Afsluiten brug is geen oplossing Den Haag is nog niet klaar met ons Studie naar vaarweg van Gent naar Zeebrugge Dikke lagen vogelpoep in Westkapelle ifZC kil Senioren op de bres voor Kruiningse jeugd Meerderheid in Middelburgse raad voor weren vrachtverkeer Driewegen wil net iets meer aandacht Noordhoek legt zich niet bij voorbaat neer bij bouwverkeei Damherten blijven op Schouwen overlast geven Plotselinge sloop in Doel donderdag 14 september 2006 door Rob Paardekam KRUININGEN - Een Hagenees en een Rotterdammer - beide 71 jaar oud - hebben zich het lot van de jeugd in Kruiningen aan getrokken. Ze hebben de ge meente om hulp gevraagd bij het opzetten van een nieuwe jon geren ontmoetingsplaats. De jongeren variëren in leeftijd van vijftien tot ongeveer negen tien jaar en houden zich nu nog vaak op in het park vlakbij de woningen van de twee initiatief nemers in de Slotstraat. H. Leef- lang maakte wel eens een praat je met ze en vernam hun wens om een echte ontmoetingsplaats te hebben. Sindsdien vertegen woordigt de Rotterdammer, die drie jaar geleden in Kruiningen kwam wonen, de jeugd. Hij heeft de gemeente zover ge kregen dat die financiën be schikbaar wil stellen voor een aluminiumcontainer, die als jon gerenontmoetingsplaats (jop) moet gaan dienen. „Ik sta volle dig voor deze jongeren in", al dus Leeflang. „Ze zijn van goe de wil en zullen zuinig met hun onderkomen omgaan. Daarom durf ik het ook aan om twee jon geren straks een sleutel te geven en te zeggen: als jullie zin heb ben om er in te gaan, gaan jullie er maar in." Ook de vorig jaar in Kruiningen neergestreken Ha genees C. Taal, de buurman en rechterhand van Leeflang, heeft groot vertrouwen in de jeugd. „Dat neemt niet weg dat we af en toe eens gaan kijken om te zien of alles goed gaat." Over zijn drijfveren kan Leef lang kort zijn: „In Rotterdam heb ik gezien hoe jongeren kun nen afglijden als ze aan hun lot worden overgelaten. Hier in Kruiningen is niets voor ze te doen. Daar wil ik verandering in brengen." De Rotterdammer is ook al benaderd door de wat jongere jeugd. Daar wil hij ook nog iets voor gaan regelen. Het college wil medewerking verlenen aan het plan, maar wil nog wel even controleren of de container - die is voorzien van ramen en een deur - brandveilig is. Hij wordt zo goed als zeker geplaatst bij het voetbalveld. Hoewel de gemeente een deel van de kosten op zich neemt, zoeken de initiatiefnemers nog sponsors voor de inrichting. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De Stations- brug afsluiten voor autoverkeer is geen optie. Vrachtverkeer we ren wel. Dat vinden de meeste fracties in de Middelburgse gemeenteraad. GroenLinks wil dat de brug helemaal autovrij wordt, maar dat gaat de anderen veel te ver. „Paniekvoetbal", vindt P. de Doelder (PvdA) van het voor stel. „Twee jaar geleden is uitge breid onderzoek gedaan naar de verkeerssituatie op de brug. Op basis van dat rapport moeten we opnieuw een afweging ma ken. Vrachtwagens van de brug halen zou prima zijn, denk ik. En verder denk ik dat we ons op dit moment een beetje op de vlakte moeten houden." B. Nieuwenhuis (WD) vindt het respectloos om maatregelen te eisen nu er een slachtoffer is gevallen. „Wij willen eerst na denken voordat we wat gaan roepen." K. Hamelink (Chris tenunie) deelt dat standpunt. „Het respect voor het slacht offer en de familie zou op dit moment moeten prevaleren." Toch zegt ook hij