Kerk moet aan marketing doen Mislukte oorlog tegen terrorisme PZC Neo-nazi's rukken op in Zweden Sharia, wet van God en weg naar de bron Godsdienstsocioloog bepleit nieuwe wegen om leden vast te houden 14 september 1956 donderdag 14 september 2006 Sharia is het Arabische woord voor de islamitische wet. Of de wet van God. Sha ria betekent letterlijk: weg naar de bron. Minister Piet-Hein Donner (Justitie) vindt dat de sharia in Neder land mag worden ingevoerd als tweederde van de Neder landers dat zou wensen. door Guus Mater Enkele feiten over de sharia: WET - De sharia is nooit vast gelegd (gecodificeerd), waar door tegenstrijdige interpreta ties zijn ontstaan. In plaats van wetboeken gelden oudere uitspraken en juridische trak taten als basis voor rechterlij ke beslissingen. RECHT - Het islamitische recht is vooral een religieuze plichtenleer, die voorschrijft hoe iemand in wereldse en re ligieuze zaken moet hande len. God oordeelt over dat handelen, maar de sharia kent straffen om het juiste handelen af te dwingen. De wet moet in alles voorzien wat noodzakelijk is voor ie mands geestelijke en lichame lijke gezondheid. KLEDING - Een vrouw moet haar lichamelijke schoonheid voor mannen buiten de direc te familie bedekken. Mannen moeten ten minste het lichaam van de navel tot de knie bedekt houden als er an deren bij zijn. De koranpassa ges 24:31 en 33:59 gelden als bronnen die voor het dragen van een hoofddoek door vrou wen pleiten. De koran bevat geen teksten die het bedek ken van het gezicht voor schrijven. In sommige landen wordt afwijkend kleedgedrag bestraft. HUWELIJK - Huwelijken worden in het bijzijn van twee mannelijke getuigen ge sloten. Dat moeten volwassen moslims zijn. Een moslimman mag een christelijke of joodse vrouw huwen, een moslim- wouw echter alleen een mos limman. Een man mag met maximaal vier vrouwen ge lijktijdig gehuwd zijn, nus hij hen gelijk behandelt ONDERGESCHIKT - Vr®. wen zijn in praktisch alles®, dergeschikt aan manna, maar kunnen wel vrijelijl over eigen geld en bezittinga beschikken. Het is hun me: verboden betaalde arbeid bi tenshuis te verrichten ECHTSCHEIDING - Echt- scheiding is voor manna door verstoting vrij eenvou dig, vrouwen kunnen uitslui- tend via tussenkomst van een rechter van hun man af ko men. Als een man zijn echtelij. ke plichten niet nakomt of j langdurig afwezig is zonde bekende verblijfplaats, is voor een vrouw zonder mee een geldige reden tot echt scheiding. MOORD - Op moord staatc; doodstraf als maximalestri maat. Maar de nabestaande van een slachtoffer bepalg of deze straf inderdaad wor: geëist of dat met zoengeld gf. noegen wordt genomen. D; hoogte van zo'n bedrag koe tot stand door onderhande ling tussen de partijen. Bloed wraak of eenvraak is volg® j de sharia verboden. STAATSGODSDIENST Overheden van staten waar j de islam staatsgodsdienst is, maken vaak een onderschei tussen religie en geloof. Voo: niet-moslims geldt de vnj-l heid van religie, voor moslim slechts de vrijheid om binna; de islam hun eigen gebruike te praktiseren. Die gebruike zijn door de verschillens leerscholen voorgeschreven SPIJSWETTEN - Moslim mogen alleen vlees eten k halal is. Dat is uitgebloed vlees van een dier dat volgas islamitische rituele voor schriften is geslacht. Vlees van vleeseters en van diere die spontaan zijn gestorve en varkensvlees (expliciet va- meld in de koran) zijn enkel toegestaan als er niets anders voorhanden is om in levenle blijven. Alles wat uit zee komt, is halal en volgens de sharia dus toegestaan. ANP De vernieuwing van de grote kerken blijft uit. Er is geen spra ke van onderlinge concurrentie en marketing is een vies woord. De kerken dreigen daardoor vol gens godsdienstsocioloog Erik Sengers de slag om de religieuze markt te verliezen. door Wim Schrijver Of ze nu willen of niet, de ker ken zullen uit puur lijfsbe houd steeds meer in marketing- termen moeten gaan denken. Dat is de overtuiging van Erik Sengers uit Amsterdam. De godsdienstsocioloog, verbon den aan de protestantse Theolo gische Universiteit Kampen, heeft onderzoek gedaan naar nieuwe kerkelijke bewegingen op de religieuze markt. Sengers' onderzoek