Alleen resultaat telt voor De Geus
Gif had nooit terecht
mogen komen in
woonwijk Abidjan
Onbetrouwbaar blauw
PZC
PZC
Scheidend minister van Sociale Zaken schuwde impopulaire maatregelen niet
Donner scoort
m
vrijdag 15 september 2006
Geen minister lag de afgelopen
vier jaar zo onder vuur als Aart
Jan de Geus. Hij werd de verper
soonlijking van de gehate ingre
pen in de sociale zekerheid
ivaar half Nederland tegen te
hoop liep.
door Hans van Soest
Hij vertelt: „Ja. er is een fase
geweest dat ik een soort
kop van jut was." Aart Jan de
Geus staat aan de vooravond
van wat misschien wel zijn laat
ste prinsjesdag is als minister
van Sociale Zaken. „Maar ik
ben nooit vreselijk onheus beje
gend en heb nauwelijks per
soonsbeveiliging gehad. Natuur
lijk zou ik hebben genoten van
populariteit, maar ik haal mijn
voldoening uit andere dingen."
Daarmee doelt hij op het grote
aantal nieuwe wetten die hij
heeft doorgevoerd. „De geschie
denis zal leren hoe belangrijk
het allemaal was, maar ik geloof
dat onder de kabinetten-Balken
ende de bakens definitief zijn
verzet. Wat vier jaar geleden
nog supercontroversieel was, is
nu gemeengoed geworden. Zelfs
de PvdA, die zoveel kritiek had,
wil in haar verkiezingsprogram
ma de veranderingen in de socia
le zekerheid niet terugdraaien."
Zijn uitgestoken hand die voor
de tv-camei'a's werd geweigerd
door toenmalig FNV-voortzitter
Lodewijk de Waal groeide uit
tot hét symbool van de weer
stand die het kabinetsbeleid de
afgelopen jaren opriep. De mas
sademonstratie op het Museum
plein was mede aan De Geus'
adres gericht. Hij die verant
woordelijk was voor de ingre
pen in de WAO, de WW,
VUT/prepensioen. Het mes ging
in de Melkertbanen en de vrij
stelling van de sollicitatieplicht
voor ouderen en bijstandsmoe
ders en de bijstand en de kinder
opvang werd overhoop gegooid.
Op het hoogtepunt van de ruzie
met de vakbeweging, twee jaar
geleden, bleef De Geus vertrou
wen houden in een goede af
loop. „Ik heb zelf een verleden
als vakbondsman bij het CNV.
Enerzijds werkte dat tegen me,
omdat De Waal vond dat ik
daarom geen verantwoordelijk
heid mocht dragen voor dit be
leid. Maar anderzijds kon ik zo
alle gebeurtenissen wel plaat
sen: de geweigerde handdruk,
het Museumplein. Soms heeft
een conflict een uitlaatklep no
dig om tot een oplossing te ko
men. Ik ken de bonden: geen
land in Europa heeft een vakbe
weging die zou meewerken aan
rigoureuze ingrepen in de WAO,
WW en de VUT, maar de onze
durft verantwoordelijkheid te
dragen. De clash is productief
geweest. Na het Museumplein
hadden de bonden meer zelfver
trouwen en durfden ze een com
promis te sluiten." Dat dat com
promis mede tot stand kwam
doordat Gerrit Zalm van Finan
ciën de plooien met De Waal
glad streek, deert De Geus niet.
„Ik ben voortdurend achter de
schermen overal bij betrokken
geweest. Na alle verwijten die
De Waal mij had gemaakt, kon
hij ook niet meer zonder ge
zichtsverlies een deal met mij
sluiten. Dus moest een ander
het doen. Het gaat om het resul
taat, niet om je eigen ego."
Uitkering
Toen De Geus in 2001 het minis
terschap accepteerde, kwam dat
naar eigen zeggen ook door de
ervaring die hij als vakbondsbe
stuurder had opgedaan. „Ik on
derschreef de ingrepen in de so
ciale zekerheid volkomen. De na
druk lag op het krijgen van een
uitkering, niet op het weer aan
de slag gaan van mensen." Dat
is nu anders, stelt hij. „Sinds vo
rig jaar daalt het aantal mensen
die arbeidsongeschikt zijn, in de
WW of de bijstand zitten. Dat
komt niet alleen door de veran
derde wetgeving. Het komt ook
door een cultuurverandering: be-
drijven kijken nu eerder naar
wat iemand nog anders zou kun
nen, wanneer hij zijn eigen
werk niet meer aankan. Arbeids
conflicten worden niet meer af
gewenteld op de sociale zeker
heid. Dat is winst, maar het
moest aan de kaak worden ge
steld. Dat roept weerstand op
en dan kun je je daardoor laten
afschrikken. Maar zo zitten Bal
kenende en ik niet in elkaar."
