Wie wil er nou geen zicht op zee? Een noodstrand beschermt Oostende PZC 6 donderdag 7 september 2006 Zoutelande, waar het duin overgaat in de dijk, één van de mooiste plekjes van Zeeland. foto's Lex de Meester Hoe kan het toch dat op de ene dijk in Zeeland nog geen fietspad aange legd mag worden en op de andere dijk complete woon torens zijn neergezet? Is het ambtelijke willekeur of zit er meer achter? Want wie wil er niet wonen met zicht op zee? Zicht op zee heeft de familie Van der Heijde uit Ermelo wel én zicht op Walcheren. Hun zomerhuis staat op één van de mooiste plekjes van Zeeland. In Zoutelande, precies waar het duin overgaat in de dijk. Ze hoe ven het hekje maar open te doen en ze staan op het strand. Het huis werd gebouwd in 1924. Er is wel wat werk aan een huis op zo'n bijzondere plek, vertelt P. van der Heijde. „We moeten nogal wat zand wegscheppen en de duinbegroeiing goed in de hand houden. Vooral als er weer zand op het strand gespo ten wordt, komt er nogal veel deze kant opgewaaid. En alle dakpannen zijn vastgemetseld, anders vliegen ze weg." Veel problemen met regels en voorschriften van het water schap heeft Van der Heijde niet. Als hij maar geen al te gekke dingen doet. Naast het huis ligt bijvoorbeeld een grote bunker in het duin verstopt. Die is dichtgemetseld, maar als hij daar iets mee zou willen begin nen zou het waterschap waar schijnlijk zo op de stoep staan. Van ambtelijke willekeur is geen sprake, legt H. Everaars, beleidsadviseur planvorming waterkeringen en wegen van het waterschap Zeeuwse Eilan den, uit. In tegendeel zelfs. Het beleid is heel duidelijk: er mag niet gebouwd worden op of te gen waterkeringen. Maar het is net als bij de Duitse grammati ca, er zijn uitzonderingen. Everaars noemt het plan om een buitendijks paviljoen te bou wen ter hoogte van Scheldeoord bij Baarland. Toevallig lag daar een soort landpunt, waardoor er op die plek ruimte voor was. En als aan de voorwaarde van het waterschap wordt voldaan dat op die punt een verharding wordt aangebracht, kan er een paviljoen komen. Een andere voorwaarde is dat het paviljoen zonder fundament wordt ge bouwd. In Zeeland staan trouwens heel wat huizen op de dijk. Als voor beeld noemt Everaars de Vlis- singse boulevard. In feite staan die huizen buitendijks. Ook bij Domburg en Zoutelande staan huizen op de waterkering. En het is niet zo, legt Everaars uit, dat de eigenaren van die pan den helemaal niets meer mogen. De provincie Zeeland is daar zelfs wat soepeler in dan de ove rige provincies. Want als een ei genaar aannemelijk kan maken dat uitbreiding van zijn pand in de duinen nodig is, mag hij maximaal twintig procent ver groten. In andere provincies is dat maximaal tien procent. Maar als iemand met bouwplan nen op de waterkering naar het waterschap stapt, is het ant woord steevast 'neen'. Wel be staat de bereidheid om eens te kijken of er misschien sprake is van bijzondere omstandigheden die de bouw alsnog mogelijk ma ken. Het waterschap wil liever niets op de dijken hebben, omdat dan het beheer en daarmee de veilig heid in het geding komt. „Want", aldus Everaars, „het is best mogelijk allerlei techni sche constructies te bedenken zodat een huis op of tegen een dijk te realiseren is. Bijvoor beeld met een betonnen dam- wand van voldoende dikte of zo. Maar wie geeft het water schap de garantie dat de bewo ner geen gaten in die damwand maakt om bijvoorbeeld een ga rage onder het pand te maken. Dat mag dus niet gebeuren." Soms is een dijk er gewoon niet geschikt voor. Een dijk met een kruinbreedte van drie meter is in principe voldoende voor een veilige zeewering. Daar kunnen dus geen huizen op