700: waarom BMW geen Stei" kreeg
PZC
De Audi S3: een stuk vergif in maagdelijk wit
klassieker
750h op waterstof nieuwe mijlpaal
vrijdag 15 september 2006 27
/aw iep pnaqaB uaddois ai jaiq jooq
uajapuiq iaiu jaaipaA ajapue jat/ Beiu uaddeisyn uaie/ pueuiai leeisjuo
apeqas uaa6 jaipod laq ue,\ uauado iaq liq ua uaddeisyn uey s/ft/aspfeuiaB
fizfO fiq jeeM uep iep aop uaddeis uaieaj yn jaiBessed uaa wo n idois
d ;sj pjooMiue aisinf ia/-/
Vraag antwoord
Automobilisten die een voorrangsweg op wülen rijden blokkeren
soms het fietspad. Kan dat zomaar?
Geert Hendriks van Veilig Verkeer Nederland (voor
heen 3VO)„Officieel wordt gemeenten aanbevolen om
bij kruispunten een ruimte tussen weg en fietspad van
minstens vijf meter te creëren. Een automobilist moet
dan eerst aan fietsers voorrang verlenen en daama aan
het autoverkeer op de hoofdrijbaan. Helaas is op veel
plaatsen de tussenruimte te klein, waardoor auto's stil
komen staan op het fietspad. Dit leidt tot veel conflic
ten, maar gelukkig tot relatief weinig ongelukken. Auto
mobilisten dienen de situatie vooral zelf goed in te schat
ten. En fietsers zouden er goed aan doen enig begrip te
tonen wanneer een automobilist het fietspad op moet
teneinde het verkeer te kunnen zien."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden staan op de website van de krant, rubriek auto
Nieuwe kruising van Mazda
Citroën slaat vleugels uit
Citroen benut de Parijse autoshow voor het debuut
van de zevenzitter C4 Picasso en de studie C-Métis-
se. Die ziet eruit als een gevleugelde coupé en wordt aan
gedreven door een diesel-hybride. Met voorin een diesel
motor en elektromotoren in de achterwielen. Bij accele
reren en bij glad wegdek fungeren alle motoren, zodat
de auto over vierwielaandrijving beschikt. Hij weegt
1.400 kilo en heeft een enorme wielbasis van 3 meter.
Honda's nieuwe CR-V is klaar
Skoda verlaat de harde weg
De Skoda Octavia Combi Scout die de Tsjechische fa
brikant in Parijs laat zien staat vier centimeter ho
ger op zijn wielen en kan als vierwielaangedreven sta
tionwagon onverhard terrein gemakkelijker aan dan de
gewone Octavia 4x4. De auto komt de eerste helft van
2007 te koop.
Nissan Qashq..wat?!
Bijnawas BMW in
1959 opgeslokt door
Mercedes-Benz. Tex-
tielmiljonair Herbert
(juandt stak de red
dende hand toe, als
Ukpitalist van het
eerste uur. Zijn troef:
de net uitgebrachte
1MW700.
to Gert te Lintelo
De BMW 700 was
een idee van de
Oostenrijkse
BMW-importeur
Wolfgang Den-
zei. De auto werd getekend
door Giovanni Michelotti. Hij
werd voortgestuwd door een
achterin gemonteerde tweed
oder boxermotor, zó vanon
der een BMW motorfiets. Je zou
je afvragen of 697 cc wel vol-
was voor de mobiele
mens, maar de kopers uit de ja-
zestig vonden van wel. Zij
roemden de binnenruimte en
het sportieve weggedrag, waar
mee de kleine BMW aanzienlijk
uit de bus kwam dan de
iets goedkopere VW Kever.
Caravan
De 700 was leverbaar als twee-
deurs sedan en als coupé. Met
grotere viercilinderversie
hoopte BMW het succes van de
DM te overtreffen. Wielbasis en
motorruimte werden verlengd,
meer ruimte te scheppen
voor zowel de passagiers als de
grotere motor. Het concept
zich niet te lenen voor
«nviercilinder. Dan maar niet.
Meer ruimte kon natuurlijk
geen kwaad, en daarom ver
scheen in 1962 de verlengde
versie als 700 LS. naast het be-
model. De sedan kon
ie 32 extra centimeters prima
Van de aandoenlijke 700 naar de huidige
BMW 7 is een echte time-warp. BMW kon
digde deze week aan dat het een 7-serie limou
sine op waterstof in serieproductie neemt. Het
merk gebruikt geen elektromotoren of brand
stofcel maar jaagt waterstof 'gewoon' door een
verbrandingsmotor. Een zesliter twaalfcilinder
nog wel. BMW geeft de voorkeur aan vloeibare
waterstof, die onder druk bij -250 graden in een
geïsoleerde tank wordt geperst. BMW: „Als je
die tank met kokende koffie vult, blijft die 80
dagen heet". Op maximaal acht kilogram water
stof legt de auto 200 km af. Wel verdampt de
waterstof snel; in een dag of negen raakt een
tank half leeg. Gelukkig kun je net als in een
Ipg-auto ook omschakelen naar benzine. In
Duitsland komen waterstof-vulstations van To
tal. In Nederland is het zover nog niet. De pro
ductie van de BMW 750h begint eind dit jaar.
