereren, ook al moe
ten ze 1 voor een winterkapje
2.650 euro betalen, alleen al
150 euro meer dan de We-
basto-versie kost.
Sinds 1989 zijn er wereldwijd
zo'n 775.000 MX-5's verkocht.
Bij Mazda wordt er op gerekend
dat 40 procent van de verkopen
straks voor een vouwdak zal
gaan. Eind december wordt hij
leverbaar.
Importeur
De fabriek grijpt het 75-jarig be
staan aan particuliere impor
teur De Binclchorst in Den Haag
na 38 jaar de nek om te
draaien. Per 2008 neemt de fa
briek de import in eigen hand.
Jeep heeft een nieuw
model onder de
Cherokee: de Com
pass. Hij is zo Ameri
kaans als een T-bone
steak, maar dan van
een klein rund. Hij is
niet groot, maar ook
niet te gek duur.
r
Rien van der Steen
plaatste bumpers en een apar
te, trapezoïde vorm van de wiel
kasten. De auto biedt veel bin
nenruimte. Achter de gedeeld
neerklapbare achterbank zit
een bagageruim van 436 liter
dat met diezelfde bank neer
kan uitgroeien tot 1.277 liter.
Net als stalgenoot de Dodge Ca
liber - waarmee hij de basis
deelt - heeft hij grappige de
tails. Zo is de verlichting in de
bagageruimte uitneembaar,
waarna die als zaklamp kan die
nen. De verschuifbare arm-
steun voorin heeft een houder
voor een mobiele telefoon of
een mp3-speler. Verder kent de
Compass op bestelling net als
de Caliber een dikke speakerset
in de achterklep die het leuk
doet als gelegenheidsdisco op
J- eeps, de mannetjesput
ters van het Chrysler-con
cern, verlieten altijd al
graag de gebaande pa
den. Figuurlijk slaat het
macho-merk met een rijk oor
logsverleden nu ook andere we
gen in. Want de Jeep Compass
Het Britse
De Engelsen komen
het al geregeld te
gen op hun openbare
wegen: een strookje rip-
pleprint. Het ribbelige
asfalt zorgt voor een
scherp trilgeluid in de
auto. De irritatie die dit
oplevert, moet er voor
zorgen dat automobilis
ten flink op de rem trappen. Volgens importeur ITS uit
Bussum is rippleprint hét alternatief voor de traditionele
verkeersdrempels. ,,Het heeft een sterk alarmerend ef
fect, terwijl een ambulance er wel gewoon met honderd
kilometer per uur over heen kan", aldus directeur Gert
Jan Kroes. Op dit moment wordt in Zwolle, ICudelstaart
en de gemeente Zwartewaterland geëxperimenteerd
met rippleprint.
Het Amerikaanse
Saxon Motorcycle
Company gaat samen
werken met New Rebel
Motorcycles van de Ne
derlanders Frank Ver
meulen en Rinke An-
dringa om de Saxon
custom motoren in Eu
ropa te distribueren. In
het najaar wordt ge- De Warlord van het nieuwe
start met twee model- Saxton,
len, een chopper met
de erg foute naam Warlord, en de Firestorm, een lange, la
ge custom. Beide modellen hebben een motorblok met
een inhoud van 1.573 cc.