Methadonverstrekking verhuist
PZC
Er was echt niets aan het handje
Brug Middelburg onveiliger na herinrichting
Wat deed de gemeente, niks nada
Nieuwe sporthal
kost ruim 8 ton
I
Drankrijders moeten
zich verantwoorden
Nieuwe, individuele aanpak benadert verslaafde als zorgbehoevende patiënt
woensdag 13 september 2006
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - Emergis heft
het noodlokaaltje voor metha
donverstrekking aan de Terneu-
zense Beneluwveg op. Cliënten
die regelmatig methadon krij
gen voorgeschreven kunnen dit
najaar terecht bij het Regionaal
Geestelijk Gezondheidscentrum
(RGC) aan de Vlietstraat, de ach
terkant van streekziekenhuis de
Honte.
De groep van 46 Zeeuws-Vlaam
se cliënten kan nu nog drie keer
per week een uur terecht in het
noodlokaal aan de Beneluxweg,
direct naast de dag- en nacht-
opvang. Concentratie van de
methadonverstrekking én het
opvangcentrum aan de rand van
de binnenstad op enige afstand
an woningen was bedoeld om
eventuele overlast te beperken.
Daarnaast was het voor het
Leger des Heils en het Zeeuwse
Consultatiebureau voor Alcohol
en Drugs, tegenwoordig opere
rend onder de paraplu van
Émergis, als exploitanten van
beide voorzieningen soms mak
kelijk samenwerken.
Nadelen
Maar er waren ook nadelen. Zo
is niet elke klant van de 'metha-
donbus' ook cliënt bij het op
vanghuis en andersom. De me-
i hadonverstrekking trekt tij
dens de openingsuren niet al
leen de cliënten voor wie ze be
doeld is, maar heeft ook grote
aantrekkingskracht op andere
n verdovende middelen geïnte
resseerden. Bovendien schoten
de gesprekken met, controles op
en begeleiding van methadonge-
bruikers er nog wel eens bij in
tijdens de drukke verstrekkings
uren, ook al door het gebrek aan
gekwalificeerd personeel. Emer
gis heeft bovendien ook van de
Arbeidsinspectie te horen gekre
gen dat het verstrekkingspunt
aan de Beneluxweg niet aan de
eisen voldoet.
De afdeling verslavingszorg van
Emergis koestert overigens al
langer de wens om de systema
tiek van de methadonver
strekking geheel te veranderen.
Het Project Opiaat Onderhouds-
behandeling Zeeuws-Vlaande-
ren (POOZ) staat al enige tijd in
de steigers. Een verslaafde
persoon wordt niet meer gezien
als een lastpost, maar als een
patiënt die medische zorg, op
zowel genees- als verpleegkun
dig vlak, nodig heeft. Verstrek
king van methadon wordt dan
ook gezien als levering van een
geneesmiddel. Gecontroleerde
verstrekking hoort daarbij sa
men te gaan met intakegesprek
ken, controles, psychiatrische
ondersteuning en wat dies meer
zij.
Overlast
Het Regionaal Geestelijk Ge
zondheidscentrum is de meest
aangewezen plaats om de ver
strekking te laten plaatsvinden.
Op die plaats kunnen mensen
op afspraak elke werkdag of
dinsdagavond terecht. De men
sen worden onder begeleiding
naar een aanmeldmedewerker
gebracht, die de patiënten weer
doorsluist naar een arts, psychia
ter of maatschappelijk werker.
Er wordt zoveel mogelijk reke
ning gehouden met het voorko
men van overlast voor de omge
ving door het volgen van een
buurtbeheersplan. Tussen 11.30
en 13.00 uur worden geen cliën
ten ontvangen om geen druk op
de aanpalende scholen (Zelclen-
rust-Steelant College en ROC
Westerschelde) te leggen tijdens
de pauze-uren.
