SieMatic
Kleine bussen voor kleine kernen
PZC
Nieuwe studie naar vaarweg Zeebrugge
Maandmenu 23,50
Opvolger Connexxion verandert vanaf december drie lijndiensten in Sluis
Prominenten werven 82 extra banen voor CWI Terneuzen
Verwarring over
fusie basisscholen
in Schoondijke
tie:'0,113-315649
NMnv.pzc.nl
E-rnail:redactie pzc.n I
postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
N o d-en Midden-Zeeland: 0113-315520;
lis-Vlaanderen: 0114-372770;
Nationaal: 020-4562500.
14 september 2006
ïjran&café
Mefano s
September
Voorpf gemengde salade met gebakken
geitenkaas omwikkeld met spek gegarneerd
met rodeport siroop
Als hoofdgerecht gegrilde doradefilet met
een limoen-ansjovis saus
editie Zeeuws-Vlaanderen
vanmiddag 16.00 uur
overhandiging ie exemplaren
van het boek
Mysteries in
Zeeland
door de auteur Martijn
Adelmund aan Bert van
Leerdam (Omroep Zeeland)
enWim Scholten (SCEZ)
vanavond 19.00 uur
Kees Slager interviewt de
auteurs Mauk Mulder, Frank
Robroek en Henk Sti over
hun boek
De machteloze
werknemer
vanavond vanaf 17.30 uur
Brasseriemenu
niet kleine lekkernijen,
lasagne en straccia telle
€12,50 of €10,00 (vegetarisch)
reserveren: 0118 - 886 866
Markt 511 Middelburg
T0118 886 886
door Gino van den Broecke
TERNEUZEN - Een belactie door vijf prominente
Zeeuwen leverde gistermiddag het Centrum voor
Werk en Inkomen in Terneuzen 82 extra vacatures op.
Burgemeester Jaap Sala van de gemeente Sluis, wet
houder Frank van Driessche (foto) van de gemeente
Hulst, Wies Saman namens de Brabants Zeeuwse
Werkgevers (BZW), Louise Beduwé van het MKB
Zeeland/West Brabant en Dethondirecteur Cor Spon-
selee nestelden zich achter de telefoon om voor het
CWI in de regio extra banen binnen te halen.
Ze benaderden met groot succes tal van mensen en be
drijven uit hun eigen netwerk. Daarnaast belden ze
tussen 13.30 en 15.30 uur andere, door het CWI aange
leverde organisaties en bedrijfstakken..
Succes
„Een geweldig succes. We zijn enorm blij met het re
sultaat en dan zie je, dat deze mensen een bepaalde
aantrekkingskracht en overredingstalent hebben. Het
blijkt dan toch, dat er in deze regio genoeg te halen
valt en dat stemt tevreden", aldus Frank Bernard na
mens het CWI. Wethouder Van Driessche sprak van
een leerzame middag. „Het is wel eens leuk om op de
ze manier met bedrijven in contact te komen. Vooral
de reacties van de bedrijven waren erg grappig, omdat
ze niet verwachten dat ik hen voor dergelijke zaken
opbel. Mocht er in de toekomst weer zo'n actie worden
georganiseerd, dan ben ik bereid weer mee te werken
en zo dachten de overige vier er ook over. We vonden
het erg leuk om te doen." foto Wim Kooyman
Aansluiting op Seine-Scheldekanaal
door Wout Bareman
ZEEBRUGGE - De plannen
voor een drastische verbetering
van de vaarweg tussen Zeebrug
ge en Gent zijn uit de ijskast ge
haald. In het verleden werden
ze als te duur (één miljard) ter
zijde geschoven, maar de Vlaam
se minister K. Peeters van Open
bare Werken wil aanhaken bij
(Advertentie)
Genieten komt van Binnenuit.
de aanleg van het Seine-Schelde
kanaal en Zeebrugge daar op la
ten aansluiten.
Op verzoek van het havenbe
stuur van Zeebrugge is inmid
dels een studie gaande naar het
deelproject Seine-Schelde-
West. Dat omvat onder meer de
verbreding van het huidige
Schipdonkkanaal in de grens
streek bij Eeklo en Maldegem in
het Meetjesland. Een werkgroep
heeft van Peeters de opdracht
gekregen de gevolgen van de ka
naalverbreding voor de bebou
wing aan het kanaal te onderzoe
ken.
