I
Brug onveiliger na herinrichting
Wat deed de gemeente, niks nada
Nieuw leven
voor stoepjes
Open Dag
Donderdag 14 en
vrijdag 1 5 september
Stationsbrug zorgenkindje
van Middelburgse politiek
Paddenstoel
Werkstraf
drankrijder
Aantal ongevallen gestegen na veranderen verkeerssituatie
NIEUW PASPOORT NODIG?
t l Pasfoto's met
i accept tie garantie!
SJPRINTPHOTO
MIDDELBURG - Politierechter
A. Gaakccr veroordeelde giste
ren een 28-jarige inwoner van
Poortvliet voor dronken rijden
onform dc eis tot veertig uur
Kerkstraf en acht maanden rij-
De Stationsbrug in Middelburg is met name voor fietsers erg gevaarlijk.
foto Ruben Oreel
Ik man werd 2 juli in Sint Maar-
msdijk aangehouden met een
Icoholgehalte van 685 micro-
tam; ruim drie keer zoveel alco-
#1 als is toegestaan. Bij het par-
van zijn auto reed hij te
en een andere auto. De ver
achte is eerder voor verkeersde
licten veroordeeld. „Ik heb in-
siddels de knop omgedraaid en
contact gezocht met Emergis",
(Advertentie)
Van den Dongen
Muidsisolerend
in appartementen
Amundsenweg 15, GOES
door Emile Calon
MIDDELBURG - Wie je ook
spreekt, iedereen noemt de ver
keerssituatie op en rond de Mid
delburgse Stationsbrug gevaar
lijk, verwarrend of 'vragen om
moeilijkheden'. Buschauffeur
P. Koster is zelfs verbaasd dat
het nog zo lang duurde voor er
een dode viel. Hij zit al vijf jaar
op een bus van Connexxion en
de passage van de Middelburgse
brug hoort volgens hem tot de
gevaarlijkste die hij kent.
Zijn collega W. Kasse is nog iets
duidelijker als hem gevraagd
wordt hoe hij denkt over rijden
over de Stationsbrug; „Ronduit
waardeloos." Hij heeft het dan
niet alleen over de toerit vanaf
het busstation, maar ook vanaf
de andere kant. De brug is vol
gens hem te smal en de toeritten
te onduidelijk.
Taxichauffeur C. van Rees heeft
het ook niet zo op de Stations
brug. Hij staat zowat elke dag
voor het station en ziet, als hij
wacht op klanten, heel wat
bijna-botsingen. Met name tus
sen fietsers en (vracht)auto's.
Het was volgens hem wachten
op de eerste dode. Net als Kos
ter is hij verbaasd dat die 'pas'
maandag viel. Want het aantal
gevaarlijke situaties dat hij ziet,
zijn volgens hem talloos.
De buschauffeurs en taxibe
stuurder wijzen daarbij met na
me naar die fietsers die het rode
verkeerslicht negeren. Maar ook
de krapte van de brug en de on
duidelijke verkeerssituatie, dra
gen volgens hen in een belangrij
ke mate bij aan de 'waardeloze
situatie'. De buschauffeurs noe
men het 'feitelijk van de gekke'
dat fietsers het verkeer moeten
kruisen om op het fietspad te ko
men.
De beheerder van de stationsres
tauratie ziet ook regelmatig van
uit zijn raam de bijna-ongeluk-
ken. Hij citeert krantenbezorger
en Spitsventer A. Schotanus die
drie jaar geleden in de PZC
reeds waarschuwde voor dodelij
ke ongevallen op de brug. „Hij
(Advertentie)
in Club Vief
de fitnessclub voor 50-plussers
Diverse demonstraties en amusement.
Ook workshops
Nordic Walking
Thai Chi
Mandala tekenen en veel meer!
U bent van harte welkom!
Kijkt u voor het volledige programma op
www.werktvoorouderen.nl
heeft helaas gelijk gekregen",
zegt de beheerder en gaat ver
der met het helpen van een
klant. Op een discussieforum op
Zeelandnet wordt diezelfde con
clusie getrokken. „En wat deed
de gemeente in de jaren dat die
situatie (bij de Stationsbrug.
red.) daar al is", vraagt Chuck.
Hij geeft zelf het antwoord:
„Niks, nada."
