Methadonverstrekking verhuist PZC Er was echt niets aan het handje Brug Middelburg onveiliger na herinrichting Wat deed de gemeente, niks nada Nieuwe sporthal kost ruim 8 ton I Drankrijders moeten zich verantwoorden Nieuwe, individuele aanpak benadert verslaafde als zorgbehoevende patiënt woensdag 13 september 2006 door René Hoonhorst TERNEUZEN - Emergis heft het noodlokaaltje voor metha donverstrekking aan de Terneu- zense Beneluwveg op. Cliënten die regelmatig methadon krij gen voorgeschreven kunnen dit najaar terecht bij het Regionaal Geestelijk Gezondheidscentrum (RGC) aan de Vlietstraat, de ach terkant van streekziekenhuis de Honte. De groep van 46 Zeeuws-Vlaam se cliënten kan nu nog drie keer per week een uur terecht in het noodlokaal aan de Beneluxweg, direct naast de dag- en nacht- opvang. Concentratie van de methadonverstrekking én het opvangcentrum aan de rand van de binnenstad op enige afstand an woningen was bedoeld om eventuele overlast te beperken. Daarnaast was het voor het Leger des Heils en het Zeeuwse Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs, tegenwoordig opere rend onder de paraplu van Émergis, als exploitanten van beide voorzieningen soms mak kelijk samenwerken. Nadelen Maar er waren ook nadelen. Zo is niet elke klant van de 'metha- donbus' ook cliënt bij het op vanghuis en andersom. De me- i hadonverstrekking trekt tij dens de openingsuren niet al leen de cliënten voor wie ze be doeld is, maar heeft ook grote aantrekkingskracht op andere n verdovende middelen geïnte resseerden. Bovendien schoten de gesprekken met, controles op en begeleiding van methadonge- bruikers er nog wel eens bij in tijdens de drukke verstrekkings uren, ook al door het gebrek aan gekwalificeerd personeel. Emer gis heeft bovendien ook van de Arbeidsinspectie te horen gekre gen dat het verstrekkingspunt aan de Beneluxweg niet aan de eisen voldoet. De afdeling verslavingszorg van Emergis koestert overigens al langer de wens om de systema tiek van de methadonver strekking geheel te veranderen. Het Project Opiaat Onderhouds- behandeling Zeeuws-Vlaande- ren (POOZ) staat al enige tijd in de steigers. Een verslaafde persoon wordt niet meer gezien als een lastpost, maar als een patiënt die medische zorg, op zowel genees- als verpleegkun dig vlak, nodig heeft. Verstrek king van methadon wordt dan ook gezien als levering van een geneesmiddel. Gecontroleerde verstrekking hoort daarbij sa men te gaan met intakegesprek ken, controles, psychiatrische ondersteuning en wat dies meer zij. Overlast Het Regionaal Geestelijk Ge zondheidscentrum is de meest aangewezen plaats om de ver strekking te laten plaatsvinden. Op die plaats kunnen mensen op afspraak elke werkdag of dinsdagavond terecht. De men sen worden onder begeleiding naar een aanmeldmedewerker gebracht, die de patiënten weer doorsluist naar een arts, psychia ter of maatschappelijk werker. Er wordt zoveel mogelijk reke ning gehouden met het voorko men van overlast voor de omge ving door het volgen van een buurtbeheersplan. Tussen 11.30 en 13.00 uur worden geen cliën ten ontvangen om geen druk op de aanpalende scholen (Zelclen- rust-Steelant College en ROC Westerschelde) te leggen tijdens de pauze-uren. Emergis treft eind deze maand al voorbereidingen voor de ver huizing van de methadonver strekking en de intensivering van de persoonlijke behande ling. De kosten worden voor de eerste anderhalf jaar POOZ op bijna vier ton geraamd. De be doeling is dat de gemeente en de provincie beiden negentig mille bijdragen. De provincie heeft die bijdrage al beloofd en het Temeuzense college stelt de ge meenteraad begin volgende maand ook voor akkoord te gaan met de bijdrage. Tijdens de vergadering van de commis sie samenleving, dinsdag om 19.30 uur, komt het voorstel aan de orde. Geertje Schram de Jong-Meyst ontkracht het verhaal dat ze met haar auto in de sloot terecht is gekomen. „Ik wilde op de Nieuwstraat in Sluis keren, maar kwam in het grind terecht." foto Wim Kooyman door Jean-Lou de