Variatie, daar draait alles om De spelende mens is nog niet uitgespeeld lvarit 1 olvarit g I i W kindermaaltijd Olvarit otwbijt Game-industrie in cijfers Mp3-speler Muziek Roem zaterdag 2 september 2006 W 9 ■a p,- 'KSlj te! ABRIKOZEN met appels Sn»! HAM EN BACON MET WORTELTJES EN AARDAPPELEN j O lvarit, wie kent het niet? Al zeker drie ge neraties zijn groot gewor den met de potjes gepureerd eten in de meest uiteenlo pende smaken en kleurtjes. Dit najaar viert het merk zijn 60-jarig bestaan. Met -alleen in Nederland al- een jaarlijkse consump tie van zo'n 40 miljoen pot jes en elk jaar een verse doelgroep van zo'n 200.000 baby's moet het halen van het eeuwfeest geen pro bleem zijn. Bruine bonen met app'èl- moes. Dat was net na de oorlog in 1946 een van de eerste Olvarit-smaakjes waar Nutricia mee op de markt kwam. In een blikje, dat wel maar al wel het bekende smeuïge prut je: kant en klaar, gezond en makkelijk voor mama en ldnd. In essentie draait het daar na 60 jaar nog steeds om. Zelfs dat eer ste smaakje wordt nog steeds ge maakt, zij het niet meer in de Nederlandse fabriek bij Zoeter- meer. „Het is nog steeds een van de toppers maar dan een ietsjes anders: nu is het bruine, bonen met stukjes appel", zegt alge meen marketing manager Andrea Dold van Nutricia. Ver der eet de kleine koter tegen woordig net zo exotisch -of tra ditioneel- als papa en mama. Van Surinaamse kipschotel met zoete aardappeltjes of visrisotto met Provencaalse groente tot Hollandse stamppot. Er is keus uit meer dan honderd verschil lende potjes, fruithapjés en fruit sappen. Mee-eten „We volgen de trends op voe- dingsgebied", vertelt Bas Tul- ner, verantwoordelijk marke ting manager voor de merken Ol varit en Bambix. „De keuken van de volwassenen komt terug in het potje." Zo zijn de klein- je dat op. Ook wat betreft de .structuur van het eten. Vanaf acht maanden zitten er daarom ook kleine stukjes in het eten. Da's goed voor de kauwmoto- riek en spijsvertering. Maar bij alles geldt: hoe meer variatie, hoe beter de smaak zich ontwik kelt. Dat is bewezen. Jong ge leerd is oud gedaan, inder daad." Maar wat is nu beter: eten uit een potje of vers? „In Olvarit zit alles wat een kind nodig heeft", antwoordt Dold diplomatiek. De keus is aan de ouder. „Wij willen het de moeders alleen maar makkelijker maken, want die hebben het steeds drukker." Maar waarom moet het dan zo duur zijn, gemiddeld meêr dan een euro per potje? „Voor dat geld kun je het amper zelf klaar maken", zegt Bas Tulner. Dold vult aan: „Ouders waarderen de wetenschap die in het potje zit. De verse ingrediënten, de afge wogen samenstelling, geen zout, geen suiker, de zorg waarmee het gemaakt wordt. Het is mis schien niet goedkoop maar wel het beste wat er is." Voor de toe komst zien de twee nog volop mogelijkheden om het aanbod verder te verbreden. Eetmomenten De bovengrens blijft echter lig gen op drie jaar. „Maar binnen onze doelgroep is nog zo veel mo gelijk", zegt Dold. „Er zijn meer dere eetmomenten op een dag en daar spelen wij steeds meer op in." Een mooi voorbeeld is volgens Bas Tulner de fruitsnack in een potje, voor het verantwoorde tussendoortje. Dat kan natuur lijk net zo goed een gewoon stuk je banaan of appel van de groen teboer zijn; maar zo werkt het in een druk gezin niet altijd. Ge mak is ook de basis van zestig jaar Olvarit. Hans van Alebeek Info: www.olvarit60jaar.nl, www.nutriciakindervoeding.nl fywjJrytanm zuivel, granen, banaan, appel, sinaasappel Al zeker drie generaties zijn groot geworden met de bekende potjes gepureerd eten. tjes in zestig jaar tijd de groten gevolgd met het eten van bami en nasi, pasta's en -vrij recent- allerlei gerechten uit de wereld keuken en speciale 'bio-potjes'. Waarbij het de vraag is of al die baby's en peuters daar wel op zitten te wachten. „Nee, we doen het niet voor de ouders", zegt Dold beslist. „Het gaat om de variatie en