Oplossing
P. Reijnoudt uit Nieuwland gaat
regelmatig over de brug. De ene
keer per fiets, de andere keer
per auto. En telkens is het op
passen geblazen, weet hij maar
al te goed. Een oplossing voor
de gevaarlijke situatie heeft hij
niet. Ja, een nieuwe brug aanleg
gen. Maar daar hoort hij de poli
tici al vele, vele jaren over pra
ten.
Van Rees vindt dat vrachtwa
gens de toegang tot de brug moe
ten worden ontzegd. Dat is vol
gens hem een maatregel die snel
genomen kan worden en direct
effect heeft. Want met name de
combinatie vrachtwagen-fiets
zorgt volgens de taxichauffeur
Stichting Werktvdor Ouderen
Club Vief, Vredehoflaan 370, 4382 CJ Vlissingen, 011 8 - 448 448
ferkt voor Ouderen
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De Stations
brug is sinds de aanpassingen
in 2002 het zorgenkindje van
de Middelburgse politiek.
Een overzicht.
Juni 2002: De Kanaalweg is
klaar. Fietsers die uit de stad
komen, moeten om het fiets
pad te bereiken het autover
keer kruisen. PvdA en Groen-
Links trekken als eersten aan
de bel.
Oktober 2002: De brug
wordt pas veilig als de N57
klaar is, stelt het college na
vragen van de SGP. Als de
tunnel onder het kanaal ge
reed is, kan de brug worden
afgesloten voor autoverkeer.
Augustus 2003: De vaste
krantenverkoper op het sta
tion waarschuwt voor de ver
keerssituatie op de brug. Hij
ziet dagelijks bijna-ongeluk-
ken.
Augustus 2003: De raads
commissie ruimte vraag het
college om een oplossing te be
denken.
December 2003: In een rap
port over de brug wordt ge
concludeerd dat afsluiten van
de brug of instellen van een
richtingsverkeer tot opstop
pingen elders in de stad zal
leiden.
Januari 2004: Wethouder
Luitwieler (ChristenUnie)
stelt voor om fietsstroken op
de brug te schilderen om de
situatie voor fietsers veiliger
te maken. De gemeenteraad
mort, maar neemt zelf geen
maatregelen. De PPM dient
een motie in die geen steun
krijgt. Luitwielers functio
neren wordt ter discussie
gesteld. Hij mag blijven zit
ten.
Maart 2004: De strepen
worden geschilderd.
Oktober 2004: Op een sym
posium zegt de stedenbouw
kundige die de Kanaalweg
ontwierp dat de Stationsbrug
expres ingewikkeld is ge
maakt. „We hebben er be
wust op aangestuurd dat de
confrontatie erin bleef. Au
to's worden gedwongen om
stapvoets te rijden."
April 2006: Bij zijn aantre
den noemt de nieuwe ver
keerswethouder F. Streng
(WD) de stationsbrug zijn
grootste ergernis. „De situa
tie daar is rampzalig."
September 2006: Na het on
geval waarbij een 70-jarige
vrouw om het leven kwam,
zegt Streng
dat hij overweegt om de brug
af te sluiten voor vrachtver
keer.
voor de gevaarlijkste situaties.
De beide buschauffeurs pleitten
voor het weren van fietsers of
auto's. Beide categorieën tege
lijk toelaten op de brug is vol
gens de beide mannen wagen
om moeilijkheden.
Secretaris H. Rhebergen van het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland werd allerminst
vrolijk toen hij gisteren de ver
keerssituatie bekeek. „Wel een
heel krappe bedoening." Vol
gens hem is de brug niet ge
schikt om zoveel verkeer te ver
werken als ze nu moet doen.
„De enige oplossing is het lang
zaam en gemotoriseerd verkeer
in tijd te scheiden. Dat betekent
dat alleen de fietsers over de
brug mogen en vervolgens al
leen de auto's."
Hij beseft dat zo'n maatregel
grote discipline vraagt van alle
verkeersdeelnemers alsmede
controle door de politie. Het
daadwerkelijk scheiden van de
verkeersdeelnemers, zoals de
beroepschauffeurs voorstellen,
wijst hij van de hand. Dat leidt
volgens hem alleen maar tot ver
keersproblemen elders in en om
Middelburg.
(Advertentie)
WERKKLEDING
www.werkkledingtotaal.nl
(Advertentie)
Voegbedrijf
Renovatie - Restauratie
Zandstralen - Reinigen
Impregneren
Kerkhoekstraat 23
Yerseke 0113 - 573670
Mobiel 06 - 53990732
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - De stoepen in
de Middelburgse Bogardstraat
worden eindelijk opgeknapt.
