Afsluiten brug is geen oplossing
Den Haag is nog niet klaar met ons
Studie naar vaarweg
van Gent naar Zeebrugge
Dikke lagen
vogelpoep
in Westkapelle
ifZC
kil
Senioren op de bres voor Kruiningse jeugd
Meerderheid in Middelburgse raad voor weren vrachtverkeer
Driewegen
wil net iets
meer aandacht
Noordhoek legt zich
niet bij voorbaat
neer bij bouwverkeei
Damherten blijven op
Schouwen overlast geven
Plotselinge
sloop in Doel
donderdag 14 september 2006
door Rob Paardekam
KRUININGEN - Een Hagenees
en een Rotterdammer - beide 71
jaar oud - hebben zich het lot
van de jeugd in Kruiningen aan
getrokken. Ze hebben de ge
meente om hulp gevraagd bij
het opzetten van een nieuwe jon
geren ontmoetingsplaats.
De jongeren variëren in leeftijd
van vijftien tot ongeveer negen
tien jaar en houden zich nu nog
vaak op in het park vlakbij de
woningen van de twee initiatief
nemers in de Slotstraat. H. Leef-
lang maakte wel eens een praat
je met ze en vernam hun wens
om een echte ontmoetingsplaats
te hebben. Sindsdien vertegen
woordigt de Rotterdammer, die
drie jaar geleden in Kruiningen
kwam wonen, de jeugd.
Hij heeft de gemeente zover ge
kregen dat die financiën be
schikbaar wil stellen voor een
aluminiumcontainer, die als jon
gerenontmoetingsplaats (jop)
moet gaan dienen. „Ik sta volle
dig voor deze jongeren in", al
dus Leeflang. „Ze zijn van goe
de wil en zullen zuinig met hun
onderkomen omgaan. Daarom
durf ik het ook aan om twee jon
geren straks een sleutel te geven
en te zeggen: als jullie zin heb
ben om er in te gaan, gaan jullie
er maar in." Ook de vorig jaar
in Kruiningen neergestreken Ha
genees C. Taal, de buurman en
rechterhand van Leeflang, heeft
groot vertrouwen in de jeugd.
„Dat neemt niet weg dat we af
en toe eens gaan kijken om te
zien of alles goed gaat."
Over zijn drijfveren kan Leef
lang kort zijn: „In Rotterdam
heb ik gezien hoe jongeren kun
nen afglijden als ze aan hun lot
worden overgelaten. Hier in
Kruiningen is niets voor ze te
doen. Daar wil ik verandering
in brengen." De Rotterdammer
is ook al benaderd door de wat
jongere jeugd. Daar wil hij ook
nog iets voor gaan regelen.
Het college wil medewerking
verlenen aan het plan, maar wil
nog wel even controleren of de
container - die is voorzien van
ramen en een deur - brandveilig
is. Hij wordt zo goed als zeker
geplaatst bij het voetbalveld.
Hoewel de gemeente een deel
van de kosten op zich neemt,
zoeken de initiatiefnemers nog
sponsors voor de inrichting.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De Stations-
brug afsluiten voor autoverkeer
is geen optie. Vrachtverkeer we
ren wel.
Dat vinden de meeste fracties in
de Middelburgse gemeenteraad.
GroenLinks wil dat de brug
helemaal autovrij wordt, maar
dat gaat de anderen veel te ver.
„Paniekvoetbal", vindt P. de
Doelder (PvdA) van het voor
stel. „Twee jaar geleden is uitge
breid onderzoek gedaan naar de
verkeerssituatie op de brug. Op
basis van dat rapport moeten
we opnieuw een afweging ma
ken. Vrachtwagens van de brug
halen zou prima zijn, denk ik.
En verder denk ik dat we ons op
dit moment een beetje op de
vlakte moeten houden."
B. Nieuwenhuis (WD) vindt het
respectloos om maatregelen te
eisen nu er een slachtoffer is
gevallen. „Wij willen eerst na
denken voordat we wat gaan
roepen." K. Hamelink (Chris
tenunie) deelt dat standpunt.
„Het respect voor het slacht
offer en de familie zou op dit
moment moeten prevaleren."