met de titel 'Aantrekkelijke kerk' verschijnt een paar dagen na het rapport 'Godsdienstige veranderingen in Nederland' van het Sociaal en Cultureel Planbureau. De voornaamste conclusies in dat rapport: de ontkerkelijking zet tot 2020 door, terwijl de religio siteit onder buitenkerkelijken toeneemt. „In Nederland is de belangstel ling voor religie constant en vrij hoog", bevestigt Sengers. „Ech te ongelovigheid is schaars", zegt hij. „Er is duidelijk een nieuwe openheid voor religie, die volgens mij gevoed wordt door de aard van de maatschap pelijke veranderingen waaraan de samenleving onderhevig is. Religie en zingeving lijken voor velen een antwoord te bieden op de vragen die deze veranderin gen stellen. Er zal altijd behoef te zijn aan verlossing, heil, won deren, leven na de dood, enzo voort." Steeds meer mensen 'knutselen' hun eigen levensbeschouwing in elkaar. En het is moeilijk om de ze 'nieuwe gelovigen' te binden. „Mensen willen iets aan een reli gieuze organisatie hebben", zegt Sengers. Hij vindt het ge rechtvaardigd om van een reli gieuze markt te spreken. „Wil len de aanbieders van religie „In Nederland is de belangstelling voor religie constant en vrij hoog", bevestigt godsdienstsocioloog Erik Sengers. „Echte ongelovigheid is schaars." foto Joel van Houdt/ANP overleven, dan moeten ze een duidelijke boodschap verkondi gen, hun aanbod voortdurend aanpassen en vernieuwen, en zich richten op duidelijk afgeba kende groepen. Gebeurt dat niet, dan springen andere aan bieders van religie - binnen of buiten de kerken - wel in het gat." 'Kunnen kerken het tij keren door marktgerichter te wer ken?', zo vroeg de godsdienstso cioloog zich af. Het antwoord is volgens Sengers voluit 'ja' en hij introduceert een nieuwe term in de godsdienstsociologie: markt gerichte bewegingen. In zijn on derzoek richtte hij zich onder meer op enige nieuwe bewegin gen in de kerken, zoals die rond de Alpha-cursus (de populaire kennismakingscursus over het geloof) en die rond de kerkgroei- methodes van Willow Creek, naar het voorbeeld van de gelijk namige, razendsnel groeiende Amerikaanse kerk. Ook hield hij een aantal lokale Nederland se kerken tegen het licht. De beweging rond Willow Creek, met als lichtend voor beeld de snelgroeiende Bethel- kerk in Drachten, beheerst het marktdenken het beste. Belang rijke elementen uit de succesfor mule: aandacht voor rand- en buitenkerkelijken, methoden uit de commercie om mensen te trekken en veel aandacht voor publiciteit en imago. „Het is zorgwekkend dat deze elementen in de grote kerken nog niet of nauwelijks ingang hebben gevonden", zegt Sen gers. Hij signaleert een wat hij noemt 'religieus kartel': de grote kerken zoeken en vinden elkaar op gezamenlijke, oecumenische thema's. Van concurrentie is daarbij geen sprake, terwijl dat volgens hem wel een vereiste is om te overleven op de vrije religieuze markt die zich steeds meer afte kent. Volgens de godsdienstsocioloog zijn de verhoudingen in bijvoor beeld de Verenigde Staten heel anders. „De kerken daar moeten wel concurrerend zijn, omdat ze nauwelijks op een vast publiek kunnen rekenen." Bij de Neder landse kerken ontbreekt die prikkel. „De grote kerken heb ben nog steeds een dominante positie op de markt." En: „Ze er varen wel de ontwikkelingen in cultuur en samenleving, maar die worden niet uitgebuit." Een andere hindernis voor marktgericht denken is volgens Sengers dat in de kerken het woord 'marketing' een negatie ve bijklank heeft. „Het doet hen denken aan slinkse reclamecam pagnes en suggestieve manieren van het verkopen van producten aan mensen die daar eigenlijk geen behoefte aan hebben." Maar volgens Sengers helpt de term marketing juist om helder te krijgen dat de kerken staan in een 'samenleving die bepaald wordt door marktverhoudingen, door vraag en aanbod, door plu ralisme en vrijheid'. „Marketing is een methode om in deze tijd duidelijk te maken wat het geloof kan betekenen en is dus dienstbaar aan de eigen lijke opdracht van de kerken. Niet meer en niet minder." Netwerkkerken In die samenleving, zo voorspelt Sengers, zullen de grote Protes tantse Kerk in Nederland (PKN) en de rooms-katholieke kerk 'langzaam verkruimelen' en ver worden tot 'een lege huls'. Wat wel overblijft zijn volgens hem actieve, lokale kerken die duide lijk zicht hebben op hun missie. Die kernen zullen elkaar vinden in zogenaamde 'netwerkker ken'. Het Evangelisch Werkver band in de PKN is daarvan vol gens Erik Sengers een voor beeld. GPD In Zweden doet zondag een re cordaantal extreem rechtse kan didaten mee aan de verkiezin gen. Nazi-ideeën met een wel vaartssausje slaan aan. „Er is een historische connectie door Windy Kester Lasse (45) en Kennet (55) zijn al 30 jaar vrienden, maar hebben het nu even moeilijk. „Fascisten, dat zijn het", vindt Lasse. „Zij willen het beste voor de Zweden", meent Kennet. Hij zal voor het eerst van zijn leven niet op de sociaal-democraten stemmen maar op de kandidaat van de extreem rechtse Sverige- demokraterna, de Zweden De mocraten (SD). De vrienden staan heftig te dis cussiëren op een plein in Söder- talje, een voorstad van Stock holm. Op de achtergrond spreekt de 27-jarige SD-leider Jimmie Ekesson een handjevol mensen toe. Twintig politieagen ten, tien jongerenwerkers en een stuk of vijftien beveiligingsmen sen staan er bij om ordeversto ringen te voorkomen. Zondag gaan de Zweden naar de stembus voor de landelijke en lokale verkiezingen. Lande lijk gaat de race tussen de so ciaal-democraten en de conser vatieven, maar in de gemeenten doen er opvallend veel extreem rechtse partijen mee. In 104 van de 290 gemeenten kunnen raads leden met rassentheorie als ideo logie lid worden van de gemeen teraad. Een record. „Zij bieden een alternatief. Zij komen met snelle en makkelijke antwoorden voor moeilijke pro blemen. En ze overgieten het met een welvaartsausje", ver klaart Mikael Ekman van de stichting Expo die extreem rechts in kaart brengt. SD wil de grenzen sluiten voor de mees te immigranten, is tegen de mul ticulturele samenleving, wil meer politie, meer werk en meer geld voor de ouderen. Van de vier extreem rechtse par tijen die meedoen aan de verkie zingen, is SD volgens Ekman de enige die niet neo-nazistisch ge noemd kan worden. „Maar ze zijn ook niet gewoon populis tisch. Enkele van de oprichters in 1988 waren nazi's van de oude stempel." Voor de partij, die zo normaal mogelijk wil lij ken, is het dan ook niet echt po sitief dat leden gezien worden bij rechtse demonstraties of be trokken zijn bij gewelddadige ontmoetingen met anti-fascis ten. De andere drie rechtse partijen, het Nationaal Socialistisch Front (NSF), de Nationaal De mocraten (ND) en de lokale Zwe- dens Nationale Democratische Partij (ZNDP) gaan verder dan de SD en hebben wat van Hit- Iers ideeën overgenomen. 'Wij streven naar het behouden EN de verbetering van het Arische ras, vrede en rechtvaardigheid in onze respectieve naties', staat er in het partijprogramma van het NSF. Daartoe zou de staat rassencontroles moeten invoe ren en iedereen die niet van Noordse afkomst is moeten uit wijzen. De neo-nazi's zijn vrijwel on zichtbaar in de campagne. Plaats en tijd van bijeenkom sten zijn vaak geheim en verkie zingsplakkaten worden door te genstanders snel verwijderd. Opvallend is dat met name ge meenten in Zuid-Zweden veel neo-nazi kandidaten hebben. Ekman: „Het is interessant te zien dat juist de plaatsen waar het nationaal socialisme in de ja ren dertig sterk stond, ook nu weer partijen opkomen. Er is een historische connectie." Basis is volgens hem het feit dat de Tweede Wereldoorlog min of meer aan Zweden voorbij is ge gaan. „Het land was neutraal en heeft er na de oorlog geen woor den aan vuilgemaakt wie goed of fout was. Nazi-sympathieën konden zo voortbestaan." Ek man hoopt dat de verkiezingen een eye-opener worden. „Nu ziet Zweden dat extreem rechts zo massaal aanwezig is dat we er iets aan moeten doen." Op het plein in Södertalje sluit par tijleider Ekesson zijn betoog af en is tevreden. „Het is een goede campagne geweest en we heb ben meer steun dan ooit." Hier door bestaat er een kleine kans dat de SD ook een parlementsze tel haalt. Volgens de polls haalt de partij nu 3 procent, de kies drempel is 4 procent. Twee man klappen de partijlei der