Spammers verzinnen steeds nieuwe listen in touw RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Erectiepillen en Rolexen zaterdag 2 september 2006 Ongewenste e-mails met reclame zijn voor de meeste internetters dagelijkse kost. Spam is zelfs zo gewoon geworden dat we het zonder nadenken verwijderen. Dat er achter de indringers in onze mailboxen een hele industrie schuilgaat, wordt vaak niet beseft. Vind maar eens iemand die er geen last van heeft: spam. Ongewenste reclame via e-mail. Het wegklikken van aanprijzingen ■van penisverlengingen, erectiepillen en goedkope kredieten is voor de meeste com putergebruikers een dagelijks ritueel. Een tijdrovende klus, maar dat is niet het enige probleem. Via spam kan er ook een virus je computer insluipen- Ondanks de overlast staan de meeste compu tergebruikers niet al te lang stil bij de onge wenste e-mails. Tuurlijk, het is irritant, maar och, een paar minuten klikken en de reclames voor viagra zijn weer even verdwe nen. Wat spam nu eigenlijk is, waar het van- daan komt en wat er aan te doen is, daar wordt meestal geen seconde over nage dacht. Spam mag dan een irritant fenomeen zijn, het is op leuke wijze aan zijn naam geko men. Spam is de naam van een soort inge blikte gekruide ham. Al in 1937 rolde het eerste blik uit de fabriek in Austin, Minneso ta. Spam bestaat nog steeds. Het is goed koop, dat wel, maar ook nauwelijks nog te identificeren als vlees, het lijkt eerder een smakeloze homp gemalen pulp. Deze eigenschappen inspireerden de man nen van Monty Python's Flying Circus toen zij in een sketch de draak wilden steken met het destijds geldende verbod op sluikrecla me. In een restaurant waar aan alle gerech ten ongevraagd Spam wordt toegevoegd, zingt een stel Vikingen onophoudelijk 'spam spam spam, lovely spam, wonderful spam'. Het lied leverde de naam voor alle on gevraagde reclame die het mailverkeer be moeilijkt: spam! Industrie Het eerste spambericht werd al verstuurd in 1978, toen internet nog niet bestond. Alle 50.000 gebruikers van het toenmalige Arpa net aan de Amerikaanse westkust kregen van een computerfabrikant een uitnodiging voor de presentatie van nieuwe modellen. De meeste Arpanetgebruikers zullen het spambericht interessant gevonden hebben. Inmiddels worden dagelijks zoveel spambe- richten verstuurd dat de lol er al lang van af is. Een hele industrie gaat er achter schuil. Het gaat vooral om reclames voor seksgere- lateerde producten en goedkope kredieten. Daan Molenaar kan erover meepraten. Als de resultaten. „We hebben al een heel stel aangepakt. De wet biedt voldoende moge lijkheden." Dertien boetes en 47 waarschu wingen deelde de waakhond tot dusverre uit. De boetes varieerden van 2000 tot 42.500 euro. De Opta mag alleen in actie komen op basis van tips. Die krijgen ze vaak via grote be drijven als Microsoft. Consumenten kunnen hun tip doorgeven via Spamklacht.nl. Na projectleider spambestrijding bij de Opta, kort gezegd de telecomwaakhond, is hij ver antwoordelijk voor de opsporing van Neder landse spammers. Volgens hem worden dagelijks enkele miljar den spamberichten verstuurd, al blijft het schatten naar exacte aantallen. Sinds twee jaar geleden een spamverbod in de Telecom- wet werd opgenomen, treedt de Opta op te gen spammers. Molenaar is tevreden over een tip mag de Opta invallen doen bij bedrij ven en woningen, informatie invorderen, en zelfstandig boetes opleggen. Voor de spammers is spammen 'kassa'. Het verklaart waarom normale bedrijven een paar jaar geleden ook nog spamden. Spam men was dan wel hinderlijk, maar toen nog niet verboden en erg rendabel. Molenaar: „Het enige dat een spammer moet doen is een server huren, van waaruit hij zijn mails kan sturen, en lijsten met mailadressen ko pen." In die lijsten wordt op grote schaal ge handeld. De adressen worden veelal uit nieuwsgroepen op internet gevist. Temeer omdat het versturen van e-mails gratis is, zijn de kosten voor de spammer erg laag. Het doel van de spammer is van zelfsprekend het verkopen van zijn spullen. Door voor weinig geld miljoenen mails te versturen, is de verkoop van één product al genoeg om geld te verdienen. Een respons van een honderdste procent volstaat al. Wanneer de Opta in actie komt, wordt de hoogte van de boete vastgesteld aan de hand van twee factoren: hoeveel mails zijn er verstuurd en hoe moeilijk was het er van af te komen. Probleem voor de Opta is dat slechts 1 procent van de miljarden dagelijk se spammails afkomstig is uit Nederland. De meeste spam komt uit Amerika, China en Rusland. Spam berokkent veel schade. Consumenten kost het veel tijd en ze moeten spamfilters aanschaffen. Internetproviders, die het con sumenten mogelijk maken online te gaan, moeten door het toenemende aantal spambe richten regelmatig capaciteit bijkopen. 2 ven van de tien verstuurde e-mails is mo menteel spam. Molenaar bestempelt het t lies aan vertrouwen in internet onder con menten als de belangrijkste schadepost, j Tussen spammers en spambestrijders is e ware wedloop ontstaan. Steeds opnieuw! zinnen de spammers een list om hun acht volgers te slim af te zijn. Een van de metl den is het opzettelijk foutief spellen van sleutelwoorden. Er wordt dan ook vaak gra' of 'vigria' aangeboden, en nooit viag Dit voorjaar kwam de spamindustrie mei een meesterzet: tekst verstoppen in een plaatje. Daardoor werd verdachte inhouc niet langer door de spamfilters ontdekt. Ondanks de enorme hoeveelheid spam rel veert Molenaar de overlast ook. „Mensen menen vaak dat spamfilters niet werken, omdat ze dagelijks wel vijf ongewenste m tjes krijgen. Let wel, de filters pikken nej: van de tien spammails eruit. Kun je je voi stellen hoe het zou zijn als dat niet zo wa: Je zou je mailbox niet eens meer durven o; nen." Rutger Bon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2006 | | pagina 24