dat vracht wagens niet op de brug thuis horen. „Misschien moeten we een experiment houden en de brug een week afsluiten voor auto's." Veiligheid Verkeersopstoppingen zijn al- lijd het argument geweest om geen ingrijpende maatregelen te nemen. Voor GroenLinks is de door Harmen van der Werf DRIEWEGEN - Iets meer aan dacht voor de uitstraling van Driewegen. Inwoners van één van de kleinste kernen van Bor- sele vroegen dat gisteravond op de jaarvergadering van de dorps raad. Achtergesteld voelt Driewegen zich niet binnen Borsele. Zover gingen bezoekers van de dorps raadvergadering niet tegenover wethouder M. de Bruijne (WD). Kritische kanttekeningen waren er wel, vooral over de leefbaar heid. Waarbij toch wel met eni ge jaloezie naar de grootse plan nen van Borsele in het buurdorp Ovezande (op twee kilometer af stand) wordt gekeken. Eén inwoner van Driewegen somde op wat Ovezande alle maal 'krijgt': woningbouw, een sportcomplex en een brede school. „En bij ons is jaren gele den niks terecht gekomen van een aanpassing van het dorps huis", zei hij. Zo kwam meer op tafel: de roep om starterswonin- gen, hoe lang de rijdende winkel uit Oudelande nog blijft komen, de sluiting van de Rabobank, het ontbreken van een fietspad langs de Platteweg naar Ovezan de en de bereikbaarheid van Driewegen in het algemeen. ..Vroeger reed ik in tien minu ten naar Middelburg", vertelde een inwoner, „nu in twintig mi nuten, omdat de aansluiting op de tunnelweg bij 's-Heerenhoek zo onlogisch is gemaakt." De zelfde inspreker - en hij niet al leen - noemde het op z'n minst vreemd dat sinds kort de maxi mumsnelheid op de weg vanaf Ovezande richting 's-Gravenpol- der is verlaagd van tachtig naar zestig kilometer per uur. „En er ligt een fietspad naast." Wethouder De Bruijne had niet op alle opmerkingen een pas klaar antwoord. Hij maakte nog eens duidelijk dat Borsele een actief kleine kernenbeleid voert met als doel op alle dorpen een dorpshuis, school en sportvoor- ziening te houden. „Maar op het behoud van een bank of winkel hebben wij als gemeente geen grip." Wat betreft woningbouw moet Driewegen wachten tot 2011. Waarbij De Bruijne aante kende dat er dan ook genoeg po- tentiële kopers moeten zijn. Hij had daar enige zorg over. In Driewegen staan vrij veel wonin gen te koop. veiligheid belangrijker dan de doorstroming, zegt A. van 't Westeinde. „Iedereen is ge schrokken van wat er gebeurd is. Er is altijd gezegd dat de brug wordt afgesloten als de N57 er ligt. Ik vind dat te lang duren." Hij stelt voor om de brug meteen af te sluiten voor zwaar verkeer. Bovendien zou binnen een half jaar duidelijk moeten zijn wat er op andere plaatsen in de stad moet gebeu ren om totale afsluiting moge lijk te maken. C. Dekker (SGP) noemt het voorstel 'te kort door de bocht'. „Ik wil de analyse van het ongeval afwachten. Het lijkt het meest logisch om te be ginnen met het weren van zwaar verkeer. Maar alle maat regelen die je neemt hebben ge volgen voor de doorstroming. Misschien creëer je dan meteen weer gevaarlijke situaties op an dere plaatsen in de stad." Als het mogelijk is om de brug af te sluiten voor auto's, dan moet dat gebeuren, vindt P. van Hekken (SP). „We moeten in ieder geval beginnen met het vrachtverkeer. Iedereen vindt de verkeerssituatie daar drie keer niks, maar ik heb ook geen oplossing. Als er een oplossing is om de brug autovrij te maken, dan sta ik daar helemaal