Alleen resultaat telt voor De Geus Gif had nooit terecht mogen komen in woonwijk Abidjan Onbetrouwbaar blauw PZC PZC Scheidend minister van Sociale Zaken schuwde impopulaire maatregelen niet Donner scoort m vrijdag 15 september 2006 Geen minister lag de afgelopen vier jaar zo onder vuur als Aart Jan de Geus. Hij werd de verper soonlijking van de gehate ingre pen in de sociale zekerheid ivaar half Nederland tegen te hoop liep. door Hans van Soest Hij vertelt: „Ja. er is een fase geweest dat ik een soort kop van jut was." Aart Jan de Geus staat aan de vooravond van wat misschien wel zijn laat ste prinsjesdag is als minister van Sociale Zaken. „Maar ik ben nooit vreselijk onheus beje gend en heb nauwelijks per soonsbeveiliging gehad. Natuur lijk zou ik hebben genoten van populariteit, maar ik haal mijn voldoening uit andere dingen." Daarmee doelt hij op het grote aantal nieuwe wetten die hij heeft doorgevoerd. „De geschie denis zal leren hoe belangrijk het allemaal was, maar ik geloof dat onder de kabinetten-Balken ende de bakens definitief zijn verzet. Wat vier jaar geleden nog supercontroversieel was, is nu gemeengoed geworden. Zelfs de PvdA, die zoveel kritiek had, wil in haar verkiezingsprogram ma de veranderingen in de socia le zekerheid niet terugdraaien." Zijn uitgestoken hand die voor de tv-camei'a's werd geweigerd door toenmalig FNV-voortzitter Lodewijk de Waal groeide uit tot hét symbool van de weer stand die het kabinetsbeleid de afgelopen jaren opriep. De mas sademonstratie op het Museum plein was mede aan De Geus' adres gericht. Hij die verant woordelijk was voor de ingre pen in de WAO, de WW, VUT/prepensioen. Het mes ging in de Melkertbanen en de vrij stelling van de sollicitatieplicht voor ouderen en bijstandsmoe ders en de bijstand en de kinder opvang werd overhoop gegooid. Op het hoogtepunt van de ruzie met de vakbeweging, twee jaar geleden, bleef De Geus vertrou wen houden in een goede af loop. „Ik heb zelf een verleden als vakbondsman bij het CNV. Enerzijds werkte dat tegen me, omdat De Waal vond dat ik daarom geen verantwoordelijk heid mocht dragen voor dit be leid. Maar anderzijds kon ik zo alle gebeurtenissen wel plaat sen: de geweigerde handdruk, het Museumplein. Soms heeft een conflict een uitlaatklep no dig om tot een oplossing te ko men. Ik ken de bonden: geen land in Europa heeft een vakbe weging die zou meewerken aan rigoureuze ingrepen in de WAO, WW en de VUT, maar de onze durft verantwoordelijkheid te dragen. De clash is productief geweest. Na het Museumplein hadden de bonden meer zelfver trouwen en durfden ze een com promis te sluiten." Dat dat com promis mede tot stand kwam doordat Gerrit Zalm van Finan ciën de plooien met De Waal glad streek, deert De Geus niet. „Ik ben voortdurend achter de schermen overal bij betrokken geweest. Na alle verwijten die De Waal mij had gemaakt, kon hij ook niet meer zonder ge zichtsverlies een deal met mij sluiten. Dus moest een ander het doen. Het gaat om het resul taat, niet om je eigen ego." Uitkering Toen De Geus in 2001 het minis terschap accepteerde, kwam dat naar eigen zeggen ook door de ervaring die hij als vakbondsbe stuurder had opgedaan. „Ik on derschreef de ingrepen in de so ciale zekerheid volkomen. De na druk lag op het krijgen van een uitkering, niet op het weer aan de slag gaan van mensen." Dat is nu anders, stelt hij. „Sinds vo rig jaar daalt het aantal mensen die arbeidsongeschikt zijn, in de WW of de bijstand zitten. Dat komt niet alleen door de veran derde wetgeving. Het komt ook door een cultuurverandering: be- drijven kijken nu eerder naar wat iemand nog anders zou kun nen, wanneer hij zijn eigen werk niet