Toch geeft ook De Geus toe dat
het wel heel erg rigoureus is ge
weest allemaal. „Maar het was
dan ook moeilijker dan we had
den gedacht toen we in 2001 be
gonnen. Het begon al door de
vroege val van Balkenende-1. Ik
was als minister van Sociale Ze
kerheid én Volksgezondheid
acht maanden lang demissio
nair. Acht maanden waarin de
problemen zich opstapelden en
wij geen mandaat hadden iets te
doen. En daarnaast was het de
economische malaise: niemand
had verwacht dat we zo diep in
de shit zouden komen te zitten."
Kritisch
Economen van de Rabobank
schreven deze week een kritisch
rapport over het kabinetsbeleid.
Door him doemscenario's over
de sociale zekerheid en de inzet
op loonmatiging, zou de econo
mie onnodig zijn afgeremd. Dat
het weer zo goed gaat met de
werkgelegenheid, zou vooral ko
men door maatregelen die al on
der Paars zijn ingevoerd. De
Geus haalt zijn schouders er
over op. „Ik tel mijn zegenin
gen. Nederland staat er weer
goed voor. We hebben de laag
ste werkloosheid van Europa."
Zijn werk is nog niet af, vindt
De Geus. Of hij weer terug wil
komen als minister, daar laat
hij zich niet over uit. „Dat is
niet aan mij. Maar er moet nog
veel gebeuren. De cultuurom
slag in bedrijven om ouderen, ar
beidsongeschikten, allochtonen
en vrouwen aan te nemen, is nog
lang niet overal gemaakt. De uit
voeringsinstellingen moeten be
ter functioneren. Te lang is de
sociale zekerheid een uitkerings-
fabriek geweest, het moet een
dienstverlener worden om men
sen aan werk te helpen. En de
ontslagbescherming moet an
ders: de baan voor het leven be
staat niet meer. Bedrijven gaan
failliet, ambtenaren worden
wegbezuinigd. Dan helpt ont
slagbescherming niet. Beter is
het als bedrijven investeren in
opleiding van mensen, zodat die
makkelijk elders werk vinden.
Als dat geregeld kan worden,
kan de ontslagbescherming ver
soepeld worden. Dan zijn werk
gevers ook minder huiverig om
mensen aan te nemen." GPD
In de Tweede Kamer vielen gisteren grote wow
den over de vraag of minister Donner van Ji^
tie mag theoretiseren. Hoewel geen geachteal
ge vaardigde hem verdenkt van sympathie voord
islamitische sharia, deden ze wel of ze het ve
schrikkelijk moeilijk hebben met Donners voe
beeld van de werking van de open democratie i
het boek Het land van haat en nijd zegt hij, dat bi
een tweederde meerderheid de invoering van is|
mitisch recht, de gevreesde sharia, in Nederlaa
mogelijk is. Puur theoretisch natuurlijk. Demuut
ter voegt er later aan toe dat hij er alles aan za
doen om dat te voorkomen. Daarmee is eigenliji
de kous af. Ware het niet dat deze kwestie spekla
voor het bekkie van de rechtse splinters is, endi
overige partijen zich in de aanloop naar de verkij
zingen niet onbetuigd kunnen laten. Dus dek:
teerde de Kamer. Als de kwaliteit van deze disc*
sie maatgevend is voor de weerbaarheid van onj
democratie tegen ongewenste invloeden, moet ht
ergste worden gevreesd - om bij Donner te blijvet
de komst van de sharia.
