SieMatic Kleine bussen voor kleine kernen PZC Nieuwe studie naar vaarweg Zeebrugge Maandmenu 23,50 Opvolger Connexxion verandert vanaf december drie lijndiensten in Sluis Prominenten werven 82 extra banen voor CWI Terneuzen Verwarring over fusie basisscholen in Schoondijke tie:'0,113-315649 NMnv.pzc.nl E-rnail:redactie pzc.n I postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: N o d-en Midden-Zeeland: 0113-315520; lis-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. 14 september 2006 ïjran&café Mefano s September Voorpf gemengde salade met gebakken geitenkaas omwikkeld met spek gegarneerd met rodeport siroop Als hoofdgerecht gegrilde doradefilet met een limoen-ansjovis saus editie Zeeuws-Vlaanderen vanmiddag 16.00 uur overhandiging ie exemplaren van het boek Mysteries in Zeeland door de auteur Martijn Adelmund aan Bert van Leerdam (Omroep Zeeland) enWim Scholten (SCEZ) vanavond 19.00 uur Kees Slager interviewt de auteurs Mauk Mulder, Frank Robroek en Henk Sti over hun boek De machteloze werknemer vanavond vanaf 17.30 uur Brasseriemenu niet kleine lekkernijen, lasagne en straccia telle €12,50 of €10,00 (vegetarisch) reserveren: 0118 - 886 866 Markt 511 Middelburg T0118 886 886 door Gino van den Broecke TERNEUZEN - Een belactie door vijf prominente Zeeuwen leverde gistermiddag het Centrum voor Werk en Inkomen in Terneuzen 82 extra vacatures op. Burgemeester Jaap Sala van de gemeente Sluis, wet houder Frank van Driessche (foto) van de gemeente Hulst, Wies Saman namens de Brabants Zeeuwse Werkgevers (BZW), Louise Beduwé van het MKB Zeeland/West Brabant en Dethondirecteur Cor Spon- selee nestelden zich achter de telefoon om voor het CWI in de regio extra banen binnen te halen. Ze benaderden met groot succes tal van mensen en be drijven uit hun eigen netwerk. Daarnaast belden ze tussen 13.30 en 15.30 uur andere, door het CWI aange leverde organisaties en bedrijfstakken.. Succes „Een geweldig succes. We zijn enorm blij met het re sultaat en dan zie je, dat deze mensen een bepaalde aantrekkingskracht en overredingstalent hebben. Het blijkt dan toch, dat er in deze regio genoeg te halen valt en dat stemt tevreden", aldus Frank Bernard na mens het CWI. Wethouder Van Driessche sprak van een leerzame middag. „Het is wel eens leuk om op de ze manier met bedrijven in contact te komen. Vooral de reacties van de bedrijven waren erg grappig, omdat ze niet verwachten dat ik hen voor dergelijke zaken opbel. Mocht er in de toekomst weer zo'n actie worden georganiseerd, dan ben ik bereid weer mee te werken en zo dachten de overige vier er ook over. We vonden het erg leuk om te doen." foto Wim Kooyman Aansluiting op Seine-Scheldekanaal door Wout Bareman ZEEBRUGGE - De plannen voor een drastische verbetering van de vaarweg tussen Zeebrug ge en Gent zijn uit de ijskast ge haald. In het verleden werden ze als te duur (één miljard) ter zijde geschoven, maar de Vlaam se minister K. Peeters van Open bare Werken wil aanhaken bij (Advertentie) Genieten komt van Binnenuit. de aanleg van het Seine-Schelde kanaal en Zeebrugge daar op la ten aansluiten. Op verzoek van het havenbe stuur van Zeebrugge is inmid dels een studie gaande naar het deelproject Seine-Schelde- West. Dat omvat onder meer de verbreding van het huidige Schipdonkkanaal in de grens streek bij Eeklo en Maldegem in het Meetjesland. Een werkgroep heeft van Peeters de opdracht gekregen de gevolgen van de ka naalverbreding voor de bebou wing aan het kanaal te onderzoe ken. Vaart Peeters zet vaart achter de plan nen omdat de Fransen over twee jaar al