I Brug onveiliger na herinrichting Wat deed de gemeente, niks nada Nieuw leven voor stoepjes Open Dag Donderdag 14 en vrijdag 1 5 september Stationsbrug zorgenkindje van Middelburgse politiek Paddenstoel Werkstraf drankrijder Aantal ongevallen gestegen na veranderen verkeerssituatie NIEUW PASPOORT NODIG? t l Pasfoto's met i accept tie garantie! SJPRINTPHOTO MIDDELBURG - Politierechter A. Gaakccr veroordeelde giste ren een 28-jarige inwoner van Poortvliet voor dronken rijden onform dc eis tot veertig uur Kerkstraf en acht maanden rij- De Stationsbrug in Middelburg is met name voor fietsers erg gevaarlijk. foto Ruben Oreel Ik man werd 2 juli in Sint Maar- msdijk aangehouden met een Icoholgehalte van 685 micro- tam; ruim drie keer zoveel alco- #1 als is toegestaan. Bij het par- van zijn auto reed hij te en een andere auto. De ver achte is eerder voor verkeersde licten veroordeeld. „Ik heb in- siddels de knop omgedraaid en contact gezocht met Emergis", (Advertentie) Van den Dongen Muidsisolerend in appartementen Amundsenweg 15, GOES door Emile Calon MIDDELBURG - Wie je ook spreekt, iedereen noemt de ver keerssituatie op en rond de Mid delburgse Stationsbrug gevaar lijk, verwarrend of 'vragen om moeilijkheden'. Buschauffeur P. Koster is zelfs verbaasd dat het nog zo lang duurde voor er een dode viel. Hij zit al vijf jaar op een bus van Connexxion en de passage van de Middelburgse brug hoort volgens hem tot de gevaarlijkste die hij kent. Zijn collega W. Kasse is nog iets duidelijker als hem gevraagd wordt hoe hij denkt over rijden over de Stationsbrug; „Ronduit waardeloos." Hij heeft het dan niet alleen over de toerit vanaf het busstation, maar ook vanaf de andere kant. De brug is vol gens hem te smal en de toeritten te onduidelijk. Taxichauffeur C. van Rees heeft het ook niet zo op de Stations brug. Hij staat zowat elke dag voor het station en ziet, als hij wacht op klanten, heel wat bijna-botsingen. Met name tus sen fietsers en (vracht)auto's. Het was volgens hem wachten op de eerste dode. Net als Kos ter is hij verbaasd dat die 'pas' maandag viel. Want het aantal gevaarlijke situaties dat hij ziet, zijn volgens hem talloos. De buschauffeurs en taxibe stuurder wijzen daarbij met na me naar die fietsers die het rode verkeerslicht negeren. Maar ook de krapte van de brug en de on duidelijke verkeerssituatie, dra gen volgens hen in een belangrij ke mate bij aan de 'waardeloze situatie'. De buschauffeurs noe men het 'feitelijk van de gekke' dat fietsers het verkeer moeten kruisen om op het fietspad te ko men. De beheerder van de stationsres tauratie ziet ook regelmatig van uit zijn raam de bijna-ongeluk- ken. Hij citeert krantenbezorger en Spitsventer A. Schotanus die drie jaar geleden in de PZC reeds waarschuwde voor dodelij ke ongevallen op de brug. „Hij (Advertentie) in Club Vief de fitnessclub voor 50-plussers Diverse demonstraties en amusement. Ook workshops Nordic Walking Thai Chi Mandala tekenen en veel meer! U bent van harte welkom! Kijkt u voor het volledige programma op www.werktvoorouderen.nl heeft helaas gelijk gekregen", zegt de beheerder en gaat ver der met het helpen van een klant. Op een discussieforum op Zeelandnet wordt diezelfde con clusie getrokken. „En wat deed de gemeente in de jaren dat die situatie (bij de Stationsbrug. red.) daar al is", vraagt Chuck. Hij geeft zelf het antwoord: „Niks, nada." Oplossing P. Reijnoudt uit Nieuwland gaat regelmatig over de brug. De ene keer per fiets, de andere keer per auto. En telkens is het op passen geblazen, weet hij maar al te goed. Een oplossing voor de gevaarlijke situatie heeft hij niet. Ja, een