achter." P. Kraan (PPM) wil niet alleen de Stationsbrug afsluiten voor vrachtwagens, maar ook de Kaaienroute. „Dat stond al in ons verkiezingsprogramma. We hebben een rondweg nodig in Middelburg, Misschien moet het college eens gaan praten met de mensen in de Boas- sonlaan." In de straat staat een slagboom. Daardoor is er geen doorgaand verkeer mogelijk van af de Rooseveltlaan naar de Veerseweg. Over de slagboom zijn afspraken gemaakt met voormalig wethouder P. Bruin- ooge. P. Kraan, K. Hamelink en W. Steketee van Middelburg Transparant wijzen erop dat een brug voor fietsers en voet gangers bij het stadskantoor een oplossing is. „Die had er wat ons betreft moeten liggen", zegt Hamelink. De provincie heeft de brug verboden omdat die de scheepvaart zou hinderen. Magda de Feijter: „Ik ben geen actievoerster uit gewoonte. Dit is me echt wel een beetje overkomen." door Ronald Verstraten ZAAMSLAG - „Ik ben Zeeuw en die zijn taai, hè?" Magda de Feijters stem verraadt geen be hoefte om te overtuigen. Ze stelt gewoon een historische karak tertrek vast. „Daar kunnen ze zich in Den Haag maar beter niet op verkijken." Want het idee om juist te ontpolderen bij een volk dat eeuwen heeft ge streden tegen het water, doet op zijn minst paradoxaal aan. De laatste hand wordt gelegd aan een petitie die gepaard gaat met de inmiddels bijna 28.000 handtekeningen tegen ontpolde- ring. Gaat ze die zelf voorlezen? „Ja," zegt ze beslist. Een rol die haar ligt? „Ja", klinkt strijdvaar dig. Tachtig procent van het boeren bedrijf van haar en haar man (Aar)Nout dreigt volgens de plannen onder water te verdwij nen. „We zijn er natuurlijk in de eerste plaats zelf de dupe van. Maar ze hadden moeten weten hoezeer ze er de Zeeuwse bevol king mee treffen. Het raakt de mensen heel erg, vooral degenen die de watersnoodramp hebben meegemaakt. Daar hadden ze re kening mee moeten houden. Dan snap je ook waarom men sen met zoveel bevlogenheid rea geren op onze acties." Het actiecomité tegen ontpolde- ring langs de Westerschelde gaat de handtekeningen naar de Tweede Kamer brengen. Dat ge beurt volgende week op de dag dat minister Veerman met de Vaste Komercommissie voor Landbouw praat over natuur ontwikkeling langs de Wester schelde. De aangekondigde komst van het actiecomité is niet onopge merkt gebleven, want tijdens het interview belt de Politie Haaglandent. Met hoevelen ze komen en langs welke route, wil len ze weten. „Maximaal 75 in een dubbeldekker. En ik heb op de plattegrond van Den Haag ge keken en we kunnen tot op hon derd meter van het Binnenhof komen." Het protestmateriaal wordt op afstand gekeurd. Bor den met dikke stokken mogen niet. De Feijter legt uit dat ze plastic markeringsbordjes mee nemen, die ze in de akkerbouw gebruiken. „Die vliegenmeppers mogen wel", zegt ze later cy nisch. Aan het begin van de op rit vanaf de Eendragweg, staat een groot houten protestbord op een kar. 