Emergis treft eind deze maand
al voorbereidingen voor de ver
huizing van de methadonver
strekking en de intensivering
van de persoonlijke behande
ling. De kosten worden voor de
eerste anderhalf jaar POOZ op
bijna vier ton geraamd. De be
doeling is dat de gemeente en de
provincie beiden negentig mille
bijdragen. De provincie heeft
die bijdrage al beloofd en het
Temeuzense college stelt de ge
meenteraad begin volgende
maand ook voor akkoord te
gaan met de bijdrage. Tijdens
de vergadering van de commis
sie samenleving, dinsdag om
19.30 uur, komt het voorstel aan
de orde.
Geertje Schram de Jong-Meyst ontkracht het verhaal dat ze met haar auto in de sloot terecht is gekomen. „Ik wilde op de Nieuwstraat in
Sluis keren, maar kwam in het grind terecht." foto Wim Kooyman
door Jean-Lou de Gucht
SLUIS - Met de auto half in de sloot in
Sluis beland? Welnee, de 95-jarige Geertje
Schram de Jong-Meyst verwijst het verhaal
naar het rijk der fabelen. „Ik wilde op de
Nieuwstraat in Sluis keren, maar kwam in
het grind terecht. M'n wielen hadden geen
grip meer en ik kon geen kant meer op. Ja,
rondjes draaien. Meer niet."
Schram de Jong zegt zich geërgerd te heb
ben aan het berichtje dat vervolgens in de
krant kwam. Hoewel, geërgerd misschien
een te groot woord is. „Dit is voor mij weer
eens het bewijs dat we zo verschrikkelijk
zorgzaam voor elkaar zijn in dit land."
Ze heeft een heel logische verklaring voor
het voorval. Ze kon Sluis niet in, omdat de
weg afgesloten was en besloot te keren. Dat
lukte niet en ze belandde in het grind. Een
bezorgde voorbijganger belde de politie.
Nee, Schram de Jong wil helemaal niet kla
gen over de politie. „Die hebben me keurig
thuis afgezet en waren er heel snel bij. Pri
ma allemaal." Nee, waar het Schram de
Jong om gaat is dat ze niet wil weggezet
worden als een zielige bejaarde. Want be
jaard voelt ze zich allerminst. Op haar ne
gentigste besloot ze computerlessen te ne
men. „Ik wilde wel eens weten waar
wwAv.nl voor stond."
En ze is zelf heel goed in staat om te bepa
len of ze nog in een auto kan rijden. „Tot vo
rig jaar reed ik nog half Nederland door. Nu
ik vorige maand 95 ben geworden, heb ik be
sloten dat niet meer te doen. Ook 's avonds
stap ik niet meer in m'n auto. Jammer, want
ik ging een keer per week in Knokke
bridgen."
Aantal ongevallen gestegen na veranderen verkeerssituatie
door Emile Calon
MIDDELBURG - De Middel
burgse Stationsbrug is door de
derinrichting in de zomer van
2002 alleen maar onveiliger ge
worden.
Dat blijkt uit een lijst van on
gevallen over de laatste vijf
jaar. In de periode voor de aan
passing, in 2001 en de eerste
helft van 2002, vonden op en bij
de brug welgeteld vier onge
vallen plaats. In de periode
daarna, tot en met eind 2005,
waren het er zeventien. Daarbij
aakten ook nog eens acht men
sen gewond: vier fietsers en drie
bromfietsers. Vijf van die acht
gewonden waren 65 jaar of
ouder.
De aanpassing van de verkeerssi
tuatie bi] de brug gebeurde in
het kader van de facelift voor
het Stationsgebied. Niet de ver
keersveiligheid, maar het verbe
uren van het aangezicht van
net Middelburgse gebied ten zui
len van het Kanaal door Wal
cheren was het uitgangspunt
van die facelift. Daarbij werd
onder andere het fietspad langs
de Kanaalweg verlegd.
Kort na die aanpassing sloegen
verschillende fracties reeds
alarm. Volgens hen was de ver
keerssituatie op die brug 'levens
gevaarlijk geworden'. Ze dron
gen bij het college van B en W
aan op het nemen van maatrege
len.
