Variatie, daar draait alles om
De spelende mens is nog niet uitgespeeld
lvarit
1 olvarit g
I i
W
kindermaaltijd
Olvarit
otwbijt
Game-industrie in cijfers
Mp3-speler
Muziek
Roem
zaterdag 2 september 2006 W 9
■a
p,-
'KSlj
te!
ABRIKOZEN
met appels
Sn»!
HAM EN BACON MET
WORTELTJES EN AARDAPPELEN j
O lvarit, wie kent het
niet? Al zeker drie ge
neraties zijn groot gewor
den met de potjes gepureerd
eten in de meest uiteenlo
pende smaken en kleurtjes.
Dit najaar viert het merk
zijn 60-jarig bestaan.
Met -alleen in Nederland
al- een jaarlijkse consump
tie van zo'n 40 miljoen pot
jes en elk jaar een verse
doelgroep van zo'n 200.000
baby's moet het halen van
het eeuwfeest geen pro
bleem zijn.
Bruine bonen met app'èl-
moes. Dat was net na de
oorlog in 1946 een van de eerste
Olvarit-smaakjes waar Nutricia
mee op de markt kwam. In een
blikje, dat wel maar al wel het
bekende smeuïge prut je: kant en
klaar, gezond en makkelijk voor
mama en ldnd.
In essentie draait het daar na 60
jaar nog steeds om. Zelfs dat eer
ste smaakje wordt nog steeds ge
maakt, zij het niet meer in de
Nederlandse fabriek bij Zoeter-
meer. „Het is nog steeds een van
de toppers maar dan een ietsjes
anders: nu is het bruine, bonen
met stukjes appel", zegt alge
meen marketing manager
Andrea Dold van Nutricia. Ver
der eet de kleine koter tegen
woordig net zo exotisch -of tra
ditioneel- als papa en mama.
Van Surinaamse kipschotel met
zoete aardappeltjes of visrisotto
met Provencaalse groente tot
Hollandse stamppot. Er is keus
uit meer dan honderd verschil
lende potjes, fruithapjés en fruit
sappen.
Mee-eten
„We volgen de trends op voe-
dingsgebied", vertelt Bas Tul-
ner, verantwoordelijk marke
ting manager voor de merken Ol
varit en Bambix. „De keuken
van de volwassenen komt terug
in het potje." Zo zijn de klein-
je dat op. Ook wat betreft de
.structuur van het eten. Vanaf
acht maanden zitten er daarom
ook kleine stukjes in het eten.
Da's goed voor de kauwmoto-
riek en spijsvertering. Maar bij
alles geldt: hoe meer variatie,
hoe beter de smaak zich ontwik
kelt. Dat is bewezen. Jong ge
leerd is oud gedaan, inder
daad."
Maar wat is nu beter: eten uit
een potje of vers? „In Olvarit zit
alles wat een kind nodig heeft",
antwoordt Dold diplomatiek.
De keus is aan de ouder. „Wij
willen het de moeders alleen
maar makkelijker maken, want
die hebben het steeds drukker."
Maar waarom moet het dan zo
duur zijn, gemiddeld meêr dan
een euro per potje? „Voor dat
geld kun je het amper zelf klaar
maken", zegt Bas Tulner. Dold
vult aan: „Ouders waarderen de
wetenschap die in het potje zit.
De verse ingrediënten, de afge
wogen samenstelling, geen zout,
geen suiker, de zorg waarmee
het gemaakt wordt. Het is mis
schien niet goedkoop maar wel
het beste wat er is." Voor de toe
komst zien de twee nog volop
mogelijkheden om het aanbod
verder te verbreden.
Eetmomenten
De bovengrens blijft echter lig
gen op drie jaar. „Maar binnen
onze doelgroep is nog zo veel mo
gelijk", zegt Dold. „Er zijn meer
dere eetmomenten op een dag
en daar spelen wij steeds meer
op in."
Een mooi voorbeeld is volgens
Bas Tulner de fruitsnack in een
potje, voor het verantwoorde
tussendoortje. Dat kan natuur
lijk net zo goed een gewoon stuk
je banaan of appel van de groen
teboer zijn; maar zo werkt het
in een druk gezin niet altijd. Ge
mak is ook de basis van zestig
jaar Olvarit.
Hans van Alebeek
Info: www.olvarit60jaar.nl,
www.nutriciakindervoeding.nl
fywjJrytanm
zuivel, granen, banaan,
appel, sinaasappel
Al zeker drie generaties zijn groot geworden met de bekende potjes gepureerd eten.
tjes in zestig jaar tijd de groten
gevolgd met het eten van bami
en nasi, pasta's en -vrij recent-
allerlei gerechten uit de wereld
keuken en speciale 'bio-potjes'.
