Kerk moet aan marketing doen
Mislukte oorlog tegen terrorisme
PZC
Neo-nazi's rukken op in Zweden
Sharia, wet van God
en weg naar de bron
Godsdienstsocioloog bepleit nieuwe wegen om leden vast te houden
14 september 1956
donderdag 14 september 2006
Sharia is het Arabische
woord voor de islamitische
wet. Of de wet van God. Sha
ria betekent letterlijk: weg
naar de bron. Minister
Piet-Hein Donner (Justitie)
vindt dat de sharia in Neder
land mag worden ingevoerd
als tweederde van de Neder
landers dat zou wensen.
door Guus Mater
Enkele feiten over de sharia:
WET - De sharia is nooit vast
gelegd (gecodificeerd), waar
door tegenstrijdige interpreta
ties zijn ontstaan. In plaats
van wetboeken gelden oudere
uitspraken en juridische trak
taten als basis voor rechterlij
ke beslissingen.
RECHT - Het islamitische
recht is vooral een religieuze
plichtenleer, die voorschrijft
hoe iemand in wereldse en re
ligieuze zaken moet hande
len. God oordeelt over dat
handelen, maar de sharia
kent straffen om het juiste
handelen af te dwingen. De
wet moet in alles voorzien
wat noodzakelijk is voor ie
mands geestelijke en lichame
lijke gezondheid.
KLEDING - Een vrouw moet
haar lichamelijke schoonheid
voor mannen buiten de direc
te familie bedekken. Mannen
moeten ten minste het
lichaam van de navel tot de
knie bedekt houden als er an
deren bij zijn. De koranpassa
ges 24:31 en 33:59 gelden als
bronnen die voor het dragen
van een hoofddoek door vrou
wen pleiten. De koran bevat
geen teksten die het bedek
ken van het gezicht voor
schrijven. In sommige landen
wordt afwijkend kleedgedrag
bestraft.
HUWELIJK - Huwelijken
worden in het bijzijn van
twee mannelijke getuigen ge
sloten. Dat moeten volwassen
moslims zijn. Een moslimman
mag een christelijke of joodse
vrouw huwen, een moslim-
wouw echter alleen een mos
limman. Een man mag met
maximaal vier vrouwen ge
lijktijdig gehuwd zijn, nus
hij hen gelijk behandelt
ONDERGESCHIKT - Vr®.
wen zijn in praktisch alles®,
dergeschikt aan manna,
maar kunnen wel vrijelijl
over eigen geld en bezittinga
beschikken. Het is hun me:
verboden betaalde arbeid bi
tenshuis te verrichten
ECHTSCHEIDING - Echt-
scheiding is voor manna
door verstoting vrij eenvou
dig, vrouwen kunnen uitslui-
tend via tussenkomst van een
rechter van hun man af ko
men. Als een man zijn echtelij.
ke plichten niet nakomt of j
langdurig afwezig is zonde
bekende verblijfplaats, is
voor een vrouw zonder mee
een geldige reden tot echt
scheiding.
MOORD - Op moord staatc;
doodstraf als maximalestri
maat. Maar de nabestaande
van een slachtoffer bepalg
of deze straf inderdaad wor:
geëist of dat met zoengeld gf.
noegen wordt genomen. D;
hoogte van zo'n bedrag koe
tot stand door onderhande
ling tussen de partijen. Bloed
wraak of eenvraak is volg® j
de sharia verboden.
STAATSGODSDIENST
Overheden van staten waar j
de islam staatsgodsdienst is,
maken vaak een onderschei
tussen religie en geloof. Voo:
niet-moslims geldt de vnj-l
heid van religie, voor moslim
slechts de vrijheid om binna;
de islam hun eigen gebruike
te praktiseren. Die gebruike
zijn door de verschillens
leerscholen voorgeschreven
SPIJSWETTEN - Moslim
mogen alleen vlees eten k
halal is. Dat is uitgebloed
vlees van een dier dat volgas
islamitische rituele voor
schriften is geslacht. Vlees
van vleeseters en van diere
die spontaan zijn gestorve
en varkensvlees (expliciet va-
meld in de koran) zijn enkel
toegestaan als er niets anders
voorhanden is om in levenle
blijven. Alles wat uit zee
komt, is halal en volgens de
sharia dus toegestaan. ANP
De vernieuwing van de grote
kerken blijft uit. Er is geen spra
ke van onderlinge concurrentie
en marketing is een vies woord.
