Wim kijkt nu eenmaal anders het alfabet van Zeeland PZC Zwarte inkt Film en Zeeuwse zee Langs de vloedlijn dinsdag 12 september 2006 Beelden uit Zwarte In het jaar dat volop in het teken staat van de Vlissingse schrijver en kunstenaar Wim Hofman kon een documentaire over zijn leven en werk bijna niet achterwege blijven. Willemiek Kluijfhout regisseerde het integere portret Zwarte inkt, dat zondag 17 september tijdens Film by the Sea in première gaat. II aar achternaam verraadt Zeeuwse wortels. Die blijken er inderdaad te zijn - haar vader komt oorspronkelijk uit Biggekerke, haar moeder uit Yerseke - maar zelf groeide Willemiek Kluijfhout (1971) op in Woerden. Nu woont ze in Amsterdam, maar haar werk als filmma ker voerde haar de afgelopen jaren regel matig naar Zeeland. „En nu ik hier zo vaak ben, zie ik steeds meer onderwer pen die zich óók voor een film of docu mentaire lenen." Ze zat op de kunstacademie, volgde de opleiding kunst- en cultuurwetenschap pen en studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. „Ik wist toen nog niet dat ik film wilde gaan doen. Omdat ik altijd erg geïnteresseerd ben geweest in wetenschap, analytisch denken, schrijven en taal ging ik filosofie studeren. Tijdens de studie ben ik ook de regie-opleiding aan de Nederlandse Film en Televisie Academie gaan doen. Daar ontdekte ik dat al mijn interesses bij el kaar kwamen." De studie wijsbegeerte komt haar nog steeds van pas. „Ik heb daar heel vaak op teruggegrepen. Als filmmaker ben je voornamelijk aan het schrijven, bijvoor beeld aanvragen voor subsidies. Dan ET.&ÏS5SSS r.i: rsjssw. schrijver en beeldend kunstenaar Wim Hofman. leerd mijn ideeën over de werkelijkheid onder woorden te brengen. Daarbij moet je voortdurend beseffen dat als je een beeld laat zien, dat het niet zomaar een beeld is, maar een manier om naar de werkelijkheid te kijken. Je brengt een nieuwe werkelijkheid. Het is altijd de blik van de maker." Nadat Kluijfhout de filmacademie had afgerond, zocht ze mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan. „Ik dacht: mis schien kan ik bij een regionale omroep de vrijheid daarvoor krijgen. Tiet lag in mijn geval misschien voor de hand om eerst naar AT5 te stappen, maar ik had voor mijn gevoel toch meer met Zeeland. Ik ben toen met Omroep Zeeland gaan praten en daar waren ze op dat moment net aan het nadenken over de herden- king van de watersnoodramp, in 2003. Daar had ik wel ideeën voor. Dat is uit eindelijk een groot project geworden." Voor de regionale omroep maakte Kluijf hout samen met producente Reinette van de Stadt, met wie ze Stichting True- works heeft opgericht, de tiendelige serie Boven water. Vorig jaar volgde een klei nere Zeeuwse productie: de documentai re De dingen die komen, over het dage lijkse leven van haar 96-jarige grootva der in een verzorgingscentrum. Eigen benadering Het was, opnieuw, Omroep Zeeland die haar vroeg een gefilmd portret van Wim veel boeken van hem gelezen. Van de Wïm-reeks was ik als meisje van onge veer elf jaar erg onder de indruk. Ik vond het een heel boeiende schrijver." Voor haar documentaire verdiepte Kluijf hout zich intensief in Hofmans oeuvre en voerde een aantal kennismakingsgesprek ken met hem. „We hebben gekeken of het goed klikte. Daarna hebben we weder zijds gezegd: we gaan ervoor." De cineaste realiseerde zich terdege dat er al heel veel gezegd en geschreven is over leven en werk van Hofman. „Het mocht geen herhalingsoefening worden. Ik moest een eigen benadering vinden. Dat heb ik onder meer geprobeerd door Wim daadwerkelijk te volgen tijdens het maken van een werk, wat nog niet eerder was gebeurd. Dat is een lineaire lijn in de documentaire geworden. Daarnaast heb ik zijn familieleven wat dichterbij ge haald, zoals zijn vrouw en zijn dochter." Een ander opvallend element in Zivarte inkt is het gebruik van animaties, waar mee de tekeningen van Hofman op bij zondere wijze tot leven worden gebracht. „Dat is een enorm werk geweest, dat we hebben uitbesteed aan een animatiestu dio. Wim heeft daarbij een aantal tek sten ingesproken." Het scenario dat Kluijfhout vooraf had bedacht, kwam niet helemaal uit. „Wim is zo'n multitalent, dat het moeilijk is om te bepalen wat je laat zien. Ik wilde iets hebben waarbij hij zowel tekent als schrijft. Maar dat kun je niet afdwin gen." Tijdens de opnames bereidde Hofman het boekje Lezing met lichtbeelden, in middels verschenen in de Slibreeks, voor. „Hij zou daarbij tekeningen ma ken, maar na twee uur besloot hij toch met foto's te gaan werken. Eerst dacht ik: o jee. Maar we zijn toen met hem mee gegaan naar het gemeentearchief en daar door zie je wel meer van Vlissingen en de grote invloed die de stad op zijn werk heeft gehad. ssssssMbsiL. maakt uit het vele materiaal. „In de film is hij nu vooral kindei'boekenschrijver, maar hij is zoveel meer. Maar als filmma ker moet je je beperken. Het is heel moei lijk om zo'n veelzijdig man in een docu mentaire van een uur recht te doen. Hofman wist Kluijfhout ook te verras sen. „Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat hij het vertellen van verhalen heeft van zijn moeder en het tekenen van zijn va der. Die twee talenten komen dus in hem samen." Daarnaast werd ze getroffen door zijn ge voel van vrijheid, het feit dat Hofman zich weinig gelegen laat liggen aan con venties en gevestigde ordes. „Ik ken wei nig authentiekere mensen dan Wim." In Zwarte inkt komt bijvoorbeeld een scène voor waarin Hofman vertelt dat hij met gemengde gevoelens naar zijn klein zoon kijkt. Behalve dat hij trots op hem is, heeft hij tevens medelijden, vanwege de misère van het leven dat het kind on vermijdelijk ook moet doormaken. „Dat is het bijzondere van hem", zegt Kluijf hout. „Hij laat je op een andere manier naar de maatschappij kijken, zodanig dat je denkt: zo had ik het nog nooit beke ken." Kluijfhout en Van de Stadt maakten niet alleen de Hofman-documentaire, maar zijn ook verantwoordelijk voor de opval lende trailer (promotiefilmpje) die dit jaar voor Film by the Sea wordt ge bruikt. Twee oudere dames belanden per ongeluk in een filmopname in een Can- nes-achtige setting. Tijdens de opnames bij de Vlissingse boulevard was het, na vele dagen zonneschijn, net een dag slecht weer. „Achteraf gezien waren we daar heel blij mee. Je ziet nu bijvoor beeld iedereens haren wapperen in de wind en je krijgt enorm mooie luchten. Rolf Bosboom Zwarte nikt., zondag 17 sept. om 14.00 (premie-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37