700: waarom BMW geen Stei" kreeg PZC De Audi S3: een stuk vergif in maagdelijk wit klassieker 750h op waterstof nieuwe mijlpaal vrijdag 15 september 2006 27 /aw iep pnaqaB uaddois ai jaiq jooq uajapuiq iaiu jaaipaA ajapue jat/ Beiu uaddeisyn uaie/ pueuiai leeisjuo apeqas uaa6 jaipod laq ue,\ uauado iaq liq ua uaddeisyn uey s/ft/aspfeuiaB fizfO fiq jeeM uep iep aop uaddeis uaieaj yn jaiBessed uaa wo n idois d ;sj pjooMiue aisinf ia/-/ Vraag antwoord Automobilisten die een voorrangsweg op wülen rijden blokkeren soms het fietspad. Kan dat zomaar? Geert Hendriks van Veilig Verkeer Nederland (voor heen 3VO)„Officieel wordt gemeenten aanbevolen om bij kruispunten een ruimte tussen weg en fietspad van minstens vijf meter te creëren. Een automobilist moet dan eerst aan fietsers voorrang verlenen en daama aan het autoverkeer op de hoofdrijbaan. Helaas is op veel plaatsen de tussenruimte te klein, waardoor auto's stil komen staan op het fietspad. Dit leidt tot veel conflic ten, maar gelukkig tot relatief weinig ongelukken. Auto mobilisten dienen de situatie vooral zelf goed in te schat ten. En fietsers zouden er goed aan doen enig begrip te tonen wanneer een automobilist het fietspad op moet teneinde het verkeer te kunnen zien." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden staan op de website van de krant, rubriek auto Nieuwe kruising van Mazda Citroën slaat vleugels uit Citroen benut de Parijse autoshow voor het debuut van de zevenzitter C4 Picasso en de studie C-Métis- se. Die ziet eruit als een gevleugelde coupé en wordt aan gedreven door een diesel-hybride. Met voorin een diesel motor en elektromotoren in de achterwielen. Bij accele reren en bij glad wegdek fungeren alle motoren, zodat de auto over vierwielaandrijving beschikt. Hij weegt 1.400 kilo en heeft een enorme wielbasis van 3 meter. Honda's nieuwe CR-V is klaar Skoda verlaat de harde weg De Skoda Octavia Combi Scout die de Tsjechische fa brikant in Parijs laat zien staat vier centimeter ho ger op zijn wielen en kan als vierwielaangedreven sta tionwagon onverhard terrein gemakkelijker aan dan de gewone Octavia 4x4. De auto komt de eerste helft van 2007 te koop. Nissan Qashq..wat?! Bijnawas BMW in 1959 opgeslokt door Mercedes-Benz. Tex- tielmiljonair Herbert (juandt stak de red dende hand toe, als Ukpitalist van het eerste uur. Zijn troef: de net uitgebrachte 1MW700. to Gert te Lintelo De BMW 700 was een idee van de Oostenrijkse BMW-importeur Wolfgang Den- zei. De auto werd getekend door Giovanni Michelotti. Hij werd voortgestuwd door een achterin gemonteerde tweed oder boxermotor, zó vanon der een BMW motorfiets. Je zou je afvragen of 697 cc wel vol- was voor de mobiele mens, maar de kopers uit de ja- zestig vonden van wel. Zij roemden de binnenruimte en het sportieve weggedrag, waar mee de kleine BMW aanzienlijk uit de bus kwam dan de iets goedkopere VW Kever. Caravan De 700 was leverbaar als twee- deurs sedan en als coupé. Met grotere viercilinderversie hoopte BMW het succes van de DM te overtreffen. Wielbasis en motorruimte werden verlengd, meer ruimte te scheppen voor zowel de passagiers als de grotere motor. Het concept zich niet te lenen voor «nviercilinder. Dan maar niet. Meer ruimte kon natuurlijk geen kwaad, en daarom ver scheen in 1962 de verlengde versie als 700 LS. naast het be- model. De sedan kon ie 32 extra centimeters prima Van de aandoenlijke 700 naar de huidige BMW 7 is een echte time-warp. BMW kon digde deze week aan dat het een 7-serie limou sine op waterstof in serieproductie neemt. Het merk gebruikt geen elektromotoren of brand stofcel maar jaagt waterstof 'gewoon' door een verbrandingsmotor. Een zesliter twaalfcilinder nog wel. BMW geeft de voorkeur aan vloeibare waterstof, die onder druk bij -250 graden in een geïsoleerde tank wordt geperst. BMW: „Als je die