Vaart
Peeters zet vaart achter de plan
nen omdat de Fransen over twee
jaar al de eerste spa de grond in
willen steken voor het Sei
ne-Scheldekanaal dat 106 kilo
meter lang wordt en geschikt is
voor schepen tot 4400 ton. Het
huidige Canal du Nord vormt al
jaren een flessenhals in de
Noord-Zuid-verbinding tussen
Rotterdam (via Terneuzen en
Gent) en Parijs. Het is enkel
bevaarbaar voor schepen tot
800 ton. De initiatiefnemers
verwachten een enorme eco
nomische impuls voor de ha
vengebieden aan de Seine (Pa
rijs en Le Havre) en aan de
Schelde en de Rijn (Rotterdam,
Antwerpen, Gent, Terneuzen en
Vlissingen).
Zeebrugge, dat al jaren aan
dringt op de aanleg van het
Noorderkanaal tussen die
Vlaamse zeehaven en het Ka
naal Gent-Temeuzen, vreest de
boot te missen. Daarvoor waar
schuwen ook de binnenvaartor-
ganisaties. Directeur Ch. Van
Lancker van de Vlaamse Bond
van Eigenschippers: „Kan Zee
brugge niet aansluiten op het
nieuwe kanaal Seine-Schelde,
dan zullen de goederenstromen
zich verleggen." De mogelijkhe
den daartoe worden nu onder
zocht.
Een eerdere studie wees uit dat
aanleg van het Noorderkanaal
ongeveer een miljard euro zou
kosten. Peeters vindt deson
danks de studie naar een goed
kopere variant aanlokkelijk.
Een deel van het huidige Schip
donkkanaal is al opgenomen in
de plannen voor het Seine-Schel
dekanaal, maar als ook het stuk
(Advertentie)
door het Meetjesland wordt mee
genomen, kan Zeebrugge over
zes jaar eindelijk beschikken
over een goede achterlandver
binding over water.
Bestuurders in het Meetjesland
hebben al verontrust gereageerd
op de plannen. Ze waren heel te
vreden met het feit dat de roep
van Zeebrugge al 35 jaar on
beantwoord bleef, maar vrezen
nu het ergste, temeer daar het
hele project binnenkort wordt
aangemeld bij de Europese Com
missie. Wordt het naar dat ni
veau getild, dan komen er zo
goed als zeker fikse subsidies
los die de aanleg en verbreding
alleen maar aantrekkelijker ma
ken.
(Advertentie)
(Advertentie)
'l'JU de Jonge Hoek van Dijke
modern living easy living
Sdiouwersweg 7 Heinkenszand 0113 561482 www.binnenuit.nl
Uw dealers in Zeeland:
MIDDELBURG
SieMatic Middelburg
(naast de Baderie)
Industrieterrein Arnestein
Grenadierweg17a 0118-629522
TERNEUZEN
BouwCenter De Hoop
Kennedylaan 32 0115-680612
www.bouwcenterdehoop.nl
VAN DER SLOOT
Lange Delft 48, Middelburg
Raymond de Frel
EEDE - Vervoersmaatschappij
Vcólia Transport Nederland
schrapt de reguliere buslijnen
12, 3 en 4 in West-Zeeuws-
Vlaanderen. Dat betekent ech-
ierniet dat kernen als Eede, Aar
denburg, Retranchement en
Oostburg vanaf december hele-
I maal verstoken blijven van open
baar vervoer. Gedacht wordt
ien uurdienst met kleine
bussen.
Fractievoorzitter W. Gijsel van
de Sluise coalitiepartij Gemeen-
langen hoorde onlangs van
aantal buschauffeurs dat
1 [jjn 12 (Draaibrug-Aarden-
burg-Eede-Maldegem) zou wor
den geschrapt door Veolia Trans
port, het moederbedrijf van
BBA, dat per 10 december in
1 Zeeuws-Vlaanderen de busdien-
overneemt van Con
nexxion. „Dat maakt ons be-
want het wordt toch al
steeds lastiger om jonge gezin
nen in onze streek te, houden.
Na het wegvallen van veel ande-
,re voorzieningen (denk bijvoor
beeld in Eede aan het verdwij
nen van de Rabobank, red.) is
dit een nieuwe tegenvaller die
fbaarheid van kleine ker-
'nenaantast. Niet alleen ouderen
ondervinden hiervan de gevol-
maar ook leerlingen die
scholen niet meer met het
nbaar vervoer kunnen berei
ken", zegt Gijsel.
