!PZC Nauwelijks (denkbaar zonder verval Voorkijk van Theo Voorzaat in Zierikzee ^4460 AA Goes J BSSSSSm"! 0113-316620; Slwderen; 0114-372770; Sïaal;02°-45625O°- 13 september 2006 woensdag i - Katinka Polderman is nog groeiende voor gedaan met de schrijver en verder komt het er gewoon. En zo'n voorkijk hier in de eigen omgeving vind ik wel leuk. Dan komen er allemaal bekenden met wie ik een beetje gezellig over mijn werk kan kletsen. Dan wil ik er ook wel wat bij vertellen, waarom ik bepaalde schilderijen maak zoals ik ze maak." Die 'voorkijken' van Voorzaat zijn een goede traditie gewor den in de loop der jaren. Hij is inmiddels de tel kwijt geraakt. „Ik denk dat het ergens tussen de tiende en vijftiende keer is dat ik mijn werk in Zierikzee tentoon stel. Er komen ongeveer vijfentwintig schilderijen te han gen, waarvan er zeker vijftien nieuw zijn. Ik wil nieuw werk altijd eerst hier laten zien, voor het naar Amsterdam gaat. Dan ziet het publiek hier ook eens wat ik nou allemaal zit te doen daar in dat huis op het platte land in Dreischor." Met 'Amster dam' doelt hij op galerie Lieve Hemel van Koen Nieuwendijk in de Nieuwe Spiegelstraat in de hoofdstad. In plaats van burgemeester Jack Asselbergs die dat traditiege trouw doet, opent makelaar Jan Bij de Vaate vanavond om 19.00 uur de expositie in het Sint Ja- cobshofje in Zierikzee. „De bur gemeester kan niet en Bij de Vaate is ook een liefhebber van mijn werk. Bovendien doet hij in gebouwen en in mijn werk zijn gebouwen ook het hoofdthe ma." Symboliek Voorzaat is er de man niet naar te koketteren met engagement, maar - meer dan vroeger - wil hij nu wel eens wat vertellen Huize Hoofdzaak Zierikzee et Theo Voorzaat lie ver niet met een glas wijn in zijn handen midden tussen dikdoenerige galeriegasten tijdens de ope ning van een tentoonstelling. Dat glas wijn zal nog wel gaan, maar van gesprekken met mensen die zichzelf als kunstkenner bestempelen, wordt hij doodongelukkig. Hij is wars van poeha. Mee doen aan een kunstroute is ook niks voor hem. „Je moet er toch niet aan denken dat er ineens zomaar mensen in je atelier staan die van alles over je werk willen weten." Maar voor een kunstschil der die het publiek liever ontloopt, timmert hij toch aar dig aan de weg. Vanaf vanavond tot en met maandag is er in het Sint Jacobshofje aan de Vis markt in Zierikzee een zogehe ten voorkijk van nieuwe schilde rijen van hem ingericht. In het voorjaar wordt in het Marie Tak van Poortvlietmuseum in Dom burg een retrospectieve tentoon stelling van hem gehouden en voorafgaand daaraan brengt Uitgeverij Den Boer/de Ruiter uit Vlissingen een boek uit over zijn werk, geschreven door Rob bert-Jan Swiers. „Leuk toch? Vooral zo'n boek. Dat streelt natuurlijk wel mijn ijdelheid. Maar voor dat boek hoef ik zelf helemaal niks te doen. Daar heb ik één interview reikbaar' laat hij het Sint Ja cobshofje zelf figureren. Opmer kelijk genoeg is het monumenta le pandje nog niet ten prooi ge vallen aan verval. Maar voor het hek waar het aankondigings bord van zijn eigen expositie staat, ligt wel een diepe kuil. On getwijfeld is die gegraven om de zoveelste kabel ten behoeve van de voortschrijdende techniek aan te leggen. De bezoekers lij ken dus heel wat moeite te moe ten doen om de expositieruimte te bereiken. En dat terwijl de kunstenaar hen in dit geval juist zo gastvrij wil ontvangen. Voorzaat loopt geen exposities van andere kunstenaars plat. „Nee, zeg alsjeblieft. Er zijn wel dingen die ik mooi vind hoor. De zeventiende eeuwse kunste naars natuurlijk en de Impres sionisten. Dë Haagse School kan ik ook wel waarderen. Ab stract? Dat vind ik te gemakke lijk. Ik kan wel begrijpen dat sommige kunstenaars ervoor kie zen. Het past ook bij de ontwik keling van de tijd. Als Rem brandt tweehonderd was gewor den, zou hij uiteindelijk ook ab stract zijn gaan schilderen, denk .ik. Maar als je abstract gaat werken, moet je wel eerst