Muziek met toegevoegde waarde
Taal ontdaan van het overtollige
Roman zit actualiteit op de hielen
15
donderdag 14 september 2006
rlnnr RenéSchrier
l/fensen die misschien nooit naar
yjLeen muziekinstrument zouden
3 grijpen hebben nu een kans. Tenmin-
ste, als ze leerling zijn van de oplei
ding onderwijs-assistent of so
ciaal-agogisch werker van het ROC
Westerschelde in Terneuzen.
Daar is gisterochtend de zogenaamde
blazersklas van start gegaan onder
och auspiciën van het muziekinstrumen-
tenbedrijf Yamaha. Dat introduceert
inde blazersklassen (er zijn er nu acht
in Nederland) zijn eigen lesmethoden
met als resultaat dat de leerlingen al
na enkele lessen samen op een beschei
den niveau muziek kunnen maken.
Op enige afstand is al te horen waar
de leerlingen van de blazersklas zich
va [I -meten bevinden. Ze hebben net hun
instrumenten uitgereikt gekregen. Er
zijn er enkele bij die al aardig weg we-
ten op een basgitaar of een drumstel
en dat willen ze laten horen ook. Ande
ren staan wat bedeesd naar het nieu-
we blaasinstrument te kijken, dat ze
Hoor Rolf Bosboom
Blazersklas
inet in hun handen gedrukt hebben ge
kregen.
De leerlingen die voor de blazersklas
hebben gekozen doen dat bovenop het
'normale lespakket dat ze voor hun op
leiding toch al volgen. Dat betekent
twee uur in de week in de klas muziek
-maken in de school en thuis oefenen.
De 16-jarige Anja uit Hoek heeft geko
zenvoor dwarsfluit en gitaar. Want ie
dereen moet twee muziekinstrumen
ten leren bespelen. Ze zou het leuk vin-
tdenals uit de blazersklassen een band
je of een schoolorkest zou voortko
men.
[De gitaar is veruit het populairst bij
de leerlingen van het ROC- Wester-
sehelde. Om te voorkomen dat er al
leen maar gitaristen opgeleid worden
is de bepaling ontstaan dat ieder van
de 32 deelnemende leerlingen een
De klas met de muzikanten in de dop van het ROC Westerschelde trok woensdagmorgen meteen al de belangstelling van leerlingen van de andere opleidingen in de
school. foto Peter Nicolai
tweede instrument kiest. En dat is
meestal een blaasinstrument.
Vincent de Leur van Yamaha legt uit
dat de blazerklassen anderhalf jaar ge
leden in Nederland zijn opgezet naar
Duits voorbeeld. De Duitsers hadden
het weer van de Amerikanen afgeke
ken. Daar is een schoolorkest een heel
normaal begrip.
Het verschil met de doorsnee muziek
lessen - voor zo ver die nog op scholen
bestaan - is dat er geen droge theoreti
sche kost wordt behandeld, maar dat
leerlingen meteen een instrument le
ren bespelen. Daar komt nog wat bij,
geeft De Leur aan. De scholieren doen
samen iets. Ze leren letterlijk en fi
guurlijk naar elkaar luisteren en dat
heeft zijn invloed op hun gedrag bui
ten de blazersklas. Ook daar blijkt dat
de kans dat ze zich socialer opstellen
groter wordt.
Ronaul den Hollander is coördinator
v§n' de opleidingen onderwijs-assis
tent, sociaal-agogisch werker en
sport, bij het ROC Westerschelde. Hij
vertelt dat de school voor de blazers
klas gekozen heeft omdat een leerling
niet langer kan volstaan met het beha
len van alleen een diploma. Daarmee
is hij of zij er niet. Een leerling moet
meer vaardigheden ontwikkelen en
muziek maken kan er daar een van
zijn. Zeker bij de opleiding onder
wijs-assistent, maar ook bij het werk
in de welzijnssector of in de zorg. „Als
je in staat bent een zanggroep voor
ouderen te begeleiden in de instelling
waar je werkt of bijvoorbeeld zelf de
muziek kan verzorgen bij een herden
kingsdienst of zoiets, dan heeft dat
toch meerwaarde."
De school gaat bij de beoordeling van
de blazersklas letten op de tevreden
heid van de deelnemers. Ook wordt ge
keken of ze resultaat boeken en een
derde criterium is dat de blazersklas
een toegevoegde waarde biedt. Den
Hollander: „Wat zie je er van terug,
daar zijn we ook benieuwd naar."