nieuwe brug aanleg gen. Maar daar hoort hij de poli tici al vele, vele jaren over pra ten. Van Rees vindt dat vrachtwa gens de toegang tot de brug moe ten worden ontzegd. Dat is vol gens hem een maatregel die snel genomen kan worden en direct effect heeft. Want met name de combinatie vrachtwagen-fiets zorgt volgens de taxichauffeur Stichting Werktvdor Ouderen Club Vief, Vredehoflaan 370, 4382 CJ Vlissingen, 011 8 - 448 448 ferkt voor Ouderen door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De Stations brug is sinds de aanpassingen in 2002 het zorgenkindje van de Middelburgse politiek. Een overzicht. Juni 2002: De Kanaalweg is klaar. Fietsers die uit de stad komen, moeten om het fiets pad te bereiken het autover keer kruisen. PvdA en Groen- Links trekken als eersten aan de bel. Oktober 2002: De brug wordt pas veilig als de N57 klaar is, stelt het college na vragen van de SGP. Als de tunnel onder het kanaal ge reed is, kan de brug worden afgesloten voor autoverkeer. Augustus 2003: De vaste krantenverkoper op het sta tion waarschuwt voor de ver keerssituatie op de brug. Hij ziet dagelijks bijna-ongeluk- ken. Augustus 2003: De raads commissie ruimte vraag het college om een oplossing te be denken. December 2003: In een rap port over de brug wordt ge concludeerd dat afsluiten van de brug of instellen van een richtingsverkeer tot opstop pingen elders in de stad zal leiden. Januari 2004: Wethouder Luitwieler (ChristenUnie) stelt voor om fietsstroken op de brug te schilderen om de situatie voor fietsers veiliger te maken. De gemeenteraad mort, maar neemt zelf geen maatregelen. De PPM dient een motie in die geen steun krijgt. Luitwielers functio neren wordt ter discussie gesteld. Hij mag blijven zit ten. Maart 2004: De strepen worden geschilderd. Oktober 2004: Op een sym posium zegt de stedenbouw kundige die de Kanaalweg ontwierp dat de Stationsbrug expres ingewikkeld is ge maakt. „We hebben er be wust op aangestuurd dat de confrontatie erin bleef. Au to's worden gedwongen om stapvoets te rijden." April 2006: Bij zijn aantre den noemt de nieuwe ver keerswethouder F. Streng (WD) de stationsbrug zijn grootste ergernis. „De situa tie daar is rampzalig." September 2006: Na het on geval waarbij een 70-jarige vrouw om het leven kwam, zegt Streng dat hij overweegt om de brug af te sluiten voor vrachtver keer. voor de gevaarlijkste situaties. De beide buschauffeurs pleitten voor het weren van fietsers of auto's. Beide categorieën tege lijk toelaten op de brug is vol gens de beide mannen wagen om moeilijkheden. Secretaris H. Rhebergen van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland werd allerminst vrolijk toen hij gisteren de ver keerssituatie bekeek. „Wel een heel krappe bedoening." Vol gens hem is de brug niet ge schikt om zoveel verkeer te ver werken als ze nu moet doen. „De enige oplossing is het lang zaam en gemotoriseerd verkeer in tijd te scheiden. Dat betekent dat alleen de fietsers over de brug mogen en vervolgens al leen de auto's." Hij beseft dat zo'n maatregel grote discipline vraagt van alle verkeersdeelnemers alsmede controle door de politie. Het daadwerkelijk scheiden van de verkeersdeelnemers, zoals de beroepschauffeurs voorstellen, wijst hij van de hand. Dat leidt volgens hem alleen maar tot ver keersproblemen elders in en om Middelburg. (Advertentie) WERKKLEDING www.werkkledingtotaal.nl (Advertentie) Voegbedrijf Renovatie - Restauratie Zandstralen - Reinigen Impregneren Kerkhoekstraat 23 Yerseke 0113 - 573670 Mobiel 06 - 53990732 door Nadia Berkelder MIDDELBURG - De stoepen in de Middelburgse Bogardstraat worden eindelijk