De belofte om de stoepen in de
Bogardstraat en de Wagenaar-
straat op te knappen is vier jaar
geleden al gedaan, maar in de
tussentijd is het gemeentelijke
geld opgeraakt. Nu is er alleen
voldoende geld om de Bogard
straat aan te pakken. Bewoners
van de Wagenaarstraat moeten
geduld hebben.
De stoepen zijn monumenten.
Ze zijn in bezit van de woningei
genaren, maar de gemeente on
derhoudt ze omdat ze tot de
openbare weg horen. De natuur
stenen stoepen, waarvan sommi
gen honderden jaren oud zijn,
zijn verzakt en hebben scheu
ren.
Zes jaar geleden is al subsidie
aangevraagd voor de opknap
beurt. Er is nooit echt iets ge
daan, omdat het budget dat de
gemeenteraad beschikbaar had
gesteld niet toereikend was. Nu
wordt de restauratie betaald uit
subsidies en uit het budget voor
onderhoud aan wegen.
Niet alleen de monumentale
stoepen worden aangepakt. Ook
de gewone stoepen die bescha
digd zijn door het werk aan het
Zeeuws Archief worden her
steld. Bovendien worden met
een de riolering en de gas- en
waterleiding vervangen.
De restauratie kost twee en hal
ve ton. De gemeenteraad moet
nog instemmen met de plannen.
foto Ruben Oreel
zeeuwse almanak
Een groot aantal redacteuren
van deze courant pleegt zich
's maandags rond de noen te
verzamelen om onder meer de
plannen voor de komende
week te bespreken. Een van
hen meldde dat hij zich dezer
dagen in paddenstoelen wilde
gaan verdiepen. Dat ontlokte
een uitvoerige discussie waar
bij allerlei mogelijke aspecten
van het onderwerp aan de or
de kwamen.
Een collega uit Zeeuws-Vlaan-
deren, die vaker opvalt door
zijn onderkoelde humor, luis
terde gelaten naar het debat.
„Ik hoor het al", concludeer
de hij. „Dat wordt een zwam-
verhaal.
Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of
Redactie Almanak, Postbus 31,4460 AA Goes
die: 0113-315649
„.pzc.nl
Ldaotleepic-n!
ibU!-31,«60*A?oes
SSSSand: 0113-315520;
^Vlaanderen: 0114-372770;
„aal: 020-4562500.
Joensdag 13 september 2006
or Emile Calon
JDELBURG - De Middel
de Stationsbrug is door de
Herinrichting in de zomer van
2(02 alleen maar onveiliger ge-
worden.
ïte: blijkt uit een lijst van on-
rallen over de laatste vijf
In de periode voor de aan-
ing, in 2001 en de eerste
van 2002, vonden op en bij
lgeteld vier onge
in plaats. In de periode
jrna, tot en met eind 2005,
raren het er zeventien. Daarbij
raakten ook nog eens acht men
en gewond: tier fietsers en drie
omfietsers. Vijf van die acht
wonden waren 65 jaar of
ider.
ig van de verkeers-
tuatie' bij de brug gebeurde in
ft kader van de facelift voor
Stationsgebied. Niet de
ïkeersveiligheidmaar het
erbeteren van het aangezicht
au het Middelburgse gebied
b zuiden van het Kanaal door
bicheren was het uitgangs
int van die facelift. Daar-
i] werd onder andere het fiets-
de Kanaalweg ver-
ortna die aanpassing sloegen
roenLinks en PvdA en later
tk andere raadsfracties reeds
jnn. Volgens hen was de ver
ersituatie op die brug 'levens-
raarlijk geworden'. Ze dron-
n bij het college van B en W
anop het nemen van maatrege-
en.
Fietspad
ids die aanpassing moeten
irs, die uit het centrum ko
op de Stationsbrug overste-
om het fietspad te bereiken
Vrouw overleden na fietsongeluk
LUNTEREN - Een 68-jarige inwoonster van Vrouwenpol
der is gistermorgen overleden aan de gevolgen van een
valpartij met haar fiets. Zij fietste met haar man van een
helling in Lunteren af en verloor de macht over het stuur.
Ze raakte bij de valpartij ernstig gewond. De vrouw werd
met de traumahelikopter overgebracht naar het acade
misch ziekenhuis in Utrecht, waar zij bezweek aan haar
verwondingen, aldus een woordvoerder van de politie.