Het ROC Westerschelde loopt met de
introductie van de blazersklassen
voorop. Het is de eerste opleiding voor
beroepsonderwijs in Nederland en mo
gelijk zelfs ver daarbuiten die met een
blazersklas begint. De Leur hoopt op
een olievlekwerking. Wat hem betreft
zijn er meer scholen uit het voortge
zet- of middelbaar beroepsonderwijs
die het initiatief oppakken. Natuur
lijk, Yamaha verkoopt graag muziekin
strumenten. Maar ze organiseren ook
zangopleidingen en ze verkopen (nog)
geen stembanden. De Leur: „Het is
toch gewoon goed dat mensen muziek
kunnen maken. Niet iedereen hoeft
een solo bij het concertgebouworkest
te spelen."
Celstraf geweldpleger uit Hoek
MIDDELBURG - De Middelburgse rechtbank heeft giste
ren een 22-jarige inwoner van Hoek voor buitensporig ge
weld conform de eis veroordeeld tot een jaar gevangenis
straf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Daarnaast
moet de man behandeld worden in een kliniek en onder
toezicht van de reclassering blijven.
De Hoekenaar had 26 maart in het uitgaanscentrum van
Terneuzen zonder enige aanleiding een man gewelddadig
toegetakeld. Aan het slachtoffer moet hij 2061 euro scha
devergoeding betalen.
De jongeman, die werd bijgestaan door een zeventienjari
ge jongen, sloeg en schopte het slachtoffer, terwijl de man
op de grond lag.
Vervolgens werd het slachtoffer meegesleurd naar een
bankautomaat, waar hij hardhandig gedwongen werd om
250 euro te pinnen. Het bloed zat nog op de pinautomaat
toen het slachtoffer zich wist los te rukken en te vluchten.
De vechtersbazen pleegden daarna nog geweld tegen een
passant in de Noordstraat van Terneuzen.
Illegale vissers opgepakt
SEROOSKERKE (S) - Een opzichter van Staatsbosbe
heer heeft dinsdagavond bij de Schelphoek twee mannen
betrapt op illegale vispraktijken.
De Arnhemmers van 39 en 44 jaar visten vanuit een boot
je op de Oosterschelde met een zogeheten staand wand
van ongeveer driehonderd meter lang. Het gebruik van
zo'n net op die plek is verboden.
Toen de mannen weer aan de kant kwamen en met de
vangst in hun auto wilden wegrijden, werden ze aange
houden door de inmiddels gewaarschuwde politie.
Ze zijn overgebracht naar het bureau en moesten de buit
van veertig kilo harders inleveren. Ook de boot en het vis
tuig werden in beslag genomen.
Olietanks Van den Dries geruimd
LEWEDORP - Onder druk van de gemeente Borsele zijn
de meer dan tien olietanks bij voormalige oliehandel Van
den Dries aan de Postweg in Lewedorp verwijderd. Borse
le had met een dwangsom gedreigd, als grondeigenaar Sa-
gro uit 's-Heerenhoek de olietanks niet voor dinsdag 19
september had weggehaald. Sagro heeft daarop gehoor ge
geven aan het verzoek van de gemeente.
Op de locatie aan de Postweg is januari 2000 de verkoop
van benzine en andere olieproducten gestopt, vertelde
een buurman. Hij wist ook te melden dat 78 jaar geleden
de oliehandel aan de Postweg is begonnen. Op termijn is
woningbouw gepland op de locatie, maar wanneer is nog
niet duidelijk.
Oude Rijksweg Breskens afgesloten
BRESKENS - De herinrichting van de Oude Rijksweg in
Breskens is in de afrondende fase. Vandaag en morgen
wordt het wegdek geasfalteerd. De rijbaan is daarom tot
zaterdag afgesloten. Om de hinder tot een minimum te be
perken worden de werkzaamheden in twee fases ver
deeld.