afwisseling in het eten. Maar het ultieme doel van ouders is wel dat de kinderen snel met de pot gaan mee-eten. En dat zie je terug in onze pro ducten. „Variatie, daar draait alles om", vervolgt Dold, verwijzend naar de oorsprong van de naam Olva rit, een samentrekking van de Latijnse woorden olus, wat groente betekent en varot wat duidt op variatie. „Vanaf een maand of vier tot zes beginnen baby's hun smaak te ontwikke len. Maar dat moeten ze wel le ren. Je begint met zoet -appel- moes, worteltjes- en dan bouw TONJJN RISOTTO ml rode poprlko en cowfflU RISOTTO AU THON Een hotdogkar runnen om de basisbeginselen administra tie te leren. Een spel om je nieu we werkgever te leren kennen? Een ramp oefenen? Games zijn overal en dit is nog maar het be gin. De homo ludens, de spelen de mens, is nog lang niet uitge speeld. Langzaam,' heel langzaam be gint de koudwatervrees bij het bedrijfsleven, scholen en over heid af te nemen. Een spelletje spelen in een bedrijf? Lange tijd werd Jurriaan van Rijswijk, een van de weinige game-consulen- ten in Nederland en directeur van Game Entertainment Euro pe, weggehoond. „Ik heb me vaak een priester gevoeld die het wo'ord verkondigt. Gaming wordt pas sinds twee jaar se rieus genomen." Grote bedrij ven, hogescholen en universitei ten werken met simulaties om hun werknemers en leerlingen spelenderwijs te laten leren. Van Rijswijk is een veelge vraagd spreker. Vaak moet hij eerst wat vooroordelen wegne men. Gamen wordt vaak geasso cieerd met passief achter de computer hangen.Het tegendeel is waar, stelt Van Rijswijk. Ga- men is een sociale en actieve be zigheid. Honderdduizenden mensen ontmoeten elkaar nu al in de virtuele spelwereld. Hun poppetje kletst, handelt, maakt ruzie en wordt verliefd. Een van de populairste Massi vely Multi Player Online Role Playing Games is Lineage. Er zijn pieken geteld waarbij meer dan 2,8 miljoen mensen gelijktij dig aan het spelen waren. Sa men met een Japanner of Rus een monster verslaan in een vir tuele wereld schept een band. Gamen is socializing, juicht de gameconsulent. Niet gek dat ook steeds meer bedrijven inte resse hebben in de game-we reld. Reclame duikt op in aller lei games. Wat te denken van EverQuestll, waar de speler in het spel een pizza kan bestellen die vervolgens thuis woi'dt be zorgd. Maar de toepassing van games gaat veel verder. Gamen in het onderwijs, bedrijfsleven, door de overheid, in de zorg. Het zit er aan te komen. „De ga me-industrie staat nog in de kin derschoenen. Ik vergelijk het meestal met, de eerste auto, dat was ook meer een koets met een motor d'r in. Maar het gaat snel, heel snel." Met die ontwikkelin gen houdt professor Mark Over mans, wetenschappelijk direc teur van het onderzoekscentrum voor Advanced Gaming and Si- mulation (AGS) in Utrecht zich bezig. Zijn centrum kreeg in mei tien miljoen euro van het mi nisterie van Economische Za ken. Een mooie opsteker voor het nieuwe centrum dat sinds september vorig jaar bestaat. Overmars ziet als geen ander de mogelijkheden die games bie den. Hotdogkar Serious gamen is ook het terrein van Bitpress Internet Concepts in Tilburg. Dit bedrijf ontwik kelt simulatiespellen voor het onderwijs en bedrijfsleven. „We maken voornamelijk spellen voor economische vakken op het VMBO en MBO", legt Leo Bode lier uit. Zo moeten leerlingen bij voorbeeld een hotdogkar run nen. Hoe duur moeten de hot- dogs zijn? Hoe gaat het met de concurrentie op de markt? Niet alle scholen staan te springen om games te gebruiken. Bode lier: „Scholen zijn vaak behou dend. Maar mensen vergeten veelal dat de kinderen van nu ontzettend veranderd zijn. Ze groeien op met moedermelk en techniek." Koudwatervrees Bedrijfssimulaties.nl uit Den Haag houdt zich bezig met 'ga men' in het bedrijfsleven. Es- sent, Capgemini, Ernst Young behoren tot de klanten. Mede werkers krijgen met behulp van simulaties inzicht in het