Gucht SLUIS - Met de auto half in de sloot in Sluis beland? Welnee, de 95-jarige Geertje Schram de Jong-Meyst verwijst het verhaal naar het rijk der fabelen. „Ik wilde op de Nieuwstraat in Sluis keren, maar kwam in het grind terecht. M'n wielen hadden geen grip meer en ik kon geen kant meer op. Ja, rondjes draaien. Meer niet." Schram de Jong zegt zich geërgerd te heb ben aan het berichtje dat vervolgens in de krant kwam. Hoewel, geërgerd misschien een te groot woord is. „Dit is voor mij weer eens het bewijs dat we zo verschrikkelijk zorgzaam voor elkaar zijn in dit land." Ze heeft een heel logische verklaring voor het voorval. Ze kon Sluis niet in, omdat de weg afgesloten was en besloot te keren. Dat lukte niet en ze belandde in het grind. Een bezorgde voorbijganger belde de politie. Nee, Schram de Jong wil helemaal niet kla gen over de politie. „Die hebben me keurig thuis afgezet en waren er heel snel bij. Pri ma allemaal." Nee, waar het Schram de Jong om gaat is dat ze niet wil weggezet worden als een zielige bejaarde. Want be jaard voelt ze zich allerminst. Op haar ne gentigste besloot ze computerlessen te ne men. „Ik wilde wel eens weten waar wwAv.nl voor stond." En ze is zelf heel goed in staat om te bepa len of ze nog in een auto kan rijden. „Tot vo rig jaar reed ik nog half Nederland door. Nu ik vorige maand 95 ben geworden, heb ik be sloten dat niet meer te doen. Ook 's avonds stap ik niet meer in m'n auto. Jammer, want ik ging een keer per week in Knokke bridgen." Aantal ongevallen gestegen na veranderen verkeerssituatie door Emile Calon MIDDELBURG - De Middel burgse Stationsbrug is door de derinrichting in de zomer van 2002 alleen maar onveiliger ge worden. Dat blijkt uit een lijst van on gevallen over de laatste vijf jaar. In de periode voor de aan passing, in 2001 en de eerste helft van 2002, vonden op en bij de brug welgeteld vier onge vallen plaats. In de periode daarna, tot en met eind 2005, waren het er zeventien. Daarbij aakten ook nog eens acht men sen gewond: vier fietsers en drie bromfietsers. Vijf van die acht gewonden waren 65 jaar of ouder. De aanpassing van de verkeerssi tuatie bi] de brug gebeurde in het kader van de facelift voor het Stationsgebied. Niet de ver keersveiligheid, maar het verbe uren van het aangezicht van net Middelburgse gebied ten zui len van het Kanaal door Wal cheren was het uitgangspunt van die facelift. Daarbij werd onder andere het fietspad langs de Kanaalweg verlegd. Kort na die aanpassing sloegen verschillende fracties reeds alarm. Volgens hen was de ver keerssituatie op die brug 'levens gevaarlijk geworden'. Ze dron gen bij het college van B en W aan op het nemen van maatrege len. Sinds die aanpassing moeten De Stationsbrug in Middelburg is met name voor fietsers erg gevaarlijk. fietsers, die uit het centrum ko men, op de Stationsbrug overste ken om het fietspad te bereiken dat naar de tunnel gaat. De raadsfracties noemden dat een verwarrende en onduidelijke si tuatie, omdat niet duidelijk is aangegeven hoe het fietspad be reikt kan worden. Uit de onge- vallenlijst blijkt dat de fracties gelijk hebben gekregen. Het aan tal ongevallen is sinds die aan- foto Ruben Oreel passing toegenomen. Sinds die aanpassing vallen er ook gewon den. Maandag zelfs een dode. In 2003 waren er vijf ongevallen door Emile Calon MIDDELBURG - Wie je ook spreekt, iedereen noemt de ver keerssituatie op en rond de Mid delburgse Stationsbrug ge vaarlijk, verwarrend of 'vragen om moeilijkheden'. Buschauf feur P. Koster is zelfs verbaasd dat het nog zo lang duurde voor er een dode viel. Hij zit al vijf jaar op een bus van Con- nexxion en de passage van de Middelburgse brug hoort vol gens hem tot de gevaarlijkste die hij kent. Zijn collega W. Kasse is nog iets duidelijker als hem ge vraagd wordt hoe hij denkt over rijden over de Stations brug: „Ronduit waardeloos." Hij heeft het dan niet alleen over de toerit vanaf het bussta- tion, maar ook vanaf de andere kant. De brug is volgens hem te smal en de toeritten