COACH
Wie drijft
houdt zijn
voeten droog
PZC
Rinus Paauwe,
dag en nacht paraat
"Na een hevige storm
patrouilleren we bij laag
water langs de dijken en
ais we schade zier
herstellen we die zo
snél mogelijk."
Een groot deel van ons werk is
'onzichtbaar'. Achter de schermen
zorgen wij ervoor dat u veilig kunt
wonen, werken en van uw vrije tijd
kunt genieten. Zo zorgen we voor
sterke dijken en duinen. We zijn con
tinu bezig met het inspecteren en
het onderhouden van deze immense
'heuvels' langs de zee.
Hoe groot en hoe stevig deze
'rotsen' in de branding ook lijken...
wind en water zorgen ervoor dat ze
vaak veel te verduren krijgen. Er komt heel
wat bij kijken om de waterkeringen zó sterk te
maken -en te houden- dat ze u die veiligheid
bieden.
Het blijft niet bij beheer en onderhoud alleen.
We moeten ook vooruit kijken. Verwacht
wordt dat de zeespiegel de komende eeuw
behoorlijk gaat stijgen. We moeten dus maat
regelen nemen om te voorkomen dat het
water aan de verkeerde kant van de dijk komt
te staan. Zo zorgen we -vaak samen met
andere partijen- voor sterkere steenbekleding
op dijken en hogere of bredere duinen.
Als het flink stormt en er wordt een hoge
waterstand verwacht, staan we dag en nacht
paraat. Mocht er ergens iets gebeuren, dan
kunnen we direct maatregelen nemen om
erger te voorkomen. Bij extreem hoog water
en harde wind stellen we 'dijkbewaking' in.
Voor ieder stukje dijk staat dan een ploeg
mensen klaar. Zo ziet u dat ons 'onzichtbare'
werk echt noodzakelijk is.
BhbRHBv
Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Telefoon 0118-621000
Fax 0118 - 621990 info@wze.nl www.wze.nl
De havens van Terneuzen en Vlissingen zijn
het derde zeehavengebied van Nederland.
Vernieuwingen, uitbreidingen en Investe
ringen zijn er aan de orde van de dag.
Zeeland Seaports geeft sturing aan die
ontwikkelingen om garant te staan voor
werkgelegenheid en welvaart.
Nieuwe bedrijven accommoderen en het
gevestigde bedrijfsleven van dienst zijn.
Dat zijn de belangrijkste activiteiten van
havenschap Zeeland Seaports. Net zoals een
coach die wil presteren met zijn team,
schept Zeeland Seaports de voorwaarden
voor het succes van de haven- en
industriebedrijven. Zorg voor een goede
infrastructuur speelt daarbij een grote rol.
Denk aan het ontwikkelen en beheren van
havenbekkens, kades, wegen, spoorwegen
en pijpleidingen. Ook werkt het havenschap
voortdurend aan plannen voor nieuwe
ontwikkelingen: in het belang van de
havens én de omgeving. Zo kunnen de beide
havens op een verantwoorde manier hun
bijdrage (blijven) leveren aan de Zeeuwse
economie.
VAN DE HAVENS
N
13
donderdag 7 september 2006
Houseboats in Londen; inzetje: Floating city, ontwerp Ties Rijcken.
Het ligt voor de hand
dat we in de toekomst
steeds acceptabeler gaan
vinden dat we niet al het
zeewater buitendijks kun
nen houden. Dat heeft ge
volgen voor de woning
bouw. Hoe houden we onze
voeten droog? Volgens we
tenschapper Ties Rijcken is
een drijvende woning - of
woonwijk - de mooiste en
beste oplossing. „Een drij
vende woning kan niet over
stromen."
Aan de technische universi
teit in Delft doet Rijcken
onderzoek naar drijvende wo
ningen. Behalve rond de grote
rivieren, waar waterbergingsge-
bieden een uitstekende locatie
zijn voor dobberende woonwij
ken, ziet hij ook perspectief
voor Zeeland. Hij beseft dat het
nog toekomstmuziek is. „De
vraag is natuurlijk hoe bang
mensen zijn voor een overstro
ming. Hoewel we hier en daar
zeven meter onder zeeniveau
wonen, heeft dat tot dusver
geen invloed op de huizen die
we bouwen. We vertrouwen op
de zeeweringen die Nederland
beschermen. Dat zou kunnen
veranderen. Er komt wellicht
een moment dat mensen niet al
leen op de overheid vertrouwen,
maar dat ze hun eigen veilig
heid willen garanderen. Dan
gaat de keuze tussen een gewo
ne en een drijvende woning echt
spelen."