bedrijf. „Er bestaat nog steeds wel koud watervrees bij bedrijven, maar dat begint langzaam te verande ren", vertelt Mark van de Pol. Toch boezemen de virtuele ont wikkelingen veel mensen nog angst in, weten ook Overmars en Van Rijswijk. In de media struikel je over verhalen over ga- meverslaafden. Excessen, aldus Van Rijswijk. „Er zijn mensen die er te erg in opgaan, maar dat heb je overal. Bij voetbal zijn er ook mensen die daar in door slaan, maar dan schaf je het voetbal toch niet af?" tiet is een zinloze discussie, zegt professor Overmars. „Of je het nu goed of slecht vindt, dit is niet meer te stoppen. Bovendien wat is er mis met een virtuele wereld? Mensen gaan massaal naar die vakantieparadijzen in Turkije toe, dat heeft ook niets met de werkelijkheid te maken. Bij alle nieuwe ontwikkelingen reageren mensen angstig. De be langrijkste vrijetijdsbesteding voor de televisie was spelletjes doen en dat wordt het nu weer." Jessica Maas Wereldwijd bedraagt de omzet van de g'ame-in- dustrie meer dan .100 miljard dollar. In Nederland werden in 2005 6,8 miljoen computer- en video games verkocht met een omzet van 186 miljoen euro. Ongeveer 250 Nederlandse be drijven houden zich bezig met gaming, er zijn 755 mensen werkzaam. In september start de NHTV, hogeschool in Breda met een vierjarige game-opleiding. Ook op hogescholen en univer siteiten in Utrecht, Amsterdam en Rotterdam is het mogelijk om game-opleidingen te vol gen. Bijna tweederde van de kinde ren in Nederland tussen de acht en achttien jaar, speelt da gelijks een game. Onlangs ging de website weet- watzegamen.nl online van start. Een website waar ouders op kunnen zoeken vanaf welke leeftijd een game geschikt is en wat de inhoud is, SanDisk, het bedrijf van de ge heugenkaartjes, komt op de proppen met de dikste mp3-spe- ler met flash geheugen. De San- sa e2 80 kan tot 10 GB aan mu ziek, foto's en video opslaan. Dan hebben we het over 2500 liedjes, dat is iets van vijf dagen continu muziek. Dat is nog niet eerder vertoond. Het model kost 250 dollar. Het is compact, meet 4,4 bij 8,9 centi meter. Slimmigheidje: de achterkant is van krasbestendig roestvrij staal. Met zijn allen pompen we uren muziek in onze pe's. Maar het is natuurlijk ook leuk om die in de huiskamer te kunnen horen. Ver scheidene producenten storten zich op draadloze oplossingen. Logitech introduceert het Wire less DJ Music System. Er komt geen ingewikkeld net werk bij kijken. Aan een usb-poort van de pc moeten we een zendertje hangen, in de au- dioset wordt een ontvangertje geplugd. Zo is overal mp3- en iTunes-muziek te horen of klinkt internetradio. Een af stand van vijftig meter kan over brugd worden. Alles draait om de krachtige af standsbediening, Met een scroll- wiel kan de muziekliefhebber op afstand een keuze maken uit zijn collectie. Met zijn blauwe lcd-scherm oogt hij stijlvol. Dat scherm toont welke muziek te horen is. Onder het spelen kun je een nieuwe afspeeÜijst samen stellen, leuk om samen te doen tijdens een verjaardagfeestje, denken ze bij Logitech. Het is niet helemaal plug-and-play, want eerst moet een programmaatje op de pc worden geïnstalleerd. Het muzieksysteem is eind sep tember te koop voor 250 euro. Hoe verwerf je eeuwige roem? Door mee te doen aan de MOPPA 2006. Dat staat voor Mobiele Phone Photo Award. Daar gaat het om, prentjes schie ten met je mobieltje. De grappigste, ontroerendste of vreemdste foto's maken kans op een prijs. Bijdrages zijn tot 1 ok tober welkom op 06-53432432 (via mms) of de site www.mop- pa.nl, De prijsuitreiking is gepland op 20 oktober tijdens het festival Holland Unique Photography in het Olympisch Stadion in Am sterdam. De genomineerde foto's zijn te bezichtigen van 18 tot en met 22 oktober 2006 in het Olympisch Stadion. De MOPPA is in het leven geroe pen door The Phone Plouse en Vodafone.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 39