Zonder ambitie blijf je sudderen zeeland' Blues wortelt In polder van Westdorpe PZCi d Arsenal lijkt publiek niet helemaal serieus te nemen De grens van doodgewoon en heel bijzonder Mineke van Gelder maakte als voorzitter ontwikkeling Nazomerfestival mee maandag 4 september 2006 WESTDORPE, sportpark, Polderbluesfestival Ditch Divers, Shit Happens, Juke Joints, Danny Bryant's Red Eye Band. Gezien: vrijdag 1/9. door Ronald Verstraten Van Hendrix' Voodoo Chi le via Beethovens Fur Eli- se naar Crawlin' King Snake en andere bluesstandards. De veelzijdigheid van Danny Bryant in een notendop. Al les wat de topact van het eer ste Polderbluesfestival in Westdorpe met zijn Red Eye Band op het podium neerzet te mocht vrijdagavond als hoogtepunt gelden. En om zijn eigen virtuositeit te onderstrepen, toverde hij soms vervormingen uit zijn gi taar, die ongetwijfeld zijn uit te leggen, maar die het in gro ten getale opgekomen pu bliek toch wel eens van dicht bij wou zien. Sympathieke gast, die Bryant. Nog maar amper op de planken vroeg hij het publiek om nog eens een applaus voor de Juke Joints, want „they are fucking great!", vond hij. De Bevelandse band was hem voorgegaan met wat zich het best laat omschrijven als 'feestbluesen die liet het pu bliek zich goed smaken. Hoofdrollen voor de solist, die speelde op het randje van vuil, zoals dat bij blues hoort, en voor mondharpist Johnny Boy die alleen ogenschijnlijk in ademnood kwam na een mi nutenlange blaassolo. De voor het merendeel oudere jongeren hadden kennelijk ook geen last van ademge- brek, want met de vingers in de lucht, spetterden hun voe ten. Mr. Juke Joint himself, Peter Kempe, stuurde de band losjes door het repertoire heen en drumde alsof hij met elke klap aan kracht won. In de feesttent op het sportter rein van het jarige RIA zag het zwart van de bedrukte T-shirts. Van de verschillen de bands, van het festival zelf en een enkele keer van de New Yorkse 23 East Street. Alles wat een festival hoort te hebben, was er. Van portable wc's, broodjes hamburger en consumptiebonnen (niet per se in die volgorde), tot een goed georganiseerde bar. Was het geluid zonder meer goed, af en toe wat hard, de draaien de lichtspots waren af en toe tamelijk hinderlijk. Een tien tal bezoekers met tenten had gebruik gemaakt van het aan bod gratis te kamperen op het voetbalveld. Met steun van hun dorpsgeno ten beten de Ditch Divers ('dulveduukers') het spits af met origineel eigen werk en covers. Strakke kwaliteit, die af en toe aanleunde tegen John Lee Hooker, kenmerkte daarna het geluid van Shit Happens die daarmee hun ei gen naam ondergroeven. Bryant en de zijnen (bassist is zijn vader Ken) speelden een indrukwekkende track van hun laatste cd Days like this en Dave Raeburn gaf zowaar een drumsolo ten beste. De klassieker So Many Roads voedde aangenaam de herken ning. De gitarist bracht nog. een eigen versie van de Schot se Robert Burns' Auld Lang Syne die in de verte deed den ken aan de manier waarop Ji- mi Hendrix ooit de Star Spangled Banner onder han den nam (op Woodstock). Met een alleszins geslaagde gastso- lo van Ditch Diver Wouter Verhelst, wortelde de blues weer even terug in de West- dorpse polder. Hnnr Rolf Bosboom MIDDELBURG - Ze wordt nog altijd veelvuldig op het Zeeland Nazomerfestival aangesproken, ook al is ze er sinds begin dit jaar geen voorzitter meer van. Ik heb zelf ook nog steeds het idee dat het een beetje 'mijn' fes tival is. Voor de premières van dit jaar was ik nog net zo zenuw achtig." kunst Met een informele receptie in de kloostergangen van de Middel burgse Abdij neemt het Nazo merfestival vandaag officieel af scheid van Mineke van Gelder, Hie dertien jaar voorzitter is ge feest. Het evenement maakte in die tijd een enorme ontwikke ling door: van Zeeland Cultuur- maand tot Zeeland Nazomerfes tival met landelijke allure. Zeeland Cultuurmaand ont stond eind jaren tachtig op ini tiatief van de provincie als bun- Ming van een aantal culturele activiteiten, bedoeld als verlen ging van het toeristenseizoen. (Enkele jaren later werd Van Gel der, die toen net met haar echt genoot - de commissaris van de