te onduide lijk. Taxichauffeur C. van Rees heeft het ook niet zo op de Sta tionsbrug. Hij staat zowat elke dag voor het station en ziet, als hij wacht op klanten, heel wat bijna-botsingen. Met name tus sen fietsers en (vracht)auto's. Het was volgens hem wachten op de eerste dode. Net als Kos ter is hij verbaasd dat die 'pas' maandag viel. Want het aantal gevaarlijke situaties dat hij ziet, zijn volgens hem talloos. De buschauffeurs en taxibe stuurder wijzen daarbij met na me naar die fietsers die het ro de verkeerslicht negeren. Maar ook de krapte van de brug en de onduidelijke verkeerssitua tie, dragen volgens hen in een belangrijke mate bij aan de 'waardeloze situatie'. De bus chauffeurs noemen het 'feite lijk van de gekke' dat fietsers het verkeer moeten kruisen om op het fietspad te komen, De beheerder van de stations restauratie ziet ook regelmatig vanuit zijn raam de bijna-onge- lukken. Hij citeert krantenbe zorger en Spitsventer A. Scho tanus die drie jaar geleden in de PZC reeds waarschuwde voor dodelijke ongevallen op de brug. „Hij heeft helaas ge lijk gekregen", zegt de beheer der en gaat verder met het hel pen van een klant. Op een dis cussieforum op Zeelandnet wordt diezelfde conclusie ge trokken. „En wat deed de ge meente in de jaren dat die situa tie (bij de Stationsbrug. red.) daar al is", vraagt Chuck. Hij geeft zelf het antwoord: „Niks, nada." Oplossing P. Reijnoudt uit Nieuwland gaat regelmatig over de brug. De ene keer per fiets, de andere keer per auto. En telkens is het oppassen geblazen, weet hij maar al te goed. Een oplossing voor de gevaarlijke situatie heeft hij niet. Ja, een nieuwe brug aanleggen. Maar daar hoort hij de politici al vele, vele jaren over praten. Van Rees vindt dat vrachtwagens de toe gang tot de brug moeten wor den ontzegd. Dat is volgens hem een maatregel die snel ge nomen kan worden en direct ef fect heeft. Want met name de combinatie vrachtwagen-fiets zorgt volgens de taxichauffeur voor de gevaarlijkste situaties. De beide buschauffeurs pleit ten voor het weren van fietsers of auto's. Beide categorieën te gelijk toelaten op de brug is vol gens de beide mannen vragen om moeilijkheden. Secretaris H. Rhebergen van het Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid Zeeland werd aller minst vrolijk toen hij gisteren de verkeerssituatie bekeek. „Wel een heel krappe bedoe ning." Volgens hem is de brug niet geschikt om zoveel verkeer te verwerken als ze nu moet doen. „De enige oplossing is het langzaam en gemotoriseerd verkeer in tijd te scheiden. Dat betekent dat alleen de fietsers over de brug mogen en vervol gens alleen de auto's." Hij beseft dat zo'n maatregel grote discipline vraagt van alle verkeersdeelnemers alsmede controle door de politie. Het daadwerkelijk scheiden van de verkeersdeelnemers, zoals de beroepschauffeurs voorstellen, wijst hij van de hand. Dat leidt volgens hem alleen maar tot verkeersproblemen elders in en om Middelburg. Maar Schram de Jong zit daardoor niet bij de pakken neer. „Ik ben geboren in Amster dam en de humor uit die stad heeft mij er al tijd doorheen gesleept." Ze heeft over de ge beurtenis deze week zelfs nog een gedicht gemaakt. 'Er was echt niets aan het handje, maar zo zorgzaam zijn ze voor ons in dit landje.' Trouwens, waar hebben we het eigenlijk over. Niets meer dan een autoritje dat ein digde in het grind. Nee, hetgeen haar een jaar of vijfentwintig geleden overkwam was wel wat anders. Toen brak ze haar nek bij een auto-ongeluk. Een moeilijke tijd, maar uiteindelijk is ze daar ook overheen geko men. Angst om in een auto te zitten heeft ze nooit gehad. „Ik geniet nog elke dag en dat wil ik nog even zo houden. M'n rijbewijs heb ik in ieder geval nog drie jaar. En daar na zien we wel verder." door Harold de Puysseleijr HULST - De bouw van de nieu we sporthal bij gemeen schapscentrum Den Dullaert in Hulst kost iets meer dan 800.000 euro. Het ontwerp van de hal moet daarvoor nog wel worden aange past, want een gebouw dat voor zien is van een