Donner en de Kamer bespraken het verschil tus
sen de werking van de democratische besluitvcc
ming, waarin in theorie een tweederde meerde
heid voldoende is om de grondwet in elke richtin
om te buigen, en die van de democratische rechts
staat waarin de bescherming van minderheden;
verankerd. Tot en met het krijgshaftige Plakkaa
van Verlatinghe uit 1581 waarin de lage landend
stand nemen van de Spaanse landsheer Filipsi
omdat hij de vrijheden der gewesten niet respeê
teert. Het ging dus ver. Maar erg zuiver wareni
bespiegelingen niet. Dat kwam door de politieks
kleuring. Want op de achtergrond speelt de worsts
ling mee van Donners Christen Democratisch Ap
pèl. Het CDA zoekt naar mogelijkheden omradica
le partijen te weren. Donner voelt er niets voofi
Het leek er gisteren zelfs op dat hij zich bewust
een uitglijer heeft gepermitteerd. De minista
kwam glorieus uit het debat. Even soepel als k
theoretiseert, verontschuldigt hij zich. Ondertui
sen wijst hij de Kamer eens fijntjes op de kern va
zijn betoog: om van gewelddadige conflicten (mi
radicale moslims) over 'te schakelen naar democrat
tische strijd is een voortdurend debat nodig, ze!^
over de verworvenheden van de rechtsstaat. Dal
moet zonder geweld, zonder bedreiging én zondd
claim op de uitkomst. Ook als we dat eng vindej
Het CDA diende vervolgens een kansloze motie ij
die beoogt radicalen vroegtijdig de pas af te snij;
den. Maar toen had Donner al fraai gescoord.
15 september 1956
door Hélène Schenk
Jack Droog weet waar-ie over
praat. „Dit afval had nooit
gedumpt mogen worden in Afri
ka", zegt Droog, directeur van
Afvalstoffen Terminal Moerdijk
(ATM). Maar wat niet had mo
gen gebeuren, gebeurde toch.
Met zes doden en meer dan
15.000 getroffenen tot gevolg.
Droog zit flink in zijn maag met
de affaire, zijn bedrijf is in dis
krediet gebracht: „Mensen wa
gen: hebben jullie daarmee te
maken?" Het gaat over vijf ton
verontreinigd afval met een te
hoog gehalte aan caustic soda,
afkomstig van het schip Probo
Koala. Caustic soda wordt ge
bruikt om olietanks te spoelen
en scheidt giftige dampen af.
Het spul werd gestort in een
woonwijk in Abidjan, de hoofd
stad van Ivoorkust. Dat was te
gen alle afspraken in, verzekert
de huurder van het schip, Trafi-
gura in Amstelveen.
Geschokt
Trafigura ging in zee met het be
drijf Société Tommy uit Ivoor
kust, dat 'gecertificeerd was en
aan alle voorwaarden voldeed'
om met het afval om te gaan.
Dat Tommy het in een
West-Afrikaanse woonwijk
stortte, schokte ook Trafigura.
Het bedrijf nam gisteren even
eens geschokt kennis van berich
ten in de media van Abidjan dat
Tommy nota bene werd aanbevo
len door Puma Energy: een doch
ter van Trafigura.
„Dat zoeken we uit", aldus
woordvoerder Jan Maat van Tra
figura. Als dat waar is heeft zijn
bedrijf een groot probleem, er
kent Maat. „Maar we hebben nü
ook al een groot probleem. Het
is te gek voor woorden dat dit
midden in een woonwijk tussen
de mensen gestort is. Dit had
nóóit mogen gebeuren."
4 juli 2006. De milieudienst Am
sterdam vraagt de Vrom-inspec-
tie wat te doen met een schip
met een zwaar stinkende lading
met een teveel aan caustic soda.
Het spul kan niet in Amsterdam
worden verwerkt. Een deel moet
naar Rotterdam. Afvalstoffen
Terminal Moerdijk (ATM) was
één van de bedrijven die ge
vraagd werd offerte uit te bren
gen. Trafigura besluit daarop de
klus niet te laten doen. Het is te
duur en het nam te veel tijd in
beslag. Milieuvergunningen wor
den niet zo snel afgegeven. „Per
dag wordt 35.000 dollar liggeld
in rekening gebracht", zegt
Maat. „Bovendien moesten we
olie halen in Estland en als we
daar te laat aan zouden komen,
ging ons dat nog eens 250.000
dollar kosten." Het schip voer
met de vervuilde lading naar
Estland. Daar kon de troep niet
verwerkt worden, dus het werd
niet eens aangeboden, volgens
Maat. Na Estland voer het schip
via Nigeria naar Ivoorkust.