Op de tocht
Ruim drie jaar geleden stond de
halte in het grensdorp Eede (lijn
12) ook al op de tocht, maar tus-
mst van de gemeente Sluis
en een protest van de dorpsraad
"m er uiteindelijk voor dat
de bus Eede toch bleef aandoen.
Gijsel vraagt het Sluise college
van B en W om te streven naar
behoud van buslijn 12, maar dat
is wellicht niet nodig.
Manager J. van den Broek van
Veolia Transport Nederland be
vestigt de geruchten, maar stelt
dat er alternatieven komen.
„Dat deze lijn verdwijnt is niet
aan de vervoerder te wijten. De
provincie Zeeland heeft ons een
bestek aangereikt waar lijn 12
niet op stond. Dat heeft alles te
maken met de geringe bezetting
op dit traject door dit dun
bevolkte gebied. Maar de pro
vincie heeft tegelijkertijd ook
gesteld dat alle kernen een
openbaar vervoersvoorziening
moeten houden. Zij opperde
daarom ritten met een belbus,
maar wij gaan toch liever voor
een uurregeling met een vaste
bus. Dan hebben we het over
een busje waar acht personen in
kunnen. Eenzelfde constructie
willen we overigens op nog twee
lijnen toepassen: lijn 3 tussen
Oostburg en Breskens en lijn 4
tussen Retranchement en Oost
burg", aldus Van den Broek.
Hij verwacht dat er aan het
einde van de maand meer dui
delijkheid is over de nieuwe
dienstregeling in Zeeuws-Vlaan
deren. „We moeten nog met de
provincie in overleg over een
paar knelpunten. Zo vermoeden
wij bijvoorbeeld dat een achtper-
soonsbusje tijdens de spitsuren
vanwege de stroom scholieren te
kortschiet. Dus denken we er
over na om tijdens die momen
ten een grotere bus in te zetten."
Klaverblad regelt gratis film
GOES - Mensen met een beperking kunnen gratis naar de
film tijdens het festival Film by the Sea in Vlissingen. Pa
tiëntenplatform Het Klaverblad en de festivalorganisatie
hebben dat geregeld met financiële steun van de Provin
cie Zeeland.
De actie hoort bij de manifestatie 'UIT goed voor ieder-,
een!' waarmee Het Klaverblad uitgaan toegankelijker wil'!
maken voor mensen met lichamelijke of verstandelijke be-j
perkingen. Zij kunnen ook een begeleider gratis meene
men. Het festival zondert premières en speciale voorstel
lingen uit van de actie. Wie geen begeleider heeft kan er
één vinden via de website van het festival via het forum
'MovieMates!'.
1406 handtekeningen voor winkels
BRESKENS - Wethouder A. Rosendaal van de gemeente]
Sluis heeft gisteren 1406 handtekeningen in ontvangst ge- j
nomen van mensen die voorstander zijn van de bouw van j
een nieuw winkelcomplex aan het Spuiplein in Breskens.
Tien werknemers van de Edah, Blokker en Bruna startten
de actie, nadat een comité van tegenstanders medestan-1
ders in het dorp zocht door huis aan huis pamfletten te be-
zorgen.
Dinsdag kreeg wethouder Rosendaal zevenhonderd ziens-
wijzes (één per huishouden, omgerekend zo'n 1680 men
sen) aangereikt van inwoners die de nieuwbouw niet zien
zitten. Rosendaal verwacht dat de gemeenteraad zich vol
gende maand uitspreekt over een vergunning voor de
bouw van het complex.
Autovrije Stationsbrug geen optie
MIDDELBURG - De Stationsbrug in Middelburg afslui
ten voor autoverkeer is geen optie. Vrachtverkeer weren
wel. Dat vinden de meeste fracties in de Middelburgse ge-
meenteraad.
Groenlinks wil dat de brug helemaal autovrij wordt, 1
maar dat gaat de anderen veel te ver. „Paniekvoetbal",
vindt P. de Doel der (PvdA) van het voorstel. „Twee jaar j
geleden is uitgebreid onderzoek gedaan naar de verkeers- j
situatie op de brug. Op basis van dat rapport moeten we i
opnieuw een afweging maken. Vrachtwagens van de brug
halen zou prima zijn, denk ik. En verder denk ik dat we
ons op dit moment een beetje op de vlakte moeten hou-
den."