Toch zegt ook hij dat vracht
wagens niet op de brug thuis
horen. „Misschien moeten we
een experiment houden en de
brug een week afsluiten voor
auto's."
Veiligheid
Verkeersopstoppingen zijn al-
lijd het argument geweest om
geen ingrijpende maatregelen te
nemen. Voor GroenLinks is de
door Harmen van der Werf
DRIEWEGEN - Iets meer aan
dacht voor de uitstraling van
Driewegen. Inwoners van één
van de kleinste kernen van Bor-
sele vroegen dat gisteravond op
de jaarvergadering van de dorps
raad.
Achtergesteld voelt Driewegen
zich niet binnen Borsele. Zover
gingen bezoekers van de dorps
raadvergadering niet tegenover
wethouder M. de Bruijne (WD).
Kritische kanttekeningen waren
er wel, vooral over de leefbaar
heid. Waarbij toch wel met eni
ge jaloezie naar de grootse plan
nen van Borsele in het buurdorp
Ovezande (op twee kilometer af
stand) wordt gekeken.
Eén inwoner van Driewegen
somde op wat Ovezande alle
maal 'krijgt': woningbouw, een
sportcomplex en een brede
school. „En bij ons is jaren gele
den niks terecht gekomen van
een aanpassing van het dorps
huis", zei hij. Zo kwam meer op
tafel: de roep om starterswonin-
gen, hoe lang de rijdende winkel
uit Oudelande nog blijft komen,
de sluiting van de Rabobank,
het ontbreken van een fietspad
langs de Platteweg naar Ovezan
de en de bereikbaarheid van
Driewegen in het algemeen.
..Vroeger reed ik in tien minu
ten naar Middelburg", vertelde
een inwoner, „nu in twintig mi
nuten, omdat de aansluiting op
de tunnelweg bij 's-Heerenhoek
zo onlogisch is gemaakt." De
zelfde inspreker - en hij niet al
leen - noemde het op z'n minst
vreemd dat sinds kort de maxi
mumsnelheid op de weg vanaf
Ovezande richting 's-Gravenpol-
der is verlaagd van tachtig naar
zestig kilometer per uur. „En er
ligt een fietspad naast."
Wethouder De Bruijne had niet
op alle opmerkingen een pas
klaar antwoord. Hij maakte nog
eens duidelijk dat Borsele een
actief kleine kernenbeleid voert
met als doel op alle dorpen een
dorpshuis, school en sportvoor-
ziening te houden. „Maar op het
behoud van een bank of winkel
hebben wij als gemeente geen
grip." Wat betreft woningbouw
moet Driewegen wachten tot
2011. Waarbij De Bruijne aante
kende dat er dan ook genoeg po-
tentiële kopers moeten zijn. Hij
had daar enige zorg over. In
Driewegen staan vrij veel wonin
gen te koop.
veiligheid belangrijker dan de
doorstroming, zegt A. van
't Westeinde. „Iedereen is ge
schrokken van wat er gebeurd
is. Er is altijd gezegd dat de
brug wordt afgesloten als de
N57 er ligt. Ik vind dat te lang
duren." Hij stelt voor om de
brug meteen af te sluiten voor
zwaar verkeer. Bovendien zou
binnen een half jaar duidelijk
moeten zijn wat er op andere
plaatsen in de stad moet gebeu
ren om totale afsluiting moge
lijk te maken. C. Dekker (SGP)
noemt het voorstel 'te kort door
de bocht'. „Ik wil de analyse
van het ongeval afwachten. Het
lijkt het meest logisch om te be
ginnen met het weren van
zwaar verkeer. Maar alle maat
regelen die je neemt hebben ge
volgen voor de doorstroming.
Misschien creëer je dan meteen
weer gevaarlijke situaties op an
dere plaatsen in de stad."
Als het mogelijk is om de brug
af te sluiten voor auto's, dan
moet dat gebeuren, vindt P. van
Hekken (SP). „We moeten in
ieder geval beginnen met het
vrachtverkeer. Iedereen vindt
de verkeerssituatie daar drie
keer niks, maar ik heb ook geen
oplossing. Als er een oplossing
is om de brug autovrij te maken,
dan sta ik daar helemaal
achter."