Nederland is nooit veiliger ge
weest tegen overstromingen
dan nu, zegt Leo Adriaanse van
Rijkswaterstaat Zeeland. Toch
onderschrijft hij de analyse van
Rijcken. De zeespiegel stijgt en
onze bodem klinkt in, dus moe
ten we onze dijken steeds ver
der ophogen. Dat is een onna
tuurlijke en op termijn mis
schien ook onverstandige oplos
sing. Want als het dan onver
hoopt misgaat, gaat het vrese
lijk mis. Adriaanse pleit ervoor
veiligheid en natuurlijkheid
met elkaar te verbinden. Het
door hem gecoördineerde de
monstratieproject Comcoast
Perkpolder, waarvan de aanleg
in 2008 moet beginnen, laat
zien hoe het anders kan. Rond
het voormalige veerplein zijn
drie concepten uitgewerkt. Oos
telijk krijgt de zee toegang tot
75 hectare poldergebied. Daar
ontstaan schorren die met de
zee mee opslibben in een tempo
dat gelijke tred houdt met de
zeespiegelrijzing. Het oude veer
plein wordt opgehoogd tot een
terp waarop woningen worden
gebouwd. Ten westen daarvan,
achter de huidige zeewering,
komt een gebied van 100 hecta
re met getijdenkreken. Een
doorlaatmiddel zorgt voor een
geknepen tij. In het gebied ko
men huizen op terpjes of op pa
len. Over vijftig jaar komt de
vraag aan de orde of de huidige
zeewering daar moet worden op
gehoogd om aan de dan gelden
de veiligheidsnonnen te vol
doen. Dan kan worden besloten
dat na te laten en de dijk 'golf-
overslagbestendig' te maken.
Tot aan de huidige binnendijk,
die dan zo nodig moet worden
versterkt, ontstaat dan een buf
fer die in extreme omstandighe
den water kan bergen.
In de door de Europese Unie ge
steunde comcoastprojecten is
nadrukkelijk geprobeerd func
ties als natuur, wonen, bedrij
vigheid en recreatie te combine
ren. Dat maakt het rendabel om
ze te ontwikkelen. Wat is
mooier dan wonen in een na
tuurlijk getijdengebied? Daar
aan willen projectontwikke
laars wel meebetalen.
Golven
In zo'n nat gebied achter een
dijk waar de golven af en toe
overheen mogen slaan, ziet
Rijcken volop mogelijkheden
voor drijvende woningen. „Veel
mooier dan huizen op palen",
vindt hij. „Al die palen maken
het zo druk. Bovendien willen
mensen hun woonkamer juist
vlak op het water hebben."
In de huidige opzet liggen drij
vende woningen in de westelij
ke Perkpolder nog niet voor de
hand. De oppervlakte open wa
ter is gering en de waterdiepte
beperkt. Als de zeewering in de
toekomst golfoverslagbestendig
wordt, kan dat veranderen. „Ik
heb altijd gedacht dat je de zee
niet kunt bergen", verklaart
Rijcken. „Met het concept van
een dijk met bereik kan dat na
tuurlijk wel. Voor een drijvende
woning is van belang dat je
weet hoe het water zich gaat ge
dragen. Daar pas je het ontwerp
op aan."
Een getijverschil van drie meter
hoeft voor het afmeren van de
woningen geen probleem te
zijn, aldus Rijcken. „Wat ik hier
in Delft wil ontwikkelen is een
telescooppaal. Die stijgt mee
met het wateipeil, zodat je voor
komt dat je rond drijvende wo
ningen enorm hoge afmeei'palen
hebt."
Problemen met elektriciteits-
en waterleidingen voorziet hij
niet. De riolering is te regelen
door de aanleg van verzamelbas-
sins. Het echte grote voordeel
van drijvende woningen is de
flexibiliteit, benadrukt Rijcken.
Projectontwikkelaars leggen al
leen nog de infrastructuur aan,
woningen worden elders ge
bouwd en later eventueel ge
sloopt. „Je krijgt fabrieken die
drijvende woningen bouwen, of
bijvoorbeeld woningrecyclebe-
drijven. Juist de Zeeuwse econo
mie kan er wel bij varen."
Adriaanse is wel gecharmeerd
van de dynamiek van het drij
vend wonen, maar hij waar
schuwt dat de zee iets anders is
dan een rivier. „Vooral buiten
dijks is het oppassen. Dan heb
je met golven te maken. In een
vliegende storm is drijvend wo
nen niet leuk meer. Maar in een
polder waar je eventueel water
kunt opvangen, is het zeker
denkbaar."
Ernst Jan Rozendaal
De duinen bij Zoutelandc zijn niet echt breed, maar wel hoog. Ze
bieden een magnifiek uitzicht over Walcheren en de Noordzee. De top
steekt 54 meter de lucht in. Het gaat hier dan ook om het hoogste duin
van Nederland.