De kerken dreigen daardoor vol
gens godsdienstsocioloog Erik
Sengers de slag om de religieuze
markt te verliezen.
door Wim Schrijver
Of ze nu willen of niet, de ker
ken zullen uit puur lijfsbe
houd steeds meer in marketing-
termen moeten gaan denken.
Dat is de overtuiging van Erik
Sengers uit Amsterdam.
De godsdienstsocioloog, verbon
den aan de protestantse Theolo
gische Universiteit Kampen,
heeft onderzoek gedaan naar
nieuwe kerkelijke bewegingen
op de religieuze markt.
Sengers' onderzoek met de titel
'Aantrekkelijke kerk' verschijnt
een paar dagen na het rapport
'Godsdienstige veranderingen
in Nederland' van het Sociaal
en Cultureel Planbureau. De
voornaamste conclusies in dat
rapport: de ontkerkelijking zet
tot 2020 door, terwijl de religio
siteit onder buitenkerkelijken
toeneemt.
„In Nederland is de belangstel
ling voor religie constant en vrij
hoog", bevestigt Sengers. „Ech
te ongelovigheid is schaars",
zegt hij. „Er is duidelijk een
nieuwe openheid voor religie,
die volgens mij gevoed wordt
door de aard van de maatschap
pelijke veranderingen waaraan
de samenleving onderhevig is.
Religie en zingeving lijken voor
velen een antwoord te bieden op
de vragen die deze veranderin
gen stellen. Er zal altijd behoef
te zijn aan verlossing, heil, won
deren, leven na de dood, enzo
voort."
Steeds meer mensen 'knutselen'
hun eigen levensbeschouwing in
elkaar. En het is moeilijk om de
ze 'nieuwe gelovigen' te binden.
„Mensen willen iets aan een reli
gieuze organisatie hebben",
zegt Sengers. Hij vindt het ge
rechtvaardigd om van een reli
gieuze markt te spreken. „Wil
len de aanbieders van religie
„In Nederland is de belangstelling voor religie constant en vrij hoog", bevestigt godsdienstsocioloog Erik Sengers. „Echte ongelovigheid is
schaars." foto Joel van Houdt/ANP
overleven, dan moeten ze een
duidelijke boodschap verkondi
gen, hun aanbod voortdurend
aanpassen en vernieuwen, en
zich richten op duidelijk afgeba
kende groepen. Gebeurt dat
niet, dan springen andere aan
bieders van religie - binnen of
buiten de kerken - wel in het
gat."
'Kunnen kerken het tij keren
door marktgerichter te wer
ken?', zo vroeg de godsdienstso
cioloog zich af. Het antwoord is
volgens Sengers voluit 'ja' en hij
introduceert een nieuwe term in
de godsdienstsociologie: markt
gerichte bewegingen. In zijn on
derzoek richtte hij zich onder
meer op enige nieuwe bewegin
gen in de kerken, zoals die rond
de Alpha-cursus (de populaire
kennismakingscursus over het
geloof) en die rond de kerkgroei-
methodes van Willow Creek,
naar het voorbeeld van de gelijk
namige, razendsnel groeiende
Amerikaanse kerk. Ook hield
hij een aantal lokale Nederland
se kerken tegen het licht.
De beweging rond Willow
Creek, met als lichtend voor
beeld de snelgroeiende Bethel-
kerk in Drachten, beheerst het
marktdenken het beste. Belang
rijke elementen uit de succesfor
mule: aandacht voor rand- en
buitenkerkelijken, methoden uit
de commercie om mensen te
trekken en veel aandacht voor
publiciteit en imago.