Sinds die aanpassing moeten
De Stationsbrug in Middelburg is met name voor fietsers erg gevaarlijk.
fietsers, die uit het centrum ko
men, op de Stationsbrug overste
ken om het fietspad te bereiken
dat naar de tunnel gaat. De
raadsfracties noemden dat een
verwarrende en onduidelijke si
tuatie, omdat niet duidelijk is
aangegeven hoe het fietspad be
reikt kan worden. Uit de onge-
vallenlijst blijkt dat de fracties
gelijk hebben gekregen. Het aan
tal ongevallen is sinds die aan-
foto Ruben Oreel
passing toegenomen. Sinds die
aanpassing vallen er ook gewon
den. Maandag zelfs een dode. In
2003 waren er vijf ongevallen
door Emile Calon
MIDDELBURG - Wie je ook
spreekt, iedereen noemt de ver
keerssituatie op en rond de Mid
delburgse Stationsbrug ge
vaarlijk, verwarrend of 'vragen
om moeilijkheden'. Buschauf
feur P. Koster is zelfs verbaasd
dat het nog zo lang duurde
voor er een dode viel. Hij zit al
vijf jaar op een bus van Con-
nexxion en de passage van de
Middelburgse brug hoort vol
gens hem tot de gevaarlijkste
die hij kent.
Zijn collega W. Kasse is nog
iets duidelijker als hem ge
vraagd wordt hoe hij denkt
over rijden over de Stations
brug: „Ronduit waardeloos."
Hij heeft het dan niet alleen
over de toerit vanaf het bussta-
tion, maar ook vanaf de andere
kant. De brug is volgens hem te
smal en de toeritten te onduide
lijk.
Taxichauffeur C. van Rees
heeft het ook niet zo op de Sta
tionsbrug. Hij staat zowat elke
dag voor het station en ziet, als
hij wacht op klanten, heel wat
bijna-botsingen. Met name tus
sen fietsers en (vracht)auto's.
Het was volgens hem wachten
op de eerste dode. Net als Kos
ter is hij verbaasd dat die 'pas'
maandag viel. Want het aantal
gevaarlijke situaties dat hij
ziet, zijn volgens hem talloos.
De buschauffeurs en taxibe
stuurder wijzen daarbij met na
me naar die fietsers die het ro
de verkeerslicht negeren. Maar
ook de krapte van de brug en
de onduidelijke verkeerssitua
tie, dragen volgens hen in een
belangrijke mate bij aan de
'waardeloze situatie'. De bus
chauffeurs noemen het 'feite
lijk van de gekke' dat fietsers
het verkeer moeten kruisen om
op het fietspad te komen,
De beheerder van de stations
restauratie ziet ook regelmatig
vanuit zijn raam de bijna-onge-
lukken. Hij citeert krantenbe
zorger en Spitsventer A. Scho
tanus die drie jaar geleden in
de PZC reeds waarschuwde
voor dodelijke ongevallen op
de brug. „Hij heeft helaas ge
lijk gekregen", zegt de beheer
der en gaat verder met het hel
pen van een klant. Op een dis
cussieforum op Zeelandnet
wordt diezelfde conclusie ge
trokken. „En wat deed de ge
meente in de jaren dat die situa
tie (bij de Stationsbrug. red.)
daar al is", vraagt Chuck. Hij
geeft zelf het antwoord: „Niks,
nada."
Oplossing
P. Reijnoudt uit Nieuwland
gaat regelmatig over de brug.
De ene keer per fiets, de andere
keer per auto. En telkens is het
oppassen geblazen, weet hij
maar al te goed. Een oplossing
voor de gevaarlijke situatie
heeft hij niet. Ja, een nieuwe
brug aanleggen. Maar daar
hoort hij de politici al vele, vele
jaren over praten. Van Rees
vindt dat vrachtwagens de toe
gang tot de brug moeten wor
den ontzegd. Dat is volgens
hem een maatregel die snel ge
nomen kan worden en direct ef
fect heeft. Want met name de
combinatie vrachtwagen-fiets
zorgt volgens de taxichauffeur
voor de gevaarlijkste situaties.
