Burgers straffen veel
zwaarder dan rechters
ROVINCIALE ZEEUWSE COURAN
PZC
Middelburg overweegt brug
te sluiten voor vrachtverkeer
PZC
Terneuzense fiscalist
voorspelt uittocht
rijken naar België
Tolvrije Westerscheldetunnel kost 700 miljoen
*0 f
(JOpen Huis
Donner zegt geen nee
tegen invoering sharia
Hoe minder kennis over zaak, des te hoger de eis
Paniek in voetbalstadion Jemen leidt tot meer dan vijftig doden
Op weg naar Prinsjesdag
milium
ochtend
middag
«O met zonnige perioden,
mogelijke* een
„„Ibui.Maxima 25 tol 28 graden.
I no. 216
woensdag 13 september 2006
los nummer 1,25
ZalC'rijag 16 september 10:00 17:00
Kijk op tewwAanoeveren vorvaoi.nl
Oeveréh-Véi vael l'lcsmmmcst 2, Govs
IV MOBII.IT1 Tl Tüli 0113 21 27 30 1
internet: www.pzc.nl
van onze redactie binnenland
DEN HAAG - De islam als
nieuwe zuil moet in Neder
land met open armen worden
ontvangen, ook als dit bete
kent dat de sharia, de islamiti
sche wetgeving, wordt inge
voerd. Dit zegt minister Don
ner van Justitie in een inter
view met Vrij Nederland.
„Als tweederde van alle Ne
derlanders morgen de sharia
zou willen invoeren, dan
moet die mogelijkheid toch
bestaan?" Volgens Donner
(CDA) 'telt de meerderheid'.
„Dat is nou juist de essentie
van democratie." Donner uit
kritiek op politici die sinds de
aanslagen in Amerika vijf
jaar geleden een godsdienst
oorlog tegen de islam voeren.
Ook zegt hij zich te storen
aan de toon van het politieke
debat. Met zijn uitlatingen
gaat Donner in tegen onder
anderen de fractievoorzitter
van zijn partij, Verhagen. Die
heeft gepleit voor een verbod
op partijen die zich baseren
op de sharia.
Over minister Verdonk van
Vreemdelingenzaken, zegt
hij: „Er is een loon in het poli
tieke debat geslopen die me
niet bevalt. Een toon van: 'Gij
zult assimileren. Gij moet in
het openbaar onze waarden
overnemen.' Dat is niet mijn
benadering." GPD
pagina 13
Wilders boos op Donner
Veehouderijen
amper schadelijk
voor natuur
DEN HAAG - Uitbreiding van
veehouderijen bij natuurgebie
den hoeft niet nadelig te zijn
voor de daar aanwezige natuur.
De extra ammoniak die door de
uitbreiding in de lucht komt,
heeft geen meetbaar effect op
het milieu.
Dat concludeert onderzoeksbu
reau Alterra in een nog niet ge-
publiceerd rapport. Het CDA
wil nu dat de wetgeving wordt
aangepast, zodat veehouderijen
meer ruimte krijgen.
I Binnenkort behandelt de Kamer
de Wet Ammoniak en Veehoude
rij, Daarin staan strenge bepa
lingen voor de hoeveelheden am-
moniak die veehouderijen bij na-
tuurgebieden mogen uitstoten.
Staatssecretaris Van Geel van
Milieu wil bedrijven bij kwets
bare natuur nauwelijks uitbrei
dingsmogelijkheden geven.
Alterra concludeert dat zelfs als
de veehouderij en maximaal uit
breiden de ammoniaktoename
geen meetbaar effect heeft op de
kwaliteit van de natuur.
Daarmee is niet gezegd dat uit
breiding geen enkele effect
heeft. Alterra concludeert dat
de stikstofbelasting nu al vaak
ZD groot is dat de natuur eron
der leidt, Als door toename van
de bedrijfsactiviteiten de uit
stoot van stikstof toeneemt, dan
gaat de natuur nog harder ach
teruit. Toch pleit CDA-Kamer-
hdKoopmans voor aanpassing
van de ammoniakregels. Dat de
stikstofbelasting nu al te hoog
is, is een ander probleem. GPD
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - Rijke Nederlan
ders zullen in toenemende mate
hun heil in België zoeken. Dat
verwacht de Terneuzense fisca
list Gerard Blommers, nadat het
Europese Hof van Justitie vori
ge week met een uitspraak een
belastingverdrag tussen Neder
land en België in de wielen reed.
Nederland wijzigde in 1997 de
wet en sloot in 2003 een nieuw
verdrag met België om de uit
tocht van vermogende grootaan
deelhouders naar het fiscaal aan
trekkelijkere Vlaanderen te stop
pen. Een emigrerende Nederlan
der kreeg sindsdien een zogehe
ten conserverende aanslag opge
legd van 25 procent van de meer
waarde van zijn aandelen. Ver
volgens kreeg hij tien jaar uit
stel van betaling. Als hij in die
jaren niets met het geld had ge
daan, werd de aanslag uiteinde
lijk kwijtgescholden.