Waarbij het de vraag is of al die
baby's en peuters daar wel op
zitten te wachten. „Nee, we
doen het niet voor de ouders",
zegt Dold beslist. „Het gaat om
de variatie en afwisseling in het
eten. Maar het ultieme doel van
ouders is wel dat de kinderen
snel met de pot gaan mee-eten.
En dat zie je terug in onze pro
ducten.
„Variatie, daar draait alles om",
vervolgt Dold, verwijzend naar
de oorsprong van de naam Olva
rit, een samentrekking van de
Latijnse woorden olus, wat
groente betekent en varot wat
duidt op variatie. „Vanaf een
maand of vier tot zes beginnen
baby's hun smaak te ontwikke
len. Maar dat moeten ze wel le
ren. Je begint met zoet -appel-
moes, worteltjes- en dan bouw
TONJJN RISOTTO
ml rode poprlko en cowfflU
RISOTTO AU THON
Een hotdogkar runnen om de
basisbeginselen administra
tie te leren. Een spel om je nieu
we werkgever te leren kennen?
Een ramp oefenen? Games zijn
overal en dit is nog maar het be
gin. De homo ludens, de spelen
de mens, is nog lang niet uitge
speeld.
Langzaam,' heel langzaam be
gint de koudwatervrees bij het
bedrijfsleven, scholen en over
heid af te nemen. Een spelletje
spelen in een bedrijf? Lange tijd
werd Jurriaan van Rijswijk, een
van de weinige game-consulen-
ten in Nederland en directeur
van Game Entertainment Euro
pe, weggehoond. „Ik heb me
vaak een priester gevoeld die
het wo'ord verkondigt. Gaming
wordt pas sinds twee jaar se
rieus genomen." Grote bedrij
ven, hogescholen en universitei
ten werken met simulaties om
hun werknemers en leerlingen
spelenderwijs te laten leren.
Van Rijswijk is een veelge
vraagd spreker. Vaak moet hij
eerst wat vooroordelen wegne
men. Gamen wordt vaak geasso
cieerd met passief achter de
computer hangen.Het tegendeel
is waar, stelt Van Rijswijk. Ga-
men is een sociale en actieve be
zigheid. Honderdduizenden
mensen ontmoeten elkaar nu al
in de virtuele spelwereld. Hun
poppetje kletst, handelt, maakt
ruzie en wordt verliefd.
Een van de populairste Massi
vely Multi Player Online Role
Playing Games is Lineage. Er
zijn pieken geteld waarbij meer
dan 2,8 miljoen mensen gelijktij
dig aan het spelen waren. Sa
men met een Japanner of Rus
een monster verslaan in een vir
tuele wereld schept een band.
Gamen is socializing, juicht de
gameconsulent. Niet gek dat
ook steeds meer bedrijven inte
resse hebben in de game-we
reld. Reclame duikt op in aller
lei games. Wat te denken van
EverQuestll, waar de speler in
het spel een pizza kan bestellen
die vervolgens thuis woi'dt be
zorgd. Maar de toepassing van
games gaat veel verder. Gamen
in het onderwijs, bedrijfsleven,
door de overheid, in de zorg.
Het zit er aan te komen. „De ga
me-industrie staat nog in de kin
derschoenen. Ik vergelijk het
meestal met, de eerste auto, dat
was ook meer een koets met een
motor d'r in. Maar het gaat snel,
heel snel." Met die ontwikkelin
gen houdt professor Mark Over
mans, wetenschappelijk direc
teur van het onderzoekscentrum
voor Advanced Gaming and Si-
mulation (AGS) in Utrecht zich
bezig. Zijn centrum kreeg in
mei tien miljoen euro van het mi
nisterie van Economische Za
ken. Een mooie opsteker voor
het nieuwe centrum dat sinds
september vorig jaar bestaat.
Overmars ziet als geen ander de
mogelijkheden die games bie
den.
Hotdogkar
Serious gamen is ook het terrein
van Bitpress Internet Concepts
in Tilburg. Dit bedrijf ontwik
kelt simulatiespellen voor het
onderwijs en bedrijfsleven. „We
maken voornamelijk spellen
voor economische vakken op het
VMBO en MBO", legt Leo Bode
lier uit. Zo moeten leerlingen bij
voorbeeld een hotdogkar run
nen. Hoe duur moeten de hot-
dogs zijn? Hoe gaat het met de
concurrentie op de markt? Niet
alle scholen staan te springen
om games te gebruiken. Bode
lier: „Scholen zijn vaak behou
dend. Maar mensen vergeten
veelal dat de kinderen van nu
ontzettend veranderd zijn. Ze
groeien op met moedermelk en
techniek."
Koudwatervrees
Bedrijfssimulaties.nl uit Den
Haag houdt zich bezig met 'ga
men' in het bedrijfsleven. Es-
sent, Capgemini, Ernst Young
behoren tot de klanten. Mede
werkers krijgen met behulp van
simulaties inzicht in het bedrijf.
