met toegevoegde waarde Taal ontdaan van het overtollige Roman zit actualiteit op de hielen Judy Nieuweboer heeft haar eerste dichtbundel uitgebracht. De lokroep wordt verstaan en overal vandaan verzamelen zich de trekvogelsdie een dans inzetten met cirkels en golven als linten van licht. En voor de trek beginnen zal, laag over de akker een groet gericht en in jubelend opgaan een dank aan het Al. Het zijn beelden en voorvallen die bijna uni verseel zijn, maar die ze in eigen metaforen heel precies verwoordt. Soms verwijst ze ex pliciet naar de provincie waarin ze woont. foto Ruben Oreel „Gedichten ontstaan op de plaats waar ik ben. Dat is nu eenmaal Zeeland. Ik hou ook enorm van het akkerland. Niet voor niets heetik Nieuweboer." De gedichten in het tweede deel lezen als overpeinzingen, als be schrijvingen van innerlijke ervaringen, vaak gevoed door de oosterse filosofie. „Daar leer ik veel van. Het verrijkt enorm. Je komt in een volgende bewustzijnslaag. Het komt bij me binnen en dat schrijf ik dan op. Als ik het de volgende dag te ruglees, dan denk ik: heb ik dat geschreven? Je ziet ineens de context van alles, blijkt dan heel goed verbanden te kunnen leg gen." Poëziebundel: 'Zicht en Inzicht' door Judy Nieuweboer. Uitgave in eigen beheer, ver krijgbaar bij de grotere Zeeuwse boekhan dels. Prijs: 9,95. donderdag 14 september 2006 Frénk van der Linden (links) in gesprek met Peter Slager. foto Ronald den Dekker door Rolf Bosboom GOES - Frénk van der Linden voelde er weinig voor om zijn debuutroman De steniging 'over de schutting te gooien' en maar af te wachten wat er zou gebeuren. „Ik heb een roman geschreven om gelézen te wor den. Vijf, zes jaar heb ik er de helft van mijn tijd in gestoken. Daarom heb ik ook gezegd: ik ga vechten voor mijn boek." En dus reist hij geestdriftig door het land om zijn verhaal te doen en nodigt hij veelal be kende gesprekspartners uit om extra aandacht te trekken. Gis teravond was Van der Linden in boekhandel De Koperen Tuin in Goes, waar hij werd geïnterviewd door Blof-tekst- schrijver en -bassist Peter Sla ger. Het was niet de eerste keer dat zij elkaar troffen. Vorig jaar juli interviewden ze elkaar in Middelburg, tot wederzijds ge noegen. Van der Linden nodig de dan ook Slager uit voor het onderhoud in Goes. „Ik ben als was in zijn handen." Het werd een boeiend nazomer avondgesprek op het terras van de boekhandel, met uitbun dige carillonklanken, luidruch tige vogels en passerende voer tuigen als geluidsdecor en voor een bescheiden gehoor van twintig mensen: negentien vrouwen en één man. Van der Linden is vooi-al be kend als journalist, als begena digd interviewer. Met De steni ging waagt hij zich ook op het literaire pad. Het boek is een 21e-eeuwse Romeo Julia-ver- telling tegen de achtergrond van het, al dan niet vermeende, multiculturele drama. Hij ont doet het van de clichés, van de waan van de dag, van de nega tieve houding die bijna inhe rent is aan de journalistiek. „Daarom moet de literatuur in het geweer komen." Hij toonde zich gisteravond op timistisch over de multiculture le samenleving. „Ik verwacht dat het uiteindelijk een verrij king is van onze cultuur. De moves van de Hirsi Ali's en de Cliteurs zijn inmiddels wel voorbij. Nu rukken de Abouta- lebs op. Het land zal, wel na een aantal grote problemen, kleurrijker worden." De roman - één hoofdstuk speelt zich af in Kapelle - is daarmee actueel, beschrijft op eigentijdse wijze maatschappe lijke kwesties die nu aan de or de zijn. Dat gebeurt nog veel te weinig in de literatuur en in de kunst in het algemeen, zei Van der Linden. „Romans worden doorgaans geschreven met de ogen in de rug. Je ziet het ook met Zwartboek van Paul Ver