Waar het spul werd gedumpt.
Prijskaartje
ATM had de reinigingski us best
willen klaren, zegt directeur
Jack Droog. Hij hing er naar ei
gen zeggen wel 'een stevig prijs
kaartje aan'. Maar het ging dan
ook om 'stevig verontreinigd af
val'. Trafigura Beheer sprak in
eerste instantie over 'een vrij
normale lading' en daarna over
'olieresten vermengd met caus
tic soda'. Inmiddels liggen er in
Ivoorkust 23 mensen in zieken
huizen, zijn zes mensen overle
den en kampen ruim 15.000 men
sen met vergiftigingsverschijnse
len. Greenpeace wil heel graag
weten welke link er bestaat tus
sen Tommy en Puma Energy,
het dochterbedrijf van Trafigu
ra. Ook vraagt Greenpeace zich
af of de milieuinspectie na dat
telefoontje uit Amsterdam 'niet
verder had moeten kijken' naar
de samenstelling van het afval.
Het Openbaar Ministerie onder
zoekt of alles volgens de regels
verlopen is. ATM-directeur
Droog wil niet zeggen wat de sa
menstelling was van het afval
toen hij offerte uitbracht. Hij
weet niet wat er in Estland met
de lading gebeurd is en of het af
val dat hem werd aangeboden
hetzelfde is als wat er werd ge
stort.
„Dit had in ieder geval nooit mo
gen gebeuren. Maar het is niet
aan mij om te beoordelen of de
lading naar Afrika vervoerd had
Onlangs maakte ik het op een
vlucht weer eens mee dat op het
moment dat het vliegtuig veilig was ge
land, veel passagiers begonnen te klap
pen. Ik voor mij blijf dat hoe dan ook
een beschamende vertoning vinden.
Want ofwel je klapt uit opluchting - zo
van 'ik heb de hele vlucht in de rats ge
zeten of we het wel of niet zouden ha
len en dat is deze keer in ieder geval ge
lukt' - en dan is het in feite een uiting
van gebrek aan vertrouwen. Ofwel je
klapt omdat er een of andere gek als
eerste begint te klappen en jouw auto
matische reactie is om dan mee te gaan
klappen, hoewel je geen idee hebt van
waarom er eigenlijk geklapt moet wor
den.
In dat geval is het een uiting van een
kuddementaliteit. Meer smaken zijn er
niet. Want wat zeker is, is dat het klap
pen kan niet bedoeld is als uiting van
waardering voor de behandeling door
het boordpersoneel. Althans niet bij be
paalde maatschappijen. Sommigen ma
ken er wat dat betreft echt een potje
van.
Een voorbeeld. Mijn twee beste vrien
dinnen gingen onlangs op zakenreis en
kozen daar onze nationale trots als ver
voermiddel voor. Netjes ingecheckt en
gewapend met hun boardingpasses,
twee stoelen op rij 11, kwamen ze bij
de gate aan. Daar werden ze opge
wacht door een blauwe dame. Die deel
de hen bruusk mede dat ze 'op onrecht
matige wijze aan hun stoelen waren ge
komen' en stelde ze voor de volgende
keuze: 'ofwel u levert uw boardingpas
ses in en accepteert andere stoelen, of
wel uw koffers worden alsnog van
boord gehaald en u blijft hier'. Terwijl
ze die opmerkelijke mededeling deed,
voegde zich een blauwe man bij haar,
gewapend met walkie-talkie of mobiel.
'U moet het nu meteen zeggen, anders
beslissen wij voor u', vervolgde ze ter
wijl ze op de man en zijn apparaat
wees, 'en gaat er onmiddellijk de op
dracht uit uw bagage terug te halen'.
Overdonderd maar er ook vol onbegrip
gaven de dames hun boarding passes
af. Daarvoor kregen ze twee passes
voor rij 39 terug. Bij die rij aangeko
men, bleek op één van de toegewezen
stoelen iemand te zitten. Die weigerde
weg te gaan.