De meeste Middelburgse fracties zijn van mening dat
vrachtverkeer niet op de brug thuishoort. Het (gedeelte-
lijk) autovrij maken van de Stationsbrug zou echter ver- I
keersopstoppingen of onveilige situaties elders in Middel-
burg tot gevolg kunnen hebben. De fracties willen zich
daarom eerst beraden of de analyse van het dodelijk onge- j
val van maandag afwachten voordat ze om specifieke
maatregelen vragen.
door Frank van Cooten
SCHOONDIJKE - In Schoondij
ke is verwarring ontstaan over
de fusie tussen de katholieke ba
sisschool Sint Petrus en de pro
testants-christelijke basisschool
De Wegwijzer.
C. Corstanje, interimmanager
openbaar basisonderwijs van de
gemeente Sluis, stelt in een
brief aan het gemeentebestuur
'dat een traject is uitgezet om de
twee scholen van het bijzonder
onderwijs in Schoondijke per 1
augustus 2007 te laten fuseren'.
In dat traject is volgens Corstan
je zeker geen plaats voor een fu
sie tussen deze twee scholen en
de openbare basisschool Prinses
Irene om tot een samenwerkings
school te komen tussen bijzon
der en openbaar onderwijs. Wel
is er bereidheid mee te denken
over gezamenlijke huisvesting.
Dit traject is volgens Corstanje
in de brief uitgezet door Scoba,
de Stichting Confessioneel Ba
sisonderwijs in West-Zeeuws-
Vlaanderen.
Woordvoerder H. Verweg van
deze stichting reageerde giste
ren echter verbaasd. „Ik ben
niet op de hoogte van de brief
van de heer Corstanje. We zijn
in ieder geval met bezig met een
traject om beide scholen op 1 au
gustus te laten fuseren. We zit
ten nog in de fase van onder
zoek. Er is nog geen besluit geno
men over wel of geen fusie tus
sen de beide scholen. Het gestel
de in de brief is daarom zeer
voorbarig."
Corstanje geeft Verweg gelijk, i
„Ik heb de stand van zaken bij
Scoba in mijn brief niet juist
weergegeven. Het is inderdaad
zo dat het traject nog in de on
derzoeksfase zit. Ik moet de zin
snede daarom nuanceren."
Corstanje onderzoekt welke
vorm van samenwerking moge
lijk is voor het primair onder
wijs in Schoondijke. Op de alge
mene informatieavond van open
bare basisschool Prinses Irene
op 8 juni bleek bij de aanwezige
ouders behoefte om te onderzoe
ken in hoeverre er mogelijkhe
den zijn om tot een vorm van sa
menwerking te komen.
De school zegde toe dit in de
vorm van een vragenlijst nader
te onderzoeken in het begin van
dit schooljaar.
In Schoondijke wordt al jaren
gesproken over een fusie tussen
de drie basisscholen. Al in 1993
kwam er in opdracht van de
schoolbesturen een onderzoek
naar de mogelijkheden voor een
samenwerkingsschool. Toen
wees een enquête onder de
ouders uit, dat de meerderheid
voorstander is van één basis
school in Schoondijke.
De fusie kwam echter nooit van
de grond. De besturen werden
het niet eens over de bestuurs
vorm van de nieuwe school.
Eind deze maand is bekend of
een fusie tussen De Wegwijzer
en Sint Petrus een haalbare
kaart is.
De brief van Corstanje komt
maandag aan de orde in de ver
gadering van de raadscommis
sie samenleving.
zeeuwse almanak
Dezer dagen brengen de kin
deren hun nieuwe schoolfo
to's mee naar huis. De kiekjes
worden veelal vroeg in het
schooljaar gemaakt, als ieder
een nog met een frisse blik in
het schoolleven staat.
Zo moeten schoolleidingen al
thans redeneren. Bepalender
lijkt hoe de fotograaf de klas
jes tegemoet treedt.
„Wat een strakke gezichten!"
merkte de buurvrouw op,
toen ze het plaatje zag van de i
groep 1 waar haar buurjon-
gen nu bij hoort. „Er kan
geen lachje van af bij die kin
deren!"
„Welnee", riep diens vader te
rug. „Da's de nieuwe pas- I
poortgeneratie. Daar worden
ze nu vast voor opgeleid.
(Advertentie)
déÖRVKKERY