Nederlands asfaltkartel beboet Twente Airport hoopt op reddende engel PZC Beste bloem en een blik vis Opmars Aldi en Lidl niet te stoppen Beleggen of sparen, dat is uw keuze 21 01 en alle grote bouwbedrijven moeten miljoenen euro's betalen Pekings pretpark bereidt zich voor op vakantiemassa's profijt donderdag 14 september 2006 HAAG - Discountsuper- Lkten Aldi en Lidï zetten hun ias in Nederland de komen- ijjren onverminderd door. De Ux prijsvechters kunnen ^„1, kwart van de markt „Uren im hct °Ilko!>en van tientallen kleine supermarkten die wegkwijnen in de prijzenoor log. Dat is de eerste conclusie van het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) in een onder zoek naar de toekomst van dis counters in Nederland. De prijs vechters bezitten nu een markt aandeel van ruim 17 procent. „Maar ik denk dat dat veel ver der groeit", aldus onderzoeker J. Grievink. „Dat komt door de prijzenoorlog waardoor veel su permarkten vrij komen." De Duitse discounters begonnen hun opmars in Nederland in de jaren negentig. Hun sobere win kels met een klein, maar spot goedkoop assortiment sloegen aan. Klanten namen de lange rijen voor de kassa's voor lief en Aldi en Lidl zagen hun markt aandeel in tien jaar verdubbe len. Ook in het geweld van de prijzenoorlog gedijen zij prima. „Hun kosten liggen veel lager", aldus Grievink. GPD jwrHans Gertsen BRUSSEL - De Europese Com missie heeft veertien bedrijven, naronder Shell en alle grote Nederlandse bouwconcerns, een [«ie opgelegd, omdat ze jaren- ln» verboden prijsafspraken gakten op de bitumenmarkt. Bitumen is een grondstof voor J§ De totale boete bedraagt mini 266 miljoen euro, de op ze- jd na hoogste boete ooit door opgelegd vanwege kar- Wrorming. De hoogte van de boete houdt ro!gens een woordvoerder van - commissie verband met de I, emst van de feiten en met de lan- ïeduur van het bestaan van het hrtel. Pikant detail is dat Euro- sees Commissaris Kroes maar befst veertien jaar, van 1990 tot Member 2004, lid van de raad nn commissarissen was van Ballast Nedam, een van de be- bouwbedrijven. Uitgere- Kroes is als commissaris voor mededinging verantwoor- cilijk voor het Europese an- n-karielbeleid. Verklaring Tcïgens een verklaring van Kroes werd ze pas in februari SM, luttele maanden voor haar vertrek als lid van de raad van bmmissarissen van Ballast Ne dam, op de hoogte gesteld van het Europese onderzoek. Tot die ijdwist ze niets van de deelna me van Ballast Nedam aan het srtel. In september 2004 trad e vervolgens aan als Europees Commissaris voor mededinging. De benoeming van Kroes wekte veel weerstand in het s Parlement. Volgens mlici zou iemand die jarenlang zulke nauwe banden met het be drijfsleven had gehad, niet ge schikt zijn voor de rol van scheidsrechter van het Europese bedrijfsleven. Kroes werd deson danks benoemd, maar legde wel schriftelijk vast dat ze zich niet zou bemoeien met zaken tegen bedrijven waar ze persoonlijk bij betrokken was geweest. Vol gens een woordvoerder van de Europese Commissie heeft ze zich daar in het onderzoek naar het bitumen-kartel aan gehou den. „Kroes en haar kabinet heb ben zich niet met het onderzoek bemoeid en Kroes stemde giste ren niet mee over het voorstel om de deelnemers aan het kartel te beboeten", aldus de zegsman van de commissie. De verboden kartelvorming heeft betrekking op de periode van 1994 tot half april 2002. Acht leveranciers van bitumen en zes afnemers maakten al die jaren afspraken over prijzen. De zes afnemers kregen kortingen die kleinere concurrenten wer den onthouden. Op die manier kregen ze een belangrijk concur rentievoordeel. Tegelijkertijd re sulteerden de afspraken in hoge- __1 PEKING - Bezoekers van het pretpark Happy Valley in Peking rij den