skybox van waar uit publiek de hal in zou kunnen kijken, blijkt te duur. Dat is gisteren bekendgemaakt door wethouder F. de Vries (mid delen) van de gemeente Hulst, nadat het voltallige college eer der op de dag met het bestuur van Den Dullaert over de sport hal en de bedrijfsvoering van het gemeenschapscentrum had gesproken. De raming van de bouwkosten van de nieuwe sporthal kwamen inclusief skybox al uit op 875.000 euro, maar daarbij was geen rekening gehouden met een gehandicaptentoilet en een gehandicaptendouche in het ge bouw. „Inclusief skybox kwa men we uit boven het door de ge meenteraad gestelde maximum van 850.000 euro, dus de conclu sie is dat de skybox eruit zal moeten", aldus de wethouder. Voorzitter T.Baert van het Dul- laertbestuur bevestigt dat. „Wij vinden dat ontzettend jammer, maar er zijn door de gemeente raad nu eenmaal financiële rand voorwaarden opgelegd", zegt hij. Goedkoopste De nieuwe sportaccommodatie wordt wel drie meter langer en breder dan de vorig jaar novem ber ingestorte hal. Vijf bouwbe drijven dienden bij de gemeente een offerte in om de hal te mo gen bouwen. De gemeente heeft voor de goedkoopste inschrijver gekozen, hoewel het werk nog niet officieel is gegund. Het ver schil tussen de offerte van dit be drijf en de duurste offerte be droeg 132.500 euro. Planologisch gezien staat niets de bouw van de hal nog in de weg. Wanneer de bouw begint, is echter volgens De Vries en Baert nog niet bekend. „De ar chitect moet de bouwtek®-. eerst nog aanpassen en iiJ nen. Zodra dat is gebeurd eri ontwerp is goedgekeurd, oc> we de bouwvergunning' (U af", aldus de wethouder. we hal in februari of maart gendjaar in gebruik kunnen» Subsidie De gemeente en het bestuurd Den Dullaert hebben verderf spraken gemaakt over de subsi diëring van het gemeenehaJ centrum. „De basissubsidie^ Den Dullaert bedraagt op fc moment 368.000 euro en b; moet in de komende dne ju- worden afgebouwd tot 118.$ euro", legt De Vries uit.Om^ die eisen te voldoen heeft he: h stuur van Den Dullaert al de re. dige stappen ondernomen.Dek. zet van personeel wordt or® andere door (gedeeltelijk) g. dwongen ontslagen terug i bracht van 317 uur in dewsj naar 223 uur. De begroting voor 2007 en 2008 zijnalinbjr met de bezuinigingsdoelstellics „Dat is in ieder geval een cos. pliment voor het bestuur va Den Dullaert waard", aldus ft Vries. „Voor 2009 is dat nog niet hot geval. Het zal niet eenvoud^ zijn om dat voor elkaar te kri- gen, maar behalve bezuinigt gen hopen we samen met Da Dullaert ook acties te kunnes ondernemen om de inkomste- kant op te krikken." Kwekerij toont pompoenen ZAAMSLAG - Kwekerij H Genderdijke in Zaamslag hos: zaterdag en zondag een pi nenweekend. Volgens de eigenaren van a kwekerij zijn de pompoenen jaar bijzonder goed gegroeid® is er weer een aantal niemri soorten te zien. Hof Genderdijke is op beide da gen geopend van 10.00 tot 1811 uur. op die brug met twee gewonden. Een jaar later vier ongevallen met drie gewonden en in 2005 ze ven ongevallen met drie gewon den. In de twee jaar voor de aanpas sen waren er, zo blijkt uit het overzicht, geen gewonden te be treuren bij een van die vier onge vallen op de Stationsbrug. Dit jaar hebben zich, afgezien van het dodelijk ongeval maandag, al acht ongevallen voorgedaan. Gisteren was niet te achterhalen hoeveel gewonden bij die onge vallen vielen. 65-plussers Met de dode die maandagna middag op die brug viel, staat het aantal verkeersdoden in het Zeeuwse nu op 28. Twaalf van die doden reden op een fiets of brommer. Vorig jaar waren dat, tot en met half september, er vier. Secretaris H. Rhebergen van het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland vindt die stijging onbegrijpelijk. „Wij proberen er juist alles aan te doen de veiligheid van die verkeersgroep te verbeteren." Hij wijst ook naar het hoge percentage 65-plussers onder de Zeeuwse verkeersslachtoffers: 33 procent. „Een erg hoog aantal." Rhebergen vreest dat aan het eind van het jaar in Zeeland zo'n 35 verkeersdoden