Het Europese Hof vindt die con
structie in strijd met de vrijheid
van vestiging binnen de Europe
se Unie. „Zij vindt dat Neder
land in dit soort gevallen geen
belasting mag heffen. En dus
zijn we weer terug bij af. Ik ver
wacht op korte termijn een ver
hevigde uittocht naar België.
Dat gaan we in Zeeland zeker
voelen, omdat we zo dicht bij de
grens wonen. Maar ook vermo
gende niet-Zeeuwen zullen eer
der overwegen naar België te
verhuizen. Het maakt een zaken
man die een hele week op route
is vaak helemaal niet uit of hij
nou in Apeldoorn woont of in
Brasschaat."
pagina 14
Terneuzense fiscalist
verwacht emigratiegolf
(Advertentie)
Morgen
bij de
een extra
bijlage
over mode
IBB - In een voetbalstadion in Ibb in Jemen zijn gisteren tenminste 51 doden en zeker
238 gewonden gevallen toen er paniek uitbrak na een verkiezingsbijeenkomst. Hon
derdduizend Jemenieten waren samengestroomd om een toespraak bij te wonen van
president Saleh. Toen het staatshoofd was vertrokken, probeerden duizenden mensen
hals-over-kop het stadion uit te komen. Daarbij brak paniek uit. Tientallen ambulan
ces voerden doden en gewonden af. Een woordvoerder van Saleh liet na de catastrofe
weten dat alle families die getroffen zijn, maandelijks een vergoeding krijgen. In het
straatarme land worden over een week verkiezingen gehouden. Saleh heeft de beste
kansen om herkozen te worden. Bij voorgaande verkiezingen vonden vaak schietpar
tijen plaats tussen rivaliserende groepen. foto Yahya Arhab/EPA
jodr Nadia Berkelder
MDDELBURG - De gemeente
Middelburg overweegt om de
tationsbrug af te sluiten voor
wachtverkeer. Eerst moet blij-
wat de toedracht was van
net ongeval waarbij maandag
een 70-jarige vrouw om het le-
v® kwam.
De brug is één van de gevaarlijk
st plaatsen in Middelburg, voor-
voor fietsers. Al jaren is er kri-
op de verkeerssituatie. Ver
keerswethouder F. Streng
(WD) zegt nu te overwegen om
vrachtwagens op de brug te ver
bieden. „We weten nog steeds
niet exact wat de toedracht was.
Op basis van de ongevalsanaly
se van de politie willen we on
derzoeken welke maatregelen
we kunnen nemen. Het weren
van vrachtverkeer is een oplos
singsrichting die we in gedach
ten hebben. Maar er is nog niets
besloten."
Twee jaar geleden is ook al on
derzocht op welke manier de
brug veiliger kon worden ge
maakt. Toen bleek dat maatrege
len als het instellen van eenrich
tingsverkeer of het weren van al
le auto's grote gevolgen hebben
voor de doorstroming van het
verkeer op andere plaatsen in
de stad.
N57
De echte oplossing komt pas als
de nieuwe N57 klaar is. zegt
Streng ook nu. Als de nieuwe
weg er ligt, gaan auto's via de
tunnel onder het kanaal door.
De Stationsbi'ug wordt dan afge
sloten voor gemotoriseerd ver
keer.
Het verwijt dat de gemeente de
spreekwoordelijke put dempt
nu het kalf is verdronken, ligt
voor de hand. Streng erkent dat
eventuele maatregelen te laat ko
men. „Maar we moeten wel ver
der met het optimaliseren van
de veiligheid voor fietsers en
voetgangers."
katern Zeeland
reacties op ongeval
DEN HAAG - Hoedenmaakster Ingeborg Steenhorst (r) is op be
zoek bij PvdA-Tweede Kamerlid Godelieve van Heteren, die een
mooi hoedje voor Prinsjesdag uitzoekt. Een medewerkster (1) voor
ziet het tafereel van passend commentaar.
foto Harmen de Jong/GPD
O Noteert u mij voor een proefabonnement
van 5 weken voor 14.95
Ik geel daarbij éénmalig toestemming voor
automatische Incasso van dit bedrag van mijn
tekeningnummer. Ik heb de laatste drie maanden geen
prociabonnemunt gehad.
O Noteert u mij voor een vast abonnement.
De eerste twee weken ontvang ik de
krant gratis. Daarna wil ik betalen:
CD per maand met automatische incasso 20.551".
per kwartaal met automatische incasso 59.7-5)"
CD pet jaar met automatische incasso 229.201"
met gratis PZC-patapiu
het alfabet van Zeeland
rinnrJan Salden
DEN HAAG - Burgers zou
den misdrijven vele malen
gaarder bestraffen dan
professionele rechters. Hoe
minder ze over een zaak we
len, des te strenger ze wil
len straffen.
Dat blijkt uit het onderzoek Bur-
prs op de stoel van de rechter.
dat is uitgevoerd in opdracht
van de Raad voor de Recht
spraak. Het rapport verschijnt
vandaag.