mee in de grootste achtbaan van Azië. Het park opende vorige week zijn deuren en bereidt zich voor op een grote toestroom van bezoekers, als begin oktober de Chinezen vakantie hebben. Het park is een geduchte concurrent voor Disney, dat heeft aangekon digd verscheidene themaparken te willen bouwen, ondanks de te genvallende bezoekerscijfers in het eerste jaar van Disneyland in Hong Kong. foto Adrian Bradshaw/EPA re prijzen van bitumen op de Ne derlandse markt dan in buurlan den het geval was. De Neder landse overheid heeft daardoor jarenlang veel meer betaald voor de aanleg van wegen dan nodig was. De hoogste boete, 108 miljoen euro, heeft Brussel opgelegd aan Shell. Volgens een woordvoer der van de Europese Commissie krijgt Shell zo'n zware boete om dat het om een zeer groot be drijf gaat en omdat het niet de eerste keer is dat Shell zich aan kartelvorming bezondigd heeft. Bouwbedrijf Bam heeft een boe te van 13,5 miljoen euro gekre gen. Bouwconcern Heijmans moet 17,1 miljoen euro betalen. Ook de bouwers Dura Vermeer (5,4 miljoen), Ballast Nedam (4,65 miljoen), de Hollandse Be ton Groep (7,2 miljoen) krijgen een gepeperde rekening. Volker Wessels Stevin ontving echter veruit de hoogste rekening van de bouwbedrijven. Dat bedrijf moet maar liefst 27,36 miljoen euro betalen. Dwarsbomen Het bedrijf was volgens Brussel niet alleen een van de initiatief nemers, maar het deed boven dien veel moeite om het onder zoek van de commissie te dwars bomen. Pas na tussenkomst van de Nederlandse Mededingings autoriteit (NMa) en de politie kregen onderzoekers toegang tot de administratie van het be drijf. Bam overweegt beroep aan te tekenen tegen de boete, waarvoor het bedrijf in 2003 overigens al geld opzij heeft ge legd. De boete heeft daarom geen invloed op de jaarcijfers over 2006. Shell weet nog niet of het in beroep gaat tegen de hoog te van de boete. GPD MAA verliest deel passagiers MAASTRICHT - Vliegveld Maastricht-Aachen Airport (MAA) verliest ongeveer een derde van het aantal passa giers. Dit is het gevolg van het aangekondigde vertrek van vliegmaatschappijen de Blue Air en Easyjet. MAA maakte gisteren bekend dat Easyjet en Blue Air sinds de komst in april vorig jaar ongeveer 200.000 passa giers vervoerden, naar Berlijn (180.000 passagiers) en Boe karest (20.000 passagiers). In totaal stapten vorig jaar 385.000 passagiers in MAA op het vliegtuig. Blue Air stopt per 29 oktober, Easyjet per 5 januari. ANP Schiphol beste luchthaven Europa DEN HAAG - Schiphol is uitgeroepen tot beste luchtha ven van Europa door het toonaangevende Britse blad voor zakenreizigers, Business Traveller. Het is voor de drieëntwintigste keer sinds 1980 dat de luchthaven Schip hol deze prijs in ontvangst mocht nemen. Londen Heathrow en de luchthaven van München eindig den respectievelijk op de tweede en derde plaats. GPD Omzet uitzendbureaus groeit sterk DEN HAAG - De omzet van uitzendondernemingen in Ne derland is in cle weken 29 tot en met 32 (17 juli 2006 tot en met 11 augustus 2006) met 16 procent gestegen. Dit heeft brancheorganisatie ABU bekendgemaakt. Het aan tal gewerkte uren nam toe met 15 procent. In de voorgaande periode (week 25 tot en met 28) steeg de uitzendmarkt nog met 19 procent in omzet. Het aantal ge werkte uren steeg toen met 18 procent. Volgens de ABU liet de medische sector een stijging zien van 42 procent in zowel uren als omzet, terwijl de technische sector met 26 procent in gewerkte uren en in omzet steeg. In de admini stratieve sector stegen de uren met 12 procent en de om zet met 13 procent. De industriële sector zag de omzet en uren met 14 procent stijgen. GPD/Novum Europees betalingsverkeer duurder DEN HAAG - De grote Europese banken klagen dat het