„Het is zorgwekkend dat deze
elementen in de grote kerken
nog niet of nauwelijks ingang
hebben gevonden", zegt Sen
gers. Hij signaleert een wat hij
noemt 'religieus kartel': de grote
kerken zoeken en vinden elkaar
op gezamenlijke, oecumenische
thema's.
Van concurrentie is daarbij
geen sprake, terwijl dat volgens
hem wel een vereiste is om te
overleven op de vrije religieuze
markt die zich steeds meer afte
kent.
Volgens de godsdienstsocioloog
zijn de verhoudingen in bijvoor
beeld de Verenigde Staten heel
anders. „De kerken daar moeten
wel concurrerend zijn, omdat ze
nauwelijks op een vast publiek
kunnen rekenen." Bij de Neder
landse kerken ontbreekt die
prikkel. „De grote kerken heb
ben nog steeds een dominante
positie op de markt." En: „Ze er
varen wel de ontwikkelingen in
cultuur en samenleving, maar
die worden niet uitgebuit."
Een andere hindernis voor
marktgericht denken is volgens
Sengers dat in de kerken het
woord 'marketing' een negatie
ve bijklank heeft. „Het doet hen
denken aan slinkse reclamecam
pagnes en suggestieve manieren
van het verkopen van producten
aan mensen die daar eigenlijk
geen behoefte aan hebben."
Maar volgens Sengers helpt de
term marketing juist om helder
te krijgen dat de kerken staan in
een 'samenleving die bepaald
wordt door marktverhoudingen,
door vraag en aanbod, door plu
ralisme en vrijheid'.
„Marketing is een methode om
in deze tijd duidelijk te maken
wat het geloof kan betekenen en
is dus dienstbaar aan de eigen
lijke opdracht van de kerken.
Niet meer en niet minder."
Netwerkkerken
In die samenleving, zo voorspelt
Sengers, zullen de grote Protes
tantse Kerk in Nederland (PKN)
en de rooms-katholieke kerk
'langzaam verkruimelen' en ver
worden tot 'een lege huls'. Wat
wel overblijft zijn volgens hem
actieve, lokale kerken die duide
lijk zicht hebben op hun missie.
Die kernen zullen elkaar vinden
in zogenaamde 'netwerkker
ken'. Het Evangelisch Werkver
band in de PKN is daarvan vol
gens Erik Sengers een voor
beeld. GPD
In Zweden doet zondag een re
cordaantal extreem rechtse kan
didaten mee aan de verkiezin
gen. Nazi-ideeën met een wel
vaartssausje slaan aan. „Er is
een historische connectie
door Windy Kester
Lasse (45) en Kennet (55) zijn
al 30 jaar vrienden, maar
hebben het nu even moeilijk.
„Fascisten, dat zijn het", vindt
Lasse. „Zij willen het beste voor
de Zweden", meent Kennet. Hij
zal voor het eerst van zijn leven
niet op de sociaal-democraten
stemmen maar op de kandidaat
van de extreem rechtse Sverige-
demokraterna, de Zweden De
mocraten (SD).
De vrienden staan heftig te dis
cussiëren op een plein in Söder-
talje, een voorstad van Stock
holm. Op de achtergrond
spreekt de 27-jarige SD-leider
Jimmie Ekesson een handjevol
mensen toe. Twintig politieagen
ten, tien jongerenwerkers en een
stuk of vijftien beveiligingsmen
sen staan er bij om ordeversto
ringen te voorkomen.
Zondag gaan de Zweden naar
de stembus voor de landelijke
en lokale verkiezingen. Lande
lijk gaat de race tussen de so
ciaal-democraten en de conser
vatieven, maar in de gemeenten
doen er opvallend veel extreem
rechtse partijen mee. In 104 van
de 290 gemeenten kunnen raads
leden met rassentheorie als ideo
logie lid worden van de gemeen
teraad. Een record.