meer aankan. Arbeids conflicten worden niet meer af gewenteld op de sociale zeker heid. Dat is winst, maar het moest aan de kaak worden ge steld. Dat roept weerstand op en dan kun je je daardoor laten afschrikken. Maar zo zitten Bal kenende en ik niet in elkaar." Toch geeft ook De Geus toe dat het wel heel erg rigoureus is ge weest allemaal. „Maar het was dan ook moeilijker dan we had den gedacht toen we in 2001 be gonnen. Het begon al door de vroege val van Balkenende-1. Ik was als minister van Sociale Ze kerheid én Volksgezondheid acht maanden lang demissio nair. Acht maanden waarin de problemen zich opstapelden en wij geen mandaat hadden iets te doen. En daarnaast was het de economische malaise: niemand had verwacht dat we zo diep in de shit zouden komen te zitten." Kritisch Economen van de Rabobank schreven deze week een kritisch rapport over het kabinetsbeleid. Door him doemscenario's over de sociale zekerheid en de inzet op loonmatiging, zou de econo mie onnodig zijn afgeremd. Dat het weer zo goed gaat met de werkgelegenheid, zou vooral ko men door maatregelen die al on der Paars zijn ingevoerd. De Geus haalt zijn schouders er over op. „Ik tel mijn zegenin gen. Nederland staat er weer goed voor. We hebben de laag ste werkloosheid van Europa." Zijn werk is nog niet af, vindt De Geus. Of hij weer terug wil komen als minister, daar laat hij zich niet over uit. „Dat is niet aan mij. Maar er moet nog veel gebeuren. De cultuurom slag in bedrijven om ouderen, ar beidsongeschikten, allochtonen en vrouwen aan te nemen, is nog lang niet overal gemaakt. De uit voeringsinstellingen moeten be ter functioneren. Te lang is de sociale zekerheid een uitkerings- fabriek geweest, het moet een dienstverlener worden om men sen aan werk te helpen. En de ontslagbescherming moet an ders: de baan voor het leven be staat niet meer. Bedrijven gaan failliet, ambtenaren worden wegbezuinigd. Dan helpt ont slagbescherming niet. Beter is het als bedrijven investeren in opleiding van mensen, zodat die makkelijk elders werk vinden. Als dat geregeld kan worden, kan de ontslagbescherming ver soepeld worden. Dan zijn werk gevers ook minder huiverig om mensen aan te nemen." GPD In de Tweede Kamer vielen gisteren grote wow den over de vraag of minister Donner van Ji^ tie mag theoretiseren. Hoewel geen geachteal ge vaardigde hem verdenkt van sympathie voord islamitische sharia, deden ze wel of ze het ve schrikkelijk moeilijk hebben met Donners voe beeld van de werking van de open democratie i het boek Het land van haat en nijd zegt hij, dat bi een tweederde meerderheid de invoering van is| mitisch recht, de gevreesde sharia, in Nederlaa mogelijk is. Puur theoretisch natuurlijk. Demuut ter voegt er later aan toe dat hij er alles aan za doen om dat te voorkomen. Daarmee is eigenliji de kous af. Ware het niet dat deze kwestie spekla voor het bekkie van de rechtse splinters is, endi overige partijen zich in de aanloop naar de verkij zingen niet onbetuigd kunnen laten. Dus dek: teerde de Kamer. Als de kwaliteit van deze disc* sie maatgevend is voor de weerbaarheid van onj democratie tegen ongewenste invloeden, moet ht ergste worden gevreesd - om bij Donner te blijvet de komst van de sharia. Donner en de Kamer bespraken het verschil tus sen de werking van de democratische besluitvcc ming, waarin in theorie een tweederde meerde heid voldoende is om de grondwet in elke richtin om te buigen, en die van de democratische rechts staat waarin de bescherming van minderheden; verankerd. Tot en met het krijgshaftige Plakkaa van Verlatinghe uit 1581 waarin de lage landend stand nemen van de Spaanse landsheer Filipsi omdat hij de vrijheden