Berlijn biedt veel nieuwtjes PZC Ontwerpers leven zich uit op Barbie Wil New Yorker Stofzuiger Camera Webloggen Elektronicabeurs IFA in Berlijn zaterdag 9 september 2006 Nederland heeft er weer een nieuwe winkelketen bij: New Yorker, uit Duitsland afkomstig en tot nu toe vooral in Oost-Eu- ropa actief. Drie winkels in twee weken tijd werden er ge- opend, in Arnhem, Den Bosch en Den Haag, en de rest van Ne- derland staat op stapel. Qua doelgroep en prijs is New Yorker een beetje vergelijkbaar met H&M (Zweeds) en in minde- re mate met Zara (Spaans, iets I duurder). De mode is jeugdig en stoer, met af en toe een uitschie- tertje voor de oudere consu ment. Dat betekent veel street- wear en denim, en weinig chic. Een beetje zoals de jongens op bijgaande foto. De prijzen lig gen voor de jassen die ze dragen tussen de veertig en vijftig euro. De broeken zijn er vanaf 19,95, t-shii'ts vanaf 9,95 euro. Siemens brengt ons in verwar ring. De Duitsers presenteren de SX1, de eerste zakloze stofzui ger. Die naam kennen we van de mobieltjes, toen Siemens het nog samen deed met BenQ. De SX1 was de eerste smartphone, met gek design: de nummertoet- sen aan weerszijden van het beeldscherm. Maar goed, de markt van zaklo ze stofzuigers groeit sterk, en Siemens wil daar ook wel een centje mee verdienen. Net als andere soortgenoten moet de SX1 het hebben van centrifugale krachten, die het stof scheiden van de opgezogen lucht. Diverse filters zuiveren de lucht. Het stofreservoir is 1,5 liter groot. Met een druk op een knop gaat de bodem open. De goedkoopste SX1 is 99 euro. Videocamera's en zand of sneeuw vormen geen gelukkige combinatie. Maar Sanyo komt met een camera die zich niks aantrekt van weersomstandighe den. De Xacti CA6 voelt zich met zijn weerbestendige behuizing overal thuis, of het nu op het strand is of in de sneeuw. Het is een 6.37 megapixel-camera. Er zit een lcd-schermpje op van vijf centimeter. Als opslagme dium is gekozen voor een SD Card. Hij weegt 153 gram. De prijs: 419 euro. Iedereen schijnt tegenwoordig een weblog te hebben, anders hoor je er niet meer bij. Niet dat iedereen evenveel te vertellen heeft, maar toch - het is wel goed dat internet nu eindelijk volop gebruikt wordt zoals het bedoeld was: als uitwisselings medium van informatie. Dat kan in een persoonlijk dagboek, als onderdeel van een specialisti sche site of in breder verband, zoals de populaire site GeenStijl.nl laat zien. Recent verschenen twee boekjes die webloggers op weg kunnen helpen om met behulp van de juiste programma's een schai'e lezers te krijgen: Weblogging van Sietse Kuipers (Uitgeverij A.W. Bruna, prijs 14,95 euro) en Weblogs voor iedereen (Uitgeve rij Van Duuren Media, prijs 13,50 euro). In het laatste boek je wordt ook stilgestaan bij MSN Spaces (inmiddels omge doopt in Windows Live Spaces) dat vooral voor mensen met wei nig computerkennis handig is. Barbie geldt als dé inspiratie bron voor modeontwerpers. Vrijwel alle ontwerpers van naam en faam zeggen hun eerste schreden op het pad gezet te heb ben door zelf kleertjes voor de populaire pop te ontwerpen. En velen doen het nog steeds, ge tuige de bijdragen van zeven Ne derlandse ontwerpers aan een nieuwe website van Barbie, fashiongirls.nl. De zeven werd gevraagd ter in troductie van de website een ei gentijdse jurk te ontwerpen voor het modepopje, die eerder ook al fenomenen als Versace en Dolce Gabbana daartoe wist te bewegen. Die bijdragen kunnen als voor beeld dienen voor kinderen die de website bezoeken. Want daar op draait het ook om ontwerpen voor Barbie, maar dan door de bezoekers zelf. Met