De beide buschauffeurs pleit
ten voor het weren van fietsers
of auto's. Beide categorieën te
gelijk toelaten op de brug is vol
gens de beide mannen vragen
om moeilijkheden.
Secretaris H. Rhebergen van
het Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid Zeeland werd aller
minst vrolijk toen hij gisteren
de verkeerssituatie bekeek.
„Wel een heel krappe bedoe
ning." Volgens hem is de brug
niet geschikt om zoveel verkeer
te verwerken als ze nu moet
doen. „De enige oplossing is
het langzaam en gemotoriseerd
verkeer in tijd te scheiden. Dat
betekent dat alleen de fietsers
over de brug mogen en vervol
gens alleen de auto's."
Hij beseft dat zo'n maatregel
grote discipline vraagt van alle
verkeersdeelnemers alsmede
controle door de politie. Het
daadwerkelijk scheiden van de
verkeersdeelnemers, zoals de
beroepschauffeurs voorstellen,
wijst hij van de hand. Dat leidt
volgens hem alleen maar tot
verkeersproblemen elders in en
om Middelburg.
Maar Schram de Jong zit daardoor niet bij
de pakken neer. „Ik ben geboren in Amster
dam en de humor uit die stad heeft mij er al
tijd doorheen gesleept." Ze heeft over de ge
beurtenis deze week zelfs nog een gedicht
gemaakt. 'Er was echt niets aan het handje,
maar zo zorgzaam zijn ze voor ons in dit
landje.'
Trouwens, waar hebben we het eigenlijk
over. Niets meer dan een autoritje dat ein
digde in het grind. Nee, hetgeen haar een
jaar of vijfentwintig geleden overkwam was
wel wat anders. Toen brak ze haar nek bij
een auto-ongeluk. Een moeilijke tijd, maar
uiteindelijk is ze daar ook overheen geko
men. Angst om in een auto te zitten heeft ze
nooit gehad. „Ik geniet nog elke dag en dat
wil ik nog even zo houden. M'n rijbewijs
heb ik in ieder geval nog drie jaar. En daar
na zien we wel verder."
door Harold de Puysseleijr
HULST - De bouw van de nieu
we sporthal bij gemeen
schapscentrum Den Dullaert in
Hulst kost iets meer dan
800.000 euro.
Het ontwerp van de hal moet
daarvoor nog wel worden aange
past, want een gebouw dat voor
zien is van een skybox van waar
uit publiek de hal in zou kunnen
kijken, blijkt te duur.
Dat is gisteren bekendgemaakt
door wethouder F. de Vries (mid
delen) van de gemeente Hulst,
nadat het voltallige college eer
der op de dag met het bestuur
van Den Dullaert over de sport
hal en de bedrijfsvoering van
het gemeenschapscentrum had
gesproken.
De raming van de bouwkosten
van de nieuwe sporthal kwamen
inclusief skybox al uit op
875.000 euro, maar daarbij was
geen rekening gehouden met
een gehandicaptentoilet en een
gehandicaptendouche in het ge
bouw. „Inclusief skybox kwa
men we uit boven het door de ge
meenteraad gestelde maximum
van 850.000 euro, dus de conclu
sie is dat de skybox eruit zal
moeten", aldus de wethouder.
Voorzitter T.Baert van het Dul-
laertbestuur bevestigt dat. „Wij
vinden dat ontzettend jammer,
maar er zijn door de gemeente
raad nu eenmaal financiële rand
voorwaarden opgelegd", zegt
hij.
Goedkoopste
De nieuwe sportaccommodatie
wordt wel drie meter langer en
breder dan de vorig jaar novem
ber ingestorte hal. Vijf bouwbe
drijven dienden bij de gemeente
een offerte in om de hal te mo
gen bouwen. De gemeente heeft
voor de goedkoopste inschrijver
gekozen, hoewel het werk nog
niet officieel is gegund. Het ver
schil tussen de offerte van dit be
drijf en de duurste offerte be
droeg 132.500 euro.