de eerste spa de grond in willen steken voor het Sei ne-Scheldekanaal dat 106 kilo meter lang wordt en geschikt is voor schepen tot 4400 ton. Het huidige Canal du Nord vormt al jaren een flessenhals in de Noord-Zuid-verbinding tussen Rotterdam (via Terneuzen en Gent) en Parijs. Het is enkel bevaarbaar voor schepen tot 800 ton. De initiatiefnemers verwachten een enorme eco nomische impuls voor de ha vengebieden aan de Seine (Pa rijs en Le Havre) en aan de Schelde en de Rijn (Rotterdam, Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen). Zeebrugge, dat al jaren aan dringt op de aanleg van het Noorderkanaal tussen die Vlaamse zeehaven en het Ka naal Gent-Temeuzen, vreest de boot te missen. Daarvoor waar schuwen ook de binnenvaartor- ganisaties. Directeur Ch. Van Lancker van de Vlaamse Bond van Eigenschippers: „Kan Zee brugge niet aansluiten op het nieuwe kanaal Seine-Schelde, dan zullen de goederenstromen zich verleggen." De mogelijkhe den daartoe worden nu onder zocht. Een eerdere studie wees uit dat aanleg van het Noorderkanaal ongeveer een miljard euro zou kosten. Peeters vindt deson danks de studie naar een goed kopere variant aanlokkelijk. Een deel van het huidige Schip donkkanaal is al opgenomen in de plannen voor het Seine-Schel dekanaal, maar als ook het stuk (Advertentie) door het Meetjesland wordt mee genomen, kan Zeebrugge over zes jaar eindelijk beschikken over een goede achterlandver binding over water. Bestuurders in het Meetjesland hebben al verontrust gereageerd op de plannen. Ze waren heel te vreden met het feit dat de roep van Zeebrugge al 35 jaar on beantwoord bleef, maar vrezen nu het ergste, temeer daar het hele project binnenkort wordt aangemeld bij de Europese Com missie. Wordt het naar dat ni veau getild, dan komen er zo goed als zeker fikse subsidies los die de aanleg en verbreding alleen maar aantrekkelijker ma ken. (Advertentie) (Advertentie) 'l'JU de Jonge Hoek van Dijke modern living easy living Sdiouwersweg 7 Heinkenszand 0113 561482 www.binnenuit.nl Uw dealers in Zeeland: MIDDELBURG SieMatic Middelburg (naast de Baderie) Industrieterrein Arnestein Grenadierweg17a 0118-629522 TERNEUZEN BouwCenter De Hoop Kennedylaan 32 0115-680612 www.bouwcenterdehoop.nl VAN DER SLOOT Lange Delft 48, Middelburg Raymond de Frel EEDE - Vervoersmaatschappij Vcólia Transport Nederland schrapt de reguliere buslijnen 12, 3 en 4 in West-Zeeuws- Vlaanderen. Dat betekent ech- ierniet dat kernen als Eede, Aar denburg, Retranchement en Oostburg vanaf december hele- I maal verstoken blijven van open baar vervoer. Gedacht wordt ien uurdienst met kleine bussen. Fractievoorzitter W. Gijsel van de Sluise coalitiepartij Gemeen- langen hoorde onlangs van aantal buschauffeurs dat 1 [jjn 12 (Draaibrug-Aarden- burg-Eede-Maldegem) zou wor den geschrapt door Veolia Trans port, het moederbedrijf van BBA, dat per 10 december in 1 Zeeuws-Vlaanderen de busdien- overneemt van Con nexxion. „Dat maakt ons be- want het wordt toch al steeds lastiger om jonge gezin nen in onze streek te, houden. Na het wegvallen van veel ande- ,re voorzieningen (denk bijvoor beeld in Eede aan het verdwij nen van de Rabobank, red.) is dit een nieuwe tegenvaller die fbaarheid van kleine ker- 'nenaantast. Niet alleen ouderen ondervinden hiervan de gevol- maar ook leerlingen die scholen niet meer met het nbaar vervoer kunnen berei ken", zegt Gijsel. Op de tocht Ruim drie jaar geleden stond de halte in het grensdorp Eede (lijn 12) ook al op de tocht, maar tus- mst van de gemeente Sluis en een protest van de dorpsraad "m er uiteindelijk