Wat deed de gemeente? Niks nada Q PZC Telefonische quiz van TMF blijkt nep Stationsbrug zorgenkindje van Middelburgse politiek Dodelijk ongeval in Middelburg verbaast niemand woensdag 13 september 2006 !oor Nadia Berkelder IIDDELBURG - De Stations brug is sinds de aanpassingen in 002 het zorgenkindje van de Middelburgse politiek. Een over zicht. Juni 2002: De Kanaalweg is klaar. Fietsers die uit de stad ko men, moeten om het fietspad te hereiken het autoverkeer krui sen. PvdA en GroenLinks trek ken als eersten aan de bel. Oktober 2002: De brug wordt pas veilig als de N57 klaar is, stelt het college na vragen van de SGP. Als de tunnel onder het kanaal gereed is, kan de brug worden afgesloten voor autover keer. Augustus 2003: De vaste kran tenverkoper op het station waar schuwt voor de verkeerssituatie op de brug. Hij ziet dagelijks bij na-ongelukken Augustus 2003: De raadscom missie ruimte vraag het college om een oplossing te bedenken. December 2003: In een rapport over de brug wordt geconcludeerd dat afsluiten van de brug of instellen van een richtingsverkeer tot opstoppin gen elders in de stad zal leiden. Januari 2004: Wethouder Luit- wieler (ChristenUnie) stelt voor om fietsstroken op de brug te schilderen om de situatie voor fietsers veiliger te maken. De ge meenteraad mort, maar neemt zelf geen maatregelen. De PPM dient een motie in die geen steun krijgt. Luitwielers functio neren wordt ter discussie gesteld. Hij mag blijven zitten. Maart 2004: De strepen wor den geschilderd. Oktober 2004: Op een sympo sium zegt de stedenbouwkundi ge die de Kanaalweg ontwierp dat de Stationsbrug expres inge wikkeld is gemaakt. „We heb ben er bewust op aangestuurd dat de confrontatie erin bleef. Auto's worden gedwongen om stapvoets te rijden." April 2006: Bij zijn aantreden noemt de nieuwe verkeerswet houder F. Streng (WD) de sta tionsbrug zijn grootste ergernis. „De situatie daar is rampzalig." September 2006: Na het onge val waarbij een 70-jarige vrouw om het leven kwam, zegt Streng dat hij overweegt om de brug af te sluiten voor vrachtverkeer. door Emile Calon MIDDELBURG - Wie je ook spreekt, iedereen noemt de ver keerssituatie op en rond de Middelburgse Stationsbrug ge vaarlijk, verwarrend of 'vragen om moeilijkheden'. Buschauf feur P. Koster is zelfs verbaasd dat het nog zo lang duurde voor er een dode viel. Hij zit al vijf jaar op een bus van Con- nexxion en de passage van de Middelburgse brug hoort vol gens hem tot de gevaarlijkste die hij kent. Zijn collega W. Kasse is nog iets duidelijker als hem ge vraagd wordt hoe hij denkt over rijden over de Stations brug: „Ronduit waardeloos." Plij heeft het dan niet alleen over de toerit vanaf het bussta tion, maar ook vanaf de andere kant. De brug is volgens hem te smal en de toeritten te onduide lijk. Taxichauffeur C. van Rees heeft het ook niet zo op de Sta tionsbrug. Hij staat zowat elke dag voor het station en ziet, als hij wacht op klanten, heel wat bijna-botsingen. Met name tus sen fietsers en (vracht)auto's. Het was volgens hem wachten op de eerste dode. Net als Kos ter is hij verbaasd dat die 'pas' maandag viel. Want het aantal gevaarlijke situaties dat hij ziet, zijn volgens hem talloos. De buschauffeurs en taxibe stuurder wijzen daarbij met na me naar die fietsers die het ro de verkeerslicht negeren. Maar ook de krapte van de brug en De Stationsbrug in Middelburg is met name voor fietsers erg gevaarlijk. de onduidelijke verkeerssitua tie, dragen volgens hen in een belangrijke mate bij aan de 'waardeloze situatie'. De bus chauffeurs noemen het 'feite lijk van de gekke' dat fietsers het verkeer moeten kruisen om op het fietspad te komen. De beheerder van de stations restauratie ziet ook regelmatig vanuit zijn raam de bijna-onge- lukken. Hij citeert krantenbe zorger en Spitsventer A. Scho tanus die drie jaar geleden in de PZC reeds waarschuwde voor dodelijke ongevallen op de brug. „Hij heeft helaas ge lijk gekregen", zegt de beheer der en gaat verder met het hel pen van een klant. Op een dis cussieforum op Zeelandnet wordt diezelfde conclusie ge trokken. „En wat deed de ge meente in de jaren dat die situa tie (bij de Stationsbrug. red.) daar al is", vraagt Chuck. Hij geeft zelf het antwoord: „Niks, foto Ruben Oreel nada." P. Reijnoudt uit Nieuw- land gaat regelmatig over de brug. De ene keer per fiets, de andere keer per auto. En tel kens is het oppassen geblazen, weet hij maar al te goed. Een oplossing voor de gevaarlijke si tuatie heeft hij niet. Ja, een nieuwe brug aanleggen. Maar daar hoort hij de politici al ve le, vele jaren over praten. Van Rees vindt dat vrachtwa gens de toegang tot de brug moeten worden ontzegd. Dat is volgens hem een maatregel