als doel het mooiste ontwerp uiteindelijk ook in Nederland op de markt te brengen. De Nederlandse ont werpers lieten hun eigen hand schrift los op het meisje met de ideale maten. A-jurkje Bas Kosters („Ze is een echte in spiratiebron") hulde haar in fluo-roze en een A-jurkje met typische Kosters-print, Edwin Oudshoorn maakte een handge- borduurde zijden jurk met Swarovski-kristallen 'voor al haar bruiloften en partijen'. Da- ryl van Wouw heeft zelfs beslo ten al zijn ontwerpen eerst op Barbie uit te proberen, en tooi de haar nu in een zwart-wit out fit. De andere ontwerpers waren Monique van Heist, Erik Dren ken, Joline Jolink en Ilja Visser. Oudshoom en Van Wouw zitten ook in de jury die uiteindelijk mag bepalen welke jurk van de amateur-ontwerpers straks in productie wordt genomen. Het werk van de ontwerpers Daryl van Wouw ontwierp deze creatie zelf is te zien op de speelgoedaf deling van De Bijenkorf Eindho ven (3 t/m 14 oktober) en Am sterdam (17 t/m 29 oktober). Daarna worden ze geveild via een actie in het blad Elle Girl. De opbrengst is voor Pink Rib bon, de stichting die zich inzet foto's GPD Ontwerp van Bas Kosters. voor de bestrijding van borst kanker. Koos van Wees Meer info: www.fashiongirls.nl Handgeborduurde jurk van Edwin Oudshoorn. SETTINGS ROCKY 34 TRAILERS MUSIC VIDEO'S JA VS 7 ANYTHING YOU ALVA- LETHAL WEAPON 3 PORKY IS MOVIES MOVIES 16 from 46 countries Wil de echte opvolger van de dvd opstaan? In Ber lijn komen ze er niet uit. De twee kampen (blu-raydisc en hd-dvd) gaan vrolijk verder met hun stammenstrijd. Nu komen de benodigde afspeelapparaten in Europa op de markt voor wat heet de 'early adopters', de eer ste kopers die altijd de nieuwste techniek in huis willen hebben. Samsung bazuint rond de eerste te zullen zijn met een blu-ray- discspeler, medio oktober, van 1299 euro. LG is begin volgend jaar zover en rekent 999 euro. Toshiba komt in november met een hd-dvd-speler voor 6 a 700 euro. Zonder schijfjes zijn die speler natuurlijk niet interes sant. Dus verdringen de Hol- lywood-bonzen zich zo'n beetje in Berlijn om filmtitels aan te kondigen. In de eerste maanden gaat het om tientallen titels. Op de elektronicabeurs steken oude merken de kop op. Commo dore probeert de show te stelen met een draagbare multimedia speler Gravel die onderweg mu ziek en films van internet plukt. Commodore wil weer een rol spelen in de huiskamer. Zo toon den de nieuwe Nederlandse eige naren in Berlijn een geavanceer de draagbare multimediaspeler Gravel In Pocket, die onderweg muziek, filmpjes en ander enter tainment kan afspelen. Dat digitale vermaak haalt Gra vel middels een draadloze wifi-verbinding van de website www.commodoreworld.com. Eén druk op de knop biedt toe gang tot een breed pakket mu ziek en video's. „Zo kun je bij voorbeeld kijken naar Uitzen ding Gemist. Maar ook is het mo gelijk je eigen foto's te uploa- den. Dat scheelt weer ruimte op de harde schijf", zegt marketing directeur Michiel Gaasterland. Hij hoopt dat het aantal wifi-hotspots in Nederland rap uitbreidt. „De NS wil de treinen ermee uitrusten. Dat is een hele stap vooruit. In de VS zijn ze he le steden wifi-klaar aan het ma ken." Opvallend aan de media speler is de bediening. „We wil den zo'n groot mogelijk scherm hebben, dus zit de knop aan de achterkant." De Gravel In Pocket kan allerlei bestandsfor maten afspelen, van jpeg tot mp3 en wma. Hij heeft een ge Van een mp3-speler.met uitschuifbare luidspre kertjes tot verf waarmee je een wand omtovert in een projectiescherm. Het scala aan vindingen op de Interna tionale Funkausstellung in Berlijn is