'Geen water in onze pol ders' is de boodschap. „We had den afgelopen winter net afge sproken, dat we nog tien jaar met het bedrijf zouden door gaan. Eind februari is toen de 'overval' gekomen, die brief van de provincie dat we in aanmer king kwamen voor ontpolde- ring," vertelt De Feijter (61). „Een ramp. Tachtig procent van ons eigendom zou verloren gaan." Aan De Feijters' kant is haar bedrijf lang het enige niet. „Dertig belanghebbenden", ver deeld over beide polders, rekent ze voor. A-status De Feijter had net nog nieuwe fruitboompjes geplant, tussen oude appelsoorten. En de boer derij heeft nog niet zo lang gele den de A-status gekregen van de Stichting Historisch Boerde- rijonderzoek. „Dat wil zeggen, een typisch Zeeuwse boerderij. Ja, dat gegeven gaan we wel ge bruiken." De Feijter is geen actievoerster uit gewoonte. „Ik zit wel in een paar besturen, maar niet om ac ties te voeren. Dit is me echt wel een beetje overkomen." En nadat het comité in het leven was geroepen - na de eerste voor lichtingsavond over ontpol- dering in maart - heeft het veel bijval gekregen. Ze laat de duizend e-mails zien en de vijf honderd kaarten die sindsdien zijn binnengekomen. „Vaak he le verhalen, soms erg emotio neel." Ze verwacht dat de handtekenin gen indruk zullen maken op de politiek. „Daarna is er nog een debat. En de staatssecretaris heeft geschreven, dat de derde verdieping geen nadelige gevol gen voor de natuur zal hebben. Dus dan vraag je je af, waar is die ontpoldering nog voor no dig?" Het idee van eilandjes in de voor-delta vindt ze een goed idee. „Qua veiligheid, dat 't de golfslag breekt. En ook, iemand heeft dat eens gezegd, 'laat ons er een groot eiland van maken', zodat recreatie, vogels, alles tot zijn recht komt. Dan zeggen wij: dat bouwt iets op. Als dit alle maal ontpolderd wordt, dat breekt iets af." door Wout Bareman ZEEBRUGGE - De plannen voor een drastische verbetering van de vaarweg tussen Zeebrug- ge en Gent zijn uit de ijskast ge haald. In het verleden werden ze als te duur (één miljard) ter zijde geschoven, maar de Vlaam se minister K. Peeters van Open bare Werken wil aanhaken bij de aanleg van het Seine-Schelde- kanaal en Zeebrugge daar op la ten aansluiten. Op verzoek van het havenbe stuur van Zeebrugge is een stu die gaande naar het deelproject Seine-Schelde-West. Dat omvat onder meer de verbreding van het huidige Schipdonkkanaal in de grensstreek bij Eeklo en Mal- degem in het Meetjesland. Een werkgroep heeft van Peeters de opdracht gekregen de gevolgen van de kanaalverbreding voor de bebouwing aan het kanaal te onderzoeken. Peeters zet vaart achter de plan nen omdat de Fransen over twee jaar al de eerste spa de grond in willen steken voor het Sei- ne-Scheldekanaal dat 106 kilo meter lang wordt en geschikt is voor schepen tot 4400 ton. Het huidige Canal du Nord vormt al jaren een flessenhals in de Noord-Zuid-verbinding tussen Rotterdam (via Terneuzen en Gent) en Parijs. Het is enkel bevaarbaar voor schepen tot 800 ton. De initiatiefnemers verwachten een enorme eco nomische impuls voor de ha vengebieden aan de Seineen aan de Schelde en de Rijn. Zeebnigge, dat al jaren aan dringt op de aanleg van het Noorderkanaal tussen die Vlaamse zeehaven en het Ka naal Gent-Temeuzen, vreest de boot te missen. Daarvoor waar schuwen ook de binnenvaartor- ganisaties. Directeur Ch. Van Lancker van de Vlaamse Bond van Eigenschippers: „Kan Zee brugge niet aansluiten op het nieuwe kanaal Seine-Schelde, dan zullen de goederenstromen zich verleggen." De mogelijkhe den worden nu onderzocht. Een eerdere studie wees uit dat aanleg van het Noorderkanaal ongeveer een miljard euro zou kosten. Peeters vindt deson danks de studie naar een goed kopere variant aanlokkelijk. Een deel van het Schipdonkka naal is al opgenomen in de plan nen voor het Seine-Scheldeka- naal, maar als ook het stuk door het Meetjesland wordt meegeno men, kan Zeebrugge over zes jaar