Vandaag wordt vanaf het Molenwater tot aan het sport
veld geasfalteerd, morgen het gedeelte van het sportveld
tot de grens van de bebouwde kom. Later dit jaar wordt
op een nog onbekende datum nog een toplaag asfalt aan
gebracht.
kunst
MIDDELBURG - Haar eerste gedicht viel
niet echt in goede aarde. „Ik zat in de eerste
klas van de lagere school en verveelde me,
omdat ili al kon lezen en schrijven. Daarom
schreef ik een niet zo positief gedicht over
Ie juffrouw. Die las het, vond het niet leuk
ra ik moest in de hoek gaan staan."
later, in de vijfde klas - ze was inmiddels
naar Zeeland verhuisd - overkwam het Ju
ly Nieuweboer min of meer opnieuw. „We
Mesten iets maken naar aanleiding van het
r levrijdingsfeest. Ik werd wéér gestraft voor
nijn gedicht, nu omdat de meester niet ge-
oofde dat ik het zelf had geschreven." Het
c Sdus niet helemaal vreemd dat ze zich ja
il renlang niet waagde aan poëzie. Wel is de
a Middelburgse sinds een jaar of acht volop
rtistiekactief. Ze maakt schilderijen en ob-
ete'n,
hderhalf jaar geleden kwam daar ook de
ïchtkunstbij.
jk wilde proberen korte verhalen te schrij-
én. Toen merkte ik dat het me veel moeite
Kite om er steeds opnieuw iets bij te ver
ben, Ik ging uit van de essentie en wilde
nlijk daarbij laten. Het is toch het
wiste óm al het overtollige weg te halen,
odat je echt tot de kern komt."
Erdoor belandde ze vanzelf bij de poëzie,
«begon met haiku's, maar merkte na enke
lingen dat de regels die eraan zijn ver
raden een keurslijf werden. „Ik voelde me
azeer beperkt". In de vrije vorm kon ze
j®' Achterlijke stem ongehinderd laten
1 linken.
roost
selectie uit de royale productie sinds-
s" heeft Nieuweboer nu gebundeld in
w in Inzicht, een mooi uitgevoerde uitga -
h eigen beheer. „Ik had wat gedichten
tegelezen aan enkele mensen, om te kij
ft wat de reactie was. Toen zag ik ineens
de tranen in hun ogen stonden. Kenne-
j zorgen de gedichten voor troost, voor
jj^s ik dat kan overbrengen, dan vind
"eweldig." Die wetenschap stimuleer-
rer een publicatie van te maken. Ze
tet bewust niet geprobeerd een uitgever
[interesseren voor de bundel. „Dit is zó
ptej.Daar ga ik niet mee leuren." Boven-
;e" had ze dan waarschijnlijk de uitgave
a helemaal kunnen maken zoals ze zelf
*"g wilde hebben.
.betomslag staat een schilderij van haar,
ais titel Gehecht/onthecht, een thema
als een rode draad door haar poëzie
P Die combinatie geeft al aan hoezeer
jyerse kunstdisciplines die ze beoefent,
waar horen en elkaar versterken.
hndel kent een tweedeling die ook de
Men kenmerkt. „Óf ik schrijf over wat
®.e óf ik schrijf met een spiritueel
et diepere kijken." Het is dus een com-
3i IT en Inzicht, waarmee met-
óe titel van de uitgave geboren was.
sJl^- óeel bevat herkenbare observa-
voornamelijk natuur en landschap.
Judy Nieuweboer heeft haar eerste dichtbundel uitgebracht.
foto Ruben Oreel
De lokroep wordt verstaan
en overal vandaan
verzamelen zich
de trekvogels, die
een dans inzetten
met cirkels en golven
als linten van licht.
En voor de trek beginnen zal,
laag over de akker
een groet gericht
en in jubelend opgaan
een dank aan het Al.
Het zijn beelden en voorvallen die bijna uni
verseel zijn, maar die ze in eigen metaforen
heel precies verwoordt. Soms verwijst ze ex
pliciet naar de provincie waarin ze woont.
„Gedichten ontstaan op de plaats waar ik
ben. Dat is nu eenmaal Zeeland. Ik hou ook
enorm van het akkerland. Niet voor niets
heet ik Nieuweboer." De gedichten in het
tweede deel lezen als overpeinzingen, als be
schrijvingen van innerlijke ervaringen,
vaak gevoed door de oosterse filosofie.
„Daar leer ik veel van. Het verrijkt enorm.
Je komt in een volgende bewustzijnslaag.
Het komt bij me binnen en dat schrijf ik
dan op. Als ik het de volgende dag te
ruglees, dan denk ik: heb ik dat geschreven?
Je ziet ineens de context van alles, blijkt
dan heel goed verbanden te kunnen leg
gen."
Poëziebundel: 'Zicht en Inzicht' door Judy
Nieuweboer. Uitgave in eigen beheer, ver
krijgbaar bij de grotere Zeeuwse boekhan
dels. Prijs: 9,95.