die snel genomen kan worden en di rect effect heeft. Want met na me de combinatie vrachtwa gen-fiets zorgt volgens de taxi chauffeur voor de gevaarlijkste situaties. De beide buschauffeurs pleit ten voor het weren van fietsers of auto's. Beide categorieën te gelijk toelaten op de brug is vol gens de beide mannen vragen om moeilijkheden. Krappe bedoening Secretaris H. Rhebergen van het Regionaal Orgaan Verkeers veiligheid Zeeland werd aller minst vrolijk toen hij gisteren de verkeerssituatie bekeek. „Wel een heel krappe bedoe ning." Volgens hem is de brug niet geschikt om zoveel verkeer te verwerken als ze nu moet doen. „De enige oplossing is het langzaam en gemotoriseerd verkeer in tijd te scheiden. Dat betekent dat alleen de fietsers over de brug mogen en vervol gens alleen de auto's." Hij beseft dat zo'n maatregel grote discipline vraagt van alle verkeersdeelnemers alsmede controle door de politie. Het daadwerkelijk scheiden van de verkeersdeelnemers, zoals de beroepschauffeurs voorstellen, wijst hij van de hand. Dat leidt volgens hem alleen maar tot verkeersproblemen elders in en om Middelburg. door Patricia de Ryck TERNEUZEN - Nietsvermoe dend beantwoordde de achttien jarige Monick Krijn uit Terneu- zen vorige week veel vragen van een man die vertelde dat hij werkte bij de jongerenzender TMF. „Hij vertelde dat ik was uitgekozen uit vele duizenden mensen. Als ik wist wie mij op gegeven had voor dit program ma, kon ik waardebonnen win nen en een cheque van vijfhon derd euro." In eerste instantie geloofde ze de man, die zich Rob van Dijk noemde. Hij was vriendelijk en klonk volgens de Terneuzense erg professioneel. Ze had geen idee wie haar opgegeven had, maar zei de naam van haar bes te vriendin Brigitte. En dat was volgens de man het goede ant woord. „Daarna moest ik wat over mezelf vertellen. Het werd opeens veel stiller aan de lijn en ik hoorde een piepje. Net of het gesprek opgenomen werd. Hier na kreeg ik verschillende maat schappelijke vragen voorgelegd. De vragen werden steeds racisti sche!' van aard." Als Moniek hetzelfde antwoord als haar vriendin Brigitte zou ge ven, zou ze het geld ende;-] zen winnen. Daarom bied* aan de lijn. Moniek dacht tb in de maling werd j maar de man bleef hee Toen hij haar vroeg om kZ af te kraken en ze dat meU-ij, doen, werd de verbinding broken. „Ik had toen wel d» dat er iets niet klopte. Na hek sprek heb ik Brigitte meteen» beid. Zij wist van niets. aan mijn nummer zijn gekote weetik dus niet." Een woordvoerder van Dj laat weten dat er absoluut naar Moniek gebeld is. Erisw gens haar ook geen medewefr met de naam Rob van DM de zender bekend. Moniek vindt de situatie beau. stigend. „Ik heb geprobei overal zo normaal mogelijk;! te antwoorden, maar je 59 niet waar ze de opnames v« gaan gebruiken." Volgens haar gaat het niet a zomaar een geintje. „Het kkg allemaal zo professioneel, d& om antwoordde ik gewoon, iï. gens mij zitten er meerderen* sen achter. Het waren heel or delijk racisten." Moniek is met haar verlui naar de politie gestapt, maari< zei weinig te kunnen doen. De Schouw houdt Boerenboeldag door Ali Pankow BROUWERSHAVEN - Christe lijke basisschool De Schouw in Brouwershaven houdt zaterdag de jaarlijkse Boerenboeldag in de loodsen van gebr. Van Ast aan de Oude Schouwse Dijk. De inmiddels traditie geworden 'kringloopmarkt' staat bekend om het zeer brede aanbod. Zo bestaat het assortiment on der meer uit boeken, curiosa, kleding, meubelen, huishoudelij ke artikelen en elektrische appa raten. Daarnaast is er volop keus in eigengemaakte jam, kaas en boerencake. Tevens staat er een groenten- en bloe- menkraam en is er een paling boer aanwezig. Het Rad van Avontuur draait met regelmaat en voor de kinde ren staan er diverse s opgesteld. Tot het vaste programma vanè Boerenboeldag behoort de re ling van antiek en curiosa. sen 13.30 en 15.30 uur.Aanë tend begint de verkoop vans» ciale plastic tassen voor ééns- ro. De kopers mogen deze tas gratis vullen met de overt ven artikelen uit de diverse ka men. De opbrengst van de totale re koop komt voor veertig procs -ten goede aan cbs De Schout die daarvan de kosten v twee adoptiekinderen van 4 school betaalt. De overige zestig procent wol geschonken aan een hulpprojs in Sri-Lanka, waarvoor Kunu: Bevelander uit Zierikzee ai voert sinds de de tsunamira® in 2004. Papier is zo vanzelfsprekend dat wij er nauwelijks bij stilstaan hoe bijzonder het is. Want waar vertrouw je de eerste schetsen van het beeld dat je voor ogen hebt aan toe? Natuurlijk, papier en karton. Geïnteresseerd? Kijk op www.papierenkarton.org. I informatiecentrum Ml papieren karton NIERSTICHTING Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 36