P. Kraan (PPM) wil niet alleen
de Stationsbrug afsluiten voor
vrachtwagens, maar ook de
Kaaienroute. „Dat stond al in
ons verkiezingsprogramma. We
hebben een rondweg nodig in
Middelburg, Misschien moet
het college eens gaan praten
met de mensen in de Boas-
sonlaan." In de straat staat een
slagboom. Daardoor is er geen
doorgaand verkeer mogelijk van
af de Rooseveltlaan naar de
Veerseweg. Over de slagboom
zijn afspraken gemaakt met
voormalig wethouder P. Bruin-
ooge.
P. Kraan, K. Hamelink en
W. Steketee van Middelburg
Transparant wijzen erop dat
een brug voor fietsers en voet
gangers bij het stadskantoor een
oplossing is. „Die had er wat
ons betreft moeten liggen", zegt
Hamelink. De provincie heeft de
brug verboden omdat die de
scheepvaart zou hinderen.
Magda de Feijter: „Ik ben geen actievoerster uit gewoonte. Dit is me echt wel een beetje overkomen."
door Ronald Verstraten
ZAAMSLAG - „Ik ben Zeeuw
en die zijn taai, hè?" Magda de
Feijters stem verraadt geen be
hoefte om te overtuigen. Ze stelt
gewoon een historische karak
tertrek vast. „Daar kunnen ze
zich in Den Haag maar beter
niet op verkijken." Want het
idee om juist te ontpolderen bij
een volk dat eeuwen heeft ge
streden tegen het water, doet op
zijn minst paradoxaal aan.
De laatste hand wordt gelegd
aan een petitie die gepaard gaat
met de inmiddels bijna 28.000
handtekeningen tegen ontpolde-
ring. Gaat ze die zelf voorlezen?
„Ja," zegt ze beslist. Een rol die
haar ligt? „Ja", klinkt strijdvaar
dig.
Tachtig procent van het boeren
bedrijf van haar en haar man
(Aar)Nout dreigt volgens de
plannen onder water te verdwij
nen. „We zijn er natuurlijk in de
eerste plaats zelf de dupe van.
Maar ze hadden moeten weten
hoezeer ze er de Zeeuwse bevol
king mee treffen. Het raakt de
mensen heel erg, vooral degenen
die de watersnoodramp hebben
meegemaakt. Daar hadden ze re
kening mee moeten houden.
Dan snap je ook waarom men
sen met zoveel bevlogenheid rea
geren op onze acties."
Het actiecomité tegen ontpolde-
ring langs de Westerschelde
gaat de handtekeningen naar de
Tweede Kamer brengen. Dat ge
beurt volgende week op de dag
dat minister Veerman met de
Vaste Komercommissie voor
Landbouw praat over natuur
ontwikkeling langs de Wester
schelde.
De aangekondigde komst van
het actiecomité is niet onopge
merkt gebleven, want tijdens
het interview belt de Politie
Haaglandent. Met hoevelen ze
komen en langs welke route, wil
len ze weten. „Maximaal 75 in
een dubbeldekker. En ik heb op
de plattegrond van Den Haag ge
keken en we kunnen tot op hon
derd meter van het Binnenhof
komen." Het protestmateriaal
wordt op afstand gekeurd. Bor
den met dikke stokken mogen
niet. De Feijter legt uit dat ze
plastic markeringsbordjes mee
nemen, die ze in de akkerbouw
gebruiken. „Die vliegenmeppers
mogen wel", zegt ze later cy
nisch. Aan het begin van de op
rit vanaf de Eendragweg, staat
een groot houten protestbord op
een kar. 'Geen water in onze pol
ders' is de boodschap. „We had
den afgelopen winter net afge
sproken, dat we nog tien jaar
met het bedrijf zouden door
gaan. Eind februari is toen de
'overval' gekomen, die brief van
de provincie dat we in aanmer
king kwamen voor ontpolde-
ring," vertelt De Feijter (61).
„Een ramp. Tachtig procent van
ons eigendom zou verloren
gaan." Aan De Feijters' kant is
haar bedrijf lang het enige niet.
„Dertig belanghebbenden", ver
deeld over beide polders, rekent
ze voor.