ANP
Fietser gewond op Noordzakweg
's-HEER ARENDSKERKE - Een 33-jarige fietser uit
's-Gravenpolder is gisterochtend kort na zeven uur ge
wond geraakt bij een aanrijding op de kruising van de
Noordzakweg met de Nieuwe Rijksweg bij 's-Heer
Arendskerke. Een 21-jarige Thoolse automobilist die van
de Nieuwe Rijksweg kwam, verleende de fietser op het
kruispunt geen vooiTang. De fietser die met de ambulan
ce naar het ziekenhuis in Goes is vervoerd, raakte ge
wond aan zijn schouder, pols en knie.
Klimopschool krijgt nieuw plein
MIDDELBURG - De Klimopschool in Middelburg krijgt
nieuwe speeltoestellen voor het schoolplein. Vandaag be
ginnen de werkzaamheden. Als het goed is, kunnen de
leerlingen de toestellen volgende week gebruiken. De
school wilde het schoolplein al langer opknappen, maar
tot nu toe ontbrak het geld daarvoor.
De toestellen worden betaald door particuliere fondsen:
de Stichting Kinderpostzegels, de Nederlandse Stichting
voor het Gehandicapte Kind, het VSB-fonds, de
Lionsclub en aannemersbedrijf Vinke. De opknapbeurt
kost ongeveer 50.000 euro, zegt C. de Klerk van de Klim
opschool. De school heeft ongeveer 130 leerlingen in de
leeftijd van vier tot twintig jaar. De leerlingen hebben
een verstandelijke handicap. Het vernieuwde schoolplein
wordt op woensdag 27 september feestelijk geopend.
Boete door 'grapje' met brommer
MIDDELBURG - Een 19-jarige Rotterdammer realiseer
de zich gisteren in Middelburg een stommiteit te hebben
begaan. Het 'grapje' met een brommer kost de jongeman
190 euro. Dat is de boete die de politierechter de verdach
te oplegde. De geboren Oostburger reed op 5 juli in Cad-
zand als passagier mee op een brommer. Toen zijn vriend
een sanitaire stop maakte, pakte hij de bromfiets en reed
circa 300 meter over de rijweg. De jongeman trok de aan
dacht van de politie, omdat hij geen helm droeg. De man
moest blazen met als resultaat 580 microgram, De begin
nend bestuurder zat daarmee ruim boven de limiet.
dat naar de tunnel gaat. De
raadsfracties noemden dat een
verwarrende en onduidelijke si
tuatie, omdat niet duidelijk is
aangegeven hoe het fietspad be
reikt kan worden.
Uit de ongevallenlijst blijkt dat
de raadsfracties gelijk hebben
gekregen. Het aantal ongevallen
is sinds die aanpassing toege
nomen. Sinds die aanpassing
vallen er ook gewonden. Maan
dag zelfs een dode. In 2003
waren er vijf ongevallen op
die brug met twee gewonden.
Een jaar later vier ongevallen
met drie gewonden en in 2005 ze
ven ongevallen met drie gewon
den.
In de twee jaar voor de aanpas
sen waren er, zo blijkt uit het
overzicht, geen gewonden te be
treuren bij een van die vier onge
vallen op de Stationsbrug. Dit
jaar hebben zich, afgezien van
het dodelijk ongeval maandag,
al acht ongevallen voorgedaan.
Gisteren was niet te achterhalen
hoeveel gewonden bij die onge
vallen vielen.
Met de dode die maandagna
middag op die brug viel, staat
het aantal verkeersdoden in het
Zeeuwse nu op 28. Twaalf van
die doden reden op een fiets of
brommer. Vorig jaar waren dat,
tot en met half september, er
vier. Secretaris H. Rhebergen
van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland vindt
die stijging onbegrijpelijk. „Wij
proberen er juist alles aan te
doen de veiligheid van die
verkeersgroep te verbeteren."
Hij wijst ook naar het hoge
percentage 6 5-plussers onder de
Zeeuwse verkeersslachtoffers:
33 procent. „Een erg hoog
aantal." Rhebergen vreest dat
aan het eind van het jaar in
Zeeland zo'n 35 verkeersdoden
zijn gevallen, Pessimistisch:
„Dan zijn we weer terug op
het niveau van begin deze
eeuw."
Klaar terwijl u 'IET lacht!