Wat deed de gemeente? Niks nada
Q
PZC
Telefonische quiz
van TMF blijkt nep
Stationsbrug zorgenkindje van Middelburgse politiek
Dodelijk ongeval in Middelburg verbaast niemand
woensdag 13 september 2006
!oor Nadia Berkelder
IIDDELBURG - De Stations
brug is sinds de aanpassingen in
002 het zorgenkindje van de
Middelburgse politiek. Een over
zicht.
Juni 2002: De Kanaalweg is
klaar. Fietsers die uit de stad ko
men, moeten om het fietspad te
hereiken het autoverkeer krui
sen. PvdA en GroenLinks trek
ken als eersten aan de bel.
Oktober 2002: De brug wordt
pas veilig als de N57 klaar is,
stelt het college na vragen van
de SGP. Als de tunnel onder het
kanaal gereed is, kan de brug
worden afgesloten voor autover
keer.
Augustus 2003: De vaste kran
tenverkoper op het station waar
schuwt voor de verkeerssituatie
op de brug. Hij ziet dagelijks
bij na-ongelukken
Augustus 2003: De raadscom
missie ruimte vraag het college
om een oplossing te bedenken.
December 2003: In een
rapport over de brug wordt
geconcludeerd dat afsluiten van
de brug of instellen van een
richtingsverkeer tot opstoppin
gen elders in de stad zal leiden.
Januari 2004: Wethouder Luit-
wieler (ChristenUnie) stelt voor
om fietsstroken op de brug te
schilderen om de situatie voor
fietsers veiliger te maken. De ge
meenteraad mort, maar neemt
zelf geen maatregelen. De PPM
dient een motie in die geen
steun krijgt. Luitwielers functio
neren wordt ter discussie
gesteld. Hij mag blijven zitten.
Maart 2004: De strepen wor
den geschilderd.
Oktober 2004: Op een sympo
sium zegt de stedenbouwkundi
ge die de Kanaalweg ontwierp
dat de Stationsbrug expres inge
wikkeld is gemaakt. „We heb
ben er bewust op aangestuurd
dat de confrontatie erin bleef.
Auto's worden gedwongen om
stapvoets te rijden."
April 2006: Bij zijn aantreden
noemt de nieuwe verkeerswet
houder F. Streng (WD) de sta
tionsbrug zijn grootste ergernis.
„De situatie daar is rampzalig."
September 2006: Na het onge
val waarbij een 70-jarige vrouw
om het leven kwam, zegt Streng
dat hij overweegt om de brug af
te sluiten voor vrachtverkeer.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Wie je ook
spreekt, iedereen noemt de ver
keerssituatie op en rond de
Middelburgse Stationsbrug ge
vaarlijk, verwarrend of 'vragen
om moeilijkheden'. Buschauf
feur P. Koster is zelfs verbaasd
dat het nog zo lang duurde
voor er een dode viel. Hij zit al
vijf jaar op een bus van Con-
nexxion en de passage van de
Middelburgse brug hoort vol
gens hem tot de gevaarlijkste
die hij kent.
Zijn collega W. Kasse is nog
iets duidelijker als hem ge
vraagd wordt hoe hij denkt
over rijden over de Stations
brug: „Ronduit waardeloos."
Plij heeft het dan niet alleen
over de toerit vanaf het bussta
tion, maar ook vanaf de andere
kant. De brug is volgens hem te
smal en de toeritten te onduide
lijk.
Taxichauffeur C. van Rees
heeft het ook niet zo op de Sta
tionsbrug. Hij staat zowat elke
dag voor het station en ziet, als
hij wacht op klanten, heel wat
bijna-botsingen. Met name tus
sen fietsers en (vracht)auto's.
Het was volgens hem wachten
op de eerste dode. Net als Kos
ter is hij verbaasd dat die 'pas'
maandag viel. Want het aantal
gevaarlijke situaties dat hij
ziet, zijn volgens hem talloos.
De buschauffeurs en taxibe
stuurder wijzen daarbij met na
me naar die fietsers die het ro
de verkeerslicht negeren. Maar
ook de krapte van de brug en
De Stationsbrug in Middelburg is met name voor fietsers erg gevaarlijk.
de onduidelijke verkeerssitua
tie, dragen volgens hen in een
belangrijke mate bij aan de
'waardeloze situatie'. De bus
chauffeurs noemen het 'feite
lijk van de gekke' dat fietsers
het verkeer moeten kruisen om
op het fietspad te komen.
De beheerder van de stations
restauratie ziet ook regelmatig
vanuit zijn raam de bijna-onge-
lukken. Hij citeert krantenbe
zorger en Spitsventer A. Scho
tanus die drie jaar geleden in
de PZC reeds waarschuwde
voor dodelijke ongevallen op
de brug. „Hij heeft helaas ge
lijk gekregen", zegt de beheer
der en gaat verder met het hel
pen van een klant. Op een dis
cussieforum op Zeelandnet
wordt diezelfde conclusie ge
trokken. „En wat deed de ge
meente in de jaren dat die situa
tie (bij de Stationsbrug. red.)
daar al is", vraagt Chuck. Hij
geeft zelf het antwoord: „Niks,
foto Ruben Oreel
nada." P. Reijnoudt uit Nieuw-
land gaat regelmatig over de
brug. De ene keer per fiets, de
andere keer per auto. En tel
kens is het oppassen geblazen,
weet hij maar al te goed. Een
oplossing voor de gevaarlijke si
tuatie heeft hij niet. Ja, een
nieuwe brug aanleggen. Maar
daar hoort hij de politici al ve
le, vele jaren over praten.