A-status
De Feijter had net nog nieuwe
fruitboompjes geplant, tussen
oude appelsoorten. En de boer
derij heeft nog niet zo lang gele
den de A-status gekregen van
de Stichting Historisch Boerde-
rijonderzoek. „Dat wil zeggen,
een typisch Zeeuwse boerderij.
Ja, dat gegeven gaan we wel ge
bruiken."
De Feijter is geen actievoerster
uit gewoonte. „Ik zit wel in een
paar besturen, maar niet om ac
ties te voeren. Dit is me echt wel
een beetje overkomen."
En nadat het comité in het leven
was geroepen - na de eerste voor
lichtingsavond over ontpol-
dering in maart - heeft het veel
bijval gekregen. Ze laat de
duizend e-mails zien en de vijf
honderd kaarten die sindsdien
zijn binnengekomen. „Vaak he
le verhalen, soms erg emotio
neel."
Ze verwacht dat de handtekenin
gen indruk zullen maken op de
politiek. „Daarna is er nog een
debat. En de staatssecretaris
heeft geschreven, dat de derde
verdieping geen nadelige gevol
gen voor de natuur zal hebben.
Dus dan vraag je je af, waar is
die ontpoldering nog voor no
dig?" Het idee van eilandjes in
de voor-delta vindt ze een goed
idee. „Qua veiligheid, dat 't de
golfslag breekt. En ook, iemand
heeft dat eens gezegd, 'laat ons
er een groot eiland van maken',
zodat recreatie, vogels, alles tot
zijn recht komt. Dan zeggen wij:
dat bouwt iets op. Als dit alle
maal ontpolderd wordt, dat
breekt iets af."
door Wout Bareman
ZEEBRUGGE - De plannen
voor een drastische verbetering
van de vaarweg tussen Zeebrug-
ge en Gent zijn uit de ijskast ge
haald. In het verleden werden
ze als te duur (één miljard) ter
zijde geschoven, maar de Vlaam
se minister K. Peeters van Open
bare Werken wil aanhaken bij
de aanleg van het Seine-Schelde-
kanaal en Zeebrugge daar op la
ten aansluiten.
Op verzoek van het havenbe
stuur van Zeebrugge is een stu
die gaande naar het deelproject
Seine-Schelde-West. Dat omvat
onder meer de verbreding van
het huidige Schipdonkkanaal in
de grensstreek bij Eeklo en Mal-
degem in het Meetjesland. Een
werkgroep heeft van Peeters de
opdracht gekregen de gevolgen
van de kanaalverbreding voor
de bebouwing aan het kanaal te
onderzoeken.
Peeters zet vaart achter de plan
nen omdat de Fransen over twee
jaar al de eerste spa de grond in
willen steken voor het Sei-
ne-Scheldekanaal dat 106 kilo
meter lang wordt en geschikt is
voor schepen tot 4400 ton. Het
huidige Canal du Nord vormt al
jaren een flessenhals in de
Noord-Zuid-verbinding tussen
Rotterdam (via Terneuzen en
Gent) en Parijs. Het is enkel
bevaarbaar voor schepen tot
800 ton. De initiatiefnemers
verwachten een enorme eco
nomische impuls voor de ha
vengebieden aan de Seineen aan
de Schelde en de Rijn.
Zeebnigge, dat al jaren aan
dringt op de aanleg van het
Noorderkanaal tussen die
Vlaamse zeehaven en het Ka
naal Gent-Temeuzen, vreest de
boot te missen. Daarvoor waar
schuwen ook de binnenvaartor-
ganisaties. Directeur Ch. Van
Lancker van de Vlaamse Bond
van Eigenschippers: „Kan Zee
brugge niet aansluiten op het
nieuwe kanaal Seine-Schelde,
dan zullen de goederenstromen
zich verleggen." De mogelijkhe
den worden nu onderzocht.
Een eerdere studie wees uit dat
aanleg van het Noorderkanaal
ongeveer een miljard euro zou
kosten. Peeters vindt deson
danks de studie naar een goed
kopere variant aanlokkelijk.
Een deel van het Schipdonkka
naal is al opgenomen in de plan
nen voor het Seine-Scheldeka-
naal, maar als ook het stuk door
het Meetjesland wordt meegeno
men, kan Zeebrugge over zes
jaar eindelijk beschikken over
een goede achterlandverbinding
over water.