der gewesten niet respeê teert. Het ging dus ver. Maar erg zuiver wareni bespiegelingen niet. Dat kwam door de politieks kleuring. Want op de achtergrond speelt de worsts ling mee van Donners Christen Democratisch Ap pèl. Het CDA zoekt naar mogelijkheden omradica le partijen te weren. Donner voelt er niets voofi Het leek er gisteren zelfs op dat hij zich bewust een uitglijer heeft gepermitteerd. De minista kwam glorieus uit het debat. Even soepel als k theoretiseert, verontschuldigt hij zich. Ondertui sen wijst hij de Kamer eens fijntjes op de kern va zijn betoog: om van gewelddadige conflicten (mi radicale moslims) over 'te schakelen naar democrat tische strijd is een voortdurend debat nodig, ze!^ over de verworvenheden van de rechtsstaat. Dal moet zonder geweld, zonder bedreiging én zondd claim op de uitkomst. Ook als we dat eng vindej Het CDA diende vervolgens een kansloze motie ij die beoogt radicalen vroegtijdig de pas af te snij; den. Maar toen had Donner al fraai gescoord. 15 september 1956 door Hélène Schenk Jack Droog weet waar-ie over praat. „Dit afval had nooit gedumpt mogen worden in Afri ka", zegt Droog, directeur van Afvalstoffen Terminal Moerdijk (ATM). Maar wat niet had mo gen gebeuren, gebeurde toch. Met zes doden en meer dan 15.000 getroffenen tot gevolg. Droog zit flink in zijn maag met de affaire, zijn bedrijf is in dis krediet gebracht: „Mensen wa gen: hebben jullie daarmee te maken?" Het gaat over vijf ton verontreinigd afval met een te hoog gehalte aan caustic soda, afkomstig van het schip Probo Koala. Caustic soda wordt ge bruikt om olietanks te spoelen en scheidt giftige dampen af. Het spul werd gestort in een woonwijk in Abidjan, de hoofd stad van Ivoorkust. Dat was te gen alle afspraken in, verzekert de huurder van het schip, Trafi- gura in Amstelveen. Geschokt Trafigura ging in zee met het be drijf Société Tommy uit Ivoor kust, dat 'gecertificeerd was en aan alle voorwaarden voldeed' om met het afval om te gaan. Dat Tommy het in een West-Afrikaanse woonwijk stortte, schokte ook Trafigura. Het bedrijf nam gisteren even eens geschokt kennis van berich ten in de media van Abidjan dat Tommy nota bene werd aanbevo len door Puma Energy: een doch ter van Trafigura. „Dat zoeken we uit", aldus woordvoerder Jan Maat van Tra figura. Als dat waar is heeft zijn bedrijf een groot probleem, er kent Maat. „Maar we hebben nü ook al een groot probleem. Het is te gek voor woorden dat dit midden in een woonwijk tussen de mensen gestort is. Dit had nóóit mogen gebeuren." 4 juli 2006. De milieudienst Am sterdam vraagt de Vrom-inspec- tie wat te doen met een schip met een zwaar stinkende lading met een teveel aan caustic soda. Het spul kan niet in Amsterdam worden verwerkt. Een deel moet naar Rotterdam. Afvalstoffen Terminal Moerdijk (ATM) was één van de bedrijven die ge vraagd werd offerte uit te bren gen. Trafigura besluit daarop de klus niet te laten doen. Het is te duur en het nam te veel tijd in beslag. Milieuvergunningen wor den niet zo snel afgegeven. „Per dag wordt 35.000 dollar liggeld in rekening gebracht", zegt Maat. „Bovendien moesten we olie halen in Estland en als we daar te laat aan zouden komen, ging ons dat nog eens 250.000 dollar kosten." Het schip voer met de vervuilde lading naar Estland. Daar kon de troep niet verwerkt worden, dus het werd niet eens aangeboden, volgens Maat. Na Estland voer het schip via Nigeria naar Ivoorkust. Waar het spul werd gedumpt. Prijskaartje ATM had de reinigingski us best willen klaren, zegt directeur Jack Droog. Hij hing er naar ei gen zeggen wel 'een stevig prijs kaartje aan'. Maar het ging dan ook om 'stevig verontreinigd af