opgeknapt. De belofte om de stoepen in de Bogardstraat en de Wagenaar- straat op te knappen is vier jaar geleden al gedaan, maar in de tussentijd is het gemeentelijke geld opgeraakt. Nu is er alleen voldoende geld om de Bogard straat aan te pakken. Bewoners van de Wagenaarstraat moeten geduld hebben. De stoepen zijn monumenten. Ze zijn in bezit van de woningei genaren, maar de gemeente on derhoudt ze omdat ze tot de openbare weg horen. De natuur stenen stoepen, waarvan sommi gen honderden jaren oud zijn, zijn verzakt en hebben scheu ren. Zes jaar geleden is al subsidie aangevraagd voor de opknap beurt. Er is nooit echt iets ge daan, omdat het budget dat de gemeenteraad beschikbaar had gesteld niet toereikend was. Nu wordt de restauratie betaald uit subsidies en uit het budget voor onderhoud aan wegen. Niet alleen de monumentale stoepen worden aangepakt. Ook de gewone stoepen die bescha digd zijn door het werk aan het Zeeuws Archief worden her steld. Bovendien worden met een de riolering en de gas- en waterleiding vervangen. De restauratie kost twee en hal ve ton. De gemeenteraad moet nog instemmen met de plannen. foto Ruben Oreel zeeuwse almanak Een groot aantal redacteuren van deze courant pleegt zich 's maandags rond de noen te verzamelen om onder meer de plannen voor de komende week te bespreken. Een van hen meldde dat hij zich dezer dagen in paddenstoelen wilde gaan verdiepen. Dat ontlokte een uitvoerige discussie waar bij allerlei mogelijke aspecten van het onderwerp aan de or de kwamen. Een collega uit Zeeuws-Vlaan- deren, die vaker opvalt door zijn onderkoelde humor, luis terde gelaten naar het debat. „Ik hoor het al", concludeer de hij. „Dat wordt een zwam- verhaal. Bijdragen voor deze rubriek: redactie@pzc.nl of Redactie Almanak, Postbus 31,4460 AA Goes die: 0113-315649 „.pzc.nl Ldaotleepic-n! ibU!-31,«60*A?oes SSSSand: 0113-315520; ^Vlaanderen: 0114-372770; „aal: 020-4562500. Joensdag 13 september 2006 or Emile Calon JDELBURG - De Middel de Stationsbrug is door de Herinrichting in de zomer van 2(02 alleen maar onveiliger ge- worden. ïte: blijkt uit een lijst van on- rallen over de laatste vijf In de periode voor de aan- ing, in 2001 en de eerste van 2002, vonden op en bij lgeteld vier onge in plaats. In de periode jrna, tot en met eind 2005, raren het er zeventien. Daarbij raakten ook nog eens acht men en gewond: tier fietsers en drie omfietsers. Vijf van die acht wonden waren 65 jaar of ider. ig van de verkeers- tuatie' bij de brug gebeurde in ft kader van de facelift voor Stationsgebied. Niet de ïkeersveiligheidmaar het erbeteren van het aangezicht au het Middelburgse gebied b zuiden van het Kanaal door bicheren was het uitgangs int van die facelift. Daar- i] werd onder andere het fiets- de Kanaalweg ver- ortna die aanpassing sloegen roenLinks en PvdA en later tk andere raadsfracties reeds jnn. Volgens hen was de ver ersituatie op die brug 'levens- raarlijk geworden'. Ze dron- n bij het college van B en W anop het nemen van maatrege- en. Fietspad ids die aanpassing moeten irs, die uit het centrum ko op de Stationsbrug overste- om het fietspad te bereiken Vrouw overleden na fietsongeluk LUNTEREN - Een 68-jarige inwoonster van Vrouwenpol der is gistermorgen overleden aan de gevolgen van een valpartij met haar fiets. Zij fietste met haar man van een helling in Lunteren af en verloor de macht over het stuur. Ze raakte bij de valpartij ernstig gewond. De vrouw werd met de traumahelikopter overgebracht naar het acade misch ziekenhuis in Utrecht, waar zij bezweek aan haar verwondingen, aldus een woordvoerder van de politie. ANP Fietser gewond