eindelijk beschikken over een goede achterlandverbinding over water. Bestuurders in het Meetjesland zijn verontrust. Ze vrezen nu het ergste, temeer daar het hele project binnenkort wordt aange meld bij de Europese Commis sie. Wordt het naar dat niveau getild, dan komen er zo goed als zeker fikse subsidies los die de aanleg en verbreding alleen maar aantrekkelijker maken. door Frank Balkenende GOES - De Goese Wijkvereni- ging Noordhoek heeft aller minst ingestemd met het ge bruik van de Werflaan als bouw- verkeerweg voor de toekomstige wijk Mannee. Volgens penningmeester B. Zwa nenburg van de wijkvereniging heeft wethouder M. Dieleman (CDA, woningbouw) in de com missie grondgebied ten onrechte de indruk gewekt dat de wijk vereniging accepteert dat het bouwverkeer naar Mannee straks via de wijk Noordhoek rijdt. De gemeente kiest noodgedwon gen voor deze oplossing, omdat ze de gronden voor de geplande ontsluitingsweg van Mannee niet in handen kan krijgen. De wijkvereniging was indertijd be loofd dat het bouwverkeer via deze ontsluitingsweg zou rijden, zodat de Noordhoek daarvan verschoond zou blijven. Het gehele tracé is echter nog in bezit van projectontwikkelaars, die proberen de aangekochte landbouwgronden te verzilve ren. Onderhandelingen hebben niets opgeleverd. De gemeente dreigt nu met onteigening, maar die procedures duren langer, de geplande aanleg van dew (voorjaar 2007). Wethouder Dieleman hec een gesprek met de wijkve^ ging begrip gevraagd voort- lastige parket waarin degem^ te zit. „Als wijkvereniging^ ben we, hoewel onaangegj, verrast, uiteraard begno toond, maar geen 'ja' of'n/& zegd tegen bouwverkeer o; Werflaan. Wat in de comn®, is gezegd is niet de voilé weergave van dat gesprek. laas denkt een aantal bro» nu dat de wijkvereniging^ bij de situatie heeft nes? legd", zegt Zwanenburg. Bij de wijkvereniging hefe nogal wat verontruste bewo® aangeklopt met vragen ov@& luidhinder en trillingen vy? bouwverkeer en de verkeerd ligheid, zowel van fietsers i voetgangers. Op de Werflaan/ Noordhoeklaan,vli bij de beoogde bouwweg, sk immers basisschool De h gerd. Ongelukken moeten ss den voorkomen. Zwanenbs „De wethouder heeft beloer goed naar de verkeersveilige te kijken. We blijven in gespin en nemen pas een standpun*.; als alle zaken duidelijk zijn." door Marcel Modde BURGH-HAAMSTEDE - De overlast van damherten in de Kop van Schouwen is nog nau welijks afgenomen. Boomkwe kers in de omgeving van Burgh- Haamstede hebben opnieuw gro te schade aan jonge aanplant. „Om moedeloos van te worden", verzucht F. Fonteijne bij de ge knakte takken van zijn kersen boompjes. „De provincie en de gemeente willen dat wij helpen het landschap in stand te hou den. Maar op deze manier gaat de lol er gauw af." Van de drie honderd stuks nieuwe aanply is zeker een derde ka hij ruwweg. Fonteijne houdtc-- schadebedrag in eerste inslaii op 1500 tot 2000 euro. werk niet meegerekend." Pré ciemedewerker R. Steijn erh de problematiek, maar ziets in hoe het euvel op korte mijn kan worden voorkort-; De provincie heeft eind voi jaar voor het eerste s eeuwwisseling weer een jaè vergunning afgegeven om dep pulatie damherten terug te dn gen naar zo'n 150. Volgens: laatste telling afgelopen zone lopen er zo'n 370 rond. door Edith Ramakers WESTKAPELLE - In de Zuid straat van Westkapelle weten ze niet meer wat ze moeten doen om de gemeente op de overlast van vogelpoep te