bewezen hebben dat je het figu ratief ook kunt, anders geloof ik het niet." Theo Voorzaat begon op zijn veertiende al met het tekenen van oude, verrotte dakpannen die hij vanuit zijn kamertje in Rotterdam-Noord kon zien. Hij mocht van 'thuis' alleen naar de Kunstacademie als hij er een 'echt vak' zou leren: reclame te kenen en grafisch ontwerpen. Op zijn tweeëndertigste nam hij een drastisch besluit. Hij vestig de zich in een klein huisje in Dreischor en wijdde zich voor taan volledig aan de schilder kunst. Een goed besluit zo bleek na korte tijd toen zijn eerste se rie kleine schilderijen gretig af trek vond bij de kunstliefheb bers. Hij is nu inmiddels achtenzestig jaar en legt nog steeds een stren ge discipline aan de dag. „Maar in vergelijking met vroeger doe ik het wel een beetje kalmer aan. Ik schilder wel elke dag, maar ik neem tegenwoordig ook wat meer tijd voor andere din gen. Ik loop wat minder te haas ten bij het boodschappen doen." Ali Pankow De officiële opening van de voorkijk vanavond op de Vismarkt in Zierik zee wordt muzikaal omlijst met. een optreden van de Bankje Singer Band. Ineke Voorzaat, Theo's echtge note, treedt daarin op als zangeres. De expositie in het Sint Jacobshofje is donderdag geopend van 11.00 tot 21.00 uur en van vrijdag tot en met maandag 18 september steeds van 11.00 tot 17.30 uur. over de symboliek die hij met zijn schilderijen wil overbren gen. 'Huize Hoofdzaak', zijn re centste werk, prikkelt de fanta sie, maar wint nog aan waarde met enige toelichting van de ma ker. Het betreft een schilderij van het monumentale 'Huis met de hoofden' aan de Keizers gracht in Amsterdam. Natuur lijk zijn er wat ruiten stuk en hangt een dakkapel er desolaat bij. Een Voorzaat zonder verval is nauwelijks denkbaar, maar in dit geval is de tand des tijds nog vrij mild geweest. Rondom het pand liggen grijze fundamenten waarop passanten balanceren. „Eén groot doolhof en maak geen misstap, want dan val je de diepte in. En al die mensen lo pen met een mobieltje aan hun oor, want iedereen zoekt in deze wereld toch steun bij elkaar. Maar ondanks al die mobieltjes lijkt het wel of we nog nooit zo onbereikbaar zijn geweest", zegt de kunstenaar, die met ge zonde zelfspot zichzelf en zijn echtgenote op de voorgrond van het fundament schilderde. Het dreigend grijze zwerk en de witte bollen rondom zijn karak teristiek voor de Voorzaatiaanse manier om de toestand van de planeet Aarde te visualiseren. Zijn zorg over de overbevolking van de wereld brengt hij tot ui ting in het schilderij 'Werelden', waarin hij de blik vanaf een an dere planeet in het heelal op de Aarde richt. „De mensen zijn daar naar toe gevlucht, omdat het hier inmiddels veel te vol ge worden is. Ik begrijp echt niet dat ik de politiek daar nooit over hoor. Er komen steeds meer mensen bij, dat kan toch niet door gaan?" Zijn stijl is in de afgelopen zes endertig jaar niet drastisch ver anderd. De voorliefde voor ze ventiende eeuwse meesters is ge bleven en hij meandert nog steeds lustig tussen angst voor afbraak en fascinatie door ver val. De ene keer is het eindresul taat wat somber of zelfs maca ber, de andere keer straalt een schilderij wat meer berusting uit of biedt Voorzaat de beschou wer wat troost door middel van humor. Maar over de hele linie beschouwd, is er geen sprake van opvallende veranderingen in zijn stijl. „Dat hoeft ook niet. Mijn schilderijen zijn geen was middel, waar je om de twee maanden 'vernieuwd' op moet zetten." Lichtplannen Voorzaat projecteert in de loop der jaren steeds ingenieuzere lichtplannen in zijn schilde rijen. Als ware hij een lichtont werper binnen het theater weet hij accenten te leggen. Mooie voorbeelden daarvan bij de voor kijk leveren onder meer het schilderij 'Zierikzee' met de spots gericht op de Sint Lievens- monstertoren. In het schilderij 'Moeilijk Be- Moeilijk bereikbaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 19