voorbereiden van één grote Europese markt voor het beta lingsverkeer veel duurder is dan verwacht. Dat blijkt uit een studie van management consulting bureau Accenture. De top-100 van de Europese banken voorspelt dat er meer dan 3 miljard euro nodig is om alle technische en ad ministratieve hindernissen op te ruimen zodat de frag mentatie van het betalingsverkeer verdwijnt. Het is de bedoeling dat de Europese markt voor betalings verkeer in 2008 een feit is, en in 2010 helemaal zal zijn in gevoerd. Volgens de directeur van Accenture Banking, Noel Gordon, beleeft de Europese betalingsmarkt momen teel 'een ware revolutie'. GPD Autopech vaak niet verzekerd DEN HAAG - Veertig procent van de automobilisten heeft geen verzekering tegen pechhulp. Ruim tweederde van de automobilisten wil bij pech binnen een uur gehol pen worden. Dat blijkt uit onderzoek dat Route Mobiel heeft laten uitvoeren. Bij complexe problemen wil zeventig procent van de men sen gebruik maken van een vervangende auto terwijl de garage het probleem dan geheel verhelpt. GPD fmte Airport staat op een msprong: of het wordt een kilte luchthaven of het blijft W-het nu is, een aftands geheel is een prachtig groen land- De Schiphol Group heeft en dat is misschien de voor het noodlijdende loor Gerard Smink - Voor de gelegen- vormen zij een dubbel, de CDA-gedeputeerde 'beo Rietkerk en de Enschedese W-wethouder Erik Helder, hopen binnenkort de Schip- Group binnen te halen als reddende engel van het nood- jdende Twente Airport. Volgen- tmaand moet de beslissing val- m. 'f nationale luchthaven Schip- zit overvol. De regionale ichthaven Eindhoven, waarin t Sckiphol Group een meeder- eidsbelang heeft, is straks met vee miljoen passagiers ook vol. Rotterdam raakt de gren- de groei. Dus laat Schip- begerige blikken vallen op a andere regionale luchtha- Mie van Twente. laat zich deaandacht de Schiphol Group weige blijkt uit een rondvraag ider bestuurders. „Het is hart je spannend", zoals een be stuurder het formuleert, alsof het om een voetbalwedstrijd gaat. Wat heeft Twente Airport no dig? In elk geval geld om win kels en een fatsoenlijke ont vangst- en vertrekhal te kunnen bouwen, en om aanloopverlie zen op te vangen. Een grote spe ler als de Schiphol Group, in sa menwerking met banken, pro jectontwikkelaars en andere luchthavens, kijkt niet op een paar miljoen euro meer of min der. Maar dan zullen Rijk, pro vincie en gemeenten ook moeten bijspringen, bijvoorbeeld door de aanleg van een extra afslag vanaf de Al naar het vliegveld. De Schiphol Group lijkt de eni ge die Twente Airport kan red den en kan er als enige voor zor gen dat voldoende vliegtuigen de luchthaven zullen aandoen. Eerder is becijferd dat er rond de 1,5 miljoen passagiers nodig zijn om uit de kosten te komen. Dat betekent dat op termijn zo'n vijftig tot zestig vliegtuigen per dag moeten landen en opstij gen. Rietkerk en Helder moeten Schiphol duidelijk maken wat Twente Airport kan bieden. Dat is, na zeer forse investeringen de eerste jaren, winst op de wat langere termijn. Schiphol zal echter geen tien jaar willen wachten met het maken van winst. Een andere belangrijke vraag is hoe de rijksoverheid, die voor 75 procent aandeelhouder is van Schiphol, zich zal opstellen. Er is steeds gesproken over een me- gadeal tussen het Rijk, de pro vincie Overijssel en Twente waarbij het vliegveld gratis of voor weinig geld beschikbaar wordt gesteld aan de gemeente Enschede. Diverse departemen ten moeten meewerken, ook fi nancieel. Dan gaat het om de fi nanciering van innovatieprojec ten en natuur- en landschapsver sterking. GPD Schiphol Group lijkt de enige die Twente Airport nog kan redden. foto Carlo ter Ellen/GPD r klopt iets niet aan de