Wat hij moet kosten wil BMW nog niet zeggen.
hebben. Bij de LS Coupé was
het een ander verhaal. Die leek
vanaf het midden veel te lang,
alsof er een veel te zware cara
van achter had gehangen.
Gelukkig is daar achter het
stuur van het exemplaar dat
BMW Mobile Tradition voor ons
heeft klaargezet niets van te
merken. Al is het is wel een we
reld van verschil bij de nieuwe
335i Coupé, die we net nog
over een bochtige Alpenroute
hebben gesleurd. Toch zal de
koper die deze LS Coupé in
1962 bij de dealer in ontvangst
nam, zich vermoedelijk net zo
rijk hebben gevoeld als 43 jaar
later de kersverse eigenaar van
een nieuwe 3-Serie. Want zeg
nu zelf, twee chroomomrande
klokken en imitatiehout van
het alleredelste plastic op het
dashboard, dat heeft niet elke
auto.Om nog maar te zwijgen
over een dashboardkastje mét
deksel, waar je bij de eerdere
Audi gebruikt de aanduiding S al een jaar of
twintig voor zijn sportieve versies. Na de gro
te modellen volgt nu de tweede generatie van
le S3, zeg maar de Golf GTI zoals Audi die
ziet.
DoorRien van der Steen
°P de wegen rond München,
Waar Audi de S3 vorige week
presenteerde, valt op hoezeer
het merk uit Ingolstadt de Duit
se markt aan het veroveren is.
"aren het vroeger vooral
BM\Vs en Mercedessen die je
°P de Autobahn om voorrang
j™e§en' nu zijn het steeds va-
kerauto's met de vier in elkaar
gnjpende ringen.
Gehakt
Behalve de gebruikelijke A4, A6
^A8 ontmoet je ook steeds va
arde snelleriken die zijn uitge
est met een S. Na de S6 en S8
ls de S3 voorlopig de laatste. Hij
«en een direct ingespoten
eeliter motor met een knots
ïan een hirbolader, zoals je ze
normaal gesproken alleen op
®t circuit bezig ziet. Een verba
nde 265 pk's maken met him
KENNISMAKING
hitsige temperament gehakt
van alles wat GTI - of bij VW te
genwoordig R32 - heet.
Geloof in wit
De S3 heeft vierwielaandrij
ving, staat op dikke 18 inch wie
len en wordt nadrukkelijk ook
in de kleur wit aangeboden.
Want autofabrikanten geloven
er heilig in dat wit weer in de
mode komt, ondanks het spij
kerharde motto uit de tweede
hands handel: met een witte
blijf je zitten.
Wie het gas indrukt kan slechts
concluderen dat de S3 onder
huids een onvervalste sportwa
gen is. De sprint van 0 tot 100
kost luttele 5,7 seconden, de
naald stopt pas bij 250. Zelfs bij
die wanstaltige snelheid is de
auto nog heel stabiel, redelijk
Aan boord van de witte Audi S3
heerst absolute toptechniek.
stil en goed af te remmen. Dat
laatste is zeer welkom wanneer
een vrachtautochauffeur even
niet in de gaten heeft wat daar
in de verte achter zijn laadbak
komt aansuizen.
Onvoorstelbaar snel bouwt de
ze motor zijn toerental op. Van
af een toertje of 2.700 gaat het
koppel van 350 Nm met de
1.455 kilo wegende S3 aan de
haal. De viercilinder produceert
een machtig, maar nooit sto
rend geluid. De driedeurs S3
heeft aan de achterkant twee
ovalen uitlaatpijpen, maar is
verder niet agressief vormgege
ven. Binnen is het in deze com
pacte Audi tamelijk knus. Peda
len, pookknop en ventilatieope
ningen zijn uitgevoerd in alumi-
nium-optiek, zoals dat heet, en
de stoelen zijn afgewerkt met
een combinatie van stof en
leer.
Ook om te rijden is het eigen
lijk een brave auto, totdat je
het gas indrukt en snel aan het
schakelen slaat. De zesversnel
lingsbak is wat onnauwkeurig -
de eigenaar van zo'n stük vergif
zal vaak snel willen schakelen
en dan zit-ie er soms naast.
