COACH Wie drijft houdt zijn voeten droog PZC Rinus Paauwe, dag en nacht paraat "Na een hevige storm patrouilleren we bij laag water langs de dijken en ais we schade zier herstellen we die zo snél mogelijk." Een groot deel van ons werk is 'onzichtbaar'. Achter de schermen zorgen wij ervoor dat u veilig kunt wonen, werken en van uw vrije tijd kunt genieten. Zo zorgen we voor sterke dijken en duinen. We zijn con tinu bezig met het inspecteren en het onderhouden van deze immense 'heuvels' langs de zee. Hoe groot en hoe stevig deze 'rotsen' in de branding ook lijken... wind en water zorgen ervoor dat ze vaak veel te verduren krijgen. Er komt heel wat bij kijken om de waterkeringen zó sterk te maken -en te houden- dat ze u die veiligheid bieden. Het blijft niet bij beheer en onderhoud alleen. We moeten ook vooruit kijken. Verwacht wordt dat de zeespiegel de komende eeuw behoorlijk gaat stijgen. We moeten dus maat regelen nemen om te voorkomen dat het water aan de verkeerde kant van de dijk komt te staan. Zo zorgen we -vaak samen met andere partijen- voor sterkere steenbekleding op dijken en hogere of bredere duinen. Als het flink stormt en er wordt een hoge waterstand verwacht, staan we dag en nacht paraat. Mocht er ergens iets gebeuren, dan kunnen we direct maatregelen nemen om erger te voorkomen. Bij extreem hoog water en harde wind stellen we 'dijkbewaking' in. Voor ieder stukje dijk staat dan een ploeg mensen klaar. Zo ziet u dat ons 'onzichtbare' werk echt noodzakelijk is. BhbRHBv Kanaalweg 1 Postbus 1000, 4330 ZW Middelburg Telefoon 0118-621000 Fax 0118 - 621990 info@wze.nl www.wze.nl De havens van Terneuzen en Vlissingen zijn het derde zeehavengebied van Nederland. Vernieuwingen, uitbreidingen en Investe ringen zijn er aan de orde van de dag. Zeeland Seaports geeft sturing aan die ontwikkelingen om garant te staan voor werkgelegenheid en welvaart. Nieuwe bedrijven accommoderen en het gevestigde bedrijfsleven van dienst zijn. Dat zijn de belangrijkste activiteiten van havenschap Zeeland Seaports. Net zoals een coach die wil presteren met zijn team, schept Zeeland Seaports de voorwaarden voor het succes van de haven- en industriebedrijven. Zorg voor een goede infrastructuur speelt daarbij een grote rol. Denk aan het ontwikkelen en beheren van havenbekkens, kades, wegen, spoorwegen en pijpleidingen. Ook werkt het havenschap voortdurend aan plannen voor nieuwe ontwikkelingen: in het belang van de havens én de omgeving. Zo kunnen de beide havens op een verantwoorde manier hun bijdrage (blijven) leveren aan de Zeeuwse economie. VAN DE HAVENS N 13 donderdag 7 september 2006 Houseboats in Londen; inzetje: Floating city, ontwerp Ties Rijcken. Het ligt voor de hand dat we in de toekomst steeds acceptabeler gaan vinden dat we niet al het zeewater buitendijks kun nen houden. Dat heeft ge volgen voor de woning bouw. Hoe houden we onze voeten droog? Volgens we tenschapper Ties Rijcken is een drijvende woning - of woonwijk - de mooiste en beste oplossing. „Een drij vende woning kan niet over stromen." Aan de technische universi teit in Delft doet Rijcken onderzoek naar drijvende wo ningen. Behalve rond de grote rivieren, waar waterbergingsge- bieden een uitstekende locatie zijn voor dobberende woonwij ken, ziet hij ook perspectief voor Zeeland. Hij beseft dat het nog toekomstmuziek is. „De vraag is natuurlijk hoe bang mensen zijn voor een overstro ming. Hoewel we hier en daar zeven meter onder zeeniveau wonen, heeft dat tot dusver geen invloed op de huizen die we bouwen. We vertrouwen op de zeeweringen die Nederland beschermen. Dat zou kunnen veranderen. Er komt wellicht een moment dat mensen niet al leen op de overheid vertrouwen, maar dat ze hun eigen veilig heid willen garanderen. Dan gaat de keuze tussen een gewo ne en een drijvende woning echt spelen." Nederland is nooit veiliger ge weest tegen overstromingen dan nu, zegt Leo Adriaanse van Rijkswaterstaat Zeeland. Toch