hoeven. Waarom maakt hij geen nieuwe SpettersNu gaat het wéér over die Tweede We reldoorlog." In de jaren dat hij werkte aan zijn boek vlogen vliegtuigen in de Twin Towers en werden For- tuyn en Van Gogh vermoord. „Daardoor wist ik dat ik op het goede spoor zat." Keerzij de was dat de voorziene publi catiedatum (eind 2002, begin 2003) bij lange na niet werd ge haald. „Dat is het lastige van hedendaagse literatuur: het verandert onder je vingers." De roman, enkele weken gele den verschenen, is sterk wisse lend ontvangen door de literai re kritiek, van lovend tot ver nietigend. Ook als journalist vindt hij dat een boeiend ver schijnsel. „We overwegen daar om de recensenten uit te nodi gen voor een debat, waar ze kunnen uitleggen wat hun maatstaven zijn. Dat zou een interessante optie zijn. Ik hoop dat ze daarvoor de guts heb ben." Van der Linden kon de neiging af en toe niet weerstaan om de rollen even om te draaien en zijn interviewer vragen te stel len. Dat leverde onder meer de bekentenis op dat Slager bezig is met een Blof-nummer dat 'rechtstreeks voorkomt' uit De steniging. Peter Slager legde aan het slot van het gesprek Van der Lin den nog enkele dilemma's voor. Het laatste was de ham vraag: „Interview of roman?" Het antwoord kwam zonder aarzelen. „Roman." 'De steniging', door Frénk van der Linden. Uitgeverij Contact, 304 blz., 19,90 De auteur is za terdag 30 september aan het eind van de ochtend te gast in De Drukkerij in Middelburg. Celstraf geweldpleger uit Hoek MIDDELBURG - De Middelburgse rechtbank heeft giste ren een 22-jarige inwoner van Hoek voor buitensporig ge weld conform de eis veroordeeld tot een jaar gevangenis straf, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Daarnaast moet de man behandeld worden in een kliniek en onder toezicht van de reclassering blijven. De Hoekenaar had 26 maart in het uitgaanscentrum van Terneuzen zonder enige aanleiding een man gewelddadig toegetakeld. Aan het slachtoffer moet hij 2061 euro scha devergoeding betalen. De jongeman, die werd bijgestaan door een zeventienjari ge jongen, sloeg en schopte het slachtoffer, terwijl de man op de grond lag. Vervolgens werd het slachtoffer meegesleurd naar een bankautomaat, waar hij hardhandig gedwongen werd om 250 euro te pinnen. Het bloed zat nog op de pinautomaat toen het slachtoffer zich wist los te rukken en te vluchten. De vechtersbazen pleegden daarna nog geweld tegen een passant in de Noordstraat van Terneuzen. Illegale vissers opgepakt SEROOSKERKE (S) - Een opzichter van Staatsbosbe heer heeft dinsdagavond bij de Schelphoek twee mannen betrapt op illegale vispraktijken. De Arnhemmers van 39 en 44 jaar visten vanuit een boot je op de Oosterschei de met een zogeheten staand wand van ongeveer driehonderd meter lang. Het gebruik van zo'n net op die plek is verboden. Toen de mannen weer aan de kant kwamen en met de vangst in hun auto wilden wegrijden, werden ze aange houden door de inmiddels gewaarschuwde politie. Ze zijn overgebracht naar het bureau en moesten de buit van veertig kilo harders inleveren. Ook de boot en het vis tuig werden in beslag genomen. Olietanks Van den Dries geruimd LEWEDORP - Onder druk van de gemeente Borsele zijn de meer dan tien olietanks bij voormalige oliehandel Van den Dries aan de Postweg in Lewedorp verwijderd. Borse le had met een dwangsom gedreigd, als grondeigenaar Sa- gro uit 's-Heerenhoek de olietanks niet voor dinsdag 19 september had weggehaald. Sagro heeft daarop gehoor ge geven aan het verzoek van de gemeente. Op de locatie aan de Postweg is januari 2000 de verkoop van benzine en andere olieproducten gestopt, vertelde een buurman. Hij wist ook te melden dat 78 jaar geleden de oliehandel aan de