Planologisch gezien staat niets
de bouw van de hal nog in de
weg. Wanneer de bouw begint,
is echter volgens De Vries en
Baert nog niet bekend. „De ar
chitect moet de bouwtek®-.
eerst nog aanpassen en iiJ
nen. Zodra dat is gebeurd eri
ontwerp is goedgekeurd, oc>
we de bouwvergunning' (U
af", aldus de wethouder.
we hal in februari of maart
gendjaar in gebruik kunnen»
Subsidie
De gemeente en het bestuurd
Den Dullaert hebben verderf
spraken gemaakt over de subsi
diëring van het gemeenehaJ
centrum. „De basissubsidie^
Den Dullaert bedraagt op fc
moment 368.000 euro en b;
moet in de komende dne ju-
worden afgebouwd tot 118.$
euro", legt De Vries uit.Om^
die eisen te voldoen heeft he: h
stuur van Den Dullaert al de re.
dige stappen ondernomen.Dek.
zet van personeel wordt or®
andere door (gedeeltelijk) g.
dwongen ontslagen terug i
bracht van 317 uur in dewsj
naar 223 uur. De begroting
voor 2007 en 2008 zijnalinbjr
met de bezuinigingsdoelstellics
„Dat is in ieder geval een cos.
pliment voor het bestuur va
Den Dullaert waard", aldus ft
Vries.
„Voor 2009 is dat nog niet hot
geval. Het zal niet eenvoud^
zijn om dat voor elkaar te kri-
gen, maar behalve bezuinigt
gen hopen we samen met Da
Dullaert ook acties te kunnes
ondernemen om de inkomste-
kant op te krikken."
Kwekerij toont
pompoenen
ZAAMSLAG - Kwekerij H
Genderdijke in Zaamslag hos:
zaterdag en zondag een pi
nenweekend.
Volgens de eigenaren van a
kwekerij zijn de pompoenen
jaar bijzonder goed gegroeid®
is er weer een aantal niemri
soorten te zien.
Hof Genderdijke is op beide da
gen geopend van 10.00 tot 1811
uur.
op die brug met twee gewonden.
Een jaar later vier ongevallen
met drie gewonden en in 2005 ze
ven ongevallen met drie gewon
den.
In de twee jaar voor de aanpas
sen waren er, zo blijkt uit het
overzicht, geen gewonden te be
treuren bij een van die vier onge
vallen op de Stationsbrug. Dit
jaar hebben zich, afgezien van
het dodelijk ongeval maandag,
al acht ongevallen voorgedaan.
Gisteren was niet te achterhalen
hoeveel gewonden bij die onge
vallen vielen.
65-plussers
Met de dode die maandagna
middag op die brug viel, staat
het aantal verkeersdoden in het
Zeeuwse nu op 28. Twaalf van
die doden reden op een fiets of
brommer. Vorig jaar waren dat,
tot en met half september, er
vier. Secretaris H. Rhebergen
van het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland vindt
die stijging onbegrijpelijk. „Wij
proberen er juist alles aan te
doen de veiligheid van die
verkeersgroep te verbeteren."
Hij wijst ook naar het hoge
percentage 65-plussers onder de
Zeeuwse verkeersslachtoffers:
33 procent. „Een erg hoog
aantal." Rhebergen vreest dat
aan het eind van het jaar in
Zeeland zo'n 35 verkeersdoden
zijn gevallen. Pessimistisch:
„Dan zijn we weer terug op
het niveau van begin deze
eeuw."
MIDDELBURG - Een 36-jarige
inwoner van Hulst kwam giste
ren in Middelburg met 750 euro
boete en zes maanden voorwaar
delijke rijontzegging weg. Poli
tierechter A. Gaakeer nam in
het vonnis mee dat verdachte
een blanco strafblad had.
De man was er nog genadig van
af gekomen, toen hij op 7 februa
ri in Sint-Jansteen onder in
vloed van alcohol een eenzijdig
ongeval veroorzaakte. Hij had
nog alcohol van de vorige avond
in zijn bloed toen hij in de vroe
ge ochtend naar zijn werk in
Brugge wilde rijden. Hij raakte
van de weg en kwam met de au
to tot stilstand tegen een boom.