De purser werd erbij gehaald, maar die
bleek niet in staat om de man van zijn
plaats te praten. Daarop werd een van
de twee dames verordonneerd op rij 42
te gaan zitten, onder de belofte dat een
maal in de lucht de zaak zou worden op
gelost. Gedurende de volgende tien uur
van de vlucht vroegen de dames exact
tien keer om de belofte van twee stoe
len naast elkaar in te lossen, omdat ze
na aankomst onmiddellijk aan het
werk moesten en dat wilden voorberei
den. En tien keer werden ze met steeds
andere verhalen afgewimpeld. De ene
keer omdat de purser nog geen tijd had
een en ander regelen, de andere keer
omdat de gezagsvoerder geen tijd
had om de zaak op te lossen, en weel
een andere keer omdat er geen stoelen
beschikbaar waren. Toen de dames het
echt zat werden en boos begonnen te
worden, was de reactie dat ze altijd
nog een klacht konden indienen en dat,
nota bene, de purser bereid was hen uit
te leggen wat daarvoor de procedure
was.
Die klacht hebben ze achteraf inder
daad ingediend, aangetekend. Onder
andere omdat bij nader onderzoek
bleek dat er nog 56 plaatsen vrij waren
en dat kennissen van de blauwe dame
op hun oorspronkelijke rij 11 een
plaats hadden gekregen. De maatschap
pij belooft binnen vijf dagen op een
klacht te reageren. Inmiddels zijn ruim
50 dagen verstreken. De conclusie:
voor sommige luchtvaartmaatschappij
en moet je niet klappen. Ze moeten
klappen hebben.
TROUW - J. Lieve-Teune is gis
termiddag in het Middelburg
se café Juliana in de bloeme
tjes gezet voor dertig jaar trou
we dienst. Lieve-Teune heeft
er in die periode voor gezorgd
dat cafébezoekers een fris en
schoon gebouw betraden. Vele
klanten van de kroeg kwamen
de schoonmaakster bloemen
en gelukwensen brengen.
INSTALLATIE - In Middel
burg is E. Kuiper als nieuwe di
recteur van de Rijks HBS geïn
stalleerd. Kuiper is de opvol
ger van J. van Dalsum, die met
pensioen is gegaan. De installa
tie van Kuiper vond plaats in
het tekenlokaal van de school
onder de toeziende ogen van'
Zeeuwse collegadirecteuren.
EXTRA PRIJS - In de staatslo-i
terij is op lotnummer 20661
een prijs van 25.000 gulden ge
vallen plus een extra prijs van
30.000.
BRANDWEER - Een brand
weerteam uit Oost- es
West-Souburg heeft bij natio
nale kampioenschappen dei
tweede plaats behaald. Aandej
landelijke wedstrijden, die in
Schiedam werden gehouden,
namen dertig brandweerploe
gen deel.
Inwoners van Akuedo beschermen zich met mondmaskers tegen de giftige dampen, afkomstig van vijf
ton chemisch afval dat gedumpt werd in een woonwijk nabij de Ivoriaanse hoofdstad Abidjan. Het gif
schandaal heeft inmiddels zes doden gekost en 16.000 mensen ziek gemaakt. foto Luc Gnago /RTR
mogen worden. Dat is een vraag
voorde politiek."
Trafigura vraagt voelt zich
'enorm betrokken bij de getrof
fen bevolking van Ivoorkust' en
waagt zich af wie wat precies
gaat opruimen in Abidjan en
wanneer en hoe. „Daarna pas
zullen we ons bezighouden met
de vraag wie hiervoor aanspra
kelijk is", aldus woordvoerder
Maat. GPD
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Dick Bosscher (adjunct)
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactle@pzc.nl
Lezersredacteur: A J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax: (0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachlweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111 (454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag l/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
Internet: www.pzc.nl
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag l/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand: 21,50 n.v.t
per kwartaal: 61,50 C 64,50
per jaar €236.00 239,00
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v. lezersservice,
Postbus 31,4460 AA Goes
Losse nummers per stuk
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank35.93 00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevoerd
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen.
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (klointjes):
Tel. (076)5312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend goe°
Auteursrechten
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in eei
(abonnementenledmimstratie en om u te (laten) informerer
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegenei
do derden. Als u op deze informatie gr
zersservice. Postbus 31. 4460 AA Goes.
het Wcgener-concern 0= do«v
and dat wordt gebruikt voor
voor u relevante diensten «ipe-
MwmrmvSg.
dan kunt u dit schriftelijk melden bij. PA» -
Behoort tot -Sr WeGeNeR