Postweg is begonnen. Op termijn is woningbouw gepland op de locatie, maar wanneer is nog niet duidelijk. Oude Rijksweg Breskens afgesloten BRESKENS - De herinrichting van de Oude Rijksweg in Breskens is in de afrondende fase. Vandaag en morgen wordt het wegdek geasfalteerd. De rijbaan is daarom tot zaterdag afgesloten. Om de hinder tot een minimum te be perken worden de werkzaamheden in twee fases ver deeld. Vandaag wordt vanaf het Molenwater tot aan het sport veld geasfalteerd, morgen het gedeelte van het sportveld tot de grens van de bebouwde kom. Later dit jaar wordt op een nog onbekende datum nog een toplaag asfalt aan gebracht. kunst Mr Rolf Bosboom IDDELBURG - Haar eerste gedicht viel echt in goede aarde. „Ik zat in de eerste van de lagere school en verveelde me, ik al kon lezen en schrijven. Daarom keef ik een niet zo positief gedicht over juffrouw. Die las het, vond het niet leuk de hoek gaan staan." ster, in de vijfde klas - ze was inmiddels Zeeland verhuisd - overkwam het Ju- Nieuweboer min of meer opnieuw. „We oesten iets maken naar aanleiding van het ivrijdingsfeest. Ik werd wéér gestraft voor ijn gedicht, nu omdat de meester niet ge- ofdedat ik het zelf had geschreven." Het dus niet helemaal vreemd dat ze zich ja- nlang niet waagde aan poëzie. Wel is de iddelburgse sinds een jaar of acht volop fistiek actief. Ze maakt schilderijen en ob- :ten. '.derhalf jaar geleden kwam daar ook de intkunst bij. wilde proberen korte verhalen te schrij- merkte ik dat het me veel moeite stte om er steeds opnieuw iets bij te ver men. Ik ging uit van de essentie en wilde eigenlijk daarbij laten. Het is toch het om al het overtollige weg te halen, dat je echt tot de kern komt. belandde ze vanzelf bij de poëzie, 'begon met haiku's, maar merkte na enke- dat de regels die eraan zijn ver een keurslijf werden. „Ik voelde me zeer beperkt". In de vrije vorm kon ze si' dichterlijke stem ongehinderd laten nken, •oost 3 selectie uit de royale productie sinds- n heeft Nieuweboer nu gebundeld in «!m Inzicht, een mooi uitgevoerde uitga- In eigen beheer. „Ik had wat gedichten 'rgelezen aan enkele mensen, om te kij- wat de reactie was. Toen zag ik ineens de tranen in hun ogen stonden. Kenne- zoi'gen de gedichten voor troost, voor te. Als ik dat kan overbrengen, dan vind geweldig." Die wetenschap stimuleer- er een publicatie van te maken. Ze zt bewust niet geprobeerd een uitgever mteresseren voor de bundel. „Dit is zó mij. Daar ga ik niet mee leuren." Boven- had ze dan waarschijnlijk de uitgave helemaal kunnen maken zoals ze zelf zg wilde hebben. bet omslag staat een schilderij van haar, els titel Gehecht/onthecht, een thema a's een rode draad door haar poëzie 't Die combinatie geeft al aan hoezeer «verse kunstdisciplines die ze beoefent, «kaar horen en elkaar versterken, bundel kent een tweedeling die ook de 'toten kenmerkt. „Óf ik schrijf over wat tot zie óf ik schrijf met een spiritueel het diepere kijken." Het is dus een com- van Zicht en Inzicht, waarmee met- bok de titel van de uitgave geboren was. torste deel bevat herkenbare observa- van voornamelijk natuur en landschap. ^ofRenéSchrier Ml cnsen die misschien nooit naar een muziekinstrument zouden jfjjnen hebben nu een kans. Tenmin- Je, als ze leerling zijn van de oplei- jin'o ondenvijs-assistent of so- 1 (iaal-agogisch werker van het ROC Ifóterschelde in Terneuzen. o=ar is gisterochtend de zogenaamde blazersklas van start gegaan onder t juspiciën van het muziekinstrumen- :i tenbedrijf Yamaha. Dat introduceert m de blazersklassen (er zijn er nu acht in Nederland) zijn eigen lesmethoden öt als resultaat dat de leerlingen al senkele lessen samen op een beschei- ;a niveau muziek kunnen maken. Ou