val'. Trafigura Beheer sprak in eerste instantie over 'een vrij normale lading' en daarna over 'olieresten vermengd met caus tic soda'. Inmiddels liggen er in Ivoorkust 23 mensen in zieken huizen, zijn zes mensen overle den en kampen ruim 15.000 men sen met vergiftigingsverschijnse len. Greenpeace wil heel graag weten welke link er bestaat tus sen Tommy en Puma Energy, het dochterbedrijf van Trafigu ra. Ook vraagt Greenpeace zich af of de milieuinspectie na dat telefoontje uit Amsterdam 'niet verder had moeten kijken' naar de samenstelling van het afval. Het Openbaar Ministerie onder zoekt of alles volgens de regels verlopen is. ATM-directeur Droog wil niet zeggen wat de sa menstelling was van het afval toen hij offerte uitbracht. Hij weet niet wat er in Estland met de lading gebeurd is en of het af val dat hem werd aangeboden hetzelfde is als wat er werd ge stort. „Dit had in ieder geval nooit mo gen gebeuren. Maar het is niet aan mij om te beoordelen of de lading naar Afrika vervoerd had Onlangs maakte ik het op een vlucht weer eens mee dat op het moment dat het vliegtuig veilig was ge land, veel passagiers begonnen te klap pen. Ik voor mij blijf dat hoe dan ook een beschamende vertoning vinden. Want ofwel je klapt uit opluchting - zo van 'ik heb de hele vlucht in de rats ge zeten of we het wel of niet zouden ha len en dat is deze keer in ieder geval ge lukt' - en dan is het in feite een uiting van gebrek aan vertrouwen. Ofwel je klapt omdat er een of andere gek als eerste begint te klappen en jouw auto matische reactie is om dan mee te gaan klappen, hoewel je geen idee hebt van waarom er eigenlijk geklapt moet wor den. In dat geval is het een uiting van een kuddementaliteit. Meer smaken zijn er niet. Want wat zeker is, is dat het klap pen kan niet bedoeld is als uiting van waardering voor de behandeling door het boordpersoneel. Althans niet bij be paalde maatschappijen. Sommigen ma ken er wat dat betreft echt een potje van. Een voorbeeld. Mijn twee beste vrien dinnen gingen onlangs op zakenreis en kozen daar onze nationale trots als ver voermiddel voor. Netjes ingecheckt en gewapend met hun boardingpasses, twee stoelen op rij 11, kwamen ze bij de gate aan. Daar werden ze opge wacht door een blauwe dame. Die deel de hen bruusk mede dat ze 'op onrecht matige wijze aan hun stoelen waren ge komen' en stelde ze voor de volgende keuze: 'ofwel u levert uw boardingpas ses in en accepteert andere stoelen, of wel uw koffers worden alsnog van boord gehaald en u blijft hier'. Terwijl ze die opmerkelijke mededeling deed, voegde zich een blauwe man bij haar, gewapend met walkie-talkie of mobiel. 'U moet het nu meteen zeggen, anders beslissen wij voor u', vervolgde ze ter wijl ze op de man en zijn apparaat wees, 'en gaat er onmiddellijk de op dracht uit uw bagage terug te halen'. Overdonderd maar er ook vol onbegrip gaven de dames hun boarding passes af. Daarvoor kregen ze twee passes voor rij 39 terug. Bij die rij aangeko men, bleek op één van de toegewezen stoelen iemand te zitten. Die weigerde weg te gaan. De purser werd erbij gehaald, maar die bleek niet in staat om de man van zijn plaats te praten. Daarop werd een van de twee dames verordonneerd op rij 42 te gaan zitten, onder de belofte dat een maal in de lucht de zaak zou worden op gelost. Gedurende de volgende tien uur van de vlucht vroegen de dames exact tien keer om de belofte van twee stoe len naast elkaar in te lossen, omdat ze na aankomst onmiddellijk aan het werk moesten en dat wilden voorberei den. En tien keer werden ze met steeds andere verhalen afgewimpeld. De ene keer omdat de purser nog geen tijd had een en ander regelen, de andere keer