Frénk van der Linden (links) in gesprek met Peter Slager.
foto Ronald den Dekker
door Rolf Bosboom
GOES - Frénk van der Linden
voelde er weinig voor om zijn
debuutroman De steniging
'over de schutting te gooien' en
maar af te wachten wat er zou
gebeuren. „Ik heb een roman
geschreven om gelézen te wor
den. Vijf, zes jaar heb ik er de
helft van mijn tijd in gestoken.
Daarom heb ik ook gezegd: ik
ga vechten voor mijn boek."
En dus reist hij geestdriftig
door het land om zijn verhaal
te doen en nodigt hij veelal be
kende gesprekspartners uit om
extra aandacht te trekken. Gis
teravond was Van der Linden
in boekhandel De Koperen
Tuin in Goes, waar hij werd
geïnterviewd door Blof-tekst-
schrijver en -bassist Peter Sla
ger.
Het was niet de eerste keer dat
zij elkaar troffen. Vorig jaar
juli interviewden ze elkaar in
Middelburg, tot wederzijds ge
noegen. Van der Linden nodig
de dan ook Slager uit voor het
onderhoud in Goes. „Ik ben als
was in zijn handen."
Het werd een boeiend nazomer
avondgesprek op het terras
van de boekhandel, met uitbun
dige carillonklanken, luidruch
tige vogels en passerende voer
tuigen als geluidsdecor en voor
een bescheiden gehoor van
twintig mensen: negentien
vrouwen en één man.
Van der Linden is vooral be
kend als journalist, als begena
digd interviewer. Met De steni
ging waagt hij zich ook op het
literaire pad. Het boek is een
21e-eeuwse Romeo Julia-ver
telling tegen de achtergrond
van het, al dan niet vermeende,
multiculturele drama. Hij ont
doet het van de clichés, van de
waan van de dag, van de nega
tieve houding die bijna inhe
rent is aan de journalistiek.
„Daarom moet de literatuur in
het geweer komen."
Hij toonde zich gisteravond op
timistisch over de multiculture
le samenleving. „Ik verwacht
dat het uiteindelijk een verrij
king is van onze cultuur. De
moves van de Hirsi Ali's en de
Cliteurs zijn inmiddels wel
voorbij. Nu rukken de Abouta-
lebs op. Het land zal, wel na
een aantal grote problemen,
kleurrijker worden."
De roman - één hoofdstuk
speelt zich af in Kapelle - is
daarmee actueel, beschrijft op
eigentijdse wijze maatschappe
lijke kwesties die nu aan de or
de zijn. Dat gebeurt nog veel te
weinig in de literatuur en in de
kunst in het algemeen, zei Van
der Linden. „Romans worden
doorgaans geschreven met de
ogen in de rug. Je ziet het ook
met Zwartboek van Paul Ver
hoeven. Waarom maakt hij
geen nieuwe SpettersNu gaat
het wéér over die Tweede We
reldoorlog."
In de jaren dat hij werkte aan
zijn boek vlogen vliegtuigen in
de Twin Towers en werden For-
tuyn en Van Gogh vennoord.
„Daardoor wist ik dat ik op
het goede spoor zat." Keerzij
de was dat de voorziene publi
catiedatum (eind 2002, begin
2003) bij lange na niet werd ge
haald. „Dat is het lastige van
hedendaagse literatuur: het
verandert onder je vingers."
De roman, enkele weken gele
den verschenen, is sterk wisse
lend ontvangen door de literai
re kritiek, van lovend tot ver
nietigend. Ook als journalist
vindt hij dat een boeiend ver
schijnsel. „We overwegen daar
om de recensenten uit te nodi
gen voor een debat, waar ze
kunnen uitleggen wat hun
maatstaven zijn. Dat zou een
interessante optie zijn. Ik hoop
dat ze daarvoor de guts heb
ben."
Van der Linden kon de neiging
af en toe niet weerstaan om de
rollen even om te draaien en
zijn interviewer vragen te stel
len. Dat leverde onder meer de
bekentenis op dat Slager bezig
is met een Blof-nummer dat
'rechtstreeks voorkomt' uit De
steniging.
Peter Slager legde aan het slot
van het gesprek Van der Lin
den nog enkele dilemma's
voor. Het laatste was de ham
vraag: „Interview of roman?"
Het antwoord kwam zonder
aarzelen. „Roman."
'De steniging', door Frénk van
der Linden. Uitgeverij Contact,
304 blz., 19,90. De auteur is za
terdag 30 september aan het eind
van de ochtend te gast in De
Drukkerij in Middelburg.