gebouwd worden. Fietspad Maar wat is er dan mis met een fietspad op de dijk? Everaars: „Helemaal niets, mits het de kleilaag van de dijk niet aan tast. Toch wordt een fietspad op verschillende plekken in Zee land niet op de dijk toegestaan. Dat is op verzoek van vogel liefhebbers. Dat heeft dus niets met de veiligheid te maken, maar met verstoring van vogels en andere dieren." Zijn collega A. Provoost van het waterschap Zeeuws-Vlaande- ren heeft daar ook ervaring mee. Natuurbeschenners wil den - toen het er op aankwam de dijken wel of niet toeganke lijk te maken - honderd procent afsluiten en gemeenten wilden honderd procent openstellen. Daaruit zijn compromissen te voorschijn gekomen, zodat nu langs sommige stukken wel bui tendijks gefietst mag worden en langs andere niet. Provoost geeft aan dat het wa terschap echt niet per definitie afwijzend staat tegenover elke bouwaanvraag op de zeewering. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat men er de afge lopen 25 jaar veel beter in is ge slaagd berekeningen te maken op het gebied van voorspellin gen van zware stormen, inschat tingen en kansen op overstro mingen. Daar komt bij, merkt hij op, dat de maatschappij be reid is veel geld in de zeewerin gen te steken maar daar ook wel wat voor terug wil. Tegenwoordig komen water schappen uit andere delen van Nederland kijken hoe de zee wering in Zeeuws-Vlaanderen er uitziet. Een gevarieerde kuststrook met elf overgangen tussen duinen en dijken, klinkt uit de woorden van Provoost. Dat is nog eens wat anders dan die saaie rechte dijken met as falt. René Schrier Op de Zeeuwse stranden zijn al honderden jaren rijen paalhoofden te vinden. Bedoeld om het zand vast te houden en te voorkomen dat de zee landwaarts opdringt. De resterende ruim tweehonderd paalhoofden worden beschouwd als cultuurhistorisch erfgoed. Oostende mag zich veiliger voelen door het opgespoten strand, maar dat is wel een tijdelijke kwestie. foto's Lex de Meester Zuiderbuur Vlaanderen heeft op veiligheidsge bied z'n zaakjes bepaald nog niet op orde. Dat kan via omwegen gevolgen heb ben voor de grensstreek. Waar de dijken in Zeeland berekend zijn op een over stroming van eens in de vierduizend jaar, hebben die langs de Zeeschelde een overschrijdingskans van eens in de zeventig jaar! Door de aanleg van het ge controleerde overstro mingsgebied Kruibeke-Ba- zel-Rupelmonde (zeshonderd hectare) wordt de overstro mingskans gereduceerd tot eens in de driehonderdvijftig jaar. De Bond Beter Leefmilieu vindt dat de overheid veel te traag opereert. Pas na de overstromin gen van 1976 in Ruisbroek werd, bijna twintig jaar na het Deltaplan, het Sigmaplan gelan ceerd. Inmiddels is negentig pro cent van de dijken langs de Schelde en haar zijrivieren ver hoogd en is het overgrote deel van de gecontroleerde overstro mingsgebieden aangelegd. Ver der is het Sigmaplan ook geactu aliseerd. De waterbouwkundi gen zijn tot de conclusie geko men dat met vierduizend hecta re extra overstromingsgebied eindelijk de norm van één over stroming in vierduizend jaar kan worden bereikt. Beter Leef milieu pleit voor een versnelde aanpak. De Administratie Waterwegen en Zeewezen (AWZ) pakt ook de kust aan. Daar is vooral Oostende een zwakke schakel. Er werd al eerder een nood strand opgespoten, dat het cen trum extra bescherming moet bieden. Peter De Wolf van de AWZ: „We hebben echt geen tijd meer te verliezen. Hadden we werkloos toegezien dan zou Oostende gemiddeld eenmaal in de vijfentwintig jaar overstro men. Door die ingreep hebben we dat teruggebracht tot een maal per honderd jaar. De defi nitieve oplossing moet bestand zijn tegen één storm in duizend