wijzen. Ruim tien jaar strijken spreeuwen, kauwen en duiven bij bosjes neer in de toppen van de hoge ie pen, waar ze slapen en poepen. Het stinkt er, het is er vies en het is 'er haast onleefbaar'. „Hier wapperen geen blauwe vlaggen, zoals op de stranden, maar zwarte", zegt Sien Roelse, initiatiefneemster van de vlag- genactie. De vogels trekken er 's ochtends op uit en keren 's avonds, volge geten, terug naar de hoge bo men in de Zuidstraat. „Dan hoor je de vogelpoep vallen. De ene na de andere, daar zit vaak geen seconde tussen", weet Roel se inmiddels. Deze zomer is het erger dan alle andere jaren. De stoep en straat zijn wit uitgeslagen van de vo gelpoep. Het is in het Westkap- pels bebouwd gebied de groot ste verzamelplek van vogels. „Als je 's ochtends de deur open doet, word je onpasselijk van de stank en moet ik haast overge- DOEL - In het bedreigde polder dorp Doel op de linker Schelde- oever is gisteren onverwacht be gonnen met de sloop van een aantal krotwoningen. Dat gebeurde in opdracht van burgemeester M. Van de Vijver. Die nam eind augustus al het be sluit om een kleine veertig krot ten uit veiligheidsoverwegingen te slopen, maar de datum waar op dat zou gebeuren werd ge heim gehouden uit vrees voor ac ties. Gisteren werd begonnen met de sloop van negen wonin gen, daarna volgen er nog der- tig. Een aantal woningen bood nog onderdak aan enkele asiel zoekers. Voor hen heeft de Dienst Vreemdelingenzaken vervangende woonruimte ge zocht. ven. Dat overkomt me dag dag uit. Bij droog weer is fe ex-g, bij regenachtig weer is s mestgeur nog erger", zegt Fe de Hoop, ook uit de Zuidstraat Zijn kinderen mogen niet ver het huis spelen. „Niet alleeno: dat het vies is, maar ik denkt" het niet gezond is om te ras met uitwerpselen in contact komen. En ook de veertjespii kelèn-de luchtwegen, waardw weer infecties kunnen ontstaat Dat heb ik ook van de GGDf hoord." De GGD Zeeland bevestigt fe er uit frequent contact met uitwerpselen en veertjes gezet:- heidsklachten kunnen ontstaa Ze wijzen op een goede jiyg® en bewoners moeten vaak te handen wassen. Meer kan:- GGD niet doen, zegt een ma- werkster. Voor het bomenbeid is de gemeente Veere verant woordelijk. Bij de gemeentefat gisteren niemand een reactief ven. Fietsers en wandelaars mijte bij het vallen van de avond; Zuidstraat of trekken eensprte- je om geen vogelpoep op te hoofd te krijgen. „We hebbent; gemeente al zo vaak gévraapi om een goede oplossing te bette ken, maar maatregelen tot - toe zijn allemaal lachertjes f bleken", zeggen de buren. Voffi jaar werden geluidskasten f plaatst. De vogels zouden door angstkreten en roofvogelgete den verjaagd worden. Maar; twee dagen gingen de vogels te venop de kasten zitten. De vogels laten zich niet eenvtfr dig verjagen. Kauwen 6 kraaien zijn bovendien te schermd en kunnen niet wordt afgeschoten. „Maar ik ben r. wel zover dat ik de vlammend per erop zou willen richten. word er wanhopig van", zegtD-- Hoop. De buurt stelt nu voor® de bomen te toppen, want daar door zouden de iepen niet inft' de hoogste bomen van deoffif- ving zijn en zouden de vogel5 tc zoek gaan naar een andere ver blijfsplaats. Als de gemeente,® stoep heeft schoongespotenjif' er een dag later weer een (P- laag stront. „Er moet nu e& goed worden ingegrepen. leen de stranden zijn belangnp ook de hoofdstraat van West*»- pelle", zegt Roelse.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 26