„Er bestaat nog steeds wel koud
watervrees bij bedrijven, maar
dat begint langzaam te verande
ren", vertelt Mark van de Pol.
Toch boezemen de virtuele ont
wikkelingen veel mensen nog
angst in, weten ook Overmars
en Van Rijswijk. In de media
struikel je over verhalen over ga-
meverslaafden. Excessen, aldus
Van Rijswijk. „Er zijn mensen
die er te erg in opgaan, maar dat
heb je overal. Bij voetbal zijn er
ook mensen die daar in door
slaan, maar dan schaf je het
voetbal toch niet af?"
tiet is een zinloze discussie, zegt
professor Overmars. „Of je het
nu goed of slecht vindt, dit is
niet meer te stoppen. Bovendien
wat is er mis met een virtuele
wereld? Mensen gaan massaal
naar die vakantieparadijzen in
Turkije toe, dat heeft ook niets
met de werkelijkheid te maken.
Bij alle nieuwe ontwikkelingen
reageren mensen angstig. De be
langrijkste vrijetijdsbesteding
voor de televisie was spelletjes
doen en dat wordt het nu weer."
Jessica Maas
Wereldwijd bedraagt de
omzet van de g'ame-in-
dustrie meer dan .100 miljard
dollar.
In Nederland werden in 2005
6,8 miljoen computer- en video
games verkocht met een omzet
van 186 miljoen euro.
Ongeveer 250 Nederlandse be
drijven houden zich bezig met
gaming, er zijn 755 mensen
werkzaam.
In september start de NHTV,
hogeschool in Breda met een
vierjarige game-opleiding.
Ook op hogescholen en univer
siteiten in Utrecht, Amsterdam
en Rotterdam is het mogelijk
om game-opleidingen te vol
gen.
Bijna tweederde van de kinde
ren in Nederland tussen de
acht en achttien jaar, speelt da
gelijks een game.
Onlangs ging de website weet-
watzegamen.nl online van
start.
Een website waar ouders op
kunnen zoeken vanaf welke
leeftijd een game geschikt is en
wat de inhoud is,
SanDisk, het bedrijf van de ge
heugenkaartjes, komt op de
proppen met de dikste mp3-spe-
ler met flash geheugen. De San-
sa e2 80 kan tot 10 GB aan mu
ziek, foto's en video opslaan.
Dan hebben we het over 2500
liedjes, dat is iets van vijf dagen
continu muziek. Dat is nog niet
eerder vertoond.
Het model kost 250 dollar. Het
is compact, meet 4,4 bij 8,9 centi
meter.
Slimmigheidje: de achterkant is
van krasbestendig roestvrij
staal.
Met zijn allen pompen we uren
muziek in onze pe's. Maar het is
natuurlijk ook leuk om die in de
huiskamer te kunnen horen. Ver
scheidene producenten storten
zich op draadloze oplossingen.
Logitech introduceert het Wire
less DJ Music System.
Er komt geen ingewikkeld net
werk bij kijken. Aan een
usb-poort van de pc moeten we
een zendertje hangen, in de au-
dioset wordt een ontvangertje
geplugd. Zo is overal mp3- en
iTunes-muziek te horen of
klinkt internetradio. Een af
stand van vijftig meter kan over
brugd worden.
Alles draait om de krachtige af
standsbediening, Met een scroll-
wiel kan de muziekliefhebber
op afstand een keuze maken uit
zijn collectie. Met zijn blauwe
lcd-scherm oogt hij stijlvol. Dat
scherm toont welke muziek te
horen is. Onder het spelen kun
je een nieuwe afspeeÜijst samen
stellen, leuk om samen te doen
tijdens een verjaardagfeestje,
denken ze bij Logitech.
Het is niet helemaal
plug-and-play, want eerst moet
een programmaatje op de pc
worden geïnstalleerd.
Het muzieksysteem is eind sep
tember te koop voor 250 euro.
Hoe verwerf je eeuwige roem?
Door mee te doen aan
de MOPPA 2006. Dat staat voor
Mobiele Phone Photo Award.
Daar gaat het om, prentjes schie
ten met je mobieltje.
De grappigste, ontroerendste of
vreemdste foto's maken kans op
een prijs. Bijdrages zijn tot 1 ok
tober welkom op 06-53432432
(via mms) of de site www.mop-
pa.nl,
De prijsuitreiking is gepland op
20 oktober tijdens het festival
Holland Unique Photography in
het Olympisch Stadion in Am
sterdam.
De genomineerde foto's zijn te
bezichtigen van 18 tot en met 22
oktober 2006 in het Olympisch
Stadion.
De MOPPA is in het leven geroe
pen door The Phone Plouse en
Vodafone.