jaar. De rest van de Vlaamse kust voldoet al aan die norm." Na de ramp in New Orleans waarschuwde burgemeester Jean Vandecasteele dat zoiets ook in Oostende kon. „In 2007 moeten de noodzakelijke verde digingswerken eindelijk begin nen. Ik wil niet de geschiedenis ingaan als de burgemeester, die zijn stad liet verzuipen!" Ook in eigen land leidt de kust verdediging tot verhitte discus sies. Zijn Zeeuwen minder dan randstedelingen? De heren van de Deltacommissie, die moesten aangeven hoe Nederland een watersnoodramp als in '53 kon voorkomen, moest eindeloos re kenen. Uiteindelijk werd beslo ten, dat nieuwe zeewering voor de kust van de o zo belangrijke Randstad bestand diende te zijn tegen een superstorm, die eens in de tienduizend jaar voor komt. Voor de rest van Neder land (Zeeland, Groningen, Fries land) volstonden voorzieningen die opgewassen zouden zijn te gen rampspoed, die zich eens in de vierduizend jaar voordoet. Het leidt al jaren tot discussie. Achterhaald Want, vragen Zeeuwen zich af, zijn wij dan minder belangrijk dan die randstedelingen. En zijn die normen niet zo lang zamerhand achterhaald? Im mers, wat als argument voor de Randstad geldt (meer bewoners, grote economische betekenis, peperdure bebouwing), kan probleemloos ook op Zeeland van toepassing worden ver klaard. Denk alleen al aan de chemische industrie in Kanaalzone en Sloegebied. De tussenrapportage van het project Veiligheid Nederland in Kaart zorgde eind vorig jaar voor een lichte paniek. Uit de rapportage bleek dat de kans op een overstroming in Zeeuws- Vlaanderen groter was dan één keer in de honderd jaar, goed voor een economische schade van 14 miljard euro. Volgens staatssecretaris Schultz van Ha gen was er geen reden tot pa niek. Want de onderzoekers had den niet alleen gekeken naar ex treem hoge waterstanden, waar bij het water over de dijk zou slaan, maar ook naar instabili teit van zo'n dijk, water dat er doorheen sijpelt, duinafslag en het niet functioneren van gema len en sluizen. Te verhelpen za ken dus. Desondanks kondigde ze een onderzoek aan. Na kritische kanttekeningen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) over achterhaalde veilig heidsnormen, die grote economi sche schade zouden kunnen ver- oorzaken, vroeg Schultz zich niet lang daarna prompt ook af of de nonnen moesten worden bijgesteld. Ze noemde het een zaak van de politiek. Die moet kiezen: strengere eisen en dus fors investeren in kustprojecten of de risico's van schade accep teren. Ze weet de Delftse hoogle raar kustwaterbouwkunde Mar cel Stive aan haar zijde. Ook die wijst op het feit dat de nor men van vijftig jaar geleden da teren. Superstorm In Nederland zijn inmiddels acht kustgebieden aangeduid als Zwakke Schakels, die tus sen nu en 2200 niet meer be stand zullen zijn tegen een su perstorm. Twee van die scha kels liggen in Zeeland: op Wal cheren het kustgebied tussen de Vlissingse boulevards en de Westkappelse Zeedijk en in West-Zeeuws-Vlaanderen van Cadzand tot Breskens. Het Pro jectbureau Zwakke Schakels Zeeland werkt er plannen voor uit. Ze moeten tussen 2007 en 2020 worden verwezenlijkt, al dringen de waterschappen aan op meer vaart. Waterstaat heeft er 743 miljoen voor gereser veerd en alvast een kleine hon derd miljoen extra naar voren gehaald om aan die wens tege moet te komen. Wout Bareman donderdag 7 september 2006 In het oosten van de provincie liggen compartimenteringsdannnen. In de Philipsdam -die aantakt op de Grevelingendam -zitten de Krammersluizen. De dam scheidt het zoete water dat de rivieren aanvoeren van het zoute water van de Oosterschelde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 30