omdat de gezagsvoerder geen tijd had om de zaak op te lossen, en weel een andere keer omdat er geen stoelen beschikbaar waren. Toen de dames het echt zat werden en boos begonnen te worden, was de reactie dat ze altijd nog een klacht konden indienen en dat, nota bene, de purser bereid was hen uit te leggen wat daarvoor de procedure was. Die klacht hebben ze achteraf inder daad ingediend, aangetekend. Onder andere omdat bij nader onderzoek bleek dat er nog 56 plaatsen vrij waren en dat kennissen van de blauwe dame op hun oorspronkelijke rij 11 een plaats hadden gekregen. De maatschap pij belooft binnen vijf dagen op een klacht te reageren. Inmiddels zijn ruim 50 dagen verstreken. De conclusie: voor sommige luchtvaartmaatschappij en moet je niet klappen. Ze moeten klappen hebben. TROUW - J. Lieve-Teune is gis termiddag in het Middelburg se café Juliana in de bloeme tjes gezet voor dertig jaar trou we dienst. Lieve-Teune heeft er in die periode voor gezorgd dat cafébezoekers een fris en schoon gebouw betraden. Vele klanten van de kroeg kwamen de schoonmaakster bloemen en gelukwensen brengen. INSTALLATIE - In Middel burg is E. Kuiper als nieuwe di recteur van de Rijks HBS geïn stalleerd. Kuiper is de opvol ger van J. van Dalsum, die met pensioen is gegaan. De installa tie van Kuiper vond plaats in het tekenlokaal van de school onder de toeziende ogen van' Zeeuwse collegadirecteuren. EXTRA PRIJS - In de staatslo-i terij is op lotnummer 20661 een prijs van 25.000 gulden ge vallen plus een extra prijs van 30.000. BRANDWEER - Een brand weerteam uit Oost- es West-Souburg heeft bij natio nale kampioenschappen dei tweede plaats behaald. Aandej landelijke wedstrijden, die in Schiedam werden gehouden, namen dertig brandweerploe gen deel. Inwoners van Akuedo beschermen zich met mondmaskers tegen de giftige dampen, afkomstig van vijf ton chemisch afval dat gedumpt werd in een woonwijk nabij de Ivoriaanse hoofdstad Abidjan. Het gif schandaal heeft inmiddels zes doden gekost en 16.000 mensen ziek gemaakt. foto Luc Gnago /RTR mogen worden. Dat is een vraag voorde politiek." Trafigura vraagt voelt zich 'enorm betrokken bij de getrof fen bevolking van Ivoorkust' en waagt zich af wie wat precies gaat opruimen in Abidjan en wanneer en hoe. „Daarna pas zullen we ons bezighouden met de vraag wie hiervoor aanspra kelijk is", aldus woordvoerder Maat. GPD Hoofdredactie: Peter Jansen Dick Bosscher (adjunct) Arie Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactle@pzc.nl Lezersredacteur: A J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachlweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111 (454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag l/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag l/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 21,50 n.v.t per kwartaal: 61,50 C 64,50 per jaar €236.00 239,00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 31,4460 AA Goes Losse nummers per stuk maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank35.93 00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (klointjes): Tel. (076)5312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend goe° Auteursrechten aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in eei (abonnementenledmimstratie en om u te (laten) informerer ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegenei do derden. Als u op deze informatie gr zersservice. Postbus 31. 4460 AA Goes. het Wcgener-concern 0= do«v and dat wordt gebruikt voor voor u relevante diensten «ipe- MwmrmvSg. dan kunt u dit schriftelijk melden bij. PA» - Behoort tot -Sr WeGeNeR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4