tank met kokende koffie vult, blijft die 80 dagen heet". Op maximaal acht kilogram water stof legt de auto 200 km af. Wel verdampt de waterstof snel; in een dag of negen raakt een tank half leeg. Gelukkig kun je net als in een Ipg-auto ook omschakelen naar benzine. In Duitsland komen waterstof-vulstations van To tal. In Nederland is het zover nog niet. De pro ductie van de BMW 750h begint eind dit jaar. Wat hij moet kosten wil BMW nog niet zeggen. hebben. Bij de LS Coupé was het een ander verhaal. Die leek vanaf het midden veel te lang, alsof er een veel te zware cara van achter had gehangen. Gelukkig is daar achter het stuur van het exemplaar dat BMW Mobile Tradition voor ons heeft klaargezet niets van te merken. Al is het is wel een we reld van verschil bij de nieuwe 335i Coupé, die we net nog over een bochtige Alpenroute hebben gesleurd. Toch zal de koper die deze LS Coupé in 1962 bij de dealer in ontvangst nam, zich vermoedelijk net zo rijk hebben gevoeld als 43 jaar later de kersverse eigenaar van een nieuwe 3-Serie. Want zeg nu zelf, twee chroomomrande klokken en imitatiehout van het alleredelste plastic op het dashboard, dat heeft niet elke auto.Om nog maar te zwijgen over een dashboardkastje mét deksel, waar je bij de eerdere Audi gebruikt de aanduiding S al een jaar of twintig voor zijn sportieve versies. Na de gro te modellen volgt nu de tweede generatie van le S3, zeg maar de Golf GTI zoals Audi die ziet. DoorRien van der Steen °P de wegen rond München, Waar Audi de S3 vorige week presenteerde, valt op hoezeer het merk uit Ingolstadt de Duit se markt aan het veroveren is. "aren het vroeger vooral BM\Vs en Mercedessen die je °P de Autobahn om voorrang j™e§en' nu zijn het steeds va- kerauto's met de vier in elkaar gnjpende ringen. Gehakt Behalve de gebruikelijke A4, A6 ^A8 ontmoet je ook steeds va arde snelleriken die zijn uitge est met een S. Na de S6 en S8 ls de S3 voorlopig de laatste. Hij «en een direct ingespoten eeliter motor met een knots ïan een hirbolader, zoals je ze normaal gesproken alleen op ®t circuit bezig ziet. Een verba nde 265 pk's maken met him KENNISMAKING hitsige temperament gehakt van alles wat GTI - of bij VW te genwoordig R32 - heet. Geloof in wit De S3 heeft vierwielaandrij ving, staat op dikke 18 inch wie len en wordt nadrukkelijk ook in de kleur wit aangeboden. Want autofabrikanten geloven er heilig in dat wit weer in de mode komt, ondanks het spij kerharde motto uit de tweede hands handel: met een witte blijf je zitten. Wie het gas indrukt kan slechts concluderen dat de S3 onder huids een onvervalste sportwa gen is. De sprint van 0 tot 100 kost luttele 5,7 seconden, de naald stopt pas bij 250. Zelfs bij die wanstaltige snelheid is de auto nog heel stabiel, redelijk Aan boord van de witte Audi S3 heerst absolute toptechniek. stil en goed af te remmen. Dat laatste is zeer welkom wanneer een vrachtautochauffeur even niet in de gaten heeft wat daar in de verte achter zijn laadbak komt aansuizen. Onvoorstelbaar snel bouwt de ze motor zijn toerental op. Van af een toertje of 2.700 gaat het koppel van 350 Nm met de 1.455 kilo wegende S3 aan de haal. De viercilinder produceert een machtig, maar nooit sto rend geluid. De driedeurs S3 heeft aan de achterkant twee ovalen uitlaatpijpen, maar is verder niet agressief vormgege ven. Binnen is het in deze com pacte Audi tamelijk knus. Peda len, pookknop en ventilatieope ningen zijn uitgevoerd in alumi- nium-optiek, zoals dat heet, en de stoelen zijn afgewerkt met een combinatie van stof en leer. Ook om te rijden is het eigen lijk een brave auto, totdat je het gas indrukt en snel aan het schakelen slaat. De zesversnel lingsbak is wat onnauwkeurig - de eigenaar van zo'n stük vergif zal vaak snel willen schakelen en dan zit-ie er soms naast. Frisser Door de ongewoon hoge turbo- druk