Van Rees vindt dat vrachtwa
gens de toegang tot de brug
moeten worden ontzegd. Dat is
volgens hem een maatregel die
snel genomen kan worden en di
rect effect heeft. Want met na
me de combinatie vrachtwa
gen-fiets zorgt volgens de taxi
chauffeur voor de gevaarlijkste
situaties.
De beide buschauffeurs pleit
ten voor het weren van fietsers
of auto's. Beide categorieën te
gelijk toelaten op de brug is vol
gens de beide mannen vragen
om moeilijkheden.
Krappe bedoening
Secretaris H. Rhebergen van
het Regionaal Orgaan Verkeers
veiligheid Zeeland werd aller
minst vrolijk toen hij gisteren
de verkeerssituatie bekeek.
„Wel een heel krappe bedoe
ning." Volgens hem is de brug
niet geschikt om zoveel verkeer
te verwerken als ze nu moet
doen. „De enige oplossing is
het langzaam en gemotoriseerd
verkeer in tijd te scheiden. Dat
betekent dat alleen de fietsers
over de brug mogen en vervol
gens alleen de auto's."
Hij beseft dat zo'n maatregel
grote discipline vraagt van alle
verkeersdeelnemers alsmede
controle door de politie. Het
daadwerkelijk scheiden van de
verkeersdeelnemers, zoals de
beroepschauffeurs voorstellen,
wijst hij van de hand. Dat leidt
volgens hem alleen maar tot
verkeersproblemen elders in en
om Middelburg.
door Patricia de Ryck
TERNEUZEN - Nietsvermoe
dend beantwoordde de achttien
jarige Monick Krijn uit Terneu-
zen vorige week veel vragen van
een man die vertelde dat hij
werkte bij de jongerenzender
TMF. „Hij vertelde dat ik was
uitgekozen uit vele duizenden
mensen. Als ik wist wie mij op
gegeven had voor dit program
ma, kon ik waardebonnen win
nen en een cheque van vijfhon
derd euro."
In eerste instantie geloofde ze
de man, die zich Rob van Dijk
noemde. Hij was vriendelijk en
klonk volgens de Terneuzense
erg professioneel. Ze had geen
idee wie haar opgegeven had,
maar zei de naam van haar bes
te vriendin Brigitte. En dat was
volgens de man het goede ant
woord. „Daarna moest ik wat
over mezelf vertellen. Het werd
opeens veel stiller aan de lijn en
ik hoorde een piepje. Net of het
gesprek opgenomen werd. Hier
na kreeg ik verschillende maat
schappelijke vragen voorgelegd.
De vragen werden steeds racisti
sche!' van aard."
Als Moniek hetzelfde antwoord
als haar vriendin Brigitte zou ge
ven, zou ze het geld ende;-]
zen winnen. Daarom bied*
aan de lijn. Moniek dacht tb
in de maling werd j
maar de man bleef hee
Toen hij haar vroeg om kZ
af te kraken en ze dat meU-ij,
doen, werd de verbinding
broken. „Ik had toen wel d»
dat er iets niet klopte. Na hek
sprek heb ik Brigitte meteen»
beid. Zij wist van niets.
aan mijn nummer zijn gekote
weetik dus niet."
Een woordvoerder van Dj
laat weten dat er absoluut
naar Moniek gebeld is. Erisw
gens haar ook geen medewefr
met de naam Rob van DM
de zender bekend.
Moniek vindt de situatie beau.
stigend. „Ik heb geprobei
overal zo normaal mogelijk;!
te antwoorden, maar je 59
niet waar ze de opnames v«
gaan gebruiken."
Volgens haar gaat het niet a
zomaar een geintje. „Het kkg
allemaal zo professioneel, d&
om antwoordde ik gewoon, iï.
gens mij zitten er meerderen*
sen achter. Het waren heel or
delijk racisten."
Moniek is met haar verlui
naar de politie gestapt, maari<
zei weinig te kunnen doen.
De Schouw houdt Boerenboeldag
door Ali Pankow
BROUWERSHAVEN - Christe
lijke basisschool De Schouw in
Brouwershaven houdt zaterdag
de jaarlijkse Boerenboeldag in
de loodsen van gebr. Van Ast
aan de Oude Schouwse Dijk. De
inmiddels traditie geworden
'kringloopmarkt' staat bekend
om het zeer brede aanbod.
Zo bestaat het assortiment on
der meer uit boeken, curiosa,
kleding, meubelen, huishoudelij
ke artikelen en elektrische appa
raten. Daarnaast is er volop
keus in eigengemaakte jam,
kaas en boerencake. Tevens
staat er een groenten- en bloe-
menkraam en is er een paling
boer aanwezig.
Het Rad van Avontuur draait
met regelmaat en voor de kinde
ren staan er diverse s
opgesteld.
Tot het vaste programma vanè
Boerenboeldag behoort de re
ling van antiek en curiosa.
sen 13.30 en 15.30 uur.Aanë
tend begint de verkoop vans»
ciale plastic tassen voor ééns-
ro. De kopers mogen deze tas
gratis vullen met de overt
ven artikelen uit de diverse ka
men.
De opbrengst van de totale re
koop komt voor veertig procs
-ten goede aan cbs De Schout
die daarvan de kosten v
twee adoptiekinderen van 4
school betaalt.
De overige zestig procent wol
geschonken aan een hulpprojs
in Sri-Lanka, waarvoor Kunu:
Bevelander uit Zierikzee ai
voert sinds de de tsunamira®
in 2004.
Papier is zo vanzelfsprekend dat wij er nauwelijks bij stilstaan hoe bijzonder het is.
Want waar vertrouw je de eerste schetsen van het beeld dat je voor ogen hebt aan
toe? Natuurlijk, papier en karton. Geïnteresseerd? Kijk op www.papierenkarton.org.
I informatiecentrum
Ml papieren karton
NIERSTICHTING
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.