enige afstand is al te horen waar cê leerlingen van de blazersklas zich moeten bevinden. Ze hebben net hun instrumenten uitgereikt gekregen. Er zijn er enkele bij die al aardig weg we len op een basgitaar of een drumstel In dat willen ze laten horen ook. Ande ren staan wat bedeesd naar het nieu- k blaasinstrument te kijken, dat ze net in hun handen gedrukt hebben ge kregen. De leerlingen die voor de blazersklas hebben gekozen doen dat bovenop het normale lespakket dat ze voor hun op leiding toch al volgen. Dat betekent wee uur in de week in de klas muziek maken in de school en thuis oefenen. De 16-jarige Anja uit Hoek heeft geko zen voor dwarsfluit en gitaar. Want ie dereen moet twee muziekinstrumen tenleren bespelen. Ze zou het leuk vin den als uit de blazersklassen een band je of een schoolorkest zou voortko men. De gitaar is veruit het populairst bij de leerlmgen van het RÓC Wester- schelde. Om te voorkomen dat er al leen maar gitaristen opgeleid worden lis de bepaling ontstaan dat ieder van [de 32 deelnemende leerlingen een De klas met de muzikanten in de dop van het ROC Westerschelde trok woensdagmorgen meteen al de belangstelling van leerlingen van de andere opleidingen in de school. foto Peter Nicolai tweede instrument kiest. En dat is meestal een blaasinstrument. Vincent de Leur van Yamaha legt uit dat de blazerklassen anderhalf jaar ge leden in Nederland zijn opgezet naar Duits voorbeeld. De Duitsers hadden het weer van de Amerikanen afgeke ken. Daar is een schoolorkest een heel normaal begrip. Het verschil met de doorsnée muziek lessen - voor zo ver die nog op scholen bestaan - is dat er geen droge theoreti sche kost wordt behandeld, maar dat leerlingen meteen een instrument Te ren bespelen. Daar komt nog wat bij, geeft De Leur aan. De scholieren doen samen iets. Ze leren letterlijk en fi guurlijk naar elkaar luisteren en dat heeft zijn invloed op hun gedrag bui ten de blazersklas. Óok daar blijkt dat de kans dat ze zich socialer opstellen groter wordt. Ronaut den Hollander is coördinator van de opleidingen onderwijs-assis- tent, - Sociaal-agogisch werker en sport, bij het ROC Westerschelde. Hij vertelt dat de school voor de blazers klas gekozen heeft omdat een leerling niet langer kan volstaan met het beha len van alleen een diploma. Daarmee is hij of zij er niet. Een leerling moet meer vaardigheden ontwikkelen en muziek maken kan er daar een van zijn. Zeker bij de opleiding onder- wijs-assistent, maar ook bij het werk in de welzijnssector of in de zorg. „Als je in staat bent een zanggroep voor ouderen te begeleiden in de instelling waar je werkt of bijvoorbeeld zelf de muziek kan verzorgen bij een herden kingsdienst of zoiets, dan heeft dat toch meerwaarde." De school gaat bij de beoordeling van de blazersklas letten op de tevreden heid van de deelnemers. Ook wordt ge keken of ze resultaat boeken en een derde criterium is dat de blazersklas een toegevoegde waarde biedt. Den Hollander: „Wat zie je er van terug, daar zijn we ook benieuwd naar." Het RÖC Westerschelde loopt met de introductie van de blazersklassen voorop. Het is de eerste opleiding voor beroepsonderwijs in Nederland en mo gelijk zelfs ver daarbuiten die met een blazersklas begint. De Leur hoopt op een olievlekwerking. Wat hem betreft zijn er meer scholen uit het voortge zet- of middelbaar beroepsonderwijs die het initiatief oppakken. Natuur lijk, Yamaha verkoopt graag muziekin strumenten. Maar ze organiseren ook zangopleidingen en ze verkopen (nog) geen stembanden. De Leur: „Het is toch gewoon goed dat mensen muziek kunnen maken. Niet iedereen hoeft een solo bij het concertgebouworkest te spelen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 15