van 1,2 bar ontwikkelt de motor een enorme hitte. Op een provisorisch ingericht cir cuit bij de luchthaven van Mün chen maakte een losgeraakte ventilatorstekker dat we onze S3 moesten inruilen voor een frissere. Op dat circuit bleek de standaard elektronische stabili- teitsbewaking deze vette, klei ne Audi goed in bedwang te hebben. De S3 kost bijna 50 mil le als hij eind dit jaar te koop komt. Een BMW 130i heeft net zoveel pk's, maar een veel zwaardere motor en is een duizendje of ze ven goedkoper. Of minder duur, zo u wilt. 700 de zeem en de rol peper munt nog gewoon zag liggen. Dankzij de royaal in lengterich ting verstelbare stoel en het van onder afgeplatte stuur - het valt nauwelijks op - valt er op de zitpositie niets aan te mer ken. Het contactslot zit bij de pook van de vierversnellings- bak, iets wat later het handels merk zal worden - maar dan van Saab. Cinemascope Tergend langzaam, maar zon der haperen wekt de startmo tor de boxer tot leven. Die le vert bij de Coupé 40 pk, maar liefst tien meer dan bij de se dan... Na 22 seconden geeft de snelheidsmeter 100 km per uur aan. Negentig is een lekkere kruissnelheid. Het motortje ach terin knort gemoedelijk en het landschap glijdt voorbij, zon der dat de flinterdunne raam- stijlen het rinemascope-uitzicht verstoren. De Kever, dat icoon uit Wolfs burg, bleef nog tot juli 2003 in productie. De taak van de BMW 700 was al na 188.211 exempla ren in september 1965 vol bracht: er was genoeg geld ver diend en het Beierse merk stond weer op de kaart. Wie nu het merk beziet, zal toe moeten geven dat die Herbert Quandt een durfkapitalist was met vi sie. Q BMW 700 BMW's 700 (1959-1965) zijn weinig te koop. Het meest gezocht zijn de cabrio's (zo'n 10.000 euro) en de korte 40 pk Sport (8.000 euro). Een gewone 700 LS heb je voor rond de vijf mille. Het grootste probleem is roest, en plaatwerk is lastig te vinden. BMW 700 LS 700 LS Coupé Motor 697 cc 2-cil. boxer, 30-32 pk idem, 40 pk L x b x h: 3.86 x 1.48 x 1.36 m. idem 680 kg 690 kg Topsnelheid: 120 km per uur 135 km per uur 0-100 km per uur: 33 s Nieuwprijs: Aan de brandschone BMW 750h is niks te zien, maar uit de U laat een passagier uitstappen. Wat is van toepassing? O U vergeet de verplichte alarmlichten te ontsteken. Q U hindert de achteropkomende bestuurders. U hindert de achteropkomende bestuurders en u geeft de passagier geen uitstapruimte. Mazda laat op de komende auto salon van Parijs voor het eerst de Europese versie CX-7 zien, die in maart op de markt komt. Het is een cross-over, een krui sing van een suv en een stationcar, en hij is al te koop in de VS. Het Europe se model is voorzien van dezelfde 2.3 liter benzinemo tor met turbo als die uit de Mazda6 MPS en Mazda3 MPS, en een zesversnellingsbak. De komende Mazda CX-7 De vernieuwde CR-V van Hon- Honda vernieuwt de CR-V. De der de generatie van de suv, waarvan er de af gelopen elf jaar we reldwijd bijna 2,5 mil joen zijn verkocht, heeft een sierlijker da. vormgeving, het reser vewiel ligt voortaan onder de laadvloer en er zijn zes air bags. Het maximale aanhangergewicht voor de nieuwe 2.0 benzinemotor is 1.600 kg, voor de 2.2 diesel 2.000 kg en er is elektronische stabilisatie voor zowel de auto als de aanhanger. Het 4wd-model is vanaf januari 2007 le verbaar. Honda presenteert ook de langverwachte Civic Type R en een gefacelifte FR-V met nieuwe 1.8 motor. Nissan heeft een nieuwe compac te crossover voor Euro pa. Vanaf februari is de onuitsprekelijke Qashqai te koop. Wat korter dan een alle- De Nissan Qashqai. daagse suv, maar lan ger dan een middenklasser. Nissan wil de auto met ben zine- en dieselmotoren 100.000-voudig in Europa verko pen. In Japan gaat hij Dualis heten. Zelf wagen ze zich daar kennelijk niet aan Qashqehhnogwat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 27