onderschrijft hij de analyse van Rijcken. De zeespiegel stijgt en onze bodem klinkt in, dus moe ten we onze dijken steeds ver der ophogen. Dat is een onna tuurlijke en op termijn mis schien ook onverstandige oplos sing. Want als het dan onver hoopt misgaat, gaat het vrese lijk mis. Adriaanse pleit ervoor veiligheid en natuurlijkheid met elkaar te verbinden. Het door hem gecoördineerde de monstratieproject Comcoast Perkpolder, waarvan de aanleg in 2008 moet beginnen, laat zien hoe het anders kan. Rond het voormalige veerplein zijn drie concepten uitgewerkt. Oos telijk krijgt de zee toegang tot 75 hectare poldergebied. Daar ontstaan schorren die met de zee mee opslibben in een tempo dat gelijke tred houdt met de zeespiegelrijzing. Het oude veer plein wordt opgehoogd tot een terp waarop woningen worden gebouwd. Ten westen daarvan, achter de huidige zeewering, komt een gebied van 100 hecta re met getijdenkreken. Een doorlaatmiddel zorgt voor een geknepen tij. In het gebied ko men huizen op terpjes of op pa len. Over vijftig jaar komt de vraag aan de orde of de huidige zeewering daar moet worden op gehoogd om aan de dan gelden de veiligheidsnonnen te vol doen. Dan kan worden besloten dat na te laten en de dijk 'golf- overslagbestendig' te maken. Tot aan de huidige binnendijk, die dan zo nodig moet worden versterkt, ontstaat dan een buf fer die in extreme omstandighe den water kan bergen. In de door de Europese Unie ge steunde comcoastprojecten is nadrukkelijk geprobeerd func ties als natuur, wonen, bedrij vigheid en recreatie te combine ren. Dat maakt het rendabel om ze te ontwikkelen. Wat is mooier dan wonen in een na tuurlijk getijdengebied? Daar aan willen projectontwikke laars wel meebetalen. Golven In zo'n nat gebied achter een dijk waar de golven af en toe overheen mogen slaan, ziet Rijcken volop mogelijkheden voor drijvende woningen. „Veel mooier dan huizen op palen", vindt hij. „Al die palen maken het zo druk. Bovendien willen mensen hun woonkamer juist vlak op het water hebben." In de huidige opzet liggen drij vende woningen in de westelij ke Perkpolder nog niet voor de hand. De oppervlakte open wa ter is gering en de waterdiepte beperkt. Als de zeewering in de toekomst golfoverslagbestendig wordt, kan dat veranderen. „Ik heb altijd gedacht dat je de zee niet kunt bergen", verklaart Rijcken. „Met het concept van een dijk met bereik kan dat na tuurlijk wel. Voor een drijvende woning is van belang dat je weet hoe het water zich gaat ge dragen. Daar pas je het ontwerp op aan." Een getijverschil van drie meter hoeft voor het afmeren van de woningen geen probleem te zijn, aldus Rijcken. „Wat ik hier in Delft wil ontwikkelen is een telescooppaal. Die stijgt mee met het wateipeil, zodat je voor komt dat je rond drijvende wo ningen enorm hoge afmeei'palen hebt." Problemen met elektriciteits- en waterleidingen voorziet hij niet. De riolering is te regelen door de aanleg van verzamelbas- sins. Het echte grote voordeel van drijvende woningen is de flexibiliteit, benadrukt Rijcken. Projectontwikkelaars leggen al leen nog de infrastructuur aan, woningen worden elders ge bouwd en later eventueel ge sloopt. „Je krijgt fabrieken die drijvende woningen bouwen, of bijvoorbeeld woningrecyclebe- drijven. Juist de Zeeuwse econo mie kan er wel bij varen." Adriaanse is wel gecharmeerd van de dynamiek van het drij vend wonen, maar hij waar schuwt dat de zee iets anders is dan een rivier. „Vooral buiten dijks is het oppassen. Dan heb je met golven te maken. In een vliegende storm is drijvend wo nen niet leuk meer. Maar in een polder waar je eventueel water kunt opvangen, is het zeker denkbaar." Ernst Jan Rozendaal De duinen bij Zoutelandc zijn niet echt breed, maar wel hoog. Ze bieden een magnifiek uitzicht over Walcheren en de Noordzee. De top steekt 54 meter de lucht in. Het gaat hier dan ook om het hoogste duin van Nederland.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 32