Bestuurders in het Meetjesland
zijn verontrust. Ze vrezen nu
het ergste, temeer daar het hele
project binnenkort wordt aange
meld bij de Europese Commis
sie. Wordt het naar dat niveau
getild, dan komen er zo goed als
zeker fikse subsidies los die de
aanleg en verbreding alleen
maar aantrekkelijker maken.
door Frank Balkenende
GOES - De Goese Wijkvereni-
ging Noordhoek heeft aller
minst ingestemd met het ge
bruik van de Werflaan als bouw-
verkeerweg voor de toekomstige
wijk Mannee.
Volgens penningmeester B. Zwa
nenburg van de wijkvereniging
heeft wethouder M. Dieleman
(CDA, woningbouw) in de com
missie grondgebied ten onrechte
de indruk gewekt dat de wijk
vereniging accepteert dat het
bouwverkeer naar Mannee
straks via de wijk Noordhoek
rijdt.
De gemeente kiest noodgedwon
gen voor deze oplossing, omdat
ze de gronden voor de geplande
ontsluitingsweg van Mannee
niet in handen kan krijgen. De
wijkvereniging was indertijd be
loofd dat het bouwverkeer via
deze ontsluitingsweg zou rijden,
zodat de Noordhoek daarvan
verschoond zou blijven.
Het gehele tracé is echter nog in
bezit van projectontwikkelaars,
die proberen de aangekochte
landbouwgronden te verzilve
ren. Onderhandelingen hebben
niets opgeleverd. De gemeente
dreigt nu met onteigening, maar
die procedures duren langer,
de geplande aanleg van dew
(voorjaar 2007).
Wethouder Dieleman hec
een gesprek met de wijkve^
ging begrip gevraagd voort-
lastige parket waarin degem^
te zit. „Als wijkvereniging^
ben we, hoewel onaangegj,
verrast, uiteraard begno
toond, maar geen 'ja' of'n/&
zegd tegen bouwverkeer o;
Werflaan. Wat in de comn®,
is gezegd is niet de voilé
weergave van dat gesprek.
laas denkt een aantal bro»
nu dat de wijkvereniging^
bij de situatie heeft nes?
legd", zegt Zwanenburg.
Bij de wijkvereniging hefe
nogal wat verontruste bewo®
aangeklopt met vragen ov@&
luidhinder en trillingen vy?
bouwverkeer en de verkeerd
ligheid, zowel van fietsers i
voetgangers. Op de
Werflaan/ Noordhoeklaan,vli
bij de beoogde bouwweg, sk
immers basisschool De h
gerd. Ongelukken moeten ss
den voorkomen. Zwanenbs
„De wethouder heeft beloer
goed naar de verkeersveilige
te kijken. We blijven in gespin
en nemen pas een standpun*.;
als alle zaken duidelijk zijn."
door Marcel Modde
BURGH-HAAMSTEDE - De
overlast van damherten in de
Kop van Schouwen is nog nau
welijks afgenomen. Boomkwe
kers in de omgeving van Burgh-
Haamstede hebben opnieuw gro
te schade aan jonge aanplant.
„Om moedeloos van te worden",
verzucht F. Fonteijne bij de ge
knakte takken van zijn kersen
boompjes. „De provincie en de
gemeente willen dat wij helpen
het landschap in stand te hou
den. Maar op deze manier gaat
de lol er gauw af." Van de drie
honderd stuks nieuwe aanply
is zeker een derde ka
hij ruwweg. Fonteijne houdtc--
schadebedrag in eerste inslaii
op 1500 tot 2000 euro.
werk niet meegerekend." Pré
ciemedewerker R. Steijn erh
de problematiek, maar ziets
in hoe het euvel op korte
mijn kan worden voorkort-;
De provincie heeft eind voi
jaar voor het eerste s
eeuwwisseling weer een jaè
vergunning afgegeven om dep
pulatie damherten terug te dn
gen naar zo'n 150. Volgens:
laatste telling afgelopen zone
lopen er zo'n 370 rond.
door Edith Ramakers
WESTKAPELLE - In de Zuid
straat van Westkapelle weten ze
niet meer wat ze moeten doen
om de gemeente op de overlast
van vogelpoep te wijzen. Ruim
tien jaar strijken spreeuwen,
kauwen en duiven bij bosjes
neer in de toppen van de hoge ie
pen, waar ze slapen en poepen.