redenering, krijg er maar eens vat op. Ik exportmanager van de con- wnfabriek Ortiz in het noorden van Ortiz stuurt blikken vis de hele .d over. Maar niet naar Duitsland, wet naar Nederland. Redenering J de exportmanager: dat komt door II en Aldi. 1 js niet zomaar vis die Ortiz in blik- 'doet, het zijn geen dertien blikken dozijn, het is tonijn, in hele stuk- Ln het zijn niet zomaar hele stuk- zoals er wel meer worden inge- d-Deze zijn boterblank. Tonijnen- Sis donkerrood, of, als het bewerkt lel k°olmonoxide, helderrood. Maar tonijnensoort die daar niet doet. In Spanje wordt hij Boni- el Norle genoemd. Er zijn ook boni- -cen wat klein uitgevallen tonijn - food vlees, maar deze is wit van 'en. Mooi meegenomen: de bonito net noorden wordt op de minst mi- lieubezwaarlijke wijze gevangen in de Golf van Biskaje, met een haak aan een hengel. Behalve in Spaanse winkeltjes met een eigen importlijntje is Bonito del Norte van Ortiz nergens in Neder land te koop. Toch gaat dit stukje niet over blikken vis, maar over pannenkoeken. En over de redenering van de Spaanse blikjes visventer. Het is, denkt hij, niet simpel weg inkoopbeleid van supermarkten dat er geen toptonijn in blik in de win kels ligt, het zit dieper. Door alsmaar de goedkoopste te zijn hebben Lidl en Aldi en andere zoge noemde discounters consumenten ge wend aan lage prijzen en afgeleerd om op kwaliteit te letten. De blanke tonijn van Ortiz is van goede kwaliteit en de blikken zijn in Spaanse supermarkten dan ook duurder dan andere visconser- ven. Nederlanders begrijpen opvallen de prijsverschillen niet meer, zegt Span je, daarom kunnen we ze niet bereiken met onze goede spullen. Klopt dat? Nee, het klopt niet helemaal of helemaal niet. Er is wel iets loos, maar ik zou er niet in het wilde weg een supermarkt om durven uitschei- Duurder, maar door Nederlanders niet op waarde geschat, tonijn in blik van een betere kwaliteit. foto GPD den. Er is iets verloren gegaan. We zijn alle warenkennis kwijtgeraakt. Wat we voorheen van huis uit meekregen is he lemaal weg. Hoe dat komt is de vraag. Neem pannenkoeken. Op een dag was er Koopmans pannenkoekenmix. Moe der was er blij mee, gek genoeg vooral om de mooie egale kleur van de pannen koeken. Die kwam van de suiker in het mengsel. Nederland leerde wennen aan dezelfde smaak Tefalpannenkoeken uit een doosje kant en klare mix. Als je nu de visite een pannenkoek voorzet, ge maakt van bloem, eieren, melk, wat wa ter en een snuf zout uit, in boter gebak ken, wek je sensatie en smeekt de visite om je geheime recept. Ik bakte tijdens de kermis in het dorp waar ik woon (één draaimolen) honderden poffertjes. Voor de kinderen. Maar ouders en opa's smeekten of ze er ook wat moch ten, zo ongewoon lekker. Ongewoon? Geen poffertjesmix, maar bloem, eie ren, melk, water, wat zout en gist. Maar welke bloem? In alle Europese landen behalve Nederland wordt nog onderscheid gemaakt in supermarkten. Voor brood, gebak, pizza en pasta zijn er verschillende varianten van meel en bloem. In Nederland zijn er hooguit ver schillende merken, maar alle witte tar webloem is zo ongeveer hetzelfde en op de verpakking staat niks waar je wijzer van wordt. En je kunt het niet meer aan je oude opoe vragen die nog de huis houdschool gedaan heeft. Duurder is misschien wel beter, maar hoe moet je dat weten en meten? Vraag het allochtonen, afkomstig uit Noord-Afrika en Turkije. Dat zijn nog koekenbakkers die kwaliteiten van bloem kunnen onderscheiden. Voor goe de tarwebloem maken ze een omweg. De beste bloem, zeggen Turkse en Ma rokkaanse vrouwen en een enkele man, koop je bij Aldi en Lidl. En dat daar een kilo nog geen twee dubbeltjes kost heeft er niets mee te maken. Klopt dat? Wouter Klootwijk door