toe. Lasse roept 'boe' en ver volgt: „Wie gaat onze pizza's bakken en taxi's rijden als jij al le buitenlanders eruit knik kert?" Kennet maant zijn vriend tot stilte. „Ik hoor het je straks Vijf jaar na de aanslagen op het We reldhandelscentrum in New York en het Pentagon is het wellicht nuttig ons eens af te vragen wat de door presi dent Bush indertijd afgekondigde oor log tegen het terrorisme ondertussen heeft opgeleverd. Die oorlog tegen het terrorisme begon met een aanval op Af ghanistan die ten doel had Osama bin Laden en zijn medewerkers gevangen te nemen en de organisatie van Al Qae- da te vernietigen. Aan Al Qaeda is ongetwijfeld grote schade toegebracht. De trainingskam pen in Afghanistan bestaan niet meer, diverse kopstukken zijn ingerekend en de financiële armslag van de organisa tie is grotendeels verdwenen. Ander zijds is Osama bin Laden nog op vrije voeten en stuurt hij zo nu en dan een levensteken om de jihadisten wereld wijd te inspireren. Dat Osama bin La den heeft weten te ontsnappen was het gevolg van het feit dat het Amerikaan se leger geen zin had in een moeizame én risicovolle operatie in het Tora Bora- gebergte, waar hij zich ophield. Dat de veiligheidssituatie in Afghanis tan er de laatste tijd bepaald niet beter op is geworden, heeft ook te maken met de manier waarop in 2001 het Tali ban-regime door de Amerikanen is ver jaagd. Om de kosten van de operaties in Afghanistan zo veel mogelijk te be perken werden de krijgsheren van de zogenoemde Noordelijke Alliantie om gekocht om met Amerikaanse lucht steun de Taliban te verjagen. Zo besten digden de Amerikanen de macht van de krijgsheren en hun met opiumgeld be taalde milities. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om van Afghanistan een enigszins fatsoenlijke en geweldvrije samenleving te maken. Zo is er alle ruimte, als de Navo-troepen vroeg of laat vertrekken, voor nieuwe pogingen om in Afghanistan een fundamentalis tisch regime te vestigen. Dat Osama bin Laden zijn organisatie grotendeels kwijt is, betekent dat hij geen grote terroristische projecten meer kan uitvoeren. Het betekent ech ter allerminst dat hij zijn macht ook kwijt is. Het valt zelfs te verdedigen dat zijn symbolische macht aanzienlijk groter is geworden. Vele potentiële jiha disten zien in hem een soort messias, de eerste radicale moslim die de Grote Sa tan in het hart heeft weten te treffen. Zelfs als Bin Laden gevangen zou wor den genomen of vermoord zou worden, valt te vrezen dat zijn invloed niet zal afnemen. De door hem bekwaam ge creëerde mythe zal voortleven. Zo be zien was het optreden tegen Al Qaeda in Afghanistan onvermijdelijk en zeker ook legitiem, maar uiteindelijk slechts zeer ten dele succesvol. Vrijwel direct na de aanslagen van 11 september besloot de Amerikaanse re gering dat dit een goede gelegenheid was om een plan uit te voeren dat zij al lang koesterde: een aanval op Irak om Saddam Hoessein te verjagen, maar ook met de bedoeling door een democra tisering van Irak de hele machtsbalans in het Midden-Oosten te veranderen. De oorlog tegen Irak heeft echter voor de oorlog tegen het terrorisme louter negatieve effecten gehad. Omdat in bre de kring bekend was dat Saddam Hoes sein geen contacten onderhield met Al Qaeda, moesten die contacten verzon nen worden. Aanvankelijk hechtten ve len geloof aan de beweringen van de Amerikaanse president op dit punt, maar op de wat langere termijn is zijn geloofwaardigheid zeer ernstig aange tast. Hetzelfde geldt voor de fameuze massavernietigingswapens. Hier viel niet uit te sluiten dat Saddam op zijn minst nog enige oude voorraden biologi sche en chemische wapens zou kunnen bezitten. Omdat dat niet voldoende was om een aanval te rechtvaardigen, produceerde de staf van vice-president Cheney het gerucht dat Saddam al flink gevorderd zou zijn met de productie van nucleaire wapens. De Amerikaanse bezettingsmacht in Irak kreeg al op korte termijn te maken met guerrilla-achtig verzet, dat ge bruik maakte van zelfmoordaanslagen. Daarop hebben de Amerikanen nooit greep gekregen en het geweld in Irak neemt nog steeds toe. Wie bereid is zich zelf op te blazen om