Frisser
Door de ongewoon hoge turbo-
druk van 1,2 bar ontwikkelt de
motor een enorme hitte. Op
een provisorisch ingericht cir
cuit bij de luchthaven van Mün
chen maakte een losgeraakte
ventilatorstekker dat we onze
S3 moesten inruilen voor een
frissere. Op dat circuit bleek de
standaard elektronische stabili-
teitsbewaking deze vette, klei
ne Audi goed in bedwang te
hebben. De S3 kost bijna 50 mil
le als hij eind dit jaar te koop
komt.
Een BMW 130i heeft net zoveel
pk's, maar een veel zwaardere
motor en is een duizendje of ze
ven goedkoper.
Of minder duur, zo u wilt.
700 de zeem en de rol peper
munt nog gewoon zag liggen.
Dankzij de royaal in lengterich
ting verstelbare stoel en het
van onder afgeplatte stuur - het
valt nauwelijks op - valt er op
de zitpositie niets aan te mer
ken. Het contactslot zit bij de
pook van de vierversnellings-
bak, iets wat later het handels
merk zal worden - maar dan
van Saab.
Cinemascope
Tergend langzaam, maar zon
der haperen wekt de startmo
tor de boxer tot leven. Die le
vert bij de Coupé 40 pk, maar
liefst tien meer dan bij de se
dan... Na 22 seconden geeft de
snelheidsmeter 100 km per uur
aan. Negentig is een lekkere
kruissnelheid. Het motortje ach
terin knort gemoedelijk en het
landschap glijdt voorbij, zon
der dat de flinterdunne raam-
stijlen het rinemascope-uitzicht
verstoren.
De Kever, dat icoon uit Wolfs
burg, bleef nog tot juli 2003 in
productie. De taak van de BMW
700 was al na 188.211 exempla
ren in september 1965 vol
bracht: er was genoeg geld ver
diend en het Beierse merk
stond weer op de kaart. Wie nu
het merk beziet, zal toe moeten
geven dat die Herbert Quandt
een durfkapitalist was met vi
sie.
Q BMW 700
BMW's 700 (1959-1965) zijn weinig
te koop. Het meest gezocht zijn de
cabrio's (zo'n 10.000 euro) en de
korte 40 pk Sport (8.000 euro). Een
gewone 700 LS heb je voor rond de
vijf mille. Het grootste probleem is
roest, en plaatwerk is lastig te
vinden.
BMW 700 LS 700 LS Coupé
Motor 697 cc 2-cil. boxer, 30-32 pk idem, 40 pk
L x b x h: 3.86 x 1.48 x 1.36 m. idem
680 kg 690 kg
Topsnelheid: 120 km per uur 135 km per uur
0-100 km per uur: 33 s
Nieuwprijs:
Aan de brandschone BMW 750h is niks te zien, maar uit de
U laat een passagier uitstappen.
Wat is van toepassing?
O U vergeet de verplichte alarmlichten te
ontsteken.
Q U hindert de achteropkomende bestuurders.
U hindert de achteropkomende bestuurders
en u geeft de passagier geen uitstapruimte.
Mazda laat op de
komende auto
salon van Parijs voor
het eerst de Europese
versie CX-7 zien, die
in maart op de markt
komt. Het is een
cross-over, een krui
sing van een suv en
een stationcar, en hij is al te koop in de VS. Het Europe
se model is voorzien van dezelfde 2.3 liter benzinemo
tor met turbo als die uit de Mazda6 MPS en Mazda3
MPS, en een zesversnellingsbak.
De komende Mazda CX-7
De vernieuwde CR-V van Hon-
Honda vernieuwt
de CR-V. De der
de generatie van de
suv, waarvan er de af
gelopen elf jaar we
reldwijd bijna 2,5 mil
joen zijn verkocht,
heeft een sierlijker da.
vormgeving, het reser
vewiel ligt voortaan onder de laadvloer en er zijn zes air
bags. Het maximale aanhangergewicht voor de nieuwe
2.0 benzinemotor is 1.600 kg, voor de 2.2 diesel 2.000 kg
en er is elektronische stabilisatie voor zowel de auto als
de aanhanger. Het 4wd-model is vanaf januari 2007 le
verbaar. Honda presenteert ook de langverwachte Civic
Type R en een gefacelifte FR-V met nieuwe 1.8 motor.
Nissan heeft een
nieuwe compac
te crossover voor Euro
pa. Vanaf februari is
de onuitsprekelijke
Qashqai te koop. Wat
korter dan een alle- De Nissan Qashqai.
daagse suv, maar lan
ger dan een middenklasser. Nissan wil de auto met ben
zine- en dieselmotoren 100.000-voudig in Europa verko
pen. In Japan gaat hij Dualis heten. Zelf wagen ze zich
daar kennelijk niet aan Qashqehhnogwat.