koningin - in Zeeland was neer gestreken, gevraagd als voorzit ter. „Ik dacht meteen: dat is een Jèuke mogelijkheid om hier cul tureel actief te zijn." f)e organisatie werd nadien ver zelfstandigd en weer later omge- Éoopt tot stichting Zeeland Na- lomer Festivals, een overkoepe lende naam voor uiteenlopende festivals. Het bestuur adviseer de de provincie over de hoogte ■van de subsidies, maar had geen (directe invloed op de inhoud en ijle kwaliteit van de diverse on- Herdelen. „We hadden geen sanc tiemogelijkheid. Als de festivals hun geld binnen hadden, deden ,2e hun eigen ding. Onze taak :Was alleen het verzorgen van een openings- en slotvoorstel- fng." Die situatie begon steeds meer Ié wringen, want de stichting Ifiierd wel verantwoordelijk ge Mineke van Gelder was dertien jaar voorzitter van het Zeeland Nazomer Festival; ze zag het evenement doorstoten tot de toptien van de Nederlandse cultuurfestivals, maar acht de tijd nu rijp om op te stappen. foto Lex de Meester houden voor het totaal. Begin 2000 escaleerde de zaak, zeker toen Van Gelder dreigde op te stappen als de provincie de sub sidieadviezen van de stichting zou negeren. „Dat is best een heftige periode geweest." Polsstok Het jaar erop werd, op basis van een onderzoek van het bureau Berenschot, een andere weg in geslagen. De stichting nam en kreeg volledig de regie in eigen hand en bracht voortaan zelf jaaxiijks vier producties op bij zondere locaties in de provincie. „Er werd gezegd dat we onze polsstok te ver plantten. Maar je moet ambitie hebben, anders blijf je maar doorsudderen." Die ambitie werd waargemaakt. Het in 1997 door-Van Gelder geuite streven door te stoten tot de toptien van de Nederlandse cultuurfestivals bleek, uiteinde lijk, geen holle frase. Ze kwam zelf met het idee ook een festi- valh.art, de huidige programme ring op het Abdijplein, te kwe ken. „Er was te weinig samen hang tussen de vier onderdelen. Je moet iets hebben waardoor het bruist, waax'door mensen echt het gevoel krijgen dat er iets aan de hand is. Ik zag zoiets op vakantie in Italië, in Spoleto, en wist meteen: zo moet het. Een culturele organisatie bestu ren is vooral ook om geld soebat ten. „Je hebt nooit een buffer. Het is altijd kiele-kiele. Soms hebben we, wat subsidies be treft, echt met het zweet in onze handen gezeten. Bij het zoeken naar sponsors maakte het wel iets makkelijker dat ik de vrouw van de commissaris ben. Die rol heb ik dan ook enigszins 'misbruikt', maar voor het goe de doel deed ik dat graag. Regelmatig hoorde ze de kritiek dat door het festival het culture le aanbod in Zeeland wel erg in september is geconcenti'eerd, „Daarom is het zo leuk dat nu vanuit het festival Theaterpro ductiehuis Zeelandia is ont staan, dat in het reguliere thea terseizoen twee voorstellingen per jaar gaat brengen." Nu het Nazomerfestival lande lijk op de kaart staat, in het Kunstenplan van het ministerie is opgenomen en - vorig jaar - is uitgeroepen tot beste regio-eve nement, acht ze tijd rijp om op te stappen. Daarbij speelt ook mee dat het bestuur twee jaar ge leden is omgevormd tot raad van toezicht. „Daardoor zit je veel xneer op afstand, terwijl ik een doener ben. Ik voel me nog steeds erg bij het festival betrok ken, maar had het gevoel dat mijn rol was uitgespeeld." Van Gelder heeft zelf haar op volger aangedragen: Carel Alons, directeur van het RO Theater. Na wat aftasten zegde hij toe. Het festival krijgt daar mee een voorzitter die past bij de landelijke invloed en uit straling die het zelf ook heeft ge kregen. Van Gelder: „We had den iémand nodig wiens horizon breder is dan die van mij, ie mand die echt in het wereldje zit en landelijk zijn netwerken heeft." Opvoering van Marius, Fanny en César aan de kade van de Vlissingse vismijn. rand van de scheiding tussen 'doodgewoon' en 'heel bijzon der'. Het gebied waar (bijna) ie der mens zijn leven inricht: doodgewoon voor de wereld, heel bijzonder voor de geliefde. Toneel dat zich op dat gebied kan bewegen, is bijna zeker van alle tijden, en het is niet vreemd dat je daar jarenlang mee bezig kunt blijven. En je toneelgroep zelfs de naam kunt geven van je