zijn gevallen. Pessimistisch: „Dan zijn we weer terug op het niveau van begin deze eeuw." MIDDELBURG - Een 36-jarige inwoner van Hulst kwam giste ren in Middelburg met 750 euro boete en zes maanden voorwaar delijke rijontzegging weg. Poli tierechter A. Gaakeer nam in het vonnis mee dat verdachte een blanco strafblad had. De man was er nog genadig van af gekomen, toen hij op 7 februa ri in Sint-Jansteen onder in vloed van alcohol een eenzijdig ongeval veroorzaakte. Hij had nog alcohol van de vorige avond in zijn bloed toen hij in de vroe ge ochtend naar zijn werk in Brugge wilde rijden. Hij raakte van de weg en kwam met de au to tot stilstand tegen een boom. In het ziekenhuis werd een bloedproef afgenomen, die aan toonde dat hij 1,33 milligram in zijn bloed had - bijna drie keer zo veel als toegestaan. De man zei dat hij niet in de gaten had gehad dat hij te veel gedronken had om te rijden. De politierech ter wees hem erop dat hij heel wat risico had gelopen. „Stel je voor dat op die plek een fietser had gereden." Afschudden Een 21-jarige inwoner van Wals oorden kreeg voor dronken rij den 390 euro boete en zes maan den voorwaardelijk rijontzeg ging opgelegd. De jongeman werd op 9 juli in Hulst aange houden, nadat hij de politie van zich af had willen schudden. Uit de blaastest kwam een score van 420 microgram, beduidend meer dan de toegestane 88 mi crogram. De beginnend bestuur der was in 2004 ook al eens ver oordeeld voor dronken rijden. Een 34-jarige man uit Axel dacht op 8 januari in Sas van Gent een alcoholcontrole te mij den door met zijn auto achteruit te rijden. Dat lukte niet. Uit de blaastest bleek dat de Axelaar met 260 microgram net boven de limiet van 220 microgram zat. De verdachte had zijn straf blad, met in 2003 en 2005 twee alcoholdelicten, tegen. Dat werd door de politierechter mee genomen in de 460 euro boete. Een 33-jarige inwoner van Oost burg kreeg voor drie alcoholmis- drijven in korte tijd conform de eis achttien maanden rijontzeg ging en zeventig uur werkstraf In de strafmaat werd meegewo gen dat de Oostburger nog geen vijf jaar zijn rijbewijs heeft en door het Openbaar Minister? als beginnend bestuurder word beschouwd. Opvallend was va der dat het strafblad van de ver dachte alleen verkeersdelict® vermeit. Voor beginnende bestuurdercis de alcoholgrens bepaald op 81' microgram. Daar zat de drank rijder 15 juli in Oostburg ver bo ven toen hij 1125 microgram blies: ruim twaalf keer zoveel al cohol als is toegestaan. De be- schonken automobilist zorgde bijna voor aanrijdingen. In april zat de man bij twee aan houdingen met te veel alcohft achter het stuur. In IJzendij» werd hij 13 april betrapt n£ 560 microgram en in Hooic- plaat blies hij op 26 april 345 c- crogram. „Wat is er aan de hand? U be:' nog zo jong", vroeg de politie rechter. Volgens de verdachs moest de oorzaak van het drank probleem gezocht worden in óf relatiesfeer. Een 28-jarige inwoner van Sluis kreeg voor dronken rijden con form de eis 1000 euro boete 0 negen maanden rijontzegging waarvan drie maanden voor waardelijk, opgelegd. Hij werd 7 juli in Retranchement betrap', op een alcoholgehalte van 881 microgram: precies vier keerzo- veel alcohol als is toegestaan De Sluisenaar zei het rijbewijs, dat was ingenomen, nodig te hebben voor zijn werk. Een 61-jarige vrouw uit Assen ede (B) werd voor rijden ondef invloed bij verstek veroordeeo tot 900 euro boete en nege maanden rijontzegging. De Be.- gische had verklaard één gk sangria te hebben gedronken Dat strookte niet met het alco holgehalte van 910 microgram in haar bloed: de uitkomst van de blaastest op 13 juli in Schoon- dijke. Vrachtwagen sleept auto mee TERNEUZEN - De auto vaö een 30-jarige Terneuzcnaar 1«P gisterochtend rond negen uw uur zware schade op in de Re°' gestraat in Terneuzen. Een 46-jarige Belgische vracht wagenchauffeur botste met zijs combinatie tegen de geparkeer de auto en sleepte het voertui- een tiental meters mee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 44