nu is er dus Heart En of gold PZC Jonathan Demme 16 dinsdag 12 september 2006 ZAAL 1 ZAAL 2 ZAAL 3 j ZAAL 4 ZAAL 5 ZAAL 6 j ZAAL 7 dinsdag 12 september 2006 Neil Young (links) en regisseur Jonathan Demme tijdens de presentatie van Heart of gold. foto George Frey/EPA Popmuziek loopt als een rode draad door het oeuvre van film maker Jonathan Demme. De Ameri kaanse regisseur, die dit jaar de Li fetime Achievement Award van Film by the Sea ontvangt, zette met Stop making sense een standaard voor de concertfilm. In zijn bekend ste films The silence of the lambs en Philadelphia is ook een belangrijke rol weggelegd voor popliedjes. Zijn laatste film, die hij in Vlissingen presenteert, is opnieuw een concert film: Neil Young, heart of gold. Aanvankelijk wilde Demme (1944) dierenarts worden, maar het lukte hem tijdens zijn studie in Florida niet de benodigde scheikunde onder de knie te krijgen. Van kinds af aan was hij filmlief hebber, dus begon hij maar voor het uni versiteitsblad filmrecensies te schrijven. Zo rolde hij in het vak. Typerend voor het werk van Demme is dat hij ook in grote publieksfilms niet te rugschrikt voor taboes. Bekendste voor beelden zijn The silence of the lambs (1991), over een kannabalistische serie moordenaar, en Philadelphia (1993), over aids. Met zijn eerste film Caged heat (1974) was hij die weg al ingeslagen. Het met seks en geweld doorspekte verhaal speelt in een vrouwengevangenis. Gevan genen worden er misbruikt voor medi sche experimenten. Een echo van die thematiek klinkt door in The Manchurian candidate (2004), Demme's recentste speelfilm. In de mee slepende thriller blijkt een pharmaceu- tisch bedrijf bij Amerikaanse soldaten tijdens tic eerste Golfoorlog implantaten te hebben ingebracht die hun geheugens !?.Vn"V| '.".Mlfur-L>" arnik? m m 1 v"11 en Naast de uitwassen van de Amerikaanse samenleving belicht Demme in zijn werk ook de oneindige mogelijkheden. Die doen zich bijvoorbeeld voor in het do mein van de popmuziek. In Heart of gold (2006) verwoordt zanger Neil Young dat in de aankondiging van zijn klassieker 'Old man'. Tijdens een van de twee door Demme gefilmde concerten in Nashville vertelt hij het publiek (dat onzichtbaar blijft) hoe hij als 24-jarige rijke hippie zijn enorme ranch in California had ge kocht. De oude beheerderdie hem rond leidde, vroeg hoe een jonge man als hij zo'n landgoed kon kopen. „Ik denk dat ik gewoon geluk heb", antwoordde Young. Het was Demme's geluk dat hij in 1984, toen zijn carrière na een reeks ambitieu ze flops op dood spoor dreigde te belan den, in contact kwam met de popgroep Talking Heads. De New Yorkse band was op het toppunt van zijn roem en wilde een bioscoopfilm maken van een concert. Demme's registratie is ronduit verbluf fend. In Stop making sense zijn film en concert één. De openingsscène laat zanger David Byr ne zien, die met een akoestische gitaai- een groot leeg podium op stapt. Hij zet een cassetterecorder naast zich, drukt op start, waarna het ritme van de hit 'Psy- chokiller' (voor Demme een titel met pro fetische betekenis) klinkt. In het tweede nummer (het prachtige 'Heaven') krijgt Byrne assistentie van bassiste Tina Wey mouth, bij liedje nummer drie wordt een Jonathan Demme met Meryl Streep tij dens de première van The Manchurian candidate. tot een twintigtal muzikanten het po dium bevolkt, waarachter - ook stap voor stap - beelden op grote schermen worden geprojecteerd. Nu is het gemeen goed, maar met de show was Talking Heads de tijd ver vooruit. Hetzelfde geldt voor Demme, die liet zien dat een goede concertregistratie veel meer is dan de camera op een podium richten. De film bezorgde Demme zoveel krediet in de popwereld dat hij in volgende films altijd grote artiesten bereid vond een bij drage te leveren. Bruce Springsteen lever de de titelsong voor Philadelphia, Wyclei' Jean bewerkte John Fogerty's 'Fortunate son' voor The Manchurian candidate In The silence of the lambs is Tom Potty's 'American girl' een subtiel motief. Dem me maakte videoclips voor New Order en Fine Voung Ciinnibals en kwam in I O OH Hitchcock, de registratie van een beschei den optreden in een etalage van singer/songwriter Robin Hitchcock. En nu is er dus Heart of gold. Demme heeft Neil Young, die ook een nummer bijdroeg aan Philadelphia, gefilmd tij dens twee optredens in Nashville waar bij de liedjes van zijn laatste album Prai rie wind centraal staan. Die zijn geschre ven en opgenomen vlak voordat Young geopereerd moest worden aan een gezwel in zijn slagader. Thema's zijn herinne ring en vergankelijkheid. Prairie wind kan worden beschouwd als de afsluiting van een drieluik met Harvest moon en het legendarische album Harvest. Vlekkeloos Alle reden voor hooggespannen verwach tingen. Demme en Young weten die ge deeltelijk waar te maken. Young krijgt hulp van een peloton aan ervaren muzi kanten die zijn liedjes vlekkeloos uitvoe ren. Demme weet van het concert meteen een verhaal te maken, door in eenvoudi ge videobeelden de hoofdrolspelers te in troduceren op weg naar de concertzaal. Tijdens het optreden zit hij Young vaak dicht op de huid, maar hij weet de verve ling niet helemaal buiten de deur te hou den. De liedjes op Prairie wind zijn nu eenmaal niet van het niveau van die op Harvest en net als Young heeft Demme niets meer te bewijzen. Wat niet weg neemt dat beiden bij vlagen hun meester schap tonen. Zoals in de slotscène, die een omkering is van de opening van Stop making sense. Young zit alleen op een verlaten podium, in een lege zaal. Na het zingen van 'The old laughing lady' pakt hij zijn gitaar in en wandelt weg Met Stop making sense moest het alle maal nog beginnen. Heart of gold is voor lopig een streep onder een indrukwek kend oeuvre.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39