„Zij bieden een alternatief. Zij
komen met snelle en makkelijke
antwoorden voor moeilijke pro
blemen. En ze overgieten het
met een welvaartsausje", ver
klaart Mikael Ekman van de
stichting Expo die extreem
rechts in kaart brengt. SD wil
de grenzen sluiten voor de mees
te immigranten, is tegen de mul
ticulturele samenleving, wil
meer politie, meer werk en meer
geld voor de ouderen.
Van de vier extreem rechtse par
tijen die meedoen aan de verkie
zingen, is SD volgens Ekman de
enige die niet neo-nazistisch ge
noemd kan worden. „Maar ze
zijn ook niet gewoon populis
tisch. Enkele van de oprichters
in 1988 waren nazi's van de
oude stempel." Voor de partij,
die zo normaal mogelijk wil lij
ken, is het dan ook niet echt po
sitief dat leden gezien worden
bij rechtse demonstraties of be
trokken zijn bij gewelddadige
ontmoetingen met anti-fascis
ten.
De andere drie rechtse partijen,
het Nationaal Socialistisch
Front (NSF), de Nationaal De
mocraten (ND) en de lokale Zwe-
dens Nationale Democratische
Partij (ZNDP) gaan verder dan
de SD en hebben wat van Hit-
Iers ideeën overgenomen. 'Wij
streven naar het behouden EN
de verbetering van het Arische
ras, vrede en rechtvaardigheid
in onze respectieve naties', staat
er in het partijprogramma van
het NSF. Daartoe zou de staat
rassencontroles moeten invoe
ren en iedereen die niet van
Noordse afkomst is moeten uit
wijzen.
De neo-nazi's zijn vrijwel on
zichtbaar in de campagne.
Plaats en tijd van bijeenkom
sten zijn vaak geheim en verkie
zingsplakkaten worden door te
genstanders snel verwijderd.
Opvallend is dat met name ge
meenten in Zuid-Zweden veel
neo-nazi kandidaten hebben.
Ekman: „Het is interessant te
zien dat juist de plaatsen waar
het nationaal socialisme in de ja
ren dertig sterk stond, ook nu
weer partijen opkomen. Er is
een historische connectie."
Basis is volgens hem het feit dat
de Tweede Wereldoorlog min of
meer aan Zweden voorbij is ge
gaan. „Het land was neutraal en
heeft er na de oorlog geen woor
den aan vuilgemaakt wie goed
of fout was. Nazi-sympathieën
konden zo voortbestaan." Ek
man hoopt dat de verkiezingen
een eye-opener worden. „Nu
ziet Zweden dat extreem rechts
zo massaal aanwezig is dat we
er iets aan moeten doen." Op
het plein in Södertalje sluit par
tijleider Ekesson zijn betoog af
en is tevreden. „Het is een goede
campagne geweest en we heb
ben meer steun dan ooit." Hier
door bestaat er een kleine kans
dat de SD ook een parlementsze
tel haalt. Volgens de polls haalt
de partij nu 3 procent, de kies
drempel is 4 procent.
Twee man klappen de partijlei
der toe. Lasse roept 'boe' en ver
volgt: „Wie gaat onze pizza's
bakken en taxi's rijden als jij al
le buitenlanders eruit knik
kert?" Kennet maant zijn vriend
tot stilte. „Ik hoor het je straks
Vijf jaar na de aanslagen op het We
reldhandelscentrum in New York
en het Pentagon is het wellicht nuttig
ons eens af te vragen wat de door presi
dent Bush indertijd afgekondigde oor
log tegen het terrorisme ondertussen
heeft opgeleverd. Die oorlog tegen het
terrorisme begon met een aanval op Af
ghanistan die ten doel had Osama bin
Laden en zijn medewerkers gevangen
te nemen en de organisatie van Al Qae-
da te vernietigen.
Aan Al Qaeda is ongetwijfeld grote
schade toegebracht. De trainingskam
pen in Afghanistan bestaan niet meer,
diverse kopstukken zijn ingerekend en
de financiële armslag van de organisa
tie is grotendeels verdwenen. Ander
zijds is Osama bin Laden nog op vrije
voeten en stuurt hij zo nu en dan een
levensteken om de jihadisten wereld
wijd te inspireren. Dat Osama bin La
den heeft weten te ontsnappen was het
gevolg van het feit dat het Amerikaan
se leger geen zin had in een moeizame
én risicovolle operatie in het Tora Bora-
gebergte, waar hij zich ophield.