Amerikanen te ver moorden kan in Irak terecht. Pogingen om de guerrilla te bestrijden leidden binnen de kortste keren tot marteling en andere wantoestanden. Foto's daarvan gingen de wereld rond, evenals de beelden uit Guantanamo, en ze bewezen voor alle mogelijke jihadis ten onomstotelijk hoe onbeschrijfelijk slecht de Amerikanen wel niet waren. Zo is de oorlog in Irak een rechtvaardi gingsgrond en een magneet voor jiha disten geworden. De jonge radicale moslims die de aanslagen in de Londen- se metro pleegden verwezen expliciet naar het Engelse en Amerikaanse optre den in Irak. Of de binnenlandse veiligheid in de Ver enigde Staten er op vooruit is gegaan weet niemand. We mogen waarschijn lijk wel aannemen dat het veel minder makkelijk is geworden om een vlieg tuig te kapen, al is niet duidelijk in hoe verre het particuliere vliegverkeer goed wordt gecontroleerd. De beveiliging van havens en grenzen laat nog steeds veel te wensen over. Als we de immense kosten van de oorlog tegen het terroris me in ogenschouw nemen, heeft deze Amerikaanse regering, zoals op zoveel terreinen, een verbazingwekkende wan prestatie geleverd. Maarten van Rossem BOERENKERMIS - Duizen den bezoekers kwamen giste ren op de traditionele boeren kermis bij het Havenpark in Zierikzee af. Nergens op Schouwen-Duive- land werd gisteren gewerkt en de scholen waren dicht. Naast de kennis waren er vele kraam pjes te bezoeken. Ook kon er naar standwerkers worden ge luisterd. UITVINDER - De Britse uit vinder professor A. Low is gis terochtend in zijn woning over leden. Aan de geleerde worden meer dan tweehonderd uitvin dingen toegeschreven. Naast het doen van uitvindin gen op industrieel en miliü: terrein schreef Low een gnri aantal publicaties van wee- schappelijke aard. De Bns uitvinder is 68 jaar geworden ORGEL - Het nieuwe ore voor de hervormde kerk in werkerk wordt gebouwd t Utrecht. Firma Van Vulpen, een orgel bouwbedrijf met intemations- le bekendheid, bouwt het ok! voor het Schouwen-Duivelarii- se dorp de komende tijd af. Het orgel is een geschenk vat Australië in verband met h watersnoodramp. Partijleider Jimmie Ekesson van de extreem rechtse Sverigedemok- raterna voert campagne in een voorstad van Stockholm onder het oog van veel politie en weinig toeschouwers. foto Windy Kester/GPD nog zeggen, als je op de wacht lijst voor het ziekenhuis komt, omdat een buitenlander jouw plaats op de operatietafel in neemt. "GPD Hoofdredactie: Peter Jansen Dick Bosscher (adjunct) Arie Leen Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315609 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax (0113)315669 E-mail' redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren Goes, Zierikzee en Hulst: Maandag l/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur acceptgiro Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving per maand: 21,50 per kwartaal: 61,50 per jaar: €236.00 239,00 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorha einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v, lezersservice, Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,80 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AM RO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevt^ overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV envolga de Regelen voor het Advertentiewstn Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: zondagva n 16.00 tot 18.00 uur Tel. (076)5312550 Fax. (076)5312340 Personeelsadvertenties: Tel: (076)5312240 Fax: (076)5312340 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (07615312104 Fax. (076)5312340 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerendgo" Tel: (076)5312277 Fax: (076)5312274 Internet: v w. pzcn l/service/adverterw ant bv is een onderdeel van het Wegener-concem.fe®» wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruik!»'»' nontenlaoministratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante dienste"^ an de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig 9®=. n. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bi' ce, Postbus 314460 AA Goes. Behoorttot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 4