op Noordzakweg 's-HEER ARENDSKERKE - Een 33-jarige fietser uit 's-Gravenpolder is gisterochtend kort na zeven uur ge wond geraakt bij een aanrijding op de kruising van de Noordzakweg met de Nieuwe Rijksweg bij 's-Heer Arendskerke. Een 21-jarige Thoolse automobilist die van de Nieuwe Rijksweg kwam, verleende de fietser op het kruispunt geen vooiTang. De fietser die met de ambulan ce naar het ziekenhuis in Goes is vervoerd, raakte ge wond aan zijn schouder, pols en knie. Klimopschool krijgt nieuw plein MIDDELBURG - De Klimopschool in Middelburg krijgt nieuwe speeltoestellen voor het schoolplein. Vandaag be ginnen de werkzaamheden. Als het goed is, kunnen de leerlingen de toestellen volgende week gebruiken. De school wilde het schoolplein al langer opknappen, maar tot nu toe ontbrak het geld daarvoor. De toestellen worden betaald door particuliere fondsen: de Stichting Kinderpostzegels, de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind, het VSB-fonds, de Lionsclub en aannemersbedrijf Vinke. De opknapbeurt kost ongeveer 50.000 euro, zegt C. de Klerk van de Klim opschool. De school heeft ongeveer 130 leerlingen in de leeftijd van vier tot twintig jaar. De leerlingen hebben een verstandelijke handicap. Het vernieuwde schoolplein wordt op woensdag 27 september feestelijk geopend. Boete door 'grapje' met brommer MIDDELBURG - Een 19-jarige Rotterdammer realiseer de zich gisteren in Middelburg een stommiteit te hebben begaan. Het 'grapje' met een brommer kost de jongeman 190 euro. Dat is de boete die de politierechter de verdach te oplegde. De geboren Oostburger reed op 5 juli in Cad- zand als passagier mee op een brommer. Toen zijn vriend een sanitaire stop maakte, pakte hij de bromfiets en reed circa 300 meter over de rijweg. De jongeman trok de aan dacht van de politie, omdat hij geen helm droeg. De man moest blazen met als resultaat 580 microgram, De begin nend bestuurder zat daarmee ruim boven de limiet. dat naar de tunnel gaat. De raadsfracties noemden dat een verwarrende en onduidelijke si tuatie, omdat niet duidelijk is aangegeven hoe het fietspad be reikt kan worden. Uit de ongevallenlijst blijkt dat de raadsfracties gelijk hebben gekregen. Het aantal ongevallen is sinds die aanpassing toege nomen. Sinds die aanpassing vallen er ook gewonden. Maan dag zelfs een dode. In 2003 waren er vijf ongevallen op die brug met twee gewonden. Een jaar later vier ongevallen met drie gewonden en in 2005 ze ven ongevallen met drie gewon den. In de twee jaar voor de aanpas sen waren er, zo blijkt uit het overzicht, geen gewonden te be treuren bij een van die vier onge vallen op de Stationsbrug. Dit jaar hebben zich, afgezien van het dodelijk ongeval maandag, al acht ongevallen voorgedaan. Gisteren was niet te achterhalen hoeveel gewonden bij die onge vallen vielen. Met de dode die maandagna middag op die brug viel, staat het aantal verkeersdoden in het Zeeuwse nu op 28. Twaalf van die doden reden op een fiets of brommer. Vorig jaar waren dat, tot en met half september, er vier. Secretaris H. Rhebergen van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland vindt die stijging onbegrijpelijk. „Wij proberen er juist alles aan te doen de veiligheid van die verkeersgroep te verbeteren." Hij wijst ook naar het hoge percentage 6 5-plussers onder de Zeeuwse verkeersslachtoffers: 33 procent. „Een erg hoog aantal." Rhebergen vreest dat aan het eind van het jaar in Zeeland zo'n 35 verkeersdoden zijn gevallen, Pessimistisch: „Dan zijn we weer terug op het niveau van begin deze eeuw." Klaar terwijl u 'IET lacht!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 9