hoofdpersonage. Dat is precies wat Compagnie Maxius sinds 1999 doet. In de openlucht, op lo catie, op stukjes terrein (de reali teit) die herkenbaar passen in het stuk (de verbeelding). Aan havenkades dus, omdat de zee - de lokroep van de zee - een cen trale rol speelt in het levensver haal van Marius. Die zijn liefje in de steek laat voor de oceaan, maar haar twintig jaar later na allerlei verwikkelingen als fris se weduwe toch nog in zijn ax- men mag sluiten. Na zes, zeven jaar zo'n stuk spe len, ken je je personages door en door. En speel je ze perfect uit als wandelende karikaturen. Weet je ook wat mensen ver bindt: samen eten, flesjes bier doorgeven naar achteren (en drixiken uit het flesje), samen dwaas doen door midden op de dag een zonnebril op te zetten omdat het nacht moet zijn. Dat gebeurt allemaal tijdens Pagnols Marius-trilogie, en Compagnie Marius bespeelt met de hele trukendoos van het thea ter zijn publiek zoals Wibi Soerjadi zijn piano. Oneliners Natuurlijk is dat een heerlijke ervaring. Een pittige tekst van een auteur die - levend in het na- ooxiogse Parijs van de jaren twintig, vol pi-ofiteurs en sukke laars - de wereld doox'ziet en in komische oneliners uittekent. Voorbeeld: „Met eer is het net als met lucifers: ze doen maar een keer dienst." Je kunt je maar één keer op je eer beroe pen, daarna moet je echt iets dóen. En word je beoordeeld op wat je doet, niet op wat je zegt. (En zonder het woord ooit te la ten vallen, is daarmee bijvoor beeld ook de politiek afgehan deld. Die speelt uiteraard dan ook geen enkele rol in het werk van Marcel Pagnol.) Met zijn allen 'ooooooh' roepen als ze elkaar in de armen vallen, en toch niet vinden (of merken) dat je naar een stuivexijesroman zit te kijken. Da's een andere omschrijving voor de Marius-tri logie. En nog eens een compli ment voor de Compagnie Ma rius. Het is heerlijk om die karika turale personages in no time te leren kennen en er mee te kunnen lachen. Het is heerlijk om het goedbedoelde gestuntel van die personages te zien, te doorzien. Om de wereld eenvou dig voorgeschoteld te krijgen, een eendimensionale wereld die tijdelijk toch drie dimensies heeft. Ook al is dit een jarenoud pro gramma, aan de Vlissingse kade was het nog nooit te zien, en daar doen de aloude wetten van het theater gewoon hun opvrolij kende werk. En dat het een lan ge zit is - drie stukken op rij met een maaltijdpauze duren van 17.30 tot 22.15 uur - dat is daar bij geen enkel bezwaar. foto Lex de Meester 'Marius', 'Fanny' en 'César' is nog te zien bij de vismijn van Vlissïn- gen van maandag 4 t/m woensdag 6 september. Geef ook uw mening over de voorstellingen en concerten tij dens het Zeeland Nazomerfesti val op het forum op de website van de PZC: www.pzc.nl 29 augustus t/m 9 september nazomerfestival Op de zevende dag van het Zee land Nazomerfestival is vandaag de derde opvoering van Marius, Fanny en César bij de vismijn in Vlissingen (17.30 uur). Ook is er, vanwege de grote belangstelling, een extra voorstelling van De on dergang van de Titanic (20.00 uur), met als vertrekpunt de ha ven in Kamperland. Op het Abdijplein in Middelburg treedt om 21.00 uur de Nederland se band Bettie Serveert op, om 22.30 uur gevolgd door de Zeeuw se zangeres Julia van de Kette rij, die wordt begeleid door de ZNF-band. Zangeres Leonie Gysel bracht zaterdagavond met Arsenal een aangenaam maar teleurstellend kort op treden op het Abdijplein in Middelburg. foto Lex de Meester door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Het aardige van de programmering op het Abdijplein tijdens het Zeeland Nazomerfestival is dat je er doorgaans bijna blindelings op kunt vertrouwen. De aangekon digde namen zeggen de meeste mensen misschien weinig, maar met de kwaliteit - in welk genre dan ook - zit het vaak wel goed. En dus kun je redelijk risicoloos naar het festivalhart afreizen om je te laten verrassen door bij voorbeeld een dj-bigband (zoals vrijdagavond) of een jazz-zan- ger met een mooie toekomst voor zich, zoals Wouter Hamel gisteravond. Er mocht ook veel worden ver wacht van de Belgische groep Arsenal, die zaterdagavond op een goedgevulde