In het ziekenhuis werd een
bloedproef afgenomen, die aan
toonde dat hij 1,33 milligram in
zijn bloed had - bijna drie keer
zo veel als toegestaan. De man
zei dat hij niet in de gaten had
gehad dat hij te veel gedronken
had om te rijden. De politierech
ter wees hem erop dat hij heel
wat risico had gelopen. „Stel je
voor dat op die plek een fietser
had gereden."
Afschudden
Een 21-jarige inwoner van Wals
oorden kreeg voor dronken rij
den 390 euro boete en zes maan
den voorwaardelijk rijontzeg
ging opgelegd. De jongeman
werd op 9 juli in Hulst aange
houden, nadat hij de politie van
zich af had willen schudden. Uit
de blaastest kwam een score
van 420 microgram, beduidend
meer dan de toegestane 88 mi
crogram. De beginnend bestuur
der was in 2004 ook al eens ver
oordeeld voor dronken rijden.
Een 34-jarige man uit Axel
dacht op 8 januari in Sas van
Gent een alcoholcontrole te mij
den door met zijn auto achteruit
te rijden. Dat lukte niet. Uit de
blaastest bleek dat de Axelaar
met 260 microgram net boven
de limiet van 220 microgram
zat. De verdachte had zijn straf
blad, met in 2003 en 2005 twee
alcoholdelicten, tegen. Dat
werd door de politierechter mee
genomen in de 460 euro boete.
Een 33-jarige inwoner van Oost
burg kreeg voor drie alcoholmis-
drijven in korte tijd conform de
eis achttien maanden rijontzeg
ging en zeventig uur werkstraf
In de strafmaat werd meegewo
gen dat de Oostburger nog geen
vijf jaar zijn rijbewijs heeft en
door het Openbaar Minister?
als beginnend bestuurder word
beschouwd. Opvallend was va
der dat het strafblad van de ver
dachte alleen verkeersdelict®
vermeit.
Voor beginnende bestuurdercis
de alcoholgrens bepaald op 81'
microgram. Daar zat de drank
rijder 15 juli in Oostburg ver bo
ven toen hij 1125 microgram
blies: ruim twaalf keer zoveel al
cohol als is toegestaan. De be-
schonken automobilist zorgde
bijna voor aanrijdingen.
In april zat de man bij twee aan
houdingen met te veel alcohft
achter het stuur. In IJzendij»
werd hij 13 april betrapt n£
560 microgram en in Hooic-
plaat blies hij op 26 april 345 c-
crogram.
„Wat is er aan de hand? U be:'
nog zo jong", vroeg de politie
rechter. Volgens de verdachs
moest de oorzaak van het drank
probleem gezocht worden in óf
relatiesfeer.
Een 28-jarige inwoner van Sluis
kreeg voor dronken rijden con
form de eis 1000 euro boete 0
negen maanden rijontzegging
waarvan drie maanden voor
waardelijk, opgelegd. Hij werd
7 juli in Retranchement betrap',
op een alcoholgehalte van 881
microgram: precies vier keerzo-
veel alcohol als is toegestaan
De Sluisenaar zei het rijbewijs,
dat was ingenomen, nodig te
hebben voor zijn werk.
Een 61-jarige vrouw uit Assen
ede (B) werd voor rijden ondef
invloed bij verstek veroordeeo
tot 900 euro boete en nege
maanden rijontzegging. De Be.-
gische had verklaard één gk
sangria te hebben gedronken
Dat strookte niet met het alco
holgehalte van 910 microgram
in haar bloed: de uitkomst van
de blaastest op 13 juli in Schoon-
dijke.
Vrachtwagen
sleept auto mee
TERNEUZEN - De auto vaö
een 30-jarige Terneuzcnaar 1«P
gisterochtend rond negen uw
uur zware schade op in de Re°'
gestraat in Terneuzen.
Een 46-jarige Belgische vracht
wagenchauffeur botste met zijs
combinatie tegen de geparkeer
de auto en sleepte het voertui-
een tiental meters mee.