Dat de veiligheidssituatie in Afghanis
tan er de laatste tijd bepaald niet beter
op is geworden, heeft ook te maken met
de manier waarop in 2001 het Tali
ban-regime door de Amerikanen is ver
jaagd. Om de kosten van de operaties
in Afghanistan zo veel mogelijk te be
perken werden de krijgsheren van de
zogenoemde Noordelijke Alliantie om
gekocht om met Amerikaanse lucht
steun de Taliban te verjagen. Zo besten
digden de Amerikanen de macht van de
krijgsheren en hun met opiumgeld be
taalde milities. Dat maakt het vrijwel
onmogelijk om van Afghanistan een
enigszins fatsoenlijke en geweldvrije
samenleving te maken. Zo is er alle
ruimte, als de Navo-troepen vroeg of
laat vertrekken, voor nieuwe pogingen
om in Afghanistan een fundamentalis
tisch regime te vestigen.
Dat Osama bin Laden zijn organisatie
grotendeels kwijt is, betekent dat hij
geen grote terroristische projecten
meer kan uitvoeren. Het betekent ech
ter allerminst dat hij zijn macht ook
kwijt is. Het valt zelfs te verdedigen
dat zijn symbolische macht aanzienlijk
groter is geworden. Vele potentiële jiha
disten zien in hem een soort messias, de
eerste radicale moslim die de Grote Sa
tan in het hart heeft weten te treffen.
Zelfs als Bin Laden gevangen zou wor
den genomen of vermoord zou worden,
valt te vrezen dat zijn invloed niet zal
afnemen. De door hem bekwaam ge
creëerde mythe zal voortleven. Zo be
zien was het optreden tegen Al Qaeda
in Afghanistan onvermijdelijk en zeker
ook legitiem, maar uiteindelijk slechts
zeer ten dele succesvol.
Vrijwel direct na de aanslagen van 11
september besloot de Amerikaanse re
gering dat dit een goede gelegenheid
was om een plan uit te voeren dat zij al
lang koesterde: een aanval op Irak om
Saddam Hoessein te verjagen, maar
ook met de bedoeling door een democra
tisering van Irak de hele machtsbalans
in het Midden-Oosten te veranderen.
De oorlog tegen Irak heeft echter voor
de oorlog tegen het terrorisme louter
negatieve effecten gehad. Omdat in bre
de kring bekend was dat Saddam Hoes
sein geen contacten onderhield met Al
Qaeda, moesten die contacten verzon
nen worden. Aanvankelijk hechtten ve
len geloof aan de beweringen van de
Amerikaanse president op dit punt,
maar op de wat langere termijn is zijn
geloofwaardigheid zeer ernstig aange
tast. Hetzelfde geldt voor de fameuze
massavernietigingswapens. Hier viel
niet uit te sluiten dat Saddam op zijn
minst nog enige oude voorraden biologi
sche en chemische wapens zou kunnen
bezitten.
Omdat dat niet voldoende was om een
aanval te rechtvaardigen, produceerde
de staf van vice-president Cheney het
gerucht dat Saddam al flink gevorderd
zou zijn met de productie van nucleaire
wapens.
De Amerikaanse bezettingsmacht in
Irak kreeg al op korte termijn te maken
met guerrilla-achtig verzet, dat ge
bruik maakte van zelfmoordaanslagen.
Daarop hebben de Amerikanen nooit
greep gekregen en het geweld in Irak
neemt nog steeds toe. Wie bereid is zich
zelf op te blazen om Amerikanen te ver
moorden kan in Irak terecht. Pogingen
om de guerrilla te bestrijden leidden
binnen de kortste keren tot marteling
en andere wantoestanden.