Abdijplein op trad. De band is in België al lang en breed een klinkende naam en wint geleidelijk aan ook in Nederland terrein. Een deel van het publiek bleek echter in de veronderstelling te verkeren dat ze een dansvoor stelling bezochten. Stoelen wer den dan ook neergezet in af wachting van wat zou komen. Presentator Cor de Jonge bena drukte in zijn aankondiging dat het niet om dans maar om dance ging. Desondanks droop slechts een enkeling teleurgesteld af. Arsenal is in de kern een duo - John Roan en Plendrik Wil- lemyns - maar op het podium staan acht mensen, onder wie de flamboyante zangeres Leonie Gysel. Het gezelschap bex-eidde een uiterst aangename cocktail van onweerstaanbare ritmes en exotische klanken, met teksten in vele talen. Op de plaat maakt Arsenal ge bruik van allerlei gastvocalis- ten. Live nemen Roan en Gysel de zang voor hun i'ekening, waardoor het allemaal wat een vormiger klinkt, mede doordat het wat rustigere werk veelal achterwege wordt gelaten. De groep probeerde het publiek te overdonderen door al in het begin hun recente hits Saudade en Switch te spelen. Bij de zui derburen zijn dat geheide floor- fillers, maar de stroeve Zeeuwse heupen hadden wat tijd nodig om warm te draaien. Het wekte dan ook verbazing en teleurstelling dat Roan en de zij nen al na drie kwartier afscheid namen, maar vrijwel direct erna terugkeerden voor de ingestu deerde toegift. Daarin werd on der meer het eerder gemiste Mr. Doormanwaarmee het succes in België begon, gespeeld. Na krap een uur was het echt ge daan. De bassist móest namelijk weg, zo werd gezegd. Ineens rees het besef getuige te zijn ge weest van een haastklus. Het pu bliek, dat bij de Balanspoort toch 12 euro had moeten aftik ken, kon - terecht - het gevoel krijgen dat het niet helemaal se rieus was genomen. Arsenal beging nog een tweede muzikale doodzonde, want in de toegift ging Saudade - een heer lijk nummer, daar niet van - on gegeneerd op herhaling. VLISSINGEN (vismijn), Zeeland Nazomerfestival Marius', 'Fanny' en 'César', trilo gie van Marcel Pagnol, gespeeld jöoor Compagnie Marius, met wrank Dier ens, Koen Van Impe, ■Anne Dewilde, Yves Degryse, jWaas Gramser en Kris Van Trier. (Gezien: zaterdag 2/9. door Willem Nijssen Marcel Pagnol is een volks schrijver, zijn toneel heet volkstoneel. En wat wil dat dan zeggen? Dat zijn personages 'ge wone mensen' zijn, dat de the ma's over de dingen gaan waar 'gewone mensen' mee bezig zijn, de sentimenten die van de (gewone mensen' zijn. Het enige grote vex'schil is uitein delijk, dat er geen plaats is voor jzoiets verhevens als 'noodlot'. Wat de mensen aan ellendigs perkomt, doen ze elkaar aan. Of soms doen ze het gewoon ffichzelf aan. Als ze het elkaar :aandoen, is dat omdat er schur ken bestaan. Als ze het zichzelf aandoen, is dat omdat er dom oren bestaan. Die twee feiten ((steeds opnieuw) te ontdekken, dat is voor de gewone mens van- Ezijii eerste Jan-Klaassen-erva- |ing heel bevredigend. Wat daax- verder allemaal voor ;nodig is, is snel gezegd: herken waarheid en voorspelbaarheid. De personages moeten herken baar zijn, eenvoudige doorzichti ge types dus. Hun uiterlijk moet al een beetje voorspellen wie ze "'anbinnen zijn. De omgeving loet herkenbaar zijn, of voor- jelbaar als je er nog nooit ge- 'eest bent. De thema's zijn 'uit iet leven gegrepen': liefde en lood, hoop en bedrog. Wat er jaat gebeuren, moet uit het her kenbare voorspelbaar worden, lest van al is het, dat ze elkaar ian het slot krijgen. En omdat' jat uit het volkstoneel Marius niet voldoende duidelijk 'as, 'smeekt het publiek Marcel agnol een vervolg te schrijven'. jTwee jaar later schrijft hij Fan- W maar het publiek dringt aan jp een nieuw vervolg." Aldus de irochure. En daarom schrijft hij ji 1936 ook nog César. Eerst als 'lm, daarna als toneelstuk. 'aj hij zijn publiek zover kon rijgen, bewijst wel dat Marcel gnol een heel handige schrij- 'eris, die het verhaal kan oprek en, die kan spelen met de span- >og. Die zijn personages :an voeren naar de rand van de ■cheiding tussen volkstoneel en Echt toneel'. Dat is ook: naar de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 17