De onderzoekers legden zowel
rechters als burgers drie ver
schillende zaken voor: een zwa
re mishandeling, een lichte mis
handeling en een woningin
braak. De helft van de 1155 on
dervraagde leken werd ge
vraagd een oordeel uit te spre
ken op basis van krantenberich-
len, de andere helft had de be
schikking over het volledige
strafdossier.
Uit het rapport blijkt dat er een
grote kloof gaapt in strafzwaar-
te tussen burgers en rechters.
Terwijl de rechters voor de zwa
re mishandeling gemiddeld
tweeënhalf jaar celstraf opleg
den, kwamen burgers op basis
van hetzelfde dossier tot een
twee keer zo hoge straf: vijf jaar
cel. De mensen die alleen een
krantenbericht over het inci
dent hadden gelezen, deden
daar gemiddeld nog eens één
jaar en acht maanden bovenop.
Ook bij de twee andere misdrij
ven zijn de verschillen groot. Zo
zijn leken bij de beoordeling
van de lichte mishandeling ge
middeld vijf keer zo streng als
de rechters: vijftien maanden
celstraf tegenover drie maan
den. Voor de woninginbraak leg
gen burgers negentien maanden
celstraf op, terwijl rechters vijf
maanden voldoende vinden.
Uit het onderzoek blijkt dat le
ken lagere straffen opleggen
naar gelang zij meer informatie
over een zaak hebben. Zo oorde
len burgers die een uitgebreider
krantenbericht lazen minder
hard dan leken die het met een
kort artikel moesten doen.
Straf rechtgeleerde P. Tak
noemt de resultaten 'opvallend'.
„Het verschil in strafzwaarte is
wel erg groot. Dit is een duide
lijk signaal dat door rechters
niet genegeerd mag worden.
Dat wil niet zeggen dat ze hun
oren naar het volk moeten laten
hangen, maar ze mogen best re
kening houden met wat er leeft
in de maatschappij." Het onder
zoek werpt een nieuw licht op
de discussie over lekenrecht-
spraak. Minister Donner van
Justitie onderzoekt mogelijkhe
den om burgers meer bij de
rechtspraak te betrekken. GPD
pagina 4
burgers in toga kosten tijd
en geld
Zachte slagboom bij tunnel
De NV Westerschelde houdt een proef met een zachte slag
boom bij een van de tolpoortjes. Die veroorzaakt geen
schade als een auto er tegenaan rijdt. Als de
proef slaagt, worden volgend jaar alle harde rfj
slagbomen vervangen door zachte.
PSV begint met gelijkspel
PSV is de Champions League gisteravond begonnen met
een gelijkspel tegen Liverpool. De Brabanders hielden de
favoriet in groep C in eigen stadion op een doelpuntloos
gelijkspel: 0-0.
Voor rust raakte Koné de lat voor de Eindhove-
naren, na de pauze schoot Gerrard namens Li-
verpool op de paal. B
Varia: 2; Binnenland: 3; Feiten Meningen: 4; Buiten
land: 5; Economie: 6; Radio Televisie: 7; Zeeland: 9,
11, 13, 14 en 15; Sport: 16 en 17; Kunst: 19, 20, 21 en
22; Uit: 23, 24 en 25
Handtekening:
PZC bv gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens.
In de coloton leesl u er meer over.
Kijk op iwiwpzcnl/abonneren, bel gratis
0300-0231231 ot stuur deze bon naar
PZC. afdeling lezerssen-ice
Antwoordnummer 713. *460 WB Goes
Theo Voorzaat
schildert
mooi verval
door Ernst Jan Rozendaal
DEN HAAG - Als de Wester
scheldetunnel tolvrij wordt,
lijdt de Staat een verlies van
700 miljoen euro. Dat schrijft
minister Zalm (VVD, Financiën)
aan de Tweede Kamer.
Zalm heeft ook berekend wat
het de Staat kost als genoegen
wordt genomen met een lager
rendement op de Westerschelde
tunnel. De rendementseis is nu
7,5 procent. Daarmee kan in der
tig jaar de aanleg van de tunnel
worden terugbetaald. Alles bo
ven de 7,5 procent wordt gesto
ken in de aanleg van een tunnel
bij Sluiskil.
De Kamer heeft Zalm gevraagd
of de rendementseis niet omlaag
kan, zodat er meer geld over
schiet voor de Sluiskiltunnel.
Volgens de minister betekent
een verlaging van de rende
mentseis naar 6 procent dat de
Staat 90 miljoen euro misloopt.
J. Dees van het Comité Tunnel
tolvrij is niet onder de indruk
van Zalms rekensom. „Nu moet
die 700 miljoen worden opge
bracht door de gebruikers van
de tunnel. Vooral Zeeuws-Vla
mingen worden dubbel aangesla
gen. Net als alle Nederlanders
betalen wij via de belasting mee
aan wegen en tunnels in Amster
dam en Groningen. Ik zie er de
logica niet van in dat gebruikers
van de Westerscheldetunnel
extra lasten hebben. Van geen
een weg wordt gevraagd dat de
gebruikers de aanlegkosten te
rugverdienen. De tolbarrière is
bovendien ongunstig voor de
economische ontwikkeling van
Zeeuws-Vlaanderen."
1