voor dat de bus Eede toch bleef aandoen. Gijsel vraagt het Sluise college van B en W om te streven naar behoud van buslijn 12, maar dat is wellicht niet nodig. Manager J. van den Broek van Veolia Transport Nederland be vestigt de geruchten, maar stelt dat er alternatieven komen. „Dat deze lijn verdwijnt is niet aan de vervoerder te wijten. De provincie Zeeland heeft ons een bestek aangereikt waar lijn 12 niet op stond. Dat heeft alles te maken met de geringe bezetting op dit traject door dit dun bevolkte gebied. Maar de pro vincie heeft tegelijkertijd ook gesteld dat alle kernen een openbaar vervoersvoorziening moeten houden. Zij opperde daarom ritten met een belbus, maar wij gaan toch liever voor een uurregeling met een vaste bus. Dan hebben we het over een busje waar acht personen in kunnen. Eenzelfde constructie willen we overigens op nog twee lijnen toepassen: lijn 3 tussen Oostburg en Breskens en lijn 4 tussen Retranchement en Oost burg", aldus Van den Broek. Hij verwacht dat er aan het einde van de maand meer dui delijkheid is over de nieuwe dienstregeling in Zeeuws-Vlaan deren. „We moeten nog met de provincie in overleg over een paar knelpunten. Zo vermoeden wij bijvoorbeeld dat een achtper- soonsbusje tijdens de spitsuren vanwege de stroom scholieren te kortschiet. Dus denken we er over na om tijdens die momen ten een grotere bus in te zetten." Klaverblad regelt gratis film GOES - Mensen met een beperking kunnen gratis naar de film tijdens het festival Film by the Sea in Vlissingen. Pa tiëntenplatform Het Klaverblad en de festivalorganisatie hebben dat geregeld met financiële steun van de Provin cie Zeeland. De actie hoort bij de manifestatie 'UIT goed voor ieder-, een!' waarmee Het Klaverblad uitgaan toegankelijker wil'! maken voor mensen met lichamelijke of verstandelijke be-j perkingen. Zij kunnen ook een begeleider gratis meene men. Het festival zondert premières en speciale voorstel lingen uit van de actie. Wie geen begeleider heeft kan er één vinden via de website van het festival via het forum 'MovieMates!'. 1406 handtekeningen voor winkels BRESKENS - Wethouder A. Rosendaal van de gemeente] Sluis heeft gisteren 1406 handtekeningen in ontvangst ge- j nomen van mensen die voorstander zijn van de bouw van j een nieuw winkelcomplex aan het Spuiplein in Breskens. Tien werknemers van de Edah, Blokker en Bruna startten de actie, nadat een comité van tegenstanders medestan-1 ders in het dorp zocht door huis aan huis pamfletten te be- zorgen. Dinsdag kreeg wethouder Rosendaal zevenhonderd ziens- wijzes (één per huishouden, omgerekend zo'n 1680 men sen) aangereikt van inwoners die de nieuwbouw niet zien zitten. Rosendaal verwacht dat de gemeenteraad zich vol gende maand uitspreekt over een vergunning voor de bouw van het complex. Autovrije Stationsbrug geen optie MIDDELBURG - De Stationsbrug in Middelburg afslui ten voor autoverkeer is geen optie. Vrachtverkeer weren wel. Dat vinden de meeste fracties in de Middelburgse ge- meenteraad. Groenlinks wil dat de brug helemaal autovrij wordt, 1 maar dat gaat de anderen veel te ver. „Paniekvoetbal", vindt P. de Doel der (PvdA) van het voorstel. „Twee jaar j geleden is uitgebreid onderzoek gedaan naar de verkeers- j situatie op de brug. Op basis van dat rapport moeten we i opnieuw een afweging maken. Vrachtwagens van de brug halen zou prima zijn, denk ik. En verder denk ik dat we ons op dit moment een beetje op de vlakte moeten hou- den." De meeste Middelburgse fracties zijn van mening dat vrachtverkeer niet op de brug thuishoort. Het (gedeelte- lijk) autovrij maken van de Stationsbrug zou echter ver- I keersopstoppingen of onveilige situaties elders in Middel- burg tot gevolg kunnen hebben. De fracties willen zich daarom eerst beraden of de analyse van het dodelijk onge- j val van maandag afwachten voordat ze om specifieke maatregelen vragen. door Frank van Cooten SCHOONDIJKE - In Schoondij ke is verwarring ontstaan over de fusie tussen de katholieke ba sisschool Sint Petrus en de pro testants-christelijke basisschool De Wegwijzer. C. Corstanje, interimmanager openbaar basisonderwijs van de gemeente Sluis, stelt in een brief aan het gemeentebestuur 'dat een traject is uitgezet om de twee scholen van het bijzonder onderwijs in Schoondijke per 1 augustus 2007 te laten fuseren'. In dat traject is volgens Corstan je zeker geen plaats voor een fu sie tussen deze twee scholen en de openbare basisschool Prinses Irene om tot een samenwerkings school te komen tussen bijzon der en openbaar onderwijs. Wel is er bereidheid mee te denken over gezamenlijke huisvesting. Dit traject is volgens Corstanje in de brief uitgezet door Scoba, de Stichting Confessioneel Ba sisonderwijs in West-Zeeuws- Vlaanderen. Woordvoerder H. Verweg van deze stichting reageerde giste ren echter verbaasd. „Ik ben niet op de hoogte van de brief van de heer Corstanje. We zijn in ieder geval met bezig met een traject om beide scholen op 1 au gustus te laten fuseren. We zit ten nog in de fase van onder zoek. Er is nog geen besluit geno men over wel of geen fusie tus sen de beide scholen. Het gestel de in de brief is daarom zeer voorbarig." Corstanje geeft Verweg gelijk, i „Ik heb de stand van zaken bij Scoba in mijn brief niet juist weergegeven. Het is inderdaad zo dat het traject nog in de on derzoeksfase zit. Ik moet de zin snede daarom nuanceren." Corstanje onderzoekt welke vorm van samenwerking moge lijk is voor het primair onder wijs in Schoondijke. Op de alge mene informatieavond van open bare basisschool Prinses Irene op 8 juni bleek bij de aanwezige ouders behoefte om te onderzoe ken in hoeverre er mogelijkhe den zijn om tot een vorm van sa menwerking te komen. De school zegde toe dit in de vorm van een vragenlijst nader te onderzoeken in het begin van dit schooljaar. In Schoondijke wordt al jaren gesproken over een fusie tussen de drie basisscholen. Al in 1993 kwam er in opdracht van de schoolbesturen een onderzoek naar de mogelijkheden voor een samenwerkingsschool. Toen wees een enquête onder de ouders uit, dat de meerderheid voorstander is van één basis school in Schoondijke. De fusie kwam echter nooit van de grond. De besturen werden het niet eens over de bestuurs vorm van de nieuwe school. Eind deze maand is bekend of een fusie tussen De Wegwijzer en Sint Petrus een haalbare kaart is. De brief van Corstanje komt maandag aan de orde in de ver gadering van de raadscommis sie samenleving. zeeuwse almanak Dezer dagen brengen de kin deren hun nieuwe schoolfo to's mee naar huis. De kiekjes worden veelal vroeg in het schooljaar gemaakt, als ieder een nog met een frisse blik in het schoolleven staat. Zo moeten schoolleidingen al thans redeneren. Bepalender lijkt hoe de fotograaf de klas jes tegemoet treedt. „Wat een strakke gezichten!" merkte de buurvrouw op, toen ze het plaatje zag van de i groep 1 waar haar buurjon- gen nu bij hoort. „Er kan geen lachje van af bij die kin deren!" „Welnee", riep diens vader te rug. „Da's de nieuwe pas- I poortgeneratie. Daar worden ze nu vast voor opgeleid. (Advertentie) déÖRVKKERY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 33