Jasper van de Kerkhof Beleggen in aandelen kan leuk en lucratief zijn. Par ticulieren weten de weg naar de beurs weer te vinden nu de koersen al een tijdje ge staag klimmen. In de eerste helft van dit jaar is voor het eerst sinds 2000 het aantal particuliere beleggers toege nomen, tot anderhalf mil joen. Wie zijn geld op een spaarre kening zet, ontvangt rente. Die bedraagt op dit moment ongeveer 3 procent, bij de ene bank iets meer dan de an dere. Rente-inkomsten laat de fiscus met rust, maar de waarde van de spaarrekening wordt aangemerkt als vermo gen en wordt in box 3 met 1,2 procent belast. Het mooie van sparen is dat vermogen groeit zonder dat je er iets voor hoeft te doen of enig risico loopt. Het nadeel is dat het niet erg opschiet. Echt rijk zult u van sparen niet worden. De afgelopen ja ren woog de rentevergoeding minus de belasting nauwe lijks op tegen de inflatie. Beleggen in aandelen is een interessant alternatief. De kans is zelfs zeer groot dat, misschien ongemerkt, een deel van uw vermogen al in aandelen zit. De 'spaarpot' voor uw pensioen wordt na melijk belegd, deels ook in aandelen. Met een aandeel koopt u een deel van een onderneming. Koopt u één aandeel Shell, dan mag u zich dus een ietse pietsie eigenaar noemen van dat miljardenconcem. Gaat het goed met Shell, dan profi teert u; de waarde van het aandeel (koers) zal stijgen en u krijgt een deel van de winst in de vorm van dividend. Koerswinst is onbelast, divi dend wordt belast met 25 pro cent (wordt waarschijnlijk 15 procent). Net als de spaarre kening moet ook de waarde van uw aandelen worden op gegeven in box 3 en belast te gen 1,2 procent (met een drempel van 19.522 euro). Anders dan bij sparen staat het rendement vooraf niet vast. Wie nu 10.000 euro in aandelen steekt heeft over dertig jaar een euroton, als de geschiedenis van de afgelo pen dertig jaar zich herhaalt. Maar u weet: 'Resultaten uit het verleden bieden geen ga rantie voor de toekomst'. Hoe wel aandelen op lange ter mijn veel hogere rendemen ten opleveren dan sparen of obligaties, kan de beurs mor gen zomaar instorten. Als u dan vandaag heeft gekocht, bent u de pineut. De eerste vraag die u zich moet stellen als u overweegt in aandelen te stappen is dan ook: 'ben ik een belegger?' Neemt u meer risico voor lief in ruil voor een potentieel ho ger rendement, en slaapt u ook nog rustig als het stormt op de beurs? Kunt u deze vraag niet volmondig bevesti gend beantwoorden, dan is beleggen niets voor u. Geld weegt nooit op tegen uw ge zondheid. Vervolgens moet u nagaan of u künt beleggen. Hebt u een kapitaaltje achter de hand? Dat hoeft heus niet zoveel te zijn, met een paai- duizend eu ro komt u een heel eind. Wel is het van belang dat u het geld de eerstkomende tijd niet nodig heeft, want verant woord beleggen is doorgaans een kwestie van lange adem. Beleg nooit met geleend geld. U moet dan eerst de debetren te terugverdienen en het is een gegarandeerd recept,voor een slechte nachtrust. Bent u het type belegger en heeft u er de middelen voor, dan rest de vraag of u er ook tijd en moeite in wilt steken. Sommige beleggers zitten da gelijks uren achter hun com puter om de stand van zaken bij te houden, andere kopen aandelen en kijken er pas ja ren later weer naar om. Actief beleggen vereist veel tijd én kennis. U moet inspe len op veranderingen van de rentestand, bedrijfsnieuws, economische cijfers, politieke gebeurtenissen en ga zo maar door. Is dat niets voor u, dan bent u beter af met een aande lenfonds waarvan de banken er talloze aanbieden. De bank belegt dan voor u, zo dat u profiteert van hun ex pertise en een doorgaans bete re spreiding van uw beleggin gen. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 21