weer breed. Een selectie uit de 'nieuwtjes'. Dus tonen ze in Berlijn een hy bride camcorder. Aan de filmer de keuze: waarop nemen we de ze keer op? De harde schijf is 8 Gigabyte groot, goed voor zes uur film. De opnames zijn ver volgens eenvoudig te bewerken of in te korten, zodat de harde schijf optimaal benut kan wor den. Met een druk op de knop staat er een kopietje op de dvd. Hitachi vraagt 699 euro voor de camera. Videorecorder Een tv-programma opnemen op een geheugenkaartje en dat ver volgens afspelen op een mobiel tje, draagbare spelconsole PSP, mediaspeler of laptop. Dat kan met de V-Mate die Sandisk op de IFA lanceert. „Consumenten worden mobieler en willen hun lievelingsseries en video's bekij ken waar en wanneer het hen uitkomt"verklaart Wes Bre wer. Een Gigabyte is goed voor 3,5 uur video. Deze V-Mate, ei genlijk een soort videorecorder, is te koppelen aan gewone analo ge aansluitingen van tv's en dvd-spelers. In oktober komt-ie op de markt voor 130 euro. Grotere beeldmaten is de trend van de laatste jaren. Wie écht groot wil, haalt een projector in huis. Dan kom je met een witte muur en heel eind, maar dat is verre van ideaal. Bij Vogel's in Eindhoven hebben ze de oplos sing in handen. Mighty Brighty Projectie Scherm Verf heet het nieuwe product. Verf je wand. „Een beeld op een met Mighty Bright behandelde muur heeft een veel beter contrast en helder heid dan op een gewone witte muur. De kwaliteit is hetzelfde als van een professioneel projec tiescherm", meldt Albert Zee man. Bovendien is zo'n scherm vaak duur en verliest vaak zijn originele vorm door ouderdom. Prijs: vanaf 100 euro. Maarten van de Rakt Samsung stopte veel vernuft in de K5. heugen van 1 of 2 Gigabyte en een aansluiting voor een extra SD-kaart. Het schermpje meet zeven centimeter. Het zakma- chientje kost 299 euro. Een tweede product is een me- diabox, Gravel In Home, met een harde schijf van 80 Gigaby te. De box moet op de tv worden aangesloten en biedt ook toe gang tot het aanbod van Commo- doreWorld. Eind oktober moet de website in de lucht zijn. Me dio november komen de produc ten op de markt. Rondom Nadat we met zijn allen sur- roundsetjes in huis haalden, te kent zich een tegenbeweging af. Bose, Sony en Philips bieden al rondomgeluid uit de frontspeak ers. JVC combineert oud én nieuw in Sophisti. Dat biedt 'oudeiwets' stereo. Nieuw is dat deze homecinema sets verbon den zijn met de pc. Zodat mu ziek, films en foto's ook weerge geven kunnen worden. Boven dien heeft de set een usb-aan- sluiting. De mooiste Sophisti heeft twee sjieke klankzuilen in pianolak. Een gestyleerde cen ter-speaker geeft bij films de stemmen en de effecten weer. Prijs vanaf 699 euro. Revolutionair, zoals de Sam- sung-baas ons wil doen geloven, is het natuurlijk niet, wel grap pig. Een mp3-speler, waarvan de achterkant omhoog te schui ven is. Zo komen stereo luidspre kertjes tevoorschijn en kan ie dereen van je favoriete muziek meegenieten. Samsungs topman Gee Sung Choi tovert er eentje uit zij n j aszak tij dens zij n speech. De K5 heeft een aan- raakscherm. Het geheugen loopt uiteen van 1 tot 4 Gigabyte. Dat is niet alles. Aan boord ook een radio. Bovendien kan de K5 fo to's laten zien. Bij het opstaan maakt de K5 je wakker met een liedje naar keuze. De prijs: van af 199 euro. De nieuwe videocamera's heb ben tegenwoordig een harde schijf. Of ze registreren de bewe gende beelden rechtstreeks op een dvd. Eén en één is twee, heb ben ze bij Hitachi bedacht. foto's GPD De homecinemaset Sophisti met klankzuilen in pianolak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 37