Foto's daarvan gingen de wereld rond,
evenals de beelden uit Guantanamo, en
ze bewezen voor alle mogelijke jihadis
ten onomstotelijk hoe onbeschrijfelijk
slecht de Amerikanen wel niet waren.
Zo is de oorlog in Irak een rechtvaardi
gingsgrond en een magneet voor jiha
disten geworden. De jonge radicale
moslims die de aanslagen in de Londen-
se metro pleegden verwezen expliciet
naar het Engelse en Amerikaanse optre
den in Irak.
Of de binnenlandse veiligheid in de Ver
enigde Staten er op vooruit is gegaan
weet niemand. We mogen waarschijn
lijk wel aannemen dat het veel minder
makkelijk is geworden om een vlieg
tuig te kapen, al is niet duidelijk in hoe
verre het particuliere vliegverkeer goed
wordt gecontroleerd. De beveiliging
van havens en grenzen laat nog steeds
veel te wensen over. Als we de immense
kosten van de oorlog tegen het terroris
me in ogenschouw nemen, heeft deze
Amerikaanse regering, zoals op zoveel
terreinen, een verbazingwekkende wan
prestatie geleverd.
Maarten van Rossem
BOERENKERMIS - Duizen
den bezoekers kwamen giste
ren op de traditionele boeren
kermis bij het Havenpark in
Zierikzee af.
Nergens op Schouwen-Duive-
land werd gisteren gewerkt en
de scholen waren dicht. Naast
de kennis waren er vele kraam
pjes te bezoeken. Ook kon er
naar standwerkers worden ge
luisterd.
UITVINDER - De Britse uit
vinder professor A. Low is gis
terochtend in zijn woning over
leden. Aan de geleerde worden
meer dan tweehonderd uitvin
dingen toegeschreven.
Naast het doen van uitvindin
gen op industrieel en miliü:
terrein schreef Low een gnri
aantal publicaties van wee-
schappelijke aard. De Bns
uitvinder is 68 jaar geworden
ORGEL - Het nieuwe ore
voor de hervormde kerk in
werkerk wordt gebouwd t
Utrecht.
Firma Van Vulpen, een orgel
bouwbedrijf met intemations-
le bekendheid, bouwt het ok!
voor het Schouwen-Duivelarii-
se dorp de komende tijd af.
Het orgel is een geschenk vat
Australië in verband met h
watersnoodramp.
Partijleider Jimmie Ekesson van de extreem rechtse Sverigedemok-
raterna voert campagne in een voorstad van Stockholm onder het
oog van veel politie en weinig toeschouwers.
foto Windy Kester/GPD
nog zeggen, als je op de wacht
lijst voor het ziekenhuis komt,
omdat een buitenlander jouw
plaats op de operatietafel in
neemt. "GPD
Hoofdredactie:
Peter Jansen
Dick Bosscher (adjunct)
Arie Leen Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax: (0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax:(0113)315609
E-mail: lezersredacteur@pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax (0113)315669
E-mail' redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
Postbus 80
4300 AB Zierikzee
Tel: (0111)454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren
Goes, Zierikzee
en Hulst:
Maandag l/m vrijdag
van 8.30 tot 17.00 uur
acceptgiro
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden,
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving
per maand: 21,50
per kwartaal: 61,50
per jaar: €236.00 239,00
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc.nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorha
einde van de betaalperiode.
PZC, t.a.v, lezersservice,
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk:
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,80
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AM RO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevt^
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV envolga
de Regelen voor het Advertentiewstn
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
zondagva n 16.00 tot 18.00 uur
Tel. (076)5312550
Fax. (076)5312340
Personeelsadvertenties:
Tel: (076)5312240
Fax: (076)5312340
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tel. (07615312104
Fax. (076)5312340
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerendgo"
Tel: (076)5312277
Fax: (076)5312274
Internet: v
w. pzcn l/service/adverterw
ant bv is een onderdeel van het Wegener-concem.fe®»
wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruik!»'»'
nontenlaoministratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienste"^
an de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9®=.
n. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bi'
ce, Postbus 314460 AA Goes.
Behoorttot WGGGNGR