Het stinkt er, het is er vies en
het is 'er haast onleefbaar'.
„Hier wapperen geen blauwe
vlaggen, zoals op de stranden,
maar zwarte", zegt Sien Roelse,
initiatiefneemster van de vlag-
genactie.
De vogels trekken er 's ochtends
op uit en keren 's avonds, volge
geten, terug naar de hoge bo
men in de Zuidstraat. „Dan
hoor je de vogelpoep vallen. De
ene na de andere, daar zit vaak
geen seconde tussen", weet Roel
se inmiddels.
Deze zomer is het erger dan alle
andere jaren. De stoep en straat
zijn wit uitgeslagen van de vo
gelpoep. Het is in het Westkap-
pels bebouwd gebied de groot
ste verzamelplek van vogels.
„Als je 's ochtends de deur open
doet, word je onpasselijk van de
stank en moet ik haast overge-
DOEL - In het bedreigde polder
dorp Doel op de linker Schelde-
oever is gisteren onverwacht be
gonnen met de sloop van een
aantal krotwoningen.
Dat gebeurde in opdracht van
burgemeester M. Van de Vijver.
Die nam eind augustus al het be
sluit om een kleine veertig krot
ten uit veiligheidsoverwegingen
te slopen, maar de datum waar
op dat zou gebeuren werd ge
heim gehouden uit vrees voor ac
ties. Gisteren werd begonnen
met de sloop van negen wonin
gen, daarna volgen er nog der-
tig. Een aantal woningen bood
nog onderdak aan enkele asiel
zoekers. Voor hen heeft de
Dienst Vreemdelingenzaken
vervangende woonruimte ge
zocht.
ven. Dat overkomt me dag
dag uit. Bij droog weer is fe
ex-g, bij regenachtig weer is s
mestgeur nog erger", zegt Fe
de Hoop, ook uit de Zuidstraat
Zijn kinderen mogen niet ver
het huis spelen. „Niet alleeno:
dat het vies is, maar ik denkt"
het niet gezond is om te ras
met uitwerpselen in contact
komen. En ook de veertjespii
kelèn-de luchtwegen, waardw
weer infecties kunnen ontstaat
Dat heb ik ook van de GGDf
hoord."
De GGD Zeeland bevestigt fe
er uit frequent contact met
uitwerpselen en veertjes gezet:-
heidsklachten kunnen ontstaa
Ze wijzen op een goede jiyg®
en bewoners moeten vaak te
handen wassen. Meer kan:-
GGD niet doen, zegt een ma-
werkster. Voor het bomenbeid
is de gemeente Veere verant
woordelijk. Bij de gemeentefat
gisteren niemand een reactief
ven.
Fietsers en wandelaars mijte
bij het vallen van de avond;
Zuidstraat of trekken eensprte-
je om geen vogelpoep op te
hoofd te krijgen. „We hebbent;
gemeente al zo vaak gévraapi
om een goede oplossing te bette
ken, maar maatregelen tot -
toe zijn allemaal lachertjes f
bleken", zeggen de buren. Voffi
jaar werden geluidskasten f
plaatst. De vogels zouden door
angstkreten en roofvogelgete
den verjaagd worden. Maar;
twee dagen gingen de vogels te
venop de kasten zitten.
De vogels laten zich niet eenvtfr
dig verjagen. Kauwen 6
kraaien zijn bovendien te
schermd en kunnen niet wordt
afgeschoten. „Maar ik ben r.
wel zover dat ik de vlammend
per erop zou willen richten.
word er wanhopig van", zegtD--
Hoop. De buurt stelt nu voor®
de bomen te toppen, want daar
door zouden de iepen niet inft'
de hoogste bomen van deoffif-
ving zijn en zouden de vogel5 tc
zoek gaan naar een andere ver
blijfsplaats. Als de gemeente,®
stoep heeft schoongespotenjif'
er een dag later weer een (P-
laag stront. „Er moet nu e